ZGODOVINA V ŠOLI Številka 2 Letnik 29 2021 ISSN 1318-1416 Izdajatelj in založnik: Zavod RS za šolstvo Predstavnik: dr. Vinko Logaj Uredniški odbor: dr. Dragica Čeč, Znanstveno-raziskovalno središče Koper Bojana Aristovnik, Zgodovinski arhiv Celje Dragica Babič, Šolski center Celje – Gimnazija Lava Jana Bec, Osnovna šola Prule Ljubljana mag. Mateja Drnovšek Zvonar, Osnovna šola Polje Ljubljana Štefan Harkai ml., Osnovna šola Puconci Brigita Praznik Lokar, Osnovna šola Danile Kumar Ljubljana Damjan Snoj, Osnovna šola Preserje dr. Mojca Šorn, Inštitut za novejšo zgodovino Srečko Zgaga, Gimnazija Poljane mag. Manica Maver, Državni tehniški zavod Žiga Zois, Trst Kiti Jurica Korda, Gimnazija Dubrovnik dr. Daniel Wutti, Visoka pedagoška šola, Celovec Odgovorna urednica: dr. Vilma Brodnik Jezikovni pregled: Tine Logar Naslov uredništva: dr. Vilma Brodnik, Zavod RS za šolstvo OE Ljubljana, Dunajska 104, 1000 Ljubljana, tel.: 01/236 31 19, faks: 01/236 31 50, e-naslov: vilma.brodnik@zrss.si Urednica založbe: Zvonka Kos Oblikovanje: Studio Aleja d. o. o. Računalniški prelom: Birografika BORI d. o. o. Tisk: Abo grafika d. o. o. Naklada: 460 izvodov Naslovnica: Lipa, simbol slovenstva, v parku med poslopjem Državnega zbora in Narodnim muzejem Slovenije v Ljubljani (Trg herojev) - posajena je bila na dan osamosvojitve, 25. junija 1991. (Foto: dr. Vilma Brodnik.) Naročila: ZRSŠ – Založba, Poljanska c. 28, 1000 Ljubljana, e-naslov: zalozba@zrss.si, faks: 01/300 51 99 Naročnina: Letna naročnina (2 številki): 33,00 EUR za ustanove, 24,75 EUR za fizične osebe; 12,50 EUR za dijake, študente, upokojence; cena posamezne številke v prosti prodaji je 20,00 EUR. V cenah je vključen DDV. Revija je vpisana v razvid medijev, ki ga vodi Ministrstvo za kulturo pod zaporedno številko 578. »Zbrali smo pogum, stopili smo skupaj.« Zavod RS za šolstvo je v spomin na okrogle obletnice slovenske samostojnosti objavil več temat- skih publikacij in učnih gradiv. Ob 15-letnici samostojnosti smo izdali časovni trak s ključnimi zgo- dovinskimi dogodki iz osemdesetih in devetdesetih let 20. stoletja, obdobja detanta z razpadom vzhodnoevropskega bloka in demokratizacije vzhodnoevropskih držav, krize v Jugoslaviji ter pro- cesa demokratizacije in osamosvojitve Slovenije. Časovni trak smo brezplačno poslali na šole. Ob 20-letnici samostojnosti je Arhiv Republike Slovenije pripravil razstavo o plebiscitu za samostojno in neodvisno Slovenijo. Na Zavodu RS za šolstvo smo za učence vseh treh triletij osnovne šole ter gimnazije in druge srednje šole pripravili delovne liste za samostojno učenje ob ogledu te razstave, učitelji pa so lahko to gostujočo razstavo povabili tudi na šole. Ob 25-letnici samostojnosti smo z Muzejem novejše zgodovine Slovenije za šole pripravili literarno-zgodovinski in fotografski nate- čaj Spomini na slovensko osamosvojitev. Osamosvojitvi smo namenili tudi več tematskih številk revije Zgodovina v šoli, vključno s priču- jočo. 1 Projekt obeleževanja 30-letnice slovenske samostojnosti, ki je potekal na Zavodu RS za šolstvo s partnerskima ustanovama Arhivom Republike Slovenije in Parkom vojaške zgodovine Pivka, je poimenovan »Zbrali smo pogum« kar je del citata iz časov osamosvajanja, ki se v celoti glasi: »Zbrali smo pogum, stopili smo skupaj«. Citat izžareva vzdušje v času slovenskega osamosva- janja od plebiscita, osamosvojitve do vojne za Slovenijo, mednarodnega priznanja in vključitve v mednarodne integracije. Brez enotnosti, poguma, ponosa, samozavesti, želje po pravičnejšem ži- vljenju v pluralni demokratični državi, kjer bodo upoštevane enakopravnost, svoboda in človeko- ve pravice na političnem, civilnem in socialnem področju ter večja blaginja za vse, osamosvojitev ne bi uspela. Zato je glavna vsebinska nit 30-letnice obeleževanja enotnost in pogum. Oboje, zlasti pa enotnost, še kako rabimo v aktualnem trenutku za premagovanje epidemije covida-19. Mlade pa želimo z učnimi gradivi, 2 ki