STROKOVNI PRISPEVKI B Sistem poslovnega obveščanja -primer vpeljave v podjetju Mariborska livarna Maribor Darko Goleč RCIRC Celje darko.golec@planet.si Povzetek Poslovno obveščanje pomembno prispeva k učinkovitosti poslovanja podjetij, saj omogoča sprotno analizo doseženih rezultatov in spremljanje ključnih kazalnikov, s katerimi podjetje opredeli in meri doseganje poslovnih ciljev. Povezavo podatkovnega skladišča ter analitičnih orodij predstavlja sistem poslovnega obveščanja. Zaradi potreb analiziranja poslovnih podatkov se je podjetje Mariborska livarna Maribor, d. d. (v nadaljevanju MLM], v želji po pridobitvi ustrezne informacijske podpore, odločilo za vpeljavo tovrstnega informacijskega sistema. Vpeljana informacijska rešitev temelji na pridobivanju informacij z možnostjo ad hoc poizvedovanja, analiziranja podatkov, sporočanja podatkov ter oblikovanja nadzornih plošč. Podobo sistema poslovnega obveščanja predstavlja spletni portal z dodatkom avtorizacije poslovnega obveščanja ter s sklopom osmih poslovnih aplikacij. V nadaljevanju predstavljena rešitev temelji na povezavi podatkovne baze Oracle ter analitičnega sistema IBM Cognos BI. Abstract THE IMPLEMENTATION OF A BOSINESSINHILIGENCE SYSTEM IN MARIBORSKA LIVARNA Business Intelligence considerably contributes to the efficiency of an enterprise's operations as it enables current and up-to-date analysis of performance and monitoring of key indicators designed to define and measure the attainment of business goals. The link between the data warehouse and analytical tools is represented by the business intelligence system. The requirements for analysis of business data led the company Mariborska livarna Maribor (hereinafter referred to as MLM], to seek for the acquirement of an adequate IT support, to introduce an information system of this type. Implemented IT solution is based on acquiring information with the possibility of ad-hoc queries, data analysis, data reporting, and designing control panels. The intelligence system's visual identity is represented by a web portal that also includes authorization of business intelligence and a set of eight implemented business applications. The solution presented herein is based on the connection between the Oracle database and the IBM Cognos Bl analytical system. 1 UVOD dodatni variabilni stroški ter drugi neugodni dejav- V podjetju MLM so se leta 2004 odločili za menjavo celovite- niki lahko hitro spremenijo vlogo podjetja v okolju, ga informacijskega sistema. Po vzpostavljeni informatizaciji če to samo ne skrbi za svojo rast oziroma o tem nima za osnovne poslovne funkcije je množica prisotnih zapisov pravilrüh ir\formacij. Delovanje podjetja temelji na v podatkovni bazi hitro narasla. Pojavila se je potreha po več dejavnostih, zato je treba te smiselno ovrednotiti učinkovitem analiziranju teh podatkov. Tako so se v začetku in opazovati določeno časovno obdobje z možnostjo leta 2007 odločili za nadgradnjo obstoječega informacijske- sooblikovanja različnih scenarijev, ki bi se zaradi raz-ga sistema s sistemom poslovnega obveščanja. Kot izvajalci ličnih vzrokov lahko zgodili v delovanju podjetja, del smo predlagali implementacijo podatkovnega skladišča V poslovnem svetu se vsakodnevno dogajajo Oracle, ki se nadgradi z večdimenzijskimi aplikacijami MO- številne spremembe. Podjetja morajo v obdobju vse LAP IBM Cognos, ki so uporabnikom dostopne v spletni obliki, večje konkurence, intenzivnih sprememb in razvo-S predlagano rešitvijo so se strinjali odgovorni iz oddelka za ja informacijske tehnologije spremljati dogajanje na informatiko v podjetju MLM. lokalnih in svetovnih trgih. Spremljanje in sledenje Potrebe po informacijah v podjetjih neprestano spremembam posameznega področja zagotavlja naraščajo. Sodobna podjetja zaradi hitrega prilagaja- podjetju določeno prednost in mu omogoča konku-nja novim poslovnim izzivom in