Katollšk cerkven list« Danica izhaja vsak petek na celi poli, in velj4 po poŠti za celo leto 4 gld. 20 kr., sa po leta 2 gld. 20 kr.. ca četert leta 1 pld. lokr. V tiskarnici sprejemana na leto 3 gold. 60 kr., za pol leta 1 gold. 80 kr., za četert leta DO kr., ako zaden* na ta d»t piaznil. iziV« Danica dan poprej. Teča) XXIV. V Ljubljani 29. grudna 1871. List 52. Za novo leto. Neki mornarji, ki so brodarili po Širokem morji med skritimi pečinami in skalovjem, so imeli starega in zvedenega moža, kteri jim je pot tako zanesljivo kazal, da se jim ni bilo treba prav nič pogina bati; samoto je bilo treba, da so nanj gledali in ga poslušali. Mornarji pa so se naveličali na vodnika vedno paziti, tudi so napihnjeno godernjali, rekoč: kaj bo nas ta vodil, — mi znamo sami hoditi brez njega, in so ga odvergli. Toda kmali so zašli med take robove, v take morske soteske in klečeti, da niso mogli ne naprej in ne nazaj, vetrovi so strašno bučali, viharji vstajali kakor hribi in poslednjič popotnike zagernili. Ta prilika je živa in resnična podoba sedanjega časa. Vodnik, zanesljivi vodnik po viharnem morji sedanjega življenja je Pij IX: mornarji so veliki in mali politikarji, mnogi deržavniki, liberalci in sploh taki, ki imajo moč do očitnega mnenja. To so možjč, „ki v sč zaupajo" in so odvergli Pija IX kakor zvestega, znaj-denega in zanesljivega kermilnika, vzeli mu vse po-pomočke, še njegovi osebni lastini niso prizanesli, in spustili so se sami na nevarno morje. Godi pa se jim tako, kakor vidimo, in godilo se ne bo bolje, dokler se prevzetni mornarji in kermilniki ponižani k svojemu vodniku ne obernejo. Po vsih krajih se slišijo pritožbe, da je slabo, pa le slabo. Ne le ubožni, tudi bogati niso mirni in zadovoljni. Najhuje pa je, ker ni odkritoserčnosti in ker se laž šopiri za resnico, krivica za pravico. Pravica je dozdaj terpela sicer po mnozih krajih, naj več pa na Laškem. Zato ker s* tam pravica očitno in vradno ni spoštovala, je pa tudi toliko razbojnikov in tatov, da ne lastnina in ne osebe niso varne. Celo minister in nekaj druzih imenitnih osčb je bilo v samem Rimu oropanih in okradenih, sicer pa so take ostudnosti po Laškem na belem dnevu. Po druzih krajih delajo krivico narodi narodom, ker napuh žene laži-liberalce, da hočejo le sami gospodovati nad drugimi, in kar je najhujše, gospodovati tako, da bi jim zagospodarili njih domače pravice in naj bolj pa njih verske pravice in resnice in s tim njih zveličanje. Prigospodariti jim hočejo pa namesto tega liberalizem ali lažnjivo prostomiselstvo, ki sovraži od Boga postavljeno Cerkev, njenega poglavarja, njeno duhovstvo, pa Kristusa samega in njegovo postavo, kar se v njih časnikih jasno razodeva. „Pervi vzrok tolikega hudega so kužljive bukve, prehudobni časniki — od Cerkve ojstro prepovedani —, dela brezbožnih ljudi, in vsi tisti, kteri se kakor koli vdeležujejo, da bi ljudčm vero vzeli ali pa zmanjšali/1 pravi eden naj boljših sedanjih italijanjskih pisateljev. In pa res! Koliko je ljudi vsake starosti in stanu, ljudi is spoštovanih deržin, ki zapustč študiranje svoje prave sreče in svojega zveličanja, vtope pa se v nesnago kužnih časnikov in zanikarnih, lažnjivih, celo brezverskih bukev, in — v kratkem so zgubljeni, pokopani so! Pa kaj imajo reveži od tega? Gada so si vzeli v nedrije, ki jih pika ter nimajo več pokoja ne po dnevi ne po noči. t)Impiu8 non habet pacem." Za brezbožnega ni miru. Lucifer se je hotel „emancipirati" &li prav svo-bodnga, brezvernega storiti, pa tudi prav napihniti se, ter je rekel: ,,Zdaj bom pa nad zvezde postavil svoj sedež", pa ravno ta lažnjiva svobodoželjnost, ravno ta „brezvčrnost" ga je v pekel pogreznila. Brez Boga in brez zedinjenja z njim ni nič. Omenjeni pisatelj pravi: „Govoriti, da kaka družba, vlada, narod, zamore biti in delati brezBoga in njegovih zapoved, in v nenavezanosti naCerkev, to je bolj