URADNI VESTNIK Občine Trzin - št. 9/2025, 4. 7. 2025 Na podlagi Zakona o javnem interesu v mladinskem sektorju (Uradni list RS, št. 42/10 in 21/18 - ZNOrg), Zakona o mladinskih svetih (Uradni list RS, št. 70/00, 42/10 in 45/24) in Statuta Občine Trzin (Uradni vestnik Občine Trzin, št. 2/21-uradno prečiščeno besedilo in 7/25) je Občinski svet Občine Trzin na svoji 17. redni seji, dne 18. junija 2025, sprejel Strategijo za mlade v občini Trzin od leta 2025 do 2030 1. Uvod Prva strategija za mlade je bila v Občini Trzin sprejeta 14. 6. 2017, nanašala pa se je na obdobje med leti 2017 in 2022. Takrat je občina tudi pridobila certifikat Mladim prijazna občina. Pandemija Covid-19, ki se je kot nepredviden dogodek pojavila na sredini tega obdobja, pa je bistveno spremenila, v nekaterih mestih pa tudi ohromila, delo z mladimi. Občina Trzin je zato v času iztekanja tega obdobja želela zagnati nov cikel razvoja mladinskega dela in mladinskih politik. Ta se je začel spomladi leta 2022 s prijavo v projekt Individualne podpore občinam, ki v Sloveniji poteka v okviru širše evropske pobude Europe Goes Local. Ob podpori zunanjega mentorja, aktivne vloge posameznih občinskih svetnikov in drugih prostovoljcev ter s sistematičnim pridobivanjem kompetenc tako na strani občinske uprave kot na strani mladinskih delavk, smo v obdobju 2022-2025 postopoma zagotovili fizični prostor za mlade, razvijali nove formate mladinskega dogajanja in vse bolj, skladno z njihovimi zmožnostmi in motivacijo, vključevali mlade tudi v snovanje mladinskih politik. V letu 2025 smo tako s kontinuiranimi prizadevanji dosegli stopnjo razvoja, ko je smiselno sprejeti drugo strategijo, tokrat za obdobje 2025-2030. S tem namenom je bila ustanovljena Komisija za mladinska vprašanja. Proces razvoja strategije je obsegal pregled podobnih dokumentov v drugih občinah, posvetovanja z mladinskimi delavci, fokusne skupine z mladimi ter pogovore z zaposlenimi v občinski upravi. Posvetovanje o osnutku strategije je potekalo preko svetovnega spleta. 2. Okvir strategije za mlade V zakonodaji Republike Slovenije so mladi opredeljeni kot mladostniki in mlade odrasle osebe obeh spolov, stari od 15. do dopolnjenega 29. leta (ZJIMS, 3. člen). Mladinski sektor pa je opredeljen kot področja, kjer poteka proces oblikovanja in uresničevanja mladinskih politik in mladinsko delo (prav tam). Tekom svojega odraščanja so mladi izpostavljeni različnim tveganjem. Če se na ta tveganja ne odzovemo celostno, ima to lahko negativne posledice tako na mlade same, kot tudi na celotno lokalno skupnost. Takšne posledice potrjujejo mnoge raziskave v Sloveniji in širše v EU. Lokalno okolje predstavlja eno od ključnih determinant pri zagotavljanju celostnega razvoja mladih. Občina lahko namreč bistveno vpliva na različne vidike dobrobiti mladih, npr. na področje mobilnosti, socialne stike mladih, zagotavljanja kulturnih storitev, zmožnosti za gibanje, športno udejstvovanje in s tem zdravje mladih, pa tudi na stanovanjsko problematiko in zaposlitveno strukturo tistih, ki ostajajo v občini tudi, ko pridobijo prvo zaposlitev. Področje mladinskega sektorja v slovenski zakonodaji urejata dva zakona, in sicer: • Zakon o javnem interesu v mladinskem sektorju – ZJIMS (Uradni list RS, št. 42/10 in 21/18-ZNorg) s Pravilnikom o izvajanju ZJIMS (Uradni list RS, št. 47/11), 182 URADNI VESTNIK Občine Trzin - št. 9/2025, 4. 7. 2025 • Zakon o mladinskih svetih − ZMS (Uradni list RS, št. 70/00 in 42/10). Poleg zgoraj navedenih zakonov pa osnovne podlage za izvajanje mladinskih politik in delovanja na področju mladinskega sektorja predstavlja več nacionalnih in evropskih strateških dokumentov: Resolucija o Nacionalnem programu za mladino, Strategija EU za mlade, Evropska agenda za mladinsko delo in drugi. V Občini Trzin razvoj Strategije za mlade temelji tudi na Programu dela z usmeritvami za razvoj Občine Trzin za obdobje od 2022 do 2031. 2.1. Mladi v Programu dela z usmeritvami za razvoj občine Program dela z usmeritvami za razvoj Občine Trzin za obdobje od 2022 do 2031 je županov dokument, ki zajema vse starostne skupine občanov. V nekaterih točkah se mladih dotika neposredno, v drugih pa posredno. Največ ukrepov, povezanih z mladimi, pa je v 3. točki poglavja »Ključni programi in ukrepi«, ki se glasi: Skrb za preprečevanje revščine, ohranjanje socialnega ravnotežja v občini ter ohranitev in izboljšanje ravni blagostanja v občini (vsaj glede javnega standarda) in povezovanja med generacijami ter različnimi interesnimi skupinami prebivalstva oziroma zaposlenih v Občini Trzin. Program med drugim o dejavnikih, ki so posredno ali neposredno povezani z mladimi, ugotavlja: • Občina Trzin je okolje z nizko stopnjo brezposelnosti. Izobrazbena struktura občank in občanov je visoka. V občini je veliko kreativnih poklicev, obrtniška in podjetniška tradicija ter nasploh visoka razvitost gospodarstva. V občini je pribl. 