Štev. 8. V Liubljani, 25. februarja 1920. Leto LX. Glasilo jugoslovanskega utlteljstva Vse spise, v oceno poslane knjige itd. je poSiijati samo na naslov : Uredništvo Učiteljskega Tovariša v Ljubljani, Frančiškanska ul. C. Rokopisov ne vračamo. Vse poSiljatve je poSiijati franko. • Učiteljski Tovariš izhBjn vsako sredo pop. Ako je ta dan praznik, izide list d?n pozneje. Vse leto velja . . 30-- K pol leta .... 15'— „ četrt leta .... 7 50 „ posamezna Številka po 60 vin. Za 07nanila je plačati od enostolpne petit-vrste, če se tiska enkrat . . SOvin. ., „ „ dvakrat. . 80 „ „ „ „ trikrat . . .50 „ za nadaljnja uvršeenja od «etit-vrste po 40 vin. Oznanila sprejema Učiteljska tiskarna. Naročnino, reklamacije, t. j. vse administrativne stvari, je pošiljati samo na naslov: Upravništvo Učiteljsk. Tovariša v Ljubljani, Mestni trg št. 17/111. PoStni čekovni urad št. 11.197. Reklamacije so proste poštnine. "Za reklamne notice, pojasnila, poslana, razpise slt^b je plačati po 60 vin za vsako petit-vrsto. Priloge stanejo poleg poštnine še 45 K. Telefon uredništva štev. 312. Članstvo Zaveze jugoslovanskega uči-teljstva ima s članarino tudi že plačano naročnino, torej ni treba članstvu naročnine posebe plačevati. DRAGO HUDE: Novi minister prosvete. Na čelo ministrstva prosvete je stopil minister -Miša Trifunovič. Pri tem dogodku se oddahnemo, ker vemo, da o šolstvu ne bo več odločeval mož kot je bil Pavle Marinkovič V osebi ministra Miše Trifunoviča smo dobili moža modernih nazorov, katerega glavna naloga bo, preustrojitev jugoslovanske prosvete. Miša Trifunovič je srednješolski profesor ter jako nadarjen mož, ki se ni vedno zanimal samo za povzdigo ljudskega šolstva, ampak tudi za materialno izboljševanje učiteljskega položaja. V času svojega prvega ministrovanja na otoku Krfu je pokazal svoje blago in nepristransko srce. Pri tej priliki me vodijo spomini tja daleč v Užice, kjer stoji mala, toda lepa vila Miše Trifunoviča in kjer gospodinji njegova nečakinja dična gospica Bosa. Mnogo — premnogokrat sem bil za svojega triletnega bivanja v Užicu deležen gostoljubnosti te častite, poštene in idealne družine. Kdor je kdaj imel čast prebiti vsaj malo časa med temi dobrimi ljudmi, spozna, da človek, ki je njihov član, mora imeti srce vneto za vse dobro in lepo. Kako idealen in nesebičen je bil vedno Miša Trifunovič, vidimo iz tega, da se je vse življenje žrtvoval za druge, ne gledaje na lastno korist in življensko udobnost, katerima se je on popolnoma odpovedal. Za korist sestrine dece, med katero je v vojnem času tako močno in kruto razsajala bleda smrt, se je odpovedal lastni zemeljski sreči. Pozdravljamo gospoda ministra ter ga prosimo, naj tudi sedaj na čelu vse jugoslovanske prosvete ne krene s pota svojih idealov, ampak naj zastavi tudi v najzapletenejših in najnevarnejših polič-nih trenutkih svojo besedo in vpliv za korist ljudske izobrazbe! Ljudski blagoslov mu ne izostane. Opozarjamo pa g. ministra, naj se ne daje informirati o šolstvu v Sloveniji od neučiteljev, ki govore s strankarskega stališča, ampak naj pride pogledat sam naš slovenski ljudsko-šolski ustroj na lice mesta! DRAGO HUDE: Združenje sindikatov. Vsako živo stvarjenje se bori za svoj obstanek, koliko bolj šele človek, ki mu je dan vpogled vsaj v bližnjo bodočnost, ki je zmožen premišljevanja in sklepanja in ki mu je dan razum, da shvati vzrok njemu škodljivih posledic. Zadnja vojska je imela za svoj cilj: gospodarski prestiž ene nacije nad drugo. Države so se borile za življenski obstanek svojih narodov, in ker je človeška narava pač taka, da ni nikoli nasičena, tudi za gospodarsko izkoriščanje drugih sosednih in daljnih narodov. Kakor vemo, je ta boj doživel popoln fiasko, nacijonalna ideja je propadla, vezi, ki so vezale ljudstvo v nacijonalen fanatizem, so odpadle; ljudje so sprevideli, da so bratje tudi oni. ki žive sicer rreko državno pobarvanih mejnikov, pa četudi govore kitajsko ali malajsko. Doba demokratizma in nacijonalnega strpljenja je nastopila. Delovni stanovi so se morali po tem uravnati, spremeniti so morali svojo politiko, reorganizirati borbo za svoj obstanek, ki je imela prej za glavno misel: nacijonalizem. Stanovske organizacije so spoznale, da je preobrat deloval na vsa-cega posameznika kakor tudi na skupnost, da se vsak hoče okoristiti iz danega položaja v kolikor se pač da, pa četudi na račun svojega bližnjega. Vse hiti in se peha po dobičku in blagostanju, da si za-gotove svoje socialno stališče. Tu so stanovi tedaj videli, da je potrebno voditi brezobziren boj, kajti sicer se zaduše v novo nastali atmosferi. Razvil se je razredni boj. Ali posamezni stanovi so spoznali takoj, da so med močnejšimi preslabi, pa so se začeli pridruževati s so-rodnejšimi v večje falange. Tako se je porodila misel, da se zvežejo vsi delavni sindikati v proletaiijatsko armado. Mi