Po gl ed in a vo de n je Usposabljanje strokovnih delavcev za vodenje strokovnih aktivov Tatjana Ažman Šola za ravnatelje Mihaela Zavašnik Arčnik Šola za ravnatelje V svetu obstaja vse več raziskovalnih in praktičnih dokazov, da distribuirano vodenje z usposobljenimi vodji aktivov pomembno prispeva k učinkovitemu in uspešnemu vodenju ter ustvarjanju profesionalnih učečih se skupnosti kot temeljev za prihodnost vzgojno-izobraževalnih zavodov. Za vodje aktivov, ki so po svoji prvotni strokovni izobrazbi strokovnjaki za področje učenja in poučevanja, je zato bistvenega pomena, da jih opolnomočimo tudi za vodstveno kompetenco. V prispevku opisujemo evalvacijo pilotnega usposabljanja za vodenje aktiva, ki smo ga v šolskem letu 2014/2015 izvedli v Šoli za ravnatelje. Najprej orišemo teoretična izhodišča programa, v nadaljevanju pa predstavimo namen, cilje, vsebino ter metode in oblike dela. Osrednji del prispevka je namenjen analizi in evalvaciji pilotnega usposabljanja. Ta je pokazala, da je pilotno izvedeni program usposabljanja dosegel začrtane cilje; okrepili smo znanje in spretnosti udeležencev za vodenje sodelavcev, omogočili in spodbudili izmenjavo primerov dobrih praks pri vodenju aktivov, spodbudili refleksijo o praksi vodenja aktivov, da bi jo še izboljšali, ter z dejavnostmi v programu okrepili mreženje vodij aktivov iz različnih zavodov. Prispevek zaključimo z nekaj osnovnimi sklepi in priporočili ravnateljem. Ključne besede: strokovni aktiv, vodenje aktiva, usposabljanje, distribuirano vodenje, srednje vodenje Uvod Med raziskovalci in praktiki je vse več empiričnih dokazov in šir- šega konsenza, da distribuirano vodenje z usposobljenimi vodji aktivov pomembno prispeva k učinkovitemu in uspešnemu vode- nju ter ustvarjanju profesionalnih učečih se skupnosti kot teme- ljev za prihodnost vzgojno-izobraževalnih zavodov (prim. Harris 2008; Marshall 2012; Fleming 2014; Ng in Chan 2014; Thorpe in Bennett-Powell 2014). Ob bok ravnatelju postavljajo srednje vodje, kar bi v našem prostoru pomenilo vodje strokovnih aktivov, vodje enot, vodje razvojnih in drugih timov, razrednike, pomočnike rav- vodenje 1|2017: 25–44 Tatjana Ažman in Mihaela Zavašnik Arčnik nateljev ipd. Pregled različnih virov pokaže, da so le v redkih dr- žavah zanje pripravili programe usposabljanja za vodenje, kar je glede na to, da obstaja vsaj šest pomembnih razlogov za oblikova- nje tovrstnih programov, pravzaprav presenetljivo (Flückiger idr. 2015): 1. Premajhno zanimanje strokovnih delavcev za prevzemanje vloge vodje strokovnega aktiva. 2. Pomanjkanje programov za usposabljanje srednjih vodij. 3. Konfliktnost vloge srednjega vodenja – razpetost med uspe- hom šole ali vrtca in aktiva, med odgovornostjo ravnatelju in sodelavcem. 4. Nejasnost vloge – sodobna stroka o profesionalizmu strokov- nega delavca meni, da je vsak (tudi) vodja. 5. Različni pogledi deležnikov na to, kakšne so naloge srednjih vodij. 6. Različne potrebe srednjih vodij po dodatnih znanjih. Pri oblikovanju programov je treba upoštevati težave na strani srednjih vodij, ki sporočajo, da se za vodenje sodelavcev ne ču- tijo dovolj usposobljene in tudi ne dobijo priložnosti, da bi se za to vlogo usposobili, da imajo v zvezi z vlogo drugačna pričakova- nja kakor vodstvo, da jo doživljajo kot »gasilsko«, da zanjo poleg poučevanja nimajo dovolj časa, da jim nalagajo vedno več admi- nistrativnega dela in da so za svoje delo borno nagrajeni (Dinham 2007). Na potrebe po dodatnih znanjih strokovnih delavcev za vode- nje smo se v Šoli za ravnatelje odzvali v šolskem letu 2014/2015 in prvič razpisali enoletni program usposabljanja z naslovom Vode- nje strokovnega aktiva. Namenjen je bil vodjem aktivov v vzgojno- izobraževalnih zavodih, ki so želeli razvijati in/ali nadgraditi zna- nje ter krepiti zmožnosti za vodenje. Pri njegovem oblikovanju smo izhajali iz vlog in nalog vodij aktivov, ki so določene v Za- konu o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja (zo- fvi),1 vendar precej ohlapno; slovenska praksa namreč dokazuje, da vodje aktivov opravljajo veliko bolj kompleksne, mnogotere in raznolike naloge od zapisanih v omenjenem zakonu (npr. Pur- gaj 2006; Žohar 2016; Pikl in Koželj 2015). V Sloveniji za krepitev znanja in spretnosti, ki se nanašajo na vloge in naloge vodij ak- tivov, skrbi Zavod Republike Slovenije za šolstvo, in sicer v obliki 1 Uradni list Republike Slovenije, št. 16/07 – uradno prečiščeno besedilo, 36/08, 58/09, 64/09 – popr., 65/09 – popr., 20/11, 40/12 – zujf, 57/12 – zpcp-2d in 47/15 26 Usposabljanje strokovnih delavcev za vodenje strokovnih aktivov t. i. študijskih skupin; te se navezujejo bolj na vsebino, stroko ali predmet, ne pa na vodenje. Za vodje aktivov, ki so po svoji pr- votni izobrazbi strokovnjaki za področje učenja in poučevanja, je bistvenega pomena, da jih opolnomočimo tudi za vodstveno kom- petenco. Zaradi velikega zanimanja program vse od pilotnega usposab- ljanja naprej razpisujemo vsako šolsko leto za več skupin. V priču- jočem prispevku bomo opisali evalvacijo pilotnega usposabljanja generacije 2014/2015. Najprej bomo orisali teoretična izhodišča, tj. distriburirano vodenje kot organizacijski pogoj za kakovostno delovanje vodij aktivov, v nadaljevanju pa predstavili namen, cilje, vsebino ter metode in oblike dela v programu. Osrednji del pri- spevka je namenjen analizi in evalvaciji pilotnega usposabljanja, na koncu pa bomo navedli nekaj osnovnih sklepov in priporočil ravnateljem. Izhodišča za oblikovanje programa Distribuirano vodenje izhaja iz modela demokratičnega vodenja, temelječega na ideji holistične demokracije (Woods in Woods 2013), in je povezano z zmanjševanjem hierarhije v organizaci- jah, ki so zato lahko bolj inovativne in podjetne. Vodenje zavodov je tako učinkovitejše, saj k njemu prispevajo vsi, ki imajo naj- več znanja ali največji potencial (Woods in Woods 2013). Vloga formalnih vodij je, da načrtno ustvarjajo pogoje za nastanek in razvoj