L0VBN8KI PRIJATEL ,zhtm:^.ral Za cerkev, šolo in dom. IT^U'0 St- 9- 15. septembra 1860. IX. tečaj. Pridiga za 20. nedeljo po binkoštih. (Jezus naš zdravnik; gov. M. T.) »Gospod! pojdi doli, preden moj sin umerje" Jan, 4, 49. V v o d. lljubo zdravje je na tem sve'tu človekov nar veči zaklad. Dokler je človek zdrav, odvzemi mu vse, kar ima , vendar je še srečen, dokler si more s svojimi rokami vsakdanjega kruha prislužiti. Naj mu ogenj pohištvo požge, ali mu huda ura pridelke polja in sad vinogradov pokonča, zdravo telo s pridnimi rokami si v6 zmiraj kruha poiskati. Zato pravi pregovor, da je zdravo telo nar boljše blago. Usmiljenja in milovanja vreden pa je, kterega huda bolezen položi na bolniško posteljo. Naj ima v svoji bolezni tudi vsega na obilnem, dobro postrežbo, tolažbo, jesti in pili, česar poželi, vendar se mu vse studi, zdravila se mu gnusijo, in nar boljše jedi so mu brez okusa in zoperne, da jih uživati ne more. Da, huda bolezen je za človeka velika in težka poskušnja. Za lega voljo se je Jezus takih ubogih siromakov rad usmilil, in jim dodelil zdravje telesa. Od vseh strani so mu nosili bolne in ter-pece, pa nobenemu zmed vseh, ki so se z zaupanjem k njemu zatekali, ni odrekel svoje pomoči. Po besedah današnjega sv. evangelija se mu je celo nek kraljic približal, in ga je prosil, da naj pride in mu sina ozdravi, Jezus se ga usmili, ter ga spusti od sebe s tolažljivimi besedami: „Tvoj sin živi". — Toda Jezus ni prišel na svčt samo za telesnega, ampak še sosebno za dušnega zdravnika. Ozdravljenje teles, pravi modri Laktanci, je bila le podoba tistega (dušnega) ozdravljenja, ki ga je prišel Slov. Prijatel. 33 Kristus storit našim dušam. In sv. Avguštin piše: „ Velik zdravnik je prišel z nebes zato , ker je bil na svetu velik bolnik", namreč po izvirnem grehu popačeni, in k vsem pregreham in hudobijam nagnjeni človek. »Svet, govori sv. Hilari, je bil pred Kristusovim prihodom enak velikemu mestu, v kterem je huda kuga razsajala, in kjer je bilo toliko bolnikov, kolikor je bilo ljudi. Kristus je toraj prišel, da nas je s kervijo svojih ran opral, in nam s svojo smertjo naše dušne rane zacelil". Po tem takem vam smem v današnji pridigi Zveličarja za našega nebeškega zdravnika pred oči staviti, in pokazal vam bom, 1. da ta nebeški zdravnik vse poskuša, naj bi nas ozdravil in 2. vam bom odgovoril, zakaj pri vsem tem le še veliko ljudi bolnih ostane. Poslušajte. Razlaga. 1. Da je človek na duši bolen, je tako oče vidna resnica, da bi moral popolnoma slep biti, kdor bi je ne vidil. Kaj si li moremo misliti od človeka, kteremu se sladko grenko, in grenko sladko zdi? kteri bi dobro in tečno hrano od sebe pahal, in po nezdravi hrepenel, ki mu škoduje in težo napravlja? Mar ni to očitno znamenje, da je njegov okus skažen, in da ima v sebi kakovo skrito bolezen? — Ravno to moramo sami od sebe soditi, kar dušo zadene, ker nam kaj božjega in svetega velikrat kar nič ne diši, temu nasprol pa močno želimo stvari, ki so zgolj mesene in posvetne. Večne in neminljive dobrote se nam gnusijo, do časnih in minljivih čutimo nezmerno lakoto. Naše serce bi imelo božjo postavo premišljevati, naš duh se v molitvi pečati z Bogom; namesto tega pa je naše serce polno praznih in neciinurnih želj, in naš duh je ves raztresen in razmišljen. Ali ni to dosti očitno znamenje , da tudi v naši duši skrivna bolezen tiči? „Da, pravi sveti Ambrož, mi vsi