T ro ja r je v ZBORNIK 4 9 9 D A N I J E L A T R Š K A N PREG LED PR IR O Č N IK O V Z A UČ ITELJE ZG O D O VIN E ¥ O SN O VN IH SN SR ED N JIH ŠOLAH OD LETA 1955 DO LETA 2010 O VERVIEW OF HA ND BO O K S FOR H ISTO R Y TEACH ER S SN ELEM ENTARY A N D SEC O N D A R Y SC HO O LS F R 0 M 1 9 5 5 T O 2 0 1 0 Izvleček V prispevku je predstavljen seznam priročnikov za učitelje zgodovine, ki so izšli po letu 1955 in so jih napisali slovenski avtorji. Dodana ste le dva prevedena priročnika za učitelje zgodovine. Priročniki so razdeljeni na splošne priročnike, vsebinsko-tematske in metodične priročnike, nadalje na priročnike za posamezne razrede ali letnike ter na koncu tudi na druge priročnike (magistrska in doktorska dela, zbornike, raziskave in re­ vije). Za splošne, vsebinske in metodične priročnike je dodana tudi vsebina priročnikov. Priročniki za različne CD-je, DVD-je ali videokasete ter zbirke virov niso vključeni. Pri posameznih vrstah so priročniki predstavljeni kronološko. Na koncu je dodan krajši komentar, saj priročniki prikazujejo tudi razvoj metodike pouka zgodovine oz. didaktike zgodovine od leta 1955 do leta 2010. Ključne besede: zgodovina, priročniki, učitelji zgodovine, osnovne šole, srednje šole. Abstract The contribution presents a list of history teacher handbooks, published after 1955 and written by Slovenian authors. Only two translated handbooks for history teachers were added to the list. Handbooks are divided in general, content and methodical handbooks, furthermore in handbooks for individual classes or years, and at the end in other handbooks (Master’s and Doctoral theses, collections of scientific papers, researches and magazines). For general, content and methodical handbooks, there is also the content of handbooks add­ ed. Handbooks for various CD’s, DVD’s or videocassettes and collections of sources were not included in the overview. Handbooks for different types are presented in chronological order. There is a short commentary at the end, as the handbooks also represent the develop­ ment of the Methodology of History Teaching or History Didactics from 1955 to 2010. Keywords: history, handbooks, history teachers, elementary schools, secondary schools. 5 0 0 D a n ij e l a T r š k a n : P r eg led p r ir o č n ik o v z a u č ite lj e . PREGLED PRIROČNIKOV ZÄ UČITELJE ZGODOVINE V OSNOVNIH IN SREDNJIH ŠOLAH OD LETA 1955 DO LETA 2010 Uvodni pregled Od leta 1945 do leta 1955 nismo našli izdanih priročnikov za zgodovino. Od leta 1955 do leta 1990 je izšlo zelo malo priročnikov za učitelje zgodovine v osnovnih in srednjih šolah. Slovenski avtorji so bile le trije: Albert Žerjav, Mavricij Zgonik in Tomaž Weber. Priročnik avtorja Josipa Demarina pa je izšel leta 1964 kot prevod. Po letu 1991 pa so pisali priročnike: Stefan Trojar, Danijela Trškan, Vilma Brodnik, Pavla Karba, Božidar Mrevlje, Marjan Rode, Dragan Potočnik idr. Največ priročnikov je izšlo po letu 2000, zlasti za posamezne razrede, ki so jih pisali učitelji zgodovine: Jelka Razpotnik, Damjan Snoj, Marta Otič, Anita Mirjanič, Helena Verdev, Anka Zuljan idr. ter za pripravo na maturo v srednji šoli: Janez Globočnik, Mi­ lena Globočnik, Adriana Segalla, Boris Pavliha, Stane Berzelak, Maja Vičič Krabonja, Andreja Valič-Zupan, Tatjana Rozman idr. Seznam splošnih priročnikov Tomšič, Janez (ur.), Žerjav, Albert (1956). Metodika. II. zvezek. Zemljepis, zgo­ dovina, prirodopis. Ljubljana: Zveza pedagoških društev LR Slovenije. Vsebina: Metodika zemljepisnega pouka; Metodika zgodovinskega pouka (Pregled ra­ zvoja zgodovine od Herodota do Marxa in Engelsa; Psihološke osnove zgodovinskega pou­ ka; Načela za pouk zgodovine; Naloge začetnega zgodovinskega pouka; Izbira in razvrstitev zgodovinskega učiva; Učila za zgodovinski pouk; Učne metode pri zgodovinskem pouku; Razvijanje predstav o času in uvajanju učencev v kronologijo; Ponavljanje zgodovinskega učiva; Izvenrazredno in izvenšolsko delo učencev; Učiteljeva učna priprava; Oblikovanje metodične enote; Seznam literature o pouku zgodovine); Metodika prirorodopisnega pouka. Demarin, Josip (1964). Pouk zgodovine v osnovni šoli. Ljubljana: DZS. Naslov izvirnika: Nastava povijesti u osnovnoj školi. Prevod: Marija Jamar-Legat. Vsebina: Predmet in naloge metodike pouka zgodovine; Zgodovina kot veda in učni predmet; Važnost in naloge pouka zgodovine; Zgodovinski pogled na razvoj pouka zgo­ dovine; Duševne razvojne stopnje učencev in možnosti obdelave zgodovinskega gradiva v osnovni šoli; Pouk zgodovine in njegova organizacija (Planiranje dela pri pouku zgo­ dovine; Učiteljevo pripravljanje za delo; Učila in pouk; Uporaba učnih metod in učnih oblik pri obdelavi zgodovinskega gradiva; Ekskurzije pri pouku zgodovine; O delu v kombiniranem oddelku; Organizacija učnih ur; Metodika preverjanja zgodovinskega znanja); Vloga šolskih skupin in organizacij pri pouku zgodovine; Zgodovinski kabinet in delavnice za izdelavo učil; Posebni del (Učni načrt), Novi učni načrt in zgodovinsko gradivo; Praktični primeri. Zgonik, Mavricij (1974). Zgodovina v sodobni šoli. Ljubljana: DZS. Vsebina: Pojem in predmet zgodovine; Razvoj zgodovinske znanosti; Pojmovanje in tolmačenje zgodovinskih dejstev; Problematika v zgodovini; O objektivnosti v zgodovi­ ni; Delitev zgodovine; Pregled razvoja slovenskega zgodovinopisja; Razvoj zgodovine kot učnega predmeta; Naloge, pomen in vloga zgodovine v šoli; Kaj zlasti hromi sodobni zgodovinski pouk; Psihološke osnove zgodovinskega pouka; Izbor in razporeditev zgodo­ vinske učne snovi; Zbiranje zgodovinskega gradiva za pouk spoznavanja družbe; Pisani