DRŽAVLJANSKA VZGOJA IN ETIKA DIDAKTIČNI PRIROČNIK ZA UČITELJE V 7. RAZREDU DEVETLETNE OSNOVNE ŠOLE, (ZBIRKA UČBENIŠKA GRADIVA). LJUBLJANA: I2, 2007. Slovenski založniški trg je obogaten še z enim novim didaktičnim priročni- kom. Gre za didaktični priročnik za učitelje, in sicer za predmet državljan- ska vzgoja in etika v 7. razredu osnovne šole devetletke. Pri nastanku ome- njenega priročnika so pomagali številni avtorji/-ice, nekateri med njimi tudi učitelji zahtevnega predmeta državljanska vzgoja in etika. Pričujoče delo so strokovno in didaktično uredili: dr. Janez Justin, Eva Klemenčič in mag. Mitja Sardoč. Gre za produkcijo didaktičnega priročnika, ki naj bi mladim devetletkarjem koristil za pridobitev čim bolj kakovostnih družboslovnih vedenj, potrebnih za bolj kakovostno življenje in delovanje v EU. Poudariti je treba, da je didaktično gradivo Državljanska vzgoja in etika sestavljeno kar iz štirih pomembnih delov, in sicer: 1. iz didaktičnega priročnika za učitelje predmeta državljanska vzgoja in etika v 7. razredu 9- letne osnovne šole, 2. iz navodil za uporabo delovnih zvezkov za 7. in 8. razred ter rešitve nalog, 3. iz prosojnic za 7. razred 9-letne osnovne šole, 4. iz CD (zgoščenke) s prosojnicami v elektronski obliki (za 7. razred). Za učitelje je sam priročnik osrednji del kompleta. Priročnik, ki mu pravkar namenjamo predstavitveno, ocenjevalno pozornost, je vsebova- lec številnih ustvarjalnih didaktičnih idej. Želeno je, da so te uporabne tudi v primeru, ko se učitelj/-ica odloči za izbor nekega drugega učbeni- škega gradiva. Pri strokovnem pregledu priročnika sem takoj ugotovila, da je vsebin- sko zelo bogat. Tako lahko pomaga mladim pridobivati mnoga znanja z mikro in makro področij družbenega življenja. Če vsa takšna znanja po- skušamo konkretizirati, potem so to: 172 ŠOLSKO POLJE LETNIK XVIII ŠTEVILKA 5/6 – znanja iz življenja v skupnosti (narod, država), – znanja z družinskega področja, – znanja s področja sporazumevanja in odločanja, – znanja s področja vzorništva in avtoritete in – znanja s področja množičnih občil in informacij. Sam priročnik je pregleden. V jeziku didaktične stroke bi dejali, da je pri svojem nastajanju upošteval didaktična načela kot vodnike: načelo sistematičnosti, demokratičnosti, odprtosti, individualizacije, problem- skosti. Skratka, gre za moderen priročnik, ki je zasnovan pluralno. Vsebin- sko obravnavo v priročniku izobraževalcu/-ki dinamizirajo še privlačne vizualizacije. Na učenca deluje edukativno, saj je vsebovalec pomembnih vrednot (individualnih in družbenih, ki so v medsebojnem prepletu): de- mokracija, strpnost, človekove pravice, EU, družina, humanitarnost (člo- vekoljubnost). Sploh pa je v priročniku posebej zanimivo poglavje, ki želi učencu neposredno predstaviti vrednote in različne vrednotne usmeritve. To poglavje je namenjeno obravnavi tega, kaj so sploh vrednote in zakaj so v življenju posameznika tako zelo pomembne. Vsaka obravnavana vsebinska učna celota v priročniku nekako sledi zaporedni didaktični strukturaciji, ki jo tvorijo elementi: cilji, pojmi, mo- žne medpredmetne povezave, standardi znanja, opomba za učitelje. Ne gre spregledati, da je priročnik še vsebovalec uvoda in zanimive križanke. Z njeno pomočjo si lahko učenec pridobi povratno informacijo o uspe- šnosti usvojitve nekaterih svojih družboslovnih vedenj. Gotovo bo lahko učitelju/-ici pričujoči priročnik pomembno vodilo pri čim bolj konstruktivistični zasnovi svojega odgovornega in zahtevnega kom- pleksnega pedagoškega dela. In to kljub dejstvu, da so nekatere vsebine v priročniku za učenca celo morebiti na kar previsoki strokovni ravni. Izrečeno tudi velja za navedbo virov medmrežnega knjižnega kotička. Toda pravkar po- udarjeno naj ne zmanjšuje pomena konkretne uporabe priročnika. Osebno si želim, da bi ta pomembno prispeval tako k vsebinski kot didaktični rasti učite- lja in učenca ter nenehno krepil njune kompetence, potrebne za čedalje zah- tevnejše življenje v družbi znanja tretjega tisočletja. Še posebej njuno objektiv- no kritično kompetenco, analitično kompetenco za družbena dogajanja, ki žal v današnji globalizirani družbi marsikdaj niso takšna, kot bi si želeli. dr. Alojzija Židan FDV, Univerza v Ljubljani