19 6 0 ŠTEV. 2 (TODOS UNO) GLASILO SLOVENSKIH DUHOVNIKOV V ZAMEJSTVU KAZALO i i i Franc Mihelčič: Post ...............................................■...... 33 Sacerdotii nostri primordia ............... .. -...............••••■■...... 36 Franc Gnidovec: Narodni jezik v Cerkvi .................................... 41 Filip Žakelj: Po smrti ljubljanskega škofa dr. Gregorija Rožmana .......... 51 Odbor slovenskih emigrantskih duhovnikov za U.S.A. in Kanado .............. 54 Zahvala in prošnja ........................................................ 56 Novice od povsod ......................................■................... 58 / i i i 1 i | j i i i j i t j Glede vseh upravnih zadev in poravnave naročnine se obračajte naravnost na upravo: Rev. Stanko Škrbe, Ramon Falcon 4158, Buenos Aires, Argentina, ali pa na sledeče sobrate poverjenike: Kanada: Rev. Anton Vuksinič, 146 Bell Street, Port Colbcrne, Ontario. U. S. A.: Rev. Karel Pečovnik, St. Petr’s Čhurch, Dumont, Minn. Čile: Rev. dr. Anton Trdan, Capellan, Hacienda Acuelo, Est. Hospital, Chile. Italija: Rev. Tone Iskra, Chiesa del S. Nome di Maria, Foro Traiano 89, Roma. Trst: Rev. Jože Jamnik, Via Nazienale 89, Marianum, Opčine, Trieste. Gorica: Mons. dr. Franc Močnik, Via Dcn Bosco 3, G c riala. Avstrija: Rev. Vinko Zaletel, Viktringer Ring 23, Klagenfurt Ostala Evropa: Rev. Zdravko Reven, Grand' Rue, 37, Charlerci, Belgique. Naročnina: Za Argentino in čile 80 argentinskih pesov. Za U.S.A. 2.50 dolarja. Za vse ostale dežele vrednost zamenjave 2 ”0 dolarja. Kdor želi, more poravnati naročninč z mašnimi štipendiji. To velja zlasti za Evropo. Opraviti je treba tri sv. maše. Naj nihče ne opravi maš prej, dokler mu ni sporočeno, da so nameni zanj že določeni. Maše, za katere nam ni sporočene, da so sprejete oz. opravljene, smatramo za neopravljene in naročnine za n op irr.vnano. Uprava •■eee»eeeeesBeee»4 OMNES IINUM GLASILO SLOVENSKIH DUHOVNIKOV V ZAMEJSTVU LETO VII. 1960 ŠTEV. 2 POST Franc Mihelčič, Avstrija Razmišljajmo nekoliko o postu v luči globinske psihologije. Morda nam bo« kaj koristilo v življenju. Beseda o postu lahko duhovnika in vernika dime neprijetno, ker se pač slabotni človeški naravi vsaka odpoved upira. Post je res odpoved in boj. Mar ni bilo tudi Gospodovo življenje v puščavi odpoved in boj ? Ali smo morda že kar tnalo pozabili, kaj je Gospod dejal apostolom, ki so se zaman trudili, da bi izgnali hudobnega duha iz obsedenega dečka? Kaj jim je rekel? „Ta rod se pa ne izžene drugače ko z molitvijo in postom" (pr. Mt 17, 21; Mr. 9, 29). Post res človeku ni prijeten, kot ni prijetno delo, trud, napor, bolezen, sploh zatajevanje in mrtvičenje. Iz dveh razlogov: najprej terja od njega priznanje neke slabosti, ki jo hoče s postom premagati, a človek tako težko prizna, da je slaboten;-Potem pa terja žrtve, a vsaka žrtev je človeku zoprna, ker mora pustiti nekaj, do česar se zdi, da ima pravico, ker ga stane košček sebe, lastnega jaza, ali tega, 0 čemer misli, da je del njegovega jaza. Pa prav iz teh razlogov je v postu sila, o kateri govori Gospod ob zgoraj omenjeni priložnosti. Kaj se pravi postiti se ? Morda mislimo, da post prav razumemo, ker smo 0 njem že toliko slišali, se v njem tudi vadili, ali morda — bolj ali manj radi — 0 njem govorili. Toda če ga hočemo še bolj razumeti, moramo seči v globino člo-vekovega bistva. Kaj je človek ? Debele knjige so že