obstoječim obvez- renčnost. Za sledenje in spremljanje sprememb so nostim neprestano iščejo najugodnejše poti za maksi- potrebne kakovostne poslovne informacije, posredo-miranje dobičkov. Vložki v razvoj, fiksrü stroški in vsi vane s sistemom avtomatičnega obveščanja. V vsa- kern trenutku obstajajo znotraj podjetij potrebe po kakovostnih informacijah, ki vplivajo na poslovanje podjetja. Z namenom olajšanja sprejemanja odločitev uporabljamo programsko opremo, v informacijski tehnologiji poimenovano sistem poslovnega obveščanja. Informacijski sistemi poslovnega obveščanja bi naj bili vir kakovostnih informacij in predstavljajo prvi pogoj za učinkovito odločanje. Menedžerji v podjetju, ki pri vsakdanjem delu potrebujejo poslovne podatke, pričakujejo enovito okolje, ki omogoča analiziranje podatkov, sporočanje podatkov in spremljavo ključnih kazalnikov v obliki nadzornih plošč, katerih namen je v hitri predstavitvi informacij [3]. Tržna konkurenca sili menedžerje v poznavanje ter razumevanje podatkov. Uporabniška orodja poslovnega obveščanja so za uporabo preprosta, saj so namenjena analitikom v podjetju, službi za nadzor, upravi podjetja itd., ki po navadi nimajo visokega tehničnega znanja. Tehnična izgradnja večdimenzijskih aplikacij je skrita v nižjih nivojih arhitekture in potrebuje razvijalce ter skrbnika aplikacije. Stalna gibljivost uporabnikov takšnih sistemov je razvijalce prisilila v razvoj več-nivojskih aplikacij, ki so dostopne prek internetnega brskalnika. Informacijska rešitev, namenjena vodstvom podjetja, je po navadi sestavljena iz množice različnih tehnologij, pri čemer so aplikacije in podatkovne baze porazdeljene, dostopi in prijave ločeni, povezljivost pa je na nizki ravni. Prednost modernih tehnologij poslovnega obveščanja je v poenoteni arhitekturi, ki za dostop uporablja spletni uporabniški portal. Aplikacije so tesno povezane (med seboj odvisne), kar omogoča učinkovitejšo in enostavnejšo uporabo. Uvedeni so postopki avtomatičnega proženja definiranih procesov, avtomatičnega obveščanja po elektronski pošti in mobilnem telefonu. Vodstvom podjetja se vzpostavi profesionalno okolje -sistem poslovnega obveščanja, ki predstavlja kakovosten vir iskanih informacij in jim je od povsod na voljo 24 ur dnevno. Celovit integrirani sistem poslovnega obveščanja zagotavlja kakovostne vire podatkov. Sistem integriranega poslovnega obveščanja OLAP združuje vso kompleksnost pridobivanja heterogenih virov podatkov, iz katerih podjetje poizveduje za ključnimi informacijami; ne omejuje se na globino podatkov (OLAP oz. transakcijsko poročanje), prav tako ne omejuje uporabnikov v smislu uporabe zgolj preteklih, dejanskih podatkov, temveč razširja svojo funk- cionalnost na predvidene dogodke, ki se integrirano zbirajo skozi različne aplikativne preglede v enovit sistem nadzora. S sistemom integriranega poslovnega obveščanja OLAP želimo podati sodobnemu podjetju možnost posredno večjega vpliva na razvoj prihodnjih dogodkov, možnost hitrega odločanja na podlagi spremljanja ključnih poslovnih parametrov in ne nazadnje enovito sliko o sedanjem, preteklem in tudi prihodnjem delovanju v konkurenčno zahtevnem okolju. Operativni produkcijski transakcijski sistem je namenjen podpori izvajanja vsakodnevnih poslovnih procesov, analize in najrazličnejše obdelave večjih količin podatkov pa so časovno zelo obsežne. Izvajanje analiz je zato treba zagotoviti na ločenem mestu, ki je neodvisno od transakcijskega sistema. Potreba po kompleksnih analizah nad poslovnimi podatki je bila v podjetju MLM navzoča dalj časa. Poročanje pred vpeljavo sistema poslovnega obveščanja je bilo omogočeno prek množice programiranih transakcijskih poročil. Transakcijska poročila temeljijo na vhodnih parametrih, so neprilagodljiva, se izvajajo počasneje ter obremenjujejo operativne procese sistema. Pri obsežnejših analizah, pri katerih nastopa veliko število pogojev