GLASILO KOMBINATA »HMEZAD« ŽALEC - LETO XXVIII. - CENA 2 DIN - ŠTEVILKA 11 PRED 8. KONGRESOM ZS SLOVENIJE Kongres Zveze sindikatov Slovenije se sestaja v času odločilnega boja delavskega razreda za uresničitev in uveljavitve novih samoupravnih odnosov na vseh področjih združenega dela. V tem boju imamo sindikati kot najbolj množična razredna organizacija delavcev še posebno odgovorno vlogo in naloge: uveljaviti moramo tako delavsko organizacijo, ki jo bo delavski razred vedno imel za svojo, ker bo z njo in njeno pomočjo uresničil odločilno vlogo v upravljanju v vsej družbeni reprodukciji. Podlaga in smer za naše delovanje in za spreminjanje družbenih odnosov je nova ustava, sklepni dokumenti X. kongresa ZKJ in VII. kongresa ZKS. V snovanju teh dokumentov smo delovni ljudje sodelovali, jih soglasno sprejeli in zdaj morajo biti naše delo in življenje. Zato so naloge in cilji našega kongresa lahko samo dokaz političnega razpoloženja delavcev, razpoloženja, ki je pri nas zorelo od 29. seje CK ZKS jn ki smo ga v naši organizaciji izpričali na IV. konferenci ZSS in ki pomeni, da delavci hočejo razreševati družbena in gospodarska vprašanja na samoupravnih temeljih ter tako odločilno vplivati na svoj družbeni, materialni in 'socialni položaj. Na 8. kongresu ZSS moramo zato sprejeti take sklepe, ki bodo izražali razredne interese delavcev, ki bodo jasno opredelili naše naloge in odgovornost, ki bodo odločilno vplivali na tak sindikat, ki bo združil delavce v vsakem samoupravnem okolju in jih tudi učinkovito in stvarno povedel v spreminjanje novih družbenih odnosov. Odbor za pripravo 8. kongresa predlaga 17 osnutkov sklepov, ki pomenijo skupaj skladno celoto. V njih izhajamo iz opredeljenih nalog in ciljev kongresa in razgrinjamo vsa tista bistvena vprašanja, ki zadevajo delavce v združenem delu, opredeljujejo njihovo samoupravno moč in pobudo, njihov vpliv na ustvarjanje in delitev dohodka v vseh tokovih družbene reprodukcije. VEMO, KAJ JE NAROBE V NAŠI SAMOUPRAVNI PRAKSI! V osnutkih sklepov ne ponavljamo, kaj in kdo še preprečuje in zavira, da delavci v temeljnih in drugih organizacijah združenega dela tako počasi uveljavljajo svoje neodtujljive pravice in dolžnosti. Ne ugotavljamo znova, kje so vzroki, da delavci v življenju samoupravne organizacije ne uporabijo določb, ki so jih zapisali v samoupravni sporazum. Ne obsojamo že politično obsojenih primerov, da se nekateri še vedno pogajajo, koliko komu samoupravljanja, kaj in kdo je zrel za TOZD, da še vedno nekateri licitirajo z voljo in odločanjem delavcev in tako dalje. Kaj je narobe v naši samoupravni praksi, vemo! Take analize uresničevanja ustave in izvajanja ukrepov za hitrejše presajanje ustavnih določil v samoupravno prakso smo na različnih ravneh že večkrat (Nadaljevanje na 2. strani) Po vseh naših TOZD so tekle te dni živahne in sproščene predkongresne in predreferendumske razprave. Dobrovoljni fantje TOZD Strojna tik pred razpravo, na kateri — pravijo — bodo povedali svoja stališča do referenduma in se zavzeli zanj; v nadaljnji razpravi pa so sklenili uresničevati načela in sklepe 8. kongresa slovenskih sindikatov (Nadaljevanje s 1. strani) Dpravili. V sindikatih nazadnje v začetku julija letos. Rezultat pa še ni tak, kot si želimo! Zato se zavedamo, da bo izredno žilav boj za hitrejše spreminjanje jdnosov, boj za TOZD, krajevno in interesno skupnost in njihovo^ polno samoupravno vsebino in odnos» Zavedamo se, da bomo sindikati morali svoj del nalog opraviti še z večjo odgovrnostjo in delovati kot razredna organizacija ter na vseh ravneh svoje organiziranosti na odkrit, neposreden način ukrepati tako, da se ne bo mogel nihče več v našem času in prostoru na kateremkoli položaju in na kateremkoli delovnem mestu rogati novi ustavi, našemu idejnopolitičnem programu in nalogam in se še naprej v miru vesti in delati po starem. DOGOVORITI SE, KAJ MORAMO IN KAJ HOČEMO STORITI ZA DELAVCE ... Zato se je potrebno tudi v lastni organizaciji nedvoumno dogovoriti, kaj moramo in kaj hočemo storiti v interesu delavcev. Prav je, da v imenu vseh velikih uspehov, ki smo jih nedvomno dosegli na celovitem področju samoupravljanja, ugotovimo, da smo bili tudi v sindikatih sredi preobrazbe naše samoupravne družbe, da smo v sindikatih izbojevali z delavci pomembne uspehe v obvladovanju oblasti na področju celotne družbene reprodukcije. In da je to odraz dela in revolucionarnega žara tisočev naših sindikalnih aktivistov in mnogih organov in celotne organizacije sindikatov. Vedeti pa je treba, da tudi s svojo nedoslednostjo, neprincipialnim uresničevanjem nalog še vedno v preveliki meri s forums,kim delovanjem, sem in tja pa tudi z oportunizmom objektivno služimo vsem tistim silam, ki so jim bližji birokratski, tehnokratski in centralistični odnosi. V nekaterih okoljih še DNEVNI RED ZA 8. KONGRES Dnevni red 8. kongresa Zveze sindikatov Slovenije, ki bo 7. in 8. novembra letos v Celju: 1. Sprejem poslovnika 8. kongresa; 2. Izvolitev kongresnih organov; 3. Referat predsednika RS ZSS Janeza Barboriča o nalogah sindkatov pri uresničevanju vodilne vloge delavskega razreda; 4. razprava in sklepanje o poročilu RS ZSS; 5. razprava in sklepanje o referatu; 6. razprava o sklepih 8. kongresa ZSS v kongresnih komisijah (prvi dan kongresa popoldne); 7. razprava in sklepanje o sklepih 8. kongresa (drugi dan na plenarni seji); 8. poročilo o sprejemu in razglasitev statutarnega dogovora o organiziranosti in delovanju sindikatov in zveze sindikatov v SRS; 9. razrešitev članov dosedanjega republiškega sveta in nadzornega odbora in razglasitev izvolitve članov novega republiškega sveta in nadzornega odbora ZSS; vedno vladajo take razmere, da se najodgovornejši delavci v političnih organizacijah tudi v sindikatih in v občinski samoupravi prijateljsko trepljajo z najodgovornejšimi upravnimi, samoupravnimi in političnimi delavci v organizacijah združenega dela tudi tedaj, ko v takih organizacijah ne služijo neposrednemu delavčevemu interesu, ko se še vedno gredo mi — vi, v katerih eni predpisujejo politiko, delijo oblast, drugi pa bi jo naj le izvajali, upravljali pa le toliko, kolikor zahteva SDK. V takih organizacijah in razmerah ne more biti niti interesa niti možnosti za večjo produktivnosti, za boljše gospodarjenje, zato tudi ne ustvarimo toliko, kolikor bi morali ustvariti za razvoj svoje TOZD, za potrebe delavca in njegove družine in za potrebe ožje in širše družbene skupnosti. Zato tudi kasnimo s sprejemanjem dobrih samoupravnih sporazumov o delitvi dohodka in osebnih dohodkov in ne moremo uveljaviti osnovnega načela nagrajevanja — vsakemu po vloženem delu. Naša delavska pobuda in akcija mora biti zato močnejša in učinkovitejša kot pasivnost in celo odpori nekaterih struktur in posameznikov. V OSNUTKIH SKLEPOV TRI SKUPINE KLJUČNIH PODROČIJ Tako ravnanje zahteva tudi vsebina sklepov 8. kongresa ZSS. Glede na delovanje sindikatov vsebujejo osnutki sklepov tri skupine področij: 1. Razčlenjujemo svojo odgovornost za nadaljnji razvoj samoupravljanja od temeljne do drugih organizacij združenega dela do samoupravnih interesnih skupnosti. Opredeljujemo, kako bomo uveljavili delavsko kontrolo kot instrument utrjevanja oblasti delavcev, uresničevanja samoupravljanja kot pravice in dolžnosti. Dalje — želimo neposredno sodelovati na področju planiranja družbenoekonomskega sistema. Sprejemamo odgovorne naloge v obveščanju in samoupravnem komuniciranju ter delovanju delegatskega sistema in odnosov. 