82 Spomini nekaterih obsojencev iz Nagodetovega procesa leta 1947 kot vir pravicah pri pouku zgodovine The memories of a number of convicts in the Nagode Trial history lessons V prispevku predstavljamo obravnavo revolu cionarnega utrjevanja oblasti na Slovenskem po koncu druge svetovne vojne na primeru matika obravnava v sklopu obvezne teme o Slovencih v 20. stoletju in prevzemu oblasti v pouk. Ker so ohranjeni spomini nekaterih Abstract The article talks about the strengthening of the revolutionary authorities in Slovenia after World War Two using the example of a show others. This was a political trial involving false accusations, in which the authorities dealt with political opponents who during the war had not collaborated with the occupiers, In history lessons, this theme is dealt with in connection with the wider theme about Slo venians in the 20th century and the seizing recommend the inclusion of historical sourc es in lessons. Considering that the memories of some of the convicts or their family mem bers have been preserved, the article shows the possibility of independent learning using sources, in this way developing critical think ing, encouraging respect for human rights and freedoms, learning how to act in line with them, as well as how to live in a pluralistic and democratic society. 83 didaktika zgodovine, pouk zgodovine, spomini – vir iz - - in pomena zgodovine v predmetnikih osnovnih šol in gimnazij podrobneje iz- Pri pouku zgodovine v osnovni šoli se prelomnice iz slovenske zgodovine Slovenci v 20. in 21. stoletju V Jugoslaviji prevzame oblast 1 »pojasni svetovni vojni« (vsebinsko znanje). 2 3 (vrednote). 4 obravnavajo v okviru obvezne teme Razvoj slovenskega naroda v 20. stoletju v IV. letniku splošnih in III. letniku strokovnih gimnazij. 5 1 za zgodovino v osnovni šoli, 2011, str. 23–24. 2 Prav tam. 3 Prav tam, str. 26. 4 Prav tam, str. 27. 5 za zgodovino v gimnaziji, 2008, str. 40–41. 84 okviru obvezne teme pa je : (vsebinsko znanje). 7 dijakinje: 8 : zitivne vplive znotraj slovenskega naroda in s sosednjimi narodi« (vrednote). 9 temi, in sicer Vojne v 20. in 21. stoletju 10 ter Slovenskem po drugi svetovni vojni. 11 - nega prevzema oblasti po drugi svetovni vojni, pri procesnem znanju pa se pouk - - - 6 Prav tam. 7 Prav tam. 8 Prav tam. 9 Prav tam. 10 za zgodovino v osnovni šoli, 2011, str. 25–26. 11 za zgodovino v gimnaziji, 2008, str. 44–45. 85 Nagodetov proces v kontekstu povojnega revolucionarnega prevzema oblasti - ki so jih predhodno od maja 1947 zasliševali v preiskovalnem zaporu v Centralnih - »gestapovskim agentom« »imperi Jugoslaviji skupaj z opozicijskimi voditelji v Zagrebu, Beogradu in emigracijo v - so ga lahko ljudje poslušali tudi na ljubljanskih ulicah, o sojenju je obširno pi- 12 - ljena le ena stranka, opozicija pa ni dovoljena, v katerem ni svobode govora in (v angleškem jeziku se imenuje show trial, v nemškem pa Schauprozess) in de- jansko predstavlja »predstavo za javnost«, - - deta, Ljuba Sirca in Borisa Furlana obsodili na smrt, druge pa na zaporne kazni pa so smrtno kazen spremenili v dvajsetletno zaporno kazen s prisilnim delom. 12 - 86 uveljavitvi pokojninske dobe in pokojnine. 