neumna reč, kakor reči, da človeško truplo je zmožno hoditi brez nog, misliti brez glave, ljubiti brez serca. Ali hočete, da se obvarujemo divjaških vojsk, kakoršne narode razdirajo in ti-sučere in tisučere v solze potope? da jenjajo družbe framasonov, in da se ne govori več o pariški komuni, ne o internacijonalu, ne o požigavcih, ne o petrolejkah (po-žigavkah s petrolejem), o reččh , ki že obude gnjus in grozo, samo ako se misli na nje? Hočete, da jenja strah in tarnanje! Evo vam pomočka. Ponižajmo glave pred Bogom, in obernimo se vsi k papežu, namestniku Jezusa Kristusa, ki je naj boljši vsih očetov, in ki je od Boga postavljen: vladati Cerkev in ljudi vravnavati. On s svojo nezmotljivo besedo v rečeh vere in čednosti in s tim, kar je in bo določil Vatikanski zbor, zamore ras-biti viharje, ki nam šume nad glavo, in zopet nam pokoj podeliti. Ako bi se ljudstva, kralji vsi vkl»nili pred velikim papežem, namestnikom Jezusa Kristusa, sprejeli njegove nauke, in zavergli lažnjive načela, ktere on obsojuje: ako bi se nauk sv. vere postavil za podlago vsega postavodajavstva, in vsega učenja, potlej bi se vse dobro pospeševalo. Kralji potlej ne bodo več v strahu svoje prestole zgubili (liberaluhi in prostozidarji pa bodo še stoječe prestole razojali, ako se jim ne bo na noge stopilo), podložniki bodo zvesti, bogati bodo delili milošnjo, ubožci bodo zadovoljni (s svojim stanom), in vidili bomo, kolika resnica je zares, da: ,,greh narode v revšino pahne, in da le s tem, da služi Bogii, stvarniku nebes in zemlje, zamore svet biti zadovoljen in srečen." Preganjanje Cerkre. Evropejska Ijudovlada si žr več let prizadeva, vso vero človeške družbe spodkopati. Njih prizadevanje ima rodoviten nasledek, zakaj ateizem (bogotajstvo, brezboštvo) se je zapiodilo in ž njim vred tudi sovraštvo zoper Cerkev, zoper Boga, in razširja se neizrečeno hitro. Ne moremo prikrivati, pravi amerikanski Baltim. časnik, d« se dandanašnji ne govori od posameznih uporov zoper Božje zapovedi, da si je velikoveč cela stranka to prizadevanje za nalogo izvolila in se na vso moč vojskuje zoper Boga, zoper vse, kteri so njfgovi in mu hočejo zvesto.-služiti, z eno besedo: zoper Cerkev. Tinfi-^mnoge cvropejskih deržav po novi šegi vpa-iieno podpirajo to rogovilsko stranko. Sicer so se od etka sramovale kakor prave vlade preganjanje < er-iive v pr« gram svoje politike očitno sprejeti; toda lastne napake iih silijo !: početju, ktero pa njim samim vm-; nevarnost žu^a kakor tistim, kteiv žele napadati. da b: hrepenele po slavi keršanskega vladanja, so «i zapisale miu.nost vnčinarnost) v veri na svoje zastave. Domišijujejo da bodo s tako imenovano versko itcpuo.stjo slavo dosegle., in zavoljo tega brezvernost priznavajo, če ne službino (vradnoi, pa vender v djanji; tod-% namesto »iavs bodo sramoto žele in njih konec .> > taki, kakoišen ie bil sploh tistih vlad, ki so od Boga odpadle in < rkev preganjale. Italijanska vlada, če jo sploh smemo šteti med pr>«ve vlade, je perva drugim vladam to pot pokazala. O i kar jo postavne vladarje in namestnika Kristusovega n vso Cerkev oropala, |e polna neprizanesljivega sovraštva zoper tiste, kte:i očitajo te hudodelstva, kakor hudodelnik divja zoper svoj nedolžni plen. Zavoljo tega z rrizeno sovraži Cerkev, papeža in vse zveste katoličane. N-vraži tedaj naj veči večino italijanskega ljudstva. Kop i:: kriv.ca Viktor-Hmanvelova sta bila perva stopinja na poti pogube: nji sledi neizogibljivodruga stopiuja : pre-garj uje 'Vik ve. Druge vlade pa. ki so to pustile, ki so molčale k temu, da ie Sardinija postavne kneze iu namestnika K isMisovega or« p tla, so se piemonške krivice posrednje vdeležilo iu ne pusti jim pri tem ostati, temveč bodo tudi preganjale Cerkev, nad ktero so se s svojo plahotno politiko pregrešile. V Avstriji .sc vojskuje liberalizem že nad deset let zop-r stare pravice iu red, češ, da hoče