2. V sindikatih se še posebno zavedamo, da bomo mogli toliko bolj učinkovito vplivati na materialni položaj in socialno varnost delavcev, na smotrnejšo delitev dohodka v celotni družbeni reprodukciji in na pravičnejšo delitev osebnih dohodkov, če se bomo vključili tudi v ustvarjanje dohodka. Zato moramo s svojim delovanjem odpravljati ostanke miselnosti, da je mogoče zagotoviti materialno in socialno varnost delavcev z instrumenti ekonomskega sistema ali samoupravnimi odločitvami o taki ali drugačni delitvi dohodka mimo nenehnih prizadevanj za večjo produktivnost in boljše gospodarjenje. Prav tako še natančneje opredeljujemo svoje naloge in obveznosti na področju samoupravnih odnosov pri razporejanju dohodka in delitvi sredstve za osebne dohodke, na področju samoupravnega sporazumevanja. Pri tem izhajamo iz osnovnega izhodišča, da sta dosežen dohodek in produktivnost sedanjega in minulega dela v neposredni odvisnosti. 3. Sindikati vemo, kakšne naloge in odgovornosti imamo pri razreševanju delovnih in življenjskih razmer delavcev. Zato se v učinkovitejšem razreševanju teh vprašanj zavzemamo za boljšo kvalifikacijsko strukturo, načrtnejše in smotrno zaposlovanje, varnejše delo, osnovne normative življenjskih in kulturnih razmer za delavce, ki prihajajo na delo iz drugih krajev Slovenije in Jugoslavije, hočemo več bolje izkoriščenih varstvenih ustanov in boljšo kakovost vzgoje in varstva, pospešeno gradnjo stanovanj, učinkovitejše zdravstveno varstvo. Vztrajamo na takih pokojninah, ki bodo odraz gibanj osebnih dohodkov, ki so rezultat dosežene družbene produktivnosti dela itd., itd. Pomemben del naloge v sklepih posvečamo utrjevanju socialne varnosti in obvladovanju socialnih razlik: terjamo, da dohodki od dela in podružabljanja porabe zagotovijo delavcu in njegovi družini pokrivanje minimalnih življenjskih potreb, ki jih bomo ugotovili z enotno metodo «-košarice življenjskih potrebščin« za delavsko družino. Kritično smo do vseh družbenih ukrepov, ki uravnavajo obvladovanje socialnih razlik, ker se zavedamo svoje odgovornosti pri njihovem sprejemanju. NALOG SMO SI NALOŽILI MNOGO...! Nalog smo si naložili in prevzeli mnogo. Opredeljene so konkretno in zahtevajo akcijo. Zato se tudi zavezujemo na vseh ravneh sindikalne organiziranosti, predvsem v osnovnih organizacijah sindikata, kaj moramo storiti in kako ravnati sami, kaj pa skupaj z drugmi družbenimi dejavniki v hitrejšem spreminjanju družbenih, materalnih in socialnih odnosov na vseh področjih združenega dela. Sklepi 8. kongresa morajo biti akcija za akcijo. V njih mora dobiti in najti vsaka sindikalna organizacija svoje naloge. To pa niso naloge delegatsko sestavljenih organov za delegatsko sestavljene organe, ampak naloge organiziranega članstva za organizirano članstvo. Zato je priprava na kongres priprava -zaključnih sporočil in akcijah nalog kongresa zadeva vsega članstva. To je sedaj temeljna naloga in odgovornost vseh sindikalnih funkcionarjev in organov sindikata. Zato razvijamo med članstvom tako dejavnost, da bomo vsi člani sindikata v akciji zdaj, ko snujemo sklepne dokumente in prevzemamo obveznosti, pa tudi potem, ko jih bomo uresničevali. Delavski svet podjetja je imel 103. redno sejo dne 8. 10. 1974. Na tej seji je obravnaval devet različnih smoupravnih sporazumov in družbenih dogovorov, ki bi jih naj podjetje ali posamezne TOZD sklenile. Po obrazložitvi posameznih predlogov je delavski svet sprejel stališča oziroma sklepe za posamezne sporazume. 1. Samoupravni sporazum o štipendiranju učencev in študentov sklenemo pod naslednjimi pogoji: 1. Sprejemamo enotne kriterije, ki so določeni v samoupravnem sporazumu za dodeljevanje štipendije; 2. sredstva štipendije morajo znašati obvezno 0,5 % bruto OD, vendar ta sredstva bremenijo do sedaj namenska sredstva, ki se izločajo za izobraževanje v višini 1,5 % od bruto OD. Ce OZD same ne porabijo tako določena namenska sredstva za štipendiranje, jih obvezno združijo na posebnih računih pri občinski skupščini ; 3. strinjamo se, da še naprej združujemo 0,10 % kot solidarnostna sredstva; 4. pripombe, ki so bile dostavljene iniciativnemu odboru, so sestavni del tega sklepa; 5. sporazum podpišeta glavni direktor Veljko Križnik in predsednik delavskega sveta podjetja Jože Cetina. TOZD Kmetijstvo Radlje in Kmetijstvo Šmarje je predlagano, da sprejmeta sami sporazum pod pogoji, ki so navedeni v tem sklepu. 2. Samoupravni sporazum o ustanovitvi samoupravne stanovanjske skupnosti v občini Žalec in imenovanje delegatov. Po obrazložitvi predloga sprejme delavski svet sklep o sklenitvi samoupravnega sporazuma o ustanovitvi samoupravne stanovanjske skupnosti v občini Žalec. Osnutke so sprejele vse TOZD v občini, na katere pa niso dale pripomb. Pripombe strokovne službe pa je iniciativni odbor upošteval. Za delegate v posamezne samoupravne enote, ki delajo v okviru stanovanjske skupnosti, imenujejo naslednje: 1. enota za gospodarjenje: 1. Vogrinc Franc, sekretar TOZD Kmetijstvo Žalec, 2. Jug Vinko, vodja PE Strojna postaja Žalec, 3. Ajdič Anton, v. d. vodja Hišnega sklada, 4. Flajs Franc, Inštitut za hmeljarstvo Žalec; 2. enota za gradnjo: 1. Cetina Jože, vodja EAo, 2. Janše Jože, vodja Ib; 3. enota solidarnosti: 1. Žilnik Minka, v. d. vodia Kao, 2. Žagar Stanko, pospeševalec, TOZD Kooperacija Žalec. 3. Samoupravni sporazum o ustanovitvi samoupravne skupnosti za zaposlovanje za področje celjske regije. Na predlog sporazuma je strokovna služba podjetja dala pripombe, na katere pa podjetje ni prejelo nobenega odgovora. (Nadaljevanje na 3. strani) Za dan republike 29. XI. čestitajo samoupravni organi družbenopolitične organizacije in uredništvo glasila Hmeljar (Nadaljevanje z 2. strani) Po razpravi sprejme delavski svet pogojni sklep: Sklenemo samoupravni sporazum o ustanovitvi samoupravne skupnosti za zaposlovanje za področje Celja potem, ko bo iniciativni odbor oziroma drug organ, ki je sestavil osnutek sporazuma, sprejel naše pripombe oziroma obrazložil, zakaj jih ne more sprejeti. Za podpis tega sporazuma pooblaščamo glavnega direktorja Veljka Križnika in predsednika delavskega sveta Joža Cetina. TOZD Kmetijstvo Radlje sklene samoupravni sporazum o ustanovitvi samoupravne skupnosti za zaposlovanje na svojem območju. 