in parametrov, je ugotovitev iskanega rezultata težavna stvar. Vsakodnevno se postavljajo nova vprašanja, za katera transakcijska poročila sploh ne dajejo odgovorov. Takrat je potrebno delo programerja, ki spiše programsko kodo poročila in ga vključi v aplikacijo. Uporabniki lahko poizvedujejo pri transakcijskih poročilih samo po podatkih, ki jih zajemajo že zgrajena poročila, vsa druga vsebina pa zahteva dodaten razvoj in delo skupine razvijalcev. Vsa ta zamudnost, neodzivnost in okornost predstavlja težave in čakanja v sodobnem poslovanju. V želji močnejše in učinkovitejše analitike so bila pričakovanja usmerjena v vpeljavo sistema poslovnega obveščanja. Vpeljava predstavlja tehnično združitev tehnologij Oracle in IBM Cognos. Oracle je namenjen shranjevalnemu prostoru podatkov, IBM Cognos pa nadaljnjemu analitičnemu procesiranju podatkov ter uporabniškemu dostopu do informacij. Kompleksnost nad vsebovanimi podatki je precejšnja, saj dnevno nastaja večje število dogodkov po različnih poslovnih področjih. Izvedba sistema v »najbolj uporabniško priljubljeni« rešitvi Microsoft Excel bi bila nesprejemljiva, saj ta iz več razlogov ni namenjen zahtevnim poslovnim aplikacijam, sploh pa ne nudi podpore za večjo količino podatkov. 2 POSLOVNO OBVEŠČANJE Termin poslovno obveščanje je slovenski prevod za kratico BI (angl. Business Intelligence). Poslovno obveščanje predstavlja niz procesov, ki z inteligentno uporabo razpoložljivih podatkov pri sprejemanju odločitev organizaciji prinašajo določene konkurenčne prednosti [1]. Vključuje zajemanje podatkov iz različnih virov, odstranjevanje nepomembiüh (nepotrebnih) podatkov, analiziranje podatkov, ocenjevanje napovedi, ocenjevanje tveganj in podporo za odločitve, ki jih bomo sprejeli v končni fazi. Poslovno obveščanje predstavlja programska orodja, ki podjetjem omogočajo iz strukturiranih podatkov, zbranih v transakcijskih bazah podatkov, in nestrukturi-ranih podatkov, ki se nahajajo v različnih elektronskih dokumentih, izluščiti informacije, ki so podlaga za sprejem odločitev. S perspektive podatkovne analize gre za proces zbiranja visokokakovostnih in pomenskih podatkov o določenem področju, ki bo posamezniku, ki te informacije analizira, pomagal pri oblikovanju informacij, sklepov in predpostavk. S stališča informacijskih sistemov je poslovno obveščanje sistem, ki uporabniku omogoča rabo sprotnega analitičnega procesiranja in drugih naprednejših tehnik za analizo nad podatki z namenom iskanja odgovorov na različna poslovna vprašanja ter odkrivanja značilruh trendov in vzorcev v množici podatkov, ki jih preiskujejo. Poslovno obveščanje omogoča analizo podatkov o poslovanju organizacije in posledic sprejetih odločitev. Je večdimenzionalen koncept, katerega glavne značilnosti in prednosti so hitrejše sprejemanje boljših odločitev, spreminjanje podatkov v informacije in podpora racionalnim odločitvam menedžmenta. Eden izmed glavnih ciljev poslovnega obveščanja je omogočanje poslovnih odločitev, ki podjetju zagotavljajo nemoteno in učinkovito delovanje, hkrati pa mu prinašajo konkurenčno prednost. Odločitve na podlagi izkušenj, informacij, poslovnih načrtov in strategij pa sprejema tako vrhnji, srednji kot nižji menedžment. Podatki in z njimi informacije se hitro spreminjajo, pojavljajo se nove, zato je zelo težko v kratkem času vse te nove informacije ovrednotiti in jim pripisati pravi pomen. Poslovno obveščanje uporabnikom omogoča analizo vseh teh podatkov z namenom razumevanja informacije [5]. Dandanes poudarek ni več na reševanju tehničnih težav s pomočjo računalnika, temveč gre trend v smer razumevanja, analize in ugotavljanja bistvenih poslovnih dejavnikov, informacij. Poznavanje vsebine v primerjavi s tehničnim poznavanjem postaja vse bolj izrazito. Vprašanje je, koliko časa porabi podjetje za pripravo svojih podatkov, koliko za izdelavo analiz in koliko za posredovanje informacij