terpimo za merzlico. Ta ima merzlico napuha, uni merzlico jeze; ta merzlico lakomnosti, uni merzlico nečistosti; vsi, kolikor nas je, smo merzlicni na duši, ker smo vsi grešniki". Na to merijo besede kra- Ijevega preroka, ki zdihuje: „Ni6 ni zdravega na mojem mesu pred obličjem tvoje jeze; ni ga miru v mojih kosteh pred pogledom mojih grehov. — Moje serce je sprideno, moja moč me je zapustila, in luči mojih oči ni pri meni". (Ps. 37.) Človek je tedaj na duši ubog bolnik, in zato nebeški zdravnik si vse prizadeva, da bi ga ozdravil. Zato ima nad sebo vse lastnosti nar boljšega zdravnika. On je: a) nar ljubeznjivši, ki nam pravi po preroku Ozeju: »Ozdraviti hočem njih rane, in ljubiti jih brez priganjanja". Da nam je svojo ljubezen pokazal, se je oblekel v oblačilo naše umerljivosti, in v tem oblačilu, veli sv. Avguštin, je stopil k postelji bolnega človeka. Ako hočeš toraj ozdravljen biti, ni nič drugega treba, razun da z Marto rečeš: „Gospod! kterega ljubiš, je bolen". — On je: b) nar bolj skerben zdravnik, ki je vsako uro po noči in po dne pripravljen, te obiskati, zdravnik, ki nas vse kliče: »Pridite k meni vsi, ki terpile in ste obloženi, in jaz vas bom poživil". On sam nas bolnih išče, in nam zdravila ponuja za naše mnogotere bolezni. Da bi našo prevzetnost ozdravil, ni le človek postal, ampak postal je izmet človeka, hlapec, suženj, in kakor se pri preroku sam imenuje, sterl červ. Da bi našo nevošljivost in lakomnost ozdravil, je hotel v revni štalici zagledali luč sveta, živeti v nar veči revščini, in nag umreti na za-sramljivem lesu križa, da ni imel, kamor bi bil svojo glavo položil. Da bi ozdravil našo poželjivost in vse naše mesene slasti, je dal svoje deviško telo z jermeni in s šibami razmesariti. Da bi našo nezmernost, požrešnost in samogoltnost ukrotil, hoče z žolčem in kisom napojen biti; da bi našo jezo umiril, je šel kakor pohlevna ovca v mesnico, in ni odperl svojih ust, razun v molitvi za svoje križavce; in da bi našo mlačnost odgnal, je cele noči budil in molil. — On je: c) nar bolj poterpežljivi zdravnik, in se v ozdravljenje le mehkih in prijetnih zdravil posluži. „Vi bolni umer-ljivi, nas kliče sv. Krizostom, ozdravite se, ker Jezus 33* Kristus je prišel, ki hoče z mazilom svojega usmiljenja ozdraviti vse poterte serca!" In če bi se tudi te zdravila, ki nam jih daje, imele grenke zdeti našemu telesu, nam jih on vselej s (sladkostjo) prijaznostjo svoje gnade sladi in polajša. „h'ako prečudno, o moj Zveličar, kliče sv. Bernard, kako prečudno olja vinu primešaš, da bi mojo dušo ozdravil. Pokažeš se mi pohlevnega in močnega; močnega v moj prid, pohlevnega v mojo tolažbo"! Vprašaj sam sebe, koiiko tednov, mescev ali let je že morebiti minilo, odkar se vedno trudi, da bi te ozdravil; je pa li njegov trud, ki si mu ga z nepokorščino in s terdovrat-nostjo povračeval, odnehal? O kaj še; še zmiraj ti ohe-zuje rane, ki jih pa ti spet znovic tergaš. Kje bi bil toraj ti, kje bi bil jaz, kje bi bili mi vsi , ko bi ne imeli tako poterpežljivega, tako usmiljenega zdra*nika! Resnične so zares besede sv. Petra, ki pravi: „On ima poterpljenje z vami, in noče , da bi se kdo pogubil". (II. 3, 9.) — Kristus je: d) naš nar razumniši zdravnik, ki tam, kjer poter-pežljivost in mehkost ne izdate, poskuša s terdobo. — Kralja Manaseta verže v ječo, da se mu v nji oci odprejo; Nabuhodonozorja spremeni v živino, da njegov napuh poniža , in