4. Samoupravni sporazum o formiranju skupnosti socialnega skrbstva v občini Žalec. Po obrazložitvi ugotove, da je tudi Kombinat Hmezad oz. TOZD zainteresiran za poglobljeno dejavnost na tem področju, zato je delavski svet sklenil naslednje: Kombinat Hmezad v imenu zainteresiranih TOZD na področju občine Žalec sklene predlagani samoupravni sporazum o formiranju skupnosti socialnega skrbstva. O dodatnih obveznostih za financiranje te dejavnosti v skladu s programi se za vsako leto oziroma dogovorjeno obdobje po- sebej sklepajo sporazumi oziroma obveznosti. Za delegata imenujemo Ivana Vodlana iz TOZD Kmetijstvo Žalec in Karla Cehnerja iz delovne skupnosti Skupnih služb, ki sta pooblaščena podpisati samoupravni sporazum, 5. Samoupravni sporazum o u-stanovitvi požarne skupnosti v občini Žalec. Z ustanovitvijo požarne skupnosti žele doseči večjo zainteresiranost upravljavcev družbenega premoženja, TOZD, zasebnih lastnikov prek krajevne skupnosti in drugih organizacij, kot so: gasilne in zavarovalne, za čim boljšo preventivo na področju požarne varnosti. Delavski svet je sklenil, da na predlog zainteresiranih TOZD na področju občine Žalec sklene samoupravni sporazum o ustanovitvi požarne skupnosti v občini Žalec. O finančnih obveznostih na podlagi programov sklepajo sporazume oziroma dogovore vsaka temeljna organizacija posebej. Za delegata imenujemo Janka Zupaneka, varnostnika in Iva Pražnikarja iz TOZD Kmetijstvo Žalec. Za podpis samoupravnega sporazuma pooblaščamo glavnega direktorja Veljka Križnika in pred- sednika delavskega sveta podjetja Jožeta Cetina. 6. Predlog za sklenitev samoupravnega sporazuma za sofinanciranje informativne dejavnosti na področju celjske regije in združevanju sredstev je delavski svet zavrnil. 7. Samoupravni sporazum o združevanju sredstev za izgradnjo plinovodnega omrežja v Sloveniji. Predlog in poziv za pristop je bil objavljen v dnevnem časopisju. Po razpravi sklene delavski svet naslednje: Kombinat Hmezad v imenu zainteresiranih TOZD pristopi v poslovno skupnost za izgradnjo plinovodnega omrežja v SR Sloveniji in sklene samoupravni sporazum o združevanju sredstev, ko se ugotovi po temeljnih organizacijah dejanske potrebe za zemeljski plin. Za delegata imenujemo tov. Borisa Skalina. 8. Samoupravni sporazum o sodelovanju v proizvodnji in prometu s sadjem. Iniciativni odbor za ustanovitev poslovne skupnosti za sadjarstvo pri Gospodarski zbornici SR Slovenije predlaga OZD, ki se ukvarjajo s proizvodnjo in prometom sadja, da sklenejo samoupravni sporazum, s katerim urejajo medsebojne odnose. Podpisniki sporazuma naj bi bili proizvajalci, med katerimi sta naši dve TOZD (SM, KS) in trgovska podjetja, med katerimi je tudi naša TOZD Združena hladilnica. Osnutek sporazuma je bil dostavljen navedenim TOZD v podjetju, da ga njihovi organi sprejmejo. Po razpravi delavski svet sprejme naslednji sklep, da se sklene začasni samoupravni sporazum o sodelovanju v proizvodnji in prometu s sadjem. Za delegata imenujemo tov. Alfonza Šeliha, za namestnika pa tov. Vida Korberja. Delegata pooblaščamo, da podpiše sporazum. 9. Samoupravni sporazum o konstituiranju samoupravne interesne skupnosti za gozdarstvo celjskega gozdnogospodarskega območja. Iniciativni odbor za ustanovitev samoupravne interesne skupnosti za gozdarstvo pri Gozdnem gospodarstvu Celje je dostavil predlog samoupravnega sporazuma o konstituiranju samostojne interesne skupnosti na področju gozdarstva. Po predlogu samoupravnega sporazuma ima naš kombinat skupaj z ostalimi kmetijskimi organizacijami na področju celjske regije v skupščini 2 delegata, in sicer v zboru s področja gozdarstva 1 delegata, v zboru delegatov kmetijskih OZD 1 delegata. Naši TOZD Kmetijstvo Žalec in Kmetijstvo Šmarje, ki opravljata z gozdovi v družbeni lastnini, sta zainteresirani, da se sklene ta samoupravni sporazum. Po razpravi delavski svet sklene, da sprejme na predlog zainteresiranih TOZD (KŽ, KS) samoupravni sporazum o konstituiranju samoupravne interesne skupnosti za gozdarstvo celjskega gozdnogospodarskega območja. Za delegata v zbor delegatov delavcev s področja gozdarstva skupaj s KK Šentjur, KZ Slov. Konjice, KZ Laško, Zdraviliščem Rog. Slatina, Zdraviliščem Dobrna, Zdraviliščem Rimske Toplice, imenujemo tov. Andreja Tratnika, upravnika DE Gozdarstvo. V zbor delegatov drugih organizacij zainteresiranih na gozdovih imenujemo za delegata skupaj s KK Šentjur, KZ Slov. Konjice, KZ Laško. Delegata naj predlaga KK Šentjur. Imenovana delegata pooblaščamo za podpis samoupravnega sporazuma. 10. Za delegata za zbor raziskovalcev in uporabnikov ter interesentov za raziskave na področju agroživilstva je delavski svet podjetja imenoval Ludvika Sempri-možnika. 11. Delavski svet je obravnaval predlog pravilnika o organizaciji in vodenju knjigovodstva, k) ga mora imeti vsaka OZD v skladu z zakonskimi predpisi. Predlog je bil v predhodni javni razpravi po TOZD. Pripombe iz razprave so upoštevane v predlogu, ki je predložen delavskemu svetu v potrditev. Na predlog ni bilo pripomb, zato delavski svet sklene naslednje: Potrdimo pravilnik o organizaciji in vodenju knjigovodstva, s katerim se enotno ureja organizacija, način evidentiranja in odgovornosti. Pravilnik je objavljen v internem glasilu Hmeljar. Pravilnik velja od dneva sprejema na delavskem svetu podjetja. 12. Na predlog sekretarja podjetja je delavski svet sklenil, da tov. Vlada Plaskana, pomočnika glavnega direktorja, imenujejo za namestnika gl. direktorja, ki ga nadomešča v njegovi odsotnosti z vsemi pravicami in dolžnostmi. 13 Tov. Vlado Plaskan je člane delavskega sveta informiral o predlaganem referendumu za samoprispevek v občini Žalec za vlaganje v določene družbene dejavnosti in objekte splošnega pomena. Obveznosti po predlaganem referendumu bi imele TOZD 1,5 % od ustvarjenega narodnega dohodka, zaposleni pa 1,5 °/& od neto OD. Delavski svet je informacijo sprejel na znanje. O prispevku odločajo same TOZD. Hmeljarji lastne proizvodnje Kombinata so po prejemu številnih priznanj za kvaliteten hmelj in požrtvovalno in dolgoletno uspešno hme-ljarjenje dvignili čaše in nazdravili končani sezoni in v pričakovanju boljše letine tudi 1975 ŽE TRETJI DAN ZA KOZJANSKO Delavci skupnih služb kombinata so že izpeljali tretjo delovno akcijo, od katere bodo osebne dohodke namenili za po potresu prizadete prebivalce Kozjanskega. To pot so se odzvali vabilu tovarišev iz TOZD Kmetijstvo Šmarje in odšli obirat sadje na Skrbnik na lepo sončno soboto 19. oktobra. Jonatan je do takrat že bil obran, zato so obirali zlati delišes, ki je letos izenačeno poln, primerno debel in zdrav. Računajo, da so obrali okrog 1000 zabojev jabolk. Skoda je le, da je bil zaradi dolgotrajnega dežja teren tako razmočen, da je onemogočil ves transport po plantaži, pa tudi odvozna cesta do asfalta ni kaj prida. Akcijam delavcev skupnih služb sledijo številni