LIST ZA INTERESE DELAVSKEGA LJUDSTVA. v. 5 (No. S). / OliicHK-o, Maj, 1906 Leto I. (Vol. 1.) - ' t siava prvemu od blizo io daleč. varjati, da je ta monarh i stično ab- kon ne bi dovolil ločitve; neznosne , . - - _----- — ------sohtt'stična uredba veljavna samo razmere razbijejo ljudje tako ali majniku! # na verskem in na notranje cerkve- pa tako. Toda kje ostane pamet, a- 1 nem polju. Tudi v političnih stva- ko se hoče takim ljudem, ki bi mor- reh je kompetentna za katoličane; da v novem zakonu lahko našli Zopet je solnce s svojimi toplimi — Knščanska demokracija — to papež izda encikliko o državnem srečo, prepove in onemogoči poro- žarki obudilo naravo k življenju,, je nova fraza, s katero bega "Slo- zakonu glede ločitve cerkve in dr- ki? Komu naj to koristi? Katoliška Bela, mrtvaška* odej a se jeTumak- venec" svoje, kakor se vidi, zelo po- zave na Francoskem — m njegov cerkev sicer pravi: Zakon je neraz- nila solnčnim žarkom in povsod si- trpežljive čitatelje. Pravi: Boj sta spis. obvezuje katoličane; papež ob- družljiv. To je njena stvar in če li iz zemlje novo življenje, zavi- napovedali krščanska demokra- sod: državno naredbo o prestopa- ravno hoče, lahko ostane pri temi? ja zemljo v praznično obleko. T cija in poganska demokracija. Po- nju iz vere v vero v Bosni in nad- A zakaj naj bi država ne smela do- Mn tudi delavci hite v industrial- Rani — to smo namreč po Sloven- škof Stadler se spunta proti držav- voliti ločitve in nove združitve? A- * nih kraijih na shode v praznični ob- cu' mi, socialni demokratje. Kleri- nim predpisom; cesar označi svoje ko cerkev noče priznati novega za- leki, da dvignejo svoji glas proti kgtlno glasilo je zelo nevedno, da stališče napram šolskim zakonom kona, na} ga ne prizna in kdor mi- svojim izmozgovalcem in izseval- rabi izraz "krščanska demokraci- in katoličani se morajo držati tega. sli, da mora res žrtvovati svojo sre- cem, proti krivičnemu družabnemu kjer bi moralo reči pravzaprav Vse to je očitno, razumljivo, nepo- čo cerkveni volji, naj jo žrtvuje, redu, ki je zakriviti, da so dandanes "katoliška''. V tem tiči namreč ja- bitno — irr vendar ima "Slovenec" Nihče mu ne brani tega. A zakaj ljudje na svetu razdeljeni v dva ta- ko velika razlika. Krščanska demo- toliko predrznosti, da pisari o krš- naj bi morali vsled tega trpeti tudi bora, v tabor izsesanih trpinov in kracija je mogoča, ako se misli na čanski demokraciji! Zakaj tako tisti, ki mislijo drugače?... Danes pa peščico kapitalistov, ki si preko prvotno krščanstvo, na Kristusov smelo laže? Ali misli, da z resnico je katoliško ločenim zakoncem no- mrtvih trupel teh trpinov pridobiva nauk in na življenje prvih, nepri- ne bi mogel pridobiti pristašev?... mogoče, poročiti se vnovič. Ali neizmerno bogatstvo. ? znanih, potlačenih, preganjanih, tr- Najbrže bi bilo res tako. A ravno mrtva črj1eda klerikalci ne po- presedeti več mesecev v ječi, njih hče ni zahteval, da bi se verjelo v kje tako velika, kakor ravno v tem yedo otroci so pa morali stradati. In vzlic tn. Kar pa pred sto leti ni bilo ver- vprašanja V tem. ko trdijo, da ho- ^ p „ vsem šikanom si je misel za praz- sko. resnične ne more postati tako čejo varovati nravnost, so v resnici novanje prvega majnika pridobila kar črez noč. Katoliška cerkev pa sedanje razmere največja nevar- V ameriški republik; je tak za- na milijone pristašev križem sveta, vendar dane; zahteva vero v pape- nost za moralo. Dočim pnpovedu- kon upeljan in se vsled tega ni po- zotpet ževo nezmotljivost; katoličan, ki ne jejo ženam, da hočejo ščititi njih $drl svet. ki na dani prvega majnika zdpet UP ■■ ■ kličejo v boj- svoje brezbrižne tova- veruje vanjo, greši. Cerkev je na- interese, vklepajo sedanje razmere riše proti molohti — kapitalizmu. mlila iz te nezmotljivosti dogmo, ravno /ene v najhujše suženstvo. li svojo moč. Da pa'je ta moč Sredstva, s katerim bi se preprečilo Na ta dan iz milijonov grl odme- da utrdi svojo moč. Da pa'je ta moč Sredstva, s katerim bi se preprečilo — Pri zaidnjih obemskah voliva • Doli t današnjo krivično člove- -a v tok rat ičn a, mora razumeti, kdor iočevanje takih zakoncev, ki sploh t vah v Chicagu je bilo oddanih 27,-iko družibo. Mi zahtevamo enake le količkaj logično misli. Organiza- ne morejo živeti skupaj, sploh ni. 097 glasov za socialistične kandida-pravice in enake dolžnosti za vse cija z nezmotljivim »papežem na če- Ogromno število ločenih zakoncev te. Ako primorjama izid volitev z ljudi na svetu!" tu ne more biti drugačna, kakor ab- dokazuje to. Ločitev je torej tudi izidom z leta 1904 v aprilu, tedaj In ta klic bo odmeval toliko časa, solutistična. Tu nima narod odlo danes mogoča m ne gre se za to, da moramo konštatirati-, da se je šte-dokler se ne poruši današnja dru- čevati ničesar, temveč, ako hoče bi- se še le dovoli možu in ženi razhod, vilo^ sociiHstičnih glasov skoro žabna sta-vfba, na r pa zgradi družbo, siromakov, ne bogat SOCIJAiLlSTIČKA DEMON- ja je potrebna dašnjem obrtnič- STRAC1JA U BRISELU. kom i- zanatninskom staležu, da se ~~bore prema ovdašnjim mračnjaci Kako prdšle godme prirediše ma, i lopov hika koji na® eksplotišu briselski socijalisti i ove goldine; nacionalna. Skupština je bila sa- pair dana prije novačenja (ov. g. zvana na dan 10 travnja, na kojoj i. veljače) demostracijti protest se je zaključilo, da