BODI CLOVEK!, LETNIK1, $T. 4......... PRILOCATEDNIKA NOVI GLAS LETNIK XVI., ST. 19 (742) / TRST, GORICA- CETRTEK, 26. MA)A 2011 BODI Clovei1, 'i/ ■* w'./ Razmisljanje ob indijski modrosti Stiri obdobja nasega zivljenja Clovekovo zivljenje je sestavljeno iz ätirih obdobij. Prvo je obdobje udenja, ko nas oblikujejo razni uditelji. Drugo je obdobje poudevanja, ko delimo z drugimi üsto, kar smo osvojili. Tretje je obdobje gozda, kamor se umaknemo, da bi naäli sami sebe in novih modi. Nazadnje je detrto obdobje, ko smo beradi in stegujemo roko k drugim, da bi nas podpirali v bolezni in starosti. Udenje, poudevanje, premiäljevanje, beradenje: to so Stiri zivljenjska obdobja, ki nam jih predlaga indijsko besedilo, ki sem ga povzel za svoje bralce. Razna obdobja dlovekovega zivljenja najdemo upodobljena tudi v likovni umetnosti, od rojstva do smrti, vendar pa se tarn navadno zadovoljimo z upodobitvijo dasovno-fizioloäke krivulje, od zadetne zivljenjske svezine pa do kondnega propada. V povzetem besedilu pa je uprizorjena naäa notranja pot in vsak od nas se lahko vpraäa, v katerem obdobju se trenutno nahaja, predvsem pa, ali pravilno sledi tej zadrtani poti, s tem da je treba upoätevati, kako se razlidna obdobja lahko med seboj prepletajo. Najprej je das, ko smo udenci, ko smo iskalci, ko se v poniznosti in potrpezljivosti udimo. Samo tako lahko preidemo v drugo fazo in postanemo uditelji, pridevalci, odetje in matere. Vendar ne moremo vselej ziveti tako, da smo izpostavljeni in se samo podarjamo, ampak potrebujemo tudi to, da se napolnimo, da nekako oskrbimo svojo duäo, da jez duha napolnimo s svezo vodo, de uporabimo besede pisatelja Alberta Moravie, ko govori prav o premiäljevanju in poglabljanju, o tiäini. To je tisti das gozda oziroma skrite in globoke samote. Nazadnje pride starost ali bolezen, ko je treba v poniznosti pomoliti roko, kot to podno beradi, da bi jim ljudje pomagali in jih podprli. Tudi ta das zivljenja pa ima izreden pomen v tej naäi edinstveni pustolovädini, ki jo predstavlja zivljenje. Gianfranco Ravasi (prevedel Andrej Vonäna) Moda in homoseksualni svet Zivljenjska priloznost ali prevara? Vmodnih krogih se danes spodbuja, Ce tako reCemo, 'izzivalno kulturo', in sicer prek spolnosti, ki pa je seveda v tesni povezavi s CloveSkim telesom, prek katerega se izraza. V tej perspektivi spodbujajo naCin oblaCenja, ki ne iSCe neke elegance, kot je bilo to znaCilno nekoC, temveC ekscentriCnost, ki zeli slaviti telo kot tako, ne pa upoStevati CloveSke osebe v celoti, ki pa ni samo telo, samo meso. Telo postane tako orodje moCi, ker je z njim mogoCe ugodje nuditi ali ga jemati. Moda tako ni veC v povezavi z resniCnimi potrebami ljudi in jim ne nudi veC ustreznih oblaCil za razliCne vremenske razmere in druzbene situacije, ampak gre povsem v drugo smer. Napol gole in pogosto anoreksiCne manekenke ter manekeni z deäkim obrazom in videzom razkazujejo takSna oblaCila, ki jih seveda nihCe v vsakdanjem zivljenju ne bi nosil. V ozadju vsake modne revije so ure in ure manikür, pedikür, liCenja in friziranja. Telo je torej samo tisto, kar je videti, kar izgleda, zato se z njim vse zaCne in konCa, vse se ustavi le na zunanji podobi, na ’fasadi', osebnost in razum, ki se skrivata zadaj, nista prav niC pomembna. Najbrz je prav zato vse veC zelo mladih in lepih manekenov obeh spolov, ki se premikajo kot roboti, kot bi jim napravili lobotomijo. Povezava sveta mode s homoseksualnim svetom je oCitna, sami homoseksualni skupnosti pa je prav ta povezava zagotovila veliko veCjo prepoznavnost in moC, kot bi je sicer bili delezni glede na StevilCnost modnega fenomena - pri njem gre vendarle za precej maloStevilno elito. Zelo tesne povezave s svetom mode, zabave in medijev so gejevske zahteve izstrelile na prve strani Casopisov in v vse pomembnejSe radiotelevizijske programe, pa Ceprav gre za StevilCno precej omejeno sredino. Moda in homoseksualci pa gredo z roko v roki tudi, ko govorimo o povsem poslovnih, marketinSkih potezah. Kdor gre npr. kdaj v Milanu, ki velja za eno od najpomembnejSih prestolnic mode (morda je celo najpomembnejSa), v katero od modnih trgovin v ulicah Montenapoleone, Bagutta ali Via della Spiga, bo tarn naSel zaposlenih veliko istospolnih predstavnikov. Razlog je preprost - ti ljudje nimajo dolgotrajnih zvez (statistika to potrjuje), nimajo majhnih otrok, ki bi jih Cakali dorna, zato so lahko v butikih zaposleni vse do poznih veCernih ur, poleg tega pa so zelo zanesljivi in natanCni. Kljub vsemu pa tudi tu gre le za interese - dokler je Clovek koristen in se ga da izkoristiti, da dela nadure na nadure, je vse v redu in prav, ko pa se kaj zalomi, je konec. Dokler si torej mlad, lep, suh, zdrav in ne postavljaS vpraäanj, lahko tudi v svetu mode lepo uspevaS, brz ko se pa zalomi na katerem od omenjenih podroCij, te zavrzejo kot staro in uporabljeno (da ne reCemo zlorabljeno) copato. Vezi, ki se spletejo, so samo povrSinske in navidezne. Luca di Tolve (njegovo razmiSljanje mi sluzi kot podlaga za to pisanje, op. p.), ki je bil nekoC homoseksualec, je svojo zgodbo lepo in zanimivo opisal v knjigi 'Ero gay - a Medjugorje ho ritrovato me stesso' (Piemme, Milano 2011, 252 Str., 15 evrov), kjer o svoji izkuSnji s svetom mode pravi takole: "Tudi mene je privlaCila moda, kakor ze prej televizija in svet zabave, zaradi bleska vitalnosti, pomladne svezine, veselja in sreCe, ki jih ti svetovi znajo posredovati, ko si na sceni. Kljub vsemu pa sem v zakulisju odrov, ki sem jih, sebi navkljub, zelel okusiti in po kateri sem zelel hoditi, v vseh letih vsakokrat naSel resniCnost, ki je bila veliko bolj revna in povpreCna. Tako na televiziji kot v svetu zabave so homoseksualci neprostovoljne marionete nekega zunanjega nastopa in ljudi, ki, s tem ko jim laskajo, spretno izrabljajo njihovo Custveno pomanjkanje, ki ga Se niso uspeli ponotranjiti, za svoje lastne ambicije, pohlep po denarju, manije, kaprice in neCimrnost. Neposredna izkuSnja me je nauCila, da tudi tisti svet televizije in mode, ki je 'najbolj zavzet', Spekulira s pravicami homoseksualcev, ker cilja na to, da bi si pridobil publiko, gledanost ali da bi priSel do novih trgov... Svet zabave, mode in televizije ni na stezaj razSiril svojih rok, da bi me sprejel takSnega, kot sem, ampak me je, potem ko je ocenil moje sposobnosti, pustil vstopiti, da bi me nato izrabil, tako v vlogi igralca kakor tudi