Katolški cerkveni list.
Odgovorni vrednik in založnik: lir. Janez lir. M*oyavar. M *0. V Četertik 13. Grudna. 9H4B.
■zlaganje Lavretauskih litanij
k časti in hvali presvete in brez madeža Device Marije, Matere božje.
(Dalje.)
Mati prečista, proti za nas !
Ali jc bila Marija devica čista od lastnih grehov ?
resveta Božja porodnica je bila po posebnim spredku, ji od Boga danim, vselej prosta od vsiga lastniga greha, ne le smertniga, temuč tudi odpustljiviga. To vsa cerkev od presvete Device veruje, kakor Trid. zbor. sej. 6. Kan. 23. pravi.
Nič umazaniga, nič otemnjeniga v nji ni bilo. .,Xe bi bila pripravna, biti mati Božja, ako bi bila kdaj grešila", pravi s. Tomaž A k vin. Pa ne le prosta od vsiga greha je bila Marija, temuč prosta udi od vsiga pozemeljskiga nagnjenja in poželenja, njeno serce je vedno proti nebesam obernjeno ostalo. — Ljubezen Device je bila čez vse stvarjene reči povzdignjena, in nikakor jim podložna. Zato jc vidil s. Janez v skrivnim razodenji 12, i. mesec pod njenimi nogami; mesec pomeni spreminljive reči: tega je presveta Devica imela pod nogami, ker sc ni minljivim rečem nikoli podvergla, temuč vse minljive reči je svojim nogam podvergla. Po pravici bo Marija imenovana mati lepe ljubezni zakaj z lepo ljubeznijo je vselej ljubila Boga, z lepo angele, z lepo ljudi, z lepo vse stvari. Od te
ei * c Miti rc pravi s. Duh v visoki prsmi 6. H.
Ena je moja golobica. moja nfomadeivanm*. Zakaj lc ona je bila med vsimi svetniki edina nar bolj popolnama, nar bolj čista, nar bolj sveta. Od tod so tisti častivni periuiki svetih očetov, s kterimi presveto Devico imenujejo -presveto, brez madeža , neomade*cano , ciste ji oi angelov*.
Cista j c bila pa tudi Marija na telesu; in ako-ravno je k očiševanju v tempelj šla, jc to le storila iz želja po veči čistosti, in de bi bila postavo dopolnila.
Ljubimo po njenim zgledu tudi mi čistost; ohranimo čistost duše in telesa. Med vsimi stvarmi, ktcrc se čiste imenujejo, boljši nc bomo najdli, kakor je Božja mati. Njo naj lepši, nar bolj modro, nar bolj ljubeznjivo, nar bolj čisto posncuiajmo in častimo; nji sc priporočujmo, rekoč: O Marija, ti vsa lepa, ti prečista Mati! nikoli svojih neomadežvanih oči od mene z grehi omadežvaniga Adamov iga otroka ne oberni, scer sim pogubljen. Ti sovražiš madež, ne pa omadežvaniga; greh, nc pa grešnika: za-dobi mi tedej milost, de se bo moja duša s pokoro očišena enkrat brez madeža smertniga greha od mojiga telesa ločila. O Marija, mati prečista, zanas Boga prosi!
Mati brez made%a, za nas Boga prosi !
Ta častivni primek Marije device bi se prav za prav spet mogel izreči: ^Mati prečista", pa v drugim pomenu, kakor poprejšni. (V latinskim, tedej v izvirnim jeziku je: mater častissima; v nemš-
kim : I>11 allcrkeuscheste Mutter). Ta častivni pri-mek pomeni čistost od meseniga poželenja. V slovenskim jeziku se pa: „mati prcčista" v tim poslednjim pomenu zavoljo pomanjkanja določivno per-merjene besede prestavi: „Mati brez madeža". Mater božjo imenujemo brez madeža, zato ker je bila vselej popolnama prosta od vsiga poželenja ali slad-nosti mesa: — brez madeža ali prečisto, zato ker je v ti čednosti vse druge čiste stvari deleč presegla. ,Vsc, kar je tvojiga, o Božja porodnica, je pre-čudoo, je silno veliko, in moči drugih preseže", pravi sv. (i e r m a n.