se što u kročem protiv belgijakog regrufcskog sisrte-. roku rzrade društvena pravito i ma, za oslobodjenje sposglbtni mom- podtUnm sjednici. ka od vojnicke službe. raza i u/ novome svijetiL na prvom koraku u> ovu slolxxlnu riemlju. On vjeruje u svjetlo pravdi i istine, kojima je on ustrajan i aigilan lu- conosa... Ovogodišnlja demostracija razlikovala se od pri jasni (kiroz srčanije govore skupštiroski govornika, ta-kodjeir 'kroz večesg po»jecenja rad-nika na isti. Povod tomu povečanju dolaizi kroz ogorčerije iz ruske revolucije, i proturvojnička propaganda u Francuskoj i Italiji. Demostracija sastojaše iz briseiske so-cijaldem. parbaje, i povofka počme od njihove kuče "Radničkog doma'" preko Unutrašnji graidski ulica. Jedna od radnika sastavljena gtlazba svira revolucionarne pjesme. Zastave i vrpci nose nadpise: "Rat protiv Raltu)!" "Dolje sa antverp-skom tvrdjom!"' "Dole sa novačenjem!" "Živila- naoružana narodno*!" U 10 sati u. veče. sakupiše MAKSIM GORKI J. New York . Od nekoliko dana več bora v i ov-dje u našoj sredini mili gost, poznati ruski pisac, cvjet revolucije, Maksim Pješkov Gorkij. On je umjetnik, aH u prvoj je linij rabita tor. Njegova je sva um-jetnost prožeta agitacijom. Iz sve-ga, što on piše, struji neka snaga, koja razdore ustaljeni, konvencio-nalni red. On je agitator svijeta izopcenifh> on je cvjet revol-u-cije. On je onaj Ogorki" — oda-kle i njegovo ime, koje si je sam dao — koji poznaje u tančine pat-nje i gorčinu potlačenih, on je branič ne samo svog naroda u cje-^ »an u vete. jyaKuyise se . , . , .v . . . demostranti u Viktoria Sal ovde ^ bra™c ***1Iav!to bese održani razni govori, od soci- kracen,h « omih' koJima nc jalrstidki vcfdja. dadoše ni najprimitivnijih prava čovječje časti. On ne sumnja u po-bjedu pravnice i isti ne. pa je u tam pogledu navjestitelj nove vjere.* U njegov u djdu, "Na» dnu života" - odgovara hodočasnik starac Luka u prenočištu, gdje se je sku- BalnderveMe kaže, u subotli je novačenje, to znači od 60,000 hilja-da mladi ljutdi, kol j i u vojnički go dina stoje 13,000 hilja Ibit če uzeti i na 2 ili 3 godtne u vojarne poslati. Naša današnja demostracija 'je . . , - - . - 'protest prdtiv trostrukoj nepravdi, f!° drU6fcven,r tal(* » »"J«*« pro protiv novačanju, protiv nadomje- ^etstva « pokvarenosf, u onoj sp.- štenju kroz novake, i prot'iv vojai- !,,> ?e 1 P^lost, gM ' ' — na pitanje kuda ide, ovo: Program radničke partije traši "u. Malorusiju. Cwjem da se tamo sveopče razoružanje, i urediti na- ^fV'.la nova vJera1. 1 taJ rodnu vojsk«, koja ce na. život i pra- 0dllaZ, taino' ^ ,,ada va naroda pazit i sigurnost zadrža-vu čuvat ima. Zakunite se nama da vi kao vojnici, socijalizmu iznevje-rvt ne čete, i da vi stim prijatelje od države na vašu stranu dobit nasto-jke. Kaže se domovina mora se na-oružati i braniti. Imate vi volju *na vasu bratcu pucati? (Vika: Ne! Ne!) Jedan drugi gorvornik, Leo •Meismans, kalže: Mi od narodne vojske budemo kod svi-banjskog bi-ranja zastupnika, s vim nepravdam pobjednu bitku objavili. RADN1ČKI ZAiNATLJISKI PO-KRBT U CHICAGO. novoj vjeri. Tako i potišteni i po tlačeni u Rusiji kreču za novom vjerom, koja bi im donrjela spas, koja bi ih zbavila iz patnja, propasti, gorčine ... "Čovjdc *je isft-na" — odgovara Luka na pitanje, gdje je isJtina. T njegovim *je stanovis^e i u ovoni kao i u svim drugim pitanjema. Protivnici naši mudro šute i ne osvrcu se na razlaganje soci j a-lista, samo da bi i na dalje mogli pjevati svoj-u staru pjesmu. Nika-da za to ne može biti suvišno, na to pitanje se povratiti. Jer još uvjek ima naivnih ljudi, koji vjeruju na rieč naših protivnika, te koji nisu fmaH zgode čuti socijalno demokratske razloge. Da stvar možemo valjano obraz-. ložiti i proučiti, nužno je, da se prije svega i«f)Oznamo sa- nazorima naših protivnika o domovini; time če-mo ujedno i viditi, što je to "domo-.vina*, i što se pod njom ima razumi jevati. Mnogima če možda to biti čudno i suvišno, ali če se odmah osvjedočiti, da imaju krivo. Jer zaista večina naših ljudi, a oso-bito protivnici, pod rijeeju "domo-vina" sve druigo razumiju, nego sto. bii se razumjeti imailo. Najobičnije se pod domovinom razumijeva zemlja ktmedju nekojih granica, bilo državnih, pokrajinskih Hi tobož narodnosnih; gradovi, zemla, dohne, planine, rijeke, šume, to su1 dijelovi domovine. O njiho-voj se ljepoti pjeva v sanja, za njih se '4krv prolijeva", "život gubi", "bori se'' naravno sve samo u pjes-mama, zdravicama ili najviše na papiru. Narod, koji živi na toj "ro-djenoj, posvečenooj, krvi ju nat opij enoj i. proslav 1 j enoj' grud i1 \ dol a-zi tek u drugi red; om je nekakova pepel juga u "ljuba vi" domovin-skoj. S vi bez razlike jezika, vjere i pori jekla, koji žive irnutar dotičnih granica smatraj u se obično jednim narodom ako to na stvairi i nije i-stina. Za sve moginče teorije, ,"po-vjesne kstine" itd., koje su ui tu svrhu nužne, več su se postaTali "patriotski povjesničari i učenja^ ci". Njihova je umjetnost upravo bez granica. Oni yeoma lahko od crn^>ga naprave bijelo i obratno. Ljudi, koji- tjeraju ta>j lijepi posao okrstiše se sami "rodoljubima, pa-triotama" itd. Drugi razumni stvo-rovr naiziivaju ih "šovenrma, šovi^ nistima", što znači: zasukanci i pre* tjeranci u nacionalnim pitanjim». Šovinisti svakoga naroda su slijepi za prava, ljepote, s^x>sobnosti, kik-turui