viri in pouk zgodovine; Učna ali didaktična načela; Učne metode in tehnike pri pouku T r o ja r je v z b o rn ik 5 0 1 zgodovine; Čas teče ... (oblikovanje časovnih predstav); Učila pri zgodovinskem pouku; Tehnična dejavnost učencev in pouk zgodovine; Zgodovinske paralele in analogije v učne procesu; Učni sprehodi, ogledi in ekskurzije pri pouku zgodovine; Pouk zgodovine in delo v muzejih in galerijah; Pouk zgodovine ter delo v arhivih in bibliotekah; Učne oblike pri zgodovinskem pouku; Učiteljeva priprava na pouk zgodovine; Podrobnejša sestava in obravnava pismene zgodovinske učne priprave; Praktični primeri artikulacije učnih ur; Nekaj opozoril in navodil za obravnavanje NOG pri pouku zgodovine; Preverjanje in oce­ njevanje znanja; Povezovanje zgodovine z drugimi predmeti - korelacija; Izvenrazredno in izvenšolsko delo učencev na področju zgodovine; Zgodovinski kabinet in zgodovinska učilnica; Šolska kronika in krajevna zgodovina; Učitelj zgodovine kot osebnost; Novejša bibliografska dela. Weber, Tomaž (1977). Praksa zgodovinskega pouka v osnovni šoli. Ljubljana: DZS. Vsebina: Nekaj izkušenj o oblikovanju zgodovinskih učnih enot; Trdnejše umevanje pomena oblik dela pri pouku zgodovine (Vloga krajevne zgodovine pri zgodovinskem pouku; Terensko in muzejsko delo pri zgodovinskem pouku; Delo zgodovinskega krož­ ka); Vloga in pomen dela z učnim sredstvi (Zgodovinski učbenik v pouku zgodovine; Zgodovinski pismeni viri pri pouku zgodovine; Zgodovinska pomožna literatura pri pouku zgodovine; Delovni zvezek za zgodovino v osnovni šoli; Zgodovinska karta pri zgodovinskem pouku; Projekcije pri zgodovinskem pouku: slika, film; Slušna sredstva pri zgodovinskem pouku); Rešitev nalog delovnih zvezkov za zgodovino (Šesti razred; Sedmi razred; Osmi razred). Weber, Tomaž (1981). Teorija in praksa pouka zgodovine v osnovni šoli. Ljublja­ na: DZS. Vsebina: Pouk zgodovine v osnovni šoli (Pomembnost zgodovinarjeva dela; Zgodo­ vinarjeve naloge pri delu v osnovni šoli; Učenec kot subjekt dela pri pouku zgodovine; Krajevna zgodovina in delo pri pouku zgodovine; Pouk zgodovine in idejnost; Literatura o vprašanjih pouka zgodovine; Predmet metodike dela pri pouku zgodovine; Razvoj pouka zgodovine; Pouk zgodovine in druge vede); Delo pri pouku zgodovine v osnovni šoli in nje­ gova organizacija (Smotri in izbor zgodovinskega gradiva; Zgodovinske prvine na razredni stopnji; Zgodovinsko gradivo na predmetni stopnji; Učiteljev delovni program; Učiteljeva učna priprava); Učna sredstva in metoda dela z njimi (Šolska tabla; Zgodovinski viri; Zgo­ dovinska literatura; Slika, film, radio in televizija; Učbenik; Delovni zvezek; Zemljevidi in atlasi; Projekcijski kompleti); Učne metode in učne oblike zgodovinarjevega dela (Učne metode: metoda učiteljeve razlage, metoda razgovora, metoda dela z zgodovinskim tekstom in metoda problemske obravnave; Učne oblike: frontalna oblika, skupinska oblika, indi­ vidualna oblika, polprogramiran in programiran pouk); Ekskurzija pri pouku zgodovine; Učni prostor (Učilnica in kabinet za pouk zgodovine); Organizacija učne enote (Prever­ janje, utrjevanje, sklepanje, posploševanje; Ponavljanje in utrjevanje; Preverjanje znanja); Posebne oblike dela (O posebnostih in možnostih dela pri pouku zgodovine v celodnevni šoli; Vloga šolskih skupin in organizacij pri pouku zgodovine; Dopolnilni in dodatni pouk). Trojar, Stefan (1993). Sodobni pogledi na pouk zgodovine: Reformne težnje pri družboslovnih učnih predmetih. Ljubljana: DZS. Vsebina: I. Izoblikovanje in didaktične značilnosti tradicionalnega pouka zgodovine (Teoretske osnovne nemškega zgodovinopisja v 19. stoletju in njihov vpliv na zasnovo šolske zgodovine; Vpliv pedagogov na didaktično-metodično zasnovo pouka zgodovine v nemško-avstrijskem kulturnem prostoru ob koncu 19. stoletja; Didaktična izhodišča in struktura pouka zgodovine na avstrijskih gimnazijah na začetku 20. stoletja); II. Nove 5 0 2 D a n ije la T r š k a n : P r eg led p r ir o č n ik o v z a u č ite lje didaktične težnje pri zasnovi družboslovnih učnih predmetov (Globoke spremembe sve­ tovnozgodovinskega značaja na prelomu 19. v 20. stoletje in njihov vpliv na strukturo družboslovnih učnih predmetov; Nekaj teoretičnih izhodišč, pomembnih pri zasnovi šol­ ske zgodovine; Težnje po novih družboslovnih predmetih in uvajanje državljanske vzgoje; Reformne težnje po kompleksnem družboslovnem pouku v ZDA; Problemi in dileme pri didaktičnem povezovanju družboslovnih učnih predmetov); III. Znanstvenoteoretska, didaktična in idejnovzgojna izhodišča v zasnovi učnega načrta zgodovine za tehniške in strokovne srednje šole (Oblikovanje zgodovinske zavesti v šoli; Didaktični sistemi po izboru in omejitvi obsega zgodovinske učne snovi); IV. Metodološka struktura učnega načrta zgodovine; V. Didaktična struktura učnega načrta zgodovine (Didaktična analiza poglavij in tematske strukture le-teh v učnem načrtu zgodovine za tehniške šole). Brodnik, Vilma; Tawitian, Elissa; Kralj, Marjeta; Bregar, Sonja; Novak Obal, Bernarda; Zgaga, Srečko (2003). Kako do bolj kakovostnega znanja zgodovine. Lju­ bljana: Zavod RS za šolstvo. Vsebina: Novi pogledi na poučevanje, preverjanje in ocenjevanje znanja pri pouku zgo­ dovine (Uvod; Problemski pristop pri pouku zgodovine; Učni cilji in naloge; Oblikovanje vprašanj glede na Bloomovo taksonomijo znanja in ciljev za kognitivno področje; Marza- nova taksonomija znanja in ciljev s primeri vprašanj; Vrste nalog glede na oblikovno-teh- nično plat; Spretnosti pri pouku zgodovine; Preverjanje in ocenjevanje znanja pri zgodovini; Primer tematskega načrta kot sestavnega dela letne delovne priprave za Slovence po drugi svetovni vojni v četrtem letniku gimnazije; Kriteriji preverjanja in ocenjevanja znanja v četrtem letniku gimnazije); Primeri sprotnih učnih priprav na temo Slovenci v prvem dese­ tletju po drugi svetovni vojni (Obravnava tematskega sklopa Slovenci v času druge svetovne vojne v osnovni šoli; Posameznik v drugi svetovni vojni; Ali so bile prve povojne volitve de­ mokratične?; Primer obravnave učne enote o agrarni reformi iz tematskega sklopa Slovenci po drugi svetovni vojni; Ideologija in književnost - primer Vitomila Zupana; Opisni kriteriji za tematski sklop Slovenci po drugi svetovni vojni v devetletni osnovni šoli). Stradling, Robert (2004). Poučevanje evropske zgodovine 20. stoletja. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. Naslov izvirnika Teaching 20th-century Eu­ ropean History. Prevod: Slavica Jesenovec Petrovič. Vsebina: Širše in ožje zgodovinske teme (Uvod; Evropska dimenzija pri poučevanju zgodovine; Kako obravnavati ožje teme; Kako obravnavati širše teme); Metode in pristopi (Uvod; Oblikovanje spretnosti in konceptov; Sporna in občutljiva vprašanja; Branje vizual­ nega arhivskega gradiva; Uporaba simulacij in iger vlog; Multiperspektivnost pri poučeva­ nju zgodovine; Zunajšolske priložnosti za učenje; Uporaba novih tehnologij: zgodovina na internetu; Pristopi pri poučevanju in učenju); Viri in učno gradivo (Uvod; Zgodovinski ustni viri; Uporaba sodobnih pisnih virov; Televizija kot vir; Vrednotenje učbenikov zgodovine; Vrednotenje novih tehnologij); Priloga: Kontaktni naslovi in informacije o organizacijah. Karba, Pavla (2005). Zgodovina v šoli v 21. stoletju - vse življenje uporabna po­ potnica: vodnik za učitelje. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. Vsebina: Poučevanje in učenje (Spreminjanje pojmovanja znanja, učenja in poučevanja; Spreminjanje pojmovanja pouka s poudarkom na učnih metodah; Primerjava med tradici­ onalnim in sodobnim pojmovanjem učnih metod; Metodične značilnosti tradicionalnega pouka zgodovine na Slovenskem; Razvojni vidik metodičnega posodabljanja pouka zgo­ dovine v tujini; Metodično posodabljanje pouka zgodovine na Slovenskem; Sodobna me­ todična usmeritev pri pouku zgodovine); Uvajanje sodobnih metod v pouk zgodovine v osnovni šoli (Sodobne učne metode v osnovni šoli: Marzanova taksonomija, Metoda dela z TROJARJEV ZBORNIK 5 0 3 zgodovinskim besedilom, Metoda dela z zgodovinskim dokumentarnim gradivom in bese­ dilom, Metoda igre vlog; Primeri opisnih kriterijev za preverjanje in ocenjevanje znanja za posamezna področja Marzanove taksonomije); Sklepne misli in odprta vprašanja. Potočnik, Dragan (2009). Zgodovina, učiteljica življenja: didaktični priročnik za poučevanje zgodovine v osnovni in srednji šoli. Maribor: Pivec. Vsebina: Pouk zgodovine skozi različna obdobja; Vzgoja in pouk zgodovine (Vzgo­ ja kot proces kultiviranja človekove narave; Vzgojne vrednosti pouka zgodovine; Kako lahko pouk zgodovine prispeva k vzgoji mladih, k oblikovanju mlade osebnosti in njeni socializaciji); Sodobni pouk zgodovine (Kmečki upori, Reformacija in protireformacija; Turški vpadi na naše ozemlje; Prvi slovenski tabor v Ljutomeru); Poučevanje zgodovine v luči oblikovanja strpne demokratične družbe na primeru obravnave Islama; Metodič­ ne značilnosti sodobnega pouka zgodovine (Primeri sodobnih učnih metod); Krajevna zgodovina in pouk zgodovine; Pouk zgodovine in vprašanje domovinske ter državljanske vzgoje; Pouk neevropske zgodovine v 7. razredu osnovne šole. Seznam vsebinsko-tematskih priročnikov Weber, Tomaž (1973). Razvoj pouka in negovanja tradicij NOB v osnovnih šolah v letih 1966-1973. Ljubljana: Partizanska knjiga. Vsebina: Podnaslov - Vsebinski in materialni pokazatelji razvoja pouka in negovanja revolucionarnih tradicij NOB v osnovnih šolah Slovenije v letih 1966-1973: Povzetek su­ gestij o vsebinski preobrazbi pouka NOB in negovanja revolucionarnih tradicij na osnov­ nih šolah v SR Sloveniji; Interpretacija kvantitativnega dela na podlagi opravljene ankete; Povzetek, aplikacija oz. primer obdelave teme od prvega do osmega razreda osnovne šole, sugestije in predlogi za nadaljnje delo, statistični podatki. Mrevlje, Božidar (1998). Evropa in svet od 16. do 18. stoletja: priročnik za učite­ lje zgodovine v osnovni šoli. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. Vsebina: Cilji predmeta zgodovine v osnovni šoli; Didaktična in metodična vprašanja pri pouku zgodovine (Vloga slikovnega gradiva pri pouku zgodovine; Vloga odlomkov virov in literarnih besedil pri aktiviranju učencev; Preverjanje in ocenjevanje znanja; Računalniške možnosti pri pouku zgodovine; Motivacijsko izhodišče); Humanizem in renesansa (Učnociljna struktura; Oblike in metode dela; Preverjanje in ocenjevanje zna­ nja; Strokovno-teoretične osnove); Odkritja čezmorskih dežel (Učnociljna struktura; Motivacija in prostorske predstave; Preverjanje in ocenjevanje znanja; Strokovno-teo­ retične osnove); Evropa in slovenske dežele v času reformacije (Učnociljna struktura; Motivacijske vzpodbude, prostor, čas reformacije in protireformacije; Primer vprašanj za preverjanje znanja; Strokovno-teoretične osnove); Kmečki upori (Učnociljna struktura; Motivacijski pristop in oblikovanje ustreznih predstav; Primer pisnega preverjanja zna­ nja; Strokovno-teoretične osnove); Didaktična literatura. Mrevlje, Božidar (1999). Rojstvo moderne Evrope (1700-1815): priročnik za uči­ telje zgodovine v osnovni šoli. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. Vsebina: Gospodarski razvoj v Evropi med 15. in 18. stoletjem; Absolutizem v 17. in 18. stoletju (Didaktična in učnociljna struktura poglavja; Oblike in metode dela; Motivacijske in medpredmetne povezave; Preverjanje in ocenjevanje znanja; Strokovno-teoretične osno­ ve; Politične razmere v Evropi na prehodu v 17. stoletje; Znanstveni dosežki; Umetnost 17. in 18. stoletja; Življenje v Evropi med 15. in 18. stoletjem v Evropi in pri nas; Slovenske de­ žele v 17. in 18. stoletju in prebivalstvo; Čarovnice in čarovniški procesi; Literatura); Evropa 5 0 4 D a n ije la T r š k a n : P r eg led p r ir o č n ik o v z a u č ite l je in svet na prehodu v 19. stoletje (Ameriška osvobodilna vojna in nastanek ZDA; Francoska revolucija; Napoleonov vzpon in propad; Ilirske province; Dunajski kongres - zamisli o novi ureditvi v Evropi). Trškan, Danijela; Gerden, Violeta; Kunaver, Vojko (1999). Evropsko gospodar­ stvo v 18. stoletju in začetki moderne industrializacije v Angliji. Uporaba aktivnih učnih oblik in metod. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. Vsebina: Uvod v aktivne učne oblike in metode (Aktivne učne oblike in metode; Didak- tično-metodični uvod v načrtovanje poteka učnih ur; Tematski cilji; Učna vsebina; Navodila za uporabo metodičnega priročnika); Aktivne učne oblike za učno temo: Evropsko gospodar­ stvo v 18. stoletju in začetki moderne industrializacije v Angliji (Netradicionalna frontalna učna oblika; Kombinirana učna oblika; Parna učna oblika ali delo v dvojicah; Individualna učna oblika; Skupinska učna oblika; Projektno delo s kombinacijo učnih oblik; Interdisci­ plinarno delo s kombinacijo učnih oblik); Preverjanje in ocenjevanje učne teme: Evropsko gospodarstvo v 18. stoletju in začetki moderne industrializacije v Angliji; Učna sredstva. Mrevlje, Božidar (2000). Evropa in slovenske dežele v obdobju 1815-1848. P ri­ ročnik za učitelje zgodovine v osnovni šoli. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. Vsebina: Evropa in slovenske dežele v obdobju 1815-1848 (Učnociljna struktura; Mo­ tivacijski pristop in oblikovanje predstav o zgodovinskem obdobju; Strokovno-teoretične osnove); Slovenci od 1815-1848 (Strokovno-teoretične osnove); Revolucija v habsburški monarhiji in na Slovenskem (Učnociljna struktura in motivacija; Strokovno-teoretične osnove); Preverjanje in ocenjevanje znanja; Literatura in viri; Priloge. Trškan, Danijela (2003). Sodobno pisno preverjanje in ocenjevanje znanja pri zgodovini v srednji šoli na izbranih temah 20. stoletja. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. Vsebina: Vrste preverjanja in ocenjevanja (Preverjanje in ocenjevanje; Preverjanje in ocenjevanje miselnih procesov); Preverjanje z različnimi tipi nalog (Preverjanje z nalo­ gami objektivnega tipa; Preverjanje z nalogami prostih odgovorov; Preverjanje z naloga­ mi, ki se nanašajo na različne vire; Preverjanje z avtentičnimi nalogami); Ocenjevanje različnih tipov nalog (Načini ocenjevanja nalog; Ocenjevanje nalog objektivnega tipa; Ocenjevaje nalog prostih odgovorov; Ocenjevanje nalog, ki se nanašajo na različne vire; Ocenjevanje avtentičnih nalog); Alternativno ocenjevanje (Ocenjevanje učnega procesa; Ocenjevanje izdelkov; Ocenjevanje osebne mape; Samoocenjevanje). Trškan, Danijela (2007). Lokalna zgodovina - učenje z odkrivanjem. Ljubljana: Znanstvenoraziskovalni inštitut Filozofske fakultete. I. Lokalna zgodovina v šoli (Vloga lokalne zgodovine; Lokalna zgodovina v učnih načr­ tih za osnovno šolo; Lokalna zgodovina v učnih načrtih za srednjo šolo; Lokalna zgodovina v šoli v naravi; Državljanska vzgoja in kultura); II. Učne oblike, metode in načini preuče­ vanja lokalne zgodovine v šoli (Uvodna predstavitev; Samostojno delo; Sodelovalno sku­ pinsko delo; Projektno delo; Raziskovalno delo; Reševanje problemov; Diskusija; Igra vlog; Ekskurzija; Terensko delo; Muzejsko delo); III. Učenje z odkrivanjem lokalne zgodovine (Vloga terena; Odkrivanje z lastnimi očmi; Učenje z odkrivanjem; Zgodovinske terenske metode; Vsebine in objekti preučevanja; Preučevanje virov; Terenske in avtentične nalo­ ge); IV. Primeri preučevanja zgodovine domačega kraja in okolice (Uvodna predstavitev; Arheološki ostanki; Cerkve in samostani; Gradovi in grajske stavbe; Industrijske zgradbe; Parki in vrtovi; Predmeti; Ulice; Zgradbe in objekti; Arhivsko gradivo; Muzejsko gradivo; T r o ja r je v z b o r n ik 5 0 5 Pisno gradivo; Slikovno gradivo; Ustno gradivo; Informacijsko-komunikacijsko gradivo; Naloge, ki se nanašajo na domači kraj; Naloge, ki se nanašajo na slovensko prepoznavnost); V. Preverjanje in ocenjevanje znanja o lokalni zgodovini (Tehnika točkovanja in tehnika klasifikacije; Primeri alternativnega preverjanja in ocenjevanja). Seznam metodičnih priročnikov Novak, Drago (1991). Zgodovinske interesne dejavnosti v naši šoli. Zgodovinski krožki. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. Vsebina: Uvodne misli; Ustanovitev zgodovinskega krožka; Obseg dejavnosti; Dejav­ nost zgodovinskega krožka na šoli (Delo v zgodovinski učilnici; Organizacija občasnih razstav; Preučevalna dejavnost; Izdajanje internetnega zgodovinskega glasila; Debatna dejavnost; Izdelovanje pripomočkov za pouk zgodovine; Prebiranje zgodovinskega čtiva; Sodelovanje z drugimi krožki na šoli); Interesna zgodovinska dejavnost zunaj šolskih prostorov (Ogled muzeja; Ogled filmske in gledališče predstave; Obisk v arhivu; Ogled kulturnih znamenitosti; Zgodovinska ekskurzija kot vir zgodovinskega znanja; Sodelo­ vanje s člani zgodovinskega krožka na drugi šoli); Tekmovanja zgodovinskih krožkov; Motivacija učencev; Raziskovalni tabor; Zgodovinski krožki v praksi; Literatura. Karba, Pavla (1996). Zgodovina v šoli drugače. Metodični priročnik za učitelje. Ljubljana: DZS. Vsebina: Sinteza in utrjevanje nekoliko drugače (Sestavljanje križanke: kako in kaj; Domišljijski učni sprehod: kako, kaj in kdaj?; Pantomima: kako, kaj in kdaj?); Zgledi učni ur (Ameriška buržoazna revolucija; Francoska buržoazna revolucija; Dunajski kongres leta 1815; Ogled razstave); Poskus zgodovinskega eseja; Pedagoška delavnica: Preverja­ nje in ocenjevanje znanja pri pouku zgodovine v osnovni šoli. Meznarič, Marija; Rudolf, Tadeja; Kranjc, Tomaž (1998). Podjetno v svet zgodo­ vine: priročnik za učitelje zgodovine v srednjih šolah. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. Vsebina: O podjetnosti; Vedenje, lastnosti in sposobnosti podjetnih ljudi; Podjetnostno učenje in poučevanje; Kako podjetnostno učenje in poučevanje koristi dijakom?; Zakaj je dobro biti podjeten dijak?; Kako lahko to gradivo koristi dijakom?; Kako lahko postanem podjeten učitelj?; Kako lahko ta priročnik koristi učiteljem?; Kaj pridobi šola s podjetno- stnim prijemom pri pouku?; Podjetnostno poučevanje zgodovine; Zgledi podjetnostnega prijema v zgodovini (Krekov poskus reševanja socialnih problemov na Slovenskem po letu 1870; Pomen Rimljanov za Evropsko civilizacijo; Srednjeveška mesta v notranjosti slovenskega prostora; Življenje v srednjeveških mestih v Slovenskem Primorju; Predlogi za izpeljavo podjetnostnega prijema); Koristne informacije za učitelje in dijake. Trampuš, Cirila (1998). Obiščimo muzej. Ljubljana: DZS. Vsebina: Zgodovina v šoli; Muzej; Kustos in muzejski pedagog; Načrtovanje ogleda muzeja (Zunanja ali širša priprava; Notranja ali ožja priprava); Učne metode pri uvajanju učencev v muzejsko dejavnost; Najpogostejše napake pri ogledih muzeja; Prednosti so­ delovanja z muzejem. Brodnik, Vilma (ur.) (1999). Primeri testnih nalog za prvi letnik gimnazij. Lju­ bljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. Vsebina: Učni cilji; Analiza nalog (indeksi težavnosti, primerjava rezultatov glede na uresničitev učnih ciljev, primerjava rezultatov po posameznih tipih gimnazij; Sklepne 5 0 6 D a n ije la T r š k a n : P reg led p r ir o č n ik o v z a u č ite lje . ugotovitve; Priloga 1: Testi; Priloga 2: Analiza nalog prvega kroga testiranja diagnostič­ nih testov v šolskem letu 1995/96. Trškan, Danijela (2007). Lokalna zgodovina - učenje z odkrivanjem: naloge malo drugače. Ljubljana: Znanstvenoraziskovalni inštitut Filozofske fakultete. Vsebina: Uvod, Naloge (50 različnih nalog), Zaključek malo drugače, Seznam litera­ ture in virov za učence. Skerlovnik Štrancar, Ana (2009). Stezice, k'so včasih bile. Zgodovinski krožek OŠ Milojke Štrukelj Nova Gorica 1982-2007/08, Ljubljana: Zveza prijateljev mla­ dine Slovenije. Vsebina: Umestitev zgodovinskih raziskovanj v prostor in čas (Nastanek Nove Gorice; Nastanek in razvoj OS Milojke Štrukelj; Razvoj interesnih dejavnosti); Razvoj, vloga in de­ javnosti zgodovinskega krožka (Razvoj in vloga zgodovinskega krožka; Dejavnosti zgodo­ vinskega krožka); Srečanja mladih raziskovalcev zgodovine v organizaciji ZPMS (Razpis; Uvajalni seminar; Gradivo za mentorje; Prijave na zaključno srečanje; Delo strokovne komi­ sije; Zaključno srečanje; Organizacija 27. srečanja mladih raziskovalcev zgodovine); Razisko­ valne naloge od 1982/83 do 2007/08 (Povzetki raziskovalnih nalog od 1982/83 do 2007/08; Razmislek pred objavo ene raziskovalne naloge; Predstavitev raziskovalne naloge javnosti); Nastajanje raziskovalne naloge (Povabilo, pričakovanja, cilji; Metodologija; Poročilo mentor­ ja); Sklep, Literatura in viri, Priloge (Na kratko; Raziskovalna naloga Dve mesti - eno srce). Brodnik, Vilma; Popovič Lozar, Gordana; Krivec Čarm an, Damjana; Stergar, Tanja; Burjak, Matjaž; Bizjak, Sonja; Globočnik, Milena; Gerden, Violeta; Zgaga, Srečko (2010). Posodobitve pouka v gimnazijski praksi. Zgodovina. Ljubljana: Za­ vod RS za šolstvo. Vsebina: Novosti v posodobljenem učnem načrtu (Značilnosti posodobljenih učnih na­ črtov za zgodovino v gimnazijah; Uvajanje in spodbujanje novosti z novejšimi in novimi didaktičnimi pristopi; Kakovost znanja in pričakovani dosežki; Pričakovane prednosti po­ sodobljenih učnih načrtov; Primeri posodobitev pri obravnavi širše teme Nemirne vode: od nacionalnih gibanj do prve svetovne vojne); Primeri uvajanja novosti v praksi (Od prvih ume­ tnikov do prvih znanstvenikov; Kako temačen je bil v resnici srednji vek; Razvoj slovenske­ ga naroda v 20. stoletju); Vsebina zgoščenke: Od prvih umetnikov do prvih znanstvenikov; Zgodovina vsakdanjega življenja; Načini življenja na podeželju in v mestih na tleh današnje Slovenije od 11. do 18. stoletja; Nemirne vode: od nacionalnih gibanj do prve svetovne vojne. Razpotnik, Jelka (ur.) (2010). Spodbujanje aktivnega državljanstva s študija­ mi primerov iz zgodovine in sodobnega sveta: Demokracija/demokratičen sistem. Zbornik prispevkov. Ljubljana: Gimnazija Šentvid. Vsebina: Predstavitev projekta; Izvajanje projekta v vrtcu; Izvajanje projekta v osnov­ ni in srednji šoli (Pogled v zgodovino; Demokracija danes; Republika Slovenija, Med- predmetne povezave). Razpotnik, Jelka (ur.) (2010). Spodbujanje aktivnega državljanstva s študijami primerov iz zgodovine in sodobnega sveta: Migracije. Zbornik prispevkov. Ljublja­ na: Gimnazija Šentvid. Vsebina: Predstavitev projekta; Izvajanje projekta v vrtcu; Izvajanje projekta v osnov­ ni in srednji šoli (Pogled v zgodovino; Migracije danes; Republika Slovenija, Medpred- metne povezave). T r o ja r je v z b o r n ik 5 0 7 Seznam priročnikov za posamezne razrede ali letnike Za šesti razred: Karba, Pavla (1999). Raziskujmo skupaj: priročnik za učitelje. Ljubljana: DZS. Karba, Pavla; Rode, Marjan; Tawitian, Elissa; Galonja, Tadeja (2004). Prvi koraki v pre­ teklost. Gradivo za učitelje. Ljubljana: DZS. Mrevlje, Božidar; Kunaver, Vojko (2005). Ustvarjalno poučujemo zgodovino. Didaktični priročnik za šesti razred devetletne osnovne šole. Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport, Zavod Republike Slovenije za šolstvo. Otič, Marta (2006). Zgodovina 6: svet skozi čas. Priročnik za zgodovino v šestem razredu osnovne šole. Ljubljana: Mladinska knjiga. Zgodovina 6. (2008). Priročnik za učitelje. Ljubljana: Založba Rokus Klett. Dostopno na: http://www.devetletka.net/resources/files/doc/test/OS_zgodovina/6.%20razred/Priroc- niki_priprave/rp_6_pr_2008_notranjost.pdf (19.9. 2010). Za sedmi razred: Rode, Marjan (2006). Od prazgodovine skozi stari in srednji vek. Gradivo za učitelje. Ljubljana: DZS. Razpotnik, Jelka; Snoj, Damjan (2007). Raziskujem preteklost 7. Priročnik za učitelje za zgodovino za 7. razred osnovne šole Ljubljana: Rokus Klett. Dostopno na: http:// www.devetletka.net/resources/files/doc/test/OS_zgodovina/7.%20razred/Prirocniki_ priprave/ZGO_7_PRIR.pdf (19. 9. 2010). Razpotnik, Jelka; Snoj, Damjan (2009). Zgodovina 7. Priročnik za učitelje. Posodobljena izdaja. Ljubljana: Založba Rokus Klett, d.o.o. Dostopno na: http://www.devetletka. net/resources/files/doc/test/OS_zgodovina/7.%20razred/Prirocniki_priprave/RP_7_ PR_2010_notranjost.pdf (19. 9. 2010). Za osmi razred: Rode, Marjan (2002). Novi vek. Gradivo za učitelje. Ljubljana: DZS. Mirjanič, Anita; Razpotnik, Jelka; Snoj, Damjan; Verdev, Helena; Zuljan, Anka (2006). Raziskujem preteklost 8. Priročnik za učitelje za zgodovino za 8. razred osnovne šole. Ljubljana: Rokus. Dostopno na: http://www.devetletka.net/resources/files/doc/test/ OS_zgodovina/8.%20razred/Prirocniki_priprave/Raziskujem_preteklost_8_priroc- nik.pdf (19.9. 2010). Za deveti razred devetletke oz. osmi razred osemletke: Weber, Tomaž (1973). Metodični napotki za pouk zgodovine v osmem razredu osnovne šole. Ljubljana: DZS. Rode, Marjan (1999). 20. stoletje. Gradivo za učitelje. Ljubljana: DZS. Rode, Marjan (2004). Koraki v času - 20. stoletje, rešitve nalog. Ljubljana. DZS. Do­ stopno na: http://vedez.dzs.si/datoteke/resitve%20nalog%20iz%20delov%20zvez%20 za%209%20razred%20devetletke.pdf (30. 7. 2010). 5 0 8 D a n ije la T r š k a n : P reg led p r ir o č n ik o v z a u č ite lj e Dobnik, Jerica; Mirjanić, Anita; Pačnik, Helena; Razpotnik, Jelka; Snoj, Damjan; Ver­ dev, Helena; Zuljan, Anka (2006). Raziskujem preteklost 9. Priročnik za učitelje za zgodovino za 9. razred osnovne šole. Ljubljana: Rokus. Dostopno tudi na: http://www. devetletka.net/resources/files/doc/test/OS_zgodovina/9.%20razred/Prirocniki_pri- prave/Raziskujem_preteklost_9_prirocnik.pdf (19. 9.2010) Krumpak, Andrej (2008). Zgodovina ob koncu devetletke. Zbirka nalog za zgodovino v 9. razredu devetletnega osnovnošolskega izobraževanja. Ljubljana: Ataja. Za 1. letnik: Otič, Marta (2000). Priročnik za učitelje družboslovja. Zgodovina. Ljubljana: Mladinska knjiga. Novak, Franci; Globočnik, Milena; Globočnik, Janez; Podlesnik Požar, Senja (2001). Zgodovina. Družboslovje. Priročnik za učitelje. Ljubljana: DZS. Brodnik, Vilma (2002). Zgodovina 1. Priročnik za učitelje. Ljubljana: DZS. Za maturo: Jernejčič, Robert A. (2000). Zgodovina na maturi. Ljubljana: DZS. Jernejčič, Robert A. (2001). Zgodovina na maturi 2. Ljubljana: DZS. Petrič, Iztok; Radonjič, Zoran; Razpotnik, Jelka; Segalla, Adriana (2003). Zgodovina na maturi: vzorci maturitetnih pol. Prvi in drugi del. Ljubljana: Rokus. Razpotnik, Jelka; Segalla, Adriana (2003). Zgodovina na maturi: vzorci maturitetnih pol. Tretji del. Ljubljana: Rokus. Segalla, Adriana (2004). Zgodovina na maturi. Evropa na prehodu iz srednjega v novi vek: vzorci maturitetnih pol. Ljubljana: Rokus Kolpakov, Anita (2004). Zgodovina na maturi. Industrializacija v 19. stoletju: vzorci ma­ turitetnih pol. Ljubljana: Rokus. Berzelak, Stane (2005). Zgodovina. Zbirka maturetitnih nalog z rešitvami 1999-2004. Ljubljana: Državni izpitni center. Globočnik, Janez; Globočnik, Milena; Segalla, Adriana (2000). Zgodovina na maturi 2001. Ljubljana: Gyrus, d.o.o. Globočnik, Janez; Globočnik, Milena; Segalla, Adriana (2001). Zgodovina na maturi 2002. Ljubljana: Gyrus, d.o.o. Globočnik, Janez; Globočnik, Milena; Segalla, Adriana (2002). Zgodovina na maturi 2003. Ljubljana: Gyrus, d.o.o. Globočnik, Janez; Globočnik, Milena; Segalla, Adriana (2003). Zgodovina na maturi 2004. Ljubljana: Gyrus, d.o.o. Globočnik, Janez; Globočnik, Milena; Segalla, Adriana (2004). Zgodovina na maturi 2005. Ljubljana: Gyrus, d.o.o. Globočnik, Janez; Globočnik, Milena; Segalla, Adriana (2005). Zgodovina na maturi 2006. Ljubljana: Gyrus, d.o.o. Globočnik, Janez; Globočnik, Milena; Segalla, Adriana (2006). Zgodovina na maturi 2007. Ljubljana: Intelego. Globočnik, Janez; Globočnik, Milena; Segalla, Adriana (2007). Zgodovina na maturi 2008. Ljubljana: Intelego. Globočnik, Janez; Globočnik, Milena; Segalla, Adriana (2008). Zgodovina na maturi 2009. Ljubljana: Intelego. Globočnik, Janez; Globočnik, Milena; Segalla, Adriana (2009). Zgodovina na maturi 2010. Ljubljana: Intelego. TROJARJEV ZBORNIK 5 0 9 Globočnik, Janez; Globočnik, Milena; Segalla, Adriana (2010). Zgodovina na maturi 2011. Ljubljana: Intelego. Pavliha, Boris (1998). Zgodovina na maturi 1999. Mengeš: ICO. Pavliha, Boris (1999). Zgodovina