13 - 1991 sprejelo sklep, s katerim je bil postopek ustavljen, sodba iz leta 1947 pa raz- 14 - - 13 2017, str. 18–23. 14 Prav tam. ht t p s : / / w w w .go v .s i / no vi c e / 2 01 9- 06 - 0 1 - n a g o d e t ov - p r o c e s - s t i r i - de s e t l e t j a - p o z n e j e /) 87 - pa se niso strinjali z njenimi ukrepi med vojno in takoj po njej. pa rehabilitirani. 15 - ki so sodelovale z okupatorjem), z montiranimi kulaškimi procesi, v katerih so ter z nasilno kolektivizacijo in nacionalizacijo ter drugimi ukrepi, s katerimi so se - 16 - samostojno delo z raznolikimi zgodovinskimi viri, zgodovinsko terensko delo, - - - vinskih virov se oblikujejo sklepi, mnenja, interpretacije zgodovinskih dogodkov, 17 Pomembne 15 16 Osebni spomini avtorice prispevka Vilme Brodnik na otroštvo in mladost. 17 18–38. 88 vire prve in druge roke. Pri virih iz prve roke, tudi t. i. egodokumentih, je imela 18 - ipd. 19 - klosti in predvsem podrobnosti o posameznih dogodkih, pojavih in procesih, pa - - - sklop ustne zgodovine. Danijela Trškan piše o pasivni in aktivni ustni zgodovi- ni. 20 - ohranijo ne le za šolske namene, ampak tudi za širšo javnost. 21 - - virov. 22 18 Struktura in tehnika zgodovinske vede, 1960, str. 252. 19 Delo z zgodovinskimi viri, 2018, str. 44–54. 20 Trškan, Danijela, , 2016, str. 196–203, 205–214. 21 Trškan, Danijela, dovine, 2018, str. 40. 22 Ritchie, Donald A., Doing Oral History, 2014, str. 203. 89 obdobja; - nega nasilja; zgodovinskega dogajanja; - gimi dostopnimi viri, na temelju pridobljenih informacij oblikujejo sklepe, razlage, mnenja, argumente o dogajanju); - vine. 23 - na, ampak vir za pisanje zgodovine, in da so subjektivna, odvisna od kakovosti - »neverjetnih virov«. 24 - - - V nadaljevanju predstavljamo odlomke iz osebnih spominov dveh obsojen- 23 , 2014, str. 23–45, in Brodnik, Vilma, 2018, str. 187–204. 24 To je moja zgodba, 2007, str. 251. 90 Spomini Angele Vode (1892–1985) - - - 25 izdaji Skritih spominov je Puharjeva zapisala, da je Angela Vode svoje spomine so jo cerkveno pokopali. 26 Odlomka iz spominov Angele Vode 25 26 Puhar, Alenka, Spremna beseda, Skriti spomin, 2004, str. 373–392. 91 Konec komedije je bil zadovoljiv tako za »ljudsko oblast« kakor za »ljudske stoli, na katere so veljaki samovoljno posedli. Treba je bilo pustiti vrata priprta za sodbe izvajale po boljševiškem vzorcu.« (Vode, Angela. Skriti spomin Jugoslavija je celo sama vneto sodelovala pri izdelavi predlogov o Splošni dekla po gospodarskih in socialnih pravicah: pravico do dela in prosto izbiro zaposlitve na vsakem koraku! 27 (Vode, Angela. Skriti spomin Spomini dr. Ljuba Sirca (1920–2016) - gada 7. korpusa). Po vojni se je zaposlil na Tiskovnem uradu nove vlade, kjer je prevajal novice in sodeloval s tujimi novinarji. Vse bolj se je oddaljeval od novega 27 92 na smrt, a je bila kazen spremenjena v 20 let zapora s prisilnim delom. Odsedel je predmete. Ljubo Sirc je leta 1955 pobegnil k teti v London, v Švici je doktoriral iz ekonomije in nato predaval na britanskih univerzah St. Andrew in Adam Smith v - 1992 na strani Liberalne demokracije Slovenije neuspešno kandidiral za predse- Nesmisel in smisel, ki je leta 1968 