distribuiranega vodenja (Harris 2008). Čeprav je termin distribuirano vodenje leta 1954 prvi uporabil avstralski psiholog Gibb (Harris 2008), so v šolski praksi tak način vodenja začeli intenzivno razvijati v Veliki Britaniji in zda šele v začetku 21. sto- letja (Bolden 2011; Harris 2008). V Avstraliji so ga prvič uvedli v šolskem letu 2013/2014 (Flückiger idr. 2015). Razlogov za to, da potrebe po širitvi kroga tistih, ki sodelujejo pri vodenju zavoda, rastejo, je več: • Novi modeli učenja in izobraževanja za 21. stoletje vedno bolj temeljijo na sodelovanju in mreženju (Muijs idr. 2011). • Zunanji pritiski na šole rastejo. Država širi naloge in od- govornosti vodij vzgojno-izobraževalnih zavodov. Ena oseba v vlogi vodje ne zmore več opraviti vseh vodstvenih nalog. Treba jih je razporediti med učiteljske time, nepedagoške de- lavce in učence kot vodje (Harris in Spillane 2008). • Empirično je dokazano, da distribuirano vodenje pozitivno 27 Tatjana Ažman in Mihaela Zavašnik Arčnik vpliva na izboljšave v organizacijah in dosežke učencev. Po- vezano je s spreminjanjem organizacij in njihovim razvojem ter kontinuiranim izboljševanjem učnih in razvojnih dosež- kov učencev, saj spodbuja razvoj profesionalnih učečih se skupnosti (Leithwood idr. 2007; Harris 2010). • Vloga srednjih vodij se spreminja, njihove odgovornosti ra- stejo, posledično se širi nabor znanj in spretnosti, ki naj bi jih obvladovali (učenje in poučevanje, vodenje ljudi, razumeva- nje konteksta, poznavanje sistema, poznavanje sebe v vlogi vodje in obvladovanje temeljnih spretnosti vodenja) (Flücki- ger idr. 2015). Značilnosti distribuiranega vodenja, ki bo danes in v prihodno- sti najbolj služilo šolam in vrtcem, katerih namen je izboljšanje učenja, so po mnenju Gurra in Drysdala (2012) naslednje: • ravnatelj kot glavni vodja z majhno vodstveno skupino (ožji kolegij); • številni »srednji vodje«, odgovorni za izboljševanje učenja in poučevanja; • profesionalne učeče se skupnosti, ki združujejo vse stro- kovne delavce, njihov namen pa je izboljšanje dela v šolah in vrtcih; • strokovni delavci, ki dobro poučujejo in imajo učenje za svoj profesionalni cilj. Na potrebe po izboljšanju šolskih politik vodenja in po distribu- ciji vodenja v vzgojno-izobraževalnih zavodih opozarja tudi oecd (Pont, Nusche in Moorman 2008). Distribuirano vodenje pripo- roča v zvezi z ukrepi, ki bodo na novo opredelili odgovornost za vodenje in razvijanje zmožnosti za učinkovito vodenje v vzgojno- izobraževalnih zavodih. Vse to je mogoče doseči z opolnomoče- njem vseh deležnikov za vodenje, z ustvarjanjem kulture vodenja. Pomembne prednosti distribuiranega vodenja so: • spodbuja skupno odgovornost, trajnost, ustvarjalnost, proak- tivnost, skupno učenje, interakcijo; • ponuja priložnosti, da ljudje prispevajo k skupnemu do- bremu, kar lahko izboljšuje učenje in poučevanje ter učin- kovitost šole; • izboljšuje možnosti, da bodo uvedene spremembe postale trajne; • pomeni boljšo priložnost za kontinuiteto vodenja; 28 Usposabljanje strokovnih delavcev za vodenje strokovnih aktivov • zmanjšuje ravnateljevo osamo in • odpira možnosti za profesionalni razvoj strokovnih delavcev (Pol 2015). Razlaga pojma distribuirano vodenje ni enoznačna. V Sloveniji govorimo in pišemo o distribuiranem distributivnem, porazdelje- nem in sodelovalnem, celo prenesenem vodenju, pogovarjamo se o poverjanju nalog itd. V našem primeru razumemo distribuirano vodenje kot obliko vodenja, ki ni vezana na enega nosilca, ki vklju- čuje formalne in neformalne vodje in označuje način razmišljanja v celotnem zavodu in pri vsakem posamezniku (Koren 2007). Učinkovito distribuirano vodenje ne nastane samo po sebi in ne v vsakih razmerah. Ministrstvo za izobraževanje Nove Zelandije je leta 2012 v prizadevanjih, da bi distribuirano vodenje vključili v smernice za vodje na vseh ravneh v šolah, zapisalo, da je za uspe- šno vodenje aktivov treba zagotoviti naslednje pogoje (Ministry of Education 2012): • Podpora in aktivna vključenost vodij aktiva v načrtovanje vi- zije, politike in prakse šole. • Pozitivna in inkluzivna organizacijska kultura: kultura timov, sodelovanje, učenje vodenja. • Vloge in dejavnosti vodij aktivov je treba preudarno načrto- vati in natančno določiti opis del in nalog. • Šola uporablja podatke za spreminjanje prakse tako, da se dosežki učencev izboljšujejo. • Vodje se morajo odzivati na kontekst. • Stil vodenja je čim bolj sodelovalen, inovativen in podporen. • Vodje aktivov so dejavno vključeni v uvajanje sprememb in reševanje problemov. • Vodje aktivov so vključeni v številna partnerstva in mreže. • Zaupanje, ki izhaja iz strokovnosti vodij aktivov. • Priložnosti za vodje aktivov, da se izobražujejo. Program usposabljanja Pilotno usposabljanje strokovnih delavcev, vključenih v program Vodenje strokovnih aktivov, je potekalo od januarja do oktobra 2015. Na razpis so se – ob podpori ravnateljev – prijavili strokovni delavci na lastno željo. Že pri prijavah se je pokazalo, da njihovo zanimanje presega našo prvotno zamisel, da bo program name- njen izključno tistim, ki v tekočem šolskem letu vodijo strokovne 29 Tatjana Ažman in Mihaela Zavašnik Arčnik aktive. Zato smo vanj sprejeli tudi nekaj strokovnih delavcev, ki jih je ta vloga čakala in je tedaj še niso opravljali, in nekaj vodij drugačnih skupin ali timov (vodje razvojnih timov, vodje enot vrt- cev, vodje aktiva razrednikov ipd.). Pilotnega usposabljanje se je udeležilo 61 vodij aktivov iz 18 različnih vzgojno-izobraževalnih zavodov. Program je obsegal 40 kontaktnih ur. Na kratko predstavljamo njegove cilje, vsebine in organizacijo ter oblike in metode dela, ki smo jih uporabili. Cilji usposabljanja so bili: • krepiti znanje in spretnosti vodij aktivov za kakovostno vode- nje sodelavcev; • izmenjati primere dobrih praks pri vodenju aktivov; • spodbuditi refleksijo o praksi vodij aktivov, da bi prišlo do izboljšav; • krepiti mreženje vodij aktivov. Vsebine delavnic smo