4. štev. Ljubljani, v četrtek 7. ara 1879. Letnik VII. Inseratl se sprejemajo in veljA tristopna vrsta: 8 hr., če se tiska lkrat, ^ i, ,i ti ii ^ ii ,, „ ,, „ 3 „ Pri večkratnem tiskanj se «ena primerno zmanjša. R ok o pl si so ne vračajo, nefrankovana pisma se ne sprejemajo. Naročnino prejema opravništvo (administracija) in ekspedicija na Btarem trga h. št. 16. Po pošti prejemar velja : Za celo leto . . 10 gl. — sa polleta . . 5 „ — za četrt leta . . 2 „ 50 kr V administraciji velja: celo leto . . 8 gl. 40 k Političen lisi u slorasüi narod. Za za pol leta . . 4 „ 20 za Oetrt leta . . 2 „ 10 V Ljubljani na dom pošiljan veljA 60 kr. več na leto. Vredništvo je v Rožnih ulicah štev. 25. Izhaja po trikrat na teden in sicer v torek, četrtek in soboto. Trohljiv mir. „če je veliko kuharic, je jed presoljena" tako pravi nemški pregovor. Iu to velja po sebno o berolinski pogodbi, ktero je kuhalo več evropskih diplomatov in ktera se zdaj ne prilega ne kuharjem samim, ne on;m narodom, za ktere je b la skuhana , ker je obojim pre-slana. Še bolj pa smrdi Turčiji sami, ker je skuhana iz njenega lastnega mesa, a ta jo mora požirati, ker jej jo evropski zdravniki s silo v usta tlačijo. Je pa res tudi kaj čudna osnova ta bero-liuska pogodba. Bolgare, kterih sto- in stoletne prizadeve so bile te, da bi se osvobodili turškega jarma, a ne le njih en kos, nego vsi, razdeli berolinska pogodba na dvoje! Eni naj postanejo svobodni, dobijo svojega kneza, svojo vojno, svojo upravo, a drugi vsega tega nič, nego imajo ostati še dalje pod turškim srpom. Pač se jim obeta, da se jim bo ta žalostni stan olajšal s priboljškom nove, po kopitu evropskih držav vrezane in storjene uprave, za ktero bodo porok vse avstrijske včlike oblasti; ali firma „velike oblasti1, pri južnih Slovanih sploh, vzlasti pa pri Bolgarih nima toliko zaupanja, da bi se brez skrbi nanjo zanesli — vzlasti zato ne, ker ima ostati hišni gospodar še vedno Turčija, ktero Bolgari predobro poznajo, da bi njenim obljubam kaj verjeli. Če bi tudi hotela spolniti to, kar obeta, bi bila pri vsi svoji dobri volji vendar preslaba; nadjati se pa še dobre volje ni. Pa je res nenaravno to, kar so evropski diplomati z Bolgari naredili: severno-zahodno stran takraj Balkana so odtrgali od južn°' vzhodne tako, da Rumelija ostane še popolnoma pod turškim srpom. Bolgari so vsi ena rodovina, do zdaj so vsi skupno trpeli, toraj si žele tudi vsi skup odpočiti od trpljenji in skupno okrepčati, ojačiti se. Evropski diplo-matični modrijani pa so v Berolinu ukren'li, da se smejo le prvi veseliti življenja, drugi pa še dalje živeti v prokletstvu. Naravno, da se temu upirajo oboji; prvi zahtevajo odločno — to pričajo dogtdbe v bolgarski skupščini — da hočejo združeni ostati s svojimi brati, drugi pa hočejo imeti tiste človeške pravice, ki jih dobe njihovi osvobojeni bratje, in ker so jim te evropski diplomati odrekli, so se pripravljali za glasen protest z besedo in orožjem. V Macedoniji se je bilo nabralo že toliko čet ustajnikov, da bi bili Turčijo gotovo spravili v še večo zadrego, kakor je bila o ustaji v Bosni in Hercegovini. Upor bi se bil razširil po vseh še ostalih turških deželah, pridružili bi se bili tudi Grki in še drugi narodi, ki po berolinski pogodbi niso nič dobili, in tako bi bil ves po tej pogodbi zanemarjeni balkanski polotok kmalu v plemenu še ostali Turčiji nevarnem. Ali glej bistrookega eviopskega jastreba, ki se po zraku vedno nad Slovani vozi! Zdru žiti se ne smejo, kajti iz cele čede je težje pobirati plen, nego iz posameznih razkropljenih oddelkov. Zato je Slovan, če se združi, vsem jastrebom nevaren, ker bi potem ne dajal več plena. „Wie der Schelm ist, so denkt er von andern", pravi nemški pregovor, zato se tudi evropski jastreb boji Slovanov, zato so evrop- ski diplomati zopet