izšla v Londonu ter bila v Jugoslaviji prepovedana. Spomine je nato razširil in jih sprva pod naslovom Med Hitlerjem in Titom - izdaja njegovih spominov je nato izšla leta 2010 pod naslovom smrtni obsodbi 28 Odlomka iz spominov dr. Ljuba Sirca naslavljali drug drugega s tovariši, medtem ko so branilce imenovali gospode, in to z glasom, ki je pomenil »banditi«. tev FLRJ, da se spravi v nevarnost njena varnost na zunaj ter odpravijo temeljne demokratske, narodne in gospodarske pridobitve osvobodilnega boja: federativne (Sirc, Ljubo. 2010, str. 222.) 28 2010, str. 7–8, 603–604. 93 »Razen deset ali petnajst minut pogovora z materjo enkrat na mesec nisem tualci hvalijo komuniste, ne da bi vedeli, kaj govore. Izredno nevarni so se mi zdeli nad raznimi odkritji je bilo tolikšno, da sem z lahkoto premagal trenutna razpo (Sirc, Ljubo. 2010, str. 270.) postal profesor na Pravni fakulteti. Pred napadom na Jugoslavijo je pobegnil in - - tanska letala na letakih odvrgla nad Slovenijo. Leta 1945 se je vrnil v Ljubljano in - mokracije in o situaciji spregovoril tudi z zahodnimi prijatelji. Zato so ga aretirali prisilnim delom. Zaradi bolezni so ga po štirih letih in pol pogojno izpustili. Do smrti se je ukvarjal s prevajanjem in pisanjem znanstvenih del. 29 Spominov ni napisal, so pa ohranjena njegova pisma (gre za ok. 400 pisem), - 29 94 - - Vojna vse spremeni in podnaslovom 30 Spomine z naslovom Domov je napisal tudi sin smrtne obsodbe. (Furlan Seaton, Stasha. Vojna vse spremeni 306–307.) trpljenju (op. gre za svetopisemskega Joba)? Morda je bilo to zaradi lastne neznan prijatelji so se mu odrekli.« 31 (Furlan Seaton, Stasha. Vojna vse spremeni 369–370.) dvojicah preberejo vseh šest odlomkov ter rešijo naslednje naloge, ki se jih za 30 Vojna vse spremeni, 2017, str. 387. 95 - - primeri iz vseh treh spominov). prevzema oblasti. - - - . - - vanja, blaginje za vse idr. - uvedbi splošne volilne pravice za moške 1907, Kraljevina Jugoslavija, Socia- današnja Republika Slovenija). 96 Sklep - - sodni proces oz. za »predstavo za javnost«, katere namen je bilo ustrahovanje in - tarna oblika vladavine ni ideal, za katerega bi si prizadevali ali ga celo obnavljali. - je obsojala ukrepe novih revolucionarnih oblasti, Sirc in Furlan sta bila pravnika - zasliševanja, obsodbo, zapor. Razmislijo tudi, kako bi ravnali v takšni situaciji - - mišljenja pri iskanju in presojanju pomembnih informacij v virih ter oblikovanju sklepov, razlag in argumentiranju dogajanja, pri primerjanju perspektiv vseh treh 97 Viri in literatura Zgo dovina v šoli 23 (2014), št. 1–2, str. 23–45. Šolska kronika: zbornik za zgodovino šolstva in vzgoje 27 (2018), št. 3, str. 187–204. Zgodovina v šoli 26 (2018), št. 1, str. 18–38. viri s formativnim spremljanjem. 44–54. Furlan Seaton, Stasha. Vojna vse spremeni sbi1009170/, 2. 3. 2019. sbi795438/, 2. 3. 2019. Grafenauer, Bogo. Struktura in tehnika zgodovinske vede Ljubljani, 1960. Melik, Jelka, Jeraj, Mateja. nim Jeraj, Mateja, Melik, Jelka. nim. Epilog. Hitlerjeva dolga senca 2007, str. 249–304. 2011. , 2. 3. 2019. Ritchie, Donald A. Doing Oral History. Sirc, Ljubo. Trškan, Danijela, ur. Trškan, Danijela. pri pouku zgodovine. 2018. