7 Razvoj misli o vzgoji z umetnostjo pri nas od konca 19. stoletja do danes Historical development in Slovenia of the idea of educating through art Sodobna pedagogika (2005–danes). Na osnovi osrednjih idej izoblikujemo hipotezo o petih valovih razvoja misli o vzgoji z umetnostjo pri nas in predstavimo njihovo paradigmatsko njihove teze ter tudi vplive in gibanja iz tujine. - šnja, zgodovinski razvoj, pedagoške paradigme, slovenske pedagoške revije Key words - rical development, pedagogical paradigms, Slovenian pedagogical journals Abstract This article presents the development of the idea of educating through art on the basis of an analysis of articles from three Slovenian peda and Sodobna pedagogika. On the basis of the waves of development of the idea of using art in education, and the paradigmatic background for it is presented. The article mentions the key authors, together with their ideas, as well as 8 preobrate v razumevanju umetnosti, nato bomo predstavili, kako se je zadnjih - dagogike. Še posebej nas zanima, kako se je misel o vzgoji z umetnostjo razvijala znotraj pedagoških paradigem pri nas in kakšne poglede nanjo zasledimo danes. medije. - mevanje umetnosti skozi zgodovino, kot jo razlagajo angleški pedagog Bantock, 1 norveška pedagoginja A. Berggraf Sæbø 2 3 in glede na razumevanje pedagogike in vzgojnih medijev, kakor jo predstavita slovenska 4 in dr. Zdenko Medveš. 5 6 opredeljevanje umetno- kot izkušnja. 7 - ri se med drugim navajamo na disciplino, povezujemo z obdobjem pred koncem 20. stoletja 8 in prav tako kasneje 9 - - 10 - hoslovni pedagogiki. 11 The Symbolic Order: A Contemporary Reader on the Arts Debate (ur. Peter Abbs), Lewes 2005. Goals, International Yearbook for Research in Arts Education (ur. Eckhart Liebau, Ernst Wagner, Zgodovina šestih pojmov: umetnost, lépo, forma, ustvarjanje, prikazo Buil ding inclusive communities through education and learning (ur. Klara Ermenc, Borut Mikulec), 5 Zdenko Medveš, Spopad paradigem v razvoju slovenske pedagogike, Sodobna pedagogika, 66=132, 2015, št. 3. 42e9-9923-97b7669178e4/PDF 6 Tatarkiewicz 2000. 7 Berggraf Sæbø 2013, str. 40. 8 —e—, Umetniški vzgoji. Malo kritike, , 30, 1909, št. 3. . 25, 1929, št. 1. 10 Zdenko Medveš, Vzgojni modeli v reformski pedagogiki, Sodobna pedagogika, 58, 2007, št. 4, str. 64. 11 Prav tam, str. 53. 9 Razvoj misli o vzgoji z umetnostjo pri nas od konca 19. stoletja do danes predstavljajo individualne umetnike ali manjše umetniške skupine, in umetnost progresivizem. 12 Za nas je osrednje opredeljevanje vzgoje z umetnostjo, glede na razumeva- nje pedagoških medijev, kot to predstavita Medveš 13 14 Zato se bomo - - dagogika, kjer je medij socialno okolje. 15 Omenili bomo še Herbarta, ki piše o - 16 Dr. Edvard Protner, redni profesor Univerze v Mariboru, štirim omenjenim paradigmam doda še peto, in sicer katoliško paradigmo, 17 ki pa je na tem mestu razvidno razvijanje teme vzgoje z umetnostjo znotraj katoliške paradigme. Pri nas torej paradigmatske premike in poglede na umetnost, ki prihajajo iz (1880–1941) (1904–1940) in Sodobni pedagogiki šole, pregled idej, s katerimi se zagovarja pomen umetnosti v vzgoji, in pregled - dano, izoblikujemo pet t. i. valov razvoja misli o vzgoji z umetnostjo pri nas in - kih razprav o pedagoškem pomenu umetnosti. 12 Bantock 2005, str. 144–149. 13 Medveš 2015. 14 15 Medveša 16 Zdenko Medveš, Voditi, pustiti rasti in vzburiti samoorganizacijo, Medveša Ljubljana 2020, str. 14. 17 Protner 2020, str. 81. 