O odnosu med vrstnim redom pri izbiri barv in delovno uspešnostjo ALEŠ FRIEDL UVOD Govoriti o barvah, pomeni govoriti o odnosu posameznik - okolje - posameznikova dejavnost. Zveza med posameznikom in okoljem se zdi razvidna sama na sebi, saj ne moremo zaznavati, če ni ničesar, kar naj bi bilo zaznano, oz. če ni nikogar, ki naj bi zaznaval. Pri dejavnosti pa seje treba spomniti, da pravzaprav vsaka aktivnost različno odzvanja v posamezniku, da spreminja njegovo razpoloženje in da hkrati spreminja zaznavanje in dojemanje sveta okrog njega. (Ob tem bi morda veljalo omeniti poizkus Melik-Pašajeve , v katerem seje izkazalo, da umetniško nadarjeni ljudje z barvami bolje reflektirajo emocionalni ton zgodbe, ki so jim jo bili povedali, kot nenadarjeni, podoben rezultat pa je bil viden tudi pri otrocih, ki so jih naučili Uike aktivnosti.) Preizkusi z barvami so precej stari. Eden najstarejših je verjetno Jastrovvov iz leta 1897, v katerem je uporabil barvne liste papirja, da bi ugotovil, katere barve ljudem najbolj ugajajo. Podoben preizkus sta opravila Bruner in Wood worth lcla 1904, le da sta namesto lističev uporabila snopiče barvaste volne.2 Do danes je na tem področju opravljenih veliko raziskav, ki povezujejo izbiro barv z najrazličnejšimi osebnostnimi lastnosuni. V tem pregledu bi omenili le nekatere: 1. POVEZAVA Z ASOCIACIJAMI. Jcllinck jih je npr. povezal z vonjem. Razdelil jih je v anticrogene (zelena), stimulirajoče (rumena), crogcnc (rdeča) in narkotične (vijolično-modra) , Pečjak jih je npr. povezal z okusi: sladek - rdeč, kisel - zelen, slan - moder, grenek - rumen, Lcngfel s toni: c-rdcč, cis-škrlatcn, modrosiv, d-vijoličast, dis-mehek moder, zgoščen moder, c-zlatorumcn, sončen, f-rožnat, fis-zeleno moder, modrozelen, g-zelenkasto moder, gis-čist, nebesno moder, a-hladcn rumen, ais-oranžen, h-zelo briljanten, bakren. 1 Melik-Pashaev, A.A., Expressive function of color in gifted children's art work, Voprosy Psychologii, 1975, št. 4, str. 108-117. 2 Wood worth, R.S., Experimental Psychology, 11. Holt, N.Y., 1938. 1 Jcllinck, P., Die psychologischen Grundlagen der ParfUmeric, Heidelberg, 1951. 2 Pečjak, v.. Korespondence med občutki ter občutki in čustvi, disertacija, 1965. 3 I^cngfeld, U.S., Note on a case of chromaestesia, Psychological Bulletin, 1914, St. 2, str. 113-114. 2. POVEZA VA S FIZIOLOŠKIMI PROCESI Rdeča barva npr. povečuje mišično napetost, pospešuje utrip srca, dviga krvni pritisk, pospešuje ritem dihanja; zelena - znižuje krvni pritisk, razširja kapilare, pomirja živčni sistem, deluje sedativno in hipnotično, zmanjšuje frekvenco dihanja; rumena - v določenih odtenkih pomirja živce, lahko pa je tudi stimulans za živčevje, pobudnik k duševnemu delu; vijolična - dviga odpornost organizma, vpliva na srce in dihanje, pomirja, blaži bolečine. Fischer je ugotovil, da lahko različne bolezni (jeter, žolča, izpadanje las) vplivajo na izbiro barv. Tudi normalno oz. abnormalno delovanje srca ima tak učinek. Oades in Messcnt sta naredila poizkus s piščanci (moškega spola). Dvajsetim sta vbrizgala testosteron, devetnajstim sezamovo olje, triindvajset pa sta jih pustila pri miru. Pred tem sta izvedla preizkus, v katerem sta spreminjala osvetlitev in so piščanci pod različnimi pogoji drugače reagirali. Po vbrizganju pa seje pokazalo, da listi, ki so prejeli testosteron, ohranjajo zaznavno konstantnost oz. razlikujejo med relevantnimi in irelevantnimi informacijami. (Ob tem ostaja odprto vprašanje, kako podobni hormonski procesi vplivajo na ljudi in kako so povezani z izbiro barv.) Nikolaenko pa je ugotovil, da imata pri izbiri barv določeno vlogo tudi obe možganski hemisferi. Če npr. z elektrošokom zavremo delovanje desne hemisfere, se poslabša identifikacija barv glede na njihovo nasičenost, ton in svetlost, oz. se zviša diferencialni prag za primarne barve. Učinkovanje na levo hemisfero nima takih posledic. Zdi se, da se izboljša razpoznavanje barv na dolgovalovnem delu spektra. 