oblikovali na podlagi tujih virov (Adey 2000; Gurr in Drysdale 2012; Marshall 2012; National College for School Leadership 2003; Ng in Chan 2014; Thorpe in Bennett- Powell 2014), vendar dovolj ohlapno, da smo jih lahko sproti prila- gajali potrebam skupin in udeležencev ter raziskovanju dejanskih potreb slovenskih vodij aktivov. Temeljne vsebine usposabljanja so bile: vloge, naloge, položaj, vpliv in izzivi pri vodenju aktiva, vo- denje sestankov in reševanje težav/konfliktov, uvajanje sprememb in izboljšav, sodelovanje in mreženje, distribuirano vodenje in or- ganizacijsko učenje, profesionalno učenje in osebna kariera vodje aktiva. Program sta sestavljala dva sklopa, pet delavnic in dve mre- ženji, poleg tega so udeleženci opravili še nekaj drugih vmesnih dejavnosti. Delavnice so potekale v petih osemurnih enodnevnih sklopih. Vsak udeleženec je v zavodih opravil dva obiska, imeno- vana mreženje. Glavni namen mreženja je bil udeležencem omo- gočiti, da pridobijo vpogled v vsakdanjo prakso vodenja aktiva v drugem vzgojno-izobraževalnem zavodu in izmenjajo prakse pri vodenju aktiva. Udeleženci so mreženji organizirali sami in prvo opravili v času od prve do tretje delavnice, drugo pa v času od tretje do pete delavnice. Mreže smo oblikovali na prvi delavnici s pomočjo t. i. malega oglasa. V prvi skupini smo oblikovali dvanajst mrež, v drugi pet. Pri vsakokratnem mreženju je bil gostitelj eden izmed vzgojno-izobraževalnih zavodov (interni dogovor v mreži). Udeleženci so o mreženju obvestili ravnatelje in ob koncu vsa- 30 Usposabljanje strokovnih delavcev za vodenje strokovnih aktivov kega napisali individualno in skupinsko refleksijo. Pri usposablja- nju smo uporabili različne oblike in metode dela, kot so vihar- jenje možganov, študija primerov, metoda dela z besedilom, re- fleksija, vprašalnik, analiza dokumentov, učni sprehod, igra vlog, učni zid, strokovna razprava, izmenjava primerov dobre prakse, sodelovalno učenje, frontalno predavanje z razpravo, mreženje, dialog, reševanje delovnih listov, risanje modelov, reševanje pro- blemov, javni nastop, osebna mapa, mali oglas, metode coachinga, vizualizacija, socialna igra, časovna kapsula. Posebno pozornost smo namenili izkustvenim metodam učenja, ki jih lahko udele- ženci uporabijo pri konkretnem delu s sodelavci in z otroki in učenci v skupini ali oddelku. Evalvacija pilotnega usposabljanja vodij aktivov Metodologija Pilotno usposabljanje smo evalvirali sproti in na koncu. Tako smo ovrednotili učinke usposabljanja udeležencev v programu in ugo- tavljali, kako ga izboljšati. Evalvacija je obsegala pet ravni po Gu- skeyju (2000; 2002; po Bubb in Earley 2007, 70), in sicer: • prva raven: zadovoljstvo in odzivi udeležencev; • druga raven: učenje udeležencev; • tretja raven: organizacijska podpora in spremembe; • četrta raven: uporaba novega znanja in spretnosti udeležen- cev; • peta raven: vpliv na člane aktivov (sodelavce), dosežke otrok, učencev, dijakov. Za evalvacijo smo uporabili kvantitativne in kvalitativne me- tode zbiranja in obdelave podatkov. V preglednici 1 predstavljamo posamezne elemente in orodja za vsako raven evalvacije. Pridobljeni podatki o elementih evalvacije se zaradi raznoliko- sti instrumentov in variiranja udeležbe na posameznih delavnicah razlikujejo glede na odzivnost oziroma navzočnost udeležencev; trdimo pa lahko, da je pilotno usposabljanje ovrednotilo vsaj 62 % vseh udeležencev (to je namreč najnižji odstotni delež odziva pri vseh instrumentih, ki smo jih uporabili). Rezultati evalvacije V zvezi z zadovoljstvom udeležencev lahko trdimo, da je bil pro- gram uspešen in udeleženci zadovoljni. Stališča, ki so jih nave- 31 Tatjana Ažman in Mihaela Zavašnik Arčnik preglednica 1 Ravni, elementi in instrumenti evalvacije programa Raven evalvacije Elementi evalvacije Instrumenti Zadovoljstvo in odzivi udeležencev • izpolnitev pričakovanj udeležencev • ustreznost oblik in metod dela • možnosti in priložnosti za sodelovanje in izmenjavo izkušenj • zadovoljstvo s programom • koristnost pridobljenega znanja • pisne refleksije udeležencev pred začetkom programa • pisne evalvacije udeležencev ob koncu vsake delavnice • pisni odgovori udeležencev ob koncu programa Učenje udeležencev • pridobljeno znanje in spretnosti • učenje z mreženjem • kontrolna lista o usposobljenosti udeležencev za izvajanje nalog vodij aktiva pred programom in ob koncu • pisne refleksije z mreženj • pisni odgovori udeležencev ob koncu programa Organizacijska podpora in spremembe • podpora ravnatelja, sodelavcev, zavoda udeležencu med obiskovanjem programa • seznanjanje ravnatelja z učenjem udeleženca • pisni odgovori udeležencev ob koncu programa Uporaba novega znanja in spretnosti udeležencev • uporaba novega znanja • spremembe v praksi vodenja • pisni odgovori udeležencev ob koncu programa Vpliv na člane aktiva in dosežke otrok, učencev, dijakov • odziv članov aktiva na »spremenjeno« delovanje udeleženca • izboljšave v aktivu • učinki pri učencih, dijakih • pisni odgovori udeležencev ob koncu programa dli o vsebinah in izvedbi programa, so zelo pozitivna, negativnih mnenj tako rekoč ni bilo. Posamezni vodje aktivov imajo zelo raz- lična pričakovanja in potrebe, ki so jih navedli ob vstopu v pro- gram. Večina je izrazila željo po razjasnitvi nalog in odgovornosti vodij aktivov, temu je sledila želja po aktivni izvedbi programa in nato želja po profesionalnem razvoju posameznikov ter po znanju iz komunikacije in motivacije. Kljub velikim razlikam v začetnih pričakovanjih so udeleženci ob koncu poročali, da so se jim ve- činoma uresničila, nekateri so povedali, da so dobili celo več, kot so pričakovali. Pohvalili so predvsem zanimive vsebine, njihovo uporabnost in možnosti za prenos pridobljenega znanja v prakso, aktivne metode učenja, še posebno pa mreženje – medsebojne obi- ske v zavodih. Možnosti in priložnosti za sodelovanje in izmenjavo izkušenj, ki smo jih ponudili, so bile ustrezne in so