itd. drugih a osobitO nji^fe mrskih naroda, dok opet narod, u kojem su slučajno rodjeni ili bar odgojeni, utzdiiu i hvale preko svake m j ere, pak cesto i onda, kada je što vrijedno za kuditi u mjesto po-hvaliti. Najbolje čemo te šoviniste prikazati primjerom iz Ugarske, gd^e je madjarski šovinizam veoma ra»-vijen. Madjarski šoviniste drže ci-jekt Ugarsku zajedno sa Horvat-skom i Slavonijom za "magyarsku zemlju", a svakoga državljainina o-vih zemalja proglašuju pravim Ma-d j arom. I ako mnogi narodi u ovim zemljama žive još pored Madjara, koji dapače niti ne znadu madjar-skoga jezika, te se ističu kao posebne narodne skupine hrvatska, srp-ske, rumunjske itd. Nu za to šo»vi-nisti več imaju: gotovu "teoriju", naime sv i su- ti državljani sada samo "političkii Madjari", a pravi tek imaju postati t. j. imaju se pomii*-djariti. Koji to nece od dobre volje učinki, ima se državna vlast postarati, da im djeca na šilu uče madjarski jezik, dob:ju madjarsko ime itd. Svima onima, koji ne pristaju uz te Uide njihove nazore, vele, da su izdaj ice naroda, da ne ljube svoje domovine itd. Nara/vno, da svi ti |X)časni nazivi u prvom redu zapa-daju madjarske socijalne demokrate, jer ne prrstaju uz njihove šovi-nističke nazore i namjere, jednom . riječi za to, jer pod riječju "domovina" i "rad za domovinu" ne smatraju ono, to ovi šovinisti hoče. A da li su ti šovinisti za to u i>-stinu veliki narodni prijatelji? Ni govora o tome. Kod Madjara — kao i kod nas Hrvata — se to oso-bito lijepo vidi, jer se "patrioti" u-vijek nalaze tamo, gdje treba guliti puku kozu s ledja — naravno ne izuzev ni sam madjan&i puk. Naprotiv nikada ih nema tamo, gdje / narodu treba pomagati ~u bi jedi i nevolji, i gdje se treba boriti za njegova prava. Istih t -h i takovi-h zafeu'kanih šo-vinrsta ima i kod nas, te su si na vlas slični sa svnjom bračom po nazorima mejljti 'Madjarima. Nu da je ostalo samo na tako ludiin) nazorima ni po jada. nego se kod nas — valljda da glupost bude veča — išio još dalje. Kako je poznato, naši su pametni pol it ičar i-šovinisti u svojoj lu-djačkoj zaslijepljenosti razjarili borbu do noževa ne saimo i zmed ju na^egai i kojega strarfqga naroda, nego su tu »borbu duboko razvili i / ukorjenili u jednom te istom narodu, koji je slučajno dobio dva imena. Povoda za dvostruko ime dao je naš zcml j opisni položaj, povjesni razvoj i vjerska i^ključivost. Naš narod na svom istoku i ugoistoku veečinom je pravoslavne vjere, piše čirilicom (pismenima, koja su naistala od grčkih i latinskih sk>va). te je u prvo doba svoga povjeswy-ga razvoja stojao pod uplivom grč-ke (bizantijske) kulture, a kašnjc ^e bio pod Turcima, a djelomično je još i danas. Tako se sve do naj^-novijega doba r?zvi jaj odjelito^ od sviju dijelova u središtir (Bosna), u sjeveru t sjevero-zapadu i zapaL du, te je konačno u doba nacional-noga prqx>roda — od doba pučkog mudraca Dositeja i jezikoslovca Vuka/ Karadziča pop rimi o i posA- no narodno9no ime "Srbi". Napro-tiv drugi dio našega naroda, naro-Stto na sjevero-zapadu i jugo-zapa-(li* vecinom ie vjere katoliške, u eijelome svom razvoju stojao je pod u/plivom rimskog papižma i za* padne kulture, kulture talijanske i njemačke, poprimio je latinicu za narodno pismo, a u novi je doba, doba national noga preporoda poprimio je i j edinstveno narodno ime Hrvati". / Naravno pametnim 1 j ud ima to sve nebi 9metalo, da ta j jedan te isti narod »a dva* imena nastoje čim pri je s j edin it i u jednu cjelinu, da mu postave zajednički cilj jedin-stvenoga nacionahioga ujedinjenja. te claj onda uzrade na njegovom kulr turnom, gospod air sikom i pol i tičk om tu&iiranju, osvješčenju i oslobodje-njasulja (graha) usred cr-kve pred svjetinom bogomdaca; več to danas nema, itd. — Danas se pred ovorn socialrstickom naukoin klanja i najokareliji -čivtica, prLsta-lica starimskog poredka; a idiotski joj se seljak divil! Danas se i naj-veči protilv»nik socializma tieši sa rečiina: A! ta nemože se to nikad ostvariti, jer ljudi «nisu jednake naravi! — A upllašeni idiota zažmuri i uizvikne: To mi nečemo doživeti, a naši naraštaj i neka knše glavu stim kako znadu itd. . S^akojako, ova socialistička nauka prevladala je duhove misanaiz-ma i jx)stala je temelj čovječjemi životu damašnjeg kapital ističkog poredka. .Danas nema države, naroda, kontinenta, gdje se ova nauka nije u-vukla, u duhove "potlačeni" prole-tarca! U moderno-industrijiskim zemlja-1 ma, bna je postala držatva u buržo-askoj državi ! Uzmimo na primjer Njemačku, gdje je ova nauka več \zakorijenjena. Ova zemlja ima zva-nično — 3,187,000 birača sociali-stički, od- 25 gdd. svoje starosti pa na više, koji obuluvačaju svoje fa-milije do skupa 12,000,000 duša. A šta če se reči s onimi pozitivnim e-lementom, jezgrotn sociallisticke bujnosti, koji su izvan gornjeg bro- ja (prema buržoaskim zakon ima) izkl j učeni; a to su mlade bujne e-nengije od 16 do 25 god. svoje starosti, kojih ima u najmanjem broju 8 mil i j uiha: pa dalje oni koji su ne-zvanični, do najmanje 5—6 mili j lina duša; gde ukuipno Njemacka može preko 25 miliju-na duša so-cialisticki brojiosje-dava, dade razdieliti, niti onaj- što crkava od gladi, neče sebi dozvoliti da crkne, več se mora sa onim u koštac hvatiti, koji posjedava njegov dio. Takodjer nitko neče dozvoliti, da danas što posjedava 