3. POVEZAVA S ČUSTVI 7 Vorsobin in Zhidkin sta preskusila 123 otrok, starih od 5 do 7 let. V pogojih strahu (otroci so bodisi stali na gredi, ali pa so prejeli elektrošok) so izbirali zeleno in svetlorumcno barvo, če so bili veseli pa rdečo, oranžno in rumeno. Avtorja pri tem menita, da se čustvena stanja bolje odrazijo v barvnih kombinacijah kot na posameznih barvah. g Schlesinger in Fox sta ugotovila, da dajejo depresivne osebe pomembno več akromaLskih odgovorov na Rorschachu kot normalne. V neki drugi raziskavi (Levy) so osebam prikazali barve, svoje občutje pa so morale pri tem označiti na profilu razpoloženja (Profile of Mood States). Potrdilo se je, da tople barve povzročijo živahna, aktivna občutja, hladne pa resnobna (izjema je morda jeza, ki so jo osebe povezovale z zeleno). 4 Fischer, S.. Heart symptoms & color sensitivity. Journal oflluman Stress, 1980, 7.v. 6(3), str. 2-5. 5 Oadcs, R.D., Mcsscnl, P.R., Testosterone administration of chicks affects responding in the presence of task irrelevant stimulus changes, Behavioral & Neural Biology, 1981,7.v. 33(1), str. 93-100. 6 Nikolaenko, N.N., Role of the dominant and nondominant hemispheres in the perception and naming of color, Human Physiology, 1981, zv. 7(3), sti. 178-184. 7 Vorsobin, V.N., Zhidkin, V.N., A study of color preference in preschool children who arc experiencing positive and negative emotions, Voprosy Psikhologii, 1980, žt. 3, str. 121-124. 8 Schlesinger, L.B., Fox, C.F., Achromatic Rorschach perceptions: Some implications for the diagnosis of dcprcsion, Perceptual & Motor Skills, 1980, 7,v. 50(1). str. 199-202. 9 I xvy, B.I., Research into the psychological meaning of color, American Journal of Art Therapy. 1980, zv. 19(4), str. 87-91. 4. POVEZA VE Z NEKA TERIMI DRUGIMI OSEBNOSTNIMI LASTNOSTMI STAROST Nekatere študije kažejo, da imajo otroci v primerjavi z odraslimi rajši bogate, kromatske barve, odrasli pa hladnejše, pastelne (Bušniakova' , Birren''). SPOL Zdi se, da imajo ženske na Liischcrjcvcm barvnem testu raje rumeno kol moški (Scefcldt12), oz. obratno (Stimpson in Stimpson13), nekateri podatki pa kažejo, da imajo ženske raje rdečo (isti test)(Hafner in Corolto ). Spolne razlike so ugotovili tudi pri izbiri barvnih odgovorov na Rorschachu v depresiji (Schlesinger in FoxNcmcsics ' pa meni, da imajo moški raje nasičene barve kot ženske, oboji pa imajo tople barve raje kot hladne in svetle raje kot temne. BARVA OČI Kaže, da temnooke barve bolj vzburjajo kot svctlooke. Pri reagiranju na barvne dražljaje dosegajo temnooki krajše reakcijske čase od svetlookih (Tcdford, Hill in Hensley) '. Markle pa je pokazal, da temnooke na Rorschachu relativno bolj privlači barva (dajejo več barvnih odgovorov), svctlooke pa oblika. BARVA LAS Priljubljenost posamezne barve je lahko povezana tudi z barvo las. Trstcnjakova študija je pokazala, da svetlolasi pretežno izbirajo modro barvo (50%), delež rjavolasih je že manjši (38%), črnolasi pa so izbirali modro v enakem razmerju kot sivo (28%). Druge študije iščejo zveze med barvami in ekstraverzijo-introverzijo, anksioznostjo, barvo kože, dojemanjem časa, kulturo itd. 10 BuSniakova, M., Prcfcrcncc 7.a barve in barvne draHjajske strukture, glede na starost, Psychologia Dietata, 1977, zv. 12(5), str.401-410. 