I. letni tečaj, število: 31. 1914. aug. 2. Pobožen, drüžbeni, pismeni list za vogrske Slovence. PRIHÁ JA VSAKO NEDELO. CENA NOVIN JE : Za domáče, če jih več vküp hodi \ .... . . . 2 K, če damo edne ................3 K. Za amerikance, če jih več vküp bodi..............4 K 20 f, če samo edne . . . . 5 K 40 f. Cena vsakoga falata domá je 4 filere ; v Ameriki 10 filerov. Dobijo se v čerensovcih pri KLEKL JOŽEFI plebanoši v pokoji. Gserfőjd, Zalamegje. Na té naslov'se naj pošilajo; naroč nina, glasi i dári za Novine. Vsak pa naj podpiše svoje imć, ki kaj novi-nam naznánja. Nedela po Risaiih devéta, o „ Jokao se je nad njim. “ (Luk. XIX. 41.) Iščimo zroke, zakoj se je jokao Jezuš nad Jeruza!emom. Prvi zrok je okornost lüdstva. Jezuš ga je sam odkrió z temi Ie rečrni „Da bi zpoznao i ti/ i najbole na té tvoj dén štera so na mir tebi.“ Okoren je bio izraelski narod, ne. je šteo pos-lüšati glasü Sinü Božega, zato jočé Jezuš nad njim. Znamo iz Evangelijá, ka je to lüdstvo Jezuš!, da njim je od 01társkoga Svestva gučao, odgovorilo: ,Trdi jé te guč, što ga more poslüh-noti." (Jan. VI, 61.) I tak so delali v celom njegovom živlenji, njim je gučao lepe ali ostre reči, njim obetao nébo, ali se njim je protio s peklom, vse edno je bilo pos-lühnoti ne so ga šteli. Pri bližáva se konec zato mesto Jeruzalema. Nevernost lüdstva Bog ne bo duže trpo. Pridejo neprijatli, obsedejo mesto i je pokon-čajo. Tisto mesto, štero je bilo glávrio njegova domovine, V šterom se več jezere let hranila prava vera, tisto mesto, V šterom na .celom sveti jedino je stala cérkev pravoga Boga i jedino prave daritve se Bogi prikažüvale, to vse je moglo vkrátkom prejti. Zato joče Jezuš. Lüdstvo je okorno bilo, milošČ Božih je nej sprijelo, zato pa novih milošč več nej dobilo. Rrez milošče pa nej mogoče dobro delati i slaboga se čuvati. Nej so mogli zato se židovje tüdi. Da so Božega opominaja nej sprijemali, so, njemi vsigdar proti stanjüvali, so miloščo Božo zgübili i prišli so do najglobše hüdobije: morili so samoga Bogá. ZátO je jokao Jezuš ob drügim. I té drügi joč je bole britek bio kak pírvi. , Istina žalostno je zgübiti svojo zemelsko do-movino i vredno je j oča. Ali jezere bole žalostno je zgübiti večno nebo po morsenji nebeskoga krala Boga. Jokao je Jezuš, ka njegov narod zgübi svojo starodavno domovino za vsigdar, i ne-beeko- na -veke,. A *„. >.•; y.,. „.„X jokao se je pa Jezuš nad nami tüdi. Joč njem je silo zavolo naše okoraosti tüdi. Vido je naprej, ,keliko se bo predgalo, spovedavalo, pisalo, karalo, večkrat jočič prosilo, naj ostavi mladina nečistost, ples, naj se zatere pijanost, naj mine nočna tepešija, grehšna pajdašija, naj se vkrádjeno blago povrne, vzeto poštenje. popravi i vse zainon. Odgovor na vse to je ošpotavanje dÜhovnika i okorna greš-nost naduže. Nad Jeruza!emom je Jezuš zaman jokao, povrnoli nej so , se. Njegove skuzé so njim nej smilenja nego obso-jenjé prinesla. Strašna reči Jezuš joče i té joč je Zaman. Gda je pitao pri sodi te nesrečne düše, ka Zakaj so nej sprijele njegovoga joča zaslüženje, kakša obvüpnost, kakši strah i bojazen, kakša pečelina düšnevesti je mogla obidti te nesrečne. Naša sodba je še odzajaj. Nas ešče čaka Pitanje: Zakaj sam jokao za tebe? Mi ešče lejko na dobro bbrnemo Jezušove skuze. Mi ešče lejko spoznamo den svojega pohodnjenja, šteroga je Jeruzalem nej šteo spoznati. Mi se ešče lehko strsnemo, ešče nemremo omečiti svojega srca. Potrebno nam je edno, kaj Gospod naznánja : »Dnes če njegovo reč zaš-lišite ne obtrdite svojega srca." (Psalm. 94. 