2 Šolska knjižnica kot temelj ekološke vzgoje v osnovni šoli Keywords: Eco Reading Badge, ecology, education, sustainable development, values Izvleček Vzgoja in izobraževanje za varovanje narave ni več stvar posameznika, je globalna težnja in odgovornost slehernega izmed nas. Odgovornosti svoje vloge se zavedamo tudi knjižničarji, ki s svojim pristopom in izborom ustreznih knjig vstopamo v sfero otrokovega dojemanja sveta in smo ena izmed pomembnih stopenj, na katerih učenec gradi svoj odnos do okolja. V knjižnici OŠ Janka Padežnika Maribor smo oblikovali seznam slikanic in mladinskega lepo- slovja, ki s svojo tematiko obravnava ekologijo, varovanje rastlinskega in živalskega sveta, odnose med živalmi in tudi med ljudmi. Ozaveščenosti za življenje v strpni družbi smo se lotili celostno. Cilj je bil učence spodbuditi k branju in razmišljanju o ekoloških vrednotah, človekovem pozi- tivnem in negativnem vplivu na okolje ter o kvaliteti medsebojnih odnosov. Zgodbe obravna- vajo temo odnosa človeka do živali, naravnih bogastev (vode, zraka, gozdov, rek itd.), ločevanja odpadkov, recikliranja, pravičnega odnosa med osebami, strpnost, sobivanje, kar bo vključeno v proces raziskovanja ekoloških tem pri programu Mladi za napredek Maribora. Ključne besede: eko bralna značka, ekologija, vzgoja, trajnostni razvoj, vrednote Abstract Education for nature conservation is no longer up to individuals but a global trend and the responsibility of each and every one of us. As librarians we are aware of the responsibility that our role entails – through our approach and the selection of appropriate books, we enter the sphere of a child's worldview and are an impor- tant stepping stone on which pupils build their attitude towards the environment. At the library of the Janko Padežnik Primary School in Maribor we have compiled a list of picture books and young adult fiction whose themes relate to ecology, the protection of plant and animal species, relationships between animals and between people. We have gone about raising awareness for living in a tolerant society in a holistic way. Our goal was to encourage pupils to read and think about ecological values, about a per- son's positive and negative impact on the environment, and about the quality of interpersonal relationships. The stories cover the topic of people's attitudes towards animals, natural resources (water, air, forests, rivers, etc.), waste sorting, recycling, equitable relationships among people, tolerance and coexistence, which will be included in the process of researching ecological topics under the programme “Mladi za napredek Maribora/ Youth for the Progress of Maribor” . STROKA in PRAKSA School Library as the Foundation of Ecological Education in Primary School Koraljka Čeh UDK 028.5:502/504 3 Šolska knjižnica, Ljubljana, 32 (2023), 1, 2-8 UVOD Bralna značka spodbuja branje v maternem jeziku v prostem času. Kot neobvezna bralna dejavnost učencem dopušča svobodno izbiro literature za branje, obenem pa spodbuja dvig bralne pismenosti med mlado populacijo. Eko bralna značka je šolski projekt, namenjen ozaveščanju pomena pravilnega odnosa do na- rave, okolja in sočloveka. S pomočjo primerne literature učenci razmišljajo o izzivih s podro- čja ekologije in medčloveških odnosov s ciljem