10 Kratek zgodovinski pregled splošnih idej o vzgoji z umetnostjo 18 Estetika pa pomembno vpliva na dogodke v 19. stoletju, ko umetnost postaja vse bolj dostopna vsem ljudem. - stnikom. Prvo evforijo za rabo umetnosti opiše strokovnjak za umetnostno vzgojo in direktor organizacije EDUCULT (European research institution on cultural and - 19 Predstavniki tega gibanja kritizirajo prvo tradicijo rabe umetnosti v vzgoji, ki je vezana na ro- kodelstvo, pravila, repeticijo in disciplino. Svoje ideje pa utemeljujejo na delu nemškega idealista Baumgartnerja, ki prvi umetnost opiše kot samostojno du- hovno vedo in s katerim cilj umetnosti postane umetnost sama, ki jo opredeli kot 20 vzgoje najbolj spominja na šablonski slog vzgoje, kot zapiše Protner po številnih - sciplina, 21 pokornost pa naj bi bila nujna celo pri igri. 22 vzgoje, ki naj ne bi bil tako šablonski, kot se mu pripisuje. izpostavljajo duhoslovni pedagogi. V drugi polovici štiridesetih letih 20. stoletja, javno govori. V sedemdesetih letih umetnost v teoriji postane nepogrešljiv del koncepta celostne vzgoje. Prelomno je tudi leto 1999 z izdajo poziva za promocijo umetnostne vzgoje in kreativnosti v šoli. 23 konferenco v Lizboni leta 2006, po kateri nastane dokument Road Map for Arts Education - 18 Tatarkiewicz 2000. 19 Michael Wimmer, When Interests Meet Rationality – Some Glimpses of Another Reality of Arts Education, International Yearbook for Research in Arts Education (ur. Eckhart Liebau, Ernst , Münster 2013, str. 36. 20 Berggraf Sæbø 2013, str. 42. 21 Frölich v Edvard Protner, - 2001, str. 155. 22 Ufer v Protner 2001, str. 155–156. 23 , International Yearbook for Research in Arts Education, 11 Razvoj misli o vzgoji z umetnostjo pri nas od konca 19. stoletja do danes pristop, ki razlogov za rabo umetnosti v šoli ne podreja religiji, politiki ali eko- si jo podreja, torej da jo prireja svojim potrebam, ampak takšna, kot je, ustvarja predstavi dr. Lev Kreft, 24 - drugi prepoznavajo kot pomemben koncept v vzgoji, saj cenjenje umetnosti in per se. 25 19. stoletje in preobrati v razumevanju umetnosti in njene vloge v vzgoji pa cesarji, kralji in aristokrati. Srednji razred prosto dostopa do umetnosti šele v 18. stoletju. Šele v 19. stoletju pa je umetnost dostopna vsem, saj se muzeji in galerije odprejo za širšo populacijo, hkrati pa zdaj mlajši do umetnosti dostopajo 26 Dostopnost in potrebo umetniške 27 nemški umetnostni zgodovinar, ki je - tradicijo. 28 Pri nas se tema vzgoje z umetnostjo takrat razvija znotraj duhoslovne peda- gogike, s katero je povezana tradicija umetnosti kot izkušnje, ki nas pomembno - 24 Umetnost in rusko-ukrajinska vojna, Panoptikum – kulturno-umetniški program TVS 1, 6. 4. 25 European Commission, Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture, Cultural awareness and expression handbook : open method of coordination (OMC) working group of EU Member States’ experts on ‘cultural awareness and expression 26 Berggraf Sæbø 2013, str. 39. 27 Janko Bezjak, 28 Berggraf Sæbø 2013, str. 43. 12 bude za umetnostno vzgojo jim tudi ideje reformskih pedagogov. Paradigmatske preobrate pri nas in vzgo- jo z umetnostjo v reformski in duhoslovni paradigmi opiše Medveš. Medtem ko po njegovem mnenju reformska pedagogika dojema umetnost kot dejavnik vzgoje in estetiko kot izvor celotne vzgoje, duhoslovna pedagogika estetska in 29 - je osnova za razvoj odgovorne izbire. 30 Tako se prvi nanašajo na umetnost kot Pojavi se še ideja o umetnosti znotraj tretje pedagoške paradigme. Medveš - nega okolja ter odnosov, zmanjšuje pa se pomen posameznika (tudi vzgojitelja ali 31 celotne klime in kulture odnosov v šoli. 32 - 33 Umetnost ima tako dvojno vlogo, saj predstavlja prostor spoznavanja svoje realnosti in tudi prostor Drugo polovico 20. stoletja pa zaznamujejo mednarodna prizadevanja za umetnostno vzgojo in Unescove pobude. Z umetnostjo v vzgoji se takrat ne - - vplivi zahodnega sveta in industrializacijo. 34 Še posebej pomembno se jim zdi, da ima umetnost vlogo pri naši blaginji, razvoju nacionalne zavesti in splošnem 29 Medveš 2007, str. 64. 30 Medveš 2015, str. 32. 31 Medveš 2007, str. 54. 