11a i-stom stepe mi nepomično ostaviti; več kao naravno mora 9voje gospodarstvo uveličavati u život privesti ; da se podieli sva kultura na sve stanovnike podjednako, posle izves-nog vTeniena, pod današnojom pro-izvadnjom "robe", došlo bi isto, t, j. došla bi isti stepen, sa koga smo prvi put pošli. Isto tako i na udruženje kako liberaili i anarhiste kažu! Jedrno nečju socializam je novo-rodjeno dtete prirodne nužnosti, kome njegova qx>ha života na redu dolazi; da živi!!! — Pa onda šta je to prostom riječju socijalizam kazati ? To je jedno ujedinenje: jedrno društvo jedne zemlje, j«ednog kontinenta, ili cele zemaljske krugle, u kome piie*sitaje više "moje" i "tvoje", u kome prestaje naše i vaše, več postaje samo naše. Društvo jedno, u kome prestaje pirivatna svojina, a na mesto ove dola obšta (obča) svojima, koju danas jednom rieču naziva ju komuna. Prirodna stvar kad prestane "moje" i "tvoje" mora prestati kradja i laž, ulbijstvo, zatvor, robije i kockanje, i sva nevoljanstva. Neče nitko iniati povdda ili uzroka da od drugog ukrade, jer če onda qkras^ti od san>ou sebe, ali na djavola, kamo če sa ovim ukradjenini, kad ga nema gdje i nema zašto upotrebiti! Znači biti lud Hi bedast, pa sa j edine gomile uizeti, a na drugu gomilu o-staviti, a obadvie pripadaj u njemu. Medjutim, povoda ili uzroka današnjem lopovu daje današnji sistem života, u kome jedan posjedava 6 milijarda bogatstva, a 6 mil. ljudi umiru od glgdi nema j uči kruha da jedu. Jedan primer ču ovde navesti: Pre kratko vreme, Nemački car Vilem primio.je u audienciju mi-liar distui Alfred a Beitha, mladog i i>eoženjenog bogataša, koji stanuje u Londonu Park Lave a ima svudia svoje vile; a posjednik je zlatnih i diamants'ki rudnika (brd^t) u jiuž- , noj Africi,* posjedava 6 milijardi maraka, gdje ovaj novac donosi 2/2% kaimata godišnje, tako se mladi buržoa Beith šeta i uživa; a gotovina mu radi godišnje još vi-šak od 15 milijuna maraka (ili bolje reči 15 milij. grade mu krvave i* znojave radničke snage). Patriarhalni Mikado japanski rat ie vodio (t. j. sedeo i pa zapovjedao da stoka pod nož ide) boreči se i braneči 11 milijuna maraka, koje godišnje kao čisit prihod od imača i plate užival! Mikado ima godiš-nju plaitu 6,000,000 maraka; dalje 2,000,000 maraka kamate od ratne naknade, kojfe je pobedjena Kina pre 10 godima u sumi 40 milijuna mark platiti morala: onda 1 mil. mark. prihoda od njegovog imanja, koje vredi 2 mil. mark., koja je velika 2,316,000 hektara. A japanski narod neka zapuši tista sa 2—3 urme ili neka uzme l/j klg, riie dnevno, pa neka pije vodu, i oduševljen bude svoju krv prolki, da Mikadu popne ovu brojku od 11 do 15 milijuna! Socialistička nauka stoječi na o-vakvim od nosi ma, kakvi u današnjem kapitalističkom sistemu vlada-ju, postala je s,pecijahia i zapletena, tako, da ju je u brzo mučno proučiti, svatati i poj miti, osoi>ko kad se uzmte u dbzir današnje neškolo^ vanje, i obyčajno basnoslovje, vera i druga zatucivanja mozga. Nepoznavalačkie mase ogiomnog sveta zemaljske krugle: koji je ne-, naučan i neume sebe da predstavi i objasni svoj položaj i dostojanstvo čoveka, koje on trelba u svom životu da za uzme! Ali naprotiv tome analiziraju se i zadjuju duhovi, koji ovou v j est socializma raznose po oelom svetu, i masa sveta budise, i-dolazii k saznaju svoje sviesti i do^ojanstva, i tu su več dani današnjem sistemu izbrojeni. Jedna naj novi ja s vi j est socializma pre par dana odskočila je iz Nemačke u Ameriku Chikago, a zar palila je jednu veliku buktinju, koja se zove "Proletarec" a koja se za-plamtila medju Jugoslovenima koji u Amferiki žive. Mi joj iz Evrope šal jemo snage— vatre neka što pre zatpali ceo svet, neka izgori "Pau-cine", u kojima su se upflieli bedni radničkj duhovi, koji su morali svoje rodjenp mjesto u Evropi da osta- . ve, pa da preko mora u daljnu Ameriku idu krvavog kruha da traže. Neka živi nova buktinja "Prolie-tarec", neka zagrmi i odjekne stroja socializma oko cijele zemaljske krugle! Neka jednodušno zagrmi radnič-ki glas proletera sviju zemalja: da je u stanju snažna radnička nišica^ raamrstati karpitalistički možak. Hamburg, 15. Marz 1906. V. Djurakič. Petrograd. — Vlada je poduzela najodlučnije i najoštrije mjere pro-tiv agitacija, da se ponovno pokre-ne generalni štrajk telegrafista i že-ljezničkih namještnika. x 9 O "siiomašnosti" cerkve v Avstriji pričajo sledeče številke: Premoženje posameznih škofij iznaša v Olomucu 14,211,938 kron, Praga 11,508,516, v Dunaj. 6,946,944, Sol-nograd 6,442,560, Vratislava (avstrijski delež) 6,418,038, Ljubljana 2,133,520, Przemysl 1,951,640, Gradec 1,560,544. Lvov 1,544,908, Kraljev gradeč 1,514,330, Brno 1,504,-172, Briksen 1,431,810 kron, Celovec j,308,400, Trient 1,018,330. — Dohodkov na letoi majo škofij* O-lomuc 571,068 K, Praga 501,868, Dunaj 308,506, Solnograd 253,270, Vratislava 213,270, Ljubljan 82,-114, Przemysl 80,900, Gradec 74,-320, Lvov 136,124, Kraljev gradeč 60,340, Brno 69,540, Briksen 58,-632, Celovec 65,644, Trident 74,^ 632, telo 44 K.