stranke, kot Se en Clen dobro uteCene ekonomsko-prehrambene verige. Z zalostjo gledam na slike iz tistih Casov, kjer sem na fotografiji ob znamenitih osebnostih druzbene elite, za katere sem tedaj mislil, da so pozorni na moje potrebe. Vsi se zdimo mladi, zapeljivi, obleCeni po zadnji modi. Vendar pa izza povsod navzoCih nasmehov prevara pride na dan, ker zivljenje ni vselej le praznik. Ni bilo tako nakljuCje, da se kasneje, ko sem zbolel, nisem veC rnogel slikati s tistimi ljudmi". Kakor torej pravi pregovor: "Ni vse zlato, kar se sveti". Sploh ne v Sovbiznisu in modnem svetu. Za zunanjim bliSCem se skrivata velika CloveSka in duhovna revSCina ter prevara. Clovek je samo tisto, kar je po zunanjem izgledu, njegovo telo pa je predmet raznih izrab, zlorab in manipulacij. Zato pa je tako pomembno, da poskrbimo za celosten razvoj CloveSke osebe - pri sebi in pri drugih. Andrej Vonäna Sporocilo nekdanjega manekena mladim Svet, v katerem ni meja, le nekaj priloznosti in veliko nihilizma Svet mode je marsikomu postal vsakdan, veliko ljudi se po njem zgleduje in hkrati prepuSCa usmerjati toku vizualne in potroSniSke mentalitete. Pojavljajo se tudi raCunalniSki modeli, obrazi in telesa, ki znajo v prihodnosti nadomestiti velik del medijskega pojavljanja ljudi. MogoCe temu, kar vidimo, marsikdaj ze tezko reCemo resnica, saj gledamo novodobne ideale, obdelane ali izdelane z raCunalniSkimi programi in kozmetiCnimi pripomoCki, operacijami ipd. Pomislite samo na medijske osebnosti, zasaCene v fotografski objektiv brez liCil in obdelave fotografij! Dejstvo ostaja - kar pride v naSo glavo, zna postati naSe videnje resnice in zelja. IzkuSnje modnega sveta so razliCne. Vsekakor pa jih opredeljuje lastno vrednotenje in dozivljanje. Pred kratkim me je presenetilo dekle, ki sem jo spoznal na snemanju. Zaupala mi je svoje dozivljanje in gledanje na zivljenje manekenke. Delala je v Milanu in njena zgodba lepo oriSe me je tega skrivnostnega in mamljivega sveta. A te so kot povsod tarn, kjer si jih sami zaCrtamo. Naj bo to zivljenje brez meja, zivljenje za trenutke "sreCe" oziroma opijanjanja, mogoCe profesionalno zivljenje v ospredju druzbe in v soju luCi ali pa v senci, predvsem pa v vsem hkrati, kar je dozivljala njena 'cimra'. Tako je svet mode za nekatere enkratna priloznost, spet za druge hodnik brez izhoda, saj je postal priloznost za potrebe drugih. Veliko je odvisno od nas samih, nekoliko pa tudi od zunanjih dejavnikov, zaradi katerih nekdo postane zrtev, ki nima izhoda. Ce smem nekoliko okrniti zgodbo in primerjati dekleti v isti situaciji, je njuna zgodba tale. 'Cimra' je bila Se mladoletna in je o svoji starosti lagala - oCitno takrat odgovorne v agenciji preverjanje podatkov in osebna identifikacija nista zanimala, saj je verjetno imela celo ponarejene dokumente. Tega ne vem. Vzrokov, zakaj je Sla od doma, je lahko veC, socialna stiska, zelja po priznanju in vlogi v druzbi, zelja po koSCku bliSCa ali preprosto zelja in hrepenenje po sreCi. Da je dobila delo, je pustila nadrejenemu, da ji je v zameno za spolne usluge dodeljeval bolj Sa in bolj plaCana dela. Dekle, ki sem jo spoznal, teh tezav ni imelo, celo nasprotno, ta "nadrejeni" od