To velja pa zlasti od njene čistosti, zavoljo ktere bo ona vselej Devica imenovana brez postavka . tako de če kdo rDevica-, ali -sveta Devica- pravi, se precej ve, de je Marija. S. Epi-fan pravi: -Kdo sije kdej upal izreči ime svete 31 arij o. in če je bil vprašan: ktere? — ni precej ime devištva pristavil?- Sosebna jc tedej bila čistost matere Božje, ktera ji je ime „Devicett per-svojila: ona tudi vse device s svojo čistostjo preseže. Zakaj njena deviška čistost jc bila:
I. Z nar bolj popolno obljubo ulerjena. Zakaj delo, ktero je po obljubi, iz več čednost izvira. kakor ktero je brez obljube storjeno: po obljubah bo volja bolj nepremakljivo k dohrimu zavezana, je tedaj bolj popolnama, in bolj obvarvana in oborožena zoper skušnjave hudiča in lastno slabost in spreminljivost človeka: kdor po obljubi kaj stori, sc Bogu bolj podverže, mu je tedej prijet-niši in dopadljivši: kdor brez obljube kaj stori, le delo Bogu daruje: kdor pa obljubi in po obljubi stori. delo in zmožnost Bogu daruje. „Devištvo, pravi s. Avguštin, bo časteno nc le zato, ker jc devištvo. ampak zato. ker jc Bogu posvečeno". — -Več daruje-, pravi s. Anzclm, rkteri drevo s sadjem, kakor kteri samo sadje daruje". Ljubši in prijetnimi je hlapec gospodu, vojak cesarju, dolžnik posojcvavcu. ako svojo zvestobo s persego pote..li. kakor če lc z golimi besedami obljubi storili. kar jc dolžan.
Ker je bila pa čistost 31 a rije device z obljubo uterjena. kakor je bilo že rečeno, je bila gotovo boljši in bolj izvišena. kakor čistost drugih devic, ktere ne storijo obljube čistosti. I'a tudi boljši in bolj i/višenn. kakor čistost tistih devic, ktere se z obljubo k deviški čistosti zavežejo, zato ker je:
Izrinila iz bolj popolne ljubezni. Zakaj po meri ljubezni si* tudi vrednost iu zasluženje premena. Ljubezen Device je bila pa nar bolj popolnama. tedej tudi njena obljuba nar bolj popolna, in torej tudi njena čistost nar bolj izvi>ena.
Od ljubi /ni 31arije do Boga kilo je vstani po vrednosti govoriti? Kdo i/red vsih čistih šivanje
z veči ljubeznijo do Boga vnel bil ko Marija ? Podobnost ljubezen rodi; kdo je bil bolj Bogu podo-bin, kakor Marija? Vdeleževanje dodrot ljubezen redi, komu je pa Bog veči dobrote dodelil, kakor Marii? Ljubezen se nad ljubeznijo vname, koga je pa Bog bolj ljubil, kakor Marijo? Spoznanje ljubezen podpira: kdo je pa bolj Boga spoznal, kakor Marija? Njena ljubezen je tedej gotovo nar vikši. —
Čistost 3fatere božje je bila pa tudi od čednost spreniljevana, ktere so njeno popolnost izvik-šati zamoglc. Te so:
a) Ponižnost. .Spodobi se-, pravi s. Ambrož, de je devica tolikanj ponižneji, kolikanj bolj čista jea.
b) Sramežljivost. rlme je devica, perimk je pa sramožljivost". S. Ambrož.
c) Pobožnost. »Devica misli, kar je Gospodo-vigau. L Kor. 7, 34.
d) Zderžnost. -Lakota je prijatelica de visiva, sovražnica razpušenosti-, pravi s. Hicronim.
e) Pohlevnost, ktera odvzame lahkomišljenost, prederznost, nestanovitnost, godemanje: torej pohlevnost čisto ženstvo nar bolj zaljša. — Te in druge čednosti je 31ati božja v nar višji stopnji imela, od nje pravi s. Ambrož: „Devica je bila ne le po »telesu, temuč tudi po duhu. V sercu ponižna, v -besedah postavna, v duhu modra, malo besed, „bolj goreča za branje, svojiga zaupanja ni stavila „v negotovo bogastvo, temuč v prošnjo reveža: -delavna, sramežljiva v govorjenji, za pričo svojih misel ne človeka temuč Boga iskati ji je v navadi bilo: nobeniga ni žalila, vsim jc dobro že--lela, pred starjimi je vstala, sebi enakim ni bila -nevošljiva, bahanja se je ogibala, ubogala je pa--met, ljubila krepost. Kdaj je ona le s pogledam -svoje stariše žalila? Kdaj je z žlalito v razpertii rbila, kdaj je ponižniga zaničevala? Kdaj slabiga ..zasmehovala? Kdaj se siromaka ogibala? — Nir j-temniga ni imela v očeh. nič prederzniga v besedi. „nič nepošteniga v delih. Njeno obnašanje ni bilo ..mehkužno, njena hoja ni bila prešerna, njeni glas -ni bil razpušen: tako de unanjc njeniga telesa je -bilo podoba njene duše. izobraženje njene pošteno--sti-. S tirni čednostmi tedej ozaljšana se je čistost Božje matere prečudno svetila, in od njih spreniljevana jc tolikanj zvikšana bila. de je lahko vse druge presegla.
Pa ne le v sebi jc .Marija devica vse gibanje poželenja zalcrla. temne tudi v drugih je to storita. Bogabojcča. poštena, modra deklica je v stani z enim samim nedolžnim pogledam, z eno samorezno besedo pričijoče s spoštevanjem navdati: i/, nedolžne, čiste deklice sije vrednost in upoštevanje, pred kterim omofkne nest.azni je/ik. in beži prešerno dja-
nje. Taka je čistost Božje matere, Marije device, bila. S. Ambrož pravi: ..Tolika je lepota Device ..bila, dc ni le v sebi lepoto vrednosti ohranila, te-..muč tudi drugim, ktere je obiskala, zaznamikne-..dotaknjenosti dodelila«. .Posvečujoča gnadau. pravi s. Tomaž A k vin, „ni le v Devici vse neperpu-šeno gibanje zaterla, ampak jc tudi v drugih to inoc imela, tako de akoravno je bila lepa na telesu, vender od nikogar požcljena biti ni mogla-. „Obraz Device*, pravi sloveči bogoslovcc Janez Gerzon, jc spodbodel pogledajoče k čistosti, in je ugasnil in zamoril vse nečiste misli-. Kakor se stopi vozek pred ognjeni, tako je zginila nečista ljubezen spred obraza Marije device. Xi čudo tedej. de jc bilo vse, kar je »»krog nje živelo, z nebeškim ognjem ljubezni in svete čistosti ogreto, in de jc s. Jožef dar deviške čistosti zadohil, ker je z Devico živel. Tudi od S. Janeza evangelista jih veliko meni, dc je zato toliko stopnjo deviške čistosti dosegel, ker je po smerti Jezusovi s presveto Devico živel.
Skerbimo tedej . če smo modri, de to prccisto Mater vedno pred očmi imamo, jo nasledvamo, iu posebno pobožnost do nje imamo. ..Ozri se na zvezdo . kliči Marijo-, prav i s. B e r n a r d. ..(V se vzdignejo vetrovi skušnjav, ozri se na zvezdo, klieiMarijo-. To storimo rekoč:
O Marija, ti limbar med ternjem. ti goreč ter-njev germ. ti svitlo čista jutranja zarja, ki temo nečistih misel razpodiš: ti Deviea narčisteji med vsimi devicami! zadobi mi svatovsko oblačilo, namreč oblačilo čistosti, brez kteriga se moja duša na zenitnino božjiga Jagnjcta perkazati ne srne; zadobi mi milost, de svojimu stanu permerjeno čistost ohranim: o Marija. Mati brez madeža, za nas Boga prosi!
(Dalje «.lcdi.)
Božja vladlm v zgodovini celi ga »veta.
l Dalje i
4. Boj na Nemškim zoper Ogre.
a) Bitva pri Merzeburgu. Ko je Nemško med časam od Ludovika otroka do Henrika I. zavolj notranjih razpertij brez vse moči bilo. so brezštevilne trope zOgerskiga po-gostama deželo zagernile. Z izgovoram, de hoče z nemškim kraljem prijazno zavezo narediti, je že v I. 901 nadvojvoda Arpad na Nemško poročnike poslal. Ti, ko so ogledovaje deželo prehodili, so svojimu vojvodu sporočili, dc je nemški kralj se otrok, de so njegovi pervaki med seboj v kervavc razporc zapleteni, iu v«e nemške dežele v razdra-ženosti in nepokoji. Ze precej drugo leto jc nezmerna ogerska četa na Nemško vdarila. se čez
reko Anso (Ens) vzdignila, in s toliko neprevid-ljivo hitrostjo ropala in pokoneevala. de na Bavarskim več kot sto ur na obsego v nekterih dneh že skor nič več ropati ni bilo. Vse cerkve, vsi samostani so v grobljah in razvalinah ležali. Predin se jc šc bavarska vojskna truma zbrati mogla, jo je bila roparska četa s svojim nezmernim plenam že spet potegnila. Tolovajstvo, morija in druge guu-sobne dela teh divjakov so se v I. 907 ponovile, ko jim jc po zmagi čez Vcmce pod vojvodam Luit-poldam vsa Bavarija odperta bila. Pribodno leto 9DS so se skoz Marsko in t'esko vlekli, in na T o-rinško iu Saksonsko vdarili. Vojvoda Burkar t Turinški in škof Budolf Virehurski sta se jim nasproti postav ila. Blizo pri Ajzenah sle se obe trui t zadele: pa ravno tako nesrečni, kot prejsno let«* so bili Nemci ludi tistikrat. Vojvoda in skot sta hii.t v boji vbita, iu z njimi velik del (urinskih iu iz-hodno-frankovskih pleriienitnikov. V prrvie >•• -e Ogri nemško pogumnost v I. 91V spoznavali ueiii. ko je njih armada od bavarskiga vojvoda A rn u 11 a lic le uatolčena. ampak popolnama razbita bila. To seje godilo pod kraljem Konrada nt. kirri jr v I. 911 Ludovika v vladii nasledoval. Pa und raz-pertijami. ki so p
e r-bard svojiga poslanca dal. Sklenjeno je bilo. de naj oba nasprotna papeža Gregor XII. iu Benedikt XIII. odstopita, in Aleksander V. jc bil kakor pra\i papež izvoljen.
10. Urb II. je bil Lavantinski škof od leta 1409 do 141 I. Papež Aleksander V. ga jc v apo-stolskiga poslanca in pobiravca dohodkov, ki so apostolskimi! sedežu iz teb strani šli. postavil.
17. Volfhart zla lit ni Erciilelski. brat ledasnjiga Gorotanskiga dezelniga poglavarja, je prišel I. 1411 na Lavantinski škofski stol. — S eerkvenim zbora m v Pizi razpor \ katolški cerkvi ni bil poravnan, temne še le litiji storjen, ker so bili potem trije papeži: nobedin poprejšnjih namreč ni hotel odstopiti, iu namesti Aleksandra V. jc bil Janez XXII. izvoljen. Zatorej je hil I. 1414 nov veli'i cerkveni zbor v Konštancii na Nemškim zbran: nadškof Ebcrhard III. jc namesti sebe tje poslal Angela, opata v Kajnu: v zadnje je pase sam s Sigmarjcm. Sckovskim škofam, tje šel. V tistim zboru je bila edinost v cerkvi spet poravnana, in papež je postal Martin V. Bil je tudi presojen in kriv spoznan uk uckiga V i k le fa iz Angl-škiga, in pa II usa iz Ceskiga. kterili pervi je moč s. zakramentov in vso duhovsko oblast tajil. drugi le pravične ne pa grešnikov za ude svete cerkve ter-dil. kelih s. kervi per obhajilu ljudstva tirjal, in sploh duhovsino hudo grajal. Po končanim velikim zboru jc nadškof Ebcrhard III. tudi v Solnimgradu s\ojc poddružne škofe vkup zbral I. 1418: bil je tukcj uk Viklefov, ki sc jc tudi v tc strani silil. v novič zaveržen, in posebne postave — 34 po številu — so bile dane, zaderžanje duhovšine in niiitihov poboljšati. Tudi so škofje posebno zvezo med seboj sklenili, pravice in prostosti svojih cerkev zoper napade deželskih gospodov braniti. Bili so pa takrat pod Solnograško nadškofijo podložni škofje v Frizingi, Begensburgu, P asa v u. Kimzcji. Briksnu, Kerškim. Se kov i m in Lavantu.