32 Prav tam. 33 34 1947, str. 21–24. pf0000114580 13 Razvoj misli o vzgoji z umetnostjo pri nas od konca 19. stoletja do danes 35 Opozorijo pa tudi, da naj se likovni in glasbeni umetno- 36 kinematografska 37 in gledališka umetnost. 38 - 39 predstavijo, da brez umetnosti v vzgoji ni celostnega razvoja posameznika. Leta Learning to Be pišejo o celostnem razvoju posameznika, - tetike in duhovnost. 40 S pozivom za promocijo umetnostne vzgoje in kreativnosti v šoli, ki ga leta 1999 izda Unescov direktor, nastopi naslednji val zagovorov umetnostne vzgoje. - Larry O’Farrell. 41 stno vzgojo konferenca v Lizboni leta 2006. Konferenca z naslovom Building creative capaci ties for the 21st century kasneje istega leta rodi tudi pomemben vodilni strateški dokument Road Map for Arts Education in ustanovitev World Arts Education Al liance. 42 z umetnostjo Kena Robinsona. Govor na temo kreativnosti v šolah še spodbudi 43 Po konferenci v Lizboni in pred naslednjo svetovno konferenco na temo umetnosti v vzgoji se tudi pri nas dogaja veliko. Odvijajo se posamezni razvojni projekti ( 2010), nastajajo nacionalni projekti (Kul turni bazar), razvijajo se smernice ( 35 Prav tam, str. 25. 36 Prav tam, str. 47. 37 Prav tam, str. 151; 175; 212. 38 Prav tam, str. 172. 39 Unesco general conference recolutions 1947, 1948, str. 23–24. (pridobljeno 21. 4. 2022) 40 and Hong Kong (again) to Wildbad Kreuth, International Yearbook for Research in Arts Educa tion (ur. E. Liebau, E. Wagner in M. Wyman), Münster 2013, str. 14. 41 Plan to Advance Arts Education, International Yearbook for Research in Arts Education (ur. E. Liebau, E. Wagner in M. Wyman), Münster 2013, str. 18. 42 Wyman 2013, str. 13–14. 43 Do schools kill creativity?, 14 2008). Tako je z nastopom naslednje konference v Seulu leta 2010 pogled na umetnost v vzgoji tudi pri nas skoraj preno- Road Map for Arts in Education Umetnostna pri nas piše Marjan Prevodnik, pedagoški sveto- valec za likovno umetnost na Zavodu RS za šolstvo. 44 - stna vzgoja dostopna kot osnovna in trajnostna komponenta prenove vzgoje in izobrazbe; 2. zagotoviti, da bodo vse aktivnosti in vsi programi visoke kakovosti 45 Tako tudi pri nas v ospredje vseh otrok in mladih, tudi ali še posebej neprivilegiranih, kreiranje aktivnosti in oblikovanje kakovostnih programov, na osnovi katerih nastajajo raziskave, usmerjanje v aktualne izzive, med katerimi je morda najbolj zanimiv razreše- umetnostno vzgojo. 21. stoletje morda najbolj zaznamujejo ravno kritike podrejanja misli o podrejanje religiji in politiki, se danes v ospredje postavlja podrejanje potrebam programe, to izpostavi v svojem predavanju, 46 kjer opiše rabe umetnosti v vzgoji z - - nje pedagoškega potenciala umetniške izkušnje. 47 Enakega mnenja je nizozemski - 48 Avtor izrazi skrb, da umetnost kot izkušnja vse bolj 44 Sodobna pedagogika, 58, 2007, št. 3. 45 46 Paul Collard, Kulturni bazar, 31. 3. 2017, (pridobljeno 7. 6. 2022) 47 - vanje za umetnike, 17. 4. 2018, - (pridobljeno 12. 5. 2020) 48 Gert Biesta, Letting art teach, 15 Razvoj misli o vzgoji z umetnostjo pri nas od konca 19. stoletja do danes izginja iz šol. 49 - naj ne bodo podrejene ekonomiji. Dobre primere aktualnih praks pri nas opisu- jejo avtorji revije povezovanje s pedagoškimi paradigmami Hipotezo o valovih smo izoblikovali, glede na ideje, ki so se intenzivneje po- trendov in tudi pod vplivi pedagoških paradigem. Prav tako predstavljamo le ide- je, ki smo jih povzeli iz treh pedagoških revij. O tem beremo tako v Popotniku s konca 19. stoletja 50 - ka 20. stoletja. 51 - jeno umetnost in nešablonski pristop. 52 slovenski javnosti zbuditi pravo zanimanje za umetniško vzgojo, in trdijo, da je le malo poskusov stika z umetniško vzgojo in da pristop s prerisovanjem ne dosega 53 Takšen pristop ni odpravljen niti dve desetletji kasneje, ko še vedno pozivajo k nešablonski rabi umetnosti v vzgoji. 