6.000 zaposlenih in 3.900 prebivalcev. • Občino zaznamuje bližina glavnega mesta, ki je prostor veliko priložnosti za mlade. • Program omenja tudi pojav malodušja, ki je lahko močno povezan tudi z motivacijo mladih za delovanje, izobraževanje, inoviranje, participacijo … • Omenja tudi kakovostno javno infrastrukturo, npr. širokopasovni internet. V programu so z mladimi povezana naslednja načela in cilji: • Želja dajati spodbude malemu gospodarstvu, kar bi bilo lahko dobro za ustanavljanje podjetij s strani mladih (1.4). • Zagotavljanje socialnih pomoči za družine in posameznike v stiski (5.1). • Spodbujanje razvoja socialnega podjetništva (5.3) • Zagotoviti zadostno število neprofitnih stanovanj (5.4) • Omogočiti višjo raven dejavnosti društev in drugih NVO (5.5) • Omogočiti in spodbuditi družabno življenje v občini, rekreacijo in kulturne dejavnosti občank in občanov in tako prispevati k integraciji oziroma povezovanju med generacijami in različnimi skupinami prebivalstva (5.6) • Podpora preventivnim zdravstvenim programom (5.8) • Mladim prijazno lokalno okolje (5.9) • Univerzalna dostopnost javnih površin (6.1) Na ravni programov in ukrepov pa so z mladimi povezani naslednji ukrepi: • Prispevati k ohranjanju delovnih mest v občini ter omogočati nova, zagotavljati pogoje za razvoj gospodarstva, spodbude malemu gospodarstvu (1.2 - 1.4). • Spodbuditi in podpirati podjetniški svet mladih z namenom izobraževanja in vzgoje za podjetništvo, animacije za podjetništvo ter oblikovanja podjetniške kulture pri mladih (1.7). 183 URADNI VESTNIK Občine Trzin - št. 9/2025, 4. 7. 2025 • Zagotavljanje ustreznih oblik socialnih pomoči za družine in posameznike v stiski (6.1). • S predpisi in praktičnimi ukrepi spodbuditi razvoj socialnega podjetništva v občini (6.3). • Z uresničevanjem Občinskega stanovanjskega programa zagotavljati zadostno število neprofitnih stanovanj v občini (6.4). • Omogočanje še višje ravni dejavnosti društev in drugih nevladnih organizacij v občini (6.5). • Omogočanje in spodbujanje družabnega življenja v občini, rekreacije in kulturnih dejavnosti občank in občanov (6.6). • Ohraniti in nadgraditi ukrepe certifikata Mladim prijazna občina (6.9). 3. Analiza stanja mladih v Občini Trzin Po podatkih Statističnega urada Republike Slovenije1 za leto 2024 je bilo v Občini Trzin 625 mladih, t.j. občanov med dopolnjenima 15. in 29. letom starosti. V letu 2016 je bilo v Občini Trzin 566 mladih. V 8 letih (2016-2024) je število mladih torej naraslo za 10,4 %. Število mladih v Občini Trzin v starostni skupini od dopolnjenega 15. do dopolnjenega 29. leta (1. 7. 2024) 70 60 50 40 30 20 10 0 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 Mladi v Občini Trzin predstavljajo 16,50 % celotnega prebivalstva, v letu 2016 pa so predstavljali 14,5 % vsega prebivalstva. Podatki o registrirani brezposelnosti mladih govorijo, da je bilo v decembru 2024 v Občini Trzin v starostni skupini 15-24 let 5 registrirano brezposelnih oseb, v starosti 25-29 let pa je bilo takšnih oseb 7. Skupno torej 12 oz. nekaj manj kot 2 % vseh mladih v občini. Različne srednje šole je obiskovalo okoli 170 dijakov. Na 1.000 prebivalcev v občini je 50 študentov in 10 diplomantov; v celotni Sloveniji pa je na 1.000 prebivalcev povprečno 38 študentov in 8 diplomantov. Med osebami v starosti 15–64 let (tj. med delovno sposobnim prebivalstvom) je približno 75 % zaposlenih ali samozaposlenih oseb (tj. delovno aktivnih), kar je več od slovenskega povprečja (69 %). Delovno aktivnih mladih v decembru 2024 v starostni skupini 15-24 let je bilo 74, v starostni skupini 25-29 let pa je bilo 171 oseb. Skupno 245 oziroma 39 % vseh mladih v občini. 184 URADNI VESTNIK Občine Trzin - št. 9/2025, 4. 7. 2025 3.1. Načrtno obravnavanje področja mladine Področje mladine je bilo v obdobju po izteku prejšnje Strategije za mlade v Občini Trzin obravnavano načrtno preko koordinirane dejavnosti naslednjih deležnikov v občini: Komisija za mladinska vprašanja, župan in občinska uprava, mlajši občinski svetniki, mladinska delavka v občini, organizacije, ki vključujejo mlade (podmladki) ter tisti, ki v njih skrbijo za »podmladek«, zunanji fasilitator. Pomembno vlogo pri tem igra program Europe Goes Local (izvajalec: Movit), ki akterjem nudi ustrezne kompetence ter občino tudi povezuje s programom Erasmus+ Mladina. Komisija za mladinska vprašanja kot strokovno in posvetovalno telo župana za urejanje mladinske politike je bila imenovana leta 2023. Zaradi dosedanjega nefunkcioniranja komisije, bi vključili člane, ki so sedaj aktivni in niso nujno iz Trzina. Omeniti pa velja, da kljub zagnanosti nekaterih akterjev koraki na tem področju zahtevajo svoj čas in kontinuirano pozornost pri vključevanju vedno novih generacij mladih. Pričujoča strategija nastaja procesno in s posvetovanji z mladimi, kar je gotovo kakovosten premik v načrtnem obravnavanju tega področja. 