delavci po ostalih TOZD in škoda je le, da brez večjega pompa. Vy iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii I IZ ZGODOVIlVE REVOLUCIJE I 3. XI. 1928 V Dresdenu je bil v začetku novembra IV. kongres | E KPJ. V tem času je KPJ imela 2.034 članov. I 6. XI. 1955 Začela je obratovati Vlasinska hidrocentrala. Pri | E izgradnji ie-te je 1952. leta sodelovalo nad 17.000 mladincev bri- = E gadirjev. E 10. XI. 1944 Radio Beograd je začel redne oddaje. I 11. XI. 1948 V Ljubljani se je začel II. kongres KP Slovenije. E E Izvolil je nov CK in za sekretarja CK KPS izvolil Miha Marinka. E 1 13. XI. 1944 Enote 42. divizije NOVJ so skupaj s 16. make- | 1 donsko brigado in s pomočjo mestnega prebivalstva osvobodili | I Skopje. i .18. XI. 1944 Podpredsednik NKOJ Edvard Kardelj in pred- = I sednik jugoslovanske begunske vlade Ivan Šubašič sta odpoto- E H vala v Moskvo, da bi vlado ZSSR seznanila s sporazumom o se- E = stavi enotne jugoslovanske vlade. = 23. XI. 1939 V Beogradu je zborovalo in zahtevalo enakopravnost = = okoli 3.000 žensk iz vseh krajev Jugoslavije. 25. XI. 1951 Objavljeno je bilo navodilo CK KPJ o sociali- | = stični preobrazbi vasi. = 29. XI. 1943 V Jajcu se je začelo dvodnevno II. zasedanje = i AVNOJ, na katerem so sprejeli zgodovinske sklepe: da se AVNOJ = I konstituira v vrhovno zakonodajno in izvršno telo in da se tor- = E mira nacionalni komite kot začasna vlada nove Jugoslavije. I 29. XI. 1945 V Beogradu je bilo prvo zasedanje ustavodajne = E skupščine. Sprejeli so zgodovinsko deklaracijo o razglasitvi FLRJ, § E s tem je bila monarhija dokončno likvidirana. ............MlllllllllllllllIllllllllllllllllllllMIIIIIMNIIIIINIIIIIIIIIIIIIIlIllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Priznanja zaslužnim hmeljarjem Hmeljarja Jože Ribič iz Latkove vasi in Viki Gajšek iz Drašinje vasi prejemata za kvaliteten hmelj srebrni plaketi Veliko zanimanje obiskovalcev obrtnega sejma so vzbudili vzorci razstavljenega hmelja Predreferendumske misli Dala bi celo 3 %, če bi gradili tudi stanovanja za delavce. Naj odtegujejo 0,75 %, pa grade po potrebi in kakor dolgo hočejo. Za referendum naj odtegujejo le od rednih ur ne pa od nadur. Imamo magisterij, pa smo Zadovoljni s skromno pisarno brez odvečnega stola, da bi ga ponudili gostu. V znanju in delu je efekt in smisel. Določen naj bo vrstni red gradenj! Z gradnjo objektov za zdravstvo vzporedno poskrbeti za kadre. Kulturni dom in dom družbenopolitičnih organizacij naj bosta pod eno streho. Mi smo si morali gasilske domove zgraditi sami, prav tako tudi lokalne vodovode. Načelno smo za referendum. Bojimo se, da bo zaradi nekaterih gradenj propadel celotni referendum. Ali ne bi glasovali za objekte posameznih družbenih dejavnosti ločeno in določili prioritetni vrstni red gradenj? Ali bomo zmogli vse predvideno? Pogrešam podrobnejše analize stroškov, načrte in lokacije gradenj. Prispevek plačujemo od čistega dobička. Na vse mislimo v Žalcu, na javno stranišče pa ne. Imamo kupe denarja za stanovanja, ne naredimo pa nič. »Fehtarije« se naj nehajo. Več bi morali prisluhniti potrebam krajevnih skupnosti. Žalec naj uredi prometni režim. V naši vasi bomo glasovali, ker ne bomo nič zgubili. Ko je bil denar, je odtekal drugam, sedaj pa naj sami gradimo? Referendum .mora uspeli, ker bomo drugače še bolj zaostali! Občino naj vodijo domačini, ki so zainteresirani za razvoj. Mladi gledajo bolj dolgoročno, glasoval bom za referendum. Nisem domačin, toda tu bom ostal, ker mi je Savinjska všeč. Glasoval bom za referendum. Ne bom sebičen. Otroke mi je pomagala družba spraviti do dobrega kosa kruha. Star sem, a bom glasoval za. Hmeljarji — kooperanti in delavci — so na dan kmetijcev na obrtnem sejmu v Celju prejeli priznanja za dolgoletno in uspešno hmeljarjenje. S področja Kombinata Hmezad so prejeli priznanja naslednji kooperanti in delavci v kooperaciji: ZE Celje: Ignac Koželj iz Škofje vasi. ZE Goto vi je: Jakob Trobiž iz Gotovelj, Anton Goropevšek iz Griž in Vinko Jezernik iz Ponikve. ZE Polzela: Ivan Cvenk iz Polzele, Rafko Zabukovnik iz Andraža. ZE Vojnik: Matija Iskrač iz Socke. ZE Trnava: Gvidon Plaskan iz Orle vasi in Leopoldina-Ignac Zevnik iz Gomilskega. ZE Petrovče: Vinko Zupanc iz Dobriše vasi in Anton Toman iz Žalca. ZE Tabor: Norbert Natek iz Pondorja in Lovro Pepel iz Ojstri- ške vasi. ZE Šempeter: Peter Divjak in Jože Rojnik iz Doberteše vasi in Viktor Škorjanc iz Polzele. ZE Braslovče: Jože Bizjak iz Letuša in Ivan Rojnik iz Glinj. ZE Prebold: Jožef ina Randl iz Dolenje vasi in Jože Ribič iz Latkove vasi. ZE Vransko: Karel Blatnik iz Sela. Delavci lastne proizvodnje Kombinata Hmezad Franc Cilenšek iz Malih Braslovč, Ivan Marguč z Vranskega, Jožefa Jazbec iz Šempetra, Stanko Jezernik iz Vrbja, Anton Kuder iz Celja in Janko Gradišnik iz Šmarjete. Hmeljarji iz drugih območij Karel Šegula iz Dornave, Matilda Horvat iz Turnišča, Jože Kolar, Šmartno pri Slovenj Gradcu in Alojz Jelen iz Loke pri Zidanem mostu. Čestitamo za dosežene uspehe in k priznanju! Delavci skupnih služb so kar tekmovali med sabo, kdo bo nabral več jabolk na Skrbniku. Med najmarljivejšimi je bil predsednik centralnega delavskega sveta inž. Jože Cetina — skrajni levi Kaj, kje, zakaj, kako in kdaj... TOKRAT SE BOMO PODROBNEJE SEZNANILI Z GLAVNIMI KARAKTERISTIKAMI GASILNEGA APARATA ZA GAŠENJE S PLINOM IN ZA GAŠENJE S KEMIČNIM PRAHOM. Aparat za gašenje s plinom — ogljikovim dvokisom. Ti aparati imajo oznako T 17 in jih je zelo veliko vrst glede na količino C02 v posamezni jeklenki. To so 3, 5~, 10 in 30 kg težki aparati. V naših obratih imamo le 3 oz. 5-kilogramske aparate. Ti sp. .prenosni, medtem ko so večji prevozni. Aparati T 17 so zgrajeni iz jeklenke, ki prenese zelo visok pritisk, ventila, visokotlačne cevi in ročnika. 3-kilogramski aparati imajo montiran stabilni ročnik. Vsaka jeklenka mora imeti o-znake: datum izdelave, datum u-radne preizkušnje jeklenke na pritisk. Po obstoječih tehničnih predpisih morajo vse jeklenke vsakih 5 let na uradni preizkus vzdržljivosti na pritisk. Zato moramo paziti, da damo pred potekom te dobe jeklenko ponovno pregledati in preizkusiti. Na jeklenki je označena (tara) in teža plina, ki se nahaja v jeklenki TP (tara polnila). V nekaterih primerih je označena samo teža jeklenke brez ventila. Bruto teža aparata je T + TP, kar nam služi za kontrolo količine plina, ki se nahaja v jeklenki. Tara jeklenke je nespremenljiva, ostanek pa je teža plina. S temi aparati lahko gasimo vse električne inštalacije in naprave pod visoko napetostjo, vnetljive tekočine in trde snovi. Najbolj u-spešni so pri gašenju v notranjih prostorih. Pri gašenju usmerimo curek na rob požara pri dnu in ne v plamen, v razdalji 2—4 m. Te aparate lahko tudi v zimskem času hranimo na prostem, ker niso nagnjeni k zmrzovanju. Vsi ventili na jeklenkah morajo imeti varnostni ventil. Ce stare