54 prepoznavajo tudi kot potrebo posameznika 55 in ji pripisujejo vrsto raznolikih za- 56 - 49 Prav tam, str. 53. 50 3, 1882, št. 8, str. 118–120, 6. 2020) 51 Josip Schmoranzer, Umetniška vzgoja, 1905. - 2020) 52 —e—, 1909. 53 Prav tam. 54 Gogala 1929. 55 F. Kranjc, O umetniški vzgoji, 39, 1918, št. 1–3. 56 Franc Suher, Misli o umetniški vzgoji na narodnih šolah, 44, 1923, št. 5–6. 16 sprva le odraslim. 57 58 vloga umetnosti v vzgoji pa zelo zanima vzgojitelje in pedagoge, ki takrat o tem - 59 Slednje prepoznava v lepoznanstvu, ki je osnova za ustvarjanje in zajema še posebej umetnost. 60 so blizu duhoslovni pedagogiki, ki kasneje znanje o tem še poglablja. 2. Umet- 61 takrat. Utemeljitelj zgodovine pedagogike Vlado Schmidt zapiše, da so takrat po literaturi odkrivali pomembnost estetske vzgoje na moralno. Estetski vzgoji so 62 Misel, da bi tako estetika kot etika bili pri pouku vedno prisotni, razvijajo tudi pedagogi po 1. svetovni vojni, 63 slednje je še posebej razvidno pri pogledu duhoslovnih pedagogov. Po mnenju enega osrednjih predstavnikov duhoslovne 64 kar je po njegovo - prek tega razvija svojo moralo. 65 vse od starega veka, vendar se takratna ideja od njihove aktualne razlikuje v tem, 66 Omenjajo nemško gibanje za umetniško vzgojo ( ). 57 Homo Spectator, 58 Prav tam, str. 36. 59 11, 1890a, št. 2, str. 23. 60 Prav tam, str. 8. 61 11, 1890b, št. 8, str. 118. 62 Vlado Schmidt, Zgodovina šolstva in pedagogike na Slovenskem 2 - tnost, 1988, str. 408. 63 Suher 1923. 64 Gogala 1929, str. 10. 65 Josip Dolgan, Kmetska delovna šola, 49, 1928, št. 5, str. 131–132. 66 Pokret za umetniško vzgojo v tujini, 28, 1907, št. 10, str. 314. 17 Razvoj misli o vzgoji z umetnostjo pri nas od konca 19. stoletja do danes 67 Finski. 68 Še posebej napredna naj bi bila Francija, ki ima poleg društev tudi mu- zeje, vrtove in monumentalne stavbe, namenjene otrokom in mladini ter njihovi estetski vzgoji. 69 70 Kot osrednjo osebnost, ki v tistem obdobju poudarja pomen umetnosti, Medveš izpostavi Alfreda Lichtwarka, ki zapiše, da je za duhoslovne pedagoge - 71 V nadaljevanju - - - 72 - umetnosti, s katero bi morali imeti stik ne le prek teorije, ampak prek gledanja, 73 Pri tem umetnost v vzgoji ne bi smela biti posebej pripravljena ali prilagojena za pedagoško vlogo. 74 Še posebej pomembno se mu zdi, da se vsega tega zavedajo šole. 75 67 Prav tam, str. 29. 68 D. P ., Pokret za umetniško vzgojo v tujini, , 28, 1907, št. 10, str. 314. (pridoblje- 69 Prav tam, str. 30. 70 71 Medveš 2007, str. 64. 72 Prav tam. 73 of artistic and aesthetic education, 53, 2017, št. 3, str. 2–6. 74 Prav tam, str. 6. 75 Prav tam, str. 10. 18 bi otrok usvajal dejavno, ne pa pasivno. Umetnostni vzgoji, ki so jo povezova- li z moralno in religiozno, so pripisovali velik pomen pri razvijanju otrokove samostojnosti in individualnosti, a se ti avtorji nanašajo predvsem na mlade v pu- berteti. 76 kot piše avtor pod oznako —e—. Avtor kritizira šablonsko prerisovanje in trdi, 77 - 78 79 - - mi deli. 80 To kasneje še posebej zagovarja Gogala, ko piše proti vzgoji po navadah in šablonah in za vzgojo, ki ima duševno vsebino. 81 - 82 To postane pomembna tema in vodilo pri gibanju za umetnost v šolah ter tema, ki se ohranja vse do danes. Drugi val in razumevanje umetnosti kot izkušnje, ki oblikuje posameznika Drugi val zaznamujeta duhoslovna pedagogika in njen pogled na umetnost, - 83 izkušnjo. 84 - socialne in izravnava izobrazbene razlike. 85 76 77 —e— 1909, str. 77–78. 78 79 Ivan Šega, Risanje v ljudski šoli z ozirom na zahteve sedanjosti, 25, 1904, št. 9, str. 267. 80 Prav tam. 81 Gogala 1929, str. 10. 82 , 16, 1895, št. 5, str. 68. (pri- 83 Medveš 2015, str. 23. 84 85 59, 1938, št. 9–10, str. 203–204. 