3.2. Participacija mladih Enega od dveh glavnih jeder participacije mladih v občini predstavljajo prostovoljci in društva, ki v svoje delovanje vključujejo tudi mlade med 15. in 29. letom. Društva poročajo, da je »ohranjanje podmladkov« v teh časih velik izziv, vendar »z določenimi valovi« te še vedno vzdržujejo. Občina sicer statistike o mladih, vključenih v društva, ne spremlja sproti. Velik del dejavnosti, tako v Mladinskem klubu Trzin kot v društvih temelji na prostovoljnem delu. Številni dogodki in aktivnosti nastajajo na pobudo in z njihovim vložkom. Dejstvo je, da se brez prostovoljskega dela posameznikov mladinska dejavnost v občini sploh ne bi začela razvijati, kaj šele, da bi se vzpostavila kot redna praksa z omenjenimi razpisi. Drugo jedro pa predstavlja mladinsko delo, organizirano na ravni občine. Njegovo prostorsko komponento tvori Mladinski klub Trzin, njegova finančna hrbtenica pa je sestavljena iz sredstev iz občinskega proračuna ter iz dveh projektov programa Erasmus+ Mladina (eden je zaključen, drugi v času priprave strategije še poteka). Projekta omogočata kontinuirano organizirati dogodke za mlade v klubu in širše, pri organizaciji pa aktivno participirajo mladi. 3.3. Organiziranost mladih in preživljanje prostega časa Mladi se v občini organizirajo predvsem na neformalni ravni. Občina jim v okviru lastnih prostih kapacitet zagotavlja prostore, kjer se lahko družijo in organizirajo srečanja, predavanja in druge delavnice, t.i. Mladinski klub Trzin. Občina proračunska sredstva prav tako namenja za investicijsko vzdrževanje in nakup opreme v Mladinskem klubu Trzin. Vmes se je razvijala ideja o selitvi Mladinskega kluba Trzin v druge prostore, a se je izkazalo, da to iz različnih razlogov ne bo mogoče. V prostorih Kluba je v preteklosti deloval tudi kreativni center Ping Pong, a je zanimanje zanj od zanje strategije usahnilo. V številnih društvih, tako na družbenem, kulturnem kot športnem področju pa se mladi udejstvujejo v mladinskih sekcijah oziroma podmladkih društva v katerega so včlanjeni in kjer jim sredstva občina zagotavlja na podlagi vsakoletnih razpisov glede na področje delovanja. 185 URADNI VESTNIK Občine Trzin - št. 9/2025, 4. 7. 2025 3.4. Informiranje mladih Občina Trzin ima dobro razvito mrežo informiranja, kjer se preko različnih medijev, socialnih omrežij ipd. mladi lahko seznanijo z informacijami, ki so aktualne in pomembne za njihovo aktivno participacijo v družbi. Konkretneje, občina mlade o aktualnih dogodkih, razpisih in ostalem obvešča preko objav na spletni strani www.trzin.si – podstran »Mladi«, portala trzin.info, v občinskem glasilu Odsev in preko njegovega Facebook profila, delno pa tudi na občinskem Facebook profilu. Ob pogovorih z mladimi se, kot je to pogosto tudi v drugih lokalnih okoljih, pojavljajo dvomi v ustreznost komunikacijskih kanalov. Mladi danes namreč komunicirajo po povsem drugih kanalih, tisti, ki jih vzpostavljajo institucije, praviloma skoraj ne spremljajo. Kot rezultat mladi pogosto povedo, da o kakšni stvari, ki se jih tiče, sploh niso (bili) informirani, pa čeprav so informacije bile na voljo. V povezavi z Društvom prijateljev mladine Trzin v občini deluje tudi Unicefova mreža Varnih točk. Varne točke so javni prostori, namenjeni otrokom in mladostnikom, da se vanj zatečejo v primeru, če se znajdejo v kakršnikoli stiski na ulici kraja (so se izgubili, grozijo jim sovrstniki, ne morejo priti domov ali v stik s starši, so izgubili ključe, potrebujejo le prijazen nasvet, informacijo ali pa so bile priče kaznivemu dejanju). Vzpostavljene so predvsem ob poteh v šolo in so označene s posebno nalepko, ki je nameščena na vidno mesto pred vhodom v poslopje. Otroku, ki je v trenutni stiski bodo uslužbenci, usposobljeni za pomoč otroku v Varnih točkah, nudili pomoč. Komunikacija med koordinatorjem Društvom prijateljev mladine Trzin in varnimi točkami v zadnjih letih ni posebej intenzivna, postavlja se vprašanje, v kolikšni meri jih mladi, ki so jim namenjene, uporabljajo. 