učitelji smo sicer samo posredno produktiven stan, toda vendar spadamo med gori imenovane kot duševni delavci, zato ne glejmo samo od daleč to stremljenje, temveč se ga dejansko udeležimo, ker sicer bomo zapostavljeni, zaničevani, a kasneje, ko se bomo zavedli svoje nemoči, bo vsako kričanje zastonj. Sedaj Je doba za naš napredek, za daljni korak, ko smo lahko deležni deleža iz sklede pravice. V bodočnosti bo v državi vlada go-spodar-delodajalec, vsi drugi stanovi pa delojemalci-uslužbenci. Država pa hoče imeti od vsacega stanu svojo korist in zahteva, da služimo njenim interesom. Kadar bodo stanovi vlekli vsak zase, Po vlada imela pač malo dela, da si prisvoji svojo korist in svoj dobiček. Kjer so stanovi nesložni, jih bo vlada izigravala enega proti drugemu tako, da se njej niti boriti ne bo treba. Da preprečimo tako državno nasilje nad stanovi, ki je vladalo do svetovne vojske po celem svetu, morajo vsi stanovi spregledati in spoznati svoje stališče ne le napram državi, ampak tudi napram drugim stanovom. Tu ie potrebno, da se vsi stanovi — uslužbenci organizirajo v dosego svojih moral-dih in materijalnih koristi. Kako ie tedaj z učiteljskim stališčem? Kakor pač po navadi, tudi tu smo zadnji. Čudno je pač to; učitelj je vedno propa-gator novih idej in nasprotnik konserva-tizrna, ali pri graditvi svoje lastne organizacije smo vedno zadnji. * Na Francoskem je sklenjen učiteljski sindikat, ki mora biti izvršen do 1. marca t. 1„ toda francosko učiteljstvo stoji že od septembra 1. 1. pred vprašanjem, ali naj se zdniži z delavskim sindikatom ali ne. S početka so bili v večini za to združenje, toda ko so profesorji določili za svoj sindikat, da se z navadnimi delavci ne združijo, začelo se je tudi v učiteljskem sindikatu celjenje. O tej združitvi se bo odločilo o Veliki noči na pariškem j učiteljskem kongresu. Francoski profesorji se nočejo združiti z delavskim sindikatom iz dveh raz-j logov: češ, ker je delavski stan na pre-i nizki stopnji izobraženosti, in ker mislijo, ! da bi s tem pripoznali Marksov sistem. I Učitelji bodo morda drugačnega mišlje-! nja. Čas je prišel sedaj, da tudi mi jugoslovanski učitelji razmišljujemo o tem načinu združenja. Vsi vemo, koliko ie veljal * Prva zveza učiteljskih društev je bila zasnovana šele 1. 1870. v Londonu, francoska pa šele 1. 1901. do sedaj naš stan in koliko nas je upoštevala država in drugi stanovi. Pod Avstrijo smo bili hlapci, katere je kornan-diral, kdor je pač bil na krmilu, in katere so izkoriščali, komur je pač padlo v glavo. Pod Avstrijo smo bili osamljeni kakor suha veja na drevesu, nikdo ni računal z nami, veljali smo za stan, ki se ga brez ugovora lahko ovije okoli prsta. In ko je Jugoslavija nastopila, smo se oddahnili, upali smo, da bomo prišli do svoje veljave in svoje pravice, ali glej: Pavle Marinkovič. ki je obenem še naučni minister, nas ni priznal kot uvaževanja vreden stan, za našo skupno organizacijo Je imel le zaničljiv posmeh, ironično nas je nazival milijonerje. Za norca nas je imel! Kako je mogoče, da je Pavle Marinkovič mogel podcenjevati celo vrsto organiziranih ljudi? Njegovo obnašanje potrjuje mišljenje vseh drugih dosedanjih mogot-cev_ in oblastnežev ne Ie v Avstriji in Srbiji, ampak v vceh državah, samo s to razliko, da Pavle Marinkovič nima sposobnosti prikriti svoj odpor proti nam, med tem ko so drugi skrivali za krinko svooo mržnjo. Vprašamo se. kaj je vzrok, da so nas podcenjevali. Ali je naše delo manj vredno ali celo nepotrebno? Ali bi se moglo izMati brez nas? Ne, vsi vedo, da ie naše delo potrebno,da imata država in ljudstvo korist od njega, ali zaničujejo nas, ker smo se sami zapostavljali, ker si sami nismo zna.!i priboriti avtoritete, ker smo se med seboj klali za korist drugih. Nikdar, tudi v najhujših časih, ni bil naš skupni nastop mogoč. Obešali smo se kot peto kolo vsem mogočim strankam na rep v upanju, da nam bodo kaj dali, a ml sami smo držali križem roke. ( Sedaj mora biti temu konec, sedaj ne poznajmo ne Petra ne Pavla, ampak samo napredek šole in svojo moralno in materijalno korist. Ustanovimo si svojo profesionalno organizacijo učiteljski sindikat in doka-žimo s tem, da brez nas ne morejo shajati, da nas morajo upoštevati in da z nami moraio računati in če tudi so vsi — Pavli Marinkoviči. Naši nasprotniki trde, da radi tega nas ne upoštevajo, ker ne moremo poseči po najskrajnejšem sredstvu — po širfiku, kajti ako štrajkamo, bo država LISTEK ALBIN LAJOVIC: Družabi^e razmere v Ameriki. Univ. prof. V. Kralička iz Chihage je napravil po celi československi republiki več predavanj pod zgorenjim naslovom. 