— Ubogi škofje! •PROLETAREC' Lint za interese delavskega ljudstva. Izhaja enkrat v mesecu. Izdajatelj: Slovenska Socialistična zveza v Ameriki. Naročnina za celo leto v Ameriki.; .50c Za Avstrijo.....;........... .3 krone Naslov: "PROLETAREC", 683 Loom i s St., Chicago, 111. - ■ f 'PROLETAREC' Devoted to the interests of the Laboring classes. Published monthly by the "Sloveni-an Socialist Association of America," at 683 Loomic St., Chicago, 111. • Subecrlbtlon rates 50c s year. Advertisements on agreement. ~ Entered at second-class matter January 11th lttofi at the Post Office at Chicago, 111., under the act of Congress of March 3,187V* KAKO NAJ SE POŠILJA DENAR V STARO DOMOVINO. Mej ameriškimi Slovenci, sploh med) Slovani in Talijani vobče je dandanes mnogo ljudi, ki se pečajo s pošiljanjem denarja v -staro domovino. Ti baranita/vci m menjavci z denarjem se v to svrhtt poskiiJuje-jo bonrtbostične reklame v listih, ki so navadno njih lastnina, * pri tem utrjujoč, da so dobri narodnjlakr ali pošteni kristjamje. Poslužuje jo se sploh fraz, o katerih so prepričani, da "vlečejo pri preprostem narodu. Pri ti vrsti ljudeh so vera in narodnost, kakor tudi vse druge reklamne fraze le prosta, navadna vaba za njih "kšeft". Narodnost je fraza, vera vaba, druge reklamne fn£e, pa humbug. Ako bi se tem ljaidem šlo v resnici za rtancdinosrt, bi v prvi vrsti podučili .slovenske delavce v Ameriki, najt za pošiljatev denarja v staro domovino pri poštnib upraviteljih (postmaster) zalitevajo poštne nakaznice (Internacioniart Money Order) v angleškem in sluvenskem jeziku in se naj za denarne pošilja-tve poeilužujejo le ameriške pošta, -ker Zdr. drž. garantirajo, tla »bode vsaka denarna pošiljatev dospela v roke pranega adnata. Do sedaj imamo v Ameriki angleške, nemške, talij anske, frainoo-sfke, češke itd medtnanoidne poštne denarne nakaznice, le v j'ugoslovan-akih jezikih jih iščemo zaman. In kje je vzrok? Naši veliki jugoslovanski "patriot je", ki ob vsaki priliki povdiar-ja)jo v e iiajslov-^^^T^^j* deželo), petem pa lahko ob prililfei sam izroči dtenar na pošti, za joair timv poštni uradnik takoj izroči potrdi km, 'katero je treba hraniti. Na poštne nakaznice se naj piše le & črnilom. Drugi del poštne nakaznice, katerega mortai napisati pošiljalec denarja se glasi in je po-polniti npr.: For the sumi of fwe Dollars amd 50. cents. — SvLta pet tolarjev in 50 centov. Payable to Jožef Krašovec. — Se izpteča Jožef Krašovec. Town (or City) of Ljubljana1. — Mesto Ljubljana. No. 2 ; Prešernove ulice, Street, Gcunty, Canton. Da ni potrebno nič napisati, ako je v kraju, kamor se pošilja denar, poštni uirad. Ako pa ni tam poštnega) urada, se pa na to mesto zapiše poštni urad, ki je določen za kna»j, kamor je namenjena denarna picišiljatev. Province, Kranjsko. — Dežela, Kranjsko. Country, Avstrija. — Država, Avstrija. V tretjem deluj pa mora napisati pošiltjalec denarja svoj natančen naslov. " Sent by Jaka Sloga. — Poslal Jaka Sloga. Net. 110 Blue Island ^Street. — St. 110 Bine Island ce>sta. Town or City, Chicago. — Mesto, Chicago. State of Illinois. — Država Illinois. Nla' poštni nakaznici ni treba pisati dvakrat, kakor je pisano na tem vzorcu, temveč le enkrat. Tu smo pisali dvakrat radii tega, da1 so v«sa-kijmur umi j i ve angleške besede, da vsakdo ve, kako je treba napisati denarno nakaznitoo. Odkar je Avstrija tudi glede denarnih pošiljatev sklenila pogodbo z Zdr. rkoli želi kako pojasnilo glede pošiljanja denarja, kdor ni ta navoJLla nafcumel, naj »se obrne za }>ofasnilo na uprav ni št vo " I'roletarea*, ki bode radovoljno in brezplačno' dopbslalo 1 mu tozadevne informacije. PRE VLADNA MOC TRUSTA. I^e 'kratek Čas nam še preostaja, da Tazmotrivamo in obsojamo moč trusta, pripoznamu njega prevlad-no silo, katero je potrdil uradno pred1 nekaj leti znani predsednik Zdr. drž. — McKinley. Ko bi se ta človek dame>» vsaj še einkrat prebudil iz trdnega, večnega spanja, ko bi Se njegove kosti sklenile diruga z drugo, tedaj bi se cul iz njegovih prsi močan in krepak glas, kafocr ob času agitacije za predsedniški stolec, ki bi ameriškemu ljudstvu oznanjevail, da .^kuša [xxireti in razde jat i mogočno . poslopje, katerega* je svojih dni sam zgradil in sezidal. Ta glas bi oznan-jeval nekako tako-le: "Oj, trust, le kratek čas je še odmerjen tvojemu tb>tanku. Ura se bliža polnoči, kakor pred novim letom. Ljudski glas ti pa naznanja, da se moraš umakniti — zavladal' je socijalizem." I11 če razmotrivamo današnje gospodarske razmere, tedaj priznamo brezdvomno, da je trust nevarna bolezen, jetikar, rak, ki razjeda današnjo čluveško družbo, ki uničuje pruletarijot duševno, fizično in gmotno..Splofr, kaj je danes trust, ka j nam za jutr obeta ? V trustu niso združeni le republikanci, ampak so združeni tudi demokrat je. Obe ti kapitalistični stranki pa vodite direktno v denarno aristokracijo, ki je za ljudstvo nevarnejša, kakor nekdanja modrokrvna eropska aristokracija, ki pa bode tude kmahi le še na ogledu v kakem star inarch Ccem muzeju. Ako hočemo spoznavati mjc trusta, tedaj je naj prvo potrebno, da upremo svoje poglecfc v gos|Kxlarsko polje,v ogromno pre-nKjgarsko stavko, ki je pričela z dnem 1. aprila t. 1., sptdi v vsako stavko, ki tse bije v korist delavcev — trpinov. Kamorkoli pogledamo, vidimo le gorje. Kjer bi imelo delati deset ali več delavcev, vidimo, dla se imiči le eden pri trdem 10 ali 12 urnem delu na dan. Trust nam plar čuje *naše delo nizko, mej tem ko izdelke v primeru s produktivnimi t roški prodaja za najvišje cene. Trust sploii postavlja cene pridelkom, ki so nesirtamaie in ki intajo le edini namen, da