3.5. Ohranjanja socialnega ravnotežja V občini je izredno nizka registrirana brezposelnost, tako med splošnim prebivalstvom kot tudi specifično med mladimi. Občino prav tako zaznamuje veliko priložnosti za delovna mesta. Oba našteta dejavnika bistveno zmanjšujeta tveganje za šibek socialni položaj mladih. Po drugi strani pa se na tem področju pojavljajo nove grožnje, povezane z duševnim zdravjem mladih, medvrstniškim nasiljem ipd. Občina občanom dodeljuje občinske enkratne denarne socialne pomoči (osnovno preživetje, tekoči stanovanjski stroški, plačilo šole v naravi, nakup šolskih potrebščin, ozimnica, kurjava ali kritje drugih stroškov) v višini 300 EUR za posameznika ali 600 EUR za družino in 900 EUR za izredno denarno socialno pomoč (elementarne nesreče ali drugi izjemni primeri) ter pomoč ob rojstvu otroka v višini 300 EUR (pod pogoji določenimi v Pravilniku o kriterijih za ugotavljanje upravičenosti do občinske socialne pomoči) ter štipendije za otroke iz manj premožnih družin (pod pogoji Pravilnika o štipendiranju v občini Trzin). 3.6. Zdravje mladih Zdrav življenjski slog. V letu 2024 je bila zgrajena nova športna dvorana, ki jo dopoldne koristi šola, popoldne pa je namenjena rekreaciji. V šoli financiramo dodatne ure telesne vzgoje. Izvajajo se aktivnosti za izgradnjo nogometnega igrišča, pumptracka, plezalnega centra in tenis igrišč. V vsakem od treh delov občine (stari del, novi del in obrtno industrijska cona) je otroško igrišče in igrišče za rekreacijo, kar odraža dober telesni fitnes otrok. Skoraj pol površine občine pokriva gozd, ki so pljuča kraja, tam je tudi trim steza, gozdna učna pot Onger in zaščitena mokrišča z učno potjo. Za mlade in s pomočjo mladih je bil vzpostavljen priljubljen streetworkout park. Imamo tudi fitnes na prostem. Občina je intenzivno sodelovala pri ureditvi kolesarske povezave od Kamnika do Ljubljane. 186 URADNI VESTNIK Občine Trzin - št. 9/2025, 4. 7. 2025 Duševno zdravje. Sodoben način življenja in hiter tempo prinašata vse večje število duševnih težav tudi med otroke in mladostnike. Opažamo stres, depresijo, anksioznost, hiperkinetične motnje ter motnje hranjenja. Center za duševno zdravje otrok in mladostnikov, ki deluje v okviru Zdravstvenega doma Domžale, igra ključno vlogo pri naslavljanju teh izzivov. Tam lahko otroci, mladostniki in njihovi starši dobijo strokovno podporo in pomoč pri reševanju stisk, ohranjanju in krepitvi duševnega zdravja. Zdrava prehrana. Promocija zdravja s krepitvijo zdravega načina življenja, na dolgi rok prinaša tudi manjšo incidenco kroničnih bolezni in zapletov v odraslem obdobju. Center za krepitev zdravja, Zdravstvena vzgoja za otroke in mladino, z različnimi programi in delavnicami, mladim posameznikom omogočamo pridobivanje znanja, oblikovanje stališč in vedenj za zdrav življenjski slog. Zasvojenosti. Program za krepitev zdravja od 19. leta starosti dalje poteka v okviru skupinskih delavnic in individualnih svetovanj Zdravstvenega doma Domžale na področjih zdrave prehrane, telesne dejavnosti za krepitev zdravja, zdravega hujšanja, krepitve duševnega zdravja, življenja s sladkorno boleznijo in opuščanja kajenja. Zdravstvena postaja. V letu 2025 je bila vzpostavljena Zdravstvena postaja Trzin, kjer bosta delovala dva zobozdravnika, pediater in dva zdravnika družinske medicine, dve referenčni ambulanti in laboratorij. Preventivni programi. V preteklih letih je občina subvencionirala cepljenje proti HPV za dečke, zdaj je to v državnem programu cepljenja. Subvencionirano je tudi cepljenje proti klopnemu meningoencefalitisu KME, in sicer je za otroke do 18. leta v celoti brezplačno, za odrasle nad 18 let pa subvencioniramo 50 % prvega odmerka in 50 % prve revakcinacije (4. odmerek). Za upravičence do občinske socialne pomoči in njihove družinske člane je cepljenje brezplačno v letu prejema pomoči. Subvencioniramo tudi klinične preglede dojk, mamografijo in UZ dojk za vse izven državnega programa DORA. 3.7. Zaposlovanje mladih V občini je odprtih bistveno več delovnih mest, kot pa je v njej prebivalcev. V času priprave te strategije zato ne mladi, niti večina drugih deležnikov, tega področja ne zaznava kot posebej pomembnega. Izjema so delodajalci, ki v nekaterih panogah zelo težko dobijo nove, mlade kadre. Trg dela pa se zaradi tehnoloških in socioloških dejavnikov neprestano spreminja, tako potrebe po kompetencah, kot tudi oblike delovnih razmerij (platformno delo, delo na daljavo, delne zaposlitve, spreminjanje strukture podjetij, spremembe v vrednotah mladih v odnosu do dela, generacijske razlike). Vidik, ki posebej pridobiva na pomenu, je prekarno delo mladih. Kar se tiče dela v občinski upravi, Občina Trzin v okviru kadrovskih potreb mladim nudi opravljanje delovne prakse. 3.8. Izobraževanje mladih Izobraževalni sistem bistveno opredeljuje dogajanje na področju mladih v Občini Trzin, saj v občini ni srednjih šol, zato vsaka nova generacija devetošolcev na izobraževanje odhaja v sosednje občine, predvsem v Ljubljano. Tam si te generacije ustvarijo tudi nova prijateljstva, posledično pa v drugih občinah preživljajo tudi vse več svojega prostega časa in se tam tudi angažirajo v drugih dejavnostih. Bližina Ljubljane in relativno dobre prometne povezave ta vidik še dodatno krepi. 187 URADNI VESTNIK Občine Trzin - št. 9/2025, 4. 7. 2025 Večina pobud na področju neformalnega izobraževanja se je izkazala kot neučinkovita, saj se danes mladi namesto »na delavnicah« izobražujejo tudi preko interneta. Bogata ponudba izobraževalnih dogodkov je tudi v drugih občinah. Občina na podlagi razpisov dodeljuje štipendije za nadarjene dijake in študente, športne štipendije in štipendije za dijake in študente iz manj premožnih družin. Štipendijo v primeru vsakoletnega izpolnjevanja pogojev štipendisti prejemajo za celotno obdobje študija oziroma šolanja. 3.9. Stanovanjska politika Položaj mladih na stanovanjskem trgu je drastično odvisen od materialnih razmer njihovih staršev oz. sorodnikov, kar ustvarja velike razlike v dostopnosti stanovanj za mlade. Dejstvo je, da si povprečen mlad človek, ki se preživlja z lastnim delom, ne more kupiti stanovanja, zelo težko pa tudi plačuje tržno najemnino. Mladi se brez pomoči staršev zelo težko osamosvojijo zaradi visokih cen nepremičnin, zemljišč, nezmožnostjo pridobitve ugodnega kredita. V okviru lokalnega stanovanjskega programa je mladim oziroma mladim družinam namenjena posebna pozornost in se jih obravnava kot prednostno kategorijo v postopku javnega razpisa za pridobitev neprofitnih stanovanj. Mladim in mladim družinam občina omogoča možnost najema neprofitnih stanovanj, predvsem v obliki dodatnega točkovanja pri kandidiranju na javnem razpisu, s čimer jim je olajšano osamosvajanje oziroma rešitev prvega bivanjskega vprašanja. 3.10. Mobilnost mladih Mobilnost mladi omenjajo kot enega večjih izzivov v povezavi z mladinskimi politikami v občini. Za praktično vsako mlado osebo nad 15 let je dnevna mobilnost v druge občine pravzaprav način življenja. IJPP vozovnice veljajo tudi med poletnimi počitnicami in omogočajo neomejeno število voženj po vsej Sloveniji. Vsako leto se delež občinskih sredstev nameni za sofinanciranje dijaških in študentskih vozovnic do kraja njihovega šolanja. Občina Trzin že subvencionirane vozovnice za primestni promet še dodatno financira glede na sredstva v proračunu (15 % cene mesečne ali letne vozovnice). S ponudniki prevozov glede na dejanske potrebe mladih si občina v okviru dogovarjanj prizadeva za podaljšanje linij oziroma vzpostavitev večje frekvence prevoza. 4. Pogledi mladih Prizadevali smo si, da bi pričujoča strategija v čim večji meri nastala v posvetovanju z mladimi. S tem namenom so bile organizirane tri fokusne skupine: prva z osnovnošolsko mladino, druga s srednješolsko, tretja pa s študentsko mladino in mladimi zaposlenimi. Fokusne skupine so bile izvedene v februarju in marcu 2025 v prostorih mladinskega kluba. Udeležilo se jih je pribl. 20 mladih, ki so bili približno enakomerno razporejeni v vseh treh starostnih segmentih (do 15 let, 15-19 let in nad 19 let). V fokusnih skupinah je potekala širša razprava o življenju mladih v občini. V določenem koraku te strukturirane in moderirane razprave so mladi ocenili pomembnost posameznih področij mladinske politike. Izbirali so med naslednjimi področji, lahko pa bi dodali tudi svoja, nova: 188 URADNI VESTNIK Občine Trzin - št. 9/2025, 4. 7. 2025 • Izobraževanje • Družabnost • Kultura • Zaposlovanje • Informiranost • Skrb za MZMP • Stanovanja • Mednarodno sod. • Ustvarjalnost, • Podjetništvo • Zdravje + zdrav inovativnost • Prostovoljstvo življenjski slog Vsaka mlada oseba je lahko oddala tri glasove. Na vseh treh fokusnih skupinah skupaj so največ glasov (enako število, 10) prejela področja: zaposlovanje, družabnost, mednarodno sodelovanje in zdravje z zdravim življenjskim slogom. Ta področja so skupaj prejela več kot 2/3 vseh oddanih glasov, zato je njihova izbira zelo relevantna. Glasove so (po padajočem vrstnem redu, od 5 glasov navzdol) prejela tudi področja podjetništvo (5), izobraževanje (4), prostovoljstvo in informiranost (po 3), skrb za mlade z manj priložnostmi (2) in kultura ter ustvarjalnost (po 1). Področje stanovanjske problematike ni na nobeni od treh fokusnih skupin prejelo nobenega glasu. Med osnovnošolci sta največ glasov (po 8) prejeli področji zaposlovanja in zdravega življenjskega sloga, med srednješolci pa je bilo več področij bolj enakomerno razporejenih (mednarodno sodelovanje: 4, podjetništvo, prostovoljstvo in družabnost pa po 3). Med študenti je največ glasov (3) prejela družabnost. Glasovanje smo ponovili tudi po tem, ko so mladi za področja že predlagali ukrepe. Takrat pa so največ glasov prejela področja zdravja z zdravim življenjskim slogom, mednarodnega sodelovanja in družabnosti. V spodnji tabeli so navedeni prečiščeni odgovori na vprašanje, kaj mladi v občini pogrešajo in v nekaterih primerih tudi na