18. Friderik Ta j s žlahtni Tczinški, je
bil po smerti Volfhardovi I. 1422 na Lavantinski stol prišel, pa je bil že 1. 1424 v Kimze prestavljen.
19. L oren c žlahtni Lihtcnberški je bil pervi pot škof per s. Andreji od I. 1424 do 1434. Veliko sije on prizadel na veči škofijo priti, in po smerti Kcrškiga škofa Erncsta I. 1432 si je gospodarstvo Kcrškiga škofijskiga posestva prilastil, ker je upal v škofa ondi postavljen biti: zato se jc 1. 1434 Lavantinski škofii odpovedal. Vonder on ni nikdar v resnici Kerški škof postal, ker jc po želji papeža EvgcnijalV. na tisti stol J a ne z s al c rman postavljen bil, kterimu sc je škof Lo-renc za obljubo Ictniga plačila I. 1430 umaknil.
— V Solnimgradu je hil med tem nadškof Ebcrhard III. I. 1427 umeri, in na njegovo mesto je prišel Ebcrhard IV. iz žlahtne Starcmbcrške liiše. Ta je poravnal razpertje med Pasavskim škofam Lconardam in Avstrijanskrm nadvojvodam A Ihcrtam V., jc pa že I. 1429 umeri, in naslednika imel Janeza II. iz žlahtne llajhbcrške hiše na Koroškim, doslej stoluiga prosta v Solniin-gradu. Ko jc bil I. 1431 veliki cerkveni zbor v Bazilcji sklican, jc nadškof Janez namesti sebe tje poslal Jakoba K risba me rja, Frizinškiga ko-rarja. Pervi sad tega zbora je bilo zravnan jc llu-sovskih prckucij. IIusov i nasledniki na reškim, Musili imenovani, so bili namreč velike nepokoje začeli, in so z vojsko katolško rcc po domači in po blizuih deželah zatirali. Ko so se pa v zadnje sami med seboj razperli, jc bilo \ Bazilcji zbranim oče-tam lože je. njih veči del z dovoljenjem nckterili reči v božji službi, zlasti kelilia ali s. kervi zraven svete hostije per obhajilu ljudstva pridobiti.
20. Herman iz žlahtne Gnaskc liisc ua .štajerskim, je bil Lavantinski škof od I. 14CJ4 do 1438.
21. Lorenc žlahtni Lihtcnberški je I. 1438 spet drugi pot na Lavantinski sede/, prišel.
— Tisti čas so se duhovni očetje, ki so hili v Bazilcji zbrani, po enim delu s papežem Ev genijem IV. popolnama razderli, ter so tako daleč šli v svojim nasprotovanji, de so šc druziga papeža, Feliksa V. izvolili. Solnograški nadškof Janez II., kteri je popred zvesto s papežem Evgenijcm deržal, se je dal pregovoriti, de jc zdaj na stran Feliksovo stopil. Zbral je v Solnimgradu tudi poddružne škofe, ter jim je predlog storil, se tudi na to stran podati. Gotovo je, de sc jc tudi Lavantinski škof Lorenc na stran Feliksa V. obernil. V plačilo za to je bil v Oglejskiga patrijarha imenovan I. 1444; pa v resnici ni mogel tega stola posesti. Torej sije ondi v namestnika Pičniskiga škofa Martina odločil, sam pa jc Lavantinsko škofijo še po tem oskerboval do leta svoje smerti 1446. Žalostno
jc bilo to, (le je bil zavoljo siljenja v Oglejski pa-triarbat v razperlji s pravim papežem Ev genijem in od njega v cerkveno zakletev djan.