peščica kapitalistov živi razsipno in razkošno. Ta nastop trusta pa logično zahteva tčdpor na drugi strani, nas logično kliče v boj, nas druži v unijah in nas uči ispoztiavati edini pravi gospodarski nauk1— nauk socijar l^zma. Truist na« izsrkava kakor ogromni polip in če ne borno poskrbeli, da njega veje ne bedo segale do neba/ * tedaj bo un čil trust nosi in nase potomce. A ko pa hočemo t rustu še pravočasno izpoilrezati koren ike, potem se moramo združiti pod rdečim, revolucionarnim pr&porom socializma, pod praporom, na katerem se bleste besede: svoboda, enakost in bratstvo. Trustu v 'korist se zlorabljajo zakoni v Zdr. drž, in dandanes nimar tno skoro zakuna, £ rmgloma obdaril tu s sposobnostjo pisatelja, da je »napisal v 44Glas Svobode" članek VPlebnatim socialistom v odgovor"., (" e mogel priti v Ameriko in da je dobil rezervni delež iz bratovske skladnice. Ali ni res tako Boštjan- y "j CIC? Ali taki človek nezasluži druzega, kakor da se mu pljune v obraz? Ne samo jaiz, ampak vsi sodrugi mu svetujemo, da je boljše, če odrine iz na)še naselbine, če misli delati prepir, kakor ga je delal v Neff, O. Na kakšni stopinji izobrazbe je pa Bostjančičev pomagač, znani Kuhmadel, dokazuje dejstvo, da so se pri praznovanju Jožefa dne 17. marca t. 1. vprav po katoliško suvali in da se je zahvaliti le temu, da ni prišlo do kake nesreče, ker je bilo več naših sodrugov navzočih. Toliko v odgovor. Nace 2lemberger, Trst. (SlOvensko-italijanska a-lianca.) Koliko so morali socialni demokratje že pretrpeti psovk, kolikokrat so bili izdajalci, brezdomo-vinci' i. t. d., ker je njih stranka mednarodna, akoravno niso siloven-ski socialni demokratje nič manj' Slovenci, kakor gromobesedni prvaki, italijanski socialisti ne- manj Italijani, kakor frazasti patriotje i. t. d. Združiti se na polju praktičnega dela in skupne koristi s somišljeniki druge narodnosti, to je bil v očeh slovenskih narodnjakov greh naravnost proti naravi. S frazami se je tukaj seveda kaj lahko dase-zalo uspehe. Ali kdo ne pozna danes povesti o farizeju/ki je hvalil boga, da m tak kakor tisti? Volitve v ce-nilno komisijo za dohodninski davek so v Trstu zopet pokazale, da je buržoazija ena armada, ako gre proti delavcem, pade tudi narod-nja.štvo v koš. Socialni* demokratje so letos v tretjem razredu kandidirali, ker je dosti delavcev, ki morajo plačevati dohodninski davek. In če bi bila narodnost za meščane res meja, preko katere se nikakor ne sme podajati roke ."tujcu", bi bili morali socialni demokratje zmagati z veliko večino. Toda ko je buržoazija videla, da nastopa delavstvo, so bile naenkrat pozabljene vse na-rodnjaške trditve, rdeče-belo-zele-no, belo-modro-rdeče, črno-rdeče-zLato in črno-rumeno je bilo naenkrat vse eno, Italijani, Slovenci in Nemci, iredentovci in avstriakanti in "Drang nach Osten", vse je bilo združeno v enem taboru in složno — proti delavcem. Tako so dobili med 4,120 glasovi 114 glasov več kakor socialisti, ter so "zmagali". Akcijo je vodilo italijansko društvo "Patria", ki. je napelo vse moči. In niti ta mednarodna alianca jim ni mogla priboriti večje večine, kakor 144 glasov, pri čemur pa prihaja v poštev, da ogromna večina delavcev sploh nima volilne pravice v komisijo. Za politično bodočnost tržaških nacionalistov vseh barv je to slabo znamenje. In morda še dozi-vimo čas, ko se bodo tudi pri političnih volitvah ravno tako združevali proti nam. Tako se pokazuje ničevnost vsega frazerstva. * — G. Konda oravj v "Glas Svobode", potem ko je naštel koliko odstotkov gradiva se je vporabild v to ali drugo smer — a drugo ji Pa rastio netocijalno raznuHrizKmje. Prav imate g. Konda! "Proletarec^ se ne bode nikdar bavil s socialnim razmotrivanjem kakenšnim se ba->* vi "Glas Svobode", ki bo pričel1 kmalu prinašati članke o zakletih princezinjah in druizih prismodari-jah. "Proletarec" se bavi s social> stičnimi razmotrivanji, ki posegajo globoko v današnje socialne razmere. G. Kondu sta besedi socialističen in socialen kranjska klobasa kakor mu je še ninogo druzih bese-d j z de vitimi pečati zapečatena knjiga. U Moskvi su sada* po svim že-Ijemičkim kolodvorima i tvornica-ma, u koj ina se pojavljuju znaci ponovnih nemira, postavljene, jake vojničke straže. ) Strahopetci navadno pojo sami-seboj, kadar gredo skozi gozd. To delajo zato, da jih ni atrah ... Temu poiobno dela tudi Konda, ko kriči v euomer: "vi ne boste nikdar odločevali v jlednoti!" — Tale stavek je Kondu najibolj priljubljen in se ga tudi najraje poslužuje, Jcadar >e gre za odgovor." Je pa tudi njegova največja uteha v stra-htf, in zato bi ga najraje zapisal čez cel list "Gla9 Svob.", ko bi bila slučajno taka formacija v moftli. Tega pa danes še m, da bi vftmafa taka z ur na 1 i stična, anarhija, kar Konda gdtovo obžaluje. Do cela ne umevno nam je prihajala ta Kondova prikazen pred oči; a ker se prikazuje ze delj časa, kakor Konda sam v njegovem lisittu, smo dobili tudi do cela jasnejše pojme o njej. — Nesporni roj amo se, da bi se kedaj tako spozabili pa rekli, da hočemo mi odločevati,v jed-" noti; ne, tega absolutno nismo nikdar trdili! Ali če se človeka zgrabi — kot se je napr. Mrtina Kon-data in par •n jegovih zagovornikov — pa se jih pri javni priči vpraša o tem in onem, je vendar bolje, da se ti ljudje v strahu) domislijo vse kaj druzega, kot tista, kar se jih je