skočili skup in kaj naglo, nikakor posvetovavši se mesec dni, sklenili iti mirit v Rumelijo in ta pot vsi skup, ne pa — kakor pri Bosni in Hercegovini — poslati žan-darja red delat. To je zdaj, kakor se čuje, dognana reč, ker je privolila tudi Rusija; zadnja je, kakor smo že v tem listu omenili, celo ustajnike pregovorila, da so se razkropili brez boja. Se vč, da je bilo to doseči mogoče le Rusiji, kteri Bolgari vse zaupajo — svojo srečo in nesrečo. Zdaj gredo toraj, če se zopet kaj ne pokaži, kar je pa še mogoče, v Rumelijo žan-darji več velikih oblasti, najbrž angleški, francoski, laški, nemški, ruski in tudi avstrijski vojaki, vsaki na svoje stroške — se ve da. Kaj imajo drugi doli v Rumeliji blizo Carigrada opraviti, to pač nas avstrijske Slovane in Avstrijce sploh nič ne briga ; vsak je svoje sreče kovač, vsak za svoje delo sam odgovoren. Kar pa nas Avstrijce precej zelo briga, je to: kaj imamo prav za prav v Rumeliji mi opraviti? Kaj srbi ta reč nas? Rumelija je zdaj nam že tako daleč, kakor n. pr. Amerika ali Šlesvig-Holštajn, kamor smo tudi svoje kosti in svoj denar po nepotrebnem nesli. Težko je res sprevideti, kak prid bi od te zasedbe imela Avstrija, in kdo bi jej povrnil stroške. Tiho, kratkovidni prijatelj 1 Ne vidiš tam-le grofa Andrassya z dozdanjo Avstriji neugodno protislovansko politiko pod pazduho? Dokler mož to nesrečno politiko seboj rlosi, na nji sedi in spi, z njo vstaja ia pohaja, ne čudi se ničemur, kar boš z Dunaja slišal. Ljubljanske slike. (Dalje.) Doktor zdravnik (adlatus morbi.) Ta mož je slabi nasledi k greha prvih sta-rišev; če bi Adam in Eva ne bila grešila, bi ne bilo treba smrti, toraj tudi „doktorja" ne. Naredi se lahko iz vsakega človeka, ki ni pre-zabit. Kakih IG let šole, potem par let vaje ob človeškem mesu, pa je doktor gotov. Pravico, da sme svoje umetnosti skazovati in po skušati na živih človeških telesih, dobi pa še le po nekem inštrumentu, kteremu se pravi „diplom" in ki je pisan na oslovski koži. S tem v žepu se nasloni najprej ob kako bolnišnico in je „sekundarij" t. j. pomočnik prvega zdravnika. Ko dobi toliko „pac jentov" (t. j. trpinov, ki se mu dajo za poskušnje), da si upa ob njih samih živeti, začne kupčijo na svojo roko v Ljubljani ali drugje, če pa ne, gre kam za okrajnega zdravnika ali dobi službo pri kakem zavodu, pa je njegova pomoč vendar še na ponudbo vsakemu brez ozira na stan, spol, starost, narodnost in vero. Zdravnik je toraj vsakako izdatna in važna oseba v človeški družbi, čeravno bolni lajše brez njega umirajo nego on živi brez njih. Bolnike zdravi s podolgastimi koščeki papirja, tako zvauimi „recepti", dragimi nakaznicami, za ktere se v „latinski kuhinji", po domače „le-karnicidobe razne pijače, mazila, štupe, zvaljki u druge nenaravne reči , kterih zdravemu človeku treba ni. Da bi taka „zdravila" bolniku vselej in gotovo škodovala, se ne more trditi, k večemu večkrat nič ne pomagajo ; navadno jih pa bolnik vživa, dokler more, in ko več ne more, ga spravijo k sv. Krištofu, dediči pa za njim plačajo vse, kar Smrt stane, toraj tudi zdravnika in lekarničarja. Koristna so taka zdravila vsakako, če ne bolniku, pa zdravniku in lekarničarju, ki ob novem letu „doktorju" tudi kaj v roke stisne, če je bila letina dobra. Razen tega zdravi tudi z raznim železnim in drugim orodjem, vsled česar človek večkrat zgubi bolezen, ž njo vred pa se kak ud ali vsaj kos živega mesa odreže, da ni potem več cel, ampak le človeška podrtija. Vendar vsak rajši še tako obrezan po svetu hodi, nego bi cel pri sv. Krištofu ležal. Bo li to, kar stori, pomagalo ali ue, za to zdravnik ne prevzame nobene odgovornosti, in večkrat, kedar kdo umre, reko ljudje, da ga je zdravnik pod zem ljo spravil. Ali kaj se briga mož za take be- sede nevednosti! On zahteva svojo plačo