jeklenke varnostnega ventila nimajo, ga je nuino potrebno zamenjati s predpisanim ventilom. Ventile moramo pri aktiviranju aparata vedno odpirati do konca. Z vsebino aparata T17 težko 3 kg lahko gasimo ca. 20 sekund do popolne izpraznitve, medtem ko aparat s 5-kilogramsko polnitvijo deluje ca. 30 sekund. Aparat za suho gašenje — prah S — T 16 Teh aparatov je več vrst. Tako imamo aparate S 1, S 2, S 3, S 6 in S 9. To so ročni aparati, medtem ko so aparati S 50, S 100 in S 250 prevozni. Naše delovne enote v glavnem razpolagajo z aparati S 3 (traktorji) S 6, S 8 in S 9. To pomeni, da je v enem aparatu 6 kg, 8 kg, oziroma 9 kg gasilnega prahu. Ti aparati so za vsostransko u-porabo, z njimi najuspešneje gasimo začetne požare vseh vrst; vnetljive tekočine, masti, električne naprave pod tokom in tudi tr- de snovi. Torej so ti aparati univerzalni in za naše razmere najprimernejši, zlasti v sušilnicah ih skladiščih za hmelj. Pri gašenju požara usmerimo curek prahu tik nad goreče predmete, tako da prah zajame celotno površino ognja. Gašenje s prahom je hitro in zelo učinkovito. Te aparate tudi v zimskem času lahko hranimo na prostem, ker ne zmrzujejo. ROČNIH GASILNIH APARATOV NA PRAH PRI ČIŠČENJU NE IZPIRAMO Z VODO. Te aparate moramo med uporabo od časa do časa dobro pretresti, da zrahljamo prah v posodi. Ročni gasilni aparat za gašenje s prahom S-6 ali S-9 Ta aparat ima večjo posodo s pokrovom. Na pokrovu je na notranji strani privita jeklenka v pločevinastem obodu, na zunanji strani pa naprava z vzvodom za odpiranje jeklenke z varnostno i-glo. Na zunanji strani je pritrjena izstopna cev z ročnikom. Aparat aktiviramo s tem, da ga pred uporabo pretresemo, raztegnemo cev, izvlečemo varnostno iglo in usmerimo ročnik v podnožje plamena ter nato pritisne- mo dvakrat zaporedno na vzvod. Pri gašenju s tem aparatom dosežemo večji učinek, če prvič hitro pritisnemo vzvod in ga takoj izpustimo, nato pa ponovno pritisnemo na vzvod in pričnemo z gašenjem. Z gašenjem lahko vsak čas prenehamo s tem, da vzvod popustimo. Po uporabi odvijemo pokrov na aparatu. Pred odpiranjem aparata se moramo prepričati, da aparat ni .pod pritiskom in ga dobro očistimo (ne z vodo). V aparat nasu jemo 6 ali 9 kg gasilnega prahu in potem dobro privijemo. Če je potrebno, zamenjamo tudi tesnilo. Janko Zupanek OBILNE PADAVINE Iz meteorološke postaje pri Inštitutu za hmeljarstvo v Žalcu nam je Tine Vučer sporočil, da je padlo od 1. do 22. oktobra 201,9 milimetrov padavin, kar je visoko nad 20-letnim povprečjem, ki je 100,7 mm za ta čas, in celo nad 100-letnim povprečjem. Največ dežja je padlo od 4. na 5. X. od sedme do sedme ure 71,4 milimetra in od 20. na 21. X. prav tako merjeno od 7. do 7. ure 55,5 milimetra. Prav v teh dneh so reke močno narasle, Sava pa je v Bosni presegla nivo celo 100-let-nega povprečja. PODELJENA ODLIKOVANJA ZA LETOŠNJI HMELJ V okviru obrtnega sejma je bila razstava hmeljnih vzorcev 1974. Na dan kmetijcev, 3. oktobra so podelili odlikovanja lastnikom najbolje uvrščenih vzorcev letošnjega hmelja. Škoda, da ni primerjave. Verjemite, pesa seže do kolena, saj tehta 9,52 kg, pridelal pa jo je Dominik KREVEL v Vrenju 16 pri Sevnici Št. vzorca Priimek in ime Kraj Sorta Točk Mesto Zlata 82 Florjan Franc Kapla SG 67 1—2 Srebrna 29 KZ Slovenj Gradec AU . 67 1—2 11 Zagoričnik Vinko Podvin AU 65,5 3 19 KK Ptuj Dornava SG 65 4 41 Gajšek Viki Drešinja vas AU 64 5—6 122 Ribič Jože Latkova vas SG 64 5—6 71 KK Hmezad Kmet. III. Drešinja vas SG 63,5 7—8 69 KK Hmezad Kmet. III. Arja vas SG 63,5 7^—8 Bronasta 14 Plaznik Jože Laze Velenje SG 63 9 119 KK Hmezad Kmet. I. Poljče SG 62,5 10—11 18 KK Ptuj Dornava AT 62,5 - 10—11 92 Serdoner Peter Parižlje AT 62 12—13 128 Inštitut za hmeljarstvo Žalec AP 62 12—13 15 KK Ptuj Turnišče AU 61,5 14—18 60 Vedenik Martin Gornja vas AT 61,5 14—18 139 Grenko Martin Orla vas, SG 61.5 14—18 85 Kos Vinko Loke SG 61,5 14—18 106 KK Hmezad Kmet. IV. Šmarjeta SG 61,5 14—18 80 Žagar Zoran Dobriša vas SG 61 19—22 116 KK Hmezad Kmet. I. Kapla vas SG 61 19—22 73 KK Hmezad Kmet. III. Arja vas AU 61 19—22 45 . Cencelj Anzelm i Petrovče SG 61 19—22 LEGENDA: SG — savinjski golding AT — atlas AU — aurora AP — apolon VARSTVO PRI DELU LANI Po zaključku leta 1973 ugotavljamo rezultate skrbi in prizadevanja za čim intenzivnejši tehnični ter gospodarski napredek in razvoj ob poskusu dosega ekonomskega povečanja proizvodnje, pa hkrati ne pozabljamo na vlogo pri tem pomembnega faktorja, tj. zdravega in pri varnem delu zaposlenega človeka. Podjetje je pri vseh dejavnostih dolžno izvajati vse ukrepe za varno delo delavcev. Zakoniti predpisi tvorijo tudi pri nas osnovo za uspešnejše in učinkovitejše izvajanje celokupnega zahtevanega varstva pri delu. Zato služba varstva pri delu, ki je organizirana pri podjetju tako, da bi s sodelovanjem z ostalimi činitelji narekovala takšno skrb za delovnega človeka, da bi bil le-ta na delu varnejši pred možnostjo poškodb in zdravstvenih okvar ter da bi se ob varnejših delovnih pogojih ljudje na delovnih mestih in pri delu počutili čim udobneje. V samoupravnem smislu reševanja varstva pri delu ima podjetje v odboru za splošne zadeve imenovano komisijo za varstvo pri delu, ki je na prvi stopnji samoupravljanja lani 4-krat reševala tovrstno problematiko. Na sejah je med ostalim razpravljala in potrdila niz pomembnih stališč in osnutkov samoupravnih in tehničnih aktov s področja varstva pri delu. Dejavnost službe za varstvo pri delu je naprej programirana v sanacijskem programu, letnem programu in v ureditvenih odločbah nadzornih organov, ki so izdelani v skladu in po zahtevah zato veljavnih zakonitih predpisov. Pri tem je pomembno dejstvo, da je bilo ob zahtevi po spoznavanju vseh varnostnih ukrepov in njihove pravočasne in pravilne uporabe, ne samo na delovnih mestih, temveč tudi pri samih izvajalcih, v preteklosti veliko storjenega. Služba varstva pri delu je v preteklem letu opravila nad 180 pregledov delovnih mest, strojev in naprav. Delavci, ld delajo na zdravju škodljivih mestih, so bili poslani na specialne periodične zdravniške preglede, na osnovi katerih so bili pozneje tudi razporejeni oziroma zaposleni. Periodičnega zdravniškega pregleda se je udeležilo 117 delavcev, od katerih je moralo 28 na ponovni oziroma kontrolni pregled, 36 pregledanih delavcev ni dobilo ustreznega zdravniškega mnenja za o-pravljanje zdravju škodljivega dela. Organiziranih in izvedenih je bilo šest seminarjev iz varstva pri delu za izvršilne delavce. Skupaj je bilo na seminarjih iz tega področja prisotnih 111 delavcev. Preizkus je uspešno opravilo 96 udeležencev. Posebna pozornost v preteklem letu je bila posvečena odpravi pomanjkljivosti v TOZD Mesnine in Strojna, kjer so tudi doseženi precejšnji uspehi. Poseben problem s stališča varstva predstavljajo še vedno tiste dejavnosti, kjer se opravljajo de- la z nesmotrnim in