vprašanje, zakaj je posamezno področje pomembno. Področje Kaj na tem področju pogrešaš? Izobraževanje Več učenja o življenjsko pomembnih temah. Izobraževanje na finančnem področju. Spodbujanje mladih za udejstvovanje na volitvah (družbeno participacijo). Zaposlovanje Več priložnosti za zaposlovanje mladih, tudi pod 15 leti. Stanovanja / Podjetništvo Močnejšo podporo v občini ustanovljenim podjetjem in start-upom. Usposabljanje za podjetništvo. Boljše finančno stanje mladih. Prostovoljstvo Spodbujanje mladih k prostovoljstvu. Promocija taborništva. Družabnost Da občina ne bo le spalna občina. Več in boljše družabne dogodke, manj dolgčasa. Medgeneracijske igre, sup na Pšati, koncerti … Združevanje dogodkov. Boljšo informiranost o dogodkih. Informiranost Več informacij na internetu, v oblikah, ki so mladim blizu (Instagram, TikTok) Mednarodno Širjenje perspektiv in dobrih praks. sodelovanje Priložnosti za potovanja v druge države in spoznavanje drugih mladih. 189 URADNI VESTNIK Občine Trzin - št. 9/2025, 4. 7. 2025 Zdravje in zdrav Več možnosti športnega udejstvovanja za mlade, pri čemer omenjajo cenejši najem življenjski slog telovadnice, odbojko na mivki (več omemb), bolj urejene poti v gozdu (v primeru dežja), ogledalo v športni dvorani, brezplačni fitnes in umetno travo. Kultura Povečanje dvorane in s tem gostitev boljših dogodkov (kot v kakšni primerljivi sosednji občini). Skrb za mlade z manj / priložnostmi Ustvarjalnost in Podpora mladim pri idejah. inovativnost Več spodbujanja razstav in nastopov mladih. Nekateri mladi so zaznali spremembe v lokalni skupnosti, povezane s priseljevanjem novih prebivalcev – a o tem ni bilo izvedene poglobljene razprave. Poleg predlaganih področij so mladi pozornost posvetili tudi področju mobilnosti mladih, pri čemer so omenjali aplikacijo za sledenje avtobusom, puščajočo postajo, zamude pri javnem prevozu in podaljšanje linije LPP. 5. Strateški cilji Na podlagi analize stanja in posvetovanj z mladimi v strategiji za mlade prepoznavamo naslednje štiri strateške cilje: Strateški cilj 1: Mladi v polnosti razvijajo svoje potenciale Strateški cilj 2: Mladi med seboj in z drugimi generacijami tkejo vezi Strateški cilj 3: Mladi se v občini aktivno udejstvujejo Strateški cilj 4: Mladi ostajajo z občino povezani 5.1. Strateški cilj 1: Mladi v polnosti razvijajo svoje potenciale Utemeljitev cilja: Za poln prispevek družbi mladi potrebujejo okolje, ki jim omogoča celostni razvoj. To vključuje dostop do znanja, kompetenc, priložnosti za ustvarjanje in podporo pri duševnem zdravju. Kaj kaže analiza stanja: • Odsotnost srednjih šol v občini, zaradi česar se mladi izobražujejo drugje. • Nizka učinkovitost neformalnega izobraževanja za mlade. • Izzivi duševnega zdravja med mladimi. • Želja mladih po usposabljanju na življenjsko relevantnih področjih. • Želja mladih po razvoju talentov na športnem področju. • Obstoječe štipendije in podpora nadarjenim. 5.2. Strateški cilj 2: Mladi med seboj in z drugimi generacijami tkejo vezi Utemeljitev cilja: Povezanost med mladimi in povezanost mladih z drugimi generacijami krepi socialno kohezijo in občutek skupnosti, zmanjšuje osamljenost in izzive duševnega zdravja, obenem pa spodbuja medsebojno učenje. Kaj kaže analiza stanja: • Mladi se organizirajo predvsem izven formalnih organizacij in institucij. • Družabnost je ena glavnih želja mladih. 190 URADNI VESTNIK Občine Trzin - št. 9/2025, 4. 7. 2025 • Občina ima prostore, ki omogočajo srečevanja. • Obstajajo društva, ki vključujejo različne generacije. • Različni akterji zaznavajo šibko povezanost v družbi. 5.3. Strateški cilj 3: Mladi se v občini aktivno udejstvujejo Utemeljitev cilja: Aktivna participacija mladih pomeni, da so vključeni v oblikovanje skupnosti, odločanje in izvajanje projektov. To krepi demokratičnost in pripadnost lokalnemu okolju. Kaj kaže analiza stanja: • Nekateri mladi že sodelujejo v društvih. • Mladinsko delo je v občini začelo nov razvojni cikel. • Mladinski klub Trzin ima potencial omogočati participacijo še v večjem obsegu. • Občina že ima prakso sodelovanja z Europe Goes Local in Erasmus+. • Mladi pogosto niso informirani o možnostih sodelovanja. 5.4. Strateški cilj 4: Mladi ostajajo z občino povezani Utemeljitev cilja: Čeprav mladi odhajajo na šolanje drugam, je pomembno, da ostanejo povezani z domačim okoljem – zaradi nadaljnjega razvoja identitete, možnosti za vračanje, ugodne zaposlitvene strukture in njihovega nadaljnjega prispevka k razvoju občine tudi v odrasli dobi. Kaj kaže analiza stanja: • Mladi se izobražujejo v Ljubljani in tam preživijo veliko časa – povezanost se po 15. letu ošibi. • Občina nudi štipendije, a povezanost mladih z občino ni sistematična. • Mobilnost je izziv, a tudi priložnost za povezovanje. • Stanovanjska problematika otežuje vračanje. 