Anthropos 56 (1): 241–244 | issn0587-5161 | e-issn2630-4082 Recenzija Vita Poštuvan in Mojca Cerce (ur.), Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi Samanta Hervol Univerza na Primorskem, Slovenija hervol.samanta@gmail.com Lucia Rojs Univerza na Primorskem, Slovenija lucia.rojs@iam.upr.si © 2024 Samanta Hervol in Lucia Rojs Psiholog se tekom svoje kariere skorajda neizogibno sreca z razlicnimi eticno obcutljivimi situacijami in eticnimi dilemami, ne glede na to, na katerempodrocjudeluje.Eticniizzivi,skaterimisesoocamo,sovsekom­pleksnejši, ob tem pa v slovenskem prostoru do sedaj ni bilo znanstvene monografije, ki bi sistematicno in celovito obravnavala razlicne vidike etike na podrocju psihologije. Knjiga Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticnazavest vpraksi, katere urednici sta izr. prof. dr. Vita Poštuvan, univ. dipl.psih.,indr. MojcaCerce, univ. dipl. psih.,jebilaobjavljenaleta2023 priZaložbiUniverzenaPrimorskem.Vnjejjesodelovalokar63avtorjev, kidelujejonarazlicnihpodrocjihpsihološkegadela. Delopredstavljane­pogrešljivvirinformacijinoporoprieticnihvprašanjihterdilemah,kise nam porajajo, obenem pa ponuja številna izhodišca in smernice, ki nas lahkopritemvodijo.Bralcuponujacelovitpregledeticnihvsebinterpri­našapoglobljenvpogled vspecificneeticnevidike,povezanezrazlicnimi podrocji psihološkega delovanja. V prvem sklopu, »O etiki in etiki v psihologiji« knjiga ponudi poglo­bljen vpogled v opredelitve etike in predstavi osnovne etiške paradigme. Avtorji poudarjajo, kako pomembno je, da vedenja in odlocitve strokov­njakov niso prepušcene le osebnim eticnim standardom, ampak da pri tem sledijo poklicni etiki. Ravno poklicna etika v psihologiji je tema, ki je obravnavana v nadaljevanju, saj nam knjiga ponuja zanimiv vpogled v razvoj eticnih standardov v psihologiji tako v tujini kot pri nas ter nam s tem hkrati nudi pregled eticnih standardov (Kodeks poklicne etike psi-hologov, Metakodeks etike Evropske zveze psiholoških združenj (efpa), https://doi.org/10.26493/2630-4082.56.241-244 Samanta Hervol in Lucia Rojs Univerzalna deklaracija eticnih nacel za psihologe (Mednarodna zveza psihološkihzdruženj),Moralnikodeksetike(efpa)itd.),nakateresepsi­hologi,ne glede na podrocjedela,naslanjajo. V Slovenijiza eticnikodeks psihologov skrbi Komisija za eticna vprašanja (kev), ki sledi novostim na podrocju etike in tudi aktivno izvaja dejavnosti za izboljšanje eticne zavesti. Knjiga nam v sklopu »Eticne vsebine pri delu psihologov na razlicnih podrocjih«ponujadragocenvpogledvraznolikostdelapsihologovvSlo­veniji in eticne dileme, s katerimi se pri tem srecujejo, po drugi strani pa tudi v skupna in nekatera vedno znova ponavljajoca se eticna vpraša­nja. Ceprav sepoglavjananašajo na številna razlicna podrocja,so enotno strukturirana, kar omogoca enostaven vpogled v vsebino. Tako avtorji vseh poglavij sprva orišejo podrocje, na katerem delujejo, ter izposta­vijo pomembne eticne standarde, na katere se naslanjajo, nato pa izpo­stavijo eticne dileme, ki so specificne za njihovo podrocje psihologije. V zadnjem koraku predstavijo proces eticnega odlocanja tako, da predsta­vijoustrezna eticnanacela,kisorelevantna zaspecificenprimer. Vsebin-ska širina knjige se kaže v tem, da avtorji poglavij,objavljenih v tem delu knjige, delujejo na zelo raznolikih podrocjih dela psihologa (v vzgoji in izobraževanju,vzdravstvenidejavnosti,vpsihološkemsvetovanju,vcen­trihzasocialnodelo,vvarstvenodelovnihcentrih,vdelovnihorganizaci­jah, na podrocjih medicine dela, prometa in športa, na podrocju športne psihologije, v policiji, v kriznih situacijah ob nesrecah, v Slovenski voj-ski, v zaporih, na podrocju sodnega izvedenstva, na podrocju razisko­vanja in v glasbenopsihološkem raziskovanju) in predstavijo zapletena eticna vprašanja, ki jih je na posameznih podrocjih treba ustrezno na­sloviti. V sklopu »Eticno obcutljive teme pri delu psihologov« so naslovljena podrocja,kjersoeticnipremislekišeposebejkompleksni.Posameznapo­glavjaso usmerjenavrazlicnapodrocjapraksealiraziskav,kivkljucujejo zapletene moralne vidike in zahtevajo skrbno upoštevanje eticnih nacel ter smernic. Izpostavljeni so izzivi, s katerimi se psihologi srecujejov so-dobni družbi, vkljucno z vprašanji. povezanimi s kulturno raznolikostjo, tehnološkim napredkom, samomorilnim vedenje ter z ustvarjanjem me-dijskih vsebin za otroke in mladostnike. Poglavja v tem skopu predsta­vljajo celovit vpogled v specificne eticne izzive, hkrati pa ponujajo smer­nicezaeticnoodlocanjeinravnanjevpraksi,karpredstavljakljucenvidik