presegle nji- hova pričakovanja. Udeleženci so najbolj okrepili tisto znanje in spretnosti, katerih vsebinski poudarek je bil v programu največji. Glede pridobljenih 32 Usposabljanje strokovnih delavcev za vodenje strokovnih aktivov znanj in spretnosti vodenja so povedali, da se je zaradi usposablja- nja njihova zmožnost za vodenje aktivov povečala. Pri tem so po- sebej izpostavili, da so bolje razjasnili svoje cilje in vizijo, izkusili prednosti mreženja, osvetlili svojo vlogo pri uvajanju sprememb, izboljšali veščine komuniciranja in pridobili večjo samozavest. To je pomembno tudi z vidika izzivov, s katerimi se srečujejo pri vo- denju aktivov, kot npr. pomanjkanje znanja o vodenju, vodenje so- delavcev, ki niso motivirani ali se vedejo težavno, in težave pri so- delovanju z vodjo zavoda oziroma težave zaradi organizacije dela v zavodu. Udeleženci so poročali, da jim je program omogočil, da drugače gledajo na težave in jih znajo bolje reševati. Povečalo se je njihovo znanje, izboljšale so se spretnosti za vodenje, poleg tega pa je program vplival na spremembo stališč in prepričanj pri ve- čini od njih, in sicer so njihova stališča do vodenja aktiva postala bolj pozitivna, postali pa so tudi bolj samozavestni. Za pridobivanje podatkov o usposobljenosti udeležencev za izvajanje nalog vodij aktiva smo uporabili kontrolno listo z Li- kertovo lestvico stališč; stališča o usposobljenosti so razvrščali na kontinuumu od 1 do 4, pri čemer je ocena 1 predstavljala slabo/nizko usposobljenost in 4 dobro/visoko usposobljenost. Kon- trolna lista je vsebovala nabor nalog, ki jih vodje aktivov v slo- venskih vzgojno-izobraževalnih zavodih opravljajo. Nastal je na podlagi zbira nalog, ki so jih udeleženci izvajalkama programa poslali pred začetkom prve delavnice. Nabor nalog v kontrolni li- sti smo razdelili v pet sklopov: vodenje (npr. imeti vizijo, poznati cilje zavoda, voditi sestanke), organizacija (npr. oblikovati urnik in nadomeščati, usklajevati učne načrte, organizirati dneve dejav- nosti), dokumentacija (npr. skrbeti za evidence, za vpis in izpis otrok), sodelovanje in povezovanje (npr. povezovanje z drugimi vodji aktivov, z vodstvom, obveščanje članov aktiva) ter profesio- nalni razvoj (npr. skrb za svoj profesionalni razvoj in profesionalni razvoj članov aktiva). Udeleženci so kontrolno listo izpolnjevali na začetku in na koncu programa. Pridobljene podatke smo analizi- rali na deskriptivni ravni povprečnih vrednosti za vsako nalogo in posamezni sklop nalog posebej ter kumulativno. Ker smo postavili tezo, da obstajajo razlike v usposobljenosti med vodji aktivov po ravneh, smo podatke analizirali tudi za posamezno raven vzgoje in izobraževanja (tj. vrtec, oš in sš). Iz analiziranih podatkov o usposobljenosti (preglednica 2) je razvidno, da so bili udeleženci na začetku programa za vodenje aktivov v povprečju manj usposobljeni (3,10) kot na koncu (3,33). Na začetku programa so menili, da so najmanj usposobljeni za 33 Tatjana Ažman in Mihaela Zavašnik Arčnik preglednica 2 Povprečne ocene usposobljenosti vseh udeležencev za pet sklopov Sklopi nalog Na začetku usposabljanja Na koncu usposabljanja Vsi Vrtci oš sš Vsi Vrtci oš sš Vodenje 3,08 3,08 2,93 3,67 3,37 3,34 3,34 3,28 Organizacija 3,04 3,05 2,80 3,80 3,18 3,06 3,06 2,73 Dokumentacija 3,17 3,15 2,59 3,83 3,13 2,70 2,70 2,61 Povezovanje in sodelovanje 3,21 3,06 3,34 3,61 3,68 3,67 3,67 3,78 Profesionalni razvoj 3,24 3,16 3,33 3,67 3,33 3,13 3,13 3,67 Skupaj 3,10 3,08 2,93 3,70 3,33 3,21 3,21 3,22 sklop nalog v zvezi z organizacijo (3,04), najbolj pa na področju skrbi za profesionalni razvoj (3,24). Na koncu programa so menili, da so najmanj usposobljeni za vodenje dokumentacije (3,13), naj- bolj pa za povezovanje in sodelovanje (3,68). Analiza pridobljenih podatkov je pokazala, da so bili udeleženci v štirih sklopih nalog (od petih) na koncu programa bolje usposobljeni kot na začetku. Zanimiv je podatek, da so bila stališča udeležencev glede usposob- ljenosti v sklopu nalog, ki se navezuje na dokumentacijo, v povpre- čju nižja na koncu kot na začetku, kar verjetno lahko pripišemo njihovi večji kritičnosti. Če primerjamo povprečne vrednosti sta- lišč udeležencev po vertikali (vrtci, oš in sš), ugotovimo, da so bili na začetku programa najmanj usposobljeni vodje aktivov osnov- nih šol, najbolj pa vodje aktivov srednjih šol; na koncu programa so bili vodje aktivov vrtcev in osnovnih šol za vodenje aktivov v povprečju bolje usposobljeni, stališča srednješolskih vodij aktivov pa kažejo, da so bili manj usposobljeni. Srednješolski vodje aktivov so bili v povprečju na koncu programa očitno bolj kritični, saj so svojo usposobljenost na koncu programa v več sklopih ovrednotili nižje kot na začetku. V prihodnje bi radi o tem pridobili več podat- kov, da bomo razumeli razloge za ta pojav in program po potrebi dopolnili. V programu smo vsebinsko krepili predvsem sklope vodenje, povezovanje in sodelovanje ter skrb za profesionalni razvoj. Če primerjalno izločimo sklopa organizacija in dokumentacija, ugo- tovimo, da se je usposobljenost udeležencev v povprečju povečala bolj, kot če upoštevamo vse sklope nalog. Podobna ugotovitev velja tudi, če primerjamo stališča udeležencev po vertikali (pregledni- ca 3). Zanimalo nas je tudi učenje z mreženjem, ki je bilo obvezni del programa. Udeležence smo v mreže povezali glede na ponudbo in povpraševanje, ki so ju navedli v »oglasu« na začetku programa. Mreže je sestavljalo od dva do sedem članov. Analizirali smo re- 34 Usposabljanje strokovnih delavcev za vodenje strokovnih aktivov preglednica 3 Povprečne ocene usposobljenosti vseh udeležencev za tri sklope nalog Sklopi nalog Na začetku usposabljanja Na koncu usposabljanja Vsi Vrtci oš sš Vsi Vrtci oš sš Vodenje 3,08 3,08 2,93 3,67 3,37 3,34 3,34 3,28 Povezovanje in sodelovanje 3,21 3,06 3,34 3,61 3,68 3,67 3,67 3,78 Profesionalni razvoj 3,24 3,16 3,33 3,67 3,33 3,13 3,13 3,67 Skupaj 3,11 3,08 3,04 3,66 3,42 3,39 