1'no izmed njih je objavljeno v „Vestniku" letnik XVII. št. 1—2., — podam ga v kratkih besedah. „Amerika je dežela svobode. Prvi izseljenci, Holandci in Angleži, so prišli tja, kakor romarji, ne radi blagostanja — ki so ga imeli doma — temveč da bi svobodno živeli — težko živeli — toda po svojem prepričanju. Šli so za idealom. Vsako leto slave Amerikanci ta prvi narodni praznik, ko so trčile ob bregove Amerike prve ladje izseljencev. Kakor se pripoveduje, so jim prinesli domačini purane v dar, zato slave ta dan s puranovo pečenko. Drugi narodni praznik je dan spomina osvoboditve, samostojnosti. Angleška je pobirala od priseljencev davek, ni jim pa dala besede v vladi. Odrekli so plačilo; iz tega se je porodila vojska, Amerikanci so ostali zmagovalci, bojevali so za ideal. Na obsežnih plantažah v južnih deželah je cvetelo suženjstvo. Sedemnajstletni Lincoln je bil nekoč na suženjskem sejmu in bil priča, kako so razprodali zamorsko družino na sedem vetrov. Sam pri sebi je obljubil, da posveti vse svoje delo osvoboditvi sužnjev. Začel je boj, vsak dan se je oglašalo več privržencev. Nastala je dr-žavljaska vojska, uničila tisoč in tisoč življenj, toda ideja osvoboditi sužnje, je ostala zmagovalka. V proslavo treijega narodnega praznika obiskuje narod pokopališča in obklada z rožami grobove onih, ki so žrtvovali življenje za — ideal. Tudi zamorci so polnopravni občani. Četrti narodni praznik je dan dela! Blagostanje Amerike je uspeh dela. Delo, bilo kakoršno bilo, je največja čast. Moje delo, kot delo profesorja, je cenjeno in če bi ga ne mogel opravljati jutri, ogrnil bi plašč in šel v tovarno. Vsako delo, tako univerzitetnega profesorja kakor tovarniškega delavca, je enako cenjeno. Amerikanec se ne sramuje dela, Amerikanec je mož dela. Tam se nikdo ne zakriva. Tu na Češkem me je nekdo vprašal, kaj delam jaz in kaj dela moja družina. Povem mu, da hči študira, sedaj med počitnicami pa hodi v tovarno na delo. „Zaboga, v tovarno na delo?" „Da, da, v tovarno. Prisiuži | si obleko in knjige in jaz sem srečen, da f imam takšno hčerko. Enako delajo hčere še bolj premožnih in uglednejših rodbin kot je moja.« Na dan pred tem praznikom pripovedujejo učitelji učencem, da je delo največja čast. Kako je javno življenje? Družabnega življenja ne smete študirati v Chikagi, pa tudi ne v New Jorku, tu je Evropa, tu živi vsak narod po svojih navadah, to ni Amerika. Njo morate poiskati zunaj na deželi. Če se mi hoče družbe, tedaj grem ven na deželo h svojim znancem. Angleška rodbina druži resne stvari z veselimi. Nikoli se bolj od srca ne nasmejem, kakor kadar sem med njimi, a nikjer nisem dobil več sunkov k premišljevanju, kakor ravno pri njih. Nabožensko življenje je popolnoma svobodno. Marsikdo bi torej mislil, da so tam ljudje brez veroizpovedanja. Toda temu ni tako. 70%je členov različnih verskih, filozofskih in etičnih družb. Nekdo je neveren — dobro, drugi zopet veruje, dftbro — to je njegova stvar. V Ameriki je družba tolerantna, tam ne trpi radi i svojega prepričanja nihče. Poznam dru-žino, v kateri je oče baptist, mati meto-distka, hčerka adventistka, en sin je brez izpovedanja, ne ve kam naj bi vstopil, drugi sin zameta sploh vsako vero in pravi, da hoče biti samo dober človek. Vsak večer debatirajo kar najbolj živo o veri, se tudi prepirajo, a ko gredo spat, si lepo prijateljsko voščijo lahko noč. Politično življenje je silno živahno. Zanimanje za vlado in politiko je veliko. Toda volilne dolžnosti gotovo ne uvedejo. Glasovanje je prednost, lahko ga izvršuje vsakdo svobodno. V politiki imamo dve smeri: demokratie branijo avtoriteto suverene države in gotovo samostojnost vsake državne naprave. Republikanci pa streme za narodno enotnostjo. Vlada li ena smer, gleda, kritikuje in sili k pravičnosti druga. Če nastane j tretja stranka, tedaj je to znamenje, da imata prvi dve skupno slabost, ki jo nočeta ali ne moreta popraviti. Ljudje si osvoje program te nove stranke, ga izvršujejo in odstranjajo vzroke postankak Na ta način se stranke ne starajo, ostajajo nasprotno vedno napredne. Razrednih | strank Amerika ne pozna, zakaj te imajo ; v mislih gmotne uspehe, ki pa v politiki ne smejo odločati. Amerikanec zasleduje ideale v politiki. Nisem politik, in zato ne morem govoriti podrobneje o teh rečeh j Na Češkem sem komaj nekaj trenutkov, ' a že sem moral poslušati tožbe, da re- ki bo povzdignila ugled učiteljstva in šole in ki bo prisilila vse nasprotnike, da se bo šola razvila, kakor je primerno duhu časa in pa koristi ljudske prosvete. Naše šolstvo na Goriškem. V zadnjih številkah »Učit. Tovariša« smo podali poročilo o našem šolstvu Trsta in Istre. Da bo slika o sedanjem stanju našega šolstva v zasedenem ozemlju popolnejša, naj sledi še poročilo za goriški del okupiranega ozemlja. Poročilo, ki ga je sestavil za zborovanje »Edinosti« goriški rogak dr. K a r o I Podgornik, se glasi sledeče: Primašam Vam pozdrave goriških Slovencev, ki so danes z Vami, bratje, bolj edini ko kedaj poprej, saj nas družijo enake bolesti in enako trpljenje. Pred vojno je bilo naše ljudsko in tudi drugo višje šolstvo na Goriškem skoraj že vzorno; zadnja naša vas je že bila preskrbljena s šolo, če ne redno, pa vsaj ekskurendno, in reči smo mogli, da je analfabetizem pri nas že popolnoma izginjal. Preskrbljeni pa nismo bili samo z ljudskimi šolami, kajti poleg teh so se nahajale v raznih obrtnejših krajih še posebne strokovne šole. tako zidarske, mizarske, kamoscške. nadaljevalne šole, čipkarske in druge šole. V Gorici sami smo imeli 14 šolskih zavodov, in sicer: slovensko državno gimnazijo, slovensko moško in žensko učiteljišče z 8-razredno dekliško in 4- razr. deško vadnico, mestno 4-razredno ljudsko šolo pri Sv. Roku in enorazrednico na Ajševici, CM 3-razrednico na Blančah, zavode Šolskega doma in 3 otroške vrtce. Poleg tega smo imeli na državni nemški realki pretežno večino slov. dijakov. *) Kakšno pa je stanje našega šolstva sedaj po leta zasedbe? Po deželi so se šole, ki niso bile naravnost prizadete po vojni, v bistvu ohranile ter so se več ali manj vzdržale. Toda takih šol je le malo. Večina šol je porušenih ali pa vsaj neporabnih. Dolžnost oblasti bi bila, da nemudoma poskrbe za primerne šolske prostore. Storilo se je v tem pogledu sicer nekaj, obnovilo se je nekaj šol deloma, toda samo ne vprašajte, kako. Skrčilo se je število razredov in znano je, s kakimi učnimi sredstvi se mora vršiti pouk, kakšne šolske knjige so dali našim otrokom. Dejstvo je, da v samem goriškem okraju v 25 šolskih občinah ni nikakršnega šolskega pouka. Tako n. pr. v veliki dornberški občini od tamošnje štiri-razrednice še danes ni otvorjen nobeden razred. Po drugi strani pa so n. pr. v Loč-niku od 5 razredov italijanske šole otvorili tri razrede in se v kratkem odpre še četrti, dočim se pa slovenski razred za slovensko manjšino doslej še ni odprl. V sosednji Podgori, kjer so bili 4 razredi, je odprt od teh slovenskih razredov samo eden, dočim pa seveda niso pozabili takoj odpreti enega ital. razreda. Kakor že rečeno, v 25 občinah s 37 razredi ni odprt nobeden razred, drugje pa ni odprta niti polovica prejšnjih razredov. *) Nato navaja dr. Podgornik statistične podatke posameznih goriških šol. Slavnostna številka letošnjega „Učiteljsk. Tovariša" je prinesla obširnejši članek pod naslovom „Križev pot slovenskega šolstva v Gorici", ki vsebuje natančno Statistiko goriškega šolstva iz časov pred vojno — kakor jo dr. Podgornik navaja v svojem poročilu. Na ta članek ,ki se v glavnem krije s Podgornikovim poročilom, opozarjamo še posebej ob tej priliki. P. P. O šolstvu v goriškem mestu samem pa je poročilo zelo kratko: od vseh šol, ki smo jih imeli Slovenci v Gorici pred vojno, ni danes odprta niti ena šola, niti en razred. In dovoljeno nam ni otvoriti nobene šole, če tudi bi jo hoteli vzdrževati sami! Ko je prišla zasedba, so po vsej Gorici, kjer baje ni nobenega Slovenca, na-| lepili vse polno slovenskih lepakov, naslovljenih na nat> Slovence, s katerimi so 1 nam obljubljali še več šol, kot smo jih imeli pod Avstrijo. Kakšen je ta „več", je razvidno iz tega poročila. Nastopiti smo pač morali po vsem tem trn'evo pot vlog in i prošenj. Lani, ko se vkljub onim obljubam na lepakih, ni otvorila nobena šola, so starši vložili na pristojne oblasti več vlog, in ravno tako je tudi društvo „Šolski dom" prosilo za zopetno otvoritev svojih zavodov. Odgovor je prišel šele proti koncu meseca majnika v obliki dopisa, da se s katerim se je poročalo, da se prošnja jemlje v znanje z obžalovanjem, češ, da je za tekoče šolsko leto 1918/19 stvar itak že prepozna. Pripomnjeno je pa bilo, da vzamejo oblasti stvar „nella piu bone-nevole considerazione" (v najdobrohotnej-še vpoštevanje) prihodnje leto. Da se stvar ne pozabi, so goriški Slovenci poslali odposlanstva dne 16. avgusta leta 1914. h generalnemu civilnemu komisarju Cinfelliju, da mu znova priporoče našo šolsko stvar. Dobili so tedaj obljubo, da i je oblast pripravljena, da stvar preštu-| dira in tudi odloči, in sicer, če ne do 1. pa ; vsaj do 15. septembra. Čakali smo potem rešitve, ali rešitve le ni bilo. Ko je potekel poldrugi mesec, so starši ponovno urgirali I rešitev prošenj. Vložila se je vloga na goriško mestno občino, da naj bi otvorila vsaj tiste šole, ki jih je bila doslej dolžna vzdrževati, in zahtevalo se je, da naj jasno pove, ali hoče otvoriti one šole ali ne, da bodo starši vsaj vedeli, pri čem so. Ta spomenica je bila predložena 9. decembra 1919, in se je zahteval odgovor v 8 dneh. Povdarjalo se je v spomenici, da je prijavljenih nad 700 šoloobveznih otrok za ljudsko šolo. Oglasila se je potem 11. dec. 1. 