mogočno deržavo napraviti. Ne ana se nobenega pripomočka svoj cilj doseči, svojim, češ da „nezmotljivim" načelom veljavo pridobiti, rnzodeto vero v slabo ima pripraviti, katoliško < erkev zaliti, in deržavno „omnipotencijo" vsta noviti. — 111 vendar ie katuer Cerkev. Takrat ;e vesoljni svet občudovai politiško bistroumnost tega cesarja : in vendar je v tem shodu bila kai narodnega načela, oslabljenje francoske moči in pogrčz Napoleonovega cesarstva. Napoleon III je padei, ker je v prekuciji podpore iskal; bo mar kdo mislil, da bo Bizmark srečnejši, ker ravno po tej podpornji sega? To bi se rekio prekucijske lastnije prav nič ne poznati. Prekuc rabi vse vlade, ktere pozabljivši svojo dolžnost, se na rovaritvo opirajo ; toda rogovilstvo ne služi nobeni vladi, temveč jih pahne, berž ko jih je izrabilo in oneeastilo. Kakor poprej Francosko, tako se zdaj nemško cesarstvo postavlja, da hoče italijansko vlado braniti, postaja sovražnik Boga in Cerkve, zbira okoii sebe odpadnike in razkoluiške duhovne (Dollingerja, Fridricha), odpadnike, ki bodo tla pod nemškim lastnini cesarstvom spodkopali. Le kteri so v zgodovini nevedni in iz sv.-je nevednosti pravico izpeljujejo, da občudujejo Bizmarkovo ,,nezmotljivost", se zamorejo motiti nad tem, kam bo to obširno p.eganjanje Cerkve vlaae pridervilo. Kakor vse preganjanja, kterim je bila < erkev že več kot osemnajst stoletij razpostavljena, tako se bo tudi sedanje s tem končalo, na iiodo najmanj krive vlade nekoliko svoje moči in veljave zgubile, na; bolj krive popolnoma poginile. Cerkev pa se bo ozališana veči in močneji iz poškušnje vzdignila. Resnic.:o zveden v politiki je tisti, kteri ve, kaj namerja in kaj bo dosegel. Bizmark pač ve, kaj bi r.id; ali pa tudi vč, kam bo to peljalo? Nemčijo in Evropo hoče vladati, pa ne ve, da on sam dela in pripravlja novo zmago Cerkvi in da vero pospešuje. (G. C.) Stavita preti Horotlorinskhni zakoni, ali zakoni r stalili. Katoliški Cerkvi moramo pripisovati zasluženje, da je zakonske postave popolnoma vravnala. Kdo more popisovati vojskovanje in terpljenje, ktero so mogli papeži prestati, da so zakonske postave neoskrunjene ohranili? Kdo zamore pregledati trude zborov, visocih šol in posameznih učenih mož sv. Cerkve? Poglejmo le zakonske zaderžke, posebno sorodovinske (zaderžke zavolj žlahte). Kako modro in zvesto so pri njih gledali na vero, na čednost, in človeško natoro ! In vendar, da se Bogu smili, je veliko ošabnih ljudi, ki cerkveno previdno skerbljivost v zakonskih zadevah zaničujejo in si nesreče in nespodobnosti na glavo nakopujejo, ktere so skrunile ajde in jude. Zlasti pa deržavne konzistorije, ktere si zakonske določbe prilastujejo, zadeva očitanje lahkomišljenosti v zlajševanji zakonjskih sorodovinskih zaderžkov. Čez take primerljeje so se celo v protestan-ških deželah pritoževali. Polajšanja Cerkev deli; toda slabo pa bi bilo , ako bi deržava dosegla vso zakonsko sodnijsko oblast. Deržava nikoli nima tacega pregleda posameznih razmer, na ktere je treba pri vsakem po-lajšanji gledati. Ali ni polajšanje vselej izjema? Kedar se pa reč kar brez opotavljanja polajšuje, potem se izjema spremeni v pravilo. Kar so izvedeni pravdoznanci v nemškem deržavnem zboru očitali, namreč poveršno postavodajanje, to se nahaja žali Bog tudi pri spolno-vanji postav, kakor tlačansko tolmačenje postav. Se ve, da grešiti se zamore ravno tudi tako s prenatančnostjo. Znano je, da Cerkev vladars cim družinam iz tehtnih vzrokov sorodovinske zakone ložej dovoli, kakor sicer. Tega polajševanja so se zlasti Burboni obširno vdeleževali; ali je bilo to k njih pridu, Bog ve. Toliko je gotovo, de vero in deržinsko plemenitost so bolj čisto ohranili, kakor vsaka druga vladarska hiša, in to opravičuje sorodovinske zakone, ktere je ta družina med pregnanstvom sklepala. Z njih pomočjo se je v teh der-žinah podedovana vera ohranila vkljub