97 Pisma mlademu prijatelju. XV. Dragi! uka Jeran (Svitoslav) se je porodil 1818. 1. v Javorjah nad Loko; posvežen 1845. 1. v mašnika je kapelauoval v Horjnln, pri sv. Petru v Ljubljani, od koder je šel 1853. ]. za nekaj časa v Afriko za mi-sijonarja. Povrnivši se, kapelanoval je v Trnovem v Ljubljani, kder je prevzel uredniitro ..Zgodnje Danice" teije sedaj eastni papežev komornik in kanonik v Ijjubljani. — Jeran je bil mej prvimi budilci o preporodu slovenske knji-ževnosti ler ja pisal in pesnikoval po rNovicah" in dnigod, a najbolje krasi ujegovo ime vse letnike ..Zgodnj« Daniee"; vse njpgovo književno delovauje je tesno zdi-uženo s tein listora — saj je bil malono ves čas urcdnik njegov — in kar sera ilcjal o nZgodnjej Danici", to stoji v obilej meri o njegovih spisib. Kar je bil Bleiwcis ^Novicam", to jp Jeran ,Zgodujej Danici". V primeri z drugimi nabožniini (nc vselej v snovi in jeziku srefno in najbolje izbirajočimi) pisalelji je pisava njegova jedernata, krepka in stvarna, a vender doinača, poljndna in prisrčna. In da ugajajo Ijudnm njegoro knjige, pričajo uam pouinozene in pouovijene izdaje. Poleg brezštovilnih »pisuv iu spiskov in posuij" po ^Dauici" je spravii na svitlo yže od 50. leta seni mnogo nabožnih knjig in knjižic. vzlasti molitve-nikov. Zdaj jo spisal kaj za šo]o (zgodbc sv. pisma), zdaj kot velikodušen io radodaren mJad/noljub kaj za miadež (Mladenček Dominik S3vio, Rože in Koprive . . . Čast Bogu |molitveuik]), zdaj zopct je skrbcl za eerkveno petje (svete pesmi — z Voloieem vred), zdaj ?,a device (Lilija v Božjem vertu — skupno z Zamejcein), zdaj za laznc bratoviiino (poduk o y. škapulirja, Serce M. prečiste Device), zdaj zopet za vse Ijudi (Jezus in Marija droje najsvetejSi Serce — z Zamejcem ned). Oelo sloveuskib vojakov ni pazabil (Sreti Jnri serčni vojšak, kcrSanski jnnak [molitvenik]); a posebno so še spomina vredne njegove priljubljone nŠmarnico", katcrih jc uapisal več lctnikov. Tako se imenujc iminre« navaduo knjiga (i molitvcnikom vred), katere snov se nanaša na življenje in žoSfcnjo Marijc in so tita navadno vsako leto raajnika meseca, ki je posvof;en Jlariji. Prvo tako knjigo je spisal (prcvel) M. Stojan (Marije rožeu cvet [1.855]) in zdaj pridejo vsako loto na svi^tlo kake take ^Šmarnicc". Kakor ti je vže znano, jel je izdavati 1849. I. Fr. Malavašii politično-poučon in zabaven časopis za bolj priprosti narod rPravi Slovenec", ki je izbajal v osmcrki po jedcnkrat na tedon. Po graotncj in dušovnej slabosti opešavši je prencbal koneem lota. Islega lete je tudi izdavalo slavjansko drnštvo ? Trstn poučen list nSlav-jauski rodoljub", ki ga je nrejeval carinski prigleduik lvan Oerer in je prenfbal mej lelom. — Hodoče leto (1850) pa je nstanorilo reCeno društvo hrvatko-slovensk mesečnik BJadranski Slavjan", ki je tudi zaspal vže meseea avgiAta. Uredoval gajp ueeui in rodoljubni Simon Kudmaš. duhoven in šolski nadzarnik (t 1858). Tudi na nekak lepo^loven llst so vže mislili takrat slovenski rodoljubi. Ivan Drobuič, duhovnik iii uaposled ufitelj slovenščine na gražkej gifljnaziji 68 (t 1861, ki je spisal tudi ilivsk rečnik, slov. -nemško-talijaiuki besednjak in veS slovenskiU iger), jel je dajati v dežel vsak tedcn v Celji zabavno-poučen liatifi ,Slovenska čbela", ki paje morala zaspati v tretjem moseei srojega življenja zavoljo nedostatne gmotne podpore. — Še tisto leto (7. julija) pa je zafcela rojiti v Oeloyci JaDPŽieeva rS]ovenska bčels", ki je izhajala ravuo tri leta ter je prenehala (7. julija 1853. I.) zavoljo nodostatka naročnikov. Ta list je prinašal v vseslavjausko uzajemuem duhu raznovrstnega leposlovnega in poučnega berila, s katerim so ga zalagali zvcčine pisateljski prvGnci. ^Slov. buela" bi se mogla imenovati prvi slovenski lepoznanski list, a vender je bi! še prezgoden čas za tak sloven.sk časopis iti nSlov. bftela" je bila le nukaka pripravnica za poznejši Janežičev nUlasnik", ki slovi kot prvi slovenski bele-tristi^ni (Jeposlovui) časopis v prarem pomenu Jipsfde. Leta 1852. je začel izhajati v Celovci BSolfiki prijatel", ki ga je urejal in izdaval zaslužni Andrej KiD&pieler. Ta dobri list je bi! na-menjen za Solo in dom, prinasaje raznovrstnega berila o načinu poutevaDJa in vzgoji, zabavne in ukovite sestavke za tičitclje in uSence. Leta 1856. jo jel 8ki'bpti poleg Sole in liomii tudi za eertev, pretvorivji se v BSloyenski prijatel" in je postal s iasom popolnouia duhovsk list, kakeržen je izhajal tjk do 1883. 1., dovrživši svoje 32. leto. rSlovi>uski prijatel" je donažal vsako leto propovedi (pridigti) za vse nodrljo. iu praznike in za posebne prilike v letu, kršSanske nauke, kateheliške in rlmgo poiiolme sestavke in naznanila tev je ogromno obogatil sloveusko nabožno, vzlasti propovedniško iiteratnro. Ob-javil je dolgo vrsto in lepo Stevilo cerkvenih govorov zvečine v poljudnej, gladkej besedi; da-si trarina ali oblika nekatorib propovedij ni da bi se hralila, veu-der so govori nekaterih proporednikov tako jedeniati, duboviti, imino izvedeni in dovrženi po snovi iu obliki,