nevarnim načinom dela ob uporabi neustreznega ročnega orodja, v rokah delavcev s še neprimernim odnosom do dela. Na novo sprejetih delavcev še vedno ne uvajamo v delo. Vodstva enot so bila na vsako ugotovljeno organizacijsko ali tehnično pomanjkljivost opozorjena, vendar do občutnih sprememb kljub temu ni prišlo. Stanje varstva pri delu v podjetju oziroma v posameznih TOZD je razvidno iz analize nezgod in boleznin v letu 1973, ki kaže, da število nezgod v primerjavi s številom zaposlenih občutno narašča (za 0,9% od preteklega leta). Tudi resnost poškodb je v primerjavi z letom prej zelo povečana, kakor tudi pogostnost poškodb (tabela III.). V zvezi s temi nezgodami smo izgubili 6.103 delovne dneve, za kar smo izplačali 203 tisoč din neto nadomestila osebnega dohodka, tj. skozi vse leto 23 plačanih delavcev. Občutni porast delovnih nezgod je opaziti le pri TOZD KMETIJSTVO RADLJE, MESALNICA KRMIL in GRADBENIŠTVO. Ob upoštevanju občutne fluktuacije delavcev prav na delovnih mestih s povečanimi nevarnostmi, lahko trdimo, da je v primerjavi s preteklim letom odstotek poškodovanih nižji (Mesnine). Iz podatkov analize je ugotovljeno, da se število izgubljenih dni zaradi poškodb veča, kar pomeni, da so bile v letu 1973 poškodbe težje kot leto prej. Bolniški stalež po poškodbi je prav tako povečan (od 17,1 dni v letu 1972 na 22 dni v letu 1973). Lani smo imeli samo 2 primera zastupitve s pesticidi. Pri TOZD STROJNA ŽALEC pa se je zaradi delavčeve kršitve tehničnih in varnostnih uzanc pripetila delovna nezgoda s smrtnim izidom, medtem ko v TOZD MESNINE, HMEZAD in KMETIJSTVO ŠMARJE po ena delovna nezgoda s posledico lažje trajne invalidnosti. Iz poročil, analiz delovnih nezgod in od izjav zaslišanih ponesrečencev ali prič je dokazano, da se je vrsto let okrog 45 % poškodovanih poškodovalo zaradi kršitve osnovnih uzanc varnega in smotrnega načina dela ter zaradi uporabe neustreznih delovnih sredstev pri delu. Ta podatek je precej zaskrbljujoč oziroma je zelo očiten, če upoštevamo strukturno stanje med vodilnimi, vodstvenimi, strokovnimi in izvršilnimi vlogami vseh zaposlenih v proizvodnji (1:3 v korist slednjih). Potrjuje se misel, da je večina nesreč nastala prav zaradi neodgovornega odnosa neposrednih odgovornih vodij dela, ne samo do varnega dela, ampak do dela sploh. Kršitev zahtev varstva pri delu ju opaziti kar v osnovah. Pri razpisih ali objavah prostih delovnih mest se ne uveljavlja pogoj oziroma zahteva o obvladanju zahteve znanja iz tvarine varstva pri delu za DM, za katero to predvideva akt o sistemizaciji. Pregled vzrokov delovnih nezgod po enotah 197? £ 4 s TOZD/DE Skrajšan, opis irzrokov nozgod • H IQ « CQ •- •P Ji Kmet. 1. Kmet. II. Kmet. XII. • •4 -P a> & Govedoreja Gozdarstvo Kmet.Šmarje Kmet.Radije O > ta s ? ta Vrtnarstvo Kooperacija Mesnine Mlekarna ’«J N O a Vital • d f > o o P4 *T3 * E 1 Vi. > i neustreznost delovnega mesta 1 k 1 1 8 3 2 neustreznost delovnih sredstev 1 1 2 2 1 7 3 3 neustreznost tal del.prostorov 1 2 8 1 1 1 1 15 6 h pomanjkljivo ali neustrezno vzdrževanje 1 3 if 2 5 orodje ni bilo• “brezhibno 2 1 3 1 6 nesmotrn način - nev.met.dela 3 5 .1 3 1 1 21 7 1 if 5 1 53 22 7 neizpravnost transport.sredstev 1 1 1 1 1 2 7 3 8 neurejen notranji transport 1 2 2 1 C 2 9 neuporaba teh. var. naprav na delovnih sredstvih 1 i 1 1 2 1 2' 9 3 10 pomanjkanje ali neuporaba ustrez.oseb.var.sredstev 1 3 3 3 10 • if ii nepoučenost pri delu 1 1 1 1 12 slaba organizacija dela 1 1 1 2 1 7 3 13 opravlja nepoklicnega dela ali premalo delovnih izkušenj 2 2 1 lif kršitev osnovnih pravil J'VD" k 1 i 1 2 1 2 1 1 lif 6 15 oseb. - malomar, odnos do dela 1 i 1 1 h 2 1 2 1 lif 6 16 infekcije v zvezi z delom 2 7 9 3 17 nezg.zaradi nereda in nediscip. 1 l 2 1 5 2 L8 nezgode po drugi osebi 1 12 1 1 1 16 6 19 zaradi g. zastrup« s pesticidi 1 1 2 1 20 prometne nezgode na delu 1 2 2 2 7 3 21 nezgode na poti na in iz dela 1 k 1 2 7 1 1 if 1 1 23 10 22 poklicna- obolenja # 23 nezgodo povzročila žival 1 if 5 2 Zk drugi razlogi - vzroki . 1 2 1 3 if 1 2 if 2 20 ? 25 skupaj 1 k 17 ? 3 8 1 17 9 k 1 8? 9 1 28 ? 19 22 8 2 Zh7 100 Iste napake s« opažajo pri zaposlovanju ostalih delavcev, zlasti na nevarnejših in zdravju škodljivih mestih. Pri slednjih se zanemarjajo tudi obvezni predhodni zdravniški pregledi. Pri nabavah strojev, naprav in ostalih delovnih sredstvih, se še vedno načelno zanemarjajo stališča in vrednosti pomena do varnostnih potreb. Posledice takšnega odnosa se v poznejšem času odražajo kot nepotrebni strošek zaradi nepotrebnih dodatnih del in opreme. Tudi pri naročanju raznih načrtov in izdelavi objektov pri zunanjih in domačih projektantih in izvajalcih, se zanemarjajo določila 8. oziroma 21. člena Temeljnega zakona o varstvu pri delu. Tudi naknadno pridobljeno soglasje od pooblaščenega zavoda o upoštevanju osnovnih varnostnih zahtev, vedno niso dovolj popolni, ker se več ali manj nanašajo le na določeno oziroma naročeno mnenje ali oceno (električni del, gradbeni del), medtem ko se kompleksno varstvo v projektih ne rešuje, posebno ne interne zahteve. Takšno sekundarno reševanje varstvenih problemov je vedno dražje od primarnega oziroma predhodnega. Izvajanje sanacijskih in ureditvenih ukrepov, zahtevanih od RID, službe VD v podjetju ali drugih činiteljev, ne potekajo sočasno v zahtevanih rokih ali pa se sploh ne realizirajo. Že v avgustu 1972 je bil do- končno izdelan osnutek splošnega dela novega pravilnika o varstvu pri delu, ki pa zaradi nepojasnjenih razmer do danes še ni sprejet. Potreba po novem pravilniku oziroma sporazumu z normativi oziroma pravili za varno delo, izhaja zaradi zastarelosti in neprimernosti dosedanjega pravilnika. Po zahtevi dveh ureditvenih določb RID, bi moral biti v celoti sprejet do 30. III. 1973. Z ureditveno odločbo je bilo tudi zahtevano, da se služba pojača s sistemizacijo in zasedbo vsaj še z enim ustreznim varnostnikom. Z ozirom na število zaposlenih in raznolikost dejavnosti podjetja ter število ponesrečenih ob upoštevanju stopnje varnosti, zlasti še ob širitvi dejavnosti in povečanju podjetja na eni strani ter zahteve dela po programu in opisu dela, zlasti pa obvezi 10. člena RZVD, je delo službe zelo raznoliko, zelo zahtevno in preobremenjeno, zlasti še, ker delo opravlja le ena oseba. Analiza dela je pokazala, da je borih 20 % časa, prebitega na delu, neposredno vezana namenu. Ker je v delo vključeno tudi delo študijske narave, ki ga proučevanje strokovnosti in postopkov posameznih tehnologij še kako zahteva, je tudi lokacija delovnega prostora in okolja neprimerna. Intenzivno in pogosto študijsko in kreativno delo je zlasti potrebno ob vsakokratni izdaji na- vodil, normativov ali izdelavi raznih osnutkov in načrtov za posamezne ukrepe. Do nekaterih že naštetih problemov pride zaradi neprimernega odnosa nekaterih strokovnih služb do upoštevanja zahtev varstva pri delu. Ti