O DETOMORIH. NADA. TRST. Med najgroznejše /ločine spada g-otovo detomor. Ako čitamo poročila o porotnih razpravah naletimo, žalibog, tudi na Slo- venskem pogostoma na take žalostne slu- čaje, ki so pripravni, da v nas omajejo prepričanje o vrhni in nepokvarjenosti »do- brega« slovenskega naroda. Toda ne ! »Tout comprendre est tout pardonner !« Kdor razume, odpušča ! Ginljivejše še pač ni nihče opisal brid- kosti »nezakonske matere«, nego naš veliki Prešeren. 218 ,,Oče so kleli, tepli me, mati nad mano jokali so ; moji se mene sramvali so, tuji za mano kazali so." Toda to bi še ne bilo najliujše gorje. A tudi „on, ki je sam bil ljubi moj, on, ki je pravi oče tvoj, sel je po svetu, Bog ve kam : tebe in mene ga. je sram !...'• Pa vkljub vsem težavam Prešernova »nezakonska mati« ni prišla pred sodnike, kakor Goethejeva, ter bi bil človek zares nagnjen veseliti se, poleg našega pesnika, tudi našega ljudstva. Tako veselje pa bi bilo, kakor sem že g-ori namignila, šovinistična samoobmana. Zal, da nimam na razpolago statistike o detomorih na Slovenskem, ali vsaj v Avstriji ako se pri nas za take stvari sploh kdo briga. Zanimiva bi bila na vsak način, in dalo bi se iz nje kaj naučiti. Imam pa pri rokah tako statistiko kaznil- ničnega ravnatelja Rüsto\v-a iz Wronke na Nemškem, katero hočemo v naslednjih \T.sticah- na kratko razmotrivati. V šestih letih, kar je Rüstow ravna- telj ženske kaznilnice v Wronke, se je nahajalo v njegovem nadzorstvu 258 od- raslih (nad 18 let starih) kaznjenk, od katerih je bilo qo, torej približno tretjinka, obsojenih zaradi detomora in podobnih zlo- činov. Med njimi je bilo 6 udov, tri soproge in ena zapuščena žena ; velika večina, 90%, pa je bilo deklet. Pulovica kaznjenk so bile služkinje, skoro vse rojene na kmetih. O vstopu v kaznilnico vprašajo na Nemškem vsakogar, zakaj je storil zločin, zaradi katerega so ga kaznovali. Rüstow navaja te odgov^ore glede detomorilli, Ce- trtinka jih je odgovorila, da so se bale sramote, štiri (t. j. 5"/,,) so navajale one- svcščenje (omotico) o porodu, polovica — revščino. Poslednjega izgovora, po Rüstowu, sicer ni vzeti vselej doslovno ; gmotne stiske so bile le malokdaj pravi vzrok, ampak mnogokrat bojazen pred očitanjem staršev, sorodnikov, gospodarjev, prepoved, da dotičnica ne sme več v domačo hišo, g-rožnja, da zgubi službo itd. Toda bistveno je podlaga v vseh teh slučajih vendar le gmotna negotovost, ki priča o žalo- stnih gospodarskih razmerah, pa tudi o nepovoljnem razmerju med starši in otroci in med uslužbenci in gospodarji. Se manj natančen vzrok je, kakor meni Rüstow, bojazen pred sramoto. Pisa- telj utemeljuje svoje menenje z dejstvorn, da v krogdi, iz katerih prihajajo kaznjenke v njegov zavod, v tem obziru ljudje niso posebno občutljivi, ker se n. pr. nihče ne poliujšuje nad preranimi porodi v zakonu. Sploh pa da na\edbam kaznjenk ni preveč verjeti ; vsaka mora na vprašanje nekaj odgovoriti in odgovarja tako, da napravi kolikor mogoče dober utis na ravna- telja. Sicer pa da ju v detomorilkah mej vsemi kaznjenkami še vendar najbolj razvit čut časti in poštenosti ter je pri njih še največ izgleda, da se poboljšajo. Toliko bolj se pisatelj čudi, da je baš takim ne- srečnicam po prestani kazni najtežje dobiti primerne službe. Zlasti ženske se upirajo, da bi vzele tako padlo sestro v svojo bli- žino. To da je sicer časten znak za dotično gospodinjo, vendar pa se ne sme iz tega čuta izcimiti farizcjstvo. Tako Rüstow. Ako gornje podatke rektificiramo na resnično vrednost, prepri- čamo se, da zakrivi največ detomorov strah pred negotovo bodočnostjo. Sirota mati, ki bo imela skrbeti sedaj za dva, namesto