puntom, morijam in pregnanstvom. Razodevajo se pa tudi slabi nasledki, za ktere pa Cerkev pri deljenji polajšanja ne prevzame odgovornosti in zastran kterih rezno svari Zavoljo tega je nastal pregovor: „Friih sterben, verderben, keine Erben." To je, kteri se v sorodovinstvu ženijo in može, zgodaj umirajo, so brez dedičev, in gre vse pod nič. V»aj milovanja vredna je naravna šibkost, ktera je bila lastna posameznim udom tiste družine in je bila med drugim vzrok, da so rovarstvom tako malo bili zmožni ustavljati se. Cerkev je v polajšavah radodarna, pa vender ni ona kriva, ako v družinah nesreča nastane. Zgodi se, kakor da bi Bog za velike polajšanja zahteval velike darove, sicer znamenja njegove milosti, pa večkrat pretresljive. Znana nam je plemenita družina, v kteri je malo Ičt po tem, ko je bil prav bližnji sorodovinski zakon sklenjen, smert prav britko žela. Starše in dušne pastirje smo toraj želeli opomniti na tolike britke nasledke ter jim pojasniti, kako dobro Cerkev nam želi b svojimi zakonskimi postavami. Ognimo se zlegu do časa. — Za zgodnjo smert imamo žalosten izgled iz občinskega (vsakdanjega) življenja. Duhovni pastir se je branil polajšanja prositi, ker se mu je zdelo, da se vzroki pogrešajo. Sv. Oče so polajšanje dobrotljivo podelili, ter nimamo vzroka misliti, da je bilo Božje maševanje. Ali čudno! Kmalo ko je bil zakon sklenjen, umerla sta oče, mati, in omožena hči v malo tednih. Cerkev je zopet vzrok imela svariti. fPo Volksztg. Baltim.). Mz Carigrada proti domu. (Poslovljevanje in odhod — Nekaj zoper nespodobne besede in klet-vinjo. Predstvo Lojdovih parnikov. — Černogorci. Otoki zginjajo in se prikaznjejo. — Andros, Tinos in drugi otoki; gora Cikniits iu Eol. — Otok Sira in njegova^ znamenitost; pričke s prepeljevavci. Ob jugu Grecije: Malea ali Sent-Angel; Vatika; <-erigo ali Cvthere in malikinja Venera ter podobnost med obema. Matapan in nevarnost ob tem kraju. — Pomanjkanje olike. Kabrera, Sapienea, Mo-din, Navarin. — Prihod v Terst in domu.) Prijazno smo se poslovili 9. rožnika s čast. oo. ka-pucini, pri kterih sem 5 dni bival, pa jih nisem mogel prisiliti, da bi bili kaj sprejeli za svoje stroške in trud z menoj. Sel sem potem še k bosanskim oo. frančiškanom in čast. o. prednik me je a slovansko priijudncstjo spremil na parobrod. Tudi moj zvesti Napoleon me je spremil prav na barko, pa hitel nazaj, kerdjalje, da ima še sv. Obhajilo opraviti. Prav zadovoljen sem bil s tim možem, kteremu je bilo skor več kakor meni ležeče, da bi mi prav veliko skazal po mestu in okolici. Okoli 11 dopoldne smo odjadrali zopot po Marmara-morji v gresko otočje. Zdaj ni bilo več toliko ljudstva na parobrodu in slišal sem le bolj ilirski jezik. Bogu bodi potoženo, da zgoraj n;» parobrodnem podu so se tudi nesnažne besede le prepogosto slišale. Kako lepo bi bilo. ako bi narod serbski, ilirski in hervarški ter jugoslovenski hotel nckai pra«- gerdtli loned opustiti, ki so tako nenravne . da bi si jih ne u^alo pero zapisati, pa jih imajo prei-nogi zmirai v ustih, iu vender niso nič manj zoper oliko in spodobnost, kakor zouer krr-šansko čednost. O tej priliki naj pa še omenim, kako žalostno je, da tudi mnogi Slovenci nečedno kolnejo! Marsikteri misli, da ni ,,mošk," če nima pri vsaki besedi na jeziku „hudič" ali „preklet/' ,.pri moji du-i'4 in enacih ostudnost! Se prav posebno nesramno je pa tisto ,,zakramentiranjeki so s»e ga od tujcev naučili. Gotovo je, da tisti, ki preklinja, ni olikan človek, če je tudi študiran. Jaz sein tudi te misli, da je prekiino-vanje velik zaderžek, da v narodovnih prizadevanjih ima narod manj blagoslova in napredka. Kdor koii ima vero, je prepričan, da tam pravega teka in blagoslova Božjega ni, kjer se gerdo kolne. Naj opazuje kdo skoz več let deržine in hiše, v kterih »e veliko preklinja. Kmali se začne kazati pri tacih, da je vse ukleto, in nikjer pravega