Št. 12. 15. decembra 1860. IX. tečaj. Pridiga za god sv. treh kraljev. (Vera, upanje, ljubezen; gov. J. F — i v Gorici.) „In so odperli svoje zaklade, in mu darovali zlata, kadila in mire,'' Mat. 3. Vvod. 25. grudna 4000 let po stvarjenji sveta se je Jezus, Zveličar sveta, rodil v bornem hlevcu poleg Judovskega mesta Betlehema. Oznanil je najpred njegovo rojstvo angel pastirjem. Ob enakem času pa se je na Jutrovem posebna zvezda prikazala. Modri možje so jo kmali zagledali in od Boga razsvetljeni koj spoznali, da se je Mesija rodil. Brez odlašanja se na težavno pot podajo novorojenega kralja iskat in počastit. V Jeruzalem pridši poprašujejo po Njem, rekoč: „Kje je novorojeni kralj Judov? Zakaj vidili smo Njegovo zvezdo na Jutrovem in smo prišli Ga molit." Herodež je sklical vse velike duhovne in pismarje ljudstva, ter jih je izpraševal, kje bi imel novi kralj rojen biti. Zvedel je po njih, da, kakor stoji zapisano pri prerokih, bi mogel Mesija v Betlehemu rojen biti. Trije modri se nikar ne obotavljajo, jo koj v Betlehem odriniti. Zvezda pred njimi gre in jim pot k Mesiju kaže; kar obstoji nad hišico, kjer je Mesija prebival; modri vanjo stopinjo, najdejo Jezusa z Marijo in Jožefom. Spodobno se jim poklonivši pred malim detetom pokleknejo, ga molijo in mu tri darove darujejo: kadila, zlata in mire. Tako so počastili ssv. trije kralji, pervina paganov ali ajdov, Jezusa, Odrešenika celega sveta. Ali pa veste, zakaj da so ssv. 3 kralji Jezusu zlata, kadila in mire darovali? Vam povem : Bila je namreč na Jutrovem navada pred kralji in velikaši poklekniti in jih s kakimi darovi obdarovati. To šego so tudi trije modrijani spolnili: Slov. Prijatel, 45 zlata so mu podelili kot pravemu kralju, kadila kot pravemu Bogu, in mire kot umerljivemu človeku. In po tem takem spoznali in počastili so ga za Boga, za kralja in za človeka. In za Boga, kralja in človeka ga moramo spoznati in počastiti tudi mi. In kot takemu treba, da Mu darujemu naslednje tri darove v 1. Vero kot Bogu, 2. upan-je kot kralju, in 3. ljubezen kot človeku. Kako naj se to zgodi, vam z božjo pomočjo dans razložim. Naj bo vse k veči časti božji in našemu zveličanju v prid! Razlaga. 1. Vera, upanje in ljubezen so tri nar žlahnejši darovi, ktere Jezusu novorojenemu Odrešeniku darovati zamoremo. Jezus je prau živi Bog in kot takemu darovati imamo vero, da terdno vse resnice Njegove sv. vere verujemo in po veri tudi živimo. a) Sv. vera, ktero je Jezus oznanoval, in jo naši sv. katoliški cerkvi izročil, nas veliko resnic uči, v zvelicanji neobhodno potrebnih. Med temi resnicami so pa tudi take, ktere so mesenemu človeku neprijetne in zoperne. Neprijetna je postavim zapoved čistosti nesramnežem, ponižnost prevzetnežem, ljubezen maševavcom, radodarnost in usmiljenje terdovratnežem in oderuhom. Spet druge teh resnic so nam pa nezapopad-Ijive. Kdo je v stanu znpopasti postavimo presv. Trojico, včlo-večenje Sinu božjega, pričujočnost Jezusovo v zakramentu presv. Rešnjega telesa, zjedinjenje Njegove božje natore z človeško, in še veliko drugih resnic? Pred bi morje v žlico spravili, kot pa take resnice razjasnili in jih skoz in skoz za-popadli. Naj bistrejša pamet jih pretuhtati ne more. Ali smemo pa toraj take resnice, ktere so nam ali nezapopadljive ali neprijetne ovreči in vanje nikar ne verovati? Nikar ne, tega ne «memo se prederzniti. Marveč verovati moramo vse resnice, ktere nas je Jezus učil in nam jih sv. katoliška cerkev v njegovem imenu verovati zapoveduje, naj jih zapopademo ali ne, naj so nam prijetne ali zoperne in to tako živo, kakor bi vse ikrivjiosti s svojimi lastnimi očmi vidili, in jih s lastnimi ro- kami šlatali. In zakaj bi nek Jezusu ne verovali? Saj verujemo, ne res? na besedo kakega modrijana, da se ta ali una reč v natori tako in ne drugaci godi, čeravno mi, v tej reci premalo zuceni, je ne zapopademo. Tako postavim verujemo na besedo učenih mož, da se zemlja krog solnca, ne pa solnce krog zemlje suče. Ali pa vsi, ki to verujemo, tudi zapopademo, kako da je temu tako? — Ako tedaj na besedo človeka, ki je zmotam podveržen, marsikaj nam nezapopadljivega verujemo, ne bomo pa Jezusu verovali, ki je večna resnica, sam živi Bog, neskončna modrost, ki ne more se zmotiti, ne goljufati ne goljufan biti? „Kakor hitro je Bog govoril, verovati moramo, pravi sv. Efrem. In sv. Avguštin pa terdf: „Poprrd bi dvomil, da živim, kakor da bi to res ne bilo, kar sem kot božjo besedo zvedel. Zatorej verujem tudi to, česar ne zapo-padem, ker moja vera, ako le to obsega, kar zapopadem, ni nobena čeznatorna in zasluženja vredna vera." In ravno tako vero tirja Jezus sam od nas, alj kar, nam žuga večno pogubljenje, rekoč: „Kdor ne veruje, je že obsojen" (Jan. 3, 18.) „Brez vere" — pravi pa sv. Paul — „je nemogoče Bogu dopasti." Tedaj ni drugači, kot da verujemo vse, kar nas je Jezus učil in kar nam sv. mati katoliška cerkev v imenu Jezusovem verovati zapoveduje. Toda, da Jezusu dopademo, ni že zadosti, da samo verujemo ampak treba je tudi, da našo vero v djanju kažemo. b) Naš Zveličar Jezus Kristus je šel nekega dne iz Be-tanije v Jeruzalem. Grede memo figovega drevesa je lačen hotel njegovega sadu jesti; toda, ker ne najde na njem drugega kot listje brez sadu, ga prekolne. In drevo je pri tej priči vsahnilo. Ali veste, zakaj da je Jezus čez to figovo drevo prekletstvo izrekel, da je koj vsahnilo? častiti oče Beda nam pove zakaj: „Gospod je storil" — pravi on — »prekleto drevo vsahniti, da. bi vsi, ki to slišijo, vedeli, da bojo po božji pravici obsojeni, ako bodo zadovoljni samo zeleneti (to je samo verovali), ne pa sadu donašati." Tega nas Jezus tudi z besedo naravnost uči, rekoč: „Ne vsak, ki pravi k meni gospod, gospod, pojde v nebeško kraljestvo, ampak ki voljo mojega očeta spolnuje, ki je v nebesih." Iz vsega tega si pa povzamemo, da se zveličati drugači ne moremo, kakor da vse veru- jemo, in kakor verujemo, tudi mislimo, želimo, govorimo, delamo in sploh se po veri na tanko obnašamo. To je za nas skažene Adamove otroke scer ojstra ali yendar neovergljiva resnica! Zatorej se pa zdaj tudi k vam obernem in vas upra-šam : Ali verujete vse in po veri tudi živite ? Upam, da med nami ne bo tistih prevzetnežev, ki bi kako nezapopadljivo ali neprijetno resnico verovati se branili, marveč sem zagotovljen, da veseli sprejmete vsako resnico, ki jo vam sv. katoliška cerkev verovati zapoveduje. Toda povejte mi samo, ali ni med nami pa takih zanemarnežev, ki samo le verujejo, po veri pa nikar ne živijo; ki tedaj imajo listje brez potrebnega sadu? Oh koliko ni takih kristjanov! So kristjani, ki verujejo: »blagor je vbogim v duhu;" toda vendar svojo revščino preklinjajo, noč in dan tuhtajo, se krivičnih potov poslužujejo, da bi se ubožtva znebili ali h kakemu premoženju dospeli ! So kristjani, ki verujejo, da je blagor krotkim, toda vendar za vsako majhno krivico in zamero ihtajo, se rotijo in maščujejo! So kristjani, ki verujejo, da usmiljeni bodo pred Bogom tudi usmiljenje dosegli, in vendar se svojemu bližnjemu neusmiljene skazujejo! So kristjani, ki verujejo, da blagor je žalostnim, ki obžalujejo svoje pregrehe, toda sami nič slišati nočejo ne od pokorjenja ne od obžalovanja svojih storjenih pregreh! Ja so tudi taki, ki verujejo, da je blagor tem, ki zavolj pravice preganjanje terpijo, da je gorje pa tem, ki se Boga in njegove pravice sramujejo, in vendar glejte jih, kako se vsim pobožnim spakujejo, jim gerde priimke pridevajo, sami pa po keršansko živeti opuščajo, da bi jih drugi ne grajali ali zaničevali. So tudi taki, ki verujejo, da blagor je tem, ki so čistega in mirnega serca, toda kdo je v stanu prešteti njih ostudne želje in djanja, kterim so oni udani; kdo premore popisati njih spačenost, s ktero sosedu zabavljajo, ga sovražijo in zdražbe med ljudmi vnemajo in redijo? O prekleto drevo, ki samo listje brez sadu poganjaš! „Kaj pomaga, moji bratje!" — vas vprašam s sv. Jakopom — „če kdo pravi, da ima vero, del pa nima? Ga bo li vera mogla zveličati; (Jak. 2, 14.) „Kakor je namreč feld brez duše mertvo, tako je tudi vera brez del mertva," (Jak, II 26.) Ako je temu taka, stopimo, k novorojenemu detetu v Be-tlehemsko štalico in darujemo Mu, kakor Bogu pravo vero, da, kakor smo do zdaj slišali, vse resnice Jezusove vere terdno verujemo in po veri tudi živimo. Toda Jezus je tudi kralj, in kot takemu darujmo Mu: Upanje,da vseinpravupamo, kar nam je dati obljubil, a) Kar kralj ali cesar svojim podložnim obljubi in še S svojim lastnim rokopisom poterdi, imajo za sveto in gotovo, terdno se zanašajo, da bojo vse prejeli, kar in kako jim je dati obljubil. Kristjani 1 Kdo je resnicniši in zvestejši v svojih obljubah, kot kralj vseh kraljev, za kterega Jezusa spoznamo? In kteri kralj pa bo ložej svoje obljube spolniti mogel in hotel, kot Jezus, ki je vsegamogočen in neskončno dobrotljiv in usmiljen, ki vse zamore in hoče dati, kar nam je obljubil? Obljubil nam je nebesa. „In to je obljuba," — pravi sv. Janez — »ktero nam je (Jezus) obljubil večno življenje;" (1. Jan. 2, 25.) Obljubil nam je nadalje svojo sv. gnado. »Zakaj prikazala se je gnada Boga Zveličarja vsem ljudem," uči sv. Paul (Tit. 2, 11.) Obljubil nam je tudi odpuščanje naših grehov, kakor On sam pravi, rekoč: „Ako vi ljudem njih grehe odpustite, vam bo tudi vaš nebeški Oce vaše grehe odpustil." Obljubil nam je še pomagati v vseh okolišinah našega žiy!jenja : »Karkoli bote Očeta v mojem imenu prosili, bote prejeli;" (Jan. 