do ključnih zaposlenih, ki imajo pravico odločati in sprejemati pomembnejše odločitve. Zamude pri pripravi podatkov predstavljajo določeno tveganje podjetja, zato je čas vse bolj pomemben. Sprejemanje poslovnih odločitev zahteva visokokakovostne in jasno opredeljene informacije. Takšne vrste informacij pomagajo reševati probleme, na drugi strani pa prinašajo prednosti in nove priložnosti. Glavni namen poslovnega obveščanja opredelimo kot preoblikovanje podatkov v informacije ter nato v poslovno korist (dobiček, konkurenčno prednost) organizacije [5]. Danes je poslovno obveščanje ključnega pomena za povečanje vrednosti in učinkovitosti poslovanja. Anketa Gartner Group med 1400 direktorji informatike je pokazala, da so zanje projekti s področja poslovnega obveščanja na prvem mestu po pomembnosti v letu 2007 [8]. Poslovno obveščanje omogoča pooblastitev zaposlenih prek neposrednega dostopa do informacij za boljše poslovno odločanje, učinkovitejše načrtovanje in hitrejše odzivanje na probleme in poslovne priložnosti [2], Za IBM Cognos je poslovno obveščanje tehnologija, ki podpira menedžment uspešnosti in učinkovitosti poslovanja (angl. Performance Management). V skladu z vpeljavo sistema z namenom zagotovitve maksimalnih prednosti organizacije, mora ta razumeti potencial poslovnega obveščanja, da je sposobna izboljšati poslovanje in procese odločanja [7]. Izboljšave so izrazite, čeprav se spremembe dogajajo postopoma in po korakih. 3 POOJETJE MLM v tem razdelku bom na kratko predstavil podjetje MLM, prenovo informacijskega sistema ERP v podjetju ter poudaril poslovne potrebe po analiziranju podatkov. 3.1 Predstauitev podjetja MLM sodi v skupino podjetij Poslovna skupina MLM. Ta je sestavljena iz treh podjetij: MLM, d. d., MLM Storitve, d. o. o., in MLM Armal Beograd, d. o. o. V MLM z združevanjem znanj o kovinah in znanj O orodjih uspešno izpolnjujejo pričakovanja svojih naročnikov v avtomobilski in elektroindustriji, industriji bele tehnike in mnogih podjetjih, ki potrebujejo polproizvode iz bakra in njegovih spojin ter v industrijskem svetu vse bolj nepogrešljivega aluminija. Danes je MLM največje mariborsko industrijsko podjetje s 1.100 zaposlenimi. V vseh osemdesetih letih delovanja je pomemben industrijski člen v ožjem in širšem okolju. Povezovanje orodjarskega in tehnološkega proizvodnega znanja, znanja o barvnih kovinah ter visoka stopnja fleksibilnosti in posluha za kupca je zagotovilo konkurenčne prednosti in dolgoročne perspektive v vseh treh proizvodnih programih. Najbolj poznam proizvodni programi so Alutec (alimiinijasti tlačni ulitki za avtomobilsko industrijo), Armal (vodne armature za kopalniške opreme) ter Baker (izdelava polizdelkov iz bakra in bakrovih zlitin). 3.2 Prenova sistema ERP Leta 2004 je bila sprejeta odločitev o zamenjavi informacijskega sistema ERP. Nova uprava se je zavedala možnosti, ki jih lahko sodobna informacijska tehnologija ponudi podjetju. Šlo je namreč za dilemo, ali obnoviti obstoječi sistem aU pa ga zamenjati v celoti. Pokazalo se je, da starega sistema ruma smisla vzdrževati in da je potreben čisto nov ERP, ki bi ga kupili na trgu. Zamenjava sistema ERP je že sama po sebi izredno zahtevna, v podjetju, kot je MLM, pa je zaradi številnih poslovnih procesov in njihovih specifik zahtevnost še večja. Med vpeljavo so se trudili, da bi novi ERP zajel večino ključnih poslovnih procesov. Bil naj bi bolj povezan oziroma konsistenten. Novi ERP so razdelili v šest večjih sklopov (Poslovni del. Kadrovski informacijski sistem. Sistem poslovnega obveščanja. Proizvodnja, Sistem beleženja prisotnosti zaposlenih ter Osebni dohodki). Sklope prikazuje slika 1. Sistem poslovnega obveščanja I Posiovni del i Kadrovski Informacijski sistem Proizvodnja Sistem beleženja prisotnosti zaposlenih Osebni dohodki Slikal: Sklopi sistema ERP 3.3 Potreba po analiziranju podatkov Kot zadnja stopnja prenove