3,39 3,42 fleksije udeležencev, ki so jih napisali po prvem in drugem mreže- nju. Pokazalo se je, da je to dobro sprejeta in koristna oblika pro- fesionalnega učenja, za katero imajo udeleženci pri svojem vsa- kodnevnem delu premalo priložnosti. Po prvem mreženju so po- ročilo o vsebini, rezultatih in občutkih zapisali gostitelji. Analiza poročil je pokazala, da so pri vsebini izpostavili ogled zavoda, pri- merjali so delo, izmenjali informacije, izkušnje in poglede ter pri- mere dobrih praks; med vsebinami so omenili organiziranost, se- stavo in način delovanja aktivov, pregled dokumentacije, komuni- kacijo in vpliv vodstva na klimo. Med rezultati mreženja so našteli nove zamisli, nov zagon, ideje za spremembe, potrditev dela, nov pogled na vodenje, ozavestili so dejstvo, da je mreženja premalo. Njihovi občutki po mreženju so bili večinoma pozitivni (ključne besede iz izjav so: zadovoljstvo, sproščenost, zanimivo, koristno, dobra energija, dobra volja). Izrazili so pripravljenost za nadaljnje sodelovanje. Po drugem mreženju so udeleženci prednosti sreča- nja ovrednotili v skupinskem dialogu, z vidika vsebine, rezulta- tov in občutkov. Vsebina srečanj se je nanašala na predstavitev zavoda, kolektiva, projektov in ogled prostorov, sledil je pogovor o delovanju aktivov, predstavitev dokumentacije, projektov, deli- tve dela, oblik sodelovanja s starši itd. Med rezultati so udeleženci našteli spoznavanje dela drugih, primere dobrih praks, dobili so informacije, izmenjali dokumente, utrnile so se jim nove zamisli, dobili so potrditev za svoje delo. Izrazili so veselje, navdušenje in pozitivne občutke, veselijo se novih poznanstev in prepričani so, da bodo ohranili prijateljstva. Ena skupina je izpostavila večjo od- govornost gostitelja, ena pa zadrege pri iskanju zavoda, v sodelo- vanju s katerim bi mreženje potekalo. K uspešnemu učenju udeležencev je prispevala tudi večinoma javna podpora, ki so je bili v večini primerov deležni v svojih zavo- dih pri vodstvu in sodelavcih. Odziv članov aktivov na usposablja- nje udeležencev za vodenje aktiva je bil v treh četrtinah pozitiven, spodbuden, četrtina sodelavcev pa se je na usposabljanje kolegov odzivala negativno ali pa sprememb ni opazila. 35 Tatjana Ažman in Mihaela Zavašnik Arčnik Povratno informacijo udeležencev o uporabi znanja v praksi smo analizirali z vidika njihovih stališč do uporabe novega zna- nja v zavodu oziroma do sprememb v praksi vodenja. Odgovore v zvezi s spremembami v praksi vodenja smo kategorizirali. Med njimi so največkrat izpostavili večjo samozavest, drugačen na- čin izvedbe/vodenja aktiva, prenos pridobljenega znanja na sode- lavce v aktivu, drugačno vodenje sestankov, uvajanje novih zami- sli, boljša priprava na vodenje aktiva, drugačna organizacija dela, boljša komunikacija. Že med usposabljanjem so udeleženci prepoznali tudi spre- membe pri sebi (dvig samozavesti) in v vodenje aktiva oziroma v svoje delo uvedli nekatere spremembe. V ospredju so mnenja, da se je vzdušje v aktivu izboljšalo, kar so opisali z besedami zaupa- nje, sodelovanje, varnost, zagnanost, sproščenost, komunikacija. Vodje aktivov so poročali, da so pri vodenju aktiva bolj samozave- stni, odločni in da so vanj vnesli več aktivnih metod dela, primerov dobre prakse. V vodenje bolj dejavno vključujejo vse člane, de- lijo naloge. Aktive vodijo bolj načrtno. Spremenil se je tudi pogled udeležencev na vlogo strokovnega aktiva – pri vodji in pri članih (npr. »Bolje razumemo pomen strokovnega aktiva.«); zaradi spre- memb v aktivu člani prej prihajajo do skupnih dogovorov. Vpliv na dosežke otrok in učencev so udeleženci težko prepo- znali. Pri tem vprašanju smo dobili najmanj odgovorov, iz njih pa lahko razberemo, da je učinke pri učencih težko prepoznati. Tisti, ki so jih zaznali, so jih tudi zato, ker bolj sistematično spremlja- jo posameznike ali izvajajo samoevalvacijo in so zato opazili, da otroci več in bolje sodelujejo med seboj (povezovanje razredov), da so bili bolj dejavni (več dejavnosti, vključevanje otrok v načrto- vanje evalvacij) in zadovoljni (ker so strokovni delavci bolj spro- ščeni, vljudni), omenili pa so tudi zadovoljstvo staršev. Sklepi in priporočila ravnateljem V procesu učenja udeležencev smo pridobili podatke o različ- nih vidikih vodenja aktivov, na podlagi katerih je moč obliko- vati nekaj sklepov in priporočil za vodenje zavodov, tako da bi bila uresničevanje in krepitev distribuiranega vodenja v vzgojno- izobraževalnih zavodih ustreznejša. Imenovanje vodij aktivov Iz pisnih refleksij udeležencev smo razbrali, kdo je sodeloval pri njihovem imenovanju za vodenje aktivov. Na njihovo imenovanje 36 Usposabljanje strokovnih delavcev za vodenje strokovnih aktivov je pri nekaterih vplival samo en deležnik, pri drugih več. Analiza refleksij je pokazala, da je največ vodij aktivov imenovanih zaradi odločitve vodstva (»Torej, vodja aktiva sem zadnjih nekaj let, ker me je določila ravnateljica.«) ali utečene organizacije dela (»Vodja aktiva sem, ker ta naloga v določenem časovnem obdobju doleti vsakega člana aktiva.«). Nekatere udeležence so k vodenju aktiva spodbudili sodelavci (npr. »Za vodjo aktiva so me izbrale kolegice na predlog vodstvenih delavcev.«). Nekaterim je vodenje aktiva predstavljalo profesionalni izziv (npr. »Vodja aktiva sem postal, ker sem hotel nov izziv, da si pridobim izkušnje na področju vodenja skupin.«), nekateri so izrazili pozitivno prepričanje ali mnenje o tem, da so sposobni opravljati to vlogo (»Vodja sem zaradi tema- tike (ker jo dobro poznam), ker sem že dlje časa del tega tima in zaradi svojih organizacijskih sposobnosti.