11 Birren, F., Color preference as a clue to personality, Art Psychotherapy, 1973, zv. 1(1). 12 Sccfeldt, F.M., The I.Uschcr Color Test: Sex differences in color preferences, Perceptual & Motor Skills, 1979, zv. 48(3), str.896-898. Stimpson, D. V., Stimpson, MR, Relations of personality characteristics and color preferences. Perceptual & Motor Skills, 1979, zv. 49(1), str. 60-62. I lafner, J.I,., Corotto, L.V., Age, sex, race, and the I.ilschcr Color l"cst: Relationship between color preference and behavior. Perceptual & Motor Skill«, 1980, zv. 50(3, Pt 2), sir. 1144-1146. Ncmcsics, A., Das Farbenprafcrcnz - Indcxzahlsystcm im DicnstcdcrfarblichenRaumgestaltung, Budapest, BMF, 1967. Tcdford, W.I I., Hill, W.R., Hensley, L., Human eye color and reaction time, Perceptual & Motor Skills, 1978, zv. 47(2), str. 503-506. 17 Markle, A., Color and foim perception on the Rorschach as a function of eye color, Perceptual & Motor Skills, 1975, zv. 40(3),str.831-834. 18 Trstenjak, A., Človek in barve, Ljubljana, DDU, 1978, str. 269-295,400-415. PROBLEM Iz uvoda je razvidno, da na samo kvaliteto izbire barve (tj. komu je katera barva bolj všeč) vpliva množica dejavnikov, ki bi jih bilo treba, če bi bilo težišče raziskave na tej strani, bolj ali manj kontrolirati, če jih že ne bi spreminjali v okviru eksperimenta. Večina navedenih študij se ukvarja prav z vprašanjem kvalitete izbire, pri čemer pa kontrolirajo le manjše število spremenljivk. Naša raziskava teče v povsem drugi smeri. Ne zanima nas namreč, katere barve so komu všeč in zakaj, temveč: 1. kakšna zveza obsstaja med prvo in drugo izbiro istih barv (pri čemer traja zamik med obema nekaj - največ 5 - minut), 2. ali se osebe, pri katerih se prva in druga izbira razlikujeta od povprečja, razlikujejo tudi po svojem vedenjskem vzorcu v delovni organizaciji, po svoji delovni uspešnosti), 3. kakšna je povezava z drugimi spremenljivkami (starost, delovna doba, leta šolanja, rezultati drugih psiholoških preskušenj). METODA Pri periodičnem pregledu 228 delavcev, ki v glavnem opravljajo delo na višini (zidarska, tesarska dela, pomožna gradbena dela, železokrivska dela) - zaposlenih pri DO GP Slavbar Maribor - smo uporabili naslednje psihološke instrumente: 1. BTI - prostorninski test 2. BT1 - primerjanje orodij (opomba: kadar smo uporabili BTI - prostorninski test, nismo hkrati uporabili BTI - primerjanje orodij), 3. test nizov TN-10 (oblika A oz. B), 4. likovni test Bcndcrjeve, 5. po Luscherju prirejene barvne predloge, 6. risanje drevesa, ki so si sledili v enakem vrstnem redu, kot je prikazan tudi tukaj, s tem da je bilo 8 barvnih lističev (prirejenih po Luscherju) uporabljenih dvakrat: prvič pred risanjem drevesa in drugič po njem. Testna situacija glede teh predlog je bila za vse preizkušance enaka: od leve proti desni so imeli razporejene naslednje barve - sivo, modro, zeleno, rdečo, rumeno, vijolično, rjavo in črno. Vsi so tudi dobili enako navodilo: "Pred vami je 8 različnih barv. Povejte mi, katera vam je najbolj všeč!" Ko so izbrali prvo barvo, smo jo izločili in rekli: "Kaj pa od ostalih;" in tako naprej do zadnje. Potem, ko so narisali sadno drevo, smo pred njih znova razporedili barve - v istem vrstnem redu kot v prvem preizkusu. Rekli smo jim: "Pred vami je znova 8 različnih barv - enake so, kot so bile prej. Znova me zanima, katera vam je najbolj všeč; ni pa nujno, da jih izbirate v istem vrstnem redu kot prvič. Torej, če jih zdaj še enkrat pogledate, katera vam je najbolj všeč?" Sledilo je izbiranje kakor pri prvem preizkusu. Ko so bili podatki zbrani, smo na vzorcu 45 oseb (izbranih je bilo prvih 45 po abecedi) določili povprečni vrstni red izbire barv. Glede na to povprečje smo med prcizkušanci poiskali tiste, ki so od tega odstopali. Izbrali smo tiste, ki so imeli 2. izbiro povsem enako prvi (takih je bilo 19 delavcev) ter take, ki jim jc vsaj ena barva preskočila za 3 ali več mest (takih je bilo 53 delavcev). Za njih smo nato pregledali še naslednje spremenljivke: 1. leto rojstva, 2. leto vstopa v delovno organizacijo, 3. leta šolanja, 4. osebno ocenitev (z dne 27. 