(Dalje sledi.>
Svetina Avguština izpoved vere,
kar tire gnado, v kteri in po kteri popolnamost vere obstoji.
(Za poterjenjc v sveti veri.) i Dalje.)
IX.
Poveličujem torej tvoje sveto ime in tc hvalim. Gospod, moj Bog iz celiga svojiga scrca za to prečudno in neizrečeno sklenitev Božanstva s človeš-tvam v edinosti osebe, tako dc ni eden Bog, drugi pa človek, temuč de je eden in tisti Bogčlovek in Clovekbog, tvoj edini Sin, naš Gospod Jezus Kristus bil, on sam pravi in popolni Bog, pravi in popolni človek. Oe si je pa ravno po prečudnim ponižanji Beseda človek postala, se vunder nobena teh dveh prirod ni v drugo bitje spremenila. Skrivnost presvete Trojice se ni s kako četerto osebo pomnožila. Zakaj sklenjeno in ne razdeljeno je bitjo Besede, Boga in človeka, tako de je to, kar jc Bog od nas nase vzel, na njega prestopilo, in to, kar jc vselej bil. tudi zmiraj ostalo, kar je bilo.
X.
O skrivnost prečudna! O zveza, ki se imenovali nc da! O prečudna in vekomaj vse ljubezni vredna dobrota Božje previdnosti! S*j še vredni hlapci nismo bili, in glej! otroci Božji smo postali, in sicer erbi Božji in soerbi Kristusovi.
Od kod nam to dojde? Iu kako smo to pravico zadobili? — Pa prosim tc, narmiliši Bog Oče skoz narvikšiga mašnika in sam veliki mašnik, ki sc ti je \ daritev dal, ker je dal svoje življenje za svoje ovce, skoz njega vpijem k tvoji dobroti iu milosti. ne daj nam za tolike dobrote nehvaležnim biti. Zakaj tebi je vse mogoče, in nihče sc ne more tvoji volji vstaviti, kdo zamore očistiti njega, ki je v grehu spočet? Ali ne le ti sam? Ti si vsigamo-goeni llog, ki opravičuje krivične, mertve oživlja, in grešnike spreobrača, de niso več grešniki. Tebi samimu je mogoče, iz terdiga kamnja otroke Abrahamove ohudovati.
XI.
Ti Gospod, naš Bog. od kteriga vse dobro pride, izlij iz nebes doli v naše serca svojiga svetiga Ouba, tolažnika. in stori, de spoznamo in častimo. kar je v tej visoki skrivnostiskritiga. Stori, dc si imcnituost te visoke vrednosti s pobožnimi djanji iu dobrim zaderžanjem ohranimo. Stori, de vedno po stopinjah Kristusa tvoiiga Sina. nasiga
Gospoda, hodimo, v ponižnosti, poterpežljivosti. ljubezni, čistosti, priprostosti, nedolžnosti in v vsih svetih čednostih, ki tebi dopadejo. Oaj nam gnado. stanovitno tvoji volji služiti, in daj nam blago, ki si ga pripravil tistim, ki te ljubijo, de bomo po-slednjič po tvoji milosti vredni najdeni, priti v zavezo s svojo glavo, ktere udje smo, kakor se jc on sam ponižal, nam te obljubiti, ker jc rekel: ^Oče, jez hočem, de so ti. ktere si mi dal, tam s tabo, kjer sim jez, de vidijo moje veličastvo, kteriga si mi dal, ker si me ljubil pred stvarjenjem sveta (Jan. 17. 24.) ..In drugokrat: „Ako mi kdo služi, pojdi za mano. In kjer sim jez, bo tudi moj služabnik. (Jan. 26.} O dobrota, o ljubezen, o čast! Kakošna veči čast bi še zamogla biti, kakor de je služabnik tam, kjer njegovi gospod? Kakor de služabnik kraljuje z Gospodam? Kaj ti zamorimo, o Bog, poverniti za tako velike dobrote tvoje milosti ?