8.) To je dnes, gda te reči zasli-šite, odprite si serce, notri je vzemite, ne bodité duže okorni, ne hodite več po svojoj glavi,- sprijmite navuke Kris-tušove, štere vam po svojoj matericérkvj glasi i ne pravite: Ka je popi briga zato, kak jas živem — ne, /ne pravite to, nego vbüdite si v serce joč Ktistušov, za vas i poslühnite glas njegovoga, slugo. ,Strahšno je pridti v roke živoga Boga* (Hebr. X. 31.), nam pravi sveto pismo ;s pa to pismo ne more lagati, zato ka zdržava reči večno pravičnogá Boga. Či je pa strahšno v živoga Boga roke pridti, to je na. njegovo kaštigo, te mi slabi lüdje, ki nas eden viher, močno bliskanje, grmlenje že v strah poslavi, zaistino mamo zrok se čuvati, naj toj strahšnoj sodbi vujdemo. Kak je pa to mogoče ? Po smilenosti. Jezuš je najme provo ,Blaženi so smileni, ár oni bodo vmilenje dobili" (Mat. 7.) To smilenje kažimo denešnji den. Mo-limo za okorne grehšnike, darüjmo kakši dar na cerkev, ali sjromakom, zročimo kakša zatajüvanja za verne düše v vicah. To smilenje, či je bomo stanovitno skažüvali, nam prirodi prle ali sledkar sad Jezušovih skuz, to je omehčanje srca na pravo pokomo živlenje i po njem na smileno sodbo. 3. NOVINE 1914. aug. f. Krščanski navuk. Keliko so vredne skuzé Kristušove ? Neskončane vrednost!. Zakaj 1 Zato ka so prihajale iz očih Rože osebe, štera je neskančana. Bi njegova edna skuza zadostovala za rešenje celoga svetá ? Bi zadosta bila. Zakaj je pa te trpo teliko za nas ? Naj posvedoči, ka nas zaistino nes-končno lübi. Boj z Srbijov. Austrianska i Vogrska monarhija je v Srbijov pismo „Demarš“ (Demarc-he) poslala, v šterom od srbke vlade sledeče žele: 1. Srbska kraleska Vlada more ob-soditi propagando, to je tista drüžtva more razposlati, štera proti Austriji i Vogrskomi delajo. 2. Srbska Vlada more obžalüvati to, ka so srbski vojaki tüdi nemir delali v naših krajinah. . 3 Srbska Vlada more opominati svoje vojake, častnike, i vso lüdstvo, da odsemao kak najbole ostro bo nas-topila proti tistim, ki bi kaj proti Austriji i Vogrskomi delali. 4. Srbska Vlada more to zahtevo v uradnom listi • objaviti. srbski - kral pa po dnevnom ukazi za vojake. 5. Ne dopüsti srbska Vlada tak-' ših spisov razširitev, štera nameravojo očrbiniti ali razdeliti Austrio i Vogrsko. 6. Včasi zbriše *Narodna Obrana* imenovano drüštvo i ne dopüsti, da bi se pod drügim imenom z nova os-novalo. 7. Srbska Vlada more iz šol spravili vse knige, štere proti Austriji i Vogrskomi puntajo lüdstvo. 8. Srbska Vlada more iz slüžbe püstiti vse tiste častnike, ki so se vde-ležili propagande proti Austriji i Vog-rskomi. Imena teh častnikov Austrija-Vogrska bo prekdala. 9. Srbska Vlada dovoli, da Aust-ria-Vogrska bon a Srbskom preiskavati dala, kaj se proti njenoj celoti tam godi, posebno za , volo morstva trono-naslednika našega. Srbska država je dužne naše uradnike v tom deli pod-pirati. 10. Srbska Vlada more hitro prijeti Tankošič Voislava majora j Giganovič Milana državnoga uradnika, šteriva, kak je sarajevsko preiskova odkrila, sta se vdeležila one zarote, po šteroj je morjeni v' Sarajevi junija 28-ga naš prestoldnasledniški par. 11. Srbska Vlada more paziti, da se bombe j orožje nalehci ne spravi prek meje v naše krajine. Dužna je tüdi pokaštigati obmejno stražo v Sa-baci i IIosnici, kje so serajevske zarot-nike prek meje püštili. 12. Srbske Vlada more odgovor dati, Zakaj .so po morstvi prestolonas-lednika v velikih uradni šlüžbaj stoječi srbski podložniki tak zagriženö proti Austrii i Vogrskomi gučali. 13. Brez odlašanja je dužna srbska Vlada našima odgovor dati, či spuni omenjeue zahteve, ali nej. To je bilo želenje Austrianske i Vogrske vlade do Srbske. To pa zato, ka je v Sarajevi pri sodniji dokazano, da so celo zaroto proti našemi pokoj-nomi prestolonasledniki v Belgradi na-redili, da so zarotnike tam včili stre-lati, da so njim orožje zdržavnoga arzenala dali, da so je državni uradniki podpirali pri prestopi meje i tak pri doprinešitvi lüdomorstva. Srbska Vlada bi dužna bila julia 25-ga.večer do 6, vöre našemi odpos-laniki baron Giessl Vladitniri zadosten odgovor dati. Odgovor je dani, ali naša Monarhia ga je ne sprijela, záto je pa odposlanik s vojimi uradniki taki od-pelao z Belgrada, kaj pomeni, da je mimo stálisče med Srbijov i našov monarhiov pretrgano. Srbi so do slednje vöre pri-pravni bili, da naše zahteve spunijo. Ali kak so glas dobili iz Petrovoga-Sela z Ruskoga da je rus z francozom pod-pirao bo, so mir odklonili i se prip-ravlajo na boj, Srbska Vlada i kraleski