informacijskega sistema v podjetju MLM je bil na vrsti sistem poslovnega obveščanja. Aktivnosti za vpeljavo so se začele februarja 2007. Do nedavnega je bil sistem poslovnega obveščanja zastavljen zgolj nad poslovnim delom, katerega vpeljava je končana, v prihodnje pa se mu bo pridružil še kadrovski del. Drugi sklopi niso pred-: videni. Sistem poslovnega obveščanja naj bi direktorjem in vodstvom omogočal pregledne, na enem mestu zbrane informacije, ki bodo v pomoč pri vsakodnevnem informiranju in sprejemanju odločitev. Termin za izvedbo je bil defiiuran do konca leta 2007, saj so v oddelku informatike račimali, da bodo odgovorni svoje delo opravili do tega roka. Od začetka projekta so opozarjali, da je veliko odvisno tudi od vodstva. Pomembno je bilo, da direktorji verjamejo v to, kar se vpeljuje, in zahtevajo od zaposlenih, da v planiranem času opravijo svoje naloge. Če ni za- vezanosti vodstva ter vseh sodelujočih na projektu, je težko priti do želenega rezultata. a ANALIZA POSLOVNIH POTREB Pred začetkom vpeljave informacijskih rešitev, gradnje podatkovnih modelov ter programske kode je bilo treba opraviti natančno analizo stanja ter sestaviti seznam poslovnih zahtev. Ker je bilo podjetje MLM naročnik projekta (sistema poslovnega obveščanja) ter hkrati sponzor, so v podjetju med analizo poslovnih potreb precej sodelovali. 4.1 Seznam zahtev Običajno uveljavljeni pristop namestitve (že pripravljene) programske opreme se pri podjetju MLM zaradi vsebinskih neustreznosti ni obnesel. Ker uporabljajo kar precej specifičnih poslovnih procesov (npr. vodenje zalog po štirih cenah, različna pravila kalkulacij po posamičnih enotah podjetja ali pa vodenje materiala po koliäni, teži in masi), so bili splošno izoblikovani podatkovni modeli za njihove potrebe neustrezni oziroma premalo natančni. Ugotovili smo, da je treba bolj temeljito vključiti v korak analize odgovorne v podjetju, ki so zaposleni v oddelkih iz trenutno obravnavanega poslovnega področja. Na podlagi poslovnih potreb so v podjetju za posamično aplikativno rešitev pripravili seznam želenih atributov in poročil (seznam zahtev). Pripravlje-IÜ seznam smo skupaj obravnavali kot cilj, a je bilo treba njegovo vsebino natančno preučiti ter potrditi oz. zavrniti izvedljivost tudi z naše strani - s strani izvajalca del. To smo dosegli z lastno opravljeno analizo, v kateri smo natančno analizirali relacijski diagram, podatke, poslovno logiko. Kot izvajalci del smo potrdili izvedljivost seznama zahtev ali pa izvedli popravek seznama in zahtevali potrditev s strani podjetja MLM. Po nekaj iteracijah smo v sodelovanju slej ko prej prišli do izvedljivega seznama zahtev. Obojestransko potrjeni seznam je po vsebinski plati informacijske rešitve predstavljal obveznost izvajalca do naročnika. 4.2 Izbira tehnologije Izbrani tip tehnologije je bil OLAP, saj omogoča vrtanje podatkov. OLAP je najbolj skupno orodje poslovnega obveščanja [5]; če Excel podpira prikaz podatkov po dveh dimenzijah, podpira OLAP prikaz podatkov po vseh dimenzijah aplikacije. S pomočjo poizvedovanj OLAP lahko končni uporabniki sami obdelujejo podatke in iščejo želene rezultate. OLAP omogoča uporabnikom iterativne prehode med posameznimi nivoji podatkov, ugotavljanje vnaprej izračunanih zahtevnih kalkulacij ter drugih vrednosti. V podjetju MLM smo izbrah večdimenzijski OLAP -MOLAP - kocke OLAP, saj se v procesu gradnje posebej optimizirajo in zato omogočajo hitro poizvedovanje po podatkih. K skupnemu uspehu projektov s področja poslovnega obveščanja vpliva tudi podoba končnih aplikacij [4]. Uporabniki poleg številk o poslovnih rezultatih dobijo prikaze v barvah in grafih. V zadnjih letih se je še posebno uveljavilo prikazovanje podatkov v obliki t. i. nadzornih plošč (angl. Performance Dashboards) [3]. 5 SISTEM POSLOVNEGA ODVEŠČANJA V MLM v nadaljevanju si poglejmo sistem poslovnega obveščanja v podjetju MLM. Razdelek zajema tehnično predstavitev vpeljave ter poslovne aplikacije. 