Katolišk cerkven list. Danica izhaja 1.. 10. in 20. dne vsaciga mesca na celi poli, in velja po pošti /.a celo leto 3 srbi.. za pol leta 1 cld <»0 kr. . v uVkaraici sprejemana na leto 2 gld. tiO kr. in na pol leta 1 cM. 30 kr.. ako uni dnevi zadenejo v nedeljo ali praznik, izide Danica dan poprej. Tečaj XVI. V Ljubljani 1. maliga travna 1863. Li*t 10. Veliki Jezus Kristus. Božje Jagnje, Svojo t veto glavo r.agnc, In od strašnih bolečin \ merje Božji ljubi JSin. Dva moža ga pokopala. Križan ga sta v skalo djala; Al — ko pride tretji dan. Jezus ni več pokopan. Ko je zora zasijala. Se razpoči terda skala. Angel kamen odvali. Nazarenčan spet zi\i. Skupaj potva drušina blaga. Sveto pismo tuje razlaga. Dela njima .»ladek čas; Kmal so prišli v bližnjo vas. Rada l>i pri seb' (ia vstav la. Ptujc pa dalje se napravlja; Tu porij . — se opoči ! Mu Kleofa govori. Vsi pri mizi skup sedijo, kiuh pred piujca položijo; In ko vzame ga v rok»-. \ roce njima je serce. Magdalena Ga je vid'la. Zvesto ptujca ogledvaje. V vertu srečna z Njim 6e snidla. Ko njinia kruli z roke daje Vidle so Ga tud žene. Berž spoznala sta oba Ki so preč od groba šle. Ljubiga Zveličarja. Tisti dan popoldne gresta Dva učenca ven iz mesta. Med pogovori po pot' — K njima se pridruž' Gospod. Milo Jezus ju pozdravi. In prijazno njima pravi: Kaj se pogovarjata? Kaj sta tako žalostna? Ona nista ga spoznala . Žalostna pripoved vala. De je križan Božji Sin. De je vmerl mož bolečin Jezus zgine . vse pustita — In v Jeruzalem hitita Pravit, de jima Gospod Sc prikazal je na pot . Ko sta pripovedovala. Kak de Njega sta spoznala. Ze pred njimi sam stoji Jezus, ki je vstal. živi. Grob odpert je — aleluja! Kes vstal je — aleluja.' Jezus več v grobu ni: Aleluja — On živi ! Ant. Namre. Pogovor dveh protestantov od Iai-trovih naukov. Poleg nemškiga. — Spisuje Marešič. Deseti pogovor. 0to živeli, nimajo iluha sv. Pavla; in ta apostelj pravi na koncu imenovanima poglavja: Menim pa, de tudi jest božjiga duha imam.4* Taki ljudje zaničujejo čast sv. Pavla, ki je ncoženjen živel, psujejo čast vsih neožeujeuib in vsih vdov, in odkriloserčuo spoznam, de tak človek je pred mojimi očmi zveržek in spaka, kteri terdi. dc se nc da zderzljivo živeti. Kakošno misel ima taki od uezaročeuih ali od vdov? Kaj si moramo od taciga misliti, kteri terdi, de se ne da čisto živeti? De je sv. . . . Kaj bi si zamogli od mož misliti, kteri bi ue mogli eno leto zderzljivo živeti? Iu če je to mogoče. zakaj nc ludi dve, tri itd.? Tu se dajo porabili besede, ktere je Jezus v ozir nezavezanih govoril: ..Ne umejo vsi te besede, ampak le ti, kteriin je dano." Mat. 1*J. 11. — lločeš še pričati, de ni mogoče zderž-Ijivo živeli ? V. Bog obvaruj! rad bi vender le vedil. zakaj de se ne smejo ženiti katoliški duhovni? B. Zakaj se pa vojaki, dokler so vojaki, lir smejo žeu.li? V. Ker kralji ali cesarji vedo, de soldat neozenjen je serč-uiši v vsim. iu nar bolj pripravljen, svoje življenje dati za domovino. Iločejo. de soldat ue suie nobene skerbi imeti, ktere zakon naklada. B. In sv. Pavel pravi v li>iu do Korinčanov (7. 32): ..Želim. de hi bili vi brc^ skerbi. Kdor nima žene, skerbi le. kar je (iospodoviga, kako bi Bogu dopadel, kdor pa ženo ima, skerbi za lo, kar je od sveta, kako bi /eni dopadel. in jc razdeljen.** Ko bi sv. Pavel zdaj prišel na svei. komu bi hvalo dal, ncozenjenim katoliškim duhovnam. ali pa našim ozenjenim pridigarjem? V. Ha. ha! To naj naši pridigarji povedo; ne bom odgovora za nje dajal. B Kako tedaj zamoremo katoliški cerkvi zameriti, de ne spejme iiot^aiga v duhovski stan. ako ne obljubi, de bo sebilno, čislo živel? De se zamore zderžljivo živeli, se vidi iz besed sv. Pavla. — Ker niso oženjeni katoliški duhovni, zalo so tako serčni. de radi svoje življenje pri nalezljivih boleznih v uevaruost dado, in med umirajočimi iu merljivimi se sprehajajo, de bi umirajo- čim stregli. In če se pri kugi, koleri vsak, še prijatel iu sorojak, o^ibije hiše, v kteri kuga davi, se nje katoliški duhoven ue ogiblje. Tako ae j« pred nekimi leti godilo v Ameriki, ko je kolera divjala; le katoliški duhovni so serčno hodili v vse hiše, in ti ves kakor jest, tega niso storili protestanški misijonarji. Že večkrat sim slišal od tacih prečuduih del katoliških duhovnov. — Zakaj pa naši pastorji tako ne delajo? Zato, ker gospa žena, Katerca k možu pastorju stopi in vpije nad njim: Ljubi inož, varuj svoje življenje, kaj bo, če umerješ. reva ostanem! In tako ostane doma skrit. Al pa otroci pastorjevi k svojimu očetu pastorju pritečejo, rekoči: Ate, doma bodite, de ne umerjete! In doma ostane. — Boš li zdaj katoliški cerkvi odpustil, de svojim duhovuam zakon prepove ? V. Moram odpustiti, ko nobeniga ne sili, de naj bo da- hoven. Pa jih je, kteri obljube ne spolnujejo? B. Med nebeškimi angeli so bili tudi nekteri uezvesti, in ined 12 aposteljni je bil Juda; zato pa ni nič reči zoper ostale zveste angele, nič zoper druzih II apostelj-nov skleniti. Ce se duhoven pregreši zoper svoj stan, io njega zadene, le neumni, hudobni ljudje hudobo eniga na vse duhovne zvernejo. Dalje moraš vediti, de se veliko veliko laže zoper katoličane, kakor zoper njih nauke, tako zoper njih duhovne. In če bi se dansi katoliški duhoven pregrešil, bi bil na potu, po kterim so naši pervi preuarejavci Luter, Kal vin iu Cvingli hodili. Lej, Vilko, protestanti bi mogli tedaj take duhovne v časti imeti, ne pa jih grajati: katoliška cerkev take duhovne geido gleda. — Dalje katoliški duhoven, če tudi nezderžljiv, ue preuareja sv. vere, temuč uči, kar je Jezus učil. Luter, Kalvin, Cvingli so bili tudi katoliški duhovni, pa njih razuzdauost jih je tako dalječ zapeljala, de so se ženili, in drugo, ne Jezusovo vero učili. V. Prav imaš, mi bi mogli naše gospode reformatorje grajati. B. Imaš še kaj ugovarjati ? V. Je še nekaj prav tehtniga. — ]%€koliho moflroslovslta• (Dalje.) Ta resnica je tako gotova, da so jo narodi vsih časov in vsih krajev priznavali, kakor nam njihna zgodovina spričuje. Tudi ajdovski modrijani so jo premišljevali in dokazovali, kar je vsakemu znano, ki je kedaj čital rimske in gerške klasike. Ciceron (Laelus ad Pom-ponium Atticum, IV. 13. de amicitia; Cato Major de seneetute ad T. Poinponium Atticum c. 23; {Jusat. Tusc. I. I. 14 Kseuofon (^Memorab. IV. 3. Cyrop. VIII. 7. 19) govorita o tej resnici. ko bi duša ne bila nevmerjoča, bi še uzora duše iu pa nevmerjočnosti človek ne iinel. zakaj človek si ne more uobene reči predstavljati, ktera mu ni ali neposrednje ali pa saj posreduje po nasledkih svoje delavnosti ali pa bivanja oglasila. Sicer govorijo nekteri o prirojenih uzorih. pa če človek vzroke vseverstnih uzorov premišljuje, se prepriča, da nima nijenega uzora. kterega bi ne bil po enem svojih pel počutkov posnel, ali se ga pa po neposledujem dušnem gledanji zavedel. Človek si zna sicer krive predstave snovati, kakor so si n. p. Kimljanje s Sfinkso stvar mislili, ki je imela levove noge in trebuh, dekliške pa persa in glavo, pa vendar je mogel človek posamezne dele krive svoje predstave po enem svojih počutkov si pridobiti. Svet, ki je čisto in zgolj iz tvarine, in se vedno spreminja, človeku uzora duše in nevmerjočnosti posoditi ni mogel, ker sam niina nič dušnega in uevmerjočega. Ce pa človek uima od sveta tega uzora, tedaj ga mora od lastuc duše imeti. ker več stvari pred nebom ni. Duh člo- veški premišljuje svoje lastne djanja , in se zavoljo lastnosti svojih opravil sam za uevmerjočega spozna. Ko bi človek nad vsem dvomil, bi vendar nad svojo lastno dušo dvomiti ne mogel, kajti tisti, ki ga ni. tudi dvomiti ne more. — Če pa je človek, tedaj mora tudi on, kakor vsaka druga stvar, svoj začetek imeti, kajti, ko bi ne bilo bitja, ki nima začetka, tedaj bi tudi druge stvari »e ue bile mogle začeti, iu ta začetek vsega, kar je. je Bog. Nerazrešljivo bi bilo vprašanje: „kaj je bdo poprej, puta ali jajce?" ako bi Boga ne bilo; strašna tema bi obdajala naš in vsih stvari začetek, cilj in konec, ako bi luč te resnice tako svitlo ne gorela. Slep bi mogel biti. ki bi ne videl neskončno modrega Stvarnika v tako modro vravnaueui stvarjenji, in gluh, ki bi ue slišal, kako cela narava neprenehoma svojemu Stvarniku slavne pesme prepeva. C'e je pa Bog vse stvaril, in On vse ohrani in vlada, ali Ga nismo dolžni tedaj tudi častiti; če mi in celi svet na podlagi njegove volje (kajti naturne postave niso drugo, kakor izraz volje Božje) slonimo, nam ni li potrebno. Njemu se priporočati, da bi nam bil milostljiv ? Gotovo! Kdo pa nas uči, kako Boga častimo, kakor vera? Kdo nam kaže pot v našo pravo domovino, če nc vera? Kako smo kos edino potrebno doseči, če ue poznamo pripomočkov, to je, če nimamo vere ? — Vera je tedaj vsakemu neogibno potrebna, ker uijeden noče večno nesrečen biti. — Tote dve resuici, dragi moj! globoko premišljuj, ter si misli, da si na smertni postelji, potem pa piši. kaj je Tvoje serce pri tem premišljevanji občutilo. Svojemu prijatelju V Jarenini 5. sušca 18G3. J. S. Maf ie honhortlal? — Mlin na sapo. — Bog mi pomagaj! reče Sanho, nisim li Vaše milosti dovelj nagov rjal, de pazite, kuj storite; de so to mlini na sapo. in de kdor tega ne nme, gotovo kaj taciga v glavi imeti mora. Iton IfuU-ote k. I>uk. 8. fogl. — Dunajski cerkveni časnik je, ni dolgo tega, v spisu „Kin prophetisches Bild gevvisser Journalisten" neko staro resnico na dau poslal, ki se tako-le glasi: Je neko pleme ljudi, ki že zdavnej na svetu po verhu plava, to jc, neka trohljiva, prepirljiva derhal, ošabna, požrešna, napčna, prevzetna, nesramna, ktera brez vsiga prida zemljo tlači. Pa ta žlota izvali zvijač in prepira brez števila in mere. Zavita v častito ime „čednosti" se sprehaja s privihanimi obcrvimi iu dolgimi bradami iu skriva pod hinavsko ime-nitnostjo nar zauičljivše vedenje, ravno tako kot igravec (kon.ediaut) na 9Vojim tragičnim odru, kteri, če mu šetno izpred obraza in pa škerlatasti plajš vzameš, druziga prav nič ni. kot neko ubogo človeče, za sedem drahem najeto, de se junaka dela. In taka derhal je. ki na ves svet za-sramljivo uamigljava, ki govori, ko bi otrobe vezala, in drugo derhal lahkovernih mladih šterkavcov okoli sebe nabira in ji čudo in čudo zastran čednosti kvasi. Nar hujši je pa še, de taka versta ljudi, ki je veči del brez vse veljave v svojim očitnim iti v domačim življerii, in po tem takim tudi nar uepotrebniši stvar na svetu; vender pa vse druge opravlja, na kupe strupenih sulic vanje spuša in z nar bodljivšimi besedami svojiga bližnjiga ogloduje. Kdor se zna nar bolj prešerno dreti in nar nesramuiši psovati. je — poglavitna oseba.4' Tako popisuje v drugi polovici druziga stoletja po Kristusu satirikar Lucijan sotiške in retorične derhali svojiga veka, in da bi prav za prav rekli, tudi podobo sedaujih vekačev iu pisačev. Naj pa svoje terjenje razjasuemo. Že dosti in dosti in bi rekli, že tudi preveč se je za- stran avstrijanskiga konkordata pisarilo in jezljalo. Psovali so ga nekteri njegovih naskakovavcov „mcduzino glavo.4' — Kaj pa je „meduzina glava ?" si bo gotovo kak čitatelj Zgodnje Danice" mislil. Kratki odgovor mu bodi: ..Nekdanji paganski pesniki iu pisniki so kvasili, de je to bila s kačami opletena glava neke kraljeve hčere, ki ji je