# $   Oktobra je tik pred svo- jim 76. rojstnim dnem od- šel v veènost eden izmed najboljših slovenskih pesni- kov 20. stoletja — dramatik, mladinski pisatelj in esejist Dane Zajc. Kot vsak pravi pesnik je bil tudi on ne le spreten izpovedovalec last- nih obèutij, marveè tudi vnet iskalec Resnice, ki se ni bal priznati bralstvu obupa in breizhodnosti pri svojem stalnem stremljenju po viš- jem smislu. Zdi se, da mu ga ni uspelo uzreti do zad- njega, pa vendar … Dane Zajc se je rodil 26. oktobra leta 1929 v Zgornji Javoršici pri Moravèah. Med 2. sve- tovno vojno so mu nacisti na krut naèin umo- rili oèeta, po`gavši domaèijo, umrla pa sta tudi njegova brata partizana. Izkušnja vojne, nasilja in nesmiselne smrti ga je moèno zaz- namovala za vse `ivljenje. Vojna je prekinila tudi njegovo šolanje, ki ga je po njenem koncu sicer nadaljeval, do- kler ga niso leta 1951 iz povsem politiènih raz- logov zaprli in izkljuèili iz gimnazije. Gim- nazijo je konèal kasneje zasebno, toda prepre- èen mu je bil vpis na univerzo. Po kratki za- poslitvi na pošti si je našel delo v Pionirski knji`nici v Ljubljani, kjer je ostal vse do upo- kojitve leta 1989. Kot prejemnik ameriške Fullbrightove šti- pendije za kulturno in izobra`evalno izme- njavo je v zaèetku 80. letih bival v New Yor- 61 9+ $  !'   +A%AB%CC,- ku. V letih med 1991 in 1995 je bil predsednik Društva slovenskih pisate- ljev, leta 1993 pa je postal izredni in èez štiri leta še redni èlan SAZU. Zajèevo pesništvo se pri- èenja z zgodnjimi, prete`no intimistièno obarvanimi objavami konec štiridesetih let v Mladinski reviji in nato v petdesetih v Besedi. @e v svoji zgodnji pesmi Noè (Beseda, 1952) je avtor orisal svoje dotedanje `ivlje- nje kot pot osamljenega popotnika, ki ga povsod spremljata noè in na »prsih èrna maèka — dvom«. Njegov intimizem, kakor tudi pri njegovih sodobnikih Menartu, Pavèku, Zlobcu, Kovièu in ostalih, sprva ni naletel na odobravanje. Svojo prvo pesniško zbirko Po`gana trava je izdal leta 1958. V njej prevladuje pesniško zakrito do`ivetje vojne, deziluzija in obèutje izvr`enosti, nesmisla ter destrukcije. Slogovno gledano gre za iz intimizma izhajajoè ritmièno sugestiven in grotesken neoekspresionizem, ki ga odlikujeta samonikel jezik in bogata meta- forika. Njegov verz je svoboden in se, preki- njajoè s tradicijo, zgleduje po arhaiènih verznih sistemih Bli`njega vzhoda, kot je iz Biblije znani paralelizem èlenov. Z nastopom avant- garde v 60. letih je bila njegova lirika prepoz- nana kot sestavni del vrhunskega pesniškega ustvarjanja, èeprav je sam nasprotoval skraj-       nemu modernizmu, meneè, da danes »mnogo grobarjev èaka `e ob ¡…¿ rojstvu ¡pesmi¿, da ji takoj pozlatijo epitaf: reizem, strukturalizem, ludizem itd.« (Pibernik 1978: 160). Obèutje mrzlega, hladnega sveta brez opri- jemljive in osmišljujoèe transcedence je še stop- njeval v pesniških zbirkah Jezik iz zemlje (1961) in Ubijavci kaè (1968). Opazno je daljšanje be- sedil, na vsebinski ravni pa veèanje dele`a lju- bezenske in religiozne motivike, pre`ete z dvo- mom in nezaupanjem, ki se konèujeta v nesmi- selnem boju s samim sabo. Pesnik tako velja za glasnika poezije absurda, èeravno njegove pesmi vendarle niso sprijaznjenje z brezizhodnostjo sveta. Izjemno