2. 1986, tj. iz obdobja, ko je bilo opravljenih največ pregledov), 5. rezullat naTN-10, 6. rezultat na BTI-prostorninskem testu (ker jc bilo več delavcev preskušenih z BTI-Pr kot z BTI-Or, smo izračunali povprečje in druge pokazatelje le za BTI-Pr). Glede na te spremenljivke smo izračunali določene statistične paramclre. REZUL TA TI IN RAZPRA V A Vzorec 45 oseb nam jc dal naslednjo razporeditev izbire barv: najbolj verjetno je, da bodo pri 2. izbiri ostale 4 barve na istih mestih kot so bile pri prvi izbiri, 2 barvi bosta preskočili za 1 mesto, 1 barva za 2 mesti, verjetnost, da bo neka barva preskočila za 3 ali več mest, pa je sorazmerno majhna. S tem smo si odgovorili na naše prvo vprašanje, ki nas je zanimalo (kakšna zveza obstoji med prvo in drugo izbiro barv). Tabela 1 prikazuje povprečno razporeditev izbire barv: preskok za isto 1 mesto 2 mesti 3_4_5_6_7_ 4.20 2.07 1.00 0.38 0.18 0.09 0.04 0.04 Glede na ta vzorec smo osebe razporedili v 2 skupini: v tiste, ki imajo 2. izbiro enako prvi (vzorec 1), in v take, ki jim v 2. izbiri vsaj ena barva preskoči za 3 ali več mest (kar se glede na povprečje zgodi precej rcdko)(vzorec 2). Ko smo izbrali osebe v 1. in 2. vzorec, se jc zastavilo vprašanje, ali ti dve skupini sploh lahko primerjamo med seboj. Tabela 2 prikazuje značilnosti obeh vzorcev (vzorec 1 - identična izbira, vzorec 2 -izbor z večjo variabilnostjo) glede na leto rojstva in leto vstopa v DO. (Podana so povprečja.) leto leto rojstva vstopa v DO vzorec 1 1954.36 1977.21 vzorec 2 1949.37 1975.73 Za spremenljivki - leto rojstva in leto vstopa v DO smo dobili pomembno F razmerje (za leto rojstva znaša 4.74, za leto vstopa 2.90, teoretični F pa jc v obeh primerih 2.07) - torej jc razlika v variabilnosti vzorcev večja, kot jc dopustno za uporabo t-testa, s katerim bi preverili, ali se vzorca v svojih aritmetičnih sredinah pomembno razlikujeta. Da bi to oviro premagali, smo iz večjega vzorca (tj. skupine, kjer se druga izbira razlikuje od prve) izbrali 20 oseb, ki so po letu rojstva oz. letu vstopa v DO enakovredne 19 osebam iz manjšega vzorca. (Oviro bi bilo mogoče premagati tudi z analizo kovariancc - postopkom, kjer lahko vzorce primerjamo med seboj, tudi če v osnovi niso izenačeni, za kar pa nismo imeli pri roki primernega učbenika statistike.) Za tako izenačena vzorca smo določili povprečje, F-razmcrjc ter uporabili t-test za preverjanje razlik v aritmetičnih sredinah. (Postopek izenačevanja jc prikazan v prilogi 2c.) Tabela 3 prikazuje povprečja, F-razmcrja in rezultate t-tcslov za leto rojstva leto vstopa v DO, leto šolanja, TN-10 ter BTI-Pr. (Pri TN-10 so od leve proti desni navedene naslednje vrednosti: dosežek na TN-10, število pravilnih odgovorov, število napačnih odgovorov, število vseh odgovorov; pri BTI-Pr pa jc od leve proti desni navedeno število pravilnih odgovorov, število napačnih odgovorov in število vseh odgovorov.) Z° so označene vrednosti, kjer jc razlika v aritmetičnih sredinah med vzorcema statistično pomembna. Tabela 3 leto rojstva leto vstopa leta šolanja TN-10 BTI-Pr vzorcc 1 1954.36 1977.21 9.29 14.29° 15.76" 7.00" 22.76 15.93° 6.53 22.47 vzorcc2 1953.70 1977.35 8.71 7.33° 10.22° 11.83° 22.06 9.00° 11.92 