«). Hkrati so poročali, da so za vodenje aktiva imenovani za eno, dve ali celo tri leta. Iz izjav je razvidna raznolikost načinov pri imenovanju vodij aktivov, ki so odvisni od stila vodenja, velikosti in ravni zavoda, ciljev, organi- zacije dela ipd. V pogovoru ob uvajanju sprememb so udeleženci ugotovili, da bi bilo z vidika razvojnih nalog najbolje, da bi bilo vodenje aktiva strokovnemu delavcu dodeljeno za tri leta. Sklep 1. Iz pridobljenih podatkov o praksi vodenja aktivov lahko ugotovimo, da so vodje pogosto imenovani rutinsko ali mehani- cistično in velikokrat brez temeljitega premisleka o kandidatovi usposobljenosti za vodenje. Mandat vodje aktiva pogosto traja le eno leto. Vodje aktivov imajo za svoje naloge poleg drugega dela večinoma premalo časa. Po mnenju udeležencev ravnatelji od vo- dij aktivov večinoma pričakujejo le rutinske naloge. V praksi se torej zavodi glede vodenja aktivov med seboj precej razlikujejo, tako v pristopih k imenovanju kot v trajanju mandata. Sklep lahko povežemo z nekaterimi sicer redkimi raziskavami o vodjih akti- vov v Sloveniji (npr. Purgaj 2006; Širec, Blagotinšek in Pikl 2012; Pohlin Schwarzbartl 2005; Pikl in Koželj 2015). Priporočilo 1. Predlagamo, da poskušajo ravnatelji pri imenova- nju vodij aktivov oblikovati enotno načelo o mandatu (najmanj) treh let. Čeravno Pravilnik o napredovanju strokovnih delavcev v vzgoji in izobraževanju nagrajuje vodje aktiva za opravljeno delo v višini 1 točke za enoletno vodenje aktiva, menimo, da je z vi- dika razvojnih nalog zavoda bolje, da je vodja aktiva imenovan za daljše obdobje. Kadar je mandat vodenja aktiva daljši, lahko vodja temeljiteje, bolj poglobljeno, ciljno usmerjeno, manj rutinsko in mehanicistično vodi sodelavce k doseganju skupnih ciljev. Daljši 37 Tatjana Ažman in Mihaela Zavašnik Arčnik mandat vodjem omogoča, da prevzamejo več odgovornosti za vo- denje in več prispevajo k razvoju celotnega zavoda, poleg tega pa je lažje realno ovrednotiti učinke dela (vodje) aktiva. Vloga in naloge vodij aktivov ter vloga ravnateljev pri vodenju aktiva Zakon o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja v 64. členu ureja naloge vodje aktiva. Strokovni aktivi v vrtcu obrav- navajo vzgojno delo, dajejo vzgojiteljskemu zboru predloge za iz- boljšanje vzgojnega dela, obravnavajo pripombe staršev ter oprav- ljajo druge strokovne naloge, določene v letnem načrtu. Stro- kovni aktiv šole obravnava problematiko predmeta oziroma pred- metnega področja, usklajuje merila za ocenjevanje, daje učitelj- skemu zboru predloge za izboljšanje vzgojno-izobraževalnega ozi- roma študijskega dela, obravnava pripombe staršev, učencev, va- jencev, dijakov in študentov višjih šol ter opravlja druge strokovne naloge, določene z letnim delovnim načrtom. Analiza in evalvacija dejavnosti ter usposabljanja sta pokazali, da imajo vodje aktivov zelo različno vlogo in opravljajo široko paleto nalog, ki se od za- voda do zavoda razlikujejo, odvisno od njegove ravni, vrste, veli- kosti, kulture, zgodovine in stila vodenja. Posamezni udeleženci so omenili, da opravljajo (le) tri naloge, nekateri so jih našteli več kot dvajset. Potrebo po razjasnitvi nalog potrjujejo njihove refleksije, saj so v njih omenili, da od učenja v usposabljanju pričakujejo predvsem razjasnitev svoje vloge in nalog, na podlagi česar skle- pamo, da te na ravni zavodov niso dovolj natančno opredeljene. Ta sklep lahko potrdimo tudi na podlagi drugih dejavnosti med delavnicami (npr. refleksije o pogovorih udeležencev z ravnatelji, analize delovnih listov udeležencev o vrednotah, ki jim sledijo, analize delovnih listov o usmerjenosti delovanja vodij aktivov). Pričakovanja ravnateljev in vodij aktivov so se deloma/mestoma razlikovala. Ravnatelji so v ospredje postavili aktivno in odgovorno vodenje aktiva ter izpostavili njegovo umestitev v zavod (sodelova- nje na vseh ravneh, profesionalna rast, organizacija, usmerjenost v izboljšave ter skrb za dokumentacijo in dobro vzdušje). Posebej so opozorili na številne osebnostne lastnosti, ki bi jih morali imeti vodje aktivov. Na prvem srečanju so udeleženci povedali, kaj jih kot vodje aktivov vodi, katerim vrednotam sledijo. Analiza je po- kazala, da so v ospredju vrednote iz kategorij ljudje/odnosi (npr. sodelovanje, pomoč, iskrenost, spoštovanje, dobro vzdušje, različ- nost, druženje, pozitivnost) in osebnostne lastnosti (npr. potrpe- 38 Usposabljanje strokovnih delavcev za vodenje strokovnih aktivov žljivost, prožnost, izziv, helikopterski pogled, osebna rast), manj pa komunikacija (npr. izmenjava mnenj in izkušenj, dogovarja- nje, poslušati in slišati) in naloge oziroma doseganje ciljev (npr. skupni cilj, delo v dobro otroka, dvig kakovosti, posredovanje in- formacij). Iz analize tega, kam je delovanje vodij aktiva usmerjeno, lahko razberemo, da so v povprečju bolj usmerjeni k ljudem/sodelavcem kot k doseganju ciljev in bolj k sodelavcem kot k ravnatelju. Hkrati je analiza pokazala, da v povprečju uravnoteženo delujejo na kon- tinuumu predmet/področje in zavod ter izvedba dogovorov in ra- zvoj predmeta/področja. Da je smer delovanja vodij zelo razno- lika, pove podatek, da so ocene udeležencev razpršene na konti- nuumu vse od –5 do +5. Vloga ravnateljev pri spremljanju delovanja aktivov oziroma njihova podpora vodjem aktiva je različna; nekateri se udeležu- jejo vseh srečanj aktivov in se posebej sestajajo tudi z vodji, drugi aktiv prepustijo vodji aktiva in jih zanimajo samo rezultati, izpol- njene naloge. Ravnatelji so na skupnem srečanju vodjem aktivov priporočili, naj prevzamejo odgovornost za vodenje aktiva, zau- pajo sebi in sodelavcem, odprto komunicirajo, pa tudi, naj nadgra- jujejo znanje za vodenje, naj bodo odprti za spremembe itd. Vodje aktivov pa so ravnateljem priporočili, naj delegirajo naloge vsem strokovnim delavcem enako, naj jim omogočajo izbiro in naj pro- ces podpirajo, vsebine pa naj prepustijo aktivom. Dodali so še na- slednje predloge: »Omilite avtoritativni stil.« »Pohvalite.« »Ni treba, da je vse perfektno.