honorar" imenovano, ob kteri živi; če se mu kak ozdravljeni bolnik za umetno pomoč skaže hvaležnega še s posebnim darilom, je zdravnik tega še bolj vesel. Od tod prihaja menda latinski pregovor „praesente medico nihil nocet", kar bi se v slovenskem jeziku reklo najbolje: „presenti (darila) zdravniku nič ne škodujejo." Naši ljudje imajo pa še drug pregovor, kakor o sv. Matiji in ledu, namreč: „Zdravnik pravi — bolne zdravi; če jih ni, — jih naredi." In res zdravniku ni bolj nenaravne stvari, večega škandala, kakor popolnoma zdrav človek; tak mu je, kakor tatu "VVertheimova železna kasa, kteri se nikakor ne more priti do živega. Še bolj pa sovraži one vrste ljudi, ki zdravilo brez pismene pravico; te imenuje sleparje, mazače ter jih preganja kakor lovec lisico, ki mu zajce pobira. Najbolj pak obrajta tiste, kteri so se njega in njegovih zdravil že tako navadili, da ne morejo brez njih živeti; to so mu kravice, ki vedno dajo mleko. V političnem življenji je doktor, bodi-si v tem ali onem taboru, kolikor toliko veljavna oseba. Vidiš ga v raznih odborih, društvih in tu ni molčeč, ampak govori in dela. Navadno si pridobi tudi premoženja, kar je naravno, Grof Andrassy je Madjar, njegova politika madjarska. Madjar se pa Slovana boji, toraj pošilja nad-nj žandarje. Peticije francoskih katoličanov. Minister Ferry se pač ui nadejal, da bi njegova na novo Bkovaua postava o tako na-zvanem „svobodnem" poduku postala povod in netišče tolike gorečnosti od stran, francoskh katoličanov. A niso to izključljivo škofje iu duhovniki, ki se zuačajno oglašajo proti predloženim postavam, niso to samo časuiki ultra-montancev, marveč očetje in matere, mesta in krajiue povzdigujejo glasove ua obrano svobode sinov in ua ohranitev krščanskega poduka in vzgojevanja. Povsodi se vidi, da so značajni očetje in matere dobro ra?.umeli dano geslo: „Katoličani, branite se!" Žal nam je, da nam ni mogoče v polnem obsegu podati dotičuib peticij iu protestov, s kterimi so napolnjeni vsi veči katoliški dnevniki francoski. V „Uni-vers-u" od 22. marcija čitali smo kratko a krepko peticijo katoliških mater iz Orleans-a, razne peticije katoličanov marseljsih, senliških, bretanjskih. Kazen tega naznanjeni so kraji, ki so svoje peticije oddali že zbornici poslancev. Kakor reči sedaj stoje, vedoč, da je dik tator v istini Gambetta sam s svojimi enako-mislečimi pomagači brati prostozidarji, ue smemo in nečemo se tešiti z nado, da bodo v zbornici poslaucev zavrženi predlogi Ferry jevi. Možno je še, da nastane v senatu neka povsem mala večiua, ki dotičnih predlogov ne odobri v popolnem njihovem obsegu. Naj pak nastane že karkoli, toliko smemo reči z gotovostjo, da katoliška cerkev iz težkega boja osnovanega na njen pogin izide okrepčana, utrjena, oslavljena z novimi vspehi in zma gami. Kaže se to že precej na početku nastalega vojevauja. Katoličani na Francoskem dobro vedo, komu da verujejo, a od početka tega veka, vzlasti od od srpanove revolucije 1.1830 delovali so neprestano in dokazali so, da ima vera, kot povod blagohotne ljubezni, gotovo zmago. Očitni dokazi za to so — da jih več ne omenimo — šole in katoliški zavodi, koje hoče masonska sekta odstraniti, — apostolski misi-jouarji delujoči po vsih krajih sveta, — milijoni, s ktermi katoliška Francija podpira sv. Očeta, podpira misije, zida samostane in cerkve, zaklada katoliške kolegije iu visoke šole. Da, tudi vsaka peticija, ki uam je prišla v roke, povdarja izrečno, kaka promena da je nastala v Franciji, ko je bila pred petdesetimi letini v rokah modrijanov, ki niso hoteli ničesa vedeti Bogu. — Vera, ki oživlja tako tolažljivo ljubav do cerkve, združena z ljubeznijo do prave svobode, državopravnost, ki se ne boji zaprek, a je vendar pripravna storiti vse za pravico in svobodo prepričanja, — oznanjajo svetu, kako je blagoslovil Bog Ilavignau-e in Lacordair-e, škofe in duhovne, šolske brate in usmiljene sestre različnih imen in redov. Katoliška Francija, ki se lahko ponaša z lepo vrsto mož apostolskih, spoznovalcev in rnuče-nikov, ista Francija se bode oslovila po novih bojih z uovimi zmagami, znamenitejšimi nad vse poprejšnje od 1. 