16, 23.) Tako govori Jezus in mi pa vse to od Jezusa dobiti upajmo. In kako bi ne? saj On, ki ptice pod nebom in červe v zemlji redi in lilije na polji oblači, gotovo nas, svojih otrok, po svoji podobi stvarjenih, pozabil ne bo. Zatoraj kolikorkrat se proti nebu ozremo, mislimo si za gotovo, da tamkej gor je tudi za nas prostor pripravljen in spomnimo se na Jezusa, ki je rekel: „V hiši mojega Očeta je veliko prebivališč, grem tje vam prebivališč napravit." Nam težko stoji to ali uno zapoved spolno vati in mi že omahujemo, le Jezusu se sercno priporočimo, naj bi nas On s svojo sv. gnado podpiral in krepčal božjo voljo stanovitno spolnovati; saj nas on sam vabi k sebi rekoč: »Pridite k meni vsi, ki terpite in ste obteženi, in jaz vam bom pomagal." Nas pa naša razžaljena vest velikih ali obilnih grehov toži, nikar ne obupajmo, marveč pred božjega namestnika stopimo, vseh svojih grehov se ponižno in zgrevano spovejmo in upajmo, da, ko nas spovednik odveže, nam Jezus prijazno reče: „Zaupaj sin, hči, Ivoji grehi so ti odpuščeni. In smo še v tako hudih okolj-noslih, podvizajmo se vselaj in serčno k Jezusu, in On bo naša tolažba, naše veselje, naša podpora toliko, kolikor nam bo v naše zveličanje za potrebno - spoznal. h) Toda sv. Albert veliki pravi: „Upanje brez zasluženja ni nobeno upanje, marveč prederznost se mora imenovati." Treba nam je tedaj, o kristjani, da si tudi prizadevamo to doseči, kar od Boga dobiti upamo in to toliko, kolikor sami premoremo z božjo pomočjo. Sv. Kari Boromej nam je pravega upanja lep zgled. „Mi moramo scer" — pravi on — „ vselaj naj bolje upati, toda vselaj moramo tudi naj bolje delati." Kakor je govoril, tako se je tudi djanski obnašal. Neprenehoma si je opravili dal, nobenega hipa ni potralil in navadno si je clo čas spanja krajšal in ga molitvi posvetil. Ko so mu očitali, da si po takej poti zdravje kali in življenje skrajša, jim je odgovoril: „Telo bo kedaj na smertni postelji ali gotovo v grobu zadosti dolgo počivalo. Delati in moliti je perva in naj imenit-nejša potreba človeka. Kdor za nebesa ne dela, naj jih zastonj pričakuje; zakaj le silni jih bodo na-se potegnili." Tako sv. Kari Boromej. Ravnajmo se po njegovem zgledu. Naše upanje bodi delavno; to je: trudimo se ludi sami, to zadobiti, kar od Boga zadobiti pričakujemo. Sicer Jezusu dopasti ne zamoremo. Toda koliko ni kristjanov, ki slabo upajo, ki upajo scer od Boga zadobiti časne in večne dobrote in milosti, toda malo nič tega ne storijo, kar in kakor Bog od njih lirja. So kristjani, ki upajo priti v nebesa, toda nikar varovati se nočejo greha, nočejo se udeležiti dobrih del pa vsega drugega, kar človeku v nebesa pomaga. So kristjani, ki upajo božje pomoči ob času skušnjave, ob času križev in nadlog, toda nikar se nočejo ogniti slabih priložnost, ki jim skušnjave obudujejo, nikar se nočejo odpovedati razberzdanostim, iz kterih se bolezni, reve in težave rodijo. So kristjani, ki upajo odpuščanje svojih grehov zadobiti, toda vendar se nočejo odpovedati ne grehu ne priložnosti v greh, nočejo doprinašati vrednega sadu zveličanske pokore. So kristjani, ki upajo obilno pridelka in blagoslova v vseh svojih opravilih, toda nočejo se truditi in pridno gospodariti, nočejo svoje družine pridno čuvati, nočejo dobrega namena delati in so božjega žegna vredne storiti. Kristjani! Vse tako upanje je prazno, abotno, našemu ljubeznjivemu Jezusu pa zoperno." Zastonj sč upa na Gospoda, ako se dobrih del ne doprinaša." Sv. Laurenciji Justin. Ljubi moji! ako je temu tako, ni drugači kot da stopimo v drugič k Jezusu in Mu darujemo upanje, da upamo vse pa tudi prav, kar nam je On kot naš pravi kralj obljubil. — Ali Jezus je tudi človek in kot takemu darujmo Mu tretjič ljubezen, da Njega preserčno ljubimo, ki nas je kot človek preserčno ljubil. 3. Sin božji je postal človek in kot človek je zavolj človeškega rodu neizrečeno veliko prestajal. Odpovedši se ne-beškej časti je podobo revnega hlapca nase vzel. Rodil se je v merzlih jaslicah, ležal med živino, tresel se je mraza. Še kot mlado dete je vbežati moral pred grozovitnim Herodežem v tuji Egipt. In koliko preganjanja, obrekovanja in zaničevanja ni od svojih priseženih sovražnikov preterpeti imel! In koliko se ni trudil po svoji domači deželi, naj zagrešenega človeka na pravo pot zveličanja pripravi! In kdo je v stanu popisati njegovo terpljenje, kterega je na duši in na telesi zadnje dni svojega življenja prestajal! In veste, zakaj da je Jezus toliko prestajal ali za koga da je terpel? Prestajal in terpel je vse iz gole ljubezni do nas. O prečudna ljubezen! Jezus nam veče ljubezni skazati ni mogel, kakor sam pravi: „Veče ljubezni od le nima nobeden, da kdo svoje življenje dd za svoje prijatelje". Jan. 15, 13. Ali ni torej Jezus, ki je za nas toliko storil in se nam v smert daroval, vreden da ga ljubimo, ja ljubimo iz vsega serca, iz vse pameti in iz vse svoje moči? Kdo izmed nas ni pripravljen iz ljubezni do ljubeznivega Jezusa vsemu nar ljubšemu in nar drajšemu, kar ima, se odpovedati ja clo svojega lastnega življenja se znebiti, ako bi to Jezusova zapoved od nas tirjala? Tako so svetniki ravnali. Oh kako sercno ga niso ljubili! Kaj vsega niso iz ljubezni do Njega prestajali! Nobena še tako strašna muka, ali še tako prilizavna obljuba ni bila v stanu, jih od Jezusa ločiti. Na povelje grozovitnih trinogov so jih tepli in mesarili, so jim nohte tergali, zobč izbijali, oči izkljuvali, na ražnih pekli, na gromadah jih žgali, in sploh vse hudobije nad njimi doprinašali, kterih človeška grozovitnost le zmisliti premore. Toda vse zastonj. Njih serč-nost je vse muke presegla. Naj vam v pričo tega le eno samo prigodbo povem. Bile so namreč tri sestre, po imenu: Fides, Spes in Charitas; po slovenski bi jih pa imenoval: Vera, Upanje in Ljubezen. Da so bile teh lepih imen vredne, njih djanje priča. Grozovitni sodnik Antioh jim je zavolj Kristusove vere, kteri so bile preserčno udane, pred svojo sodbo priti ukazal. Strašne muke jim grozovitnež žuga, ako se Jezusu ne odpovejo. Ali sestrice mu neprestrašeno odgovarjajo: ,,Kaj ne veš, da kristjanov naj veče veselje je, za Kristusa terpeti in umreti?" Na tak odgovor je bila najpred sv. Fides bičana, potem ji persi odrezane in vtonjena v kotel vrelega olja, in na posled vsega tega pa ob glavo djana. Tako je bila perva sestra martrana. Prišla je druga sestra na versto, sv. Spes. Ta pa je bila z volovskimi žilami tepena, rebri so jej bile z železnimi glavniki raztergane, in potem ko je bila v žarečo peč veržena, je bila pa v posodi polni vrele smole zadušena. Tretjo sestro Karitas, naj mlajšo med njimi, komaj 9 let staro skuša še enkrat sodnik premotiti in krivim bogovom pridobiti. Naprejpostavlja ji vse strašne muke, ter ji reče: Hčerica moja! pametna bodi, ako nočeš enako tvojima sestrama grozovitnih muk umreti. S tem jo je užugati mislil; toda zastonj; nar mlajša mu še nar serčnejši odgovori: „Se motiš Antioh, vse te muke me ne bodo premotile zapustiti Jezusa Kristusa, kterega preserčno ljubim." Sodnik se na te -njene besede hudo zjezi, da jo ukaže koj pretepati in iz visokega kraja vreči, da so se ji vsi udi spahnili in nazadnje jo še da s svedri prevertati. Tako so se vse te tri sestre, čeravno še prav mlade, z naj večo serčnostjo darovale. S enako serčnostjo so vsi drugi mučenci, stari in mladi, krepki in slabotni svoje muke prestajali. Ja popred so se naveličali trinogi jih martrati, kot JP« oni iz ljubezni do Jezusa terpeti. Veseli, ja clo prepevaje v terpljenje in smert. Kaj jih je nek tako oser--^drugega kot ljubezen, ktera je v njih sercih do #6ziišft»:pfenrtelW0. «((««»« .S 1|ft8CJ0 • »no m GOlfelC IM • " , „ 4„J »Imitttii 8Di dn < r.Bff! «n tB* srr.v* — 741 — 4 ltlip nb - d 611i *jd;if- No v ceni obstoji slovenska narodnost? Gotovo ne samo v slovenski kervi, ne samo v slovenskem jeziku, ne samo v hlačah in jopah, ki so pri Slovencih v navadi; temuč v narodnih mislih, idejah in čustvih, ki oživljajo in prešinjajo slovenski narod, ga priganjajo in silijo k narodnim delom in običajem, kratko! živeti svoj posebni, svoj narodni život. Ja! život nareja narod, slovenski život nareja slovenski narod, slovensko narodnost. Pravi domorodec ali rodoljub mora toraj gledati in skerbeti, da ohrani in podpira slovenski život. Pa sada poprašaino: kaj je jedro in duša celega slovenskega života ? Veseli in nadušeni odgovorimo: Sveta katoliška vera. Po celi Sloveniji, ki obsega pet škofij, je le ena sama mala vas lutrovske vere; — med vsemi Slovenci, kterih je več kot poldrugi milijon, ni jih 2—300 akatoličanov; celo slovstvo slovensko je skoz in skoz katoljško in naj rajše Slovenci kupujejo in prebirajo knjige, ki sv. vero tičejo; — Slovenci naj rajše hodijo na božje pote, naj rajše napravljajo braterne in druge bogo-Ijubne družbe, kaj serčno in goreče častijo rožno dev. Marijo, in še več takega, kar se samo nahaja v katoliški cerkvi; sveta katoliška vera je podlaga in duša slovenskega života, slovenske narodnosti. Ali si mar slovenski rodoljub ti, ki slovenskemu narodu — pismeno ali ustmeno — kališ in motiš sv. katoliško vero? Kaj slovenski rodoljub si, in slovenskemu narodu jemlješ naj svetejšo in naj drajšo reč, slovenskemu životu podrivaš naj terdnejšo podlago in naj močnejši steber, slovensko narodnost podiraš do tal! Kaj malo prida šlapa in spaka si, nar hujši neprijatel in zatiravec, ja pravi morivec in vrag si slovenskemu narodu. V bukvah stare in sedajne zgodovine „je kervavo zapisano: „Pade vera — pade tudi narodnost"! Leta 1451 je papež Nikola V. Gerke zavoljo njih nevere terdno posvaril in jih klical nazaj v naročje zapuščene katoliške vere, da se njim ne zgodi kakor smokvenemu drevesu v evangelju. Gerški narod teh milih besed ni poslušal, zavergel je pravo vero, in že leta 1453 je mogočni in slavni gerški narod padel pod sramotni jarm turškega divjaštva, padla pa je ž njim tudi gerška narodnost. — Visoko slovi v zgodovini nemška narodnost in nemško ime. Pa pretergala se je najsvetejša in naj močnejša vez, ktera je vezala celi nemški narod; velik kos slavne Nemčije je zavergel staro katoliško vero, padla je edinost v veri, ž njo je padla tudi politiška edinost, in nemška moč in slava: Razter-gana je slavna, velika Nemčija. — Taka je z Anglijo, taka z Francijo , taka bo tudi z Italijo. Italijanskega života mozeg in serce je katoliška vera; to vsem Talijanom ljubo in sveto vero sedajni rodoljubi in domorodci preganjajo in ruvajo, po sili vpeljujejo novo, pro-testantiško vero, toraj talijansko narodnost do korenine pulijo, zraven pa kričijo: Glejte talijansko- narodno kraljestvo! Naj napravijo, kar jim drago, talijansko kraljestvo ne bo, kajti manjka duše talijanskega Života, manjka katoliške vere. Italija mora biti in ostati, kar je bila od nekdaj, Italija mora biti katoliška, ali kar pride pod jarm ptujskega nasilstva, in pade talijanska narodnost. — Vera in narodnost ste si ljube sestri, ena brez druge obstati ne more. Vera, ako se rte oznanuje v narodnem jeziku in ne stavi na narodno podlago, oslstfle! kot korenina na suhi skali, hitro vehne — preide. Narod pa, ki nima vere, je mertev kakor telo brez duše, on nekaj časa životari, se vmehkuži, njega moči zginejo — narod pade in ž njim narodnost. — Zatoraj slovenski domorodci! da ohranimo slovensko narodnost, sker-bimo in trudimo se, naj med našimi Slovenci ostane in veselo cveti sv. katoliška vera, ki je slovenskega života duša in serce! B. Skerbimo, da nam ostanejo narodni običaji in obvelja narodni jezik naš. V Obergammeravu, planinski vasi na Bavorskem, je starodavna navada, da kmečki ljudje vsako deseto leto igrajo „Passionspiel", terpljenje našega odrešenika Jezusa Kristusa. Letos seje spet igralo in od vseh končin obširne Evrope so le derli ljudje v Oberamergau in dnarja donašali, da ga je padlo več tisoč goldinarjev. Vsak narod ima svoje igre in običaje, svoje pesmi in veselice, svoje barve in oblačila. To so jim drage svetinje, nemila je roka, ki se jih sovražno dotika. Tudi pri Slovencih je taka. Oni imajo sv. Miklavža, pehtrobabo , sv. tri kralje, svoje kolednike, običaje pri ženit-bah in somnjih, svoje godbe in plese, svoje pesmi in napeve, svoje barve in oblačila. Sv. Miklavža se celo leto veselijo pridni, pa boje hudobni otroci; v kolo pod lipo ni smel stopiti nepošten mladeneč, in na strani je britke solze točila zapeljana deklica; taka je tudi z ostalimi običaji: veliko in sveto moč so imeli po celem narodu, in ljudje so bili tedaj pridni, pošteni in pobožni. Pa prišli so časi, ko so te narodne običaje prepovedovali in zatirovali, kakor da bi bili nevarni in škodljivi, Bog večni ve komu. Pokončali in zaterli so skoraj vse narodno, zibnila je narodnost, pa zibnila je tudi stara poštenost in pobožnost; ponižna domača šega je zibnila, pritepla se je ptuja obleka, ki se bogato košati, — potihnile so čedne narodne pesmi in mile narodne viže, razlegajo se ptuje, pa umazane in nesramne; ni več domačih iger in veselic, pa vgnjezdila se je igra za dnar, pijančevanje in voglarenje. Vzemite ljudem domačo narodno svetinjo in segalo bo po ptujčini, ki ni večidel vredna piškovega oreha. Rajni Vinc. Rizzi v svojem časopisu wDeutsche Monatschrift fur Karnten" popisuje svojemu prijatlu „Das Leiden-Christi-Spiel" v Kotarčah in piše tele resnične besede: „Und wie ich uberdachte, vvelche Theil-nahme das Volk an dem Stoffe der Darstellung, und vvelche Freude es an der ihm eigenthumlichen Darstellung selbst habe, da fiel es mir so bitter auf das Herz, dass man ihm diese Aeusserungen seines Lebens verbieten konnte. Und aus vvas fur Grunden? der lieben AufklSrung willen! O diese Epoche! Sieh mein Freund, wem die Auflilarung, der Fortschritt so innerlich werth vvie mir, wem die Freiheit so notlnvendige Lebensluft ist wie mir, dem ist nichts sq eckelhaft, »Is jene halbe schale Aufklarung, die so aufdringlich die ganze Welt mit ihren evvigen Wundern in ein niichternes Rechnungs-exempel vervvandeln will. Was haben sie nicht alles verbothen? Aber was haben sie zum Ersatze gebothen. Die rothe Freude haben sie aus dem Kalender gestrichen, und aschgraue Werkeltage zuriickge-lassen. Statt die Freuden des Volkes zu veredeln, haben sie die Freuden verbothen. Du erinnerst dich, wie wir einstens vor der Theseusgruppe im Wienervolksgarten gestanden. Du hieltest es fiir eitle Oppositions-lust, als ich dem schonen siegenden Halbgott gegeniiber fur den er-liegenden Halbmenschen Parlhei nahm. Ja die stolze Kultur schwingt trotz ihrer Kultur noch immer die Keule, und sie achtet nicht das Menschenhaupt auf dem Thierleibe, sie weiss mit ilirn nichts anzu-fangen, als es zu zerschmeltern. Die wahre Cultur macht den Halbmenschen zum ganzen Men-schen, die falsche, intolerant und unfruchtbar wie sie ist, kann nur todten — verbieten. Statt den Kunsttrieb im Volke zu leiten und zu lautern, hat sie ihn gewaltsam unterdriickt. Seine rohen Darstellnngen konnte sie verbiethen, edleres halte sie nichts zu bieten. Und wie sie es in diesem Falle hielt, so war sie engherzig, mackelnd und neckend in allen Fallen. Die Maibaume haben sie ver-boten, und die Birkenreiser zum Schmucke des Frohnleichnams von wegen der Forstcultur; verbothen haben sie, aber positiv haben sie nichts gethan. Wenn nur eine bessere Forstcultur eingefuhrt gevve-sen ware, so ware wohl so viel eriibrigt, was der Mensch zur Freude, zum Schmucke braucht. Reich und unerschopflich gibt die Natur, und wie sie nahrt, so erfreut sie auch. Wollet ihr ein Kornfeld ohne Kornblumen! Jatet das Unkraut, aber lasst, „so viel die Aehren schmiickt, und zum Kranze dein Enkel pfluckt!" Wie weit dieses Verbieten ging, hievon liefern die sogenanntan Musiklizenzen das betriibteste Beispiel. Wenn die Jugend zum Klange der Geige den Reigen ftihren wollte, da musste sie zum Pflegamte pilgern um die Erlaubniss. Ich versichere dich, es gibt noch jelzt ganz verstandige, wohlwollende Leute, die die Verkehrtheit einer solchen Anordnung nicht einmahl ahnen. Und der heuchlerische Vorwand, dass durch den Ertrag der Lizenzen dem Armenistitute eine Aushiilfe zugehe! Als wenn das der Grund der Anordnung gevvesen wiire! Im Allem wollten sie die Hande haben, tiberall die gnadigen Herren spielen. Darum freute mich die heutige Darstellung doppelt, und sie liatte mich gefreut, wenn mir der Stoli der Darstellung auch nicht als das Heiligste gelten wiirde. Und auch dich hatte sie erfreut, und vveil sie dich gefreut hatte, kann ich trotz aller unserer religiosen Meinungsverschiedenheit dein wahrer warmer Freund sein. Mit euch, die ihr einen Blick fiir die Tiefe der Welt, und ein Herz fiir das Leben des Volkes habt; ist eine Verstandigung mčiglich, mit jener iiberfirnissten Barbarei, die in religioser Beziehung als fla-clier Nationalismus, in politischer als aufgeklarter Absolutismus auftritt, ist keine Verstandigung moglich". O Slovenci! rodoljubi, ne zasmehujte, ne podirajte in ne ruvajte, kar je narodnega; trebite in čistite, kar pa je dobrega hranite, po-žlahtnujte , posvečujte! — Najterdnejša vez vsake narodnosti pa je jezik, kterega narod govori, v narodnem jeziku se narod izomikuje in napreduje, v narodnem jeziku toži svoje britkosti in težave, v narodnem jeziku poje svoje veselje in srečo. Vzemi narodu jezik, in zavezal si mu žilo, prebodel si mu serce; djano je po njem! Kako mi Slovenci svoj jezik zanemarjamo, nam priča tole: Več let je bilo v Celovcu vojšakov, med kterimi je bilo veliko Sloveiicov iz Kranjskega, Goriškega, Štajerskega in Koroškega. Ni se jim bralo nikoli slovensko evangelje,— in bilo je vse prav in dobro — živa duša se ni usmilila teh Sloven-cov. Dobili smo druge vojšake, in koj se je njih vojni duhovnik potegnil, da se jim sv. evangelje bere po vogersko in slovaško. Mi Slovenci pač spimo in le životarimo, slovenska zavest nam manjka! Slovenski domorodci! slovenski jezik moramo spoštovati in ljubiti, ga podpirati in širjati, kolikor le postavno prepomoremo, ga povzdigniti do tiste časti in veljavnosti, ktera mu gre pred Bogom in ljudmi. In veste, kaj nam je toraj početi? To nam je č. g. Matija Maj ar kaj lepo in resnično v lanskih Novicah povedal. On piše takole: a) Povzdignimo, kakor drugi narodi svoj jezik, tudi mi si o ve nš činu za družbeni jezik med nami. S tem izrujemo tisti glavni koren, iz kteroga rastu zapreke i overe našemu napredku i izobraževanju našega jezika i naroda. Slovenščinu med seboj upeljati za družbeni jezik, toga nismo do sada pošteno skusili: mi smo v tom slabeži, gotovo najslabejši med vsemi plemeni slavenskirni. Vsako slavensko pleme časti bolje svoj jezik, kakor mi; vsako se rajše pogovarja javno v svojem jeziku, kakor mi, i o d tu d a izvira ona škodljiva misel, da slovenščina nije imenitna, nije koristna, nije potrebna. Ako je mi sami ne častimo, kako moremo po pravici očakovati, da bi jo častili drugi narodi? Moram povedati besedu nam Slovencom grenku; povem ju odkritoserčno, pa