Kako tc hvaliti? Kako sc ti zahvaliti? Ko bi tudi imeli učenost in moč zveličanih duhov, hi vunder ne zamogli ničesar poverniti, kar bi bilo taki veliki dobroti pristojno. Ko bi se tudi vsi udje našiga telesa v jezike spremenili, te po vrednosti hvaliti, bi tega naša majhinost vunder ne dosegla; zakaj tvoja neizrečena ljubezen, ki si jo nam skazal, preseže daleč vsako znanje. Saj tvoj Sin, nas kralj, ni vzel na se nature angelov. temuč je izvolil rod Abrahomovi. in nam je v vsim enak postal, razun v grehu. Ko jc torej nase vzel človeško naturo in ne angelsko, in jo poveličal z daram vstajenja in nevmerjočnosti, jo je s tem povzdignil čez vse nebesa in čez vse kore angelov, čez Kembinein Se-rafine, in jo posadil na tvojo desnico. \jo (človeško naturo) hvalijo angeli, molijo oblasti, prednjo trepetajo moči: nebesa in kreposti nebes in zveličani Sera lini jo poveličujejo s soglasnim radovanjem.
XII.
To je vse moje upanje, in vse moje zaupanje. Zakaj v tistim Kristusu-človeku je en del in tudi kri in meso nas vsakiga. Kjer del od mene kraljuje, tam jaz kraljujem. Kjer moja kri gospoduje, občutim. de jaz gospodujem. Kjer je moje meso pove-Jičano, vidim, de sini jaz povelican. Desiravno grešnik. vunder ne dvomim nad tem sodeleženjem gnade, in ko bi me moji grehi zaderževali, mi da pravico moje bitje, in ko bi me moji prestopki zavcrgli, me ne zaverže naturna zaveza. Zakaj, lako neusmiljen ni Gospod, de bi človeka pozabil, in se ne spomnil tistiga, ki ga sam nosi. tako dc bi lega za vol j mene ne iskal, ki ga je za volj mene na se vzel. Xe, tako neusmiljen ni Gospod, de hi nc ljubil svojiga mesa, svojih udov, svojiga osereja. \ tem Bogu in Gospodu našim Jezusu Kristus«, v kterim smo od smerti vstali, smo tudi o/ivcli. v
njem gre m o v nebesa, sedimo med nebesčani: nase meso nas ljubi. Naša kri v njem govori za nas. Mi smo sicer njegovi udje, njegovo meso, on jc pa naša glava, kakor je zapisano: ..To je tedej kost od mojib kosti, in meso od mojiga mesa (I. Mojz.
£3.)-*. iu zopet: -Nihče nima nevolje zoper svoje lastno meso, temuč ga redi in skerbi za-nj" (Ktez. 5. £9). —• Kadujcm in se veselim; hvalim, hvalim z ustmi in s sercam in z vso močjo. kolikor zamorem.
XIII.
Vsigamogocni Hog. kteriga usmiljenje jc tako neizrečeno veliko, de si nas po svoji preveliki ljubezni . s ktero si nas ljubil, ko smo v grehih umcrli. v Kristusu spet oživil, kteriga gnada nas jc odrešila, prosim te za te tvoje neprecenljive dobrote in ljubezni, ne daj, dc bi tolikiga usmiljenja bili nevredni. Pošlji svojo moč in poterdi, kar si nad nami storil. Pripelji do konca, kar si nad nami začel, de popolno milost tvoje dobrote dosežemo. Daj, dc skoz tvojiga svetiga Duha spoznamo, pa tudi častimo in sicer spodobno častimo to veliko skrivnost priserčne ljubezni, ki se je razodela v mesu, ki je bila opravičena v Duhu, se pokazala angelam, oznanovala ljudstvam, bila verovana na svetu, bila sprejeta v nebesih.
XIV.
