ANKETA O DBLU ŠOLSKJH OOBOROV BOGATA VSEBINA DELA Sekretariat Stalne konference inest je anketiral oečje šteoilo šotskili odboroo v mettili in indusirijskik krajih a miotrorn, da bi razigkal pro-bletne in rezultate dooletnegu dela organou druibenega upraoljanja u iulah, V anketi jv sodeloualo 695 šo/. med katerimi »« bile znstopane osemletne šole, gimnozije, srednje strvkovne iole. induntrijske iole in iole %a vajence, urnetniike iote, šole za odratle in mle za izobrazbu učnega kadra iz v»eh republik- Anketa je bila torej zasriovanu duoolj airoko, da je mogoče njene rezultute imeti za pooprečne in pribliino Inčne ocene doeedanjega dela ioUkih odborou. Rezultati te ankete bodo predmet posebnegaposuetooanja, ki ga bodo v kraikem nklicali in ki nuj odguuuri na vtstu vpvuianj in predtuguo iz prakte iolskih odborov. latu se tudi he bomo spuščati v zadeve. o kuterilt je Ireba razprauljdli. Prao tuko $e buntu umejili tudi v izbiri ptimvrou surnu na usebiiio dehi šolskih odbinou, ker »u »icer drugi anpekli, v ka-terih no bili iolski odbori pioučeoani. zeiu iteDilni. S lem ielimo aamo opozorili na izredno raznoumtnost, Hrino in šteDilnost problemoo. o ka-tnrih so razpraoljali šoltki odbori. Kaže, c/a »o izkumje oečihe iohkih odborou šieoilne in raznoorstne. vendar pa je v praksi nekaietih odborov mogoče najti primere, ki .10 koristni tudi za druge, Če bi hoteli sestaviti listo največkrat in najpogosteje raipravljanih problemov Ln cl-oločiti torej tako njihov pumen za naše šole ali njiliove otgane upravljuuja, bi prišli satno tlo sklepa, da so bili v sre-dlšču pozornosti vzgojno učni problemi ter družabno in kulturno zal»avnu življe-op učencev oziroma delo njihovih orga-auacij. Vzgojnl vpliv V okviru probletnov Vigojno idejnega i>'iva okolice in šole na učence ao lolski !>ori pukrcuili zelo korisme pobudo. Na r kakor 750 sestankiii, torej povprečno r kakor enkrat je vsak šolski odbor zpravljal o ideološki usineritvi učencev. ¦' pa-veridar ne pomeui. da so vgi »olski iliuri tazumeli uiožnost: cla laliko kot jani družbenega upravljanja s ptivezo- iijeni raznih družbenili činiteljev veliko -:i>ravijo za krepitev organiziranega boja , idejni vpliv na učence, ker nekoteri ibori o tem sploh niso ra/.pravljali, meil- ;u ko je na prinier šolski odbor otein- ;:ie šole »Maršal Tito« v Nisit posvetil niu d-oločen čas na desetih sestankih. Posamezni šolski odbori so organizirali l samo praktično proučevanje sedanjega sianja. temveč tudi naCelna ru/.pravljanja, n» primer o oduosu učiteljev do učencev, vzgoji v socialističnem patriotiztnu itd., ' n) prisostvovali sejam šolskega odbora vj zainteresirani javni i-n prosvetni de- >ci, ki sicer nis<» člani odbora. Prevladovali pa so vendarle konkretni »zgojni problemi, kar je glede na vlogo " >!skih otlborov papolnonia razumljivo in iiravičeno. Najpogosteje so razpravljali (1 teniah in vsebini predavanj v urali družbeno nioralue vzgoje. Ponekod nis<> članl šolskih odboroT oslali satno p^ri teai. lemveč so, kot na primer na uOite-ljski šoli v Zagrebu, tudi sami predavali učenceni ob urah družbeno tnoralne vzgoje. Bolj kaikor o drugih so u« sestankih šolskih odborov razpravljali o vprašanjih vzgoje otrok po pionirski organizaeiji, o Tplivu slabe Hterature in filma. o možno-sti odprtja vzgojuih posvetovalnic, o vrpli-ru vere in praznoverja itd. Solski odbori so razen tega uspešno de-lovali pri izboljševanju vzgojnega vpliva ktle z dviganjem razjiih šolskih proslav • prirei'rov »i je prizade-valo rešiti vprašanje praktičnega delu učencev šol splušne izobrazbe. Pri teiu so se posebno ocHiikovali v zadnjem času Jolski odbori na Hrvatskcm, ki so sc'lo-tili povczovanja zadrug učencev s kme-lijskimi in druguni zainteresiranimi go-^podarskimi organizacijaini. Zanimivo je tudi povezovanje strokovnili šol z zborui-rami. gospodarskinii