zgubljenemu sinu da priti za soslradanega svinjskega pastirja, da spozna svojo nehvaležnost do očeta. Zalo pravi sv. Avguštin: „Le temu nebeškemu zdravniku se daj v roke brez premislika ne le , kedar daje mehkih zdravil, temuč tudi, kedar žge in reže", če te z boleznijo obišče, tvojo srečo do tal podere, in vse tvoje upanje odžene po vodi, le stanovitno poterpi, nanj se zanašaj, in če te bolečina skli, spomni se veselega ozdravljenja, ki ga boš spet po prestani bolečini užival; saj ta zdravnik ne tirja od tebe čisto nič plačila, ampak ti še sam hoče plačilo dati, če se hočeš poslužiti njegovih zdravil. Kristus je: e) poslednjič naš nar radodarniši zdravnik, ker mu ni bila nobena stvar predraga, da bi je v naše ozdravljenje ne bil v dar prinesel nebeškemu Očetu. Ce je bilo čudežev treba, je delal tolike, da so vsi nad njimi stermeli; je bilo solz treba, jih je pretakal v jaslicah in nad Jeni- zalemom; je bilo treba kri preliti, jo je prelil do zadnje kaplje; je bilo ran treba, jih je bil poln od nog do glave; je bilo zakramentov treba, jih je postavil nam ; je bilo živeža treba, se nam je samega v živež dal v podobi kruha; z malo besedami: ta nebeški zdravnik vse poskuša, da bi nas bolne zdravil, in zato pač po pravici sme vprašati s preroko-vimi besedami: „Kaj bi bil imel še storiti, in nisem storil"? »Zakaj le še pri vsem tem toliko ljudi vedno bolnih ostane*? Odgovor na to vprašanje bo ob kratkem v 2. delu. 2. Ljudje, ki se temu nebeškemu zdravniku ozdraviti ne dajo, so trojni. Pervi ne vedo, da so bolni; drugi za bolezen vedd, pa se nočejo zdraviti, in tretji bi bili radi ozdravljeni , pa se preslabih zdravil poslužijo. Pervi tedaj ne vedo, da so bolni. — Jaz ničesa ne potrebujem, ne zdravnika, ne pomočnika; ti po besedah v skrivnem razodenji ne vedo, da so ubogi, slepi in nagi. — Koliko na primer je križem svdt strupenih in opravljivih jezikov, ki jim drugi pogovori niso znani, razun bližnjega do kosti obe-rati, ter sovraštva in prepire napravljati; pa ker so že od mladih nog temu vajeni, tega še za greh nimajo, dasiravno se morebiti en dan stokrat zoper ljubezen do bližnjega pregreši. Ravno tako je veliko sovražnih, ki bi rajše po žerjavici hodili, kakor svojim razžalnikom dobro besedo dali; pa, ker se v djanji ne morejo nad njimi zmaščevati, se jim same želje še pregrešne ne zde. — Koliko je kvantavcov, kterih nečiste usta nalezljiv smrad in gnjilobo dihajo, pa, ker jih morda ravno kakovi otroci ne slišijo, ampak pametni ljudje, (kakor pravijo) se jim to ne zdi gerdo in pregrešno. — In spet koliko je staršev, gospodarjev in gospodinj, ki nerodnosti in pregrehe svojih otrok ali poslov pregledujejo in pravijo: Mladost je norost — saj jim Bog ne zameri. — Vsi ti in še brez števila drugih ne vedo, da so bolni, in zato se tudi zdraviti ne morejo dati; zakaj nihče roke ne obezuje, če ne \6, da je ranjena , kakor se nihče od svojega napčnega pota nazaj ne verne, če misli , da po pravem hodi. Drugi spet so, ki svojo bolezen spoznajo, pa nočejo ozdravljeni biti, in to so tisti, ki jih nobeno zdravilo, ki jim ga Bog pošilja, naj bo grenko ali sladko, ne poboljša. Nad temi se pritoži Gospod po preroku Izaiju rekoč: „Kam naj bi vas še udaril, če greh na greh nakladate"? To je, česa naj bi se še poslužil, da bi vas spreobernil ? kakoršnih zdravil vam dal, da bi vaše gnojne rane izčistil in zacelil? Pri takih namreč Bog ravna, kakor