bilo ime .,Meduza," odsekal pa jej jo je bil kraljevič Perzej in jo bojni inaliknji Minervi v dar podal, ta pa jc to glavo za gerb v svoj škit vzela, loiela je pa glava to strašno lastnost, de je vsakter, ki jo je le pogledal, pri tisti priči okauinil. Iu lej! tej podobi so nekteri, pa še tako iineno-vaui katoličani, ..koukordat" ali pogodbo, ki jo je nar vikši duhovska in pa nar vikši deželska oblast med seboj storila, primerjati se prederzuili. — Lepi ..rešpekt" proti veliki straži! — Sicer so ti moderni vitezi ali prav za prav konkordatov i naskakovavci začasno umolknili, kakor je bila ,,Danica" že lani v svojem 22. listu sporočila, ker je njihovo vedenje vsak bolj bistroumen in pa nepopačen katoličan po vrednosti sprejemal, in tudi njihovi Jurji s puso. ker jim zaslužene bunke niso odšle, so peruti obesili, pa prav za prav — za ter I se ta merčes vender še le ni.--- Kajti možiceljni tega plemena so lajnarjem enaki, ki zmiram po tistim redu svoje stare viže tako dolgo po mestnih ulicah krožijo, de se jih še sploh otročja derhal naveliča, na to pa kot kukavica utihnejo, jo pobrišejo. — pa se čez leto spet vernejo in svoje staro in enoglasno ..kuku! kuku!" od kraja začnejo. Tako kukanje se jc pred nekoliko dneini slišalo v dunajskim mestnim zboru ali seji. V tistim zboru, od kteriga je neki ud preveč umiga jezika se pre-derzno bahal, de bo celimu cesarstvu v zgled in ponos. — Pa skušnja nas jc prepričala, dc je gospodu neizrečeno spodletela Bog nas vari obrekovanja, de ne bi bilo v omenjenim zboru bistroumnih, učenih. vse časti vrednih in skoz in skoz katoličanskih življev; pa gola resnica jc tudi. de ravno tisti besedači, ki sanjajo, de ves svet ua njih solistične burke preži, niso druziga nič, kot zvesta — le begoča podoba sedanjiga turna dunajske stoljne cerkve sv Stefaua, — to je — brez glave. Napadel se jc. kakor smo omenili, spet koukordat, pa. kar se more slavnima zboru v posebno čast šteti, — brez vsiga ploskanja. Pa naj se reče, karkoli se hoče. mi smo več kot prepričani, de koukordatovi naskakovav ci gotov o nc vejo. — kaj de je koukordat, — ter so tistimi! greku enaki, ki je samo za tega voljo ime ..pravičuiga Aristida" dal na cepino za-čerkati, da naj se iz domovine prežene, ker jc Aristid namreč pravičen bil, ali pa tistim judam. ki so na vprašanje Pilatovo, ,,kaj de je Kristus hudiga storil?" le še bolj vpili: „Križan naj bo !" (Mat. 27. 23.) — Kaj pa je vender konkordat? — Cujte! mi bi rekli, dc mlin na sapo. Veste pa potlej, kaj de je mlin na sapo? Mlin na sapo jc tak mlin, ki se po sapi ravna, ki pa ravno s tem človeški rod z ljubo moko zalaga. Bila je pa gotovo bistroumna glava, ki je taki za človeške potrebe tako primerjen mlh izuajšla; nič inanj pa mislimo, so bile tudi tiste glave bistroumne, ki so avstrijanskim katoličanam primerjen konkordat, osnovale, in nadjamo se, de tega tudi nobeden pra-vičiu katoličan ne dvomi. Najdemo pa v 8. poglavji slovečih knjig, ki ime ..Pre-umniga plemiča uiankaškiga Don ragi bravci „Zgod. Danice!" res ni kaj mičnega to brati, kar smo že večkrat brali, boste rekli; ali to vam omenim, da bi šc kako drugo občino, ki več premore kakor Starada, k enakemu činu spodbodel. l'o prizadevanji gosp. kaplana P. Svetlina so si v Sta-radi tudi lep nov svečnik (luster) kupili in žagrad zidali, letos tudi lepe nove mašile bukve oskerbeli; zato so pa (udi goreči pridigar pri omenjeni slovesnosti prebivavce tolažili in jim serčnost delali, da naj v Boga zaupajo in vedno pobožni ostanejo, da jih Bog. od kterega vse dobro izhaja, v njihovem siromaštvu ue bo zapustil, in jim bo to obilno poplačal, kar za hišo Božje storijo. Miasffteti po Uer*an*khn mreht. liillisko. Med drugimi so kardinali izvoljeni: Mlgsp. Ti