vprašalo. In kaj1 naj bi »se domislili motžje druizega kot to, kar najibolj branijo... za kar se najibolj boje? Jn kaj branijo, za kaji se boje? — Branijo to in bojte se za to, kar ni prav nič v nevarnosti! Ja, ali je Konda vzel jednoto v zakup ali v nakup za 99 letf ali je on mogoče kak jerob jednote? Kaj1 vendar to, ta-nervazno&t g. Konda? Ce&nui to? — Ta usodepolna hranitev, ki ni prav nič umestna in na mestu s socialističnimi resolucijami v "Pro-letancu" napram centr. odboru S. N. P. J., očividno izdaja možakarje okoli tajništva in podjetništva "GI. S*." — Po čemu neki ta "trick"? — Neverno čemu bi šli gasit v Ljubljano, ako gori v Šiški? Kaj pravite! — Mi mislimo, da bi vsaka patrulja take "ognjegasce", ki bi šli "gasit" proti Ljubljani smatrala sumljivim in jih takoj pri Kozlerjevem vrtu vprašala po vzrokih njih namena: .kako to, da gredo "gasit" v Ljubljano, ko gori vendar v Šiški in v Ljubljani ni ognja. Vsekakor lahko patrulja iz teh ljudi izvleče, da so — aH bedaki ali pa so prefriganci,* ki so hoteli napraviti potom takega "tricka" dobro "kupčijo"-- Nekaka tako hoče "trickirati" tudi Konda, ko brani ozir. hoče braniti nekaj„ kar sploh ni v nevarnosti. Odločevanje v jednoti tudi v nevarnosti biti ne more; kajti odločevati nima posameznik, niti centr. odbor, atrlpak cela jednota — udje. (Vsa ji tako bi moralo biti !) V tem .slučaju hoče biti le Konda - nekak špecijelen "protektor jednote, za kar ga pa ni nihče postavil. On je samo tajnik pa ud — in druizega nič! Sicer bi pa imela jednota, ako bi postala kdaji tako realkcijonarna .— v istiinii vtzornega! "protektorja" v Kondi. Domislimo se na tisto blato v paradižu, predno je bog dahnil v njega, pa imamo sliko ... Da hoče bi*i Konda "protektor" S. N. P. J. je vsekakor značilno; toda na njegovo "atitoriteto" se 90cija»listi ne bodo ozirali. Socijaliistom se ni šlo nikdar za to, kdo bo odločeval v jedrnati, šk> "pa se je zaito, — in zato se bo še šlo — kako se bo odločevalo in gospodarilo v njej! Ako so socijalisti člani jedliote, imajo ra«vno tiste pravice govoriti o gospodarstvu in kako se bo odločevalo —kakor en domišljali Konda. Do sedaj» se socijalisti napram jednoti niso mogli izraziti odprto, kajti Konda je postal socijaliatom protivHrffii ^^ Ke\^ojjixualisitii energični v boju za pravo stvar, to Kondo seveda jezi, ali pomagalo mu ne bo nič. Soci jati isti hočejo principjelno — po socij ali stični h načelih — odpraviti vse vsiljive jerobe in ljudstvo, poučiti, da so taki ljudje nevarni, kar mislimo — je tudi kulturno m sacijalistično delo! Kultiviranje vrta ali druzih nasadov ne pomeni saimo kopati in sejati, treba je tudi čistiti in ugonab-Ijatl škodljiva mrčesa... razumete g. Konda ? /Kasa naloga torej ni samo ta kot je Kondova: braniti to, kar ni v nevarnosti itd., temveč bojevati se v kulturnem korist slovenskega delavi meriki. Socijalisti se nikakpn^ nečejo zadovoljiti s Kondovimi predlogi in "nasveti, "naj; bi bili bolje "liberalni ' pa pustili ljudi naj uganjajo svoj humbug" — ne g. Konda; kadar huntbujg presega prag Kondo-ve kuče, takrat je socijalistov dolžnost, da ga primejo za lase; kar se je prilično zgodilo. Tako se ni zgodilo samo žnjim; tako se bo zgoefi-lo tudi zdrugimi. To pa ni naloga enega ali dveh okoli "Proletarca", airtpak je socialistična naloga, ktere Konda seveda nepozna; in kikanje Čez to nalogo gostpod Konda, — ne bo nič pomagalo... jim "zaupnikom", ako se prav ponižno ne prikrive k njemu, da so napačno poučeni o razmirah okoli jed. odbora in sploh zadnjih dogodkov okoli "GL Sv." u * . Da so eni napačno poučeni o razmirah v jednoti, radi priznamo; saj te je "poučil" Konda v privatnih pismih, kjer se lahko laže kolikor se kotnu zljubi... Ker je pa vzlic temu le še precej tacih, ki -so "napačno" poučeni o tem — kakor Konda sam pravi javno — mislimo, da bi bilo zelo hvaležno, ako bi Konda že enkrat te ljudi poučil; saj ima tednik in sta-kim razpolaganjem se lahko marsikaj doseže glede pouka. • Konda! začnite že vendar enkrat ob j a \d j at i prave' nauke, gle> de zadnjih razrnir okoli jednote v MG1. Sv." javno, da nebodo ljmije "napačno" poučeni.- — Ven torej s temi "nauki" in "pravimi pouki" Konda! Pereat napačnim poukom! Vive Veritas! „ v Ker smo Kondu povedali, da je goljuf in slepar, je potem menil, da •se pred ljudstvom opraviči stem, ako se nasprotniku zaluča v obraz par podlih psovk in pa že staro frazo: lažnjivci. — To je za Kondo seveda dovolji; stem meni, je stvar •poravnana. Fraza: lažnjivci naj od-, meri in pogoltne ono tipko in grenko besedo goljuf in slepar. Stem naj bi bil liudič izgnan — z belcebubam. Vsekakor zelo čudni nazori od moža, ki hoče — vsaj navidezno — polagati toliko reštpekta na osebno čast in poštenje. Ali kdor pozna Kondovo "trickarstvo" si bo takoj na'jasneni, od kod to pride. Pred vsem se lahko Uprašamo: ali nas more osdba, ki smo ji povedali v obraz da je goljuf in slepar razžaliti stem, ako nam je zalučal frazo: lažnjivci? Nikakor ne, dok naše trditve nespodbije z dokazi, da ni slepar! Vsak j.urist lahko pove, da je treba v tem slučaju v dosego rehebe-9 lacije konkretnih — ne fraz, temveč dokazov in s*t»m ob enem dokazati, da je bila trditev napram o-sebi neosnovana. Samo dokaz za-nK>re odločiti, da je bil prvi lažnji-vec; — ako se ga ima seveda! Konda pa je hotel stem 