napisane o tem z biološkega,, filozofskega in teološkega vidika. Skušajmo malo pojasniti post pod človeškim vidikom. Kaj je človek? Mar animal bipes implume? Materialistu bo ta definicija ^ar dovolj. Oskubljena kokoš, kaj ne? Filozof opredeljuje človeka kot animal rationale. Mislim, da smem prevesti izraz animal z bitje, ne z žival. Toda razumno Litje je tudi angel. Med angelom in človekom je pa velika razlika. Če pa animal Prevedem z žival, priznam pač človeku živalsko pokolenje, še preden se je Cerkev izrekla v korist podmeni, ki trdi, da se je človek razvil iz živali. Kaj je torej človek? Tostransko bitje z onstranskim smotrom. Mislim, da ta opis zajame vsega in celega človeka, človeka kot celoto. S tem opisom sta Poudarjena dva pola, med katerima niha vse človekovo življenje, ves boj človeštva: 1 eološki, politični in gospodarski. V tem je izražena vsa človekova usoda, pa tudi nevarnost. Sem bi spadal tudi Gospodov izrek: „Noben služabnik ne more služiti dvema gospodoma: ali bo namreč enega sovražil in drugega ljubil, ali se bo enega-. 3,3 držal in drugega preziral" (Lk 16, 13). Ali —■ ali! Treba je le oba pola nadomestiti s tistima, ki ju predstavlja: tostranstvo, kakršno je po raju dalje; njen knez je vladar tega sveta, satan — in onstranstvo, ki je in obstaja le v Bogu in z Bogom. Omenili smo, da je naloga človekova, ki je postavljen v tostranstvo, da v njem živi in po njem pride do onstranstva. Vsak človek naj bi na tem svetu živel tako, kakor pravi apostol Pavel: „Kakor bi nič ne imeli, in vendar imamo vse“ (2 Kor 6, 10). Kakor hitro se človek spozabi in hoče kaj zase imeti, prenese težišče na tostranstvo in je v nevarnosti, da se nanj naveže in se v njem utrdi. Vsaka taka navezanost pa spravi v nevarnost tisto, zaradi česar je človek postavljen v tostranstvo. Zgodi se ,da skuša ta ali oni nihati na obe plati, služiti dvema gospodoma. Odrešenik pa pravi, da je to nemogoče; oba pola se izključujeta. Kakor hitro vidim v tostranstvu cilj, pa naj bo tudi le delni, sem za toliko izgubil z vidika onstranstvo. Človek je v nevarnosti, da se raztrga. Iz te dvojne tečajnosti se rodi v človeku notranja napetost, ki jo težko prenese. Skuša se je znebiti. Oba pola skuša spraviti na en imenovalec, poenotiti. Le tako se izogne raztrganosti ali pa zgrešenju cilja. Toda kako naj to napravi? Jasno je, da mora nižje služiti višjemu in da je za človeka nujno potrebno, da spravi tostranstvo na imenovalec onstranstva. Le tako se izogne nevarnosti, da postane zgolj človek, homo animalis, ki nima okusa in smisla za onstranstvo. Le tako se izogne nevarnosti, da postane zgolj človek, homo animalis, ki nima okusa in smisla za onstranstvo. Le tako mu je možno postati homo spiritualis, nekaj več, mnogo več kot zgolj človek. Tako se izraža sv. Avguštin v razlagi evangelija sv. Janeza: Ko Janez govori: „Beseda je bila pri Bogu in Bog je bila Beseda," tega ne pravi kot človek, če je mogel kaj takega doumeti, je mogel le, ker je bil več kot zgolj človek. — Vsak svetnik je človek, pa ne le zgolj človek, marveč več kot človek. To pa je postal zato, ker je podredil zgolj človeka tistemu, ki je več kot le zgolj človek. Filozofiranje? Morda pa ne? Pomislimo, da je Gospod Petru, ko je ta o njem izpovedal: „Ti si Kristus, Sin živega Boga," dejal: »Blagor ti, Simon, Jonov sin, zakaj meso in kri ti nista tega razodela, ampak moj Oče, ki je v nebesih"