vlogo namreè pripisuje pesniku — vidcu, ki z izpovedjo resnice o absurdnem sve- tu tega nekako, vsaj zaèasno, osmisli. Za simbol èloveške ogro`enosti so mu po- gosto slu`ile `ivali — tipièno »zajèevske« me- tafore oziroma motivi so ujeti volk, èrni bik, levi, hijene, kaèe, ptice, ki so hkrati plen in plenilci, na èloveški ravni pa rablji in `rtve obenem. Poleg tega se v njegovih pesmih ve- likokrat pojavita motiva nesmiselne smrti in rasti iz trupel, kosti, zob, ki jih prekriva zem- lja, reka; precej pa je tudi iz Biblije prevzetih motivov (Jeriha, Job, Jairova hèer itd.). S pesniškima zbirkama Ro`engruntar (1975) in Si videl (1979) se je precej pribli`al minima- listiènemu naèinu izra`anja s še bolj poudar- jenimi ponavljanji in formalno-vsebinskimi pa- ralelizmi. V pesniški zbirki Zarotitve (1985) je opazen vpliv pesnikovega bivanje v ZDA; iz- poved destrukcije je nekoliko omiljena, še ved- no so prisotni `ivalski motivi, še veè pa je lju- bezenske motivike s poudarjeno èutnostjo. Pe- snik je v devetdesetih izdal še dve pesniški zbir- ki: Krokar (1997) in Dol dol (1997). Zadnja leta je doma in v tujini prodrl z recitacijami svojih pesmi ob spremljavi harmonike prijatelja igral- ca in glasbenika Janeza Škofa. V nasprotju z »zbirkami za odrasle« se Zaj- èeve pesniške zbirke za otroke odlikujejo z ve- drim, prijaznim odnosom do bralca. Prvo knji- go zanje je izdal `e konec šestdesetih let, po- membnejši naslovi njegovih del so: Bela maèi- ca, ̀ ivali na dvorišèu, Abecedarija in Argonavti. Dejaven je bil tudi kot esejist; njegova esejistika je pomembna predvsem zaradi vprašanj, ki jih je zastavil o pesniškem jeziku in ritmu. Velja tudi za enega osrednjih likov sloven- ske dramatike, v katero je s sodobniki vpeljal izviren model poetiène drame. Njegove drame tematizirajo napete odnose med ranljivim po- sameznikom in brezèutnim dru`benim apa- ratom ter nezmo`nost pristnega èloveškega sti- ka v svetu, zaznamovanem z nasiljem in me- tafiziènim zlom. Njegove pomembnejše drame so Otroka reke (1963), Potohodec (1972), Voranc (1978) in Grmaèe (1995). Njegova besedila so prevedena v veè tujih jezikov — anglešèino, nemšèino, švedšèino, francošèino, srbšèino, makedonšèino. Za svojo ustvarjalnost je prejel številne nagrade: Lev- stikovo, Grumovo, Jenkovo in Prešernovo. Iz- virnost njegove besede je vplivala na številne mlade ustvarjalce; njegovim stopinjam po raz- potjih slovenske knji`evnosti sledita tudi nje- gova sinova Zlatko in Lenart Zajc. Dane Zajc je za posledicami raka umrl 20. oktobra 2005. Pokopan je pri cerkvi Sv. Tro- jice, nedaleè od svoje rojstne vasi. Konèajmo z besedami preminulega: »Višja zavest o svetu nam prišepetava, da plaèila za naše delo ni. Da je plaèilo edinole v razdajanju tistega, kar smo prejeli brez karkšne posebne zasluge, v razdajanju svojih darov. Drugaèna alternativa je, da darov ne razdamo, da jih nedotaknjene odnesemo s sabo v grob. Ta se upira etiki `iv- ljenja ¡…¿« (Pibernik 1978: 161). Dane Zajc se ni upiral etiki `ivljenja: svoje umetniške da- rove je razdajal do zadnjega. Naj mu bo v veè- nosti naposled dano najti Smisel! Literatura: Pibernik, France 1978: Med tradicijo in modernizmom: prièevanja o sodobni poeziji. Ljubljana: Slovenska matica. $