5.1 Arhitektura in orodja Sistem poslovnega obveščanja v podjetju MLM je sestavljen iz dveh strežnikov ter štirih večjih komponent. Komponente (slika 2) so transakcijski izvorni sistem (Oracle OLTP 10.2), podatkovno skladišče z repozitorijem in procesi ETL (Oracle OLAP 10.2), del anahtičnega modeliranja OLAP (IBM Cognos 8.4 BI) ter uporabniški del (IBM Cognos 8.4 BI). Strežnika sta produkcijski in testni. V okvir produkcijskega strežnika spada celotna aplikacijska arhitektura razen transakcijskega izvornega sistema, v okvir testnega strežnika pa samo analitični del IBM Cognos. Pri vpeljavi sistema poslovnega obveščanja sem uporabil tehnološke rešitve Oracle, IBM Cognos in Java ter skripte PL/SQL, html, jsp in bat. Najpomembnejši med njimi sta Oracle, ki predstavlja implementacijo podatkovnega skladišča ter IBM Cognos, ki predstavlja analitični MOLAP sistem. Programski jezik Java v sodelovanju s skripti PL/SQL, html, jsp in bat služi podpori procesom avtomatizacije osve-ževanja podatkov in avtomatizaciji obveščanja vsakodnevnih stanj sistema prek elektronske pošte. Java zagotavlja tudi podporo obveščanja prek mobilnega telefona v obliki sporočil SMS, v primeru morebitnih napak procesov ETL. V projektu vpeljave poslovnega obveščanja so uporabljena orodja deljena v dve veliki skupini. Prvo skupino predstavlja Oracle, katerega orodja so uporabnikom povsem nepoznana in služijo samo razvijalcem pri pripravi podatkov ter zagotavljanju delovanja podatkovnega skladišča (SQLPlus, SQL Developer, Warehouse Builder, WorkFlow). Drugo skupino predstavlja IBM Cognos, katerega orodja so namenjena razvijalcem ter skrbnikom za oblikovanje analitičnih aplikacij (Impromptu, Transformer, Po-werPlay). Sklop razvojnih in skrbniških orodij nadgrajuje IBM Cognos Business Intelligence, ki ponuja končnim uporabnikom skupek spletnih analitičnih studiev (Query, Analysis, Report, Event). JDeveloper - kot zadnje pomembno orodje - sem uporabil za podporne procese delovanja sistema. Transakcijski Podatkovno Izvorni sistem skladišče Slilo 2: Arhitektura Analitični strežnik Spletni portal 5.2 Podatkovno skladišče Podatkovno skladišče podjetja MLM predstavlja denormalizacijo podatkov v prvo normalno obliko. Uporabil sem sistem Kimball tip-1, pri katerem se v dimenziji stare vrednosti prekrijejo z novimi, s čimer zasledovanje zgodovine ni več mogoče [6]. Izkazalo se je, da je implementacija sistema z zasledovanjem zgodovine tip-2 dvakrat dražja in kompleksnejša od implementacije sistema Kimball tip-1. Verjetnost nastopa napake in reklamacije je pri Kimball tip-2 precej večja, s tem pa je večje tudi nezadovoljstvo naročnika. Če dodam še dejstvo, da naročruk MLM med analizo ni izrazil nikakršne potrebe ali zahteve po zasledovanju zgodovinskih podatkov, je odločitev samoumevna. Podatkovno skladišče je torej nekakšna slika podatkov v transakcijskem sistemu, a s pomembno razliko dodarüh arhivskih podatkov. Vsako od poslovnih področij (v skupnem podatkovnem skladišču) predstavlja ločena bazna tabela. V tej ciljni tabeli se določeni podatki podvajajo in predstavljajo podatkovni vir za kocko OLAP. V okviru podatkovnega skladišča ni definiranih dimenzij in meril, vse to je namreč v analitičnem modelu IBM Cognos, katerega končni rezultat gradnje je kocka OLAP 5.3 Procesi ETL Vsaka izmed (osmih) aplikacij, ki so navedene v nadaljevanju, uporablja vsaj en proces ETL. Procesi ETL so ločeni po vsebinskih področjih. Namen modeliranja procesa ETL je podatke tehnično prenesti iz trans-akcijskega izvornega sistema v podatkovno skladišče ter jih vsebinsko preoblikovati v en končni vir - tabelo. Podatkovno modeliranje procesov ETL terja največ razvojnega časa. Ko je enkrat tabela pripravljena, je OLAP modeliranje le še izpopolnitev stanja. ETL vsebuje bazne objekte (funkcije, procedure, tabele, poglede, sekvence itd.) in druge objekte (kalkulacije, agregate, operatorje, generatorje, filtre, spojnike, urejevalnike, ločilnike, iteratoije itd.). Za hitre izvedbene čase je npr. zelo pomembna prisotnost podatkov v tabeli, s čimer se znebimo klicanja zahtevnih funkcij za vsak prometni zapis. 