Slovenija izhaja vsaki teden dvakrat, in scer vsaki torek in petik. Cenazacelo leto po poštije4gold.40kr., za pol leta 2gl. 20kr., za ene kvatre 1 gl. 10 kr. Ako se pa iz založnice v Lju- Klttvciiijn Tečaj. i/l. bljani na bregu hiš. št. 190 jemlje, se plača za celo leto 4 gl., za pol leta 2 gl., za ene kvatre 1. gl. Za celoletno pošiljanje na dom v Ljubljani se odrajtuje še pol gold. V torek 15. Prosenca 1850. Učilišne knjige. Kako moraju biti spisane knjige za slovenska početna učilišča? Ovo je važno uprašanje. U obče moraju ove knjige tako spisane biti, kakor okolnosti i potrčbe našega slovstva i naroda terjaju. Naše slovstvo se znajde u vse drugih okol-nostib, kakor nčmeeko; naš narod ima mnogo drugih potreb kakor nemečki. Nemci imaju, postavim, svoj književni jezik ustanovljen, Slaveni ga moramo še Je upeljati; oni imaju u narodovoin smislu izobražene učitelje, nam taki še močno manjkaju. Naše učilišne knjige budu morale tudi u nčkteriii stvarih se razlikovati od nčmečkih. Samo nčmečke posloveniti bi našim okolnostim i potrebam malo odgovarjalo. U knjigah za početna učilišča moraju bili sainu takove stvari, ktere su blizo vsakomu deržavljanu potrebne ali saj koristne, postavim: včrozakon, branje, pisanje, računanje, zemljopisi dogodovščina posebno* glede Slavenov, gospodarstvo, gospodin-stvo, poljedčlstvo, živinoredja, sadjeredja, buče-larstvo i tako dalje. U ovih knjigah se ne sme razla-gaii-4 ?<«lučev:iU, fuctuvini, Kako detca u raznih deželah različno jrgraju. Mladina sicer smč poji-grati, nič ni to krivoga, vendar u učilišči ne hodi zato da bi se iz knjig jigrati učila. U ovih knjigah moraju biti samo takove stvari, ktere su človeku celo živlenje potrebne ali saj koristne, ne pak izmišljene basni i babje pripovčdke, iz kako-vih je namreč ves tisti nemečki: Kleines Lesebuch sostavljen. Kako su take izmišljene pripovedke neslane ! postavim: Hansehen verschluckte eine heisse Klosse und es brannte ihn. Dajte, ako hočete, ne-mečkoj dčtci takove dečarije: slovenskoj mladini, lepo prosimo, dajte u ruke nčšto pametnoga, nčšto koristnoga, da ne budu se nam detca izsmejala.— U ovih knjigah ne sme nič biti, što bi učenci samo za šolo se učiti morali, postavim: učilišne zapovčdi, učilišne molitvice. K čemu bi bilo nčsto takoga? Vse svoje žive dni človek ne bude hodil u učilišče, k čemu mu budu one zapovedi, one detinske molitvice? Škoda za zlati mladostni čas, ako bi se s takimi dečarijami, basnami i učilišnimi ropotijami tratil. Učilišne knjige moraju biti spisane , kolikor moguče, lehko razumljivo; stavki moraju biti kratki, jednostavni, ne pak dolge, zavite periode i slog nčkako zabušen. Učilišne knjige moraju biti jednake za vse Slovence; tudi popečiteljstvo tako misli, kakor smo slišali. To je prav, i tudi drugače biti ne more. Za deželna i mestna početna učilišča moraju biti knjige tudi jednake. Pri usakoj pojedinoj učilišnoj knjigi se mora uprašati: K čemu bi pa imela ova knjiga biti? što bi se pa imela mladina iz nje naučiti^ Odgovor na ovo uprašanje kaže, kako mora spisana biti. Tako se mora uprašati postavim, gledč bukvarja. Zašto je bukvar (Abecebuchlein)? Slovenski bukvar mora biti za to, da se iz njega slovenska mladina vsaku slavensku knjigu brati nauči, zato: mora biti spisan popolnoma po slovensko, samo da se upotrčbujete pismeni e i č, slovkanje (Buchstabiren) i branje mora biti s latinskimi tiskavnimi i pisavnimi pismeni i zatim tudi branje s cilirskimi gradjanskimi tiskavnimi i pisavnimi. Bukvar mora biti skoz i skoz slovenski, zavoljo mladine, ktera samo slovensko razumi, še več pa zavoljo naših učiteljev. Mladina bi se mogla berž od početka u ilirskohi .bukvaru učiti brati, to bi ne bilo težko. Pri vsih narodih je že bukvar u knji-ževnom jeziku spisan, bi mogel tudi naš biti u ilirskem. Pa zavoljo učiteljev to ne smč biti. Nčkteri so sicer prav lčpo učeni, pa jih še imamo po Slo-enii takih, kteri še pridno brati ne znajo i kakor hitro nčšto krivo izrečuje i prav ne razume že kriče: to je po krajnsko zavito. Ako bi se takim podal bukvar po ilirsko spisan, bi zagnali hrup, kakerk sudniemu dnu. TJ bukvar se ne smeju postaviti prazne i izmišlja ie dčtinske basni, nenauk, kako detca jigraju,