19 Razvoj misli o vzgoji z umetnostjo pri nas od konca 19. stoletja do danes Leta 1919 slovenski pedagog Karel Ozvald kot osrednji pojem umetnostne 86 - vljanje naj bi izviralo iz neposrednega stika vzgajanega z umetniškim delom ali umetnikom. Po mnenju nekaterih avtorjev delata umetnikova sposobnost izra- 87 Ta ideja je osrednja transformativni dejavnik gledalca, ki s tem umetnino šele izpolni. Slednje je še - vi, kako umetnost oblikuje našo osebnost skozi izkustveno spoznanje. Zapiše, da do duha in duhovnih predmetov ne pridemo le z analizo, ampak tudi z izkušnjo. 88 Doda, da je jedro duhovnega oblikovanja v subjektivnem notranjem oblikovanju, ki poteka po umetnosti, in sicer prek umetnin, v katerih diha umetnostni duh umetnika. 89 V svoji tezi o spregi med subjektivnim in objektivnim duhom še za- 90 Poudari, da je naše razumevanje objektivnega duha odvisno ravno od tega, kako bogat bo naš subjektivni duh. 91 mladostnika kot aktivnega graditelja svoje identitete, znanja, razmišljanja in 92 Medveš Vzgojni modeli v reformski pedagogiki - - 93 Pri prvi je torej medij vzgoje otrok, , izdanem z vsto- - 86 40, 1919, št. 9, str. 272. 87 A. Fischer, Dichtung in der Schulerziechung. (Päd. H. 7, 8/1923), 44, 1923, št. 11–12, str. 279–280. 88 Stanko Gogala, O duhovnem in duševnem oblikovanju, 53, 1932a, št. 5, str. 131. 89 Stanko Gogala, O duhovnem in duševnem oblikovanju, 53, 1932b, št. 6, str. 174. 90 Gogala 1932, str. 132. 91 Prav tam, str. 7. 92 93 Medveš 2007. 20 nje smisla po umetnosti, 94 95 emocij. 96 Pojavi se tudi ideja o umetnosti, ki ima vlogo izoblikovati lepšo in pra- 97 - - 98 Tretji val in povezovanje stika z umetnostjo s celostnim razvojem V tretjem valu avtorji v ospredje postavljajo pomen celostnega razvoja ot- percepcijske, socialne, estetske in tiste, ki vplivajo na kreativnost fantazije. 99 Prek 100 intelektualizma v takratnih šolah. 101 primer razlagajo kot medij za razvijanje simbolnega sveta, po katerem se obli- 102 Prav tako Gogala 103 ter 104 pišeta o pome- 94 E. Vranc, Mladini lepo besedo in knjigo!, , 62, 1940/1941, št. 3–4, str. 57. 95 Prav tam, str. 58–60. 96 Prav tam, str. 66. 97 Prav tam, str. 89. 98 99 Sodobna pedagogika, 1, 1959, št. 10, str. 10. 100 Prav tam. 101 Prav tam, str. 12. 102 Sodobna pedagogika,13, 1962, št. 5–6, str. 140–141. 103 Stanko Gogala, Pedagoški pomen fantazije, Sodobna pedagogika, 14, 1963, št. 3–4, str. 69–71. 104 Sodobna pedagogika, 27, 1976, št. 5–6. 21 Razvoj misli o vzgoji z umetnostjo pri nas od konca 19. stoletja do danes umetnosti postavita tudi za osnovo znanstvenega mišljenja. 105 Preoblikuje se pog- da vpliva tudi na našo kognicijo, doumevanje sveta in konec koncev celo na sou- stvarjanje tega sveta. - nje pojmov znotraj umetnostne vzgoje in kategoriziranje do tedaj zbrane teorije. - vanju njenih pomanjkljivosti in problemov ter na iskanju prostora zanjo. Kako Sodobne pedagogike, in sodobnega utilitarizma, ki sta nastala kot odgovor na Spencerjevo izjavo iz leta iskanja. 107 - spoznavanje resnice lastnega bivanja, in sicer imaginacija, metafora in naracija. 108 - cesa umetnika, kar ima pomembno antropološko in pedagoško vrednost. 109 Ti trije pojmi nam tako pomagajo bolje razumeti umetnost, ki je, ker se ne da vsega pogosteje pojavlja v obravnavah teme vzgoje z umetnostjo. 110 umetnost razume kot enega od mnogih jezikov in otroka kot bogato bitje, ki mu 111 podredi potrebam trga, ko bi ravno te morala premagovati. 105 Prav tam. 106 58, 2007, št. 3. - mid=99 (pridobljeno 25. 4. 2022) 107 Sodobna pedagogika, 58, 2007, št. 3, str. 15–16. 108 Prav tam, str. 17. 109 Prav tam. 110 . Ljublja- 111 Umetniški jeziki kot osrednji medij pedagogike poslušanja (Reggio Emilia – nova 2011, - (pridobljeno 24. 4. 