za enega, ne sme pred oči svojih starišev in sorodnikov, ako jih sploh ima ; brezsrčni gospodarji jo »pravočasno« odpuste, da ne bodo imeli »sramote« v hiši ; zapeljivec noče nič več vedeti o dekletu, kateremu je malo poprej prisegal — večno zvestobo. Reva stoji pred alternativo, da gladu umrje ona in otrok, ki ga še nosi pod srcem, ali pa da uniči otroka in tako reši vsaj sebi golo življenje. To je sicer strašno, a razum- ljivo je. 219 Mora li pa tako biti in ostati ? Ne ! Pred vsem je seveda dolžnost roditeljev in gospodarjev, da svarijo in kolikor mogoče branijo svoje hčere in služkinje, da ne za- idejo na polje lahkomišljenega ljubimko- vanja. Ako pa se je zgodila nesreča, je dolžnost matere in očeta, gospodarja in gospodinje, da stoje dekletu v najtežavneji dobi življenja na strani se svetom in po- močjo ter dajo ohranijo pred hujšim padcem, pred zločinom. Težko je umeti, da bi se našla mati, ki bi v takem slučaju zapustila svojo nesrečno hčer. A nerazumljivo je tudi, da je na svetu še tako trdosrčnih gospo- darjev in gospodinj, ki, mesto da bi skrbeli, za to, da pride nesrečna služkinja v kako 'porodilnico, jo spode izpod strehe. Kdo jo hoče v takem položaju vzeti v službo? Naj bi gospodarji pomislili, da so kolikor toliko sokrivi nesreče, naj bi skušali popraviti svojo krivdo s tem, da skrbe Za bodočnost matere in otroka. A še važnejši faktor, ki je prvi pokli- can, da pride v okom. strašnim zločinom detomora, imamo, in to je — država. Za- konodajstvo zadeva velik del odgovornosti, da se tolikokrat pripeti krušenje zakona po detomorih. Ukljub. novemu pravdnemu redu nima namreč v Avstriji nezakonska mati nobene moči nasproti očetu svojega otroka, dokler otrok ni na svetu; nima nikake pravice do podpore pred porodom. Ako bi tudi do zadnjega trenotka pred težko uro mogla delati in si služila kruh, po porodu je brez vsake pomoči. Ce z otrokom ne umre prve dii od lakote, postavi sodišče varuha, ki ima tožiti očeta za vzdrževanje otroka. Pomisliti treba o tem, da stanuje varuh le tedaj v bivališču matere, ako je ista polno- letna; če še ni stara 24 let, postavijo nje- nemu otroku varuha tam, kamor je pristojna, t. j. kjer je bil doma nje oče ali pa, če je nezakonska hči, njena mati. Da taka od- daljenost znatno ovira brzo rešitev prav de, ker je vsaka zveza med materjo in varuhom združena z dopisovanjem in s poti, — je umevno. Dokler se ne najde očeta in pra- vočasno ne iztoži alimcntov, preide zopet več mesecev, in ves ta čas je uboga ženska brez vsake pomoči. Takšni so avstrijski zakoni v resnici, tako jih razlagajo najvišja sodišča, in ti- sti, ki so hoteli uporabiti neke para- grafe našega občega državljanskega zako- nika v korist in varstvo mater in otrok v najkritičnejši dobi (§§ 22, 166. 26g, 274I, so o tem propadli. Na Nemškem so v tem oziru mnogo na boljšem. Dotična točka nemškega za- konika se glasi: Že pred rojstvom otroka se sme na predlog matere z začasno na- redbo odločiti, da ima oče takoj po rojstvu izplačati materi ali varuhu svoto, ki je potrebna za trimesečno vzdrževanje otroka ; to svoto ima oče v primernem času pred porodom deponirati. V dosego take za- začasne odredbe ne treba dokazati nevar- nosti, da bi se tirjatev zgubili. Take zakonske določbe bi živo potre- bovali tudi pri nas. Ako obvarujemo ne- srečne nezakonske matere pred najhujšo gmotno silo ob času poroda, padlo bo tudi število detomorov, teh tako žalostnih znakov prosvetljene nove dobe. A dokler se ta naša želja ne izpolni, naj vsakdor, komur je to mogoče, širi pravo človekoljubnost, krščansko usmiljenost do padlih rev v krogu starišev in gospodarjev : tudi to bo koristilo. 220