pndjetji in z ustrez-uimi strokovnirn« združenji. Drugaee pa jmajo šolski odb-pri najšie-vilnejae zveze z organizacijo Rcipčega kri-ža. Ljudske inladinp in z društvi prijate-Ijev otrok (>.Va«a djecai na Hrvatskem). T« soilelovanje je zavam> najbolj na ostiovi nutlonja nialeriulne ponioči šoli, v rnnogih pritnerili pa je ilo za razne vzgoj-ne akcije (k-olektivne kineinatograhke predslave. i/.leli. splošno organiziranje iz-vetišol»kegH dela iri življenja učencev). Sodelovanje z roditelji se je razviialo na razne naftine, najboi) pogoste 6l)llke pa so bile prinotvtivunje flanov >M»lskih cdborov riKlitclJKkini scMiankorn. organizi-ronje pifdavanj. iionpkml pu c<"lo semi-narjev za pedagošk^ in zdravstveno pro-svetljevanje roiliteljev, obiskovanje dija-ških domuv, nadalje posebni sestanki z roditelji otrok. ki so pokazali ka.kSne ne-gativne lastnosii. ali ofrok, ki no obiskn-jpjo šole. Sodelovauje z rodileJji je bilo oboga-teno 7. iiovimi oblikami, ]«>sebtio na fli-vatskem. zlasti pa v /agrebiu Tako so v nekaierth zugremkili šolah dali )x>l)ude za ustanovitev roditelj.ikih svetov. Hkrati so ob začetku šolskega leta organizirali zbiraflje denarnih prispcvk«v roditeljev --RodHoljski dinar« (1(K) dinarjev), ki slu-/i za nudenje ]x>nioči siromasnini učen-cem in drugim akeijam odborov. V inno-gih hrvatskih šoluh je organizirana >Skup-uost doma in šolet, v uekaterih pa so imeli skupne sestanke roditeljpv. u6iteljskih zborov in šolskih odborov. Posamezni šol-ski odbori so organizirali stalne in po-sebne komisije la delo in sodeloTanie ž rodltelji. Morda vse te iniciative ne bi bile ko-ristne ua vsaki šoli, so pa dejaosku tako raznovrstne i.n števihie, da so lahko ne-katere izmed njih korisme tudi v šolab. z zelo specifičnimi delovnimi pogoji. Šolski odbori in učenti Statistični podutki te ankete kažejo, dft so se šolski moč «to nudili šolski odlxiri nianjSpga »tevila »i>l dijaškini skupnostiiu. V štirinajsti beograjski gimnaziji je vkljueenih nekuj učencev, zajstopnikov dijajkih sJtupuosti v delo komisij šolske-ga oclbora. Tako so iineli šolski odbori zvezo z dijaškimi ?kupivi)stmi, hkrati pa so uvedli nekaj ucencev v jKjsle družbe-nega upravljanju šol. .Na isti gimnažiji so orsfanizirali kinnisijo ufencev in šolskega ra za proučpvanjc dpla dijaških skup-nosti. posarneziii stim razredov. Y Zagrebu so posa-meziie šole prakticirale, da jp zastopuik učencev v šolskem od-lx>ru od čusa do čusa »klivpval za»topni predložil soUkerau od-]>oru. Tako je bila vzpostavljena čvr«;ta zveza metl učpnci in šolskim odborom. Pri razpruvljanjii o vprašanjih. ki so neposredno pvvezana z življenjpin ia de-lom ufpncev v šoli. so posvelili šolski od-bori fiajvpčjo |M)zorinist zdravstvenim in materiafnim pogojem šolanja. Aktivnost šolskih dročju raznovrstna. Med drugim so Solski odbori organizirali zdravniške preglerov. ki se jp nanašala na de-lovne pogoje vujencev. fttevilni šolski od-l>oii so storili ukrepe za prepiečevanje nadurupga dela vajcncev, razpravljali pa so tudi o rflznierju mcd delodajalpetn in vajpncpm, o iiastaiijevanju vajpucev v domovih. zaposlitvi iziičoiuh vajencev, 6 pogojib življenja v rotliteljsk biji vajp.ncem, ki so se vozili z vlnkom, zugotovljeni prostori za l)ivanje do prilioda vlaka itd. Kakor je razvidno, 9tn bili aktivnost in vsebina dela an>ketiranih šoUkih oilborov v ininulem dvoleltiprn razdobju zelo raz-novrstni i-n lx>gati. Tukaj nisino zajeli vseli vprašanj, s kateritni so se ukvn*-jali, cpI« ne iako |x>mpml)liih, kakor 30 razni iK-ni problemi in odnosi organov znotraj šole. ker bi zalitevalo preveč pro-'itora. Vse to je bogata izkusnja, ki se ie nakopičila v sorazmerno kratkem razdob-|u obstoja tph organov. Ta lahko zelo ko-ristno sinži istitn Sohkirn odborom. ki še niso v pop-oini meri nnšli TSPbitie svofptnu dplu. Z. Mičić