teka in blagra ni. Tako je tudi v re-lih deželah. Kdor je tedaj pravi rodoljub, naj stori sk op, da ne bo klel in močno naj si prizadeva, da tuoi diugi preklinjavci kletvinjo opuste. — Se le o polnoči imamo priti v Dardanele; teda. se peljemo po marmorskem morji 13 ur. V Dardanelah med terdnjavami se mora vsaka barka ustaviti, kt'ra po noči pride; le samo Lojdovo brodovje je tega prosto ter precej dalje gre, da se le potrebni oglasi opravijo. V ta namen je turški vradnik na parobrodu, od I.ojda plačan, ki je porok, da je res ravno ta parnik, ki gre ko pošta. Na parobrodu je bilo precej sokolov ( ernogorcev, ki so šli na otok Kerv (Korfui in od ondot domu. To so ti čversti, močni, zdravi ljudje. Ne hotel bi se zoper take vojskovati. Drugi dan zjutraj ob 7 smo zopet jadrali ob otoku Miteleni in o blizo Kios a (< hio,; ta otoka sme* pustili zdaj ob levi. — Grede proti otokom Cikladam me je opomnil eden mornarjev, da pri Santorinu, naj bolj južnem cikladskih otokov, se jc bil spomladi otočič kar zgubil v morje. Trije drugi so pa na novič se prikazali. Tudi pri Čerigu se je otok na novo prikazal. Santorin je sam vulkanska (ognjometna) gora, s ktero so se godile že marsiktere spremembe. Zvečer o '/t1* smo šli še memo Kioa-a, drugi dan o 1<.,4 že med Andros oin ob desni in Tinoa-om ob levi. Androa je naj višej med Ci-kladami s kacimi 16.000 prebivalci in s pristanom Gav-rion-om; Tinos ima kacih 60 vasi in med 2O.0ž. Hessun v št. Ljudoviku. Ali bodo ondotni Slovenci kdaj do tega prišli ? Zdaj hodi precej Danic v Ameriko, in sicer vsako leto več. Laško. Laški minister je v deržavnem zboru napovedal novih d a v k o v, in pa Še n o v i h bankovcev za 300 milijonov, kar je nov siloviti dolg. To so bla-gri, ki jih že toliko let lahuni obetajo Italijanom; — to je tisti red (!!), ki so ga v Rim nosili tako dolgo, da so ga res prinesli. — Iz Amerike pišejo, da ljudem že tako ne velike davke še zmanšujejo: p> Evropi se pa tako gt.di! — Rog daj po novem letu kaj boljega, ter prijatlov miru in sprave med narodi in čez vse prijatlov sv. vere in pravice za vse. V Ricd-u so novi krivoverci, ki se imenujejo sta-roverski katoličani, na zide nabijali rogovilske oklice. Solarček grede odterga kos tacega oklica; kar sc za-žei:e čevljarsk fantalin (take policaje tedaj imajo ti krivoverci !) s pobalinsko prcderznostio na "troka in ga tako zdeluje, da je kervavo razbit prišel d inu in so mo-rli rezno skerbeti, kako ga bodo ozdravili in pocelili. De "kov oče hiti v mojstrovo delavnico, divjaku na «dgovor klicat, kaj da je to počel. In ko je zanikarnež prav hudo osorno dgovarjal, ga j" oče imenoval .,cunjarja" („ha-derlump"); pob pa popade nekak les in t.ko hudo namerja, da gospod S. E beži. Nato pob toži očeta za razžaljeno poštenje; oče pa toži zavoljo poškodovanja 3Vojega otroka. Konec je bil: Čevljarski fantje ne kri v spoznan; oče razbitega sinčka je obsojen na 20 gl. globe ali pa na tri dni v ječo... Seuinlii liberalizem se z niraj bolj razodeva, ka košen je ta tič — jastrob. Radenski minister J«»lly želi šc vse kaj bolj po svobodi dišečih rožic, kot je Lutzova in pruska ,,novel!akteri se poljubi le z železno torbo na ustih duhovne pušati na leče. Svetovati misli namreč Jo!ly na Radenskem, da naj zgubi duhoven tudi zmožnost za očitne službe na pet let, kteri bi v svojem služ-binem opravilu kaj tacega rekel, kar bi se stražnikom mavtarske svobode poljubilo za rogoviljenje naznaniti. To la nemški duhovni so že povedali, da se oni ne boje ne ječe in ne železne torbe nemških mavtarjev ter bodo tudi dnlje resnico oznanovali po zapovedi: „Bogu mo ramo b(dj pokorni biti, kako1- pa ljudem." — Pravijo pa, da Lutzovo snmosilstvo na Nemškem že sad rodi, in zlasti na Virtemberškem se že federalistiški duh budi. Trezni Nemci hitro spoznavajo mavtarske laži, ktere jim namesti ribe dajejo škorpijona, namesto svobode pa naj bolj zanesljive podložnike v verige kujejo. Rimsko. 