20.92 F 1.14 1.01 1.35 1.08 1.18 1.20 1.08 01.41 1.94 2.55° t 0.24 0.00 0.63 3.56° 3.24° 2.63° 0.38° 3.36° 2.13 Iz tega, kar jc prikazano v tabeli 3, lahko povzamemo naslednji sklep: osebe, ki izberejo v drugem poskusu barve v enakem vrstnem redu kot v prvem, nosijo v sebi večji intelektualni potencial od oseb, pri katerih jc druga izbira drugačna od prve. Kako bi to pojasnili? (Na tem mestu nam jc zdaj žal, ker nismo nadzirali mnenj delavccv do te preskušnjc: vprašali bi jih lahko, kaj menijo, da želimo s tem "testom" izvedeti; ne moremo namreč izvzeti možnosti, da so bolj inteligentne osebe presodile, da gre za spominsko preizkušnjo.) Ker menimo, da bi bil vsak poskus razlage (ker nismo pričakovali razlik v tej smeri in zato situacije nismo nadzorovali) prej ugibanje, kakor sklepanje na osnovi dejstev, se mu v tem trenutku raje izognemo. Prešli bi k odgovoru na drugo vprašanje, ki nas jc zanimalo: ali se osebe, pri katerih sc prva in druga izbira razlikujeta, razlikujejo tudi po svojem vedenjskem vzorcu v delovni situaciji. Kot vedenjski vzorcc smo vzeli delovno uspešnost, kamor štejemo: 1. kakovost in točnost dela, 2. samostojnost in iniciativnost, 3. storilnost ter 4. odnos do dela. Predpostavljeni ocenjujejo podrejene glede na te kriterije, iz tega pa izhaja tudi skupna osebna ocenitev, ki rezultira kot dodatek (izražen v odstotkih) k osnovnemu osebnemu dohodku. Ker ocenjevanje štejemo k ordinalnim lestvicam, smo za preverjanje razlik med vzorcema izbrali neparametrični median test. Tabela 4 prikazuje hi-kvadrate za oba vzorca za posamezne kriterije delovne uspešnosti ter skupno osebno ocenitev. (Z° je označena razlika, ki je statistično pomembna.) kriteriji kakovost samost. storilnost odnos skupna del. usp. in točnost in inic. do dela ocena hi-kvadrat 4.61°- 3.24 3.19 2.22 1.34 Tcorctičnio hi-kvadrat znaša za 5% tveganje 3.84. Ker pa kar trije hi-kvadrati presegajo mejo 10% tveganja, smo izračunali še šesti hi-kvadrat, pri katerem smo upoštevali vseh prejšnjih pet: iz obeh vzorcev smo izbrali osebe, ki so na vseh petih ocenjevalnih lestvicah vedno nad mediano oz. vedno pod njo; v vzorcu 1 (istovetni izbiri) jih je 8 nad in 8 pod njo, v vzorcu 2 pa 2 nad in 12 pod mediano. Tako dobljeni hi-kvadrat znaša 4.46 in je tudi statistično pomemben. Iz tega sklepamo, da se ti dve skupini delavcev po svojem vedenjskem vzorcu razlikujeta, najbolj na področju kakovosti in točnosti dela. Kot tretje nas je zanimalo, kakšna je povezava med vrstnim redom pri izbiri barv in drugimi spremenljivkami. Za leto rojstva in delovno dobo smo že videli, daje ni, saj sta vzorca izbrana tako, da sta si glede na to enakovredna. Tudi glede na leta šolanja sta skupini izenačeni, tako da tudi v tem zveze ne moremo iskali. Skupini pa se pomembno razlikujeta glede na rezultate, ki smo jih dobili s TN-10 in BTI-prostorninskim testoim. Zato smo ti dve preizkušnji korelirali z vrstnim redom pri izbiri barv. Biscrialni koeficient korelacije med TN-10 in vrstnim redom pri izbiri barv znaša 0.661 ter med BTI-Pr in izbiro barve 0.691. Oba koeficienta sla statistično pomembna. Iz vsega povedanega lahko sklenemo takole: med vrstnim redom pri izbiri barv in delovno uspešnostjo obstaja določena povezava, vendar ne zgolj zaradi same izbire barv, temveč zato, ker je lc-ta povezana tudi z drugimi spremenljivkami (splošno inteligentnostjo, dojemanjem prostorninskih odnosov, verjetno tudi s pozornostjo, zmožnostjo pomnenja ter drugimi mentalnimi funkcijami), od katerih je odvisen posameznikov uspeh pri delu. O tem nas prepriča tudi pregled naslednjih podatkov: Oba vzorca smo združili v eno skupino ter nato