'trickom' provociranje le pokriti s frazo, ki se je je poslužil napram jjriči stem, da ji je dejal lažnivec, s čimer pa t ni dokazano, da Konda ni slepar aH goljuf. To dokazati je treba vsekakor pri sodni j i... -, Od Kondeta bi bilo to zelo lepo, ko bi tp dokazal. Dokažite Konda! --- SLOV. PODP. DRUŠTVO SLOVENIJA, ŠT. 44. C. S. B. P. J. Chicago;, III., 16. april 1906. Slov. Podp. društvo Slovenija je oslal , po gospe Pavlini Verščaj, iiLCjjreč «svo-to $2.63, za katere on trdi, da niso 'prišli v društveno blagajno. Ta k rat ni fin. tajnik Fr. Klobučar ima pa to svoto v knjiženo, da je prejel denar 15. junija 1902 in odračunal "pošteno" društvenemu blagajniku. Za kar društvo Slovenija hoče, da pride to v javnost in da lahko vsakdo vidi, da je to drzna laž, kar je gosp. Peče pisal čes. gasp. Klobučarja v zadevi društvenih financ. \ (iospodu Pečetu pa če mu ta dopis ni po volji, naj se prepriča sam, videl bode, koliko je dolžan in koliko je plačal. Fr. Ferdina, ' (Društveni pečat.) tajnik, 570 Throop Str. Opomba uredništva. — Ker je tajnik društva "Slovenija" izrecno v pismu zahteval, da .se ta dopis od besede do besede natisne, je uredil išlki odbor v soglasju s osrednjim odborom "Slovenske socialistične zveze ' v Ameriki sklenil, da se njegovi ielji ugodi, ker smatra, da je vsakdo za dopis odgovarfen, katerega je podpisal s svojim imenom. "Pnoletarec" sploh ni "Gl. Svobode", v katerem se le taki dopisi objavijo, ki so g. Kondatu všeč. Uredniški odbor pa odklanja odgovornost za vsaki dopis, ki je podpisan s polnim imenom in v katerem s"e .|x>lemizira proti osebami, ker so-drugi, ki so v uredniškem odboru, nimajo časa, ne denarja, da1 bi se prepr čali o resnici takih ipolemik. Sploh pa to ni niti njih dolžnost ! Ako bode'kritik a javna in vsakomur dovoljena, potom je mogoče, da se priuče slov. delarvci v Ameriki samostojnemu mišljenju, da bodo pomedli z raznimi narodnimi in klerikalnimi jerobi, ki se jim vsiljujejo na vseh vogalih. bil na milijone duš. In ker mu je prve dni šla pšenica v klasje, je postal ošaben, radi česar so mu spodletele njegove nakane. Vrnil se je v pekel, odkoder je prignal s sabo ne-broj vragov, da bi mu {>omagali pri dušolovu. Ali vzlic podvojeni agi-taciji%je zgubil še več duš. Tako nam pripoveduje narodna pravljica i hudiču — dušelovcu, za katero parne morem jamčiti, da je resnična. Pač pa to, o čemur nam pripoveduje narodna pravljica, sedaj gledani -v Ghica^gu. Le razlika je v tem, da ne nastopajo peklensčelki, pač pa bitja, katerim pravimo navadno ljiudje in zapet ljudje. G. Konda si je nadjal socialistično Icrimko. A ker so čikaški socialisti njemu obrnili hilbet, ker so socialisti dtuzih enakih peklov, da bi na tem svetu zadavili krepiko organizacijo zapadniih plaviarjev in rudarjev. Ostali prebitek veselice se »bode pa vporafci za dostojno praznovanje i. majnika— pravega delavskega praznika. Dne 15. aprila se je vršil v Neffs, Ohio, v prostorih ge/ Ane Dernač protesten shod napram nameravanemu justičnemu umoru v Bbis-sie-u, Idaho. Shod je sklicala češka socialistična organizacija. Shoda so se vdelezili tudi Sodrugi iz Glencoe, Ohio. Na shodu se je govorilo v raznih jezikih. Slovenski je govoril sodr. Žlemfbergar, ki jefmed drugim dejal, da pojdejo slovenski zavedni delavci vsikdar ramo ob raimo z drugimi -narodi v boj, ako se gre za pravice delavstva ali proti .nesramnemu nasilju* buržoazije. "Danes se po pravljici praznuje vstajenje Kri-sta, oznanjevalca komunističnih naukov, talko naj se prebudi tudi slovenski proletariat iz duševnega spanja iti se dvigne proti vsem krivicam." Priporočal je s toplimi besedami, naj vsii glasujejo za predlagano resolucijo, ker se gre za življenje treih nevstrašenih bojevnikov za pravice proletariate. Na shodu se je sprejel soglasno predlog, da bodo delavci iz Neffa in Glencoe skupno praznovali 1. majnik. Medna>r. socialistični khi), Glencoe, Ohio. vila v Boissie, Idabo, tedaj se vde-ležujte protestnh shodov, katere sklicujejo sedaj socialistična stranka in pa strokovno organizirani delavci po vsi Ameriki. — G. Konda trdi v "Glas Svobode", da je v zadnji štev. 6l od-s otkov psovk in hujskanja proti S. N. P. J., "Glasu Svobode" ki Kondi. Mi izrekamo g. Kondu svo--je sožalje, ker ta stavek jasno dokazuje kot beli dan, da se je g. Kondu pričel omračevati njegov duh. Ta duševna bolezen se je pri g. Kondu zajedla tako gkboko, da je -pozabil, da sta on in jednota dva različna pojma, kakor lepak m letak, ali varščina in poroštvo in da kdor njega kaže slovenskemu narodu v Ameriki, v popolni nagoti, stori najkoristnejše delo za narod, ker svari narod pred spretnim sleparjem, ki hoče na troške slovenskega naroda živeti leno in udobno življenje. Take človeške uši — zajeda lke ima vsaki človek pravico pobijati. (KONEC) l* Rostovu na' Donu obdržavala se skupština željezničara', na koju su navalili kozaci, da ju rasprše, te su u skupštinare pucali i usmrtili dvojicu, a osmoricuozli jedili. — V San Frane scu je policija napadla s svojimi gorjačami delavce, ki so po končanem protestnem shodu demonstrirali proti nameravanemu jtusticnemu umoru y l■ K DK1AI, INNTITUTE, 140 West 34th Street, NEW YORK, N. Y. Potem smete biti z mimo dušo prepričani r kratkem popolnega ozdravljenja. U Zavod ])r. E* C. Colllns-il jco vorjrn od 10 ure dopoldni do 5. popoldne.