ustvarjanja strpne, spoštljive in razumevajoče družbe. Osnovna šola je osrednji dejavnik izobraže- vanja učencev in se mora zavedati vpliva, ki ga ima na odraščajoče otroke. Navade, ki jih iz različnih vzrokov morda niso pridobili v domačem okolju, naj bi pridobili v šoli. Če pa so jih pridobili v domačem okolju, je prav, da jih negujemo v šoli, kjer otroci preživijo velik del svojega vsakdana. Vzgoja in izobraževanje za varovanje narave ni več stvar posameznika, je globalna težnja in odgovornost slehernega izmed nas. Odgovornosti svoje vloge se zave- damo tudi šolski knjižničarji, ki s svojim pri- stopom in izborom ustreznih knjig vstopamo v sfero otrokovega dojemanja sveta in smo ena izmed pomembnih stopenj, na katerih učenec gradi svoj odnos do okolja. Na OŠ Janka Padežnika Maribor smo šli tudi korak naprej. Eko bralna značka ni samo bra- nje za ozaveščanje pomena varovanja okolja, je tudi branje za ozaveščanje pomena odnosa do sočloveka. Menimo, da lahko edino na takšen način razvijamo strpno, ozaveščeno in priza- devno skupnost, v kateri bodo vrednote, za katere učence učimo, postale sestavni del nji- hovega življenja in ne le kratkotrajen projekt. KORAKI K OZAVEŠČANJU V začetku je bila eko bralna značka projekt, v katerega smo se vključili leta 2009, na pova- bilo avtorice Simone Pinterič. Avtorica nam je predstavila svoji zgodbi (Veliki nemarni škornji ter Pepi in njegovo gnezdo) ter didak- tično gradivo s področja ekološkega ozavešča- nja (didaktični mapi o smeteh in odpadkih ter ločevanju odpadkov), usmerjeno na najmlajše učence osnovne šole. Čez čas smo si eko bral- no značko prisvojili, oblikovali malce po svoje, v interno tekmovanje, po vzoru Prežihove bralne značke, in dejavnost razširili po vertika- li na vse razrede. Sami smo oblikovali seznam predlaganih zgodb in knjig, namenjenih bra- nju. Cilj je bil učence spodbuditi k razmišljanju o ekoloških vrednotah, človekovem pozi- tivnem in negativnem vplivu na okolje ter o kakovosti medsebojnih odnosov. Obenem smo želeli vplivati na razvoj bralnega razumevanja, saj je to tudi eden izmed perečih problemov današnjega izobraževanja. S takšnimi aktiv- nostmi želimo vplivati na celostni in trajnostni razvoj prihodnjih generacij. V šolski knjižnici OŠ Janka Padežnika Maribor smo oblikovali seznam slikanic in mladinske- ga leposlovja, ki s svojo tematiko obravnava ekologijo, varovanje rastlinskega in živalskega sveta, odnose med živalmi in tudi med ljudmi. Ozaveščenosti za življenje v strpni družbi smo se želeli lotiti celostno. Tako smo stopili ne samo na področje odnosa človeka do narave, temveč tudi na področje odnosov med ljudmi oz. odnosa do sočloveka. Z raznoliko paleto bralnih projektov šola spod- buja bralno pismenost in interes za branje pri učencih različnih starostnih obdobij in bralnih zahtev. Eko bralna značka na šoli poteka od septembra do maja. Šolska knjižničarka pri prvi biblio- pedagoški uri v šolskem letu (septembra) učencem predstavi potek in namen eko bralne Slika 1: Knjige z ekološko vsebino 4 Koraljka Čeh: Šolska knjižnica kot temelj ekološke vzgoje v osnovni šoli značke in pri tem tesno sodeluje z razredniki, ki dodatno spodbujajo k branju in sodelovanju. Cilj bibliopedagoških ur je razvoj znanj, spo- sobnosti in spretnosti, povezanih z iskanjem