ne da bi nekoga žalil, nego ju povem s žalostnim sercom i samo zato, da se skeleča rana odkrije, pregleda, oveže i onda zaceli. — Nemci govore med seboj po nemečko, Italijani po italijansko, Francuzi po franeusko, vsaki narod v svojem prirodnom jeziku; mi izobraženi Slovenci pa večjidel v jeziku tudjem. Nemci, Italijani, Francuzi i vsaki drugi narodi se pogovarjaju med seboj v svojem jeziku i malo gledaju na pričujoče Slovence, ali razumimo njihov jezik ali ga ne razumimo. Ako se pa znajde še tako velika i častna družba samih Slovencov -— ako p« stopi med nje kak ptujec, da le šiltastu kapicu na glavi nosi — cela slovenska družba omolkne, ne upaju se siromaži več pogovarjati v svojem častnom jeziku! Ptujec se med nami s svojim jezikom košati, zanikerni Slovenec pa nima toliko možke serčnosti, da bi se pogovarjal s Slovenci v svojej domačej deželi po slovensko. Neredko se prigodi, da je sbrano celo gnjezdo samih korenitih Slovencov — po-govarjaju i vesele se pak v tudjem jeziku! — Govorimo med seboj rezno i krepko po slovensko, kakor govore Nemci po nemečko, Italijani po italijansko, Francuzi po francuzko, i brez skerbi se moremo zanesti, da nas bude vsaki pameten človek v večej časti imel; namesto posmehovanja se bude od nas govorilo : Glej, to su slovenski gospodi, slovenske gospe i gospodične. Slovenščinu povzdignuti na čast družbenoga jezika, to moramo mi Slovenci sami, osobito mi izobraženi, sicer zastonj čakamo, da se bude bolje godilo našemu jeziku. Zastonj bi čakali, da se budu trudili i napenjali drugi narodi za čast i povzdvigu našega jezika. Mi sami se moramo dela krepko poprijeti: IleTCHi rojyti HiKOMyp cami b ycia He ihTajy (Pečeni golubi nikomur sami v usta ne letaju). Zastonj bi čakali kakega ukaza, da Slovenci v slovenskoj družbi se moramo pogovarjati med seboj po slovensko, — to je osobna, privatna stvar, v kteru se javna oblast ne meša; to nam mora zau-kazati naše rodoljubje, naša čast narodova. Toga prevažnoga dela se moramo pri toj priči lotiti: %o ce He noiHe, ce HiKa4a He kohib (Čto se ne počne, se nikada ne konča). — Samimi dobrimi željami se hiša ne sozida: samimi željami se slovenščina ne upelje za družbeni jezik. Jeden lot marljivoga dela je več vreden, nego dva centa praznih želj. Čto nam je storiti, da povzdignemo na Slovenskem slovenščinu na čast družbenoga jezika? Sledeča: 1. Govorimo med seboj vsigda po slovensko. Govorimo pa tako, kakor smo vajeni govoriti od mladih nog; ne silimo se govoriti, kdo ve kako čisto, učeno i književno. To bi nam kvarilo govor i neprenehoma bi se spotikali i govoreč zapletali boječe se, da morebiti nečto prav ne rečemo. V pismu se mora pisati pravilno i se imamo varovati tujih slov: v govoru nije tako važno; govorimo samo rezno i serčno; jedno perišče ali dve tujih slov več ali manje; to celo nič ne zaverne; nikto ti ne bude očital tvojih malih pogre-šek; sada se tebi zareče jedna beseda, lehko da bude drugomu se jih zareklo deset; vse to ne škoduje toliko, kakor černo za nohtom. Ako bi govoril desetkrat, kakor se ti zdi, da govoriš, toliko nikada ne spraviš tujih slov med slovenščinu, kolikor jih ima v sebi književna nemščina, kamo li priprosto narečje nemečko. Kdor se govoreč po-greškov i tujih slov boji, se ne bude naučil nikada gladko i dobro govoriti. V pogovarjanji se nam bude slovenščina ugladila, samo radi se po slovensko pogovarjajmo. Brez skerbi povlečeš slovenščinu po krajnsko, ali po štajersko ali po koruško ali po goričko; to nam je vse jednako, drago i ljubo, — saj je vse to naše i slovensko; ne boj se, da bi te ne razumeli; Slovenec razume narečje horvatsko, serbsko, češko i rusko — začto bi v jeden mah se imel deržali, kakor da bi svoje slovenščine ne razumel, ako se malo drugače povleče kakor doma za pečjo? Ako bi se primerilo, da bi ti domač človek odgovarjal na tvoje slovenske besede v tujem jeziku, ostani ti stalen; derži se ti krepko slovenščine; on se mora slovenščini udati, ne ti v tujščinu preskočiti. To bi bila kakor mala, pa v vsem prijateljska vojskica med nami, vojskica za slovenščinu vsa nedolžna i nekervava. 2. Ako si v družbi ti sam edini Slovenec, vsa družba pa tujega naroda i jezika, onda nikoli ne uplctaj slovenščine. Cemu? V takoj družbi pogovarjaj se s Nemcom po nemečko, s Italijanom po italijansko i ako hočeš i znaš v kakoršnem koli jeziku. To terja spodobnost, to terja omikanost. Dajmo vsakemu, čto je njegovo! Pravi Slovenec, poganjaje se za svoju pravicu, ni nikdar neslan separatist. 3. Ako su v družbi pomešani Slovenci i Nemci: ima biti govor tudi pomešan iz dveh jezikov iz slovenskoga i ne-mečkoga, to je: v takoj družbi govori s Slovenci po slovensko, s Nemci po nemečko. To terja pravica; s pravicoj se pravičnim ne zameriš. Nemec govori rad svojim jezikom; se ne ima čuditi, ako tudi Slovenec govori rad svojim. %o je Tebi .ibjbo, je i aiem ^paro; Tebi TBoj e3iK, na Meni moj. (Čto je tebi ljubo, je i meni drago; tebi tvoj jezik, pa meni moj). Nam Slovencom ne škodi, ako v družbi govore Nemci po nemečko: tudi Nemcom se ni potreba bati, da naša lepa i gladka slovenščina bi komu reber polomila. 4. Pozdravljaj vsakoga človeka po slovensko rekoč: Dobro jutro! Dober dan! Dober večer! Bog daj sreču ! Bog daj zdravje! — Kadar se poslovuješ, reci: Srečno! Z Bogom! Lahko noč! Ako nas kdo tako pozdravlja, mu odzdravljamo rekoč: Bog daj! Nemcom se to nič čudno, nič neznano ne zdi, ako jih kdo v tujem jeziku pozdravi; njim to ješče dopada, tudi sami med seboj se radi pozdravljajo tujim jezikom govoreči: Bon žur (jour) ! Servus ! Adio ! — Lepše se prileže Slovencu, ako pozdravlja i ozdravlja lepo po slovensko, nego da bi gerdo mermral, kakor se ne redko sliši: No, košamster diener ! No, pa fitkot! *) Ne pozdravljaj po tujem kopitu, na primer. Sluga! Sluga ponižni! Kušnem roko! — Slovenec tudi pametno misli: Kdor ni lačen, ne jej, i zato ne reče: Dober apetit! Dober tek! — To je neslovensko. *) Gehoreamster Diener! Behiith Gott! Slov. Prijatel, 48 5. Tudi v javnih družbah i svečanostih skažimo se kakor koreniti Slovenci. Ako stupiš doma v kaku štacunu, govori po slovensko, akoravrto imenuješ različno blago po tujem imenu, vsaj ga tako imenuje cela Evropa: ako je tergovcu tvoj slovenski denar dober, kteroga mu daš, naj je njemu tudi naša slovenščina važna. Ako si čto naročuješ, piši pismo tudi nemškomu mojstru, knjigarju itd. le samo slovenski, naj si poišče tolmača ali pa se uči jezika toliko potrebnega. Ti plačaš, on mora gledati, da ti prijazno postreže i ti priljudno ustreže tudi s slovenščinoj. mn-v V kavarnah i gostivnicah, kamor zahajate, poskerbite, da se najdu nekteri slovanski časniki. To je znamenje, da v takom mestu rodoljube žive. V kazinah, čitavnicah, glediščih, v besedah skerbite, da se tudi nečto slovenskoga za čitanje naruči, nečto slovenskoga deklamira, kaka slovenska pesem zapoje. V svojej domačej deželi ne derži se, kakor da bi bil le gost: ne zanemarjaj milih maternih glasovi Pri svečanostih naj se tudi slovenščina ne posadi v kot. Ako je svečanost cerkvena, naj ne manjkajo propoved (pridiga) slovenska, pesmi slovenske i molitve slovenske; ako je svetovna, budite napisi, prozraki *), poputnice slovenske; pri gostii pogovor budi slovenski, isto tako zdravice i pesmi, ktere se zapoju. Brez petja ni slovenske svečanosti. Zdravice znaju najlepše Horvati i Serblji. Najlepše po-klikovanje za Slavene, kterogakoli plemena, je klic: Slava ! 6. Napise napravljajmo slovenske, na primer, v cerkvi na oltarji, ali na cerkvenih zastavah (banderih), na pokopališčih i križih, na postajah (štacijonah) sv. križevnoga puta ... To bi se imelo samo po sebi uže razumeti, pri nas se mora pa to opomenuti. Nedavno sem vidil v jednoj slovenskoj krasno ponovljenoj cerkvi v Koruškoj i jeden cirilski nadpis, namreč: Verh oltarja pozlačen križ i pod križem obče znana slova: B to 3Ha)ija ncb^Him, (V to znamnja pobediš). Opominjajmo naše gospode župane i ostale gospode, ktere to zadeva, da se zraven cest in putov tiste table, kterih stoje imena vesi, krajev, tergov i mest, napišu v dveh jezikih, to je, po nemečko i po slovensko. 