eticnega delovanja psihologov. Poudarjeno je, da se od psihologovprica­kujejo nenehna eticna refleksija, skladnost s strokovnimi smernicami ter 242 Recenzija sprejemanje premišljenih odlocitev, ki dajejo prednost dobrobiti in pra­vicam posameznikov, skupnosti in družbe. Nadaljejevsklopu»Eticne vsebine vprocesuucenjainformiranjapsi­hologa« predstavljeno poucevanje etike v okviru študijskih programov razlicnih oddelkov in fakultet: Oddelka za psihologijo Filozofske Fakul­tete Univerze v Ljubljani, Oddelka za psihologijo Filozofske Fakultete Univerze vMariboru, Oddelkazapsihologijo Fakultetezamatematiko, naravoslovje in informacijske tehnologije Univerze na Primorskem, Psi-hologije na Univerzi Sigmunda Freuda – podružnice Ljubljana. Posame­zna poglavja v sklopu se osredotocajo na strategije poucevanja in posre­dovanja eticnih nacel bodocim psihologom, pri cemer se poudarja ra­znolikost podrocij,na katerih delujejo. Avtorjipoglavijponujajovpogled vrazlicna podrocja,kjerse lahko pojavljajoeticne dileme,tako v formal-nem poucevanju kot tudi skozi neformalne aktivnosti. Poseben pouda­rekjenamenjenprenosu eticnihvsebinvprakso,s cimersepriznavapo­membnostodgovornostipedagoškihdelavcevinmentorjevprioblikova­njubodociheticnoozavešcenihstrokovnjakov.Poglavjaobravnavajotudi etiko v superviziji psihologov, kjer se poudarja kljucna vloga supervizije pri razvoju eticnega zavedanja in kompetenc eticnega ravnanja. Supervi­zija zagotavlja strukturirano in podporno okolje, ki s pomocjo izkustve­nega ucenja in nenehne refleksije lastnega delovanja spodbuja strokovno rast. Šeposebej psihologompripravnikom nudismernice za eticno delo­vanje ter jih spodbujak stalnemu razmisleku o eticnih standardih. Ome­njenisklopnezajemaleraziskovanjainnaslavljanjaeticnihizzivovnapo­drocjuizobraževanjavpsihologiji,ampaktudiaktivnoprispevakrazvoju pedagoškihpraks. Avtorjizagovarjajostališca,vkaterihpoucevanje etike postanedinamiceninrazvijajocseproces.Vkljucitevodprtihvprašanjna koncu posameznih poglavij dodatno spodbuja razmislek o potencialnih izboljšavah na podrocju poucevanja etike. Zakljucnisklop,»Krepiteveticnezavestiinrazreševanjeeticnihdilem«, vsebini knjige daje pomembno dodatno razsežnost, saj predstavlja smer-nice, orodja in okvire, ki služijo kot prakticni vodnik za krepitev vešcin eticnegaodlocanjavrealnemživljenju. Poudarja,daeticnazavestnizgolj abstrakten koncept, temvec dinamicna lastnost, ki jo morajo psihologi sistematicno gojiti za ucinkovito sprejemanje odlocitev v svoji poklicni praksi. V poglavjih tega sklopa je posebna pozornost namenja kljucnim nacelom pri poucevanju in ucenju etike. Poleg tega so predstavljeni raz­licni modeli in tehnike, ki predstavljajo uporabna orodja za strokovnjake pri razvoji in krepitvi procesa eticnega odlocanja. Ko govorimo o mode­ 243 Samanta Hervol in Lucia Rojs lih in tehnikah, se nanašamo na konceptualne okvire in teoreticne struk­ture, ki zagotavljajo sistematicen pristop k razumevanju in obravnavanju eticnih izzivov. Ti modeli pogosto vkljucujejo niz nacel, smernic ali ko­rakov, kistrokovnjakomslužijokot usmeritve prireševanju kompleksnih eticnih dilem. S predstavitvijo razlicnih modelov in tehnik knjiga stro­kovnjake opremi z raznolikim naborom orodij, ki jim omogoca prilaga­janjenjihovegapristoparazlicnimeticnimsituacijam,skaterimiselahko srecajo v svoji praksi. S tem sklop prispeva k nadgradnji kompetenc in k utrditvi eticnih standardov v profesionalnem delovanju psihologov. Urednici s svojimi dolgoletnimi izkušnjami, vsaka izhajajoc iz svojega podrocja, v knjigi skupaj z drugimi avtorji sistematicno pristopita k etic­nimvsebinam napodrocjupsihologije,pricemerknjigazajematemeljne koncepte, posebnosti posameznih podrocij, primere iz praks, izzive v iz­obraževanju in prakticne strategije za eticno odlocanje. Njena struktura omogoca poglobljeno razumevanje razsežnosti etike v kontekstu psiho­logije in zagotavlja dragocen vpogled v kompleksnost teh vidikov. Kljub kompleksnosti so primeri, predstavljeni v knjigi,konkretni, scimer bral­cem omogocajo lažje ucenje in prenos eticnih nacel, vodil in zakonov v prakso. Knjiga nadgrajuje znanje in eticno orientacijo, ki ju ponujajo eticna nacela, kodeksi in pravilniki, spodbuja razvijanje visokega oseb­nega moralnega kompasa ter krepi eticno zavest. Pricujoca znanstvena monografija zato nedvomno predstavlja nepogrešljivo branje za strokov­njake z razlicnih podrocij dela, študente psihologije in vse, ki jih zanima etika v psihologiji. 244