6. Prednostna področja Da bi dosegli strateške cilje, smo izbrali naslednja prednostna področja Prednostno področje 1: Razvoj mladinskega dela Prednostno področje 2: Aktivna družbena participacija mladih Prednostno področje 3: Informiranost mladih Prednostno področje 4: Duševno zdravje mladih Prednostno področje 5: Mobilnost mladih Prednostno področje 6: Stanovanja za mlade 7. Predvideni ukrepi Za vsako prednostno področje so v tem poglavju poleg utemeljitve navedeni predvideni ukrepi. 7.1. Prednostno področje 1: Razvoj mladinskega dela 191 URADNI VESTNIK Občine Trzin - št. 9/2025, 4. 7. 2025 Utemeljitev Razvoj mladinskega dela je temelj za ustvarjanje okolja, v katerem mladi lahko v polnosti razvijajo svoje potenciale in se aktivno vključujejo v skupnost. Analiza stanja kaže, da mladinsko delo v Trzinu že obstaja, vendar je organizirano predvsem neformalno in z omejenimi prostorskimi ter kadrovskimi viri. Z okrepljenim mladinskim delom, ki temelji na strokovnosti, kontinuiteti in vključevanju mladih v soustvarjanje vsebin, lahko občina okrepi participacijo, družabnost in medgeneracijsko povezovanje, kar neposredno podpira vse štiri strateške cilje. Predvideni ukrepi • Vzpostavitev aktivnega in funkcionalnega mladinskega posvetovalnega telesa. • Spodbujanje aktivnega vključevanja mladih v društveno življenje na razpisih za društva. • Organiziranje posvetovanj z mladimi in predstavniki društev na temo pomlajevanja društev. • Širjenje formatov dejavnosti mladinskega kluba. • Širjenje kadrovskega potenciala mladinskih delavcev in delavk. • Razširitev udejstvovanja občine v programih Erasmus+ in/ali Evropska solidarnostna enota – organiziranje mednarodnega mladinskega dela za mlade. • Nadaljevanje sodelovanja v mreži Europe Goes Local. 7.2. Prednostno področje 2: Aktivna družbena participacija mladih Utemeljitev Aktivna participacija mladih je ključna za njihovo vključenost v lokalno skupnost in za občutek, da so slišani in pomembni. V analizi je razvidno, da mladi že sodelujejo v društvih in projektih, vendar njihova vloga v odločanju ostaja omejena. S spodbujanjem participacije občina uresničuje cilj, da se mladi aktivno udejstvujejo, obenem pa krepi njihovo povezanost z občino in medsebojne vezi. Predvideni ukrepi • Omogočanje še višje ravni dejavnosti društev in drugih nevladnih organizacij v občini. • Ohraniti in nadgraditi ukrepe certifikata Mladim prijazna občina. • Spodbuditi in podpirati podjetniški svet mladih z namenom izobraževanja in vzgoje za podjetništvo, animacije za podjetništvo ter oblikovanja podjetniške kulture pri mladih. • Nadaljevanje posvetovanja z mladimi o ukrepih mladinske politike (kot smo to delali v času priprave strategije). 7.3. Prednostno področje 3: Informiranost mladih Utemeljitev Učinkovita informiranost je predpogoj za vključevanje mladih v družbo, izobraževanje, delo in prosti čas. Čeprav občina že uporablja več komunikacijskih kanalov, analiza kaže, da ti mladih pogosto ne dosežejo in jih ne opremijo z informacijami, ki so zanje pomembne. Z izboljšanjem komunikacije – predvsem z uporabo mladim bližjih digitalnih orodij in vključevanjem mladih v pripravo vsebin – občina podpira razvoj njihovih potencialov, omogoča večjo participacijo in krepi občutek pripadnosti. 192 URADNI VESTNIK Občine Trzin - št. 9/2025, 4. 7. 2025 Predvideni ukrepi • Odprtje novih informacijskih kanalov občine, ki so bliže mladim (TikTok, Instagram). • Vključevanje mladih v oblikovanje informacij, primarno namenjenih njim. • Podajanje informacij, namenjenih mladim, na dogodkih, ki jih obiskujejo mladi. • Priprava izobraževalnih dogodkov za mlade na tematike, ki so zanje relevantne z vidika uspešnosti v življenju (npr. finančna pismenost). 7.4. Prednostno področje 4: Duševno zdravje mladih Utemeljitev Duševno zdravje je temelj za kakovostno življenje mladih in njihovo sposobnost, da pridobivajo kompetence, ustvarjajo in sodelujejo v skupnosti. V analizi je izpostavljeno naraščanje duševnih stisk med mladimi, kar zahteva sistematičen in preventiven pristop. S tem področjem občina podpira cilj, da mladi razvijajo svoje potenciale in ostajajo povezani z okoljem, ki jim nudi varnost in podporo. Predvideni ukrepi • Omogočanje in spodbujanje družabnega življenja v občini, rekreacije in kulturnih dejavnosti občank in občanov. • Zagotavljanje ustreznih oblik socialnih pomoči za družine in posameznike v stiski. • Vključevanje mladih v krepitev zdravega življenjskega okolja ter narave (odstranjevanje invazivnih rastlin). • Ukrepi na področju zdravega življenjskega sloga (širitev športnih površin). 