so bila pripravljena v projektu za uporabo pri spominskih učnih urah, proslavah in pri rednem pouku, ozavestiti za odgovorno ravnanje in odločitve, ko bodo vo- denje in upravljanje naše edine samostojne države prevzeli od starejših generacij, ki so jo ustvarile. Tematska številka revije prinaša v rubriki Izpostavljamo uvodni članek o kulturi spominjanja z razlago pojma ter primeri dobrih praks spodbujanja kulture spominjanja, kot sta v novejšem ob- dobju obravnava koroškega plebiscita in projekt Poti miru v Posočju z vzpostavitvijo spominske kulturne krajine. Predstavljena je tudi vrsta sodobnih didaktičnih pristopov za obeleževanje spo- mina na slovensko osamosvojitev (dan samostojnosti in enotnosti, dan državnosti, dan suverenosti) na inkluziven način. Pripadamo različnim narodom, etničnim, družbenim, kulturnim skupinam, državo pa imamo vsi skupaj samo eno – demokratično pluralno slovensko republiko. Zato se spodbuja skupna pripadnost slovenski državi (avtorica: dr. Vilma Brodnik, Zavod RS za šolstvo). Primera dobre prakse obeleževanja 30-letnice slovenske samostojnosti pa so prispevale še Jana Bec in Bojana Mlinar Podobnik iz Osnovne šole Prule ter Nataša Šekoranja Špiler iz Gimnazije Brežice. Objavljena sta v rubriki Izmenjujemo izkušnje. Revija pa prinaša še prispevke o drugih pomembnih zgodovinskih obletnicah v letu 2021, ki so objavljeni v rubriki Izpostavljamo. Članek ob 140. obletnici smrti Josipa Jurčiča, avtorja več zgo- dovinskih romanov, med njimi tudi prvega, ki je kot feljton izhajal v časopisu Slovenski narod, sta napisala dr. Miran Hladnik in dr. Urška Perenič s Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani. Članek ob 100. obletnici smrti skladatelja Josipa Ipavca s primeri dobrega medpredmetnega obeleževanja je prispevala mag. Bernarda Gaber z Zavoda RS za šolstvo. 200. obletnici ljubljanskega kongresa pa je namenjen članek o političnem in diplomatskem pomenu kongresa, o katerem piše dr. Gregor Antoličič z Zgodovinskega inštituta Milka Kosa ZRC SAZU. Članka, namenjena pripravam osnovnošolcev na tekmovanje iz znanja zgodovine, je napisala dr. Bernarda Županek iz Mestnega muzeja in galerij mesta Ljubljane, nanašata pa se na predstavi- tev rimskega vsakdanjika ter na novejša arheološka odkritja iz rimskega obdobja na slovenskem ozemlju. Prijazno vabljeni k branju in soustvarjanju revije Zgodovina v šoli! Dr. Vilma Brodnik, odgovorna urednica 1 T ematske številke revije Zgodovina v šoli, namenjene obeleževanju slovenske samostojnosti: * Vstopanje Slovenije v Evropsko unijo (2004 (3-4)). Dostopno na povezavi: https://www.sistory.si/11686/905. * Prispevki o osamosvojitvi Slovenije (2006 (3-4)) – z uvodnimi prispevki ‚treh predsednikov‘ iz obdobja osamosvojitve dr. Franceta Bučarja, Lojzeta Peterleta in Milana Kučana. Dostopno na povezavi: https://www.sistory.si/11686/906. * 20 let samostojne Slovenije (2011 (1-2)). Dostopno na povezavi: https://www.sistory.si/11686/20274. * Kultura spominjanja pri pouku zgodovine (2021 (1)). * Obletnice v kulturi spominjanja pri pouku zgodovine (2021 (2)). Založba Zavoda RS za šolstvo je izdala tudi priročnik za učitelje osnovnih in srednjih šol z naslovom Osamosvojitev Slovenije (ZRSŠ 2008). Dostopen je na povezavi: https://www.zrss.si/projektiess/gradiva/add/Priro%C4%8Dnik_Osamosvojitev_Slovenije.pdf. 2 V projektu so bila pripravljena učna gradiva za tri prelomnice v času osamosvajanja, poimenovana: Plebiscit, Osamosvojitev in Vojna. Obsegajo virtualno razstavo, videofilme, časovni trak, letak, delovne zvezke za samostojno učenje s primarnimi zgo- dovinskimi viri v virtualni razstavi, protokola za obeleževanje spominskih dni na daljavo na primeru 30. obletnice plebiscita za samostojno in neodvisno Slovenijo v osnovni in srednji šoli ter ilustrirano knjigo o plebiscitu z naslovom Zbrali smo pogum, stopili smo skupaj (Založba Mladinska knjiga 2021). REVIJI NA POT Priznanje avtorstva-Nekomercionalno- Brez predelav