1919. posebna deputacija pri generalnem civilnem komisarju v Trstu, kjer se je ravno tedaj izvršila izprememba v osebi generalnega civilnega komisarja, in deputacija je dobila obljubo, da pride odgovor do 15. decembra. Dan preje, 14. decembra, I je novi generalni civilni komisar Masconi obljubil zastopnikom Slovencev, da ugod-i no reši stvar, da goriški Slovenci dobimo šole, ki nam gredo po zakonu in potrebi. Rešitev pa je bila takšna-le: Mestna občina je poizkusila z insceniranim nastopom nekega vojaškega oddelka zasesti že popravljeno in za šolo pripravljeno šolsko poslopje! Le komaj in komaj smo ubranili naše šolsko poslopje vojaške zasedbe, sklicujoč se na določno obljubo generalnega civilnega komisarja. A to še ni bilo vse. Vrhu vsega je takozvani mestni svet, ki za svoj obstoj vobče nima nikakršne pravne podlage, storil sklep, v katerem grozi, da se upre sploh vsaki šoli s slovenskim učnim jezikom v Gorici, pa naj bi bila šola tudi zasebna. Odgovor generalnega civilnega komisarja, obljubljen za 15. december, je seveda izostal. Slovenski starši so nato 24. decembra urgirali odgovor s posebnima brzojavkama na generalnega civilnega komisarja Masconija in italijanskega ministrskega predsednika Nittija. Na to ponovno drezanje je prišel odgovor, v katerem je bilo zopet zatrje-vano , da se stvar vzame v „najdobro-hotnejše upoštevanje", da pa se čaka na tozadevni predlog goriške mestne občine in odlok osrednjega urada za nove pokra- vesela, da nas ni treba plačevati, In j kmetje bodo veseli, da ni otrokom treba hoditi v šolo in zato lahko ostanejo doma. Učiteljski štrajk bi torej povzročil povsod le veselje. r Štrajk mi sploh obsojamo, kajti on je nasilje. Mi pa imamo v rokah druga sred- j stva. Od ljudske šole ima država mnogo j koristi. Po ljudski izobrazbi se ceni ugled države. Z ljudsko izobrazbo se stopnjuje tudi blagostanje ljudstva In s tem finamci-Jelno stanje države. Vsemu temu pa je povzročitelj ljudsko-šolski učitelj. Med ljudstvom ima dalje popularnost, ugled in spoštovanje samo tista vladla in samo tisti vladajoči sistem, za katerega je učiteljstvo, kajti učiteljstvo nauči lahko mladino kričati: »Živio ta ali oni«, — ali pa tudi: »Doli ž njim!« Kar mi vcepimo v mlada srca, to bo zrastlo, to bo držalo, po tem se bo ljudstvo ravnalo. Veliko moč imamo torej v rokah, pokažimo našim zaničevalcem, da se te moči zavedmo, in čeprav ni učiteljstvo poseglo še nikoli po tem sredstvu, bomo sedaj — ako delavec ne dobi svojega plačila. Ali naj bomo že izdajalci, ako ne poljubljamo tiste roke, ki nas tepe? Ail bo delavec skrbel še dalje za korist tistega, ki se masti z njegovim plačilom, a njemu daksel kruli v želodcu? A ne ustavimo koraka po izvršenju svojega sindikata. Pavle Marinkovič se je izdal, da dokler smo sami, nas ne misli upoštevati. Idimo torej dalje! Da bo glas močnejši, moč impozantnejša, pridruži svoj sindikat k drugim sindikatom pred vsem k delavskemu sindikatu, da dobimo oporo v borbi za ekonomski m socijalni položaj. Sami bi morda bili še preslabi, kajti naš stan je posredno produktiven, vsled tega se moramo združiti, da bomo silnejši, z drugimi neposredno produktivnimi stanovi. To je delavski sindikat. Časi, ki so vstvarjali razliko med lepo in slabo oblečenimi, višjimi In nižjimi, so prešli. Novi čas je združil visoke in majhne, zato ne smemo iti po receptu francoskih profesorjev. Varujmo se predsodkov in ne odbijajmo delavskega sindikata, ampak sprijaznimo in združimo se z njim, kajti imamo mnogo mnogo enakih teženj in potreb, zato smo potrebni skupnega nastopa, a politika je iz-bačena iz sindikata. Obenem pa se nam bo tudi nudila prilika učinkovati na ml-šljeje sodrugov. Na koncu konca pa moramo prisiliti tudi še vse druge intelektualne razrede, da se nam priklopijo v skupni centralni sindikat. Pridruženje in skupno delovanje našega sindikata z delavskim sendikatom še nikakor ne znači, da hočemo postati Marksisti ali socijalisti, saj sindikat je le sredstvo, po katerem naj pridemo do skupnega dobra vseh naprednih članov. Otresti se hočemo na ta način ponižava-jočega hlapčeplazenja in prosjačenja. Bolje je, da nas zavidajo, kakor pa poml-lujejo. Mi ne maramo milostinj, ml samo zahtevamo svoje zasluženo plačilo in ne 'mimo, da drugi dobro žive na račun naših neizplačanih plač in doklad. Ali tudi ko to dovršimo, še nI končano naše delo. Ko imamo urejeno svojo hišo. idimo pospravljat tudi v bližino in okolico. Poglejmo preko naših državnih mej in tudi tam bomo zagledali tovariše, katerim se nič boljše ne godi kot nam. Tudi tam še niso premagali svojih para-sitov. Da pokažemo veljavo in moč uči-teljstva celega sveta, bo naša zadača, da zvežemo vse učiteljske sindikate vse zemlje v — svetovno učiteljsko centralo, publika ni nič vredna, ni nikjer nobenega reda, vsemu da je kriva vlada. Vi bi bili srečen narod, če bi vam mogla vlada vse to storiti. Tako se v Ameriki nikdar ne govori. Nekoč sem srečal v Washingtonu jokajočo ženo. Ni znala angleški, niti nemški, niti češki, šele po poljsko sva se razumela. Njen mož je pri vojakih, ona ne dobi nikake podpore, in nima, od česar bi živela. Prišla je k prezidentu. Že teden dni ga