7. Dopisujmo Slovenec Slovencu vsigdar le saino slovenski; narejajmo tudi zunajni nadpis ali adrese na listu slovenski, le poslednju pošlu pristavljajmo tudi nemški. Naj se gg. uradniki me?to francoščine, angleščine, gerščine raji uče slovenščine; naj spoštuju slavensku zemlju, koja jih živi, redi! — Slovenci! spoštujmo sami sebe — i tudi drugi nas spoštovali budu! B. Glejmo, da doseže naš jezik tudi po naših šolali pravico in veljavo. Ni še dolgo, kar se je raznesel glas po *) Transparent, — **) Marscb, svelu, da se bode šolska uprava avstrijanskih šol nekako prenaredila. Vsi nemški časopisi so zagnali tak šum in hrup, kakor bi bil sam 'fark pred durmi, že smo se bali čeme vojske zoper moža, ki se bo prederznil, kaj takega početi. Priporočevali so gerščino in latinščino, branili natoroznanske vednosti itd... le od^Jega ni čehnila živa duša, kar je avstrijanskim šolam perva potreba. Naše šole bi imele nam priskerbljevati avstrijanske duhovnike""W uradnike, avstrijan-ske častnike in zdravnike, avstrijanske pravdnike in obertnike , avstrijanske rokodelce in kmete. Vsem tim pa je nar bolj treba, da znajo jezikov, ki po Avstriji žive; in zastran tega ti presneto učeni — judovski in prusovski literati, politikarji in šolniki nič ne vejo povedati in prenarediti; alj se jim ne smilijo uradniki in njih družine, ki morajo na Ogerskem in Hrovaškein svoje šila in kopita pobrali zavolj tega, ko potrebnih jezikov ne znajo? Mi terdimo svojo staro besedo: Naše šole morajo se osnovati in uravnati tako, da bojo avstrijanske. Slovenci! ne bodite abotne šalobarde in ne dovoljite, da bi se vaša mladina učila vsega, le tega ne, kar je nar potrebniše za pravo izomiko, za časno in večno srečo! Zatoraj naj veljajo za naše šole po celi Sloveniji tele pravila: a) V početnih šolah naj se podučuje v maternem, pri nas v slovenskem jeziku; za te šole naj velja zlata beseda: „Kakor v cerkvi, tako v šoli." b) Po glavnih, realnih, gimnazijalnih šolah naj je nemški jezik za vse učence obligaten predmet; — učni jezik naj je tisti jezik, kterega večina po kaki deželi govori; — drugi deželni jezik naj je za vse učence zapovedan predmet; — v keršanskem nauku naj odgovarjajo učenci vselaj in povsod v maternem jeziku. Po tem toraj bi bil po vseh teh šolah na Kranjskem učni jezik samo slovenski, — nemški pa za vse učence predpisan predmet, — v keršanskem nauku bi pa rojeni Slovenci odgovarjali po slovensko, rojeni Nemci pa po nemško. Ravno taka bi bila po vseh teh šolah na doljnem Štajerskem. Drugača bi bila na Koroškem in Primorskem. Na Koroškem po vseh teh šolah bi nemški jezik bil učni, slovenski jezik bi pa bil za vse učence — tudi Nemce — zapovedan predmet, — v keršanskem nauku bi rojeni Nemci odgovarjali nemški, rojeni Slovenci pa slovenski. Po Primorskem bi bil učni jezik slovenski, talijanski jezik bi pa bil za vse učence zapovedan predmet; v keršanskem nauku bi rojeni Slovenci odgovarjali slovenski, Talijani pa talijanski. c) Zastran vseučelišča je pa celi jugoslavenski svet tiste blage misli, ktero je presvitli vladika Djakovarski, Josip Juraj Stross-mayer, v deržavnem zboru izrekel: V Zagrebu naj se napravi jugo-slavenska akademija! Bog daj skoraj takih šol, to bi bilo šole prav avstrijanske! S) Po naših ilradnijah alj kancelijah gre za premoženje, čast, prostost, clrt za glavo marsikterega Slovenca vse po nemško^ alj je to prav, alj je to: Vsakemu svoje? Enake dolžnosti enake praviep-? Tudi naše postave so imenitne za nas Slovence ravno tako, kakor za Nemce, za tiskanje naših postav plačujemo Slovenci ravno tako, kakor Neinci, — alj je mar prav, da se nam razglašajo v ptujem jeziku? Kar je tebi ljubo, je tudi meni drago. Delajmo in trudimo se, da»$e to prenaredi! — Spoštujmo narodne običaje in narodni jezik ■— in živela bo naša narodnost! — Da se Slovenci zbudimo, je dalej treba: C. Da „slavimo slavno slavo Slavo v slavnih", kak©r pravi neuinerli Ivan Kolar. Nemci so stoletni spomin svojega pesnika Schiller-ja lani kaj slavno in slovesno obhajali. Naši bratje Slavjani v Pragu, v Bernu, v Beču, v Zagrebu in drugod so letos na praznik vseh svetnikov gomile obiskali, pod kterimi jjočivajo slavni Slave sini, so jim vence metali, in, kar je prav slavjansko — so za nje molili. Tudi nam Slovencom ne manjka slavnih mož, ki so se trudili za nas Slovence in slovenske pravice. Da od naših svetnikov ne govorim, le prašam: kdo je bil Vodnik, Vega, Krempl, Prešern, Čop, J a p 1, Jami k, Ahacel in šc veliko drugih, kterih imena se svetijo kot mile zvezdice na slovenskem obnebju? Alj jih moremo, alj jih smemo pozabiti? Nehvaležnost je gerdoba in gnjusoba spomin-jajmo se svojih narodnih dobrotnikov, in glejmo, da se jih tudi spominja naš zarod slovenski: Narodni duh teh slavnih mož bo tudi ogrel in oživil naš narod za narodnost slovensko ! Slednjič da se nam narodnost slovenska oživi, je treba: D. Da podpiramo domače narodne naprave. Med te štejemo najprej družbo sv. Mohor a: ona vterduje sv. vero, podpira pobožno življenje, na svitlo daje podučne in mikavne knjige, budi ljubezen do slovenščine in tako oživlja našo narodnost. Zatoraj slovanski rodoljub, da zaslužiš to lepo ime, priporočaj in razširjaj to našo narodno družbo! Narodna naprava so tudi naši časopisi, ki se poganjajo za našo pravico in trudijo za izomiko našega naroda. Bili so žalostni časi, da jih imeli nismo, zdaj jih imamo! „V Ljubljani so „Novice", „Zgodnja Danica" in „Ucitelski časnik"; — v Celovcu: „Slovenski Prijatel" in „Glasnik slovenski"; — v Zagrebu „Katoliški list", „Pozor" in „Napredak"; — v Novem sadu „Serb-ski Dnevnik", „Danica" in „Slovenka"; — v Praze ,,Narod", „čas", „Škola a Život", ,.časopis katolickeho duhovenstva" in „Blahovest" itd. itd. Glejte! slovenskemu rodoljubu serce v persih igra, ko vidi, kako lepo naša reč napreduje; da bi le tudi dnarca bilo, da bi si mogel kaj naročiti! Res časi so terdi, in huda je za denar, — pa ljubezen vse prenaša in vse preterpi, rada položi svoj poslednji vinar na preljubi oltar mile domovine. Veliko bi nasi narodnosti na noge pomagale farne knjigar-flice, ki se že po več farah nahajajo. Tako se ljubezen do sloven- sirena branja zbuja, zlati čas se ne trati po nemarnem alj grešnem, glava se bistri, serce ožlahtnuje, in slovenski narod za drugimi narodi krepko napreduje. — Slovenskim rodoljubom, bolj učenim, pa še pri-froročujeino družtvo za jugoslavensko povestnico v Zagrabi?, ktčro veselo dela na slovstvenem polju in na beli dan spravlja mnogo zanimivih in imenitnih knjig, Kedar pa vdari tista srečna ura, da nas pteSvitli vladika Juro Strossmayer povabijo, naj mu pomagamo napraviti jugoslavensko akademijo, kedar vdari ta srečna ura, tedaj bo vsakdo vesel pritekel in odperl svojo domorodno, darežljivo roko. Oh pustite, pustite matico v beli Ljubljani, ne kosajte in tergajte nas še dalej, družite in zjedinujte nas sorodne brate jugoslavenske: jugo-slovenska akademija v Zagrebu je naše središče! 50.000 fl. je v ta namen že podaril naš pervi mecen in oče premi!, škof Strossmayer. Ravno je perva adventna nedelja. Besede sv. Pavla tudi nam Slovencom veljajo : „Bratje! vemo, da je že ura, da od spanja usta-nemo 1" Spali smo dolge leta žalostno spanje narodne nezavednosti — hirali — vmirali smo. Zavedimo se, da smo Slovenci in poslužimo se svetih pravic, ki jih nam so podelili presvitli cesar. Skerbimo, da pri Slovencih živi prava katoliška vera, — da ostanejo stari običaji in slovenski jezik, častimo svoje slavne može in podpirajmo narodne naprave, — in slovenska narodnost bode živela! — II. da se književno bližamo in III. da agitiramo, v prihodnjem letu. # Iz Celovca. V „Laibacherici" je nekdo iz Koroškega č. g. c. k. šolskemu svetovavcu Dr. A. C. Pavissich-u toliko kadila potrosil in tako pokadil, da strašno diši in človeka skoraj omoti. Mi slovenskim šolam po Kranjskem in Primorskem le to serčno želimo, da se ta velika hvala poterdi. č. g. Dr. Pavissich je večidel svojega bivanja v Celovcu bolehal; bolnega človeka pa ničesar ne veseli. Nar veče hvale je vredno to, da je za matico pripravniške šole v Celovcu nabral pri dobrih ljudeh mnogo dnarja. Rajni gosp. Rud maš so za šolske pripravnike sami darovali vse, kar so imeli; na to ročno misel pa niso prišli, da bi druge ljudi naprosili in povabili, naj oni dajejo. Ravno v ta namen si je g. Dr. Pavissich poiskal nemških in slovenskih spisateljev, ki so mu napravili koledar, ki pod imenom. .Karntnerischer Volksschulen-Kalender" že drugo leto izhaja, veliko podučnega raznaša in za šolsko pripravnišče lep' dnar verže. V tem koledarju beremo letos tudi nek sostavek našega g. Janeziča: ta se nam dozdeva tako mičen in resničen, zraven pa tako imeniten in koristen, da ga celega ponatisnemo in vse čč. ga:, duhovnike lepo prosimo , naj ga šolskim učiteljem pokažejo. G. Janežič piše takole: „Ljudska šola je podlaga vse ljudske sreče. To je že davno poterjena resnica. Zato je bila vedna skerb cerkvi in deržavi, da se ljudske šole čedalje bolj množijo in zboljšujejo. Tudi med nami koroškimi Slovenci , ki smo žaliboar daleč zaostali v omiki za drugimi narodi, raste od leta do leta število ljudskih šol, kar 3) Po naših uradnijah alj kancelijah gre za premoženje, čast, prostost, dO za glavo marsikterega Slovenca vse po nemško,, alj Je to prav, alj je to: Vsakemu svoje? Enake dolžnosti enake pravice-? Tudi naše postave so imenitne za nas Slovence ravno tako, kakor za Nemce, za tiskanje naših postav plačujemo Slovenci ravno tako, kakor Neinci, — alj je mar prav, da se nam razglašajo v plujem jeziku? Kar je tebi ljubo, je tudi meni drago. Delajmo in trudimo se, da-v$e to prcnaredi! — Spoštujmo narodne običaje in narodni jezik ■— in živela bo naša narodnost! — Da se Slovenci zbudimo, je d alej treba : C. Da „slavimo slavno slavo S lavo v slavnih", kak#r pravi neutnerli Ivan Kolar. Nemci so stoletni spomin svojega pesnika Schiller-ja lani kaj slavno in slovesno obhajalr. Naši bratje Slavjani v Pragu, v Bernu, v Beču, v Zagrebu in drugod so letos na praznik vseh svetnikov gomile obiskali, pod kterimi počivajo slavni Slave sini, so jim vence metali, in, kar je prav slavjansko — so za nje molili. Tudi nam Slovencom ne manjka slavnih mož, ki so se trudili za nas Slovence in slovenske pravice. Da od naših svetnikov ne govorim, le prašam: kdo je bil Vodnik, Vega, Krempl, Prešern, feop, JapI, Jarnik, Ahacel in še veliko drugih, kterih imena :se svetijo kot mile zvezdice na slovenskem obnebju? Alj jih moremo, alj jih smemo pozabiti? Nehvaležnost je gerdoba in gnjusoba spomin-jajmo se svojih narodnih dobrotnikov, in glejmo, da se jih tudi spominja naš zarod slovenski: Narodni duh teh slavnih mož bo ludi ogrel in oživil naš narod za narodnost slovensko ! Slednjič da se nam narodnost slovenska oživi, je treba: D. Da podpiramo domače narodne naprave. Med te štejemo najprej družbo sv. Mohora: ona vterduje sv. vero, podpira pobožno življenje, na svillo daje podučne in mikavne knjige, budi ljubezen do slovenščine in tako oživlja našo narodnost. Zatoraj slovanski rodoljub, da zaslužiš to lepo ime, priporočaj in razširjaj to našo narodno družbo! Narodna naprava so tudi naši časopisi, ki se poganjajo za našo pravico in trudijo za izomiko našega naroda. Bili so žalostni časi, da jih imeli nismo, zdaj jih imamo! „V Ljubljani so „Novice", ,,Zgodnja Danica" in „Ucitelski časnik"; — v Celovcu: „SIovenski Prijatel" in „Glasnik slovenski"; — v Zagrebu „Katoliški list", ,,Pozor" in „Napredak"; — v Nove m sadu „Serb-ski Dnevnik", „Danica" in „Slovenka"; — v Praze ,,Narod", „Čas", „Škola a Život", „Časopis katolickeho duhovenstva" in „Blahovest" itd. itd. Glejte! slovenskemu rodoljubu serce v persih igra, ko vidi, kako lepo naša reč napreduje; da bi le tudi dnarca bilo, da bi si mogel kaj naročiti! Res časi so terdi, in huda je za denar, — pa ljubezen vse prenaša in vse preterpi, rada položi svoj poslednji vinar na preljubi oltar mile domovine. Veliko bi nasi narodnosti na noge pomagale farne knjigar-flice, ki se že po več farah nahajajo. Tako se ljubezen do sloven- skega branja zbuja, zlati čas se ne trati po nemarnem alj grešnem, glava se bistri, serce ožlahtnuje, in slovenski narod za drugimi narodi krepko napreduje. — Slovenskim rodoljubom, bolj učenim, pa še pri-poročujemo družtvo za j ugo si a ven s ko povestnico v Zagrqby, ktčro veselo dela na slovstvenem polju in na beli dan spravlja mnogo zanimivih in imenitnih knjig. Kedar pa vdari tista srečna ura, da nas pfesvitli vladika Juro Strossmayer povabijo, naj mu pomagamo napraviti j u go s 1 a vensk o akademijo, kedar vdari ta srečna ura, tedaj bo vsakdo vesel pritekel in odperl svojo domorodno, darežljivo roko. Oh pustite, pustite matico v beli Ljubljani, ne kosajte in tergajte nas še dalej, družite in zjedinujte nas sorodne brale jugoslavenske: jugo-slovenska akademija v Zagrebu je naše središče! 50.000 fl. je v ta namen že podaril naš pervi mecen in oče premil. škof Strossmayer. Ravno je perva adventna nedelja. Besede sv. Pavla tudi nam Slovencom veljajo: „Bratje! vemo, da je že ura, da od spanja usta-»emo Spali smo dolge leta žalostno spanje narodne nezavednosti — hirali vmirali srno. Zavedimo se, da smo Slovenci in poslužimo se svetih pravic, ki jih nam so podelili presvitli cesar. Skerbimo, da pri Slovencih živi prava katoliška vera, — da ostanejo stari običaji in slovenski jezik, častimo svoje slavne može in podpirajmo narodne naprave, — in slovenska narodnost bode živela! — II. da se književno bližamo in III. da agitiramo, v prihodnjem letu. # Iz Celovca. V „Laibacherici" je nekdo iz Koroškega č. g. c. k. šolskemu svetovavcu Dr. A. C. Pavissich-u toliko kadila potrosil in tako pokadil, da strašno diši in človeka skoraj omoti. Mi slovenskim šolam po Kranjskem in Primorskem le to serčno želimo, da se ta velika hvala poterdi. č. g. Dr. Pavissich je večidel svojega bivanja v Celovcu bolehal; bolnega človeka pa ničesar ne veseli. Nar veče hvale je vredno to, da je za matico pripravniške šole v Celovcu nabral pri dobrih ljudeh mnogo dnarja. Rajni gosp. R u d m a š so za šolske pripravnike sami darovali vse, kar so imeli; na to ročno misel pa niso prišli, da bi druge ljudi naprosili in povabili, naj oni dajejo. Ravno v ta namen si je g. Dr. Pavissich poiskal nemških in slovenskih spisateljev, ki so mu napravili koledar, ki pod imenom: .Karntnerischer Volksschulen-Kalender" že drugo leto izhaja, veliko podučnega raznaša in za šolsko pripravnišče lep' dnar verže. V tem koledarju beremo letos tudi nek sostavek našega g. Janežiča: ta se nam dozdeva tako iničen in resničen, zraven pa tako imeniten in koristen, da ga celega ponatisnemo in vse čč. gg. duhovnike lepo prosimo , naj ga šolskim učiteljem pokažejo. G. Janežič piše takole: „Ljudska šola je podlaga vse ljudske sreče. To je že davno poterjena resnica. Zato je bila vedna skerb cerkvi in deržavi, da se ljudske šole čedalje bolj množijo in zboljšujejo. Tudi med nami koroškimi Slovenci , ki smo žalibog daleč zaostali v omiki za drugimi narodi, raste od leta do leta število ljudskih šol, kar očitno spričuje, da tudi naš narod vedno bolj spoznava potrebo temeljitega poduka v narodnih šolah. V njih se izobrazuje in požlahtnuje um in serce naše mile mladine, po njih se širi prava keršanska omika med prostim ljudstvom in ž njo tudi raste blagostanje narodno. Dobra ljudska šola je v resnici nevsahljiv vir koristnega znanja, brez kterega ni in ga ne more biti napredka v ljudskem življenju. Koliko so pa doslej ljudske šole našemu narodu koristile ? Koliko so doslej storile za pravo izorniko našega naroda in našega jezika ? Ali so tudi zanj postale nevsahljiv vir koristnega znanja in podlaga njegovega blagostanja? Z žalostnim sercom mora vsak nepristransk domorodec spoznati, da nam naše ljudske šole še niso donesle tistega žlahtnega sadu, ki ga gre po vsi pravici od njih pričakovati. Izneverile so se svojemu narodu, postale so nenarodne, zato niso mogle pognati korenin med narodom, da bi mu bile na časno in večno srečo. Kjer zanemarja šola svoj pravi cilj in konec, ki edino obstoji v izobraževanju in požlahtnovanju uma in serca ljudskega; kjer se potrebne znanja in vednosti malim olročičem v tujem, jim še nerazumljivem jeziku razlagajo; kjer učiteljeva prizadeva za šolsko mladino ne seže dalje kakor do tesnih mej šolske izbe: tam, ljubi moj prijatel! ne moreš upati blagoslovljene žetve za ljubo mladino; v tacih šolah se bo malo priredilo pridnih kristjanov, še manj pa pridnih derža vljanov, kterih serca bi gorele za svoj narod in za svojo domovino. Da bodo postale naše šole v resnici nevsahljiv vir sreče in blagoslova za narod in za deržavo, je pred vsiin drugim potrebno, ljubi moj šolnik! da postaneš: a. pravi narodski učitelj! Um in serce človeško se more navadno le v domači besedi izobraziti in požlahtniti, v besedi materni, ki ima narveč moči nad človeškim sercom. Domača beseda se bo serca naše mladine prijemala in šolski nauk bo šel spešno od rok, da bo veselje za učitelja in za učence. Naj bo torej za slovenske otročiče šolski nauk v ljudski šoli skoz in skoz slo ven sk, dokler niso popolnoma terdni v domači knjižni besedi (v slovenski slovnici). Dokler si tvoj učenec ni pridobil popolnega znanja svoje materinščine, ne muči ga s tujim jezikom; šele na tej terdni podlagi moreš spešno, toda počasi dalje zidati in svoje učence v višem razredu tudi nekaj s tujim jezikom soznaniti, da se ga pozneje v življenju lože priuče: v ljudski šoli se ga še nikdo ni izučil. Dosti si opravil in očitne pohvale si vreden, če si naučil svoje učence višega razreda, da vedo vsakdanje vidne predmete tudi v tujem jeziku imenovati, jim njih lastnosti in potrebne djanja prilagati ter jih v priproste (enojne) stavke skladati; popolnoma si zadostil viši postavi; za tako imenovano „Diktandoschreiben" si pa ne beli glave, ker samo potrebnemu nauku časa jemlje, koristi pa nobene ne donaša. Ves ta nauk, vse to poimenovanje raznih predmetov in zlaganje enojnih stavkov, pa naj se godi brez vsacih bukev in naj kmalo zgine iz naših pervih šol berilo »nemško- slovensko", ki je že toliko ran vsekalo našemu ljudskemu poduku: čistoslovensko berilo naj stopi na njegovo mesto. Kdor v ljudski šoli domačo besedo zanemarja in odriva, ta greši zoper voljo visokega cesarskega ministerslva, ki je o raznih priložnostih zaukazalo, naj se razlaga v narodnih (ljudskih) šolah ves nauk v narodnem (pri nas v slovenskem) jeziku; ta greši pa tudi zoper postave c. k. deželne vlade, kakor tudi zoper visokovredni knezoško-fijski konzistorij, ktera sta večkrat opominjala, da se na tanko spol-nujejo dotični ukazi visokega ministerslva. Ako hočeš svoje učence s pridom slovenskega jezika učiti moraš pa: b) tudi sam dobro znati slovensko slovnico in vse lastnije slovenskega jezika. Kak6 hočeš drugih učiti, česar sam ne znaš I Kdor nima, ne more kaj dati. Da to popraviš, kar je bilo morde pri tvoji izomiki zanemarjeno, to bodi tvoja perva skerb. V ta namen prebiraj marljivo slovenske šolske bukve in druge dobre slovenske knjige in časopise, zraven pa tudi slovnice ne zabi, v kteri najdeš razloženo vse potrebno slovniško blago. Kmalo se boš privadil čistega slovenskega govora, da te bo veselje poslušati. Velika sramota je vsakemu učitelju, ki v šoli lepo slovenščino pači in pakedra, da te po vsem životu zbada in terga; bolj bi se mu prileglo, da bi ga mojstraskaza iz šole spokali, ter mu kramp in motiko v roke podali. Vse svoje proste ure oberni in porabi za lastno izobraževanje; kdor hoče druge učiti, se mora sam učiti, to je, v svojem znanju vedno napredovati. Samo izobražen učitelj more druge izobraževati. Naj napeljuje tudi svoje učence, da ne bodo samo v šoli, ampak tudi na domu radi prebirali naravnopodučne in druge koristne bukve, in tako v svojem znanju vedno napredovali. Vsakemu mlademu sercu naj se vcepi ljubezen do dobrih bukev; dobre bukve v rokah mladenčevih so gotovo znamnje, da je dober kristjan in zvest deržavljan. Naj toraj učitelji po deželi pogosto opominjajo svoje šolarje družbe sv. Mohor a v Celovcu, ki lina imenitni namen, da izdaja in razširja dobre bukve med slovenskim ljudstvom. Naj bi tudi med malimi šolarji štela prav obilno družn kov, kar bi bilo na veliko čast šolarjem in učitelju ter jim na veliko srečo. c) Lepa pesem je žlahtna reč. Več je vredna kakor srebro in zlato. Lepih pesem glas seže v deveto vas. V lepih pesmah kipe naše serca gori v sveto nebo. Rad ostani, kjer pojd: hudobni pesem nimajo. Lepa pesem gre iz serca v serce in ga gane za dobro vse. Ti in onaki pregovori jasno spričujejo, koliko cene je lepo pe!je. Ni je reči, ki bi imela veče moči nad človeškim sercom, kakor jo ima lepili pesem glas. Zato naj ljudski učitelj nikdar ne zabi, da tudi šolskemu in cerkvenemu petju posveti sv°j° posebno skerb. Naj pridno vadi v petju svoje učence, ki jim je ge^lo za petje i" ■ » 'i ffivi vUf e ' Ustvarjeno, da bodo pri sv. maši radi popevali in tako že od mladih nog- slovesnost cerkvenega opravila povikševali. Lep izgled bodo mladim in starim in svest si moraš biti serca in ljubezni vseh faranov." d) Kolikor ti okolščine pripuščajo, vadi svoje učence tudi s a-djoreje in drugih za kmeta koristnih vednosti; vsajaj jim pri vsaki priložnosti v serce ljubezen do domovine, da prirastejo zvesti domoljubi, in pred vsim drugim se trudi, da bodo vedno rasli v čednostih pred Bogom in pred ljudmi kot pravi nebeščani. Nar več boš opravil s svojim lastnim izgledom: bodi torej sam pobožen in kreposten. Sveta vera človeka požlahtnuje in ga časno in večno srečnega stori: naj bo torej podlaga in središče vsega šolskega nauka. Učitelji! nikdar ne zabite svoje težke, pa imenitne naloge in naj vam bo vedno pred očmi edini cilj in konec ljudskih šol, ki je izobraževanje in požlahtnenje uma in serca mladostnega : in kmalo bodo jele naše šole na novo cveteti in donašale bodo stoternega sadu narodu in deržavi". Ali to ni vsaka beseda zlata vredna? Res je — pa kaj nekte-rim preveč bije na slovenski zvon; zatoraj se mu je pritiknilo tole: „Zur Beleuchtung des vorhergehenden Aufsatzes". Ta „Beleuchtunga" navadja nektere postave, ki so za ljudske šole po Koroškem zastran jezika na svitlo prišle od 1. 1848 do 1. 1857, to je tiste leta, ko je na Dunaju gospodarila nemška centralizacija, slovenskim šolam Kerške' škofije je pa terd Nemec zapovedoval. Ni čuda, da je v tej „Beleuch-tung-i" od same nemško svitlobe in bliščobe otemnela in zibnila skoraj vsa slovenščina. — Pa zibnilo bo in se pozabilo na Koroškem ime marsikterega gospoda, živela in cvetela pa bo slovenščina na Koroškem ! Od našega novega šolskega svetovavca se pa „G!asniku" tole piše iz Ljubljane: „Zagotoviti vas moram, da je g. dr. Močnik ves mož na svoji stopnji. Mati Krajna mu bo vedna hvaležna za veliko dobrih šol, ktere ji je njegova modra in bistra glava naklonila in osnovala. In mi učitelji ga bomo imenovali začetnika „zlatega učiteljskega veka na Kranjskem". Tudi Slovenija mu mora biti hvaležna, ker je toliko skerbel za nje pravice v šoli in posebno pri osnovi novih šolskih bukev. Prav neradi ga pustimo iti iz naših milih krajev, kjer je še dosti dela na učiteljskem polju. Zelo vam privošimo tega verlega moža tudi v vaše polje. Prepričali se boste, da ste dobili bistro glavico, dobro serce in neutrudenega delavca. Bog ga vam ohrani veliko let zdravega in čverstega, kakor je bil pri nas!" Pri njegovem odhodu so mu pa zapeli hvaležni učeniki na Kranjskem sledečo pesem: Hitro cvetice so nam usahnile, Berzneje še so nam leta zbežale, Zgodaj minulo je leto gorko; Ptice prekmalo so nas zapustile. X LICU (»J f.tt UIČUU HO UitH a«jtUKUIC, Drevje tak zgodaj stoji že^golč; Ktere so s Tabo cvetele pri nas; Mile čutila so vse-nas navdale, Ko se^napočil ločitve je čas.. Sknšen umitnik narisa osnovo — Tvoja beseda je bila odkrita — Kak naj se novo poslopje začne, Redko tak jezik se zdaj govori — Kaže, kak gladi se kamnje sirovo — Segala v serce, od koder izvita, Kiko se stavi, da v versto vse gre; Zernu enaka, ki bistro kali. T&ko si tudi pri navku, izreji Rane, težave spoznaval si naše, Mojster gotovi nam vedno Ti bil; Trud neprestanjen je bil Ti sladkost,— Svetil obraz je v ljubezni gorkeji Trebil marljivo domače si paše, Tebi se', ko si nas resno budil. Živel za narod, cesarja, krepist. Bog naj Te plača obilno, bogato, Kar si zasadil domovju v serce, , Rastlo, doneslo bo sadje nam zlato, Zraven blišalo bo Tvoje imž. — Sere prehvaležnih Te spremlja obilo, Venec spomina Ti spleta naš rod; S solznim očesom rečemo še milo: Bog Te obvari in vodi povsod! Mi mu pa kličemo z veselim in zaupnim sercom nasproti „dobro došel!" * Iz Celovca. Bili so časi, ko se je več govorilo, manj pa pisarilo, ko je več veljala živa beseda, manj pa mertva pismenka. Vladarji so v deržavnih zborih okoli sebe zbirali velikaše svojega ljudstva, in ustmeno se pogovarjali in sklepovali zastran deržavnih potreb. Škofovi so v diecesanskih sinodah okoli sebe zbirali prednike svojega duhovništva in ustmeno se pomenkovali in odločevali, česar je treba vernim ovčicam. In tisti časi so bili — priča nam je svetovna in cerkovna zgodovina — tisti časi so bili veseli in srečni za deržavo in cerkev. Pa časi so se sčasoma sprevergli: ni se več govorilo, jelo se je pisariti, ni več veljala beseda — jela je gospodovati pismenka -- pa ne deržavi ne cerkvi na srečo in slavo. — Pa hvala Bogu ! spet se je jela ta reč preminjati. Naš presvitli cesar so v svojej modrosti sklenili podreti pisarijo in oživiti besedo: dobili bomo deržavni zbor, deželne zbore in svobodne občine. Tudi v katoliški cerkvi se iz dolgoletnega spanja zbuja stara živa beseda: obhajajo se provincijalne sinode, za kterimi morajo priti diecesanske sinode. Se enkrat hvala Bogu! duhovniki bojo spet dušni pastirji ne pa pisarji. Na Bavarskem je ta srečna doba že blizo, kaker se dovemo iz nekega sostavka, ki smo ga te dni brali v „Wiener-Kirchenzeitung". Radi bi ta sostavek poslovenili, pa 011 reže in pika tako, da ga rajši podamo od besede do besede po nemško, naj nihče ne misli, da smo mi kaj soli in pelina pridjali. „W. K." piše na strani 741 takole: „Zum Sy n od a I w esen." Die .Augsb. P. Ztg." bringt in Beriick-sichtigung der in den Diozesen Baierns vvieder einzufiihrenden Syno-den Folgendes: „Nicht leicht wurde auf kirchlichem Gebiete eine Erscheinung allenthalben so freudig begrusst, \vie die Wiedereinfiihrung der Pro-vinzialkonzilien, mit der in neuerer Zeit einige Metropolitansprengel vorangegangen sind. Man hat daran zugleich auch noch die weitere zuveiisicbtliche Hoffnung gekntipft, dass diesem Beispiele nicht nur die Ubrigen Metropoliten sehr bald folgen werden, sondern auch die ebenso allgemein erwiinschten Diozesansynoden nun nicht mehr lange aufsich werden warten lassen; diirfen ! Wie auf dem Gcbiete der kirchlichen Architeklur das Aufgeben des sogenannten altdeulschen (gothischen) Baustyls geradezu zur Ueber-ladung mit barockem Plunder und zum Zopfstyl gefuhrt hat, ebenso ftihrte auf dem Gebiete des Rechtes die Hintansetzung der altgerma-nisehen Rechtsprinzipien und Verfassungsgriindlagen auch zu dem uberladenen und vielzopfigen Bureaukratismus. Auch auf kirehlichein Vervvaltungsgebiete ausserte die vollige fast gleichzeitige Ausseracht-lassung des Synodahvesens einen ahnlichen nachtheiligen Einfluss! — Wie man nun, des barocken Plunders satt, auf dem Gebiete der kirchlichen Baukunst angefnngen hat, wiederum zu den erhabenen alt— deutschen Meistervverken, in denen die christliche Kultusidee in archi-tektoniseher Beziehung gewissermassen ihren hochsten, erhabensten und angemessensten Ausdruck gefunden, sich in denselben gleichsam krystallisirt hat, zurtlckzukehren und auf Grundlage derselben fortzu-bauen, — ebenso langt man auf dem Gebiete des Rechtes und des Verfassungswesens, um aus dem Labyrinth des Bureaukratismus her-auszukommen, wiederum nach den altgermanisehen Rechtsprinzipien und Verfassungsgrundlagen zurtlck, um dadurch einen unseren natio-nalen Verhiiltnissen entsprechenden Fortbau zu ermoglichen. — Auch auf kirchlichem Venvaltungsgebiete scheint man es nun eingesehen zu haben, vvohin man sich durch die vollige Ausserachtlassung des Syno-dahvesens verrannt hat, und luhlt sich danim \vieder zur Ruckkelir zu der Tridentinischen Vorschrift gedrungen! — Das Synodalwesen ist nicht etvva so ein kirchliches Institut, das wie eine neue Regierungs-massregel oder ein sogenannter System\vechsel erst seine Erprobung zu bestehen hatte, sondern es ist aus dem kirchlichem Leben selbst hervorgegangen und hat sich durch mehr denn eine tausendjahrige Erfahrung als probat erwiesen. — Dasselbe ist gleichsam das nervose Band, das die einzelnen Glieder des hierarchischcn Korpers zusammen-verbindet uud in Lebensthatigkeit erhalt, durch welches dessen Lebens-cirkulation vor sich geht! — Neglectis enim synodis non aliter eccle-siasticus ordo diffluit, quam si corpus huinanum nervis solvatur, sagt das Konzil von Koln von 1549. Und es kann auch nicht geleugnet werden, dass mit Vernachlassigung der Synoden die kirchliche Ord-nung vielfach auseinander gegangen, ein stagnatoses Verhaltniss ein-getreten, und die Beziehungsthatigkeit der einzelnen hierarchischen Stufen und Glieder zu einander hauptsachlich eine papierene gevvor-den ist. Der innere Lebensnerv wurde damit abgerisscn und der christliche Lebensprozess gerieth ins Stocken. Die Befugnisse der Synoden konzentrirten sich in die gegenwartige Ordinariatsgevvalt, und der Hilfsklerus ist nun seiner Stellung nach fast zum volligen Prole- tariat herabgesunken ! Durch WiedereinfUhrung der Synoden vvird der Klerus wieder mit einander durch ein innigeres Band verbunden und uirtsehlungen und zu einander in eine lebendigere Beziehungsthfltigkeit gesetzt. — Durch das Aufhoren der Synoden ist die Kenntnissnahme des Bischofes von dem Gesammlzustande der Diozese eine andere gevvorden. Friiher lernte derselbe den Zustand seiner Diozese durch eigene Anschauung und seinen Klerus persfmlich kennen. An die Stelle desselben ist nun die papierene Berichterstattung, das Pauschal-Noten- und das Persona!-Aktenwesen getreten ! Und ivelcher Kontrast findet dabei oft statt? Mit Reclit sagt darum Philipps, dass, wenn die Diozesansynode sonst gar keinen anderen Zweck hatte, als den, dass sie die Veranlassung dazu bote, dass der Bischof doch mindestens cinmal im Jahre mit dem grossten Theile seines Klerus zusammen-kame, uin sich als derVater mit seinen Sohnen wiederzusehen, schon dieser Gevvinn nicht hoch genug angeschlagen werden kiinnte. Ftir den Bischof gibt es keinen bessern Weg sich von dem Gesammtzu-stande seiner Diozese einen klaren BegrifF zu machen, als den der Synode. ' • Mit Vernachlassigung der Synoden ist auch das fur das Priesterthum ebenso schmahliche wie verachtliche geheime Denunziations\vesen eingetreten, das gevvohnlich seinem Ursprunge nach aus trtiber und fauler Ouelle kommt, zu seinem Inhalte — wenn nicht geradezu Un-wahrheit, Liige und Verleumdung — so doch meistentheils Verdrehung, Entstellung und Verdaehtigung hat, seinen Motiven nach durch Heu-chelei, Schmeichelei, Selbstpharisaismus und oft geradezu durch Bos-heit geleitet, dahin abzielend und dazu berechnet, den niederen Klerus des Vertrauens zu seinen Hoheren zu berauben, Misstrauen inzvvischen auszusaen, und durch die sonst undurchdringliche Phalanx des Prie-sterthums zu durchbrechen, und von vvelchem Dr. Fuehs in seiner (/Moraltheologie" Seite 470 mit so trefflichen Worten sagt, dass es schvver zu entscheiden, wer verachtlicher sei, die Behčirde, welche dasselbe liegt und pflegt, oder der Elende, der sich zmn Werkzeug hiezu hergibt! — Durch die Synode wird der Schlangenbrut desselben der Kopf zertreten. Der Klerus tritt vviedcr in ein viel naheres und innigeres Verhaltniss zu seinem Bischofe. Dieser lernt dadurch selbst seine Berufsthatigkeit und AmtsfUhrung, sowie sein Verhalten kennen. Der Bischof kann hiebei selbst — vvenn es nothiff — sein vaterliches Ermahnungsrecht iiben. Der Klerus wird im Hinblicke auf seine Mitarbeiter im Weinberge des Herrn und vor seinem Oberhirten — mit neuen Vorsatzen zur erneuerten Berufsthatigkeit und streng prie-sterlichem Verhalten erfiillt vverden. Und \venn Einer gestrauchelt, so wird ihn schon der Hinblick auf seine berufstreuen Mitbruder — gleich den vvankend gewordenen Martyrern — wieder aufrichten und befestigen. Durch das Synodalwesen wird das bisherige priesterliche Strafverfahren wieder ein ganz anderes — und mit Recht sagt diuum daš Kbnzit von Trient sess. XXIV. c. 2, dass eS uMter Jrtfdfretf&teh pr^ corrigendis excessibus wieder einzufiihren sei. Eš ist' dasKi^ eignetste Mi t tel zur Wiederherstellung der KirchenzucHtr und' zur He-Eiing der Disziplin. %rc'h das Synodahvesen kanri hauptstichlifeh-eni berufstUchtiger Klerus herangebildet werden, dasselbe ist aucli (tos geeignetste Mittel zur vvissenschaftlichen und berufstreuen Forthilduftg desselben ! — Durch das Synodahvesen wird der machtigstfc SpbHl und Anlrieb zu einer erneuerten und grosseren Berufsthatigkeit ge^ geben! \Venn mit demselben auch auf g-eeignete Weise Exerzitifert verbunden werden, wie neu belebt, gestarkt und gehoben kehrt dann der Klerus heim! — Ein Geist vvird alle Lebensadern durchdringen, Einheit vvird in den Grundsatzen und itn Wirken werden ! Auch zur Sittenverbesserung ist die Svnode das geeignetste Mittel. Pro moderandis moribus, sagt das Konzil von Trient, zumal wenn damit die vielfach auch ausser Uebung gekommenen Diiizesan-visitationen verbunden vverden. Auf der Synode lernt der Bischof die sittlichen Zustande und Gebrechen des Volkes kennen. In den DrdzeL sanyisitationen findet derselbe Gelegenheit, auch er »IVg« ^ v ^ " ^ Kmalo bo minulo pervo leto, kar je bila družba sv. Mohor a na novo osnovana in kot cerkvena bratovščina od sv. Očeta papeža poterjena. Zato vabi ob začetku novega leta družbin odbor vse rodoljubne Slovence, ki jim je mar prave keršanske omike našega naroda, da jo blagovolijo tudi v prihodnjem letu po moči podpirati, njeno osnovo priprostemu slovenskemu ljudstvu naznanjati, ter jej tako od leta do leta več družnikov pridobivati, da jih bo čedalje več in čedalje lepših bukev na svitlo dajati zamogla. Posebno prosimo častito duhovščino, da jo vzamejo pod svojo posebno skerb in varstvo. Letos jo spravila naša družba na svitlo štiri nove bukvice, vsaj ravno toliko jih bo podala častitim družnikom tudi v prihodnjem letu, namreč : 3. in 4. zvezek „s!ovenskih Večernic"; „koledarček za let« 1862", ki bo prinesel tudi natanjčen po škofijah in dekanijah sestavljen imenik vseh družnikov, „zgodbe sv. pisma novega zakona in popisovanje sv- dežele", verh tega pa še knjigo, pod naslovom „Zganju slovo, vojsko" ki jo je v ta namen družbi (blizo 1000 iztisov) poklonil čast. g. J. Volčič, kteremu bodi tu očitno preserčna hvala izrečena. Razpošiljale se pa bodo bukve poleg §. 2 opravilnega reda trikrat v letu (mesca marca, julija in novembra) po visoko častitih dekanij-stvih, kterim razpošlje družba te dni posebno listino za vpisovanje družnikov v okraju njihove dekanije s preserčno prošnjo, da jo blagovolijo od fare do fare poslati, da čast. gg. farni predstojniki imena nabranih družnikov vanjo vpisati morejo. Ob enem pa prosi podpisani odbor ludi vse častile gg. fajmoštre in samostojne duhovne, da kot farni družbini predstojniki po fari družnike nabirati, njih letne plačila prejemali, ter visoko častitim gg. dekanom jih izročevati blagovolijo, po kterih jim bodo tudi družbine bukve dohajale. V družbo sv. Mohora more stopiti vsak katoliški kristjan vsakega spola, vsakega stanu in vsake starosti; plača pa vsak družnik 1 gld. letnine; kdor se pa hoče za vso žive dni znebiti plačila in postati dosinerten družnik, ta plača poleg §.4. opravilnega reda v družbino matico v kovanem dnarju ali v bankovcih 15 gld. na enkrat, ali pa po 7 gld. 50 kt\, dvakrat v teku enega lela. Kdor želi izmed družnikov pa družbine bukve ter d o vezane dobivati, ta naj priplača letnini ali dosinertnini za vsako leto 30 kr. nov. dnarja. Kdor ne živi v kaki slovenski dekaniji, ali kdor želi družbine bukve po drugi poti, kakor po častitih dekanijstvih, prejemati, ta naj se oberne v frankiranih listih naravnost v Celovec pod nadpisom „Družba sv. Mohora v Celovec (Klagenfurt)"[; noben družnik pa naj ne pozabi družbi (bodi si po čast, farnih predstojnikih, bodi si narav- nost po pošti), na znanje dati, v kteri slovenski dekaniji domuje, kakor tudi očitno izreči, če šele pervokrat (kot nov ud) v družbo stopi da se vpiše poleg §. 2. v braterne bukve. Medletne preselovanja posameznih družnikov naj se družbi za časa naznanjajo, da nobena zmešnjava ne navstane. Kdor bi pa hotel posamezne družbine bukvice pod križnim zavitkom plačila proste po pošti prejemati, naj priloži za vsake bukvice 10 nov. krajcarjev. Vse na slavo Bogu in na čast domovini! V Celovcu 1. decembra 1860. V imenu vseli odbornikov: Dr. Valentin Milllcr, korar in viši ogleda ljudskih šol na Koroškem, kot družbin v odj a. Anton Janežič , c. k. učitelj više realke, kot družbin tajnik. Duhovske zadeve. * Kerška škofija: Č. g. Pacher David je dobil faro Tiffen, Ertler Peter kuracijo Ljubno, in Feichtinger Franc je fajmošter v Guštajnu. C. g. K as da Alojz gre za provizorja vDropolje; čč. gg. kaplani so prestavljeni: Hro- b a t i n Jož. v Lieseregg, K r e n Jož. v Grebinj, Eichholzer Albert v Guštajn, . in Bornšek Maks v št. Kocian. TJmerla sta: Pag a ni Vacslav, dekan v Wolfs-bergu, in znani domorodec Katnik Alojz, stolni kaplan v pokoju. E. I. P. * Goriška nadškofi j a: C. g, Furlan, kaplan v Eonkah je postal veliki kaplan ravno tam; g. Evg. Valussi, seminiški mašnik ali predposvečenec doktorand bogoslovstva na Duuaji; vis. č. g. Štefan Doliak, dozd. ekspositus v št. Mauru, je izvoljen župnik in dekan v Devinu; g. Jož. Masera, bovški kaplan pride za eksposita v št. Maur; namest njega v Bovec novomašnik g. Janez Kuštrin; g. Ang. Venturini je prestavljen v Joaniz, in namest njega pride v Grado za učitelja novomašnik g. Janez Ferlat. * Teržaška škofija: Za fajmoštra v Muje je prišel Karol Mecchia bivši Kooperator in Korviker v Kopru; na njegovo mesto v Koper pa Jak. Boni-fazio bivši kooperator in šolski učenik v Momiani; — Franz Eepič, kooperator v Pičnu pride za kooperatorja in šolskega učenika v Sušnjevico, na njegovo mesto v Pičan pa pride Anton Zupančič, bivši koop. in šolski učenik v Sušnjevici. * Ljubljanska škofija.: Sledeči čč. gg. kaplani so prestavljeni: Ali-jančič Jož. v Dol, Pleničar Sim. v Ig, Dolinar Jan. v Breznico, Kikel Tom. v Vinice; Babnik Jern. v Železnike; Meglič Jož. v Dole, Voglar Jož. v Mirno, Voglar Jan. v Kamnik, Boncelj Jož. v Šmartno pri Kranji. — Obolela sta č. g. Orehek Jan. in Peharc Vacslav; — umeri pa je Nachtigal Jož. fajmošter na Dobrovi. E. I. P.! * Slava! „Pozor" je prinesel danas 14. decembra iz Zagreba vlastoručno pismo, v kterem presvitli cesar banski konferenciji dovolijo vse, česar je prosila: Hervati imajo po vseh tudi naj viših ure-dih svoj materni jezik, imajo dvorsko dikasterijo — in Dalmacijo zjedinjeno. Odgovorni izd«j. in vredn. Andr. Einšpieler.— Natisnil J»nex Leon v Celovcu-