1830 do 1. 1873. Politični pregled. Avstrijske deiele. V Ljubljani 16. aprila. Češki listi prinašajo sledečo okrožnico : Zaupni možje pričeujajo priprave za bodoče volitve in bodo gledali, da bo češki narod zopet častno zastopan. V «lržavni zhor Čehi še ne mislijo stopiti, dokler se razmere zdatno ne spremene. Po končanih volitvah pa bodo voljeni poslanci to vprašanje rešili. Treba je tedaj izbrati pametue in poštene može. Čehi so v glavnih rečeh edini, in uikdo ne sme na svojo roko politike delati, ako neče narodu škodovati. Med nemškimi Pemci pa se je naredila stranka, ki neče več slepo za Ilerbstom hoditi, ampak hoče postaviti svoje lastne kandidate. Ta stranka je vzela v svoj program: brambo pravic katoliške cerkve, boj zoper brezverski duh in brezverske šole, pomnoženje oblasti delegacij, postavo zoper oderuhe, večo skrb za poljedelce in obrtnike, in omejenje kapitalskih privilegij, sploh boljše gospodarstvo, nego je bilo do zdaj, premembo volilnega reda — Kakor se vidi, je to prav dober program in je le želeti, da bi bilo prav mnogo mož voljenih na podlagi tega programa. Vitanje države. V IVtrosradu je nek človek štirikrat vstrelil na ruskega cesarja, pa ga ni zadel. Vsled tega je vse mesto po konci. Vsi dobri ljudje so razkačeni, da tako dober vladar, kakor je cesar Aleksander, ni varen svojega življenja. Najbrž se bo zdaj začelo z nihilisti še bolj ojstro postopati, če je bil ta človek uihilist, kar bo najbrž res. Kar svet stoji, še ni bilo toliko napadov na cesarje in kralje, kakor zdaj. Videti je, kakor bi bila cela zarota zoper vse vladarje. Ljudje mislijo, da bo potlej kaj boljše na svetu, če bodo namesto plemenitih kraljev svet vladali demagogi in kričači. Pa se bodo že še strezovali. Vprašanje zaradi ltuinelije se še nikamor ui premaknilo. Turki nečejo mešane okupacije, druge vlasti pa tudi nemajo posebnega veselja za to. Tako se bo menda cela stvar sama sebi prepustila. €> 6545" 65.60 6°/„ renta v srebru 65 85 66__ 4% renta v zlatu (davka prosta) • . 77.45 77.60' 8rečke (Ioni) 1854. 1. * . . . . 114.50 115.— „ 1860. 1.. celi. 119,- 119.25 „ 1860. 1., petinke 128.— 128.50 Premijski listi 1864 1 154.- 155.— Zemljiščine odveznice. Štajarske po 6°/o • . . . 99.50 tOO 50 Kranjske, koroške in primorsko po 5', 91.50 —.— Ogerske po 6°/0 . * . . 83 50 81.60 Hrvaške in slavonske po 5% . , # 87.- 88.- Sedmograške po 5% 78,- 78.50 Delnice (akcije). Nacijonalne banke 810.- 812— Unionske banke . 75.- 75.25 248.50 Nižoavstr. eskoinptne družbe . , t 765,— 765.— A.nglo-avstr. banke t 107.40 107.60 Sreike (loži). Kreditne po 100 gld. a. v. • 166.75 166.50 Tržaške „ 100 ., k. d. • 118.50 120.— o i« 50 „ «1 •i • 61.— 63,— Budenske „ 40 gld. a. v. 38.50 38.50 Salmove ,, 40 „ n 1» 1 45 50 46.50 Palffi-jeve „ 40 „ >» »1 • 35 — 35 50 Clary-j eve ,, 40 „ n »1 • 36 — 36.75 St. Genois ,, 40 „ »» II • 37.50 38.- Windischgratz-ove „ 20 „ II 1 33 — 34,— Wuldstein-ove „ 40 „ >» II 33 5J 34.- Srebro in zlato. 5.55 5 56 9.33 9.33 Med. dr. Tancer, zdravnik »a zoiiv in učitelj te znanosti na praških visokih šolah, ostane še teden po veliki noči v Ljubljani v hotelu „pri slonu" in zdravi od 9 zjutraj do petih popoldne. Glavna zaloga dr. Taneer-Jeve c. kr. priv. Antiseptiko — ustne vode, zo-b i n e g a prahu je za Kranjsko pri gg. bratih Krisper v Ljubljani. Sicer se pa dobijo v vsaki znam prodajalnici. S spoštovanjem (1J l>r. Tancer 1. r. J. lanikovi nasledniki v Ljublji. Izdajatelj in odgovorni vrednik Filip aderlap.