problemi pa bi bili v večji meri oblaženi ali do njih sploh ne bi prišlo, če bi bila koordinacija med strokovnimi službami in varstvom pri delu boljša. V samoupravnih aktih (pravilniku o VD, pravilniku o zasnovi in izvedbi investicij) je sicer določena primerna koordinacija, toda žal le na papirju. Služba je večkrat obremenjena z nenamenskim delom, z raznim administrativnim delom. Ažurnost dela le-te je večkrat odvisna tudi od odnosov znotraj skupnih služb in celo sekretariata. Dogaja se tudi, da ponekod vodstveni delavci preočitno zapostavljajo varnost. Zdi se jim škoda minimalnih sredstev za zavarovanje delovnega mesta ali vzgoje delavcev za potrebno strokovnost delavcev. Pri takšni tehnokratski miselnosti služba varstva pač ne more uspeti, zlasti, če je hkrati ta še vplivna oseba. V takšnih primerih činitelji varstva celo neodgovorno ščitijo določene osebe, ki odločajo na posameznih področjih. Drez posluha za varstvene probleme. Neodgovorno in površno je poročanje v zvezi z delovnimi nezgodami (izpolnjevanje in pošilja- nje prijav o nesrečah pri delu), izpolnjevanje in pošiljanje poročil v zvezi z nalogami posameznih TOZD. Enako površno in neodgovorno je tudi obračunavanje in iz-p'ačevanje nadomestil osebnega dohodka. Lani je bilo zaradi tega kar 93 nepravilno obračunanih primerov (41. člen pravilnika o delitvi OD). Posebno svojstven je odnos pri nabavi osebnih zaščitnih sredstev. V 70 odstotkih se ta sredstva nabavljajo mimo vednosti službe za varstvo pri delu. Nabave v večini primerov niso v skladu z zahtevo namena uporabe in zakonitosti. Iz pregleda vzrokov nezgod je razvidno, da je okrog 45 °/o tako imenovanih »nepotrebnih« nezgod (leto prej 60 °/o). Vodstva enot žal šc vedno dovoljujejo delavcem, da opravljajo delo brez tehničnih in c ebnih varnostnih sredstev in ne po tehnološkem postopku, ki jim zagotavlja večjo varnost pri delu. Še vedno je opaziti preveč samovolje pri delu in dela brez potrebnega nadzorstva in vodstva. V prihodnje naj bi strokovne službe v enotah posvetile več pozornosti varstvu pri delu že na samem začetku dela, to je predhodnemu varstvu. Tako pa je služba varstva pri delu večkrat v dvomih v uspeh ukrepanja. Za službo varstva pri delu Janko Zupanek PRIMERJALNI PODATKI DELOVNIH NEZGOD ZA ZANJIH SEDEM LET TABELA III. I i O ! ij i a L, M M » H M M I { 1967 1968 1969 1970 1971 1972 1973 tU gg H m 1982 1890 1557 1937 1967 2165 2157 O g S ►> fl P m m m & ft m m 94 tm m m • 211 190 145 172 205 227 247 1? 5 ft qP o > ft < >ra ft O ft ft Cl 10,6 10,0 9,2 8,9 10.4 10.5 11,4 jr* č-i I« Q ^3 'z jsgS m w O 3241 2015 2632 2891 2067 3946 6103 g s n H 8 ft s IH ft S5 O O M O m O O ft ft •{mMMXmm m» 43,6 41.2 38.2 40,9 48,8 41, 8 55,0 ft g 80 ft-< m )in H O « ft 15,5 10, 6 18,1 18,8 14,9 17,1 22,0 O N ft ft ra H ft gg“ ft O O ft ft ft ft ft H > Cl ft ? ? 283 374 464 526 821 ŠTEVILO SKOZI VSE LETO ODSOTNIH DELAVCEV ZÀRADI: DELOV. IOSTALIH NEZGOD IBOLEZNI 9,5 5, 9 7.7 9,2 9.7 14, 9 23,4 -7--------------- I ? ? ? 99, 1 93,9 88, 5 170,0 . H P ft ft M ft ft $ ft S M ft H ft >Z1 ra > O O H ft ft ? ? ? 225 286 340 528 J St. % u 1 >“3 PREGLED ČASOVNEGA NASTANKA DELOVNIH NEZGOD 1973 TABELA IV. Ponesrečeni v mesecu 21 ' 16 8 « 7 21 u p. <1 24 10 c4 rt 14 29 12 1 23 9 w S, 23 L a o> ra 27 11 25 10 u 4) ’S O ft 13 5 P 0 1 0) o V dnevu tedna ■ i i I 1 I I I I _ . I TJl rM J Cd 1 Ol 0) I H3 l Öl U l * O I O l o ; ft ; ra 58 J 45 j 44 J 36 j 41 ; 21 - -j-—-,-------j J- 24 ! 19 ; 18 * 14 j 16 [ £ j .Oj rM 0) o K V urah dneva 1 1 ! 2 l i J. I 1 i l L VA I 63 ! ! 0 * I 1 j 14 j 26 ; 0) u P * o r-i O 'O T3 O 0) u P o "d o t—i 47 o u p 3 o *0 04 r-i r) o 60 25 p P ft M O ft 40 15 V Novem Sadu smo odprli predstavništvo Nabavno prodajni oddelek Hmezada Žalec je v svojih prizadevanjih, da se čim bolj komercialno razširi po Jugoslaviji, odprl novo predstavništvo v Novem Sadu. To je za Skopjem in Zagrebom že tretje tovrstno predstavništvo. Kljub temu, da s to vrsto poslovanja še nimamo dosti izkušenj, vseeno lahko trdimo, da so take komercialne usmeritve dobre. S tem, da komercialno osvajamo razne pre dele Jugoslavije, hočemo po eni strani afirmirati našo hišo Hmezad, po drugi strani pa to, da se oskrbimo s surovinami za naše potrebe po komercialno najkrajši poti, brez posrednikov, če hočemo doseči omenjena cilja, mora mo pač gledati na to, da se obnašamo poslovno, saj na ta način si bomo laže odpirali vrata še na ostala področja. Kljub temu, da imamo dosti težav z nelikvidnostjo nekaterih naših partnerjev, vseeno poskušamo to reševati na ta način, da slabše plačnike skušamo kompenzirati bodisi z nabavo blaga od njih, ali pa poiščemo kakega tretjega partnerja in prek njih poskušamo potem izravnati odprte postavke. Tem problemom moramo v prihodnje posvečati še več skrbi, kajti k temu nas silijo visoke obresti, ki jih plačujemo. Predstavništvo v Novem Sadu ima z ozirom na lokacijo še dosti zahtevnejše naloge kakor predstavništva v Skopju in Zagrebu. Predstavništvo v Skopju je bilo ustanovljeno z namenom, da bi v Makedoniji nabavljali deficitarne surovine za naš obrat Vital, po drugi strani pa naj bi to predstavništvo prodajalo kmetijske stroje, bodisi domače proizvodnje, ali pa stroje, ki jih ima naš TOZD Hop export na konsignaciji. Ta naloga ni v celoti uspela, kajti pokazalo se je, da skoraj vsa predelovalna industrija sadnih sokov Jugoslavije išče deficitarne surovine v tej repub liki. Z novo organizacijo TOZD Vital v združeno TOZD Hmezad Slovin, se je v pogledu potrebe po surovinah precej spremenilo, kajti ta nova organizacijska oblika je svoj proizvodni program zelo zožila, oziroma uporablja v glavnem surovine, ki jih Slovin sam prideluje v svojih obratih po Jugoslaviji. S prodajo kmetijske mehanizacije pa tudi ni bilo večjih uspehov, razlog je verjetno v tem, da smo jim nudili takšen asortiman strojev, ki njihovim prilikam popolnoma ne odgovarja. Tu bi kazalo podrobneje proučiti zahteve makedonskega kmetijstva in potem poiskati taka zastopstva Od preobilnega deževja, ki ni ponehalo cel mesec od 21. IX. do 22. X., so se talne vode marsikje dvignile nad vršino zemlje in poplavljale. Iz svojih korit so se razlile tudi tekoče vode Ze tako stalno deževje ovira dovoz hmelja v Hmezad Žalec, sedaj pa se malce prehitra vožnja v ovinku. Pridnih rok ni manjkalo, voz je bil kmalu naložen tujih firm, ki proizvajajo tako mehanizacijo, ki bi potrebam makedonskega kmetijstva najbolj odgovarjala. Vedeti moramo tudi to, da je napravilo makedonsko kmetijstvo ogromen korak naprej in da jim klimatske prilike ponujajo še neslutene razvojne možnosti. Celotna dejavnost skopskega predstavništva se je sedaj pre-orientirala za nabavo blaga za potrebe izvoza. Tu smo sicer nekaj začeli z izvozom polžev, so pa še ogromne možnosti, za izvoz drugih kmetijskih artiklov. Ne smemo pozabiti, da Makedonci danes oskrbujejo skoraj celo zahodno Evropo z