čaka, toda k njemu ne more priti. Zapravila je ves denar in nima niti toliko, da bi se peljala domov. Rečem ji, naj gre z menoj. Peljal sem jo v vojno ministrstvo, poiskal pravega uradnika in tekom ene ure je imela izplačano vso podporo. Nisem kričal, nisem zval vlade na pomoč. Kjer ni kaj v redu, popravi sam, ne oziraj se na drugega in ne dolži brez vzroka vlade. Morebiti si kdo misli, da živimo v Ameriki brez skrbi. Nikoli! Tudi mi imamo čez glavo težkih in resnih, družabnih in nravnih problemov. Pijančevanje je bilo obče zlo. Posamezniki so delali proti-gibanje proti pitju se je razširilo, dokler ni prisililo vlade, da se je začela za stvar zanimati. Pozivala je zdravnike, napro- sila profesorje, da obravnavajo alkoholno vprašanje z bio- in psihologičnega stališča. Sodba vseh je proti pitju alkoholnih pijač. Naposled so se pozvali tudi politiki, da izreko svoja mnenja. Ti so povedali, da so jim gostilničarji in pivovarnar-ji pred volitvami stavili pogoje in jih tudi izsiljevali, češ, da drugače zmedijo volitve. Onemogočujejo torej resno, pravo politiko, zato so proti pitju — zakon proti vživanju alkohola je bil sprejet z veliko večino. Prepovedana je prodaja, izdelovanje in dovažanje alkoholnih pijač. Kapljica alkohola mi ne škoduje, toda zdržim se, če so se štiri petine naroda izrekle proti pitju; podredim se in dobro je tudi tako. Gledališko vprašanje je kočljivo. Privatna gledališča streme za dobičkom. Tega dosežejo z igrami dvomljive kakovosti, ki kaze narod. Proti takim gledališčem se je začela agitacija, gibanje se širi, posledica bo, da se vsa gledališča podr-žavijo,*) da postanejo javne, vsem pristopne žive šole, kjer bo učil igralec z resničnim življenjem. Tudi druga vprašanja se rešujejo na ta način (razporoke.) *) V Jugoslaviji se je med tem to že zgodilo. Vse prerajajoče ideje za zboljšanje pridejo pri nas iz ljudstva, od spodaj navzgor, nikdar se ne čaka na vlado, da to popravi, vsak dela pri izboljšanju — nihče ne kriči in ne toži. S seboj sem prinesel v prospeh vdov in sirot po padlih legijonarjih ček za 50.000 d. Šel sem v Zivnostensko banko. Tu mi ga nemorejo izplačati, ker ni žigosan. Odpravil sem se v urad, ki sem ga po dolgem iskanju srečno našel. Toda tudi tukaj nisem opravil, uradnik me pošlje zopet v drugi urad. Končno sem prišel k pravemu. Gospod svetnik vzame ček, ga pregleda ter mi ga vrne, češ, da ga ne-more žigosati a ne le to, da me mora kaznovati za 1200 čs K, pravi, da mora biti ček najpreje žigosan, pdtem se ga šele lahko podpiše. Jaz sem ga bil pa namreč že podpisal. Prosim in prigovarjam. Pomoli mi pod nos §§ z 1. 1876., po kterem bi v slučaju, da mi žigosa ček in da ga jaz naznanim, moral sam plačati kazen. — Po dolgem prigovarjanju je konečno obtežil s tem grehom svojo vest in mi žigosal ček. — Pri poslovilni avdijenci sem omenil gosp. prezidentu, da ima v službi uradnika, ki ne vrši svojih dolžnosti. Povedal sem mu ves slučaj in z obžalovanjem mi I jlne v Rimu. Ta odgovor je prišel v začetku tega meseca, danes (t. j. na dan zborovanja društva „Edinosti") pa je že 1&, a vprašanje je še vedno tam, kjer je bilo. In stvar je vendar jasna; če bodo oblasti čakale predlogov goriške mestne občine, potem lahko čakajo do sodnega dne. iu ml goriški Slovenci dotlej ne pridemo do svojih pravic. Take so torej naše šolske razmere, pač razmere, ki se morajo imenovati pravcati škandal .kulturni škandal, in ne morda samo krajevni, temveč naravnost evropski škandal. Odgovorna za ta škandal je vsa ententa, a v prvi vrsti njena poobla-ščenka Italija, ki je izvršila zasedbo in upravlja zasedene zemlje. Naj že bo usoda teh krajev kakršnasibodi, bi zasedbena oblast nikakor ne smela dopuščati, da se ne le ne pospešuje, temveč naravnost ovira celo najprimitivnejše kulturno delovanje, da se ne dopušča niti elemetarni šolski pouk, da, celo zasebni šolski pouk na lastne stroške ne! Proti taki svobodi, proti taki „odrešitvi" protestiramo na ves glas, da sliši ves kulturni svet. Tako svobodo in tako odrešenje odklanjamo najod-ločnejše in zahtevamo: Konec bod! zavlačevanja, na dan z našimi šolami! H. Š. Učiteljsko razsodišče Ta izredno važna zadeva je našla bore malo zanimanja med učiteljstvom. Od jeseni do danes se je razpravljalo le Y št. 41. Učit. Tovariša. Tudi voljenemu odboru je došlo le še troje predlogov, katere tu objavim. 1. Pri vsakem društvu (ali pri naši I Zvezi) se skliče za vsak slučaj posebno ! razsodišče. Predsednik mu je načelnik društva (ali Zveze), a vsaka stranka ime-j nuje po 3 člane razsodišča. Pri enakem številu glasov odloča predsednik. To razsodišče zasliši pritožbo in od obeh strank predlagane priče ter razsodi na j podlagi tega materijala. 