ANNALES (,/' 95 izvirno znanstveno dolo UDK 656.1 <450:497.1 2) POTNiŠKi PROMET NA MEJI Z ITALIJO Iztok OSTAN mag., višji predavatelj, Visoka pomorska in prometna šola. 66320 Portorož, Pot pomorščakov 4, SLO mag., senior lector. Dipartimento marittimo e det transporti Pirana, Universita di Lubiar». 66320 Portoiose, Via dei mariltimi 4, SLO IZVLEČEK V prvem delu članka so predstavljeni rezultati štetja cestnega prometa na 9 mednarodnih mejnih prehodih med Slovenijo in Italijo v obdobju 1982-1992. Drugi del članka je namenjen analizi potniškega prometa med provinco Trst in Slovenijo na dan 15.6.1993, ki je bila opravljena na osnovi štetja prometa na vseh mejnih prehodih, in intervjujev voznikov na treh glavnih mednarodnih prehodih s to provinco. Evidentirane so bile konične ure na posameznih mejnih prehodih, poreklo potovanj in območje v tržaški provinci, v katero so vozniki namenjeni, ter pogostnost in namen potovanj. V letu 1993 je bila opravljena raziskava, ki se je nanašala na cestni promet na mejnih prehodih med Slovenijo in Italijo. Opravila jo je Visoka pomorska in prometna šola Piran po naročilu Inštituta ISTIEE (Istituto per lo Studio dei Trasporti nell'lntegrazione Económica Europea} Univerze v Trstu1. Študija je predstavljala segment raziskovanj, ki jih je opravil inštitut ISTIEE pri pripravi plana javnega potniškega prometa province Trst in plana prometa regije Furlanija julijska Krajina2. V tem prispevku bom sintetično predstavil tisti del študije, ki se nanaša na potniški promet, Po uvodnem metodološkem pojasnilu se bomo zadržali najprej pri podatkih o prometu na vseh glavnih prehodih med Furlanijo lulijsko Krajino in Slovenijo, nato pa nekoliko obširjeje še pri prometu med provinco Trst in Slovenijo, saj je pretežni del raziskave obravnaval prav to tematiko. 1. METODOLOGIJA ZBIRANJA PODATKOV O PROMETU Za omenjeno raziskavo smo pridobili podatke o pro- metu, ki se nanašajo na pretekla leta, od Republiške uprave za ceste Ministrstva za promet in zveze Republike Slovenije, za tekoče obdobje pa na osnovi neposrednega zbiranja podatkov. Glavna načina zbiranja podatkov, ki jih uporablja Republiška uprava za ceste, sta štetje prometa in intervjuji voznikov. Sistematično štetje prometa poteka v Sloveniji že od leta 1954. V zadnjih letih uporabljajo predvsem mehanske števce, ki so nameščeni na mejnih prehodih z večjim prometom in na nekaterih karakterističnih odsekih cestnega omrežja. Poleg tega izvajajo tudi ročno štetje, vendar ne vsako leto na celotnem cestnem omrežju (jnetletni ciklusi). Tretji način zbiranja podatkov pa temelji na avtocestnih kartončkih3. Štetje prometa ne more dati podatkov o namembnem kraju potovanja in kraju, od koder vozilo prihaja, prav tako ne podatkov o namenu in pogostnosti potovanja ipd. Za pridobitev teh informacij je potrebno inter-vjuvati voznike. Republiška uprava za ceste izvaja občasne intervjuje voznikov na mejnih prehodih. Z njimi 1 Glej: Ostan, i. et al: II trafiico al confine tra Pitalia e I a Slovenia: poročilo o raziskavi. - izvajalec: Portorož: Visoka pomorska in prometna šola Piran, Univerza v Ljubljani; naročnik: Trst: ISTIEE, Universita degli Studi di Trieste, 1 993. 2 Glej: Piano del trasporto jjubbiico della provincia di Trieste. - Trieste: Istifuto per Ig Studio dei Trasporti nelPlntegrazione Economica Etiropea, 19S)3; Piano territoriale regionale generale: settore trasporti. - Trieste: istituto per Jo Studio dei Trasporti neH'lntegrazione Economica Europea, 1993. 3 Promet 90: povzetek: Podatki o štetju prometa na magistralnih in regionalnih cestah v republiki Sloveniji, - Ljubljana: Repi.ibliik