informacijskih virov, promocija branja in bral- ne kulture, motivacija za obisk knjižnice, pri- dobivanje znanja z različnih področij, samo- stojno iskanje gradiv in informacij, poznavanje in uporaba Cobissa, splošna razgledanost, razvoj kritičnega mišljenja in ustvarjalnosti. Priporočilni seznam literature, namenjene eko bralni znački, je samo priporočilen in je v pomoč učencem. Priporočilni seznam vsebuje knjige, ki jih najdemo v šolski knjižnici, zato se vse šolsko leto dopolnjuje in spreminja. Pri- poročilni seznam ni obvezujoč, je le v pomoč, učenci lahko predstavijo tudi zgodbo, ki jo prinesejo od doma ali iz druge knjižnice in se jim vsebinsko zdi ustrezna. Zgodbe obravna- vajo temo odnosa človeka do živali, naravnih bogastev (vode, zraka, gozdov, rek itd.), ločeva- nja odpadkov, recikliranja, pravičnega odnosa med osebami v zgodbi, laž, krivico, strpnost, enakovrednost, sobivanje idr. Police s knjigami za eko bralno značko so urejene v bližini knjižničnega pulta, tako da je šolska knjižničarka vselej v pomoč pri izbiri. Zložene so tako, da so otrokom dostopne gle- de na starost in višino, tako da lahko tudi sami brskajo po policah in se sami odločajo. Učenci eko bralno značko opravijo v knjižnici. To pomeni, da zgodbo predstavijo šolski knji- žničarki, vendar ne le kot povzemanje vsebine. Šolska knjižničarka si za vsakega učenca vza- me čas, ga z vprašanji vodi, se z njim pogovar- ja, preverja njegovo dojemanje in razumevanje prebranega ter ga spodbuja k razmišljanju. Pri dejavnosti je pomembno tudi sodelova- nje staršev, saj naj bi se učenec o sporočilu prebranega doma pogovoril s starši in po- notranjil pridobljene informacije. Tako tudi starše spodbujamo k ekološkemu vedenju in ekosocializaciji. Učenci pridobljena znanja prenašajo v razrede in domove, znanje naj bi postalo del njihovega življenjskega sloga, zato je sodelovanje staršev bistvenega pomena. Glede na starost učencev, njihovo predznanje in interese lahko namesto prebrane knjige predstavijo določeno ekološko problematiko v obliki PowerPoint predstavitve, plakata, pesmice, predstave ipd. Prilagajamo se inte- resom učencev in jim gremo naproti. Otroška domišljija in inovativnost ne poznata meja, zato smo nad pripravljenimi predstavitvami velikokrat presenečeni. Izdelane plakate predstavimo v posebnem eko kotičku naše šole. Takšni prispevki so motivacija za preostale učence, saj dolgoletne izkušnje kažejo, da dober primer motivira morda še neodločnega sošolca/sošolko. Glede na urejenost šole lahko sklepam, da omenjene aktivnosti vplivajo na dojemljivost v skrbi za šolsko okolje, ločevanje odpadkov v razredih in čistočo le-teh. Prav tako izkušnje kažejo, da so učenci vajeni takšnega načina dela. Postanejo veliko boljši Slika 2: Knjižne police v šolski knjižnici, namenjene eko bralni znački in ločene po vzgojno- izobraževalnih obdobjih 5 Šolska knjižnica, Ljubljana, 32 (2023), 1, 2-8 bralci in uspešnejši raziskovalci v višjih oddel- kih. So bolj motivirani za raziskovalno delo, uspešneje postavljajo raziskovalna vprašanja in iščejo odgovore. Knjižnica jim ni tuj prostor, knjige jih ne odvrnejo. Najbrž imamo zaradi takšnega pristopa veliko učencev, ki želijo sodelovati pri raziskovalnih nalogah. Tudi zato smo že vrsto let naj šola v okviru programa Mladi za napredek