2. Vsaka stranka imenuje po 2 zastopnika, ki pod predsedstvom dotičnega društva zasliši pritožnike in obtoženca ter ponujene priče. Na podlagi urejenega materijala pojasni ta odbor zadevo pri zborovanju društva ob nenavzočnosti prizadetih in stavi vprašanje, na katera odgovarja vsak član po listku. Obe stranki se zavežeta s častno besedo, da se bodeta udali razsodbi in da ne bodeta glede organizacije zaradi tega izvajali nikakih konsekvenc. 3. Kadar se izvrši nameščenje učiteljske moči, ki razburja učiteljstvo in javnost in se javno ali zasebno očita protekcija vsled sorodstva, političnega mišljenja itd., tedaj se sestane iz lastne volje učiteljsko razsodišče, preišče zadevo, izreče sodbo in stavi šolskim oblastim predloge. O predlogih bo sklepal odbor, zato ne dodam sedaj svojega mnenja, objavim pa, da pride zadeva zopet na dan. Učiteljsko razsodišče ne sme biti pokopano! Zakesnile se je, ker se radi izredno slabih prometnih razmer ni vršilo o Božiču nobeno zborovanje. To lahko nadomestimo o Veliki noči. Društvene predsednike prosim, da stavijo še pred Veliko nočjo na dnevni red točko — Učit. razsodišče — ter vpošljejo morebitne predloee okraj, šol. nadzorniku L. Černeju v Celje ali učitelju H. Šumru v Šmarje pri Jelšah. Tečaj za rokotvorni pouk. Pred 14 dnevi sem čital v čeških listih da priredi »Moravska učiteljska zveza«, o i je odgovoril, da bi na ta način mogli tuj-! cu še srajco sleči, in da bo spravil stvar v red, In nat;Lem se je cela reč uredila, r.e da bi cljavil to v novinah. Imel sem težave s stanovanjem. Moj dečko je zagledal na tleh grila in začel kričati. Pribežal sem in kričala sva oba. Pritekla je žena in modro omenila, da jih s kričanjem ne spravimo proč. Šla je v trgovino in kupila kita in zakitavala špranje, zakitaval sem jaz in sinko in imeli smo mir. Ne kričati, temveč delati. Imate krasno republiko, toda v njej je mnogo gri-lov — vsak naj zakitava in za malo časa bo vaše stanovanje najlepše." Ali ne velja vse to tudi za nas? Zdi se mi, da še prav posebno. Rudeče bi podčrtal odstavek o politiki in ga poslal vsem onim gospodom, ki mislijo o sebi, da so narod, z meter visokimi črkami bi natisnil odstavek o pijančevanju in ga poslal vsem oštirjem. Potem bi pa navezal vse „politike" in oštirje na dolgo vrv, ter jih pognal v Savo, da se ohlade in če mogoče pridejo do spoznanja, da so le oni narodovi — grobokopi. letošnjih počitnicah dva velika tečaja za roliotvorni pouk in sicer enega v Brnu m enega v kakem podeželskem mestu. Obrnil sem se na predsednika peaago-gicnega odbora tov. Milana Siiho v brnu m ta mi je odgovoril: »Za rokotvorni pouk prirejamo tečaje dveh vrst, kratke m daljše. Prvi trpe 12 um in so namenjeni za delo v razredih na onih šolah, kjer ni opremljene delavnice. Nekaj teli otvorimo že sedaj, med njimi enega tudi v brnu, ki bo pa trajal dalje časa, poučevalo se bode namreč samo dvakrat na teaen od b-8 zvečer. Kadi stanovanj je v brnu siluo težavno in bi vam udeležbe pri tem malem tečaju nikakor ne priporočal. Daljši tečaj priredimo v počitnicah v Vaiaš. Mezinci na tamkaijšni strokovni soli in mogoče enega tudi v brnu. V Valaš. Mezinci bo obenem tudi učiteljski um-versitetni tečaj, ki bo trajal en mesec koi lani oni v Jrlodoninu. Mestu je mogoče, da da na razpolago poceni stanovanja in Hrano. za kar pa je povsodi drugod velika stiska. — hnporočujem Vam torej, da sc odločite za ta tečaj v V aiaš. Mezinci in to čim najhitreje, da zanioreino ukreniti vse, kar je za ta slučaj nujno potrebno. Vaše pismo me je razveselilo; po dolgi dobi obnovimo zopet stike s slovanskim uciteljstvom iz srca radi in z zadoščenjem.« Kaviiatelju pomožne šole v Brnu, g. tov, iVluanu biilii, sem odgovorit, da se odločimo za rokotvorni tečaj v Vaiaš. Mezinci in prosimo, naj nam končno sporoči, Koliko nas je inogoce sprejeti. V prvem pismu sem izrazu zeijo, naj bi nas vsaj deset slovenskih učiteljev sprejeli, kar gotovo store. Kdo izmed gg. tovarišev in tovansie uua veselje m pogum poseuti tak mesečni iecaj za rokotvorni pouk, naj sc hitro odloči m mi sporoči z dopisnico. Pripomnim naj, da bo »Zaveza« zadevo podpirata, da uo poverjeništvo za uk m bogo-Oastje in višji šolski svet poskrbel za izdatno finančno podporo. Ko dobim od tov. bilne odgovor, koliko biovencev sprejme v tečaj, tedaj napravim potom Zaveze posebno vlogo na višji šolski svet s prošnjo ua razpise število mest za roKotvorm tečaj v Vaiaš. Mezincih in pove, koliko da podpore, be posebno pa opozarjam na ra tečaj one tovariše, ki se zasebno pripravljajo za mescausko-šolski izpit, in sicer radi univerzitetnega tečaja, kjer bodo predavan najboljši češki pedagogi. Upam, da se nas oglasi vsaj — 10. — V iržiču, 23. svečana 1920. Albin Lajovic. Iz naše organizacije. Društveae vesti. -r Učiteljsko društvo za brežiški iu sevuiški okraj je imelo svoj občni zbor dne o. teoruarja 19^0. v brežieah. udeležba je bila povoljna. Z velikim zanimanjem so siediu tovariši in tovanšice poročilu preci-seomika o društvenem delovanju v dobi