znanim namiznim grozdjem AFUS-ALI, s papriko in podobno. Prav tako smo po zaslugi tega predstavništva sklenili z železarno Skopje pogodbo o dobavi to-maževe žlindre, pravzaprav ima Hmezad Žalec, nabavno prodajni oddelek izključno zastopstvo za prodajo omenjenega gnojila v Sloveniji. Železarna Skopje ima sicer velike težave s proizvodnjo samo, od katere je odvisna tudi proizvodnja žlindre, zato jo tudi mi dobivamo precej neredno. Nekateri naši kupci imajo sicer nekaj pripomb, da vsebuje premalo fosforja (vsebuje ga le 8 do 10 %), moramo pa vedeti, da vsebuje ta žlindra precej mikroelementov in tega ne gre podcenjevati pri sami preventivi v živinoreji. Predstavništvo v Zagrebu je bilo osnovano z namenom, da bomo na področju Zagreba plasirali mlečne in mesne proizvode, po drugi strani bomo pa poskušali najti na področju Hrvatske surovinsko bazo za naše potrebe, tu imam v mislih potrebe naše TOZD Mesnine. Po teh nalogah uspevamo le delno, kajti težko je biti prisoten na tako zahtevnem tržišču kot je Zagreb brez lastnega skladišča in transportnega parka za dostavo blaga. Za oskrbo Zagreba so perspektivna le taka podjetja, ki bodo imela te probleme rešene in da so v stanju v vsakem času nuditi kupcem širok asortiman proizvodnje. To nas je sililo v to, da smo se odločili, da v bližnji prihodnosti zgradimo odgovarjajoče skladišče in da nabavimo ustrezna transportna sredstva. Do tega časa bomo pač morali malo improvizirati, vzeti bomo morali nekaj skladišč v najem, transport bomo pač reševali v okviru trenutnih možnosti. Prizadevati si moramo, da se bomo v obstoječi tržni mehanizem čimprej kompletno vključili. Mislim, da so v tem velike perspektive za naše podjetje, kajti Zagreb bo kmalu prerasel v milijonsko mesto in potrebe po dobrinah, ki jih proizvajamo mi, bodo vedno večje. Našo prisotnost na tem tržišču moramo utrditi, pa čeprav se moramo večkrat odreči kaki trenutni akumulaciji. Za to nalogo imamo v Zagrebu trenutno dober kader in upamo, da nas bodo v prihodnje razveselili še z dobrimi rezultati. V pogledu surovinske baze smo v lanskem letu hitro uspeli, saj smo v kratkem času organizirali kooperacijsko pitanje in smo imeli lani stalež že preko 2.000 glav. Omenjeno perspektivo je žal porušila znana situacija okrog »mesne krize«. Število glav smo sicer zmanjšali, odločili smo se pa, da bomo določeno število glav še držali v pitanju in to iz razloga, da ne pretrgamo proizvodnje in si za bližajoče se konjunkturno obdobje za meso obdržimo postavljene pozicije. Kar se mehanizacije in njene prodaje tiče, pa ugotavljamo, da (Nadaljevanje na 11. strani) IZŠEL JE NOVI ZAKON O VARSTVU PRI DELU Izšel je novi zakon o varstvu pri delu, ki bo pričel veljati v sredini novembra tega leta. Najpomembnejše značilnosti novega zakona so prav gotovo v tem, da določa osebno odgovornost za izvajanje varstva pri delu, ki ga do sedaj skoraj nismo poznali, zaradi česar smo se vedno lahko skrili za hrbet delovne organizacije in tako dosegli to, da so bili odgovorni vsi, s tem pa praktično nihče. Novost zakona je tudi v tem, da je vsak vodilni, vodstveni ali strokovni delavec v delovni skupnosti brez izjeme glede na položaj, na svojem delovnem mestu odgovoren tudi za izvajanje varstva pri delu. Obveznost vzgoje in poučevanja varstva pri delu v delovnih skupnostih je sedaj razširjena tudi na uvajanje delavcev v delo, medtem ko sta šolstvo, vzgoja in izobraževanje iz varstva pri delu sestavni del splošnega in poklicnega izobraževanja na šolah vseh vrst in stopenj. Varstvene ukrepe in normative se mora upoštevati ne samo pri gradnji proizvodnih objektov in naprav, temveč tudi že pri projektiranju, graditvi in konstrukciji objektov, pri projektiranju in izvajanju tehnoloških postopkov, pri projektiranju organizacije dela, uvajanju raznih principov in metod dela, konstruiranju in izdelovanju delovnih priprav in naprav; itd. Vse v zvezi z obveznostmi in dolžnostmi do varstva na posameznem delovnem mestu mora biti natanko določeno v opisu delovnega mesta. Poostreni so tudi ukrepi zoper odgovorno osebo, če dopusti, da delavec dela pod vplivom alkohola. Medsebojne odnose, s katerimi bomo delavcu v organizaciji združenega dela urejali pravice in dolžnosti iz varstva pri delu, bomo uresničevali z internim samoupravnim spprazumom o varstvu pri delu ter z drugimi splošnimi akti. O poudarjeni direktni in osebni odgovornosti te novosti smo že pisali v januarski številki Hmeljarja . Za službo varstva pri delu Janko Zupanek Hmeljar bile ocene gibanja hmeljskega trga, ki jih je dala ista skupina na zasedanju leta 1972 v Wolnzachu (ZR Nemčija), dokaj točne. Takrat je bilo predvideno, da bo letna svetovna proizvodnja piva v letu 1980 dosegla 900 milijonov ali 1000 milijonov hektolitrov. Ta ocena je lahko realna, saj je že leta 1973 znašala dosežena proizvodnja piva 730 milijonov hi. Povprečno letno povečanje proizvodnje za 3 % (verižni indeks = 103) bi dalo v letu 1980 proizvodnjo 898 milijonov hi. Glede na takšno proizvodnjo piva bi potrebe po hmelju narasle na 2,5 do 3,0 milijone stotov, kar je seveda močno odvisno od odmerka hmelja za pivo. Ta pa je največja neznanka pri planiranju bodočih potreb po hmelju. K proučevanju te problematike je bila pritegnjena znanstvena komisija MHB. Na zasedanju v Paddock Woodu je bil ameriški predstavnik mnenja, da bi na zasedanjih delovne skupine za tržišče dali poudarek kratkoročnim prognozam za 2—3 leta naprej, manj pa bi se spuščali v dolgoročne prognoze. Predlog bodo obravnavali na naslednjem zasedanju delovne skupine za hmeljsko tržišče. V točki razno je predsedstvo obravnavalo naslednjo problematiko. a) Sprejet je bil predlog delovne skupine za tržišče, da bi vsi člani pošiljali poročila od 15. septembra do 15. decembra vsakih 15 dni. b) Sprejeti so bili predlogi za podelitev 24 hmeljarskih odlikovanj od t. 1. odlikovanje II. stopnje (oficir hmeljarskega ordena) g. J. De Arcenegui dolgoletnemu predstavniku Španije v MHB. c) Razprava o sklepu predsedstva 9. 3. 1974 v Parizu, da bi znanstvena komisija zasedala v okviru vsakoletnih kongresov MHB. Ta sklep je naletel na odpor. Znanstvena komisija smatra, da predsedstvo po statutu ni Tabela 1 Površine in pridelek hmelja 1973 in 1974 v državah MHB Država Površine ha Pridelek v stotih ä 50 kg x’) 1973 1974 1973 1974 Avstralija 1.080 1.080 44.224 42.240 Belgija 1.220 1.220 40.000. 42.000 Bolgarija 1.100 1.220 13.040 13.000 ZR Nemčija 20.039 20.157 769.566 698.000 CSSR 9.001 9.268 206.000 185.000 DR Nemčija 2.093 2.100 50.796 54.000 Anglija 6.769 6.554 208.949 204.000 Španija 1.890 1.790 48.110 47.000 Francija 1.249 1.230 43.140 39.000 Jugoslavija 4.012 4.026 110.940 104.000 Poljska 2.492 2.539 64.536 50.000 USA 12.712 13.186 496.861 510.936 64.370 2,096.162 1,989.176 X1) ocena ha- 2.2.000 zo.ooo ifä.OOO . 16.000 . -Ik. 000 . iz.ooo . 10.000 . K. 000 . 6,000 k.000 . Z.C0Q mò