zdravnik, ki že nobenega sveta več ne ve. Kaj hočem začeti s tim grešnikom, pravi, mu li hočem s svojo gnado na serce govoriti , da bi se o spominu svojih grehov zjokal, kakor Peter? Pa saj sem mu na serce govoril po pridigarjih, po spovednikih , po grizljejih njegove vesti — ali moje govorjenje je bilo zastonj. Ali mu hočem hladivnega olja vliti v njegove rane, da bi ga s časno srečo na-se potegnil, kakor je Davida premišljevanje božjih dobrot ganilo in pretreslo; pa vse to sem poskušal, toda on mu le še z večo nehvaležnostjo od sebe paha. Ali ga hočem z boleznijo obiskati? morebiti ga bo ona poboljšala, kakor je kralja Ecehija. Tudi s to sem ga že obiskal, da mu je mert-vaški pot na čelu stal; pa, berž ko se mu je posušil, je postal stari grešnik. V terpljenji je bil nepoterpežljiv, v revščini je godernjal, v sreči se za me ni zmenil, v nesreči me preklinjal. Kaj naj ti tedaj storim, o Efrajm? kaj tebi, o Juda, zdihuje s prerokoviini besedami nebeški zdravnik ; kam naj vas še udarim, ker greh na greh nakladate; ga spoznate, pa mu le nočete slovesa dati ! In tretji so tisti, ki bi bili radi ozdravljeni, pa se pre-mehkih zdravil poslužijo. Krivični bi rad pravičen postal, ko bi le ne bilo treba storjenih krivic popraviti, ptujega blaga in ukradenih stvari poverniti. Nečistnik bi rad postal čist; toda priložnosti noče zapustiti, ne bežati od zapeljivcov: zato zmiraj stari grešnik ostane. Tudi požrešnež bi rad postal zmeren in trezen, toda pri kerčmi se ne more premagati, da bi me-mo šel; svojemu gerlu ne odreči, če ga kdo pit kliče, tistih veselih drušinj ne more pozabiti, kjer je bil velikrat poprej dobre volje čez mero. In tako bi se veliko zastaranih grešnikov rado poboljšalo, toda spoved jim preveč mera, spoved-nikovi nauki in sveti so jim preterdi ; manjka jim resnične volje, s ktero edino človek še tako močne vezi greha raz-tergati zamore. Sklep. Za to resnično voljo, kristjani! prosimo nebeškega zdravnika, ki je vsemogočen, in tedaj slednjo bolezen ozdraviti zamore. Ko bi bili tudi ubijavci, kakor je bil Dizma; očitni grešniki, kakor je bila Magdalena; da, ko bi bili preganjavci Kristusove cerkve, kakor je bil Savelj; le pred nebeškega zdravnika padimo na kolena in ga prosimo: Gospod! hiti mi na pomoč! reši mojo dušo pred večno smertjo; — in tudi nam poreče, če se bomo njegovih zdravil poslužili: „Idi, tvoja duša živi, in je zapisana v bukvah življenja! Amen. Pridiga za 21. nedeljo po binkoštih, tudi žegnano nedeljo. (Kakor cerkve, tako morajo kristjani biti hiše božje; gov. M. T.) „ Danes moram v tvoji hiši ostati". Luk. 19, 5. \ v od. Če preiskujemo zgodbe časov od stvarjenja do današnjega dne, ga ne nahajamo nikoli nikjer nobenega ljudstva, ki bi ne bili svojih posebnih krajev imeli, kjer so svoje molitve opravljali in darove prinašali. Ako pa pogledamo na izvoljeno Izraelsko ljudstvo, vidimo, da so si na božje povelje sperva svet šotor napravili in poznejši krasen tempelj sozidali, kjer so Jehova, svojega Boga molili, ter mu žgavne in klavne darove prinašali. Ko je pa prišla polnost časov in nastopil novi zakon, nam pripoveduje sv. pismo od več krajev, kjer so se kristjani shajali, molili, božjo besedo poslušali in daritev sv. maše opravljali, dokler so se po minulih stoletjih preganjanja vzdignili iz podzemeljskih jam tudi veličastni tempeljni in hiše božje, klere še zdaj občuduje in stermf nad njimi človeško oko. Iz te