Maribora v Mestni občini Maribor. S povezovanjem različnih področij skrb za ekološko ozaveščenost prenašamo tudi na dru- ge šolske dejavnosti, ki se medsebojno preple- tajo na različnih stopnjah, prizadevanja za eko- loško ozaveščenost pa postajajo del različnih projektov in šolskega vsakdana. Učence ob koncu šolskega leta dodatno nagra- dimo. V prostorih knjižnice so kartonasti zabojni- ki, namenjeni zbiranju odpadnih tonerjev in kartuš. Učenci v knjižnico prinašajo prazne tonerje/kartuše, kjer jih preštejemo in število le-teh zapišemo v razpredelnico pod razred, iz katerega učenec prihaja. Na koncu šolskega leta je razred z največ zbranimi odpadnimi kartušami nagrajen z obiskom kinopredstave, eko kmetije ipd. Razred, v katerem je največ učencev opravilo eko bralno značko, je tudi ustrezno nagrajen na zaključni prireditvi bralne značke, ki jo organiziramo maja. Učenci, ki so pohvaljeni pred vsemi udeleženci, so ponosni na dose- žek in tudi dodatno motivirani za prihodnje aktivnosti. Slika 5: Učenec in njegova mati pri pogovoru o prebrani ekološki vsebini Slika 6: Šolski eko kotiček s prispevki učencev Slika 3: Knjižničarka posluša zgodbo, učencu postavlja vprašanja in preverja razumevanje prebranega Slika 4: Knjižničarka vodi evidenco opravljene eko bralne značke posameznega učenca 6 Koraljka Čeh: Šolska knjižnica kot temelj ekološke vzgoje v osnovni šoli sodelovanja, strpnosti in spoštovanja drugač- nosti. Zadnji dve šolski leti opazujemo še, koliko učencev se na podlagi opravljene eko bralne značke vključuje v proces raziskovanja ekološ- kih tem v programu Mladi za napredek Mari- bora. V prihodnjem šolskem letu načrtujemo raziskovalno nalogo na to temo. Z ekološkimi temami in vsebinami diha ce- lotna šola, vsebine se prepletajo in razvijajo, učenci so pa na nevsiljiv način obdani z aktiv- nostmi, s pomočjo katerih postajajo ekološko zavedni in strpni državljani. Šolska knjižnica postaja ne samo središče branja, temveč tudi eko znanja. Slika 7: Eko zabojniki za zbiranje odpadnih kartuš in tonerjev Slika 8: Zmagovalci v zbiranju odpadnih kartuš in tonerjev na obisku eko kmetije Viri in literatura Čeh, K. (2021). Strateški načrt šolske knjižnice OŠ Janka Padežnika Maribor za obdobje 2021–2024. Energetska pismenost (2014). Maribor: RAZ:UM. French, J. (2020). Planet brez odpadkov. Ljubljana: Mladinska knjiga. Green, J. (2006). Onesnaževanje zraka. Ljubljana: Grlica. Green, J. (2006). Varčevanje z vodo. Ljubljana: Grlica Inskip, C. (2006). Odpadki in recikliranje. Ljubljana: Grlica. Jose, T., (2005). Šolski ekološki vodnik.. Ljubljana: Tehniška založba Slovenije Layton, N. (2020). Planet, v plastiko ujet. Ljubljana: Grafenauer Lepši svet 3 [elektronski vir]: animirana serija (2021). Ljubljana: Borzen, operater trga z elek- triko. Mckay, K. (2010). Postani ekofaca: 100 stvari, ki jih lahko narediš, da rešiš planet. Ljubljana: Rokus Klett. Pinterič, A.(2009), Veliki nemarni škornji=Velike nemarne čizme. Murska Sobota: Vista, zavod za razvoj vrednot. Pinterič, A.