5.4 Aplikacije Sistem poslovnega obveščanja v MLM predstavlja osem poslovnih aplikacij (kock OLAP). Te so Nabava, Likvidacija, Zaloga, Prodaja, Glavna knjiga in Saldakonti, v fazi razvoja pa sta aplikaciji Zapo- slenci ter Izobraževanja. V splošnem gre za sklop komerciale (Nabava, Zaloga, Prodaja), sklop računovodstva (Likvidacija, Glavna knjiga, Saldakonti) ter sklop kadrov (Zaposlenci, Izobraževanja). Skupni dimenziji vseh aplikacij sta Organizacijska enota in Obdobje. Pri komercialnem sklopu sta poleg teh dveh skupni dimenziji še Enota mere in Skladišče, pri računovodskem delu Valuta, Konto ter Bilančna skupina, pri kadrovskem delu pa je skupnih dimen-, zij precej več. Zrno aplikacije predstavlja granulacijo podatkov. Zrna smo določili med opravljeno analizo glede na poslovne potrebe obstoječih podatkov. Za aplikacijo zalog smo določili stanje blaga v skladišču konec meseca, za prodajo postavko račima itd. Zgrajene kocke s podrobnim zrnom omogočajo uporabnikom iskanje podatkov do osnovnega transakcijskega zapisa, gradnja hierarhij ter nivojev pa omogoča vrtanje navzgor/navzdol po izbrard hierarhiji dimenzije. S tem so agregacije podatkov pripravljene vnaprej, s čimer je hitrost poizvedovanja neprimerno večja od hitrosti poizvedovanja v transakcijskem sistemu. Hkrati imajo uporabniki možnosti, da do iskarüh informacij prihajajo povsem samostojno, v obliki, ki jo želijo itd. 5.5 Portal in uporabniki Spletni portal je za uporabnike vstopna točka v sistem poslovnega obveščanja. Dostop je varovan z odobrenim prijavnim uporabniškim imenom in geslom. Avtorizacijo smo navezali na že vzpostavljeni interni sistem domenskega strežnika Microsoft Active Directory, s čimer je odpadla potreba po pomnjenju dodatnih uporabniških imen in gesel. Uporabniki koristijo enaka domenska uporabniška imena in gesla kot za svoje račimalnike. Prostor za poslovne vsebine je deljen v dve pomembni skupini. Prva je javni prostor Public, druga pa zasebni prostor My. Zasebni prostor je ločeni profil za vsakega uporabnika, pri čemer je vsebina upo-rabruka povsem zasebne narave. Namen zasebnega prostora je v ustvarjanju, testiranju, oblikovanju poročil. Ko uporabnik presodi, da je poročilo dokončano in pravilno, ga kopira ali prestavi v javni prostor. S tem postane poročilo objavljeno in dostopno vsem uporabnikom. Razlog ločitve prostora je v ohranjanju reda in čistoče poslovnih vsebin na glavnem delu spletnega portala (prostor Public). Pri skupnem številu 28 licenc je struktura deljena na eno licenco Administrator, eno licenco Author ter 26 licenc Analyst. Definirali smo dve uporabniški skupini; imenujeta se Administrator in Analitik. V skupini Administrator je oseba z visokim tehničnim ter zadovoljivim vsebinskim znanjem odgovorna za vzdrževanje portala v tehničnem smislu. Administrator premošča vrzel med razvijalcem sistema (pri izvajalcu del) ter uporabniki in je v veliko pomoč ter zadovoljstvo vsem drugim uporabnikom sistema. Natančno razume strukturo vseh kock OLAP. V skupino Analitik sodi 26 uporabnikov - poslovnih analitikov, ki so vsebinski poznavalci. Ti so odgovorni za gradnjo ter vzdrževanje poslovnih vsebin - analiz, poročil ipd. Iz podatkov s pomočjo obdelave in interpretacije tvorijo informacije, ki jih uporabljajo pri sprejemanju poslovnih odločitev. Uporabniki skupine Analitik lahko podatke analizirajo samo v enem od petih studiev portala. Skupina, ki lahko pravno-formalno uporablja dva od petih studiev, se imenuje Avtor in bo ustvarjena pozneje. To bo specializiran uporabnik, ki bo imel dostop do razširjenega sklopa funkcionalnosti v arhitekturi IBM Cognos in bo znal najbolje analizirati podatke. 