nje tega nikdar ni direktno zahteval in je vseeno dobila dela. Preprosto, njeno gledanje na situacijo je bilo tole - kjer si postiljaS, tarn spiS, kar dopustiS, to dobiS. Res je, da v veliki meri sami dopuSCamo, do kod pustimo, da se nam drugi priblizajo - bodisi fiziCno bodisi psihiCno - in kaj od nas dobijo. Upam le, da to prepoznate, preden bo prepozno. Tudi mene so tako kot druge mlade gnale skrite zelje po priznanju, umestitvi v druzbo, prepoznavnosti, zelji po posebnosti, pomanjkanje samozavesti in lastne identitete. Elite to pridno izkoriSCajo kot sredstvo manipulacije, kjer oseba nevede ali zavestno pristane na doloCena dejanja, ki niso v skladu s krSCanskimi vrednotami in moralo. Zal, se moramo vpraSati, zakaj so naSa zivljenja postala hlastanje za sreCo in zabavo, zakaj pristnost in resnica nista veC zazeleni - zakaj smo stalno nezadovoljni z naSim videzom, okoljem, kjer zivimo, prihodnostjo, vsakdanom in zivljenjem - zato, ker je za druzbene elite naSa nesreCa njihovo bogastvo. Ce Slovence kritizirajo zaradi nevoSCljivosti, mislim, da se to ne more niti za prst primerjati z nevoSCljivostjo elit do naSega zadovoljstva in sreCe. Zelim, da prepoznate svojo lepoto, svojo posebnost in skromnost ter majhnost v stvarstvu - Sele takrat boste pripravljeni za velika dejanja. Bogastvo, ki smo ga prejeli, je raznolikost, ki med nami tvori pestrost. S prepoznanjem lastne posebnosti in sposobnosti uresniCujemo naäe poslanstvo pri ohranjanju te raznolikosti. Upam, da vasa prihodnost ne bo prihodnost enakih CloveSkih in okoljskih produktov, temveC bogastvo v raznolikosti. Zal, danes opazam dejanja, ki nimajo nobene zveze s posilstvom ali kakorkoli spletom okoliäCin, da so dekleta in fantje pristali na spolni odnos. Zal, je nekaterim telo postalo sredstvo za dosego osebnih ciljev. Za nekatere postaja celo sprejemljivo, da se "nadrejenim", ki so mogli v preteklosti izsiliti odnos, danes sami meCejo v naroCje. In kje so meje med izsiljevanjem, vrednotami, samospoStovanjem, cenjenjem ter prostitucijo? Je narobe, da dojemamo prostitucijo zgolj kot plaCilo za spolne usluge? Prostitucija je tudi zloraba telesa in spolnosti za pridobitev materialnih ali drugih vrednot, dela, druzbenega polozaja itd. Razlika je le v pristopu! Tu ni veC sklicevanja na lastna hotenja, zelje in Custva - bistvo ostaja isto. Prepoznavanje lastnih potencialov in posebnosti je zelo pomembno. Posebnosti oz. darove, ki jih prej memo, se med nami razlikujejo in zato smo tudi razliCni. Nekateri jih dobijo veC, drugi manj. Od nas je odvisno, ali bodo ti darovi temelj vrednot, za katere sta potrebna vztrajnost in odrekanje za dosego viSjih ciljev - torej tezja pot. Ali pa bodo ti darovi sredstvo razvrednotenja, plaCila, veCno iskanje sreCe v zivljenju za trenutke in uzitke. Morate vedeti, da vas oglaSevalske agencije, mediji in elite poznajo bolje, kot vas poznajo lastni starSi, prijatelji in bliznji. Sledite srcu in naj to ne bo pehanje za uspehom, temveC naj postane hram vrednot in prebivalisce Boga. SreCno! AleSKoSir Kajetan Kovic: Ljuba, nipoti nazaj. Nimam ti nicesar dati. Bil je in minilje maj. Cvet ne more cvet ostati. ljuba, ni poti nazaj. ^Vendar trebaje