I9i4-i9i9. hO Štiriletnem neprostovoljnem odmoru je zborovalo društvo petkrat m sicer v letu 191». dvakrat in v letu 1919 trikrat, bpiošno je bilo razpoloženje za društveno življenje precej ugodno, zborovanja so bila vobče dobro, nekatera tudi prav dobro obiskana. V letu 1919 je imelo društvo bo rednih članov. Le majhno je število onih, ki še sedaj stoje izven organizacije. Članarina za tekoče leto se zviša na 70 K letno. Namesto venca umrlemu tovarišu Tramšeku, se nakloni družbi bv. Cirila in Metoda 200 K. Prihodnje zborovanje bode meseca maja v brežieah. + Siovenjebistriško učiteljsko društvo zboruje v četrtek dne 4. marca t. 1. ob 10. uri predpoldan v Slov. bistrici in sicer v dekliški šoli ob običajnem v sporedu. — Opozarja se na predavanje tovariša g. Jos. Rainerja, bivšega ujetnika na Laškem, bnov govoru bo: „Med Italijani." Pričakuje se polnoštevilna udeležba. -- Odbor. + Učiteljsko društvo za mariborski šolski okraj zboruje v četrtek 4. marca ob pol 11. uri v dvorani restavracije Maribor s sledečim vzporedom: 1. Dopisi in stanovske zadeve. 2. Občinske volitve in učiteijstvo. Poročevalca tov. Požeger in Lesjak. 3. Predlogi. Lno uro pred zborovanjem tovarišev (šic) pevcev in pevk, pri katerem se bode tudi izvolil pevovodja. — Predsednik. + Učiteljsko društvo za ptujski okraj zboruje v četrtek 4. marca t. 1. ob pol 11. uri v risalnici Mladike v Ptuju. Vzpored: 1. Dopisi; 2. Predavanje: 3. Slučajnosti. Odborova seja ob pol 10. uri, pevska vaja ob 10. uri istotam. Ivan Klemenčič, t. č. predsednik. + Učiteljsko društvo za ormoški okraj ima v četrtek, dne 4. marca 1920, ob pol 10. uri dopoldne v okoliški šoli v Ormožu svoj občni zbor po nastopnem redu: 1. Pozdrav in letno poročilo predsednika; 2. Zapisnik zadnjega zborovanja; 3. Dopisi in društvene vesti; 4. Razmotrivanje aktualnih stanovskih in šolskih vprašanj; 5. Letno poročilo tajnika; 6. Letno poročilo blagajnika in pregled društvenih računov; 7. Volitev novega odbora; 8. Slučajnosti. Ker imajo v smislu odredb šol. oblasti vsi tovariši in tovarišice, ki bi sicer na dan zborovanja imeli pouk, šole prost dan, ako se zborovanja udeležijo, se nadeja polnoštevilne udeležbe — odbor. + Učiteljsko društvo za novomeški okraj zboruje v četrtek 4. marca t. 1. ob 1. uri pop ,v deški šoli v Novem mestu. Dnevni red: 1. Dopisi. 2. Šolske tiskovine v svobodni Jugoslaviji. 3. Učiteljeva avtoriteta je pogoj za uspešno delo, poroča predsednik. 4. Slučajnosti. — Odbor. + Učiteljsko društvo za celjski okraj zboruje dne 4. marca t. 1. ob 9. uri predpoldan v poslopju deške mestne šole v Celju po sledečem vsporedu: 1. Zapisnik. 2. Stanovske in društvene zadeve. 3. Poročilo pregledovalcev računov za minulo leto. 4. Predavanje gosp. prof. dr. Ljud. Pivko iz Maribora: „Duševni preobrat 1914—1919." 5. Prediogi in nasveti. K polnoštevilni udeležbi vabi Sivka A., t. č. predsednik. Kronika. = Nova jugoslovanska vlada. Regent Aleksander je podpisal 20. t. m. ukaz o imenovanju novega ministrstva, ki je sestavljeno tako-le: Min. predsednik: Sto-jan Protic, poupredsednik in železnice: dr. Amon Korošec, zananje zadeve: Ur. Ante irumbič, namestnik ministra za zunanje zaueve: dr. Spalajkovič, notranje zadeve: Marko lriikovič, finance: dr. Veiizar jakovič, verstvo: dr. brane Jan-kovič, prosveta: dr. M. Trifuuovič, pra-vosodstvo: tir. Momčilo Mnčic, trgovina in industrija: Stojan Ribarac, agrarna re-lorma; dr. Krnic, kmetijstvo: iranc li>. do 1 26. ure popoldne. Spominjajte se rezervnega sklada „Zaveze"! Knjigarna „Učiteljske tiskarne" v LJubljani . Frančiškanska ulica 6. — se priporoča za nabavo vsakovrstnih znanstvenih in . leposlovnih knjig, mladinskih spisov in šolskih potrebščin. Dokler traja zaloga priporočamo osobito sledeče knjige: po zniž nih cenah: Dr. Osvald: Srednješolska vzgoja .........po K 6'— G. Majcen: Metodika zemljepisnega pouka.....„ „ 3"— Ant. Rudež: „Gluhonemi". Zgodovina in sedanja metoda njih vzgojeslovja................„ „ 5*— Nadalje: Slike regenta Aleksandra, lepo izvršene, vel. 50x68 cm , „ 20"— Črnilo za šole in urade v steklenicah po 1 liter . . . „ „ 14"— „ „ „ „ „v manjših steklenicah .... „ „ 5'70 Rdečilo„ „ „ „ v malih steklenicah.....„ „ 2*50 Slovenci potrebujemo list, ki bi bil veliko cenejši kakor dnevnik, ki bi pa moral s svojim točnim poročanjem popolnoma nadomeščati dnevnik. Tem zahtevam in potrebam ustreza 0 DOMOVINA Od novega leta naprej izhaja „Domovina" trikrat na teden, in sicer ob ponedeljkih, sredah in petkih. Trikrat.pošiljana stane mesečno samo 3 K. Uprava „Domovine" bo skrbela, da bo prinašal list poleg pregledov vseh dogodkov tudi izvirne domače, zagrebške, beograjske in druge najnovejše brzojavne in telefonske vesti. Mesečno, četrt-, pol- ali celoletno naročnino je pošiljati na naslov: Upravništvo „DOMOVINE", Ljubljana, Sodna ulica 6. Zahtevajte „DOMOVINO" na ogledi U