7.5. Prednostno področje 5: Mobilnost mladih Utemeljitev Mobilnost je za mlade v Trzinu vsakodnevna realnost, saj večina šolanja in številne dejavnosti potekajo izven občine. Analiza posvetovanja z mladimi kaže, da je mobilnost eden večjih izzivov, a hkrati tudi priložnost za povezovanje z drugimi okolji. Z razvojem mobilnosti za mlade jim želi občina omogočati, da ostajajo povezani z občino, hkrati pa razvijajo svojo samostojnost in širijo obzorja. Predvideni ukrepi • Nadaljevanje ukrepa subvencioniranja vozovnic za mlade. • Drugi infrastrukturni ukrepi na področju mobilnosti (dogovarjanje za podaljšanje linije LPP). • V naslednjih 3 letih zagotoviti izboljšanje pogojev javnega prevoza v dogovoru z DUJPP. 7.6. Prednostno področje 6: Stanovanja za mlade Utemeljitev Dostop do stanovanja je ključen za osamosvajanje mladih in njihovo dolgoročno povezanost z občino. Analiza jasno kaže, da si mladi brez pomoči staršev težko zagotovijo lastno bivališče. Z ukrepi na tem področju želi občina omogočati mladim, da ostanejo v domačem okolju, kar neposredno podpira cilj, da mladi ostajajo z občino povezani. Občina Trenutno razpolaga s 14 neprofitnimi stanovanji, ki pa so v veliki večini oddana dolgoročno. 193 URADNI VESTNIK Občine Trzin - št. 9/2025, 4. 7. 2025 Predvideni ukrepi • Celostno informiranje mladih o ukrepih, povezanih z ustanavljanjem družin (npr. pomoč ob rojstvu otroka …). • mladi kot prednostna kategorija v postopku javnega razpisa za pridobitev neprofitnih stanovanj. • Pomoč pri izpolnjevanju vlog za subvencionirano najemnino. • V 5 letih zagotoviti vsaj 1 stanovanje za mlade. 8. Veljavnost strategije Ta strategija začne veljati naslednji dan po objavi v Uradnem vestniku Občine Trzin. Številka: 007-0004/2025-9 Župan Občine Trzin Datum: 18. 6. 2025 Peter LOŽAR, l. r.  Na podlagi 29. člena Zakona o lokalni samoupravi (Uradni list RS, št. 94/07 – uradno prečiščeno besedilo, 76/08, 79/09, 51/10, 40/12 – ZUJF, 11/14 – popr., 14/15 – ZUUJFO, 11/18 – ZSPDSLS-1, 30/18, 61/20 – ZIUZEOP-A, 80/20 – ZIUOOPE, 62/24 – odl. US in 102/24 – ZLV-K), Zakona o volilni in referendumski kampanji (Uradni list RS, št. 41/07, 103/07 – ZPolS-D, 11/11, 28/11 – odl. US in 98/13) in 16. člena Statuta Občine Trzin (Uradni vestnik Občine Trzin, št. 2/21 – uradno prečiščeno besedilo in 7/25) je Občinski svet Občine Trzin na 17. redni seji, dne 18. junija 2025, sprejel Odlok o spremembah in dopolnitvah Odloka o oglaševanju, plakatiranju in obveščanju na območju Občine Trzin 1. člen V Odloku o oglaševanju, plakatiranju in obveščanju na območju Občine Trzin (Uradni vestnik Občine Trzin, št. 6/12) se v drugem odstavku 3. člena doda besedilo: » - plakatni panoji, ki jih občina zagotovi za potrebe referendumske in volilne kampanje kot brezplačna plakatna mesta.« 2. člen V prvem odstavku 5. člena se za besedo »obveščanje« doda vejica in naslednje besedilo: »razen plakatnih mest za referendumsko in volilno kampanjo, ki jih zagotavlja občina brezplačno,« 3. člen V besedilu prvega odstavka 13. člena se črtata besedi »izključno« in »stalnih« ter se črta besedilo », ki jih sicer trži izbrani izvajalec oglaševanja«. 4. člen V drugem odstavku 13. člena se črta besedilo »Izbrani izvajalec je v skladu z zakonom in s tem odlokom dolžan« in se nadomesti z naslednjim besedilom: »Občina je v skladu z zakonom in tem odlokom dolžna«. 194 URADNI VESTNIK Občine Trzin - št. 9/2025, 4. 7. 2025 5. člen V 13. členu se doda nov tretji odstavek, ki se glasi: »(3) Lokacije brezplačnih plakatnih mest za potrebe volilne in referendumske kampanje so določene: - za območje OIC: ob cesti Dobrave od križišča z G2 do križišča Blatnica-Motnica-Dobrave, vključno pred objektom »Piramida« (Blatnica 1), - za območje Mlak: ob Mlakarjevi ulici od krožišča do križišča z Ulico Rašiške čete (občinska zelenica pri rondoju), - za območje prvotnega naselja Trzin: ob Ljubljanski cesti pri vhodu v garaže blokov T3 (na občinski zelenici).« 6. člen V drugem odstavku 14. člena se beseda »Izbrani izvajalec« nadomesti z besedo »Občina«. 7. člen V tretjemu odstavku 14. člena se črta besedilo »izbranemu izvajalcu« in se nadomesti z besedo: »občini«. 8. člen V drugem odstavku 17. člena se črta besedilo »enega tipa plakatnih mest« in se nadomesti z naslednjim besedilom: »formata B1«. Črta se zadnja poved v taistem odstavku. 9. člen V 21. členu se v prvem odstavku za besedo »obveščanje« doda vejica in naslednje besedilo: »razen tistih, ki so določeni za brezplačna plakatna mesta,«. 10. člen Prehodna in končna določba: Odlok o spremembah in dopolnitvah Odloka o oglaševanju, plakatiranju in obveščanju na območju Občine Trzin prične veljati osmi dan po objavi v Uradnem vestniku Občine Trzin. Številka: 007-0005/2025-1 Župan Občine Trzin Datum: 18. 6. 2025 Peter LOŽAR, l. r.  Izdajatelj: Občina Trzin, Mengeška cesta 22 1236 Trzin ISSN: 2386-0464 195