na maturi 2000. Mengeš: ICO. Pavliha, Boris (2000). Zgodovina na maturi 2001. Mengeš: ICO. Pavliha, Boris (2001). Zgodovina na maturi 2002. Prenovljena izdaja z zemljevidi in sli­ kami. Kamnik: ICO. Pavliha, Boris (2002). Zgodovina na maturi 2003. Kamnik: ICO. Pavliha, Boris (2003). Zgodovina na maturi 2004. Mengeš: ICO. Pavliha, Boris (2004). Zgodovina na maturi 2005. Mengeš: ICO. Pavliha, Boris (2005). Zgodovina na maturi 2006. Mengeš: ICO. Pavliha, Boris (2006). Zgodovina na maturi 2007. Mengeš: ICO. Pavliha, Boris (2007). Zgodovina na maturi 2008. Mengeš: ICO. Pavliha, Boris (2008). Zgodovina na maturi 2009. Mengeš: ICO. Pavliha, Boris (2009). Zgodovina na maturi 2010. Mengeš: ICO. Pavliha, Boris (2010). Zgodovina na maturi 2011. Kamnik: ICO. Rozman, Tatjana; Valič-Zupan, Andreja; Vičič Krabonja, Maja; Berzelak, Stane; Roz­ man, Stane (2003). Zgodovina na maturi 2004. Delovni zvezek. Ljubljana: Modrijan. Rozman, Tatjana; Valič-Zupan, Andreja; Vičič Krabonja, Maja; Berzelak, Stane; Roz­ man, Stane (2004). Zgodovina na maturi 2005. Delovni zvezek. Ljubljana: Modrijan. Rozman, Tatjana; Valič-Zupan, Andreja; Vičič Krabonja, Maja; Berzelak, Stane; Roz­ man, Stane (2005). Zgodovina na maturi 2006. Delovni zvezek. Ljubljana: Modrijan. Rozman, Tatjana; Valič-Zupan, Andreja; Vičič Krabonja, Maja; Berzelak, Stane; Roz­ man, Stane (2006). Zgodovina na maturi 2007. Delovni zvezek. Ljubljana: Modrijan. Rozman, Tatjana; Valič-Zupan, Andreja; Vičič Krabonja, Maja; Berzelak, Stane; Roz­ man, Stane (2007). Zgodovina na maturi 2008. Delovni zvezek. Ljubljana: Modrijan. Rozman, Tatjana; Valič-Zupan, Andreja; Vičič Krabonja, Maja; Berzelak, Stane; Roz­ man, Stane (2008). Zgodovina na maturi 2009. Delovni zvezek. Ljubljana: Modrijan. Rozman, Tatjana; Valič-Zupan, Andreja; Vičič Krabonja, Maja; Berzelak, Stane; Roz­ man, Stane (2009). Zgodovina na maturi 2010. Delovni zvezek. Ljubljana: Modrijan. Rozman, Tatjana; Valič-Zupan, Andreja; Vičič Krabonja, Maja; Berzelak, Stane; Roz­ man, Stane (2010). Zgodovina na maturi 2011. Delovni zvezek. Ljubljana: Modrijan. Maturitetni katalogi: Berzelak, Stane; Kastelic, Ana; Končan, Bojan; Melik, Vasilij; Nečak, Dušan; Omahen Zlatolas, Majda; Repe, Božo; Trojar, Štefan; Vodopivec, Peter (1993). Predmetni izpi­ tni katalog za maturo: Zgodovina. Ljubljana: Republiški izpitni center. Berzelak, Stane; Kastelic, Ana; Končan, Bojan; Melik, Vasilij; Nečak, Dušan; Omahen Zlatolas, Majda; Repe, Božo; Trojar, Štefan; Vodopivec, Peter (1994). Predmetni izpi­ tni katalog za maturo 1996: Zgodovina. Ljubljana: Republiški izpitni center. Berzelak, Stane; Bradeško, Tatjana; Kastelic, Ana; Končan, Bojan; Melik, Vasilij; Nečak, Du­ šan; Omahen Zlatolas, Majda; Repe, Božo; Trojar, Štefan; Vodopivec, Peter (1996). Pred­ metni izpitni katalog za maturo 1998: Zgodovina. Ljubljana: Republiški izpitni center. Bradeško, Tatjana; Kastelic, Ana; Končan, Bojan; Marolt, Janez; Omahen Zlatolas, Maj­ da; Regvat, Albin; Trojar, Štefan; Vodopivec, Peter (1999). Predmetni izpitni katalog za maturo 2000. Zgodovina. Ljubljana: Državni izpitni center. Bradeško, Tatjana; Kastelic, Ana; Končan, Bojan; Marolt, Janez; Omahen Zlatolas, Maj­ da; Regvat, Albin; Trojar, Štefan; Vodopivec, Peter (1999). Predmetni izpitni katalog za maturo 2001. Zgodovina. Ljubljana: Državni izpitni center. 510 D a n ije la T rš k a n : P r e g le d p r i r o č n ik o v z a u č i t e l je Bradeško, Tatjana; Kastelic, Ana; Končan, Bojan; Marolt, Janez; Omahen Zlatolas, Maj­ da; Regvat, Albin; Trojar, Štefan; Vodopivec, Peter (2000). Predmetni izpitni katalog za maturo 2002. Zgodovina. Ljubljana: Državni izpitni center. Bradeško, Tatjana; Kastelic, Ana; Končan, Bojan; Marolt, Janez; Omahen Zlatolas, Maj­ da; Regvat, Albin; Trojar, Štefan; Vodopivec, Peter (2001). Predmetni izpitni katalog za maturo 2003. Zgodovina. Ljubljana: Državni izpitni center. Bradeško, Tatjana; Kastelic, Ana; Končan, Bojan; Marolt, Janez; Omahen Zlatolas, Maj­ da; Regvat, Albin; Trojar, Štefan; Vodopivec, Peter (2002). Predmetni izpitni katalog za maturo 2004. Zgodovina. Ljubljana: Državni izpitni center. Bradeško, Tatjana; Kastelic, Ana; Končan, Bojan; Marolt, Janez; Omahen Zlatolas, Maj­ da; Regvat, Albin; Trojar, Štefan; Vodopivec, Peter (2003). Zgodovina: predmetni iz­ pitni katalog za splošno maturo 2005. Ljubljana: Državni izpitni center. Bradeško, Tatjana; Kastelic, Ana; Končan, Bojan; Marolt, Janez; Omahen Zlatolas, Maj­ da; Regvat, Albin; Trojar, Štefan; Vodopivec, Peter (2004). Zgodovina: predmetni iz­ pitni katalog za splošno maturo 2006. Ljubljana: Državni izpitni center. Česnik, Irena; Horvath, Bernadetta; Jernejčič, Robert Alfonz; Kastelic, Ana; Križman, Guido; Nečak, Dušan; Ovnič, Vladimir; Pastar, Viktorija Zlata; Rahotina, Irena; Repe, Božo (2005). Zgodovina: predmetni izpitni katalog za splošno maturo. Upo­ rablja se od spomladanskega roka 2007, dokler ni določen novi katalog. Ljubljana: Državni izpitni center. Česnik, Irena; Horvath, Bernadetta; Jernejčič, Robert Alfonz; Kastelic, Ana; Križman, Guido; Ovnič, Vladimir; Pastar, Viktorija Zlata; Rahotina, Irena; Repe, Božo (2007). Zgodovina: predmetni izpitni katalog za splošno maturo. Uporablja se od spomladan­ skega roka 2009, dokler ni določen novi katalog. Ljubljana: Državni izpitni center. Česnik, Irena; Horvath, Bernadetta; Jernejčič, Robert Alfonz; Kastelic, Ana; Križman, Guido; Ovnič, Vladimir; Pastar, Viktorija Zlata; Rahotina, Irena; Repe, Božo (2008). Zgodovina: predmetni izpitni katalog za splošno maturo. Uporablja se od spomladan­ skega roka 2010. Ljubljana: Državni izpitni center. Gabrič, Aleš; Grdina, Igor; Horvath, Bernadetta; Križman, Guido; Ovnič, Vladimir; Pa­ star, Viktorija Zlata; Vodušek, Marija (2010). Zgodovina: predmetni izpitni katalog za splošno maturo. Uporablja se od spomladanskega roka 2012, dokler ni določen nov katalog. Ljubljana: Državni izpitni center. Seznam raznovrstnih priročnikov Doktorska dela: Trojar, Štefan (1990). Metodološke in didaktične strukture učnega načrta zgodovine v skupnih vzgojno-izobraževalnih osnovah in njihov vpliv na zasnovo in potek pouka. Doktorska disertacija. Ljubljana: Filozofska fakulteta. Trškan, Danijela (2001). Didaktično-metodična struktura srednješolskih učnih načrtov za zgodovino ter njen vpliv na pisno preverjanje in ocenjevanje znanja. Doktorska disertacija. Ljubljana: Filozofska fakulteta. Bernik Burja, Valerija (2006). Vsebinske in metodološke spremembe v osnovnošolskih učbenikih zgodovine od konca 19. do začetka 21. stoletja na Slovenskem. Doktorska disertacija. Ljubljana: Filozofska fakulteta. T r o ja r je v z b o r n ik 511 Potočnik, Dragan (1992). Vzgojne vrednosti pri obravnavi krize fevdalne družbe na Slo­ venskem in metodična predstavitev tega obdobja pri pouku. Magistrska naloga. Lju­ bljana: Filozofska fakulteta. Berzelak, Stane (1995). Racionalizacija pouka zgodovine z uporabo sodobnih avdiovizu­ alnih sredstev. Magistrska naloga. Ljubljana: Filozofska fakulteta. Trškan, Danijela (1996). Razvijanje učnih spretnosti pri individualnem in skupinskem delu v srednji šoli pri pouku zgodovine. Magistrska naloga. Ljubljana: Filozofska fa­ kulteta. Karba, Pavla (2000). Uvajanje nekaterih sodobnih metod poučevanja zgodovine v osnov­ ni in srednji šoli. Magistrska naloga. Maribor: Pedagoška fakulteta. Rustja, Erika (2004). Didaktično-metodična zasnova srednješolskih učbenikov in njihova uporaba pri pouku zgodovine. Magistrska naloga, Ljubljana: Filozofska fakulteta. Šifrer, Marjeta (2006). Analiza in realizacija učnega načrta zgodovine za 6. razred devet­ letne osnovne šole. Magistrsko delo. Ljubljana: Filozofska fakulteta. Brodnik, Vilma (2007). Zgodovina 19. stoletja v moderni šoli (s posebnim ozirom na socialno in gospodarsko zgodovino). Magistrsko delo. Ljubljana: Filozofska fakulteta. Polanšek, Andreja (2007). Igra vlog pri pouku zgodovine v osnovni šoli. Magistrska na­ loga. Ljubljana: Filozofska fakulteta. Štih, Matija Mitja (2009). Ovrednotenje pedagoškega dela učiteljev zgodovine v gimnazi­ jah. Magistrska naloga. Ljubljana: Filozofska fakulteta. Jakelj, Jernej (2010). Medpredmetno načrtovanje pouka zgodovine v gimnazijah s pou­ darkom na sociologiji. Magistrska naloga. Ljubljana: Filozofska fakulteta. Žagar, Jurij (2011). Metodične variante uporabe slikovnega gradiva pri pouku zgodovine v gimnazijah. Magistrska naloga. Ljubljana: Filozofska fakulteta. Zborniki: Razpotnik, Jelka; Pačnik, Helena (ur.) (2003). Vloga mitov pri poučevanju slovenske zgodovine. 1. zborovanje učiteljev zgodovine. Laško, 22.-23. marec 2002. Ljubljana: Društvo učiteljev zgodovine Slovenije. Zupan Šorli, Nina (ur.) (2005). Vključevanje Slovenije v Evropsko unijo - Izziv za pouk zgodovine. 2. zborovanje učiteljev zgodovine. Nova Gorica, 12.-13. marec 2004. Lju­ bljana: Društvo učiteljev zgodovine Slovenije. Zupan Šorli, Nina (ur.) (2006). Človekove pravice in totalitarni režimi pri pouku zgodo­ vine: zbornik referatov. 3. zborovanje učiteljev zgodovine. Ptuj, 17.-18. marec 2006. Ljubljana: Društvo učiteljev zgodovine Slovenije. Barle Lakota, Andreja; Rustja, Erika; Jug, Janez (ur.) (2006). Državljanska in domovinska vzgoja. Zbornik. Slovenska Bistrica: Boja. Raziskave: Trškan, Danijela (2008). Krajevna zgodovina v učnih načrtih in učbenikih 1945-2005. Ljubljana: Znanstvenoraziskovalni inštitut Filozofske fakultete. Kukanja-Gabrijelčič, Mojca (2008). Lokalna zgodovina pri družboslovnih predmetih v osnovni in srednji šoli. Ljubljana: Znanstvenoraziskovalni inštitut Filozofske fakulte­ te. http://www.ff.uni-lj.si/oddelki/Zgodovin/DANIJELA/DIDAKTIKAZGODOVI- NE/_private/Projekt/lokalnazgodovina.pdf (30.5. 2011). Magistrska dela: 5 1 2 D a n ije l a T r š k a n : P r eg led p r ir o č n ik o v z a u č ite lje Revije: Pouk zgodovine / Nastava Povijesti / Nastava istorije / Nastava po istorija od 1967 do 1992, Školska knjiga, Zagreb Zgodovina v šoli od 1992 naprej, Zavod Republike Slovenije za šolstvo, Ljubljana Zaključni komentar na priročnike Izdaje raznovrstnih priročnikov za učitelje zgodovine prikazujejo, da se je metodika pouka zgodovine oz. didaktika zgodovine razvijala zlasti po letu 1991 in vedno v skladu s pedagoškimi spoznanji in evropskim razvojem. Od leta 1955 do leta 1990 je bil v ospredju predvsem razvoj zgodovinske znanosti in metodike pouka zgodovine v preteklosti, s poudarkom na pripravi učitelja zgodovine na pouk zgodovine in uporabi različnih učil. Primeri konkretnih učnih ur so bili za obdobje druge svetovne vojne na Slovenskem. Po letu 1991 je prišlo bolj v ospredje preučevanje zasnovanosti učnih načrtov in uč­ benikov zgodovine ter aktivno in samostojno delo učencev (različne učne oblike in kom­ binacija učnih oblik, podjetnostni pristop, šolske in izven-šolske dejavnosti, delo z viri). Konkretni primeri učnih ur so bili iz evropske in slovenske zgodovine. V 21. stoletju pa je več priročnikov namenjenih pripravi za delo v posameznih razre­ dih, zlasti za osnovno šolo ter več priročnikov za pripravo na maturo. Didaktika zgodo­ vine se v 21. stoletju ukvarja z multiperspektivnostjo, občutljivimi temami, državljansko vzgojo, krajevno zgodovino in ocenjevanjem (portfolio).