2022) 22 - 112 in plesom, 113 bodisi gre za razna sodelovanja šol z umetniki ali s kulturnimi institucijami. V ospredje pa prihaja tudi pomen umetnosti, kot jo razumemo znotraj soci- ljenje otrok ter mladostnikov - ni projekt , kjer raziskovalci in strokovni delavci v 114 in da so sposobni povezovanja umetnosti s svojo realnostjo ter tudi ustvarjanja novih metafor, 115 slednje pa jim pomagajo razlagati same sebe in svet okoli njih. Razi- skave potrdijo tudi, da otroci po umetnosti vstopajo v prijateljske odnose in se s - 116 117 118 Ta - svet hendikepiranih. 119 ki se v tem obdobju vse pogosteje uporabljata pri obravnavi umetnosti v vzgoji, z - 112 Sodobna pedagogika, 58, 2007, št. 3. 113 šoli, Sodobna pedagogika, 58, 2007. 114 (ur. Robi Ljubljana 2010a, str. 9. 115 (ur. Robi Ljubljana 2010b, str. 37. 116 najmlajših, Ljubljana 2010, str. 47. 117 Kul Ljubljana 2010, str. 62. 118 Egalitarne (ur. Dušan Rutar), Kamnik 2018b. 119 Prav tam, str. 104. 23 Razvoj misli o vzgoji z umetnostjo pri nas od konca 19. stoletja do danes 120 in Bi- esta. 121 - ških institucij, ki pomeni novo motivacijo za potrditev domišljijskih praks, ne le za razvedrilo in oddih od napornega dela, ampak tudi kot medijev ontološkega 122 Umet- je bil projekt Urbane umetnosti v vrtcu Vodmat. 123 - da lahko svoje ideje uspešno predstavijo javnosti, kar je korak v smeri njihove 124 Drugi osrednji pojmi, ki se vse pogosteje pojavljajo, so narativna vednost, - vednosti. Ob tem gre predvsem za idejo, da umetniške jezike zaznamuje dru- 125 Temu doda, da gre za to, da - kot instituciji. 126 Pojasni tudi pomen utelešene vednosti, in sicer na tezi Merleau - še, da telo ni ovira pri spoznavanju stvarnosti, ampak telesna aktivnost v proce- 127 kar and cultural institutions 120 Prav tam, str. 79. 121 Glej tudi Biesta 2017. 122 123 Prav tam, str. 7. 124 Prav tam. 125 Sodobna pedagogika, 68, 2017, št. 1, str. 11. 126 Prav tam. 127 24 128 znanosti in paradigmi reformske pedagogike, saj se še posebej koncept uteleše- Vzgoja umetnostjo - ustvarjanje. 129 Poleg tega, da poglobljeno spoznavamo raznolike vidike umetnostne vzgo- je, tem ugotovitvam sledijo tudi mnogi aktualni projekti v našem prostoru. Med temi so , ki zastopa performativne umetnosti, Filmska osnovna šola Razvoj , ki v vrtce in šole pri pa je tesno sodelovanje pedagoških delavcev z umetniki in kulturno-umetniški- mi ustanovami. Slednje pa bi moralo postati prihodnost vzgoje z umetnostjo. - osnovne pomene umetnosti za vzgojo posameznikov, nato prepoznavajo umet- - - 130 kar kasneje avtorji kot na pri- mer —e— 131 in Gogala 132 umetnosti na vzgojo mladih ter uvidijo njen vpliv na posameznika, kasneje pa - sti. 133 V sedemdesetih letih Unesco poudarja pomen umetnosti za celosten razvoj 134 in šestdesetih 135 letih, - 128 129 - 53, 2022, št. 1–2, str. 9. 130 131 —e— 1909. 132 Gogala 1929. 133 Cvetko 1938. 134 135 25 Razvoj misli o vzgoji z umetnostjo pri nas od konca 19. stoletja do danes sti v šole. 136 137 O treh 138 139 vzgoja za umetnost, v umetnosti in po umetnosti. Vzgoja za umetnost ustvarja nove generacije umetnikov, vzgoja v umetnosti razvija kapacitete za umetniške izku- umetnosti pa izpostavlja rabo umetnosti tudi za doseganje drugih vzgojno-izo- 140 medijev v pouk neumetnostnih vsebin, medkurikularne teme, kulturni dnevi, projektni tedni (srednje šole), obšolske dejavnosti in šola v kulturi. 141 prostoru nenehno ponavljajo v zvezi z umetnostno vzgojo, in sicer po obdobju 2. skozi umetnost spoznavamo sebe in stvarnost, gradimo bogatejšo osebnost in kasneje pri reformski pedagoški paradigmi, ter 3. s tem umetnost prispeva tudi k moralnem razvoju, boljšemu razumevanju drug drugega in povezova- umetnost tudi prostor emancipacije. Slednje pa postane osrednja tema socialno- - te reformske paradigme z idejo avtopoetske pedagogike. Avtopoetskost sistema na delovanje znotraj sistema in na ustvarjanje iz rekombinacije idej, 142 glede na to lastnost zavesti, pa se vseeno razlikujemo po tem, ali se okolju prilagamo ali pa okolje prilagajamo sebi. 143 Poznavanje slednjega pa umetnosti v vzgoji daje še samo sebe, ni pa sposobna ne spremembe ne razvoja. 