14. grudna so se bili vsi vodniki in gojenci zunanjih vstavov zbrali pred sv. Očetom v Vatikanu in so papežu naznanili svojo vdanost in vošili srečo za njih stanovitnost pri tolikih poskušnjah. Pij IX je pri odgovoru tehtno povdarjal, da je zdaj preganjanje hujše kakor kdaj popred, ker hudo nima korenin v nevednosti ali pa zaslepljenosti, ampak v odpadu družbinstva. „Poglejte na vzhod ali zahod, na jug ali sčver, povsod so vodniki družbinstva v satanovih rokah. In težko je, da bi se odpadniki spreobernili, ker so s prekletstvom Božjim zpznamnjani. Vi, ljubi moji sinovi, bodete imeli nalogo zoper t6k plavati, pobijati zmoto z vedo, hudo s svetostjo, s tisto svetostjo, ki celo brezbožneža napolnuje s spoštovanjem do duhovna" itd. Vsesplošno nejevoljo in stud je obudila po svetu nova lahunska nesramnost, to namreč, da je undan ena laških straž pušo žugajoče nastavila zoper papeževo stražo in zoper msgr. Merode a, ako se ne ugane. Zdaj jih je sram pred svetom, in se izgovarjajo; toda takim, ki ao zid pre-strelili, da so prederli v tuje posestvo, je vse mogoče. Laški naučni minister ie zbornici predložil postavo, da naj se bogoslovski nauki na vseučilišu zatarejo, in denarstveni minister je papeža postavil med počivalnike! Naj gleda pa gerdi zasmehovalec, da ne bo on prej po čival, kakor sv. O^e , — pa kje počival? — Pred Svetim dnevom je bilo pri sv. Očetu poslanstvo zvestih Rimljanov, ki ga je vodil senator markeze Fr. Kavalletti, spremljan od konservativnih tne»tničanov. čez 120 deržiii rimskega plemstva, od vsih predsednikov raznih katoliških družb v Rimu, ki jih je enajst itd. Izročili so papežu pismo verne vdanosti, zvestobe in vosil za Božič. Podpisanih je 4O.000 Rimi anov. Koga neki roparji imajo še za-se? Tiste derhali, ki so jih seboj priviekii ! - Katoliški mladenči v Turinu so se zrdinili ter so z očitnimi molitvami obhajali god sv. Očeta, to je, sv. Janeza Evangelista 27. t. m.). Iz Sirije zopet prihajajo naznanila, kako moharae dani prestopajo v katoliško cerkev. Ze sc jih sme šteti do 2:~).«»iiO. — Viditi je tedai, da se je Bo^ ozerl na to ubo«:o ljudstvo, ki bodo prav g«.r«*čr katoličani, kadar ae spreobernejo. Naj ponovimo svet, že blez » pred nekimi leti razodet, da naj bi goreči katoličani pridno molili za spreobernjenje mohamedanov. Ni pretežavno ob:r.oliti vsak dan očenaš in eešenu-Marijo h Kristusu na križu s pristavkom: „(> Jezus, zavoljo svoje svete smerti na križu se usmili ubozih Arabov in Turkov !" Špunjtko ima zopet inimsterski prekue in posla nec Kastelar ima pripravljen program za republiko, ter hoče napraviti pogodbo s kraljem Amadeicm, Viktor-Emanvelovim sinom, in ga povabiti, da naj se da v ka kem volilnem okraju poslanca voliti ! . . Spanj »'ski mavtar j i ravno tako malo marajo za kralja Amadeja, kakor laški framasoni za Viktor Emanvcla; in potuhnjeni !raj mavrarji po Nemškem in drugod niso nič bolji; oni išeio le priložnosti, da bi vse prekucnili, prestol in altar. To sa ze dosti jvikazali in kažejo o vsaki priliki. Toda za bogatimi ur-; v ta rji stopa rudečkarska torka, in ona utegne s škorpijoni tergati site brezbožnike, kteri zdaj ljudi s šibo pohujšanja, zapeljevanja in n e-jeverstva bičajo. Kadar bo nejeverni liberaluh začel postiti se in stradati, takrat bo nehai Cerkev in duhovstvo Gospodovo preklinjati, in jel moliti. \a Parskem vlada že očitno preganja katoliško vero, ker vernike sili ohraniti duhovna Hosemana za župnika, če tudi je od Škota izobčen. Iz Prunije sc sliši, da Bizmarkova zvezda temni od tistega časa, odkar je jel misliti in delati na to, da bi Beustova, Giskrova in 1 Ierbstova „konte8ijon8loznost" na Nemškem vgnjezdil in tudi to malo keršanstva, kar ga luterani niso še zgubili, v nič djal. Mož utegne „špancirati" Beustovo pot, in nič ne bo škoda zanj, Če se tudi celo v Ljubljani kako serce