« Od ravnateljev si želijo dobivati jasna in eno- značna navodila, poleg tega bi morala biti srečanja aktivov redna. Sklep 2. V Sloveniji je vloga vodij aktivov že dolgo uzakonjena, kljub temu pa njihova vloga in naloge niso povsem natančno opre- deljene. Ugotovimo lahko, da vodje aktivov kljub zakonski ureditvi ocenjujejo, da se njihovi vloga in naloge ter delovanje od zavoda do zavoda zelo razlikujejo in da je zavodom dopuščene precej av- tonomije. Podobno potrjujejo udeleženci v programu Vodenje za učenje Šole za ravnatelje, ki so poimenovali raznolike »značaje« delovanja aktivov, in sicer: polžji aktivi, birokratski aktivi, anar- hični aktivi, dizelski aktivi in ustvarjalno koristni aktivi (Širec, Bla- gotinšek in Pikl 2012). Prav tako ugotavljamo, da so pričakovanja vodij aktivov in ravnateljev v zvezi z vlogo in nalogami vodje aktiva različna, tudi vloga ravnateljev pri vodenju aktivov je od zavoda do zavoda drugačna. Sklep lahko vsebinsko povežemo z raziskavama Pohlin Schwarzbartlove (2005) ter Piklove in Koželja (2015). 39 Tatjana Ažman in Mihaela Zavašnik Arčnik Priporočilo 2. Vlogo in naloge vodij aktivov bi bilo treba bolje ra- ziskati in ugotoviti, koliko je moč razlike pripisati bolj ali manj hierarhičnemu vodenju zavodov in koliko njihovi specifiki (npr. velikost, organiziranost, vrtec ali šola). Priporočamo, da ravnatelji ob obstoječi zakonski ureditvi na ravni zavoda razjasnijo svoja pri- čakovanja in pričakovanja vodij aktiva, temelj za to pa predstavlja krepitev obojestranskega zaupanja. Vlogo ravnatelja pri vodenju aktivov je treba sproti prilagajati, saj se ravnatelji v praksi sreču- jejo z zelo raznolikim delovanjem aktivov. Ravnatelj v praksi pre- pozna, ali mora posegati v delovanje aktivov ali zadostuje le, da njihovo delovanje »spremlja« od strani. Mreženje Obvezno mreženje vodij aktivov v usposabljanju se je pokazalo kot dobro sprejeta in koristna oblika učenja, za katero imajo ude- leženci pri svojem vsakodnevnem delu premalo priložnosti. Ana- liza poročil o mreženjih je razkrila, da so se vodje aktivov na njih ukvarjali z različnimi vsebinami, npr. z načrtovanjem, vodenjem sestankov, pisanjem zapisnikov, sistemom delovanja oziroma or- ganizacijo aktiva, pomenom aktiva pri spremljanju in vrednotenju učnih dosežkov. Pogosto so si izmenjali dokumentacijo, npr. na- črte, publikacije, glasila. V večini primerov je mreženje vsebinsko preseglo delovanje aktiva, saj so si udeleženci npr. ogledali zavod, predstavili so jim projekte zavoda. Z vidika rezultatov so vodje aktivov na mreženju izmenjali iz- kušnje in primere dobrih praks, dobili nove zamisli in drugačen vpogled, si izrekli medsebojno podporo in se dogovorili za nadalj- nje sodelovanje. Na mreženjih so se počutili dobro, sproščeno, pri- jetno, pozitivno in so jih prepoznali celo kot največjo pridobitev usposabljanja. Sklep 3. Ugotavljamo, da v zavodih pri vodenju aktivov obstajajo dobre prakse, ki bi jih veljalo spoznavati in širiti v drugih zavodih, hkrati pa ugotavljamo, da je mreženje kot oblika profesionalnega razvoja vodij aktivov učinkovita in dobrodošla ter pomembno pri- speva k učenju vodenja. Priporočilo 3. Priporočamo, da ravnatelji spodbujajo mreženje vo- dij aktivov v zavodu in med zavodi (npr. neformalna srečanja, sen- čenje, medsebojne hospitacije) in da poleg tega krepijo organizi- rano sodelovanje med vodji aktivov v zavodu, npr. z uvedbo kole- gija vodij aktivov, tako da vodjem aktivov omogočijo, da postanejo člani ožjega ali širšega strokovnega kolegija. Prav tako naj javni 40 Usposabljanje strokovnih delavcev za vodenje strokovnih aktivov zavodi, ki skrbijo za usposabljanje vodij aktivov (Šola za ravnate- lje, Zavod Republike Slovenije za šolstvo), v usposabljanja vklju- čujejo aktivno mreženje vodij aktivov znotraj zavoda in med njimi. Izzivi vodenja aktivov in potrebe po usposabljanju Med usposabljanjem so udeleženci opisali izzive, s katerimi se sre- čujejo pri vodenju aktivov. Zapise sta oddali dve tretjini udeležen- cev. Izzive smo kategorizirali na slabše obvladovanje kompetence vodenja aktiva, na delo s težavnimi sodelavci, na nemotiviranost sodelavcev za delo v aktivu, na sodelovanje z vodjem zavoda in organizacijo dela aktivov v zavodu ter na težave pri porazdeli- tvi nalog in odgovornosti v aktivu. V programu smo se dotaknili skoraj vseh navedenih izzivov, udeleženci pa so izpostavili, da bi potrebovali še več znanja za reševanje konfliktov in medosebno komunikacijo, zato pričakujejo nadaljevanje oziroma nadgradnjo programa. Sklep 4. Izzivi, ki so jih izpostavili vodje aktivov, kažejo, da je na- črtno in sistematično usposabljanje za vodenje aktiva potrebno. Priporočilo 4. Predlagamo, da ravnatelji poskrbijo, da bodo vodje aktivov usposobljeni za vodstvene naloge (in ne le za vsebinsko, predmetno oziroma strokovno področje). Tradicionalna vloga je vodenje aktiva omejevala na raven predmeta/področja, rutinsko administracijo in avtomatično kroženje mandata med strokovnimi delavci. Vodje aktivov so se znašli v vmesnem položaju med rav- nateljem in člani aktiva, tako da so opravljali predvsem od zgoraj navzdol posredovane in sprotne naloge ter se osredotočali zlasti na predmet, področje. Sodobni pogled na vlogo srednjih vodij pa pomeni, da so precej bolj vpeti v vodenje zavoda, zato se morajo usposobiti za sistemski in celovit pogled na delo v njem – obvlado- vati morajo odnose med raznolikimi deležniki ter aktivno sodelo- vati pri razvoju predmeta, področja in šole. Izvajalci usposabljanj za vodje aktivov naj poskrbijo, da bodo ta kakovostno krepila tudi vodstveno kompetenco. Šola za ravnatelje naj razmisli o možno- stih za nadaljevanje oziroma nadgradnjo programa za udeležence, ki so uspešno končali pričujoči program. Zaključek Na podlagi evalvacije ocenjujemo, da je pilotni program usposab- ljanja Vodenje strokovnega aktiva dosegel začrtane cilje. Trdimo lahko, da smo okrepili znanje in spretnosti udeležencev za ka- 41 Tatjana Ažman in Mihaela Zavašnik Arčnik kovostno vodenje sodelavcev, omogočili in spodbudili izmenjavo primerov dobrih praks pri vodenju aktivov, spodbudili refleksijo o praksi vodenja aktivov, katere namen so nove izboljšave, ter z dejavnostmi v programu okrepili mreženje