5.6 Ažurnost podatkov Vzpostavljeni sta dve obliki osveževanja podatkov. Prva je samodejna, ki je vsakodnevna, druga pa na zahtevo in se vrši zgolj ob zahtevku uporabnikov. Obe osveževanji sta mogoči za podatkovno skladišče in za kocke OLAP. Rešitve osveževanja podatkov so dostopne na spletu, zato z dostopom in uporabo uporabniki nimajo težav. Vsebina v podatkovnem skladišču se za tekoče leto pobriše, nato pa se začnejo izvajati procesi ETL za ponovno polnjenje podatkov. Uveljavljeni način postopka je truncate/insert. Podatki se v zadnji fazi uparijo še s preteklimi arhivskimi podatki. Samodejno vsakodnevno osveževanje se začne izvajati zvečer ob 20. uri in traja nekaj minut v začetku leta ter dve uri konec leta. Podoben princip velja za kocke OLAP. Te se zgradijo vsakič znova, proces pa se začne izvajati ob 5. uri zjutraj. Izvajanje traja nekaj minut ali celo manj, kar je precej krajše od polnjenja podatkovnega skladišča. V zadnji fazi se zgrajene kocke prenesejo na ustrezno datotečno lokacijo, kjer se objavijo na spletnem po-rtalu. Pomembno je le, da se gradnja kock opravi po polnjenju podatkovnega skladišča, da so zajeti zadnji poslovni rezultati. 6 ANALIZA VPEUAVE Razdelek predstavi uporabnost rešitev, rezultate in odzive vpeljave sistema poslovnega obveščanja. Anketa temelji na uporabniških mnenjih, pri pozitivnih in negativnih izkušnjah pa je navedeno moje mnenje o realizaciji projekta. 6.1 Uporabnost vpeljanih informacijskih rešitev Poleg informacijskih ciljev vpeljave sistema poslovnega obveščanja so pomembni še poslovni cilji. Ti se kažejo z bolj racionalnim poslovanjem, pravočasnim in natančnejšim sprejemanjem odločitev, spremembami nad poslovnimi procesi, študije primerov iz prakse, ki obravnavajo organizacije, ki so uspele doseči vidne izboljšave poslovanja z uporabo poslovnega obveščanja, kažejo, da so te organizacije uspele tako postaviti sistem poslovnega obveščanja kot tudi urediti svojo interno organizacijo in poslovne procese [9]. S tem najbolje izkoriščajo možnosti, ki jih omogoča sistem. Ko govorim o spremembah v poslovnih procesih, to ne pomeni nujno radikalnih sprememb v smislu tradicionalne prenove poslovnih procesov, čeprav so ugotovitve lahko podlaga takšne prenove. Lahko gre le za spremembo načina izvajanja neke odločitvene aktivnosti v procesu, zmanjšanje tveganja pri odločanju zaradi bolj kakovostne informacije, hitrejši odziv na dogodek zaradi zmanjšanja podatkovne, analitične ali odločitve zakasrütve, povečanje fleksibilnosti poslovnih procesov ipd. Bistveno je, da se zaradi povečanja kakovosti informacij zgodijo spremembe v procesih, ki pomenijo posledično povečanje poslovnih koristi. S pomočjo procesnega menedžmenta lahko ugotovimo, kako bodo rešitve sistema poslovnega obveščanja uporabljene v povezavi s ključnimi menedžerskimi in operativnimi procesi, ki prispevajo k povečanju prihodkov aU znižanju stroškov [10]. Procesni menedžment pomaga do načrta, katere poslovne procese bo treba spremeniti, da bi ustvarili poslovno vrednost s sistemom poslovnega obveščanja. Poslovna vrednost sistema torej ni v bolj kakovostnih informacijah, temveč v spremembah poslovnih procesov in s tem povečanju uspešnosti poslovanja kot posledici povečane kakovosti informacij. Znani primeri izboljšav poslovnih procesov v podjetju MLM so obvezrü vnosi nekaterih ključnih podatkov v izvorni transakcijski sistem, dvojna kontrola kazalnikov, optimiziranje stanja zalog v skladiščih, natančnejše planiranje poslovanja, hitrejše odzivanje na spremembe poslovanja ipd. 6.2 Anketa Po izpolnitvi pogodbenih obveznosti sistema poslovnega obveščanja leta 2008 je bila med uporabniki v podjetju opravljena anketa. Anketirani so imeli pri odgovarjanju na voljo vnaprej postavljene odgovore. Če v seznamu odgovorov niso našli primernega, so se izrazili s pripisom svojega mnenja. Kontroiing; 1 lnformatil