za njim pojoka. Irski rimskokatoliški prelati so imeli nedavno shod, v kterem so več sklepov storili. V novo so obsodili, kar so že večkrat obsojevah, namreč mešano učenje v šoli, ker to je nevarno za vero in nravnost ali čednost ter napravlja samo razdor , nepokornost in nezadovoljnost na zemlji. Dali so si besedo, da se bodo ustavljali volitvi vsacega kandidata, kteri ne bi bil sa načelo verskega (konfesijonskega) nauka pri katoliškem ljudstvu; poslancem katoliškim pa kličejo, da naj se ustavljajo vsaki politiški stranki,. ktera bi skušala Irskemu brezverni nauk vrivati. Poslednjič škofje, kakor od Boga postavljeni stražniki duhovnih dobrot, svoje občine opominjajo, da naj ne berč bukev, v kterih se njih vera in njeni služabniki napadajo, ali hvalijo načela, ktere na to merijo, da se preverne občinski red in keršanska čednost. Francoskega poslanca še ni v Rim in ga menda ne bo to leto. Pisarnica avstro ogerskega poslanstva za tako imenovano kraljestvo Italijo je odperta v Beneškem dvoru. Ta palača spominja na nekdanje gospostvo avstrijansko v Italiji, in italijansko ministerstvo hoče prositi avstrijansko vlado, da naj ji ga odstopi, zakaj Lanza pač dobro razumeva, kako slabo se to vjema: vzeti Kvirinal papežu, pustiti pa dvor Venecijo avstri-janskemu poslanstvu. (Unitk.) — Zakaj vender je šel jBeust? Kako lepo priliko bi bil imel tukaj preljubim laškim framasonom postreči! — V Verzajlu so nekaj rudečkarjev vsmertili. Vsi lahunski časniki strašno divjajo zavolj tega. Tako so tarnali tudi pred tremi leti, ko sta bila v Rimu k smerti obsojena Monti in Togneti, ker sta bila s smodnikom podsuto kasarno Serristori zažgala, da je bila z vojaki vred raztreščena. O ravno tem času pa pariški listi hva-lisajo, da je kaj, prestolni govor Viktor-Emanvela, kro-nanega uzmoviča. Thiers se ne peči za želje katoliškega francoskega ljudstva ter za pravice papeževe, zato ga prekucuni raji imajo, kakor pa postavnega Henrika Burbonskega. V Ameriki so se jeli protestanški pastorji povra čati v katoliško Cerkev. „Baltimorski ljudski časnik" naznanja, da je g. Juri Dering Wolf, prejšni luteranski pridigar vHorristown-u, sprejet v katoliško Cerkev. G. Daviš, poznejši pridigar pri ravno tisti cerkvi, bo tudi prestopil, in enako bo dr. Gans, kteri se je v kratkem pridigarstvu odpovedal, zgled teh dveh posnemal. V Vasingthown-u pri sv. misijonu je bilo nedavno 15 spreobernjencev sprejetih v sv. Cerkev. — Take naznanila pa se prav pogosto slišijo. Od „Conrad von Bolandens gesammelte Schrif-ten 1. Serie" je prišel 10. zvezčič ravnokar na svitlo in z le-tim je dokončana povest „Franz von Sickingen." — V oziru na Bolandove spise si ne moremo kaj, da bi tukaj posebno mične naslednje dogodbe ne pristavili: C* v Kolinu 14. listop. (Lutrova in papeževa nezmotljivost.) Družbica gospodov je undan z jadernikom popotvala od Vircburga le-sem. Kmali zavijejo z besedo na papeževo nezmotljivost, in 4 popotniki v „kupetu" so kaj zamardovaje govorili. Pove pa peti in naznani otnim tovaršem , da oni popotvajo s katoličanom „naj olj černe obrenske verste (rheinischer Sorte)." Zdajci se vname borba med določnim katoličanom in 4 protestanti. Kolinec z znano obrensko zgovorljivostjo brani svoje katoliško stališe in pravi, da Luter si je v veliko veči meri pripisoval nezmotljivost, kakor pa papež. V dokaz je nategnil nekaj besed iz „Luthers Brautfahrt" v Boniandenu, namreč: „Noben angelj v nebesih in noben človek na zemlji nima soditi mojega nauka. Kdor ga ne sprejm*. se ne more zveličati, in kdor drugač veruje kakor jest, je otrok pekla, in kdor moj nauk zaverže, tega bo Bog zavergel, zakaj moje usta so Kristusove usta." Protestantje so trdili, da Luter ni nikoli govoril teh be*ed, to je le deleč segajoča Bolandova „poetiška licenca". Katoličan pa je zagotovil, da v „Luthers-Braut-fahrti" je povedan zvezek in stran Lutrovih spisov, kjer