144 - 145 Danes pa imamo pri nas še vedno samobitne 136 Sodobna pedagogika 2007. 137 2010. 138 Cultural Awareness and Expression Handbook 2016. 139 140 Prav tam, str. 174. 141 142 Medveš 2020, str. 46. 143 Prav tam, str. 40. 144 Prav tam. 145 2010. 26 projekte, ki so neodvisni od zasnov, vzetih iz tujine. Med take na primer sodi šola v kulturi. To je projekt, katerega izvirnost je v tem, da otrokom oziroma mlado- umetnostjo in aktivnimi umetniki. Pri projektu v ospredje še posebej postavljajo pomen sodobne umetnosti, ki ponavadi ni obravnavana pri drugih šolskih pra- bivajo, spremljajo aktualne dogodke in se povezujejo s samimi ustvarjalci ter do- 146 celostnemu razvoju, pretekli in sodobni tuji, kot na primer angleški avtor Abbs 147 in nizozemski avtor Biesta, 148 ter slovenski avtorji, med katerimi Gogala, 149 Kro- 150 151 in Rutar, 152 opozarjajo na neuravnovešeno oblikovanje vzgojnih - - vah projektov vzgoje z umetnostjo. - na zloraba umetnosti in 3. problem dostopa. 153 Prav tako drugi sodobni avtorji - 154 pretirano skromnost umetnosti v kurikulih 155 kot Rutar, 156 in rabo umetnosti s primarnim namenom boljšanja zaposlitvenih 157 predhodno pa tudi Biesta 158 ter Collard. 159 Medtem ko se je zdelo, da je v preteklosti bila umetnost zlorabljena z namenom disciplini- 160 in temu doda še, da smo o sami umetno- 146 Vzgo 53, 2022, št. 1–2, str. 60. 147 Peter Abbs, 2003. 148 Biesta 2017. 149 Stanko Gogala, Šola v celotnem sestavu kulture, 59, 1938, št. 1–2. 150 151 152 Dušan Rutar (ur.), Kognitivna znanost v šoli za 21. stoletje, 153 Wimmer 2013. 154 Abbs 2003. 155 156 Rutar 2017. 157 158 Biesta 2017. 159 (pridobljeno 7. 6. 2022) 160 27 Razvoj misli o vzgoji z umetnostjo pri nas od konca 19. stoletja do danes 161 Raven izobraz- 162 Pomembno - - produkcijo. Potrebnost nadaljnjega ukvarjanja s pedagoškim pomenom umetnosti tako - nje raziskovanje tem o povezovanju vzgoje z umetnostjo in digitalizacijo. Viri in literatura Abbs, P. (2003). . The Symbolic Order: A Contemporary Reader on the Arts Debate. Berggraf Sæbø, A. (2013). Concepts of Arts Education – Implementation of International Yearbook for Research in Arts Education. str. 39–46. Bezjak, J. (1921). Biesta, G. (2017). Letting art teach 161 Wimmer 2013. 162 Prav tam, str. 37. 28 Collard, P . (2017). (pridobljeno 7. 6. 2022). . 59, št. 9–10, str. 201–205. umetnost. 53, št. 1–2, str. 59–64. Dolgan, J. (1928). Kmetska delovna šola 49, št. 5, str. 128–134. —e—, (1909). Umetniški vzgoji. Malo kritike. , 30, št. 3, str. 76–81. European Commission, Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture, (2016). Cultural awareness and expression handbook : open method of coordination (OMC) working group of EU Member States’ experts on ‘cul tural awareness and expression data.europa.eu/doi/10.2766/940338 Fischer, A. (1923). Dichtung in der Schulerziechung. (Päd. H. 7, 8/1923). nik, 44, št. 11–12, str. 279–280. vrtcu in osnovni šoli. Sodobna pedagogika, 58, št. 3, str. 128–144. zbornik. 25, št. 1, str. 7–41. Gogala, S. (1932a). O duhovnem in duševnem oblikovanju. . 53, št. 5, str. 129–133. Gogala, S. (1932b). O duhovnem in duševnem oblikovanju. . 53, št. 6, str. 170–174. Gogala, S. (1938). Šola v celotnem sestavu kulture . 59, št. 1–2, str. 11–18. Gogala, S. (1963). Pedagoški pomen fantazije. Sodobna pedagogika. 14, št. 3–4, str. 69–71. Kul International Yearbook for Research in Arts Education. . 11, št. 2, str. 22–24. 11, št. 8, str. 118–119. 3, - 9-40ec-bda4-9781f70184b5/PDF - lostni razvoj. Sodobna pedagogika. 58, št. 3, str. 128–144. 16, št. 5, str. 68. - 6G/9a267e64-8014-46c8-9798-d13e6099c273/PDF Kranjc, F. (1918). O umetniški vzgoji. 