(2009). Pepi in njegovo gnezdo. Murska Sobota: Vista, zavod za razvoj vrednot. Pinterič, A. (2007). Smeti in odpadki: za otroke stare od 5. do 9. leta, Murska Sobota: Pomurski ekološki center. Pinterič, A. (2008), Ločevanje odpadkov: za otroke stare od 5. do 9. leta, Murska Sobota: Pomurski ekološki center. SKLEP Eko bralna značka in vzgoja za ekološko oza- veščene ljudi je stalnica na OŠ Janka Padežnika Maribor. Pridobljene veščine in znanja prena- šamo v vsakdanje življenje. V vsakem razredu so koši za ločevanje odpadkov, večkrat letno organiziramo velike akcije zbiranja papirja in gospodinjskih aparatov, vse leto pa zbiramo odpadne tonerje in kartuše, baterije ter zama- ške. Pri raznolikih dejavnostih se učenci učijo 7 Šolska knjižnica, Ljubljana, 32 (2023), 1, 2-8 PRILOGA 1: Prvo vzgojno-izobraževalno obdobje • ASTLEY, Neville: Pujsa Pepa. Zabava z odpadki; Očkov naslanjač • PEROCI, Anka Luger: Leteča hišica • ŠTAMPE ŽMAVC, Bina: Drevo srca • GANTSCHEV, Ivan: Zeleni otok in Sivi otok • ELSCHNER, Geraldine: Mali Indijanček Padajoči sneg • ELSCHNER, Geraldine: Mala Indijančica Plešoči list • HARRANTH, Wolf: Kakšen čudovit travnik! • IMOTO, Yoko: Igraj se z mano • KOKALJ, Tatjana: Zelena jopica • KRALJIČ, Helena: Listko in njegova življenja • KRALJIČ, Helena: O steklenici in izgubljenem zakladu • LEESON, Christiane: Veveričina skrivna shramba • COSTA, Nicoletta: Nečimrno drevo • KREMPL, Urša: Lahko noč, prijatelj! • JARMAN, Julia: Hej! Kaj tako smrdi? • EZRA, Mark: Mali ježek • EZRA, Mark: Lačna vidra • PINTERIČ Aleksandra: Pepi in njegovo gnezdo • PODGORŠEK, Mojiceja: O polžu, ki je kupoval novo hiško • RUHMANN, Karl: Vilibald • RECKNAGEL, Friedrich: Sarina vrba • PFISTER, Marcus: Mavrična ribica • CAVE, Kathryn: Drugačen • FRIES, Claudia: Pujsa imamo za soseda • BENULIČ, Saša: Spet zeleno • SMALLMAN, Steve: Osorni tečnež • HONORA, Marcia: Lekcija nežnosti • ŠEBJANIČ Pupis, Jasna: Nana, človeška ribica • BLABEY, Aaron: Stanko Peška • LIERSCH, Anne: Hiška za vse • LUKKARINEN, Ritva: Anika • MAZZINI, Miha: Zelena pošast • STEIN, Mathilde: Moje! • ŠKOBALJ, Goran: Zemlja je dobila vročino • KRAJNC, Meta: Zajček Kai • WILSON, Karma: Medo je bolan • KRAMER, Jackie: Zeleni dežnik • NEVILLE, Astely: Pujsa Pepa • ŠKOBALJ, Eva: Vrtnar • PERKO, Tanja: Žirafa Cveta • TRELEAVEN, Lan: Snežinke z napako • WATTS, Bernardette: Mestna miška in poljska miška • PODGORŠEK Mojiceja: Lisičja zgodba • WILKIÓN, Piotr: Muca Rozalinda • LUDWIG, Trudy: Nevidni fant • PODGORŠEK, Mojiceja: O lačni lisici • MODIC, Maša: Ljubo doma, kdor ga ima • SCHOTHORST, Daniëlle: Najsvetlejša zvezda • MUKUNDAN, Maniyambath : Stekleno drevo • PIRRANE, Francesca: Bruno in njegovih 100 prijateljev • DE LUCA, Daniela: Volk Henrik • QUINTART, Natalie: Mali traktor je ljubosumen • STOTT, Apryl: Pokloni prijaznost in žarek luči PRILOGA 2: Drugo vzgojno-izobraževalno obdobje • BLAZEJOVSKY, Maria: Ema Pipifilipi • KRALJIČ, Helena: Ples v zabojniku • KRALJIČ, Helena: O deklici in izgubljenem zakladu • PODGORŠEK, Mojiceja: O prelepi deželi • HASLER, Eveline: Mesto cvetja • PFISTER, Marcus: Sonce in Luna • KRALJIČ, Helena: Dogodek v Mestnem logu • KRALJIČ, Helena: Stara ura • KRALJIČ, Helena: Imam downov sindrom • STAMAN, Jasna Branka: Sinja pravljica • NOVAK, Tanja: Ježek Snežek in 112 • NOVAK, Tanja: Ježek Snežek in poplava • NOVAK, Tanja: Ježek Snežek in potres • NOVAK, Tanja: Ježek Snežek in suša • MAJHEN, Zvezdana: Čas brez vode • LOBATO, Arcadio: Juš in gospod Mišon; Čarobna krogla • ŠKOBALJ, Eva: Čudežno pletivo • AŠKENAZY, Ludvik: Ukradeni mesec • BURGESS, Melvin: Klic poslednjega volka • KRALJIČ, Helena: Listko in njegova življenja • KRALJIČ, Helena: O steklenici in izgubljenem zakladu, Kako raste laž • MAURER, Neža: Nežno srce • MAURER, Neža idr ...: Pikapolonica na prašni cesti • MAURER, Neža idr. ...: Sonce v brlogu • MAURER, Neža, LAINŠČEK, Feri idr. ...: Kresnica na dlani Zemlja ima srce • O‘DELL, Scott: Otok modrih delfinov • PEMBERTON, Carole: Benjaminove sanje • PODGORŠEK, Mojiceja: O dečku, ki se je bal vode • TOMLINSON, Jill: Na koncu sveta • MIŠMAŠ, Pavel: Mati Zemlja joče • VANDAELE, Wilfried: Flupi in voda • VANDAELE, Wilfried: Flupi in zrak • MINNE, Brigitte: Pripoved o gospe Veverici in ostalih živalih v mamini glavi PRILOGE: Primeri priporočene literature za eko bralno značko 8 Koraljka Čeh: Šolska knjižnica kot temelj ekološke vzgoje v osnovni šoli • PHILIPPS, Caroline: Bela kava in posipanec • TAMARO, Susanna: Srce iz špeha • KUIJER, Guus: Raj je tukaj in zdaj • PODGORŠEK, Mojiceja: O prelepi deželi; Eko kralj; Zgodba o gmajnicah, Eko papirko • DELANSSAY, Cathy: Varuhinja oceanov • JEDRZEJEWSKA-WROBEL, Roksana: Kraljična • FOREMAN, Michael: Deček in tjulenj • TROSTMANN, Kerstin: Najboljši očka na svetu • MOSCH, Erdmute: Mamina pošast • DEETJEN, Claudia: Česar nihče ne ve • PIQUEMAL, Michal: Mali oblak • CANFIELD, Jack idr.: Kurja juhica za dušo v kocki • CANFIELD, Jack: Kurja juhica za male duše • BREZINOVA, Ivona: Bombonček za dedija Edija • FRANKEL, Erin: Drzna; Groba; Čudna • KALIN, Ana: Nala • PALAU, Joseph: Nevarna narava; Zaščitimo ogrožene vrste • FIGA me briga • FRANKEL, Erin: Nihče! • KOBALD, Irena: Moji odeji • FILIPIČ, Neli: Požar • BRGLEZ, Polona: Tinetovo skrivnostno darilo • SOTOMAYOR, Sonia: Le vprašaj! • DE KINDER, Jan: Rdeča ali zakaj zasmehovanje ni smešno • PINFOLD, Levi: Črni pes • PODGORŠEK, Mojiceja: Kako raste slaba volja • MISCHA, Damjan: Atuk, Deček s severa • YOUSAFZAI, Malala: Malala in čarobni svinčnik PRILOGA 3: Tretje vzgojno- izobraževalno obdobje • CURWOOD, James Oliver: Kazan, volčji pes • DESAI, Anita: Vas ob morju • DOLENC, Mate: Morsko dno pripoveduje • IHIMAERA, Witi: Legenda o jezdecu kitov • JANSSON, Tove: Poletna knjiga • MAURER, Neža idr. ...: Sonce v brlogu (Jasa, 2008) • MAURER, Neža, LAINŠČEK, Feri idr ...: Kresnica na dlani (zbirka 30 zgodbic; Jasa, 2006) • ROGELJ, Silvestra: Bistrica Kalščica • BURGESS, Melvin: Sanje neme deklice • BAMBAREN, Sergio: Delfin • BAMBAREN, Sergio: Na morski obali • HILL, David: Se vid‘va, Simon! • SWINDELLS, Robert: Sramota • BUNNEY, Ron: Potoni ali splavaj • DOHERTY, Berlie: Abela • MILLARD, Glenda: Tishkin; Layla • ROHMANN, Katrin: Jabolčni kolač in baklava • BUCAY, Jorge: Priklenjeni slon • KODRIČ-Filipič, Neli: Punčka in velikan • KODRIČ-Filipič, Neli: Ali te lahko objamem močno? • WHITERS, Pam: Do zadnjega diha • LONDON, Jack: Bela tišina • DAKERS, Diane: Na svobodi • BACH, Richard: Jonatan Livingston Galeb • HEICHEN, Walter: Beli bogovi prihajajo • BAETENS, Rob: Ploha solz • MORIMOTO, Junko: Moja Hirošima • REBA, Matea idr.: Metulj na dežju • PHILIPPS, Carolin: Neizrekljivo KORALJKA ČEH, prof. zgodovine in teologije, zaposlena na Osnovni šoli Janka Padežnika Maribor Naslov: Osnovna šola Janka Padežnika Maribor, Iztokova ulica 6, 2000 Maribor E-naslov: kora.ceh@guest.arnes.si