se te besede nahajajo, in zanašaje se na veljavo Bolandc . j stavi 1000 tolarjev na 100, da je to resnica. Toda nobeden protestantov ni imel „koraže" si lOuO terdnjakov zaslužiti. — Temu nasproti je neki goapod iz Berlina naznanil, da se bo precej protestanštvu od- povedal , ako se mu pokaže da so omenjene besede v Lutrovih bukvah. Katoličan si izprosi od Berlinarja njegov napis, domu pridsi poiše v bukvah „Luthers-Brautfahrt", najde na strani 90 *) (Volksausgabe) v opombi spodej, da imenovani izrek „Lutrove nezmotljivosti" se nahaja v Lutrovih spisih II. zvez., str. 44. izdanje 1. 1522 in spolni svojo obljubo. „Augsburger Postzg.", ki je to dogodbico naznanila, pravi zastran Bolandenovih spisov: ,,Da nun Bolanden in seinen Novellen und Romanen, welche bereits in fast alle Sprachen cultivirter Nationen iibersetzt wurden, in hochst anziehender Manier dogmatische, moralische und historische AVahrheiten verflechtet und die katbol. Kirche so gliinzend vertheidiget, so wiire die massenhafte Verbreitung der billigen Ausgabe ein sehr wirksames Mittel, das Gift der anti-religiosen Belletristik zu para-lisiren und richtige, gesunde Ansichten iiber Kirche, Dogma und Moral zu verbreiten." V Štajncu na Stajarskem je norec Puches liberalnega župana vstrelil. Liberaluhi, ki vse na svoj mlin zoper duhovstvo obračajo, zdaj tako modrujejo: Norec je poprej od ultramontancev večkrat šuntanje in zabavljanje zoper njega slišal, slišal pridige zoper liberalce, zoper krivoverca Markworta; zato ga je zdaj v v norosti vstrelil. Ravno liberalci pa blezo ne pomislijo, kako gerdo s takim modrovanjem sami sebe po glavi bijejo: zakaj če je šuntanje in zabavljanje krivo, da norci ljudi streljajo, bi na Dunaju skor ne bilo duhovna več, in po Ljubljani bi bilo že naj manj pol d u-hovnov postreljenih, ako se pomisli, kako gerdo in nesramno kriče tam judje, tukaj Tagblatt zoper duhovstvo, da mora vsacega, le malo spodobnega človeka sram biti. Kaj se je vse govorilo v konštituc. društvu, v ste-klenjači, in liberalni srenjski odbor je uno leto celo pri liberalnem ministerstvu ovajal duhovstvo naše dežele, da je vsega hudega v deželi krivo! In to vpitje se godi, nekaznovano in brez graje, kakor da bi duhovni ne plačevali davkov, ne nosili sploh deržavnih butar, kakor drugi, ter ne imeli čisto nobene poli-tiške in deržavljanske pravice. Druzega orožja nima duhovstvo, kakor besedo, in ti širokoustni bahači 8 svobodo že ne vedo, kaj bi počeli, da bi Cerkvi tudi še besedo vzeli, io mutasto storili ter jo popolnoma v sužnjost djali. Cerkev pri vsem prizadevanji nima druzega namena, razun časni in večni blagor ljudstva. Padli pa bodo sami v jamo, kteri jo duhovstvu kopljejo. Deržavni zbor v obeh zbornicah se je pričel 27. t. m. V spodnjici se je pogrešalo 79 poslancev, namreč vsih čeških in moravskih deklarantov, Tirolcev, Slovencev, Dalmatincev in nekaka polovica Poljcev. Naslednji dan je bil prestolni govor in potem seja, v kteri je imel na dnevnem redu biti deržavni proštev za 1. 1872. Pri-manjkljeja je 50,784 074 gl. — Jhihorshe spremembe. V ljubljanski škofiji. C. gv Jan. Teran, lok. v Zlatem poljije dobil lokaiijo Štango in una je razpisana 21.dee.; č. g. I^gn. Boh m, stoljni kapi. v Ljubljani, gre za adm. v Sent-Jakob ob S., ktera lokalija 1*e tudi razpisana 21. dec.; č. g. Jem. Ramoveš, ;apl. v Spodnji Idriji, gre za adm. na Sela pri Kamniku. V 4. predelani izdaji 1871 je ta Latrova „infallibilitas" zapisana na str. 167 in 168. Tam je ravno govorjenje o zadostnosti same gole vere brez dobrih del k zveličanju, kar je Luter nespametno učil in terdil. Ravno tam pa je Lutru neoveržljivo dokazano, da je sv. pismo popazil, ker je besede: ui dne mffTfmg*' po nem- ško izrazil : »Dureh den Olanben allein." — Pač vredno je, da se vse bere. Vr. Odgovorni vrednik: Laka Jeran. — Natiskar in založnik: Jožef BI azili k v Ljubljani.