Oj kako veliki dolžniki smo pred tabo, o Gospod, za tako visoko ceno odkupljeni, po tako veliki skrivnosti odrešeni, s tako veliko dobroto zastonj oblagodarjeni! Kako smo vunder dolžni, revni mi, se te bati, te ljubiti, častiti, hvaliti in poveličevati , ker si nas na tako vižo ljubil in odrešil , tako zaznamoval in tako visoko povzdignil. Komu je moč to z besedami izreči, ali le misliti zadosti? Tebi namreč smo vse dolžni, vse kar zamoremo, vse kar vemo, vse svoje življenje. Pa kdo glešta kaj, de bi nc bilo tvoje! Ti, o Gospod , naš Bog, od kteriga vse dobro pride, daj nam od svojih darov zavolj tebe in zavolj tvojiga svetiga imena, ki je nad nami zaklicano, de ti od tvojih darov in dobrot služimo in dopademo, in te vsaki dan spodobno hvalimo za tolike dobrote tvojiga usmiljenja. Zakaj drugači ti ne moremo .'opasti in služiti ti, kakor le cd tvojih darov. Vsak popolin dar in vsako popolno darilo je od zgorej, pride od tebe, Očeta ljudi, pri kterim nobenigapre-menenja ni, in ne sence kakiga spreobračanja.
(Dalje sledi.)
Iskra«
Kako hudo je posretneiu. Ce je človek preveč posvetin, v Bogu in v veri ne trohe veselja ne najde, veselje pa vender le hoče imeti: torej je toliko togotniga škripanja z zobmi in luskanja z žnablji, toliko serditiga vpitja nad tistimi, ki od lažnjivih in pregrešnih nasladnost odvračujejo, in k pravimu veselju v Bogu vabijo. Tudi neka žival renči, ako ji hočeš kost zmakniti, ktero samogoltno gloda.
Darila za Dr. Ignacija Knoblclicrja,
misijonarja v srednji Afriki.
Od popicj . . 350 gld. 18 kr. Gospod Loruic Sfupica. fajmošter v
Godoviči......... 5 __
— LukaKuporc, nar starejši duhoven Ljubljanske škofije..... i _
En ne imenovan iz Smartna per Litii — r 4;, '
Dva duhovna iz Teržaške škofije . . 5 n — ^
Gospod Gregor Hihar in sestra . . 5 n — '
— Jernej Arko, fajm. v Vodicah . 3 „ — „
— Jožef Fik, kaplan v Vodicah . . 1 x —
— Valentin Kupar, duhoven v Sin-
kovimturnu................1 „ — ^
^Posvečeno bodi tvoje imt:u ... 1 n — Gospod Adalbert Aihholcar, kaplan v
GorJah..................5 „ — „
„Za tega imam tudi nekeju .... 10 „ — „ Gospod Martin Narobe, kaplan v Studencu ....................2 „ — „
— F. L., duhoven............1 ^ — „
— Jožef Cermiel, fajmošter na Gorici 5 — „
— M. K......................2 „ — „
En duhoven iz Ljubljane..........5 — n
Gospod F. A., duhoven..........2 » — »
— Fr. Ksav. Jelovšek , korar v Xo-
vimmestu ................2 - - - „
— Jožef Žagar, fajmošter v Senuci 2 „ — - „
— Jožef Merzel, fajmo jter na Planini 3 „ — „
En duhoven iz Kočevja..........1 T — n
Gospod Vincenc Vovk, dehant v Metliki „ — „
— Franc Cerar, kaplan „ 2 „ — „
— Štauislaj Srane, „ T 2 „ — „
— Janez Sular, „ „ 2 „ - -
- Matija Menard. kaplan v Scmiti 5 ,, „ Od bratovsine živiga Rozenkranca in scer:
a") KL na Koroškim...... 5 „ — ,,
b) LK na Krajnskim : rVsi. ki hočejo pobožno živeti v Kristusu Jezusu. bodo preganjanje ter-
peli". II. Tim. 3, 12..... 10 „ — ,,
Gospod P. H., duhoven..... 1 „ — „
Iz Jesenic.......... 3 „ - - „
77 77
En duhoven na Gorenskim .... 5 „ — „ En ne imenovan iz Halajna per Sol-
oimgradu...... . . 1 B — „
Nekej farmanov iz fare sv. Križa per Turnu : „Kadi stegnemo svojo roko v Afriko do svojiga častitljiviga domorodca gosp. Dr. Knobleherja" 20 „ * „ Gospod L. G., duhoven..... 2 „ — „
Skupej ... 477 gld. 9 kr.
Natiskar Jožef Blaznik v Ljubljani.