ljudi v njih razporedili glede na dosežek pri TN-10 ter to primerjali z osebno ocenitvijo (skupno in po posameznih kriterijih). Pokazalo seje, da zveza ni pomembna, razen za spremenljivko odnos do dela, pri kateri so bolj inteligentni slabše ocenjeni od manj inteligentnih. (Tu je morda treba opomniti, da skupini nista bili povsem izenačeni; razlikovali sta se glede na leto rojstva, medtem ko glede na vstop v DO ni bilo razlike. Zadnji podatek pa je za nas pomembnejši, saj vemo, da so delavci z daljšim stažem v DO višje ocenjeni od tistih s krajšim stažem - glej prilogo 3.) Ta rezultat nas navaja k sklepu, da za delovno uspešnost inteligentnost sama po sebi ne zadošča, temveč jo je treba nujno povezati tudi z drugimi osebnostnimi lastnostmi. Na koncu sc jc treba še enkrat ozreti na cclotno raziskavo in pogledati vprašanja, ki ostajajo odprta: 1. V skupini so bili izbrani delavci, ki so jih occnjevali različni nadrejeni. Ker nimamo podatkov o tem, kateri nadrejeni so nagnjeni k precenjevanju, kateri k podcenjevanju, kakšen jc vpliv halo efekta, kakšna jc napaka kontrasta in drugih napak ocenjevanja, ne vemo, ali sta bila vzorca glede na te vplive izenačena. 2. Odprlo ostaja vprašanje konstantnosti izbire barv. Raziskava obsega le enkraten izbor, torej ne vemo, ali bi tisti, ki so imeli npr. drugo izbiro barv enako prvi, po določenem času izbirali enako. 3. Odprto ostaja tudi vprašanje napovedovanja delovne uspešnosti. Izkaže sc sicer, da sc osebne ocenitve bolj dvignejo v skupini, ki jc imela obe izbiri enaki (glej točko 4), ob tem pa nad tem nimamo nadzora (glej točko 2). 4. In kot zadnje si zastavimo še naslednje vprašanje: ali lahko imamo izbiro barv za merilo delovne motivacije posameznikov? PRILOGE Priloga 1: Doslednost pri izboru barv na vzorcu 45 dclavccv po abecednem redu. S številko I je označen 1. izbor, s številko II 2. izbor, na desni pa jc pod rubrikami "isto" ter 1-7 označeno, koliko barv je zamenjalo mesta ali pa jc po 2. izbiri ostalo na istem mestu kot pri 1. izbiri. Same barve so namesto z začetnimi črkami označene s številkami (0-siva, 1-modra, 2-zclcna, 3-rdcča, 4-rumcna, 5-vijolična, 6-rjava, 7-črna). razporeditev razporeditev barv po 2. barv isto 1234567 I 32476510 II 35174260 3-2-3— I 74203516 II 47235061 161..... I 25064317 II 20651347 323..... I 54062137 II 50642317 341..... I 51072634 II 17052634 5111— I 20376415 II 25106743 212-111- I 25315704 II 53206714 3212— I 23450617 II 24350617 62...... I 23546107 II 23546107 8------- I 23405167 II 24053617 251----- I 25374016 II 25734016 62...... I 43256071 II 43250617 44-..... I 35264107 II 32546017 26...... I 34562017 II 42075613 11221-1 I 32045167 II 23046571 242--— I 71205643 II 71625304 3212— I 71023465 II 42305176 -221111- I 30516247 II 30425167 3-4-1 — I 25634017 II 25643017 62...... I 42035167 II 52067431 2-1311- I 41362507 62...... II 41326507 I 25604317 II 25603417 62------ I 52346017 II 32456017 5111— I 24503617 II 42356017 242..... I 52346107 II 52643071 323..... I 35420617 II 35240617 62...... I 34256017 II 34250617 62...... I 35420617 II 35420617 8....... I 40235617 II 01426357 133-1- I 56140372 II 56104372 62------ I 32475610 II 34275610 62...... I 25340167 II 45023167 4-22— I 50162437 II 05612347 26------ I 13462057 II 13604527 323----- I 42536107 II 32560174 3211—1 I 23564107 II 25364107 62------ I 35247160 II 32456170 323----- I 34250671 II 34250671 8------- I 24357601 II 24653710 3311-— I 32456071 II 32456071 8------- I 43561207 II 43561270 62...... I 43256170 II 43251670 62...... I 71605234 II 71605234 8....... I 34265017 II 34205671 422— I 75302164 II 75301624 521..... Vsote