vodij aktivov iz različ- nih zavodov. Program usposabljanja kot profesionalna oblika ra- zvoja vodij aktivov je dosegel svoj namen. V času od pilotnega us- posabljanja smo program z manjšimi vsebinskimi in izvedbenimi popravki pripravili še za nekaj skupin. Na podlagi evalvacij ugo- tavljamo, da vsebin in izvedbe ni treba bistveno spreminjati, je pa treba razmisliti: • o želji po nadaljevanju oziroma nadgradnji programa, ki so jo izrazili udeleženci; • o možnostih za pogostejše in bolj kakovostno povezovanje med vodji aktivov znotraj zavoda in med zavodi, s čimer bi okrepili in uresničevali distribuirano vodenje v zavodih ter izmenjavo praks med njimi; • o aktivnem vključevanju ravnateljev v izvedbo programa; • o longitudinalnem spremljanju učinkov programa na prakso vodenja v zavodih. Ocenjujemo, da bodo v prihodnje potrebne spremembe na sis- temski ravni, zato v posamezne izvedbe vključujemo tudi razmi- šljanja o tem, kako spremeniti sistemsko ureditev za vodje aktiva, še posebej imamo v mislih razjasnitev dolžnosti in odgovornosti vodij aktiva, ki pa jih mora spremljati tudi ustrezno nagrajeva- nje. Na podlagi razmišljanj in pripomb bomo v prihodnje pripravili predlog sistemskih sprememb. Literatura Adey, K. 2000. »Professional Development Priorities: The Views of Middle Managers in Secondary Schools.« Educational Management, Administration & Leadership 28 (4): 419–431. Bolden, R. 2011. »Distributed Leadership in Organizations: A Review of Theory and Research.« International Journal Of Management Reviews 13: 251–269. Bubb, S., in P. Earley. 2007. Leading and Manging Continuing Professional Development. 2. izd. London: Sage. Dinham, S. 2007. »The Secondary Head of Department and the Achievement of Exceptional Student Outcomes.« Journal of Educational Administration 45 (1): 62–79. Fleming, P. 2014. Successful Middle Leadership in Secondary Schools. New York: Routledge. 42 Usposabljanje strokovnih delavcev za vodenje strokovnih aktivov Flückiger, B., S. Lovett, N. Dempster in S. Brown. 2015. »Middle Leaders: Career Pathways and Professional Learning Needs.« Leading & Managing 21 (2): 60–74. Gurr, D., in L. Drysdale. 2013. »Middle-Level Secondary School Leaders: Potential, Constraints and Implications for Leadership Preparation and Development.« Journal of Educational Administration 51 (1): 55–71. Guskey T. 2000. Evaluating Professional Development. New York: Corwin. Guskey, T. 2002. »Does It Make a Difference? Evaluating Professional Development.« Educational Leadership 59 (6): 45–51. Harris, A. 2008. Distributed School Leadership: Developing Tomorrow’s Leaders. London in New York: Routledge. Harris, A. 2010. »Distributed Leadership: What We Know?« V Distributed Leadership: Different Perspectives, ur. A. Harris, 11–24. London: Springer. Harris, A., in J. Spillane. 2008. »Distributed Leadership through the Looking Glass.« British Educational Leadership, Management & Administration Society 22 (1): 31–34. Koren, A. 2007. Ravnateljevanje: vprašanja o vodenju šol brez enostavnih odgovorov. Koper: Fakulteta za management; Ljubljana: Šola za ravnatelje. Leithwood, K., B. Mascall, T. Strauss, R. Sacks, N. Memon in A. Yashkina. 2007. »Distributing Leadership to Make Schools Smarter: Taking the Ego Out of the System.« Leadership and Policy in Schools 6 (1): 37–67. Marshall, S. G. 2012. »Educational Middle Change Leadership in New Zealand: The Meat in the Sandwich.« International Journal of Educational Management 26 (6): 502–528. Ministry of Education. 2012. Leading from the Middle: Educational Leadership for Middle and Senior Leaders. Wellington: Learning Media Limited. Muijs, D., M. Ainskow, C. Chapman in M. West. 2011. Collaboration and Networking in Education. New York: Springer. National College for School Leadership. 2003. »The Role and Purpose of Middle Leaders in Schools: Full Report.« National College for School Leadership, Nottingham. Ng, S., in T. K. Chan. 2014. »Continuing Professional Development for Middle Leaders in Primary Schools in Hong Kong.« Journal of Educational Administration 52 (6): 869–886. Pikl, M., in M. Koželj. 2015. »Aktualna izhodišča za delovanje strokovnih aktivov v vzgojno-izobraževalnih zavodih.« Vodenje v vzgoji in izobraževanju 32 (3): 53–68. Pohlin Schwarzbartl, N. 2005. »Vodje in vodeni sodelavci strokovnega aktiva.« Vodenje v vzgoji in izobraževanju 3 (3): 118–131. Pol, M. 2015. »Distribuirano vodenje: izziv in priložnost za ravnatelje.« Plenarno predavanje na Nadaljevalnem programu Šole za ravnatelje, Portorož, 20.–21. januar. 43 Tatjana Ažman in Mihaela Zavašnik Arčnik Pont, B., D. Nusche in H. Moorman. 2008. Improving School Leadership. 1. zv., Policy And Practice. Pariz: oecd. Purgaj, S. 2006. »Vloga strokovnih aktivov pri izboljšanju kakovosti šole.« Magistrsko delo, Manchester Metropolitan University, Manchester. Širec, A., Z. Blagotinšek in M. Pikl. 2012. »Delo strokovnih aktivov, zasnovanih po vertikali, v vrtcih in osnovnih šolah.« Gradivo za Nadaljevalni program Šole za ravnatelje v okviru programa Vseživljenjsko učenje – usposabljanje za vodenje šol in vrtcev, Šola za ravnatelje, Kranj. Thorpe, A., in G. Bennett-Powell. 2014. »The Perceptions of Secondary School Middle Leaders Regarding Their Needs Following a Middle Leadership Development Programme.« Management in Education 28 (2): 52–57. Woods, P. A., in G. J. Woods. 2013. »Poglabljanje distribuiranega vodenja: demokratična perspektiva moči, namena in ideje jaza.« Vodenje v vzgoji in izobraževanju 11 (2): 17–39. Žohar, M. 2016. »Strokovni aktivi – kako do večje strokovnosti in boljše kakovosti pri delu.« http://web.sc-celje.si/simpozij/wp-content/ uploads/2015/10/Zohar-Martina-Strokovni-arhiv-kako-do-vecje- strokovnosti-in-boljse....pdf dr. Tatjana Ažman je višja predavateljica v Šoli za ravnatelje. tatjana.azman@solazaravnatelje.si dr. Mihaela Zavašnik Arčnik je področna sekretarka v Šoli za ravnatelje. mihaela.zavasnik@solazaravnatelje.si 44