39, št. 1–3, str. 24–32. Sodobna pedagogika. 58, št. 3, str. 12–30. 29 Razvoj misli o vzgoji z umetnostjo pri nas od konca 19. stoletja do danes Koren, P . Štirn Janota in A. Jug (ur.). Ljublja- Štirn Koren, P. Štirn Janota in A. Jug (ur.). Umetniški jeziki kot osrednji medij pedagogike poslušanja inovacija?) - Sodobna peda gogika, št. 1, letnik 68, str. 10–31. - (pridobljeno 12. 5. 2020). trebami Building inclusive commu nities through education and learning Scholars, str. 169–182. umetniških dejavnosti Kulturni bazar (prido- Liebau, E., Wagner, E. in Wyman, M. (ur.). (2013). International Yearbook for Re search in Arts Education. . Sodobna pedagogika. 27, št. 5–6, str. 242–243. Medveš, Z. (2007). Vzgojni modeli v reformski pedagogiki. Sodobna pedagogika. 58, št. 4, str. 50–69. Medveš, Z. (2015). Spopad paradigem v razvoju slovenske pedagogike. Dostopno 5b67-42e9-9923-97b7669178e4/PDF Medveš, Z. (2020). Voditi, pustiti rasti in vzburiti samoorganizacijo. dagoška misel Zdenka Medveša. fakultete, str. 11–58. 30 - in M. Wyman (ur.). International Yearbook for Research in Arts Education. . 40, št. 9, str. 272. P., D. (1907). Pokret za umetniško vzgojo v tujini, 28, št. 10, str. 314. - 844f03-7605-4bca-a5a2-5e603730c0f7/PDF (6. 4. 2022). (prido- So dobna pedagogika. 1, št. 10, str. 10–15. Pokret za umetniško vzgojo v tujini. (1907). . 28, št. 10, str. 314–316. . Sodobna pe dagogika. 58, št. 3, str. 164–186. his concept of artistic and aesthetic education. 53, št. 3, str. 199–213. Protner, E. (2001). Mari- misel Zdenka Medveša. str. 61–103. Road Map of Art Education. The World Conference on Arts Education: Building Creative Capacities for the 21st Century. Rutar, D. (ur.). (2017). Kognitivna znanost v šoli za 21. stoletje Rutar Ilc, Z. (ur.). (2022). Republike Slovenije za šolstvo. Schmidt, V. (1988). Zgodovina šolstva in pedagogike na slovenskem 2, Delavska enotnost. Schmoranzer, J. (1905). Umetniška vzgoja. 5, str. 35–52. -a4b9-f678eb85f028/PDF Sir Ken Robinson: Do schools kill creativity? | ... ted.com. - Suher, F. (1923). Misli o umetniški vzgoji na narodnih šolah. Popotnik. 44, št. 5–6, str. 122–132. Šega, I. (1904). Risanje v ljudski šoli z ozirom na zahteve sedanjosti. 25, št. 9, str. 263–269. 31 Razvoj misli o vzgoji z umetnostjo pri nas od konca 19. stoletja do danes najmlajših. Vzgoja in 53, št. 1–2, str. 59–64. Tatarkiewicz, W. (2000). Zgodovina šestih pojmov: umetnost, lépo, forma, ustvar Homo Spectator . (2007). 58, št. 3. Vranc, E. (1940/1941). Mladini lepo besedo in knjigo!, , 62, št. 3–4, str. 57. ac661fdd-5a65-4907-bd8f-1a0563a01a9b/PDF Wimmer, M. (2013). When Interests Meet Rationality – Some Glimpses of Another In ternational Yearbook for Research in Arts Education. str. 33–38. Wymann, M. (2013). Carrying the Torch from Lisbon via Hong Kong, Taipei, Liebau, E. Wagner in M. Wyman (ur.). International Yearbook for Research in Arts Education. Sodobna pe dagogika.13, št. 5–6. - - nje celotne populacije, tudi otrok ter mladostnikov, konec 19. stoletja, Unescove - tja do danes ter sodobno poglobljeno razumevanje pomena umetnosti za razvoj podreja religiji, politiki ali ekonomiji, ampak prepoznava tudi pomene larpurlar- tizma. 32 Zusammenfassung Die historische Entwicklung der Idee der Erziehung durch Kunst in Slowenien entwickelt hat. Wir präsentieren die Hypothese von fünf Entwicklungswellen sowie Schlüsse Kunst auf das Leben der gesamten Bevölkerung und auch der Kinder und Jugendlichen Ende 1940er Jahren bis heute und ein modernes vertieftes Verständnis der Bedeutung der Kunst für die Entwicklung junger Menschen und damit die Suche nach Wegen, den Kontakt mit ihr zu er möglichen. Heute ist ein kritischer Ansatz besonders wichtig, der die Gründe für die Einbindung Bedeutungen des Larpurlartismus anerkennt.