razporeditev barv po 2. izbiri (glede na 1. izbiro): isto 1 2 3 4 5 6 7 189 93 45 17 8 4 2 2 Povprečje: isto 1 2 3 4 5 6 7 4.20 2.07 1.00 .38 .18 .09 .04 .04 Priloga 2: Vzorci. a) Vzorec oseb, ki imajo 2. izbiro enako prvi (vzorec 1), b) vzorcc oseb, ki imajo 2. izbiro drugačno od prve (vsaj ena barva jim preskoči za 3 ali več mest), c) vzorcc oseb, ki imajo 2. izbiro drugačno od prve, ki pa so glede na leto rojstva in leto vstopa v DO izenačene z vzorcem 1 (vzorcc 2). Številke nad stolpci pomenijo: 1-zaporedno številko, 2-okrajšana priimek in ime, 3-kvalifikacija, 4-lcto rojstva (19..), 5-lcto vstopa v DO (19..), 6-lcta šolanja, 7-rezultat na TN (od leve proti desni si sledijo: dosežek na TN-10, število pravilnih odgovorov, število napačnih odgovorov, število vseh odgovorov), 8-rezultat na BTI-Pr (od leve proti desni si sledijo: število pravilnih odgovorov, število napačnih odgovorov, število vseh odgovorov), 9-osebna ocenitev (od leve proti desni: 1. kakovost in točnost dela, 2. samostojnost in iniciativnost, 3. storilnost, 4. odnos do dela, 5. skupna osebna occnitcv) -vse velja za dan 27. 2. 1986. a) Vzorcc oseb, ki imajo 2. izbiro enako prvi (vzorcc 1). 1 2 3 4 5 6 7 8 9 t. B.I. elekt 65 80 - 22/23/5/28 24/12/36 1 1 0 0 2 2. F.R. KVT 65 80 15/4/19 3 3 3 3 12 3. F.M. KVT 58 83 11 19/19/ 0/19 - 5 5 5 5 20 4. B.S. delov 55 83 11 18/19/ 6/25 20/ 0/20 3 3 3 3 12 5. C.Š. KVZ 59 76 6 6/7/7/14 16/11/27 5 5 5 5 20 6. F.F. KVZ 44 69 7 7/9/10/22 5 5 5 5 20 7. F.S. voz 56 73 11 10/11/ 6/17 - 4 3 4 3 14 8. J.A. avtom 58 77 11 17/18/ 3/21 20/ 3/23 5 5 5 5 20 9. J.S. KVZ 48 83 6 15/17 9/26 13/ 7/20 3 3 3 2 11 10. K.V. miz 39 73 11 9/12/12/24 12/15/27 6 6 6 6 24 11. K.M. KVT 57 79 11 20/23/ 3/26 13/ 5/18 5 5 5 4 19 12. T.S. kvt 54 70 11 — 24/ 1/25 4.5 4.5 4.5 4.5 1 13. V.J. KVT 59 73 11 21/21/ 0/21 15/0/15 5 5 5 5 20 14. A.G. PKD 34 74 4 9/10/6/16 - 4 4 5 5 18 15. D.S. KVŽ 63 73 11 6/11/19/30 15/ 8/23 1 2 2 3 8 16. G.Z. lab 60 85 12 21/21 2/23 20/ 0/20 2 2 2 2 8 17. K.A. KVZ 64 78 11 19/20/ 6/26 16/11/27 4 3 3 3 13 18. S.L. stroj 46 75 5 8/11/13/24 9/6/15 6 5 6 5 22 19. Š.M. KVŽ 49 78 8 16/16/ 2/18 - 5 6 5 4 20 b) Vzorcc oseb, ki imajo 2. izbiro drugačno od prve (vsaj ena barva jim preskoči za 3 ali več mest). 1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 1. H.II. NK 42 76 2. F.A. PKD 40 79 3. K.A. PKD 43 42 4. L.B. voz 58 75 5. L. A. delov 53 71 9. T.I. KVZ 34 71 7. P.Z. PUZ 61 80 8. P. J. delov 53 71 9. T. I. PUD 61 78 10. T.I. stroj 39 74 11. K.S. PKD 59 80 12. P.S. PUZ 37 79 13. M.M. brig 33 59 14. B.Č. vilič 58 78 15. J.V. KVŽ 63 79 16. R.C. vilič 62 84 17. B.S. žerj 60 78 18. J.S. kvž 38 61 19. P.J. PKD 59 84 20. V.S. PKD 32 75 21. D.S. kvž 64 82 22. M.A. KVZ 63 79 23. P.M. KVZ 54 71 24. T. D. KVT 63 79 25. G.S. voz 58 75 26. M.J. KVZ 53 84 27. R.A. PUZ 32 70 28. K. F. PUT 54 71 29. K.F. PUZ 46 78 30. B.N. KVŽ 50 84 31. M.M. pkd 40 79 32 K.M. PKD 37 84 33. K.J. stroj 43 62 34. K.V. 1'UZ 28 64 35. L.J. KVŽ 30 56 36. L. V. voz 40 75 37. L.L puž 52 77 38. M.S. brig 40 60 39. N.Č. PKD 57 81 40. P.S. KVŽ 64 79 41. P.V. KVŽ 50 71 42. P.S. voz 54 79 43. R.N. KVŽ 57 79 44. R.G. KVŽ 39 77 45 R.J. voz 50 78 46. Š.J. voz 40 78 47. Š.S. KVZ 58 74 48. T. M. stroj 63 84 49. U.S. vilič 39 79 50. V.S. delov 34 60 51. Z. T. KVŽ 33 61 52. Ž.Š. lab 41 57 53. K.A. KVT 53 70 c) Vzorec oseb, ki imajo 2. izbiro drugačno od prve, ki pa so glede na leto rojstva in leto vstopa v DO izenačene z vzorcem 1 (vzorec 2). (Pod številko 10 je vpisana zaporedna številka izenačene osebe iz vzorca 1, medtem ko so zaporedne številke vzorca 2 vzete iz točke b).) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 7. P.Z. PUZ 61 80 7 0/4/18/22 4/14/18 4 4 5 5 18 1. 11. K.S. pkd 59 80 -- -1/3/17/20 2/6/8 1 2 2 0 5 2. 19. P.J. PKD 59 84 8 3/8/20/28 -- 2 2 2 2 9 3. 26. M.J. KVZ 53 84 11 4/6/7/13 4/13/17 -5 -2 -5 -5 -17 4. 25. G.S. voz 58 75 11 12/15/13/28 -- 4 3 4 3 14 5. 3. K.A. PKD 43 72 5 8/10/9/19 11/9/20 4 4 4 5 17 6. 47. Š.S. KVŽ 58 74 11 11/12/4/16 11/1/12 3 3 5 4 15 7. 4. L.B. VOZ 58 75 8 7/9/8/17 -- 5 5 4 5 19 8. 30. B.N. KVŽ 50 84 11 4/9/20/29 -- 2 2 2 2 8 9. 36. L. V. voz 40 75 11 9/12/11/23 19/6/25 5.5 4.5 4.5 4.5 19 10. 43. R.M. KVŽ 57 79 4 14/16/7/23 9/13/22 3 3 3 4 13 11. 23. P.M. KVZ 54 71 6 14/17/12/29 21/13/34 5 5 5 4 19 12. 53. K.A. KVT 53 70 6 ... -- -2 -2 -2 -2 -8 12. 28. K.F. PUT 54 71 8 -1/5/23/28 8/27/35 5 5 5 5 20 13. 20. V.S. PKD 32 75 -- 0/3/12/15 2/8/10 4 4 3.5 3.5 15 14. 15. J.V. KVŽ 63 79 11 13/16/12/28 9/10/19 2 2 2 -1 5 15. 16. R.C. vilič 62 84 8 9/10/6/16 -- 2 3 2 3 10 16. 40. P.S. KVŽ 64 79 11 17/18/5/23 11/9/20 2 2 2 2 8 17. 29. K.F. PUZ 46 78 -- ... 6/26/32 4 4 4 4 16 18. 45. R.J. voz 50 78 11 9/11/9/20 - 4 5 5 4 18 19. Priloga 3: Vpliv delovnega staža na osebno ocenitev. 45 delavcev smo razporedili v dve skupini glede na osebno ocenitev z dne 28. 2. 1987. Skupino A tvorijo delavci, ki imajo osebno ocenitev manjšo ali enako 15, skupino B pa delavci, kjer je ocena večja ali enaka 17. (Številke nad stolpci pomenijo isto kot pri prilogi 2.) SkupinaA 1 2 3 4 5 9 1 2 3 4 5 9 1. A.J. PKD 40 77 6 1. A.S. stroj 54 72 22 2. B.B. PKD 45 62 13 2. B.D. KVT 65 80 20 3. B.S. KVT 63 79 14 3. B.M. KVZ 32 55 24 4. B.I. voz 56 73 12 4. B.I. PUT 32 69 20 5. B.I. kij 65 79 14 5. B.F. brig 32 63 22 6. C.B. KVT 65 80 11 6. C.M. KVZ 43 74 19 7. C.D. KVZ 54 85 3 7. C.B. KVT 54 72 20 8. F.S. PKD 27 69 15 8. Č.F. voz 46 73 22 9. J.M. KVT 65 80 15 9. D.F. stroj 49 68 20 10. K.S. VOZ 55 73 15 10. D.M. PKT 54 74 18 11. K.A. KVT 53 70 -4 11. D.A. kvz 38 68 24 12. K .Ž. KVZ 59 85 14 12. F.F. voz 53 76 18 13. K.Z. KVZ 63. 85 15 13. F.S. PKD 50 68 20 14. L.S. delov 51 66 13 14. G.G. pkd 56 73 19 15. L.N. KVT 48 78 15 15. G.A. voz 49 79 19 16. M.B. voz 58 80 12 16. G.M. ref 49 74 17 17. P.M. delov 52 76 13 17. G.M. puz 49 66 22 18. P.I. delov 44 75 12 18. G.V. stroj 48 74 24 19. Š.V. KVZ 65 80 14 19. H.I. delov 50 75 21 20. Š.V. KVZ 65 80 14 20. H.N. KVZ 53 77 16 21. T.B. voz 61 80 12 21. H.Š. PKT 37 68 19 22. Z.V. KVT 59 74 13 22. H.Z. voz 37 59 22 23 J.S. voz 39 77 22 povprcčjc:55" 76° 12 46° 71° 20 F 1.24 1.05 4.39° t 3.13° 3.08° Vzorca A in B se razlikujeta glede na leto rojstva, leto vstopa v DO in osebno ocenitev. Medtem ko so razlike glede prvih dveh spremenljivk statistično pomembne, tega za osebno ocenitev ne moremo reči zaradi prevelike variabilnosti znotraj vzorca A. Kljub temu pa lahko vidimo, da imajo delavci z daljšim stažem višje osebne ocenitve od delavcev s krajšim stažem. Priloga 4: Osebne ocenitve delavcev v vzorcih 1 in 2 dne 27. 2. 1986 in 28. 2. 1987 Vzorccl Vzorcc2 1 2 9-86 9-87 razi. 1 2 9-86 9-87 razlika 1. B.I. 2 10 8 7. P.Z. 18 18 _ 2. F.R. 12 - 11. K.S. 5 0 -5 3. F.M. 20 18 -2 19. P.J. 8 8 _ 4. B.S. 12 24 12 26. M.J. -17 _ _ 5. C.Š. 20 20 25. G.S. 14 _ _ 6. F. F. 20 20 3. K.A. 17 17 - 7. F.S. 14 17 3 47. Š.S. 15 15 _ 8. J.A. 20 20 - 4. L.B. 19 19 - 9. J.S. 11 11 - 30. B.N. 8 15 7 10. K. V. 24 24 - 36. L.V. 19 19 _ 11. K.M. 19 19 43. R.M. 13 13 _ 12. T.S. 18 18 23. P.M. 19 _ 13. V.J. 20 20 - 53. K.A. -8 -4 4 14. A.G. 18 18 . 28. K.F. 20 20 _ 15. D.S. 8 10 2 20. V.A. 15 15 _ 16. G.Z. 8 16 8 15. J.V 5 9 4 17. K.A. 13 15 2 16. R.C. 10 12 2 18. S.L. 22 22 . 40. P.S. 8 8 _ 19. Š.M. 20 20 - 29. K.F. 16 20 4 45 R.J. 18 18 - RAZLIKA "33 20