ziveti: ko cez leta spet bo maj, mora se nov cvet odpreti. Kako na cesti prepoznamo metalca Razvoj metalskega stila oblacenja Nekemicne odvisnosti (3) Zasvojenost z racunalnikom Dokler ne molimo za vlado, je nimamo pravice kritizirati Molitev in post ki oblikujeta zgodovino Kako utemeljiti molitev in post za domovino in za vlado? Mnogi se morda ob tem zgolj nasmehnejo, drugi vidijo v tem klerikalizem, veCine pa ta predlog verjetno niti ne zanima in so do njega ravnodusni. Morda nam lahko vsaj nekaj novih vpraSanj zastavi knjiga Molitev in post, ki oblikujeta zgodovino (Derek Prince, Molitev in post, ki oblikujeta zgodovino, zalozba IGNIS, 2000), ki skuSa pomen molitve in posta utemeljiti s pomocjo Svetega pisma, zgodovine in osebnih izkuSenj. Ob 20. obletnici samostojne Slovenije smo v nevarnosti, da ostanemo pasivni in si ponavljamo: "NiC se ne da narediti". S tem nismo veC sol in luC sveta. Dokler ne molimo za vlado, je tudi nimamo pravice kritizirati. Ce samo brezglavo kritiziramo oblastnike, kritiziramo sebe, ki smo te oblastnike izvolili. To pa seveda ne pomeni, da ne smemo presojati in razpravljati o politiCnih vprasanjih, ki zadevajo naSe "skupno dobro". Derek Prince utemeljuje molitev in post za vlado zelo preprosto. Bog usliSuje proSnje, ki so v skladu z njegovo voljo. To, da imamo dobro vlado, pa je vsekakor Bozja volja, saj nas je Bog ustvaril po svojipodobi in zeli, da bi se vsi ljudje zvelicali. Ce imamo vlado, ki je neucinkovita, zapravljiva, samovoljna, kriviCna ..., to ni dobro ne za ljudi ne za vlado. Postavljajo se naslednja vpraSanja, povezana z naSo odgovornostjo. Ali verjamemo in smo priSli do spoznanja, da je dobra vlada Bozja volja? Ali za dobro vlado molimo? Ali verjamemo, da bo Bog naSe molitve za dobro vlado gotovo usliSal in se mu za to ze vnaprej zahvaljujemo? Bog se posluzuje tudi krvoloCnih in malikovalskih vladarjev. Iz Svetega pisma vemo, da je izbral Nebukadnezarja, ki je uniCil Jeruzalem, tudi Jeruzalemski tempelj in Izraelce odpeljal v babilonsko suzenjstvo. Ce je ljudstvo nepokorno Bozji volji, ga Bog podredi okrutnim vladarjem. Ko se ljudstvo spreobrne, pa Bog poskrbi za zamenjavo vladarjev ali pa za to, da spremeni njihova srca. In kakSno vlogo ima pri vsem tem post? Post spremeni Cloveka in odstrani ovire za Bozje delovanje v nas. DoloCene milosti, ki so v skladu z Bozjo voljo, lahko izprosimo z molitvijo, za nekatere milosti pa je potrebno molitvi dodati Se post. Tudi post, ki je skupinski. Tako, kot naj bi kristjani redno molili, naj bi se tudi redno postili, npr. vsak teden en dan. Seveda pa je pomembno, da se postimo na tak nacin, da nam post koristi. Zgoraj omenjena knjiga daje tudi nekaj praktiCnih odgovorov na vpraSanje: "Kako naj se zaCnem postiti"? Pomembno je, da preCiSCujemo svoje nagibe za post, spregledati pa ne smemo niti telesnih vidikov postenja. Bozji blagoslov je mozno zapraviti, Bozje groznje pa odvrniti. NavzoCnost praviCnih je pomembna za to, kako Bog ravna s celotnim ljudstvom. Ce bi bilo v Sodomi vsaj deset praviCnih ljudi, Sodoma ne bi bila uniCena. Po nekaterih ocenah naj bi Sodoma Stela 10.000 prebivalcev. Ce ta ocena drzi, potem je razmerje, ki Se omogoCa prezivetje doloCene skupnosti, 1:1000. Na tisoC prebivalcev bi moral biti za prezivetje vsaj en praviCen. Ce v Sloveniji zivi 2 milijona drzavljanov, pomeni, da bi za obstoj naSe drzave moralo biti med nami vsaj 2000 praviCnih! Gornje Stevilke in izraCun minimuma lahko postavimo pod vprasaj, z gotovostjo pa lahko trdimo, da bi se nam veliko bolje godilo, da "Casi", v katerih zivimo, ne bi bili tako kilavi, Ce bi bili praviCni vsi drzavljani RS. Gospod, v tvoji hi§i je veliko bivaliSC. Daj nam voditeljev, ki bodo skrbeli za zakonitost in red, za svobodo govora in zdruzevanja, za solidarnost in spoStovanje razliCnosti, tako da bomo ziveli v miru, medsebojnem spoStovanju, da bomo podjetni, ustvarjalni in rodovitni ter tako slavili Tebe, ki si neskonCna Resnica, Dobrota in Lepota. Bogdan Vidmar ZnaCilni elementi metalske mode so usnjene jakne, ozke kavbojke, motoristiCni skornji, telovniki iz jeansa z raznimi naSitki in znackami, verige in razni usnjeni modni dodatki s kovinskimi bodicami. DanaSnjo prepoznavno obliko je ta stil oblacenja dobil v osemdesetih letih prejsnjega stoletja. Oprijete kavbojke v Crni ali modri barvi so nosili ze starejSi rokerji. Metalci so, kot potomci le-teh, to kulturo samo nadaljevali, svojim kavbojkam pa so, kljub negodovanju starSev, ki so jim kavbojke kupili, dodali nekaj raztrganin in odrgnin. Namesto kavbojk so v osemdesetih metalci, kot tudi predstavniki drugih Subkultur v tem Casu, nosili tudi oprijete hlace iz raztegljivega materiala, predvsem v Crni barvi. Dandanes teh zadnjih skoraj ne vidimo vec, veliko metalcev pa danes nosi hlace v vojaSkem slogu, z veliko zepi in kamuflaznimi motivi. Ko govorimo o metalskem stilu oblacenja, so glavni pionirji bili Clani britanske zasedbe Judas Priest, predvsem njihov pevec Rob Haiford, ki so na svojih nastopih ze ob koncu sedemdesetih let nosili usnjene obleke z raznimi okovanimi okraski. Na oder so se pogosto pripeljali kar na motorjih. Velik del njihovih oblacil je nam ree izviral ravno iz sveta motociklizma. Usnjene jakne, ki jih Se danes nosijo metalci, niso dal ec od tiste, ki jo je James Dean nosil, ko je na velikem platnu jahal svojega jeklenega konjiCka. Drugi, malo bolj kontroverzni del, pa je pri sei iz t. i. "usnjene subkulture”, ki je predvsem znaCilna za homoseksualce in sadoma/ohisticne seksualne tendence. Haiford je, kot je Sele v nekem intervjuju v poznih devetdesetih letih povedal, okovane usnjene zapestnice, pasove, verige in podobne modne dodatke nosil ravno zaradi svoje spolne usmerjenosti. Ostali pa, ki usnjene subkulture niso poznali, so v teh dodatkih videli poudarek agresivnosti novega stila glasbe, ki se je razvijal. Takrat so metalci v velikem stevilu zaCeli zahajati v trgovine s seksualnimi pripomoCki, da bi se lahko oblacili v tem novem slogu. Namesto usnjene jakne v toplejSih obdobjih nosijo tudi telovnike iz jeansa z raznimi naSitki in znackami z logotipi skupin ter okovanimi okraski. Vsekakor pa tako pod usnjeno jakno kot pod telovnik spada er na majica s tiskanim motivom kakSne heavy Vpetek je priSla k meni umret Cebela. Majhna smrt je bila to, a vendarle smrt. Predvsem zato, ker so Cebele nekakSno upanje za prihodnost. Dokler so, CloveStvo ne bo izumrlo, pravijo. Zato mi je bilo tezko. Ker je bilo v njeni smrti tudi malce smrti CloveStva. Prav isti petek so slovenski maturantje postavili nov svetovni rekord v Cetvorki. In rekord v zauzitem alkoholu na enem mestu. Majhna smrt je bila to, a vendarle smrt. Ne gre sicer gledati tako Crnogledo. Niso vsi taki, nikakor ne. VeCinoma me ob sreCanjih z njimi navdaja ponos, ko jih sliSim in vidim v njihovih velikih in pogumnih naCrtih. Res so "bogati mladeniCi", z bogastvom za prihodnost. Pa me vendar ob izjavah tistega petka zaskeli, kot bi dozivel majhno smrt: "To je predvsem dan, ko se ga napijem", je rekel eden od pleSoCih maturantov novinarki Dela. Ni ne prvi ne edini, ki to pravi. Predvsem me skrbi to, da niti sam ne ve natanCno, zakaj to poCne ob vsaki priloznosti. Maturantska parada ni edino, je pa eno od glasnejSih sporoCil, da je nekaj v tem svetu strahovito narobe, Ce je edina oblika zabave, ki jo premore naäa mladina, pijanCevanje. metal zasedbe. Zgoraj omenjeno je znacilno predvsem za Evropo, Cez luzo pa so nastajali drugaCni slogi te zvrsti in z njimi tudi rahlo drugaCen ali kdaj tudi popolnoma drugaCen stil oblacenja. Medtem ko so britanski metalci, pod vplivom t. i. "novega vala britanskega heavy metala", nosili predvsem motoristiene in vojaSke Skornje, so privrzenci v Ameriki nastalega "thrash metala" raje imeli visoke Sportne copate. ZnaCilna predstavnika te zvrsti sta zasedbi Metallica in Anthrax. Razvoj je prihajal z vseh vetrov in vsaka skupina in vsak nov slog sta dodala nekaj svojega. Clani skupine Motörhead so na primer vpeljali pasove z naboji. Iz skandinavskih dezel so priSli motivi iz njihove mitologije, zlasti znaCilno Thorjevo kladivo. Najbolj priljubljen pa je v Ameriki postal "glam metal" (imenovan tudi "hair metal"), ki je - kot ze samo ime pove - temeljil ravno na glamurju. Predstavniki te zvrsti so se oblacili v oblacila, ki so bila prej znaCilna za zenske, nosili so Skornje z visokimi petami, uporabljali so Sminko in druga liCila ter veliko nakita. Podobno je tudi na Japonskem, kjer pod vplivom gibanja "visual kei" glasbeniki izgledajo, kot bi bili kakSni junaki iz sveta japonske animaeije. Vendar pa to gibanje na Japonskem ne zajema le metalsko glasbo. Kakor ostala moda se seveda tudi oblacila metalske subkulture skozi Cas spreminjajo. Marsikateri metalec danes kombinira stare elemente in sodobno modo. Tako lahko vidimo koga, ki od metalskega ne nosi niC drugega kot le usnjeno zapestnico ali majico z motivom metalskega benda. Vsekakor pa osnovni sestavini, usnje in jeans, ki so ju ze v osemdesetih opevali Clani britanske zasedbe Saxon v svoji pesmi Denim and leather, Se vedno ostajata znaeilni znak te subkulture. Jure Vonäna Morda je tako zato, ker se morajo v svetu, v katerem zivijo, stalno dokazovati. Naä svet je postal velika maska, iluzija uspeha in priljubljenosti, ki so jo ustvarile pop zvezde in vsi, ki jih z obCudovanjem gledamo. V njem ni prostora za realnost, za poraze, za padee, in teh je takrat, ko se Sele uCiS ziveti, tako veliko. Biti nekdo. To je zapoved. A s Cim naj se dokazejo in izpostavijo? Z glasom, ki niC ne pomeni? Z besedami, ki jih nihCe ne posluSa? Z dejanji, ki jih nihCe ne jemlje resno? Opazimo jih samo takrat, ko lezijo po cestah ali ko naredijo kaj neumnega. Takrat, ko so nekdo, pa eeprav na negativen naCin. Vem, vse to ni niC novega. A to je sporoCilo, ki ga preprosto moramo sliSati. SporoCilo, da je mlade strah naäega sveta. Da nas potrebujejo. Da potrebujejo sree, ki jih bo sprejelo in razumelo, Cloveka, ki jim bo blizu in to vedno. SporoCilo, da tudi oni potrebujejo svoj prostor in glas. Ker jih svet potrebuje. Ker potrebuje njihove sposobnosti in vizije, njihovo novost in energijo. Tako kot Cebele. Ali pa ga ne bo veC. Marko Rijavec MOIITHV in POST. ki obtAuicU 2godovirto Ob rekordni maturantski cetvorki Majhna smrt/ a vendarle smrt Sisploh Se lahko zamiSljamo zivljenje brez raCunalnikov in interneta? Kaj vse nam raCunalnik omogoCa! Znamo raCunalnik uporabljati kot orodje, ki nam slu2i za to, da smo z drugimi bolj povezani, za to, da se z njegovo pomoCjo uCimo in smo ustvarjalni ter za to, da doloCene naloge opravimo hitreje, bolj kvalitetno in uCinkovito? Kljub vsem dobrim vidikom, ki jih je potrebno priznati in se zanje Bogu zahvaljevati, pa se »raCunalnik« lahko sprevrze v naSega morilca. V resnici ni kriv raCunalnik kot raCunalnik, ampak naS odnos do njega. Na koncu vedno pridemo do samega sebe in svoje "odgovornosti", ki je naS "odgovor" na doloCene zivljenjske izzive, v krSCanske jeziku lahko reCemo, da je to naS odgovor na Bozji klic. Strokovnjaki v zvezi z raCunalniki razlikujejo veC vrst zasvojenosti: zasvojenost s pornografskimi stranmi na internetu, zasvojenost z virtualnimi odnosi, zasvojenost z iskanjem informacij, zasvojenost s spletnim igralniStvom, zasvojenost s spletnim dopisovanjem in spletnimi klepetalnicami... Zanimivo je, da govorimo o "virtualni resniCnosti", kajti Cetudi "seks" ali "umor" poteka zgolj na virtualni ravni, je ta virtualnost vendarle neka resniCnost. Pretresljivo je, da zasvojenost z raCunalnikom v konCni fazi Cloveka vodi v smrt, podobno kot zasvojenost s kemiCnimi drogami, npr. s heroinom. Tudi simptomi zasvojenosti so zelo podobni s simptomi pri zasvojenosti s kemiCnimi drogami. "RaCunalnik" Cloveka razCloveCi in izCrpa, tako da ne more veC skrbeti za svoje osnovne potrebe. Ob prekomerno potroSenem Casu pred raCunalnikom so beg od realnosti, osamljenost, izguba prijateljev, nesposobnost za posluSanje in dialog, umikanje v anonimnost, telesna izCrpanost in zanemarjenost, znamenja, da smo "v posesti raCunalnika". Kaj lahko naredimo na preventivnem podroCju? Ali duhovniki, uCitelji, starSi o teh vpraSanjih sploh razmiSljamo, o tem govorimo in za delo z raCunalnikom vzgajamo? Ali pa morda zasvojenost z raCunalnikom celo omogoCamo, ker smo veseli, da je otrok doma za raCunalnikom in vemo, kje je, ker je tih in miren? Pri tem ne mislim, da bi morali biti vzgojitelji mladega rodu v prvi vrsti nadzorniki in policisti. Zal je vCasih potrebno tudi to in te naloge se ne bi smeli izogibati. Toda v prvi vrsti bi morali biti odrasli zgled zdrave uporabe orodja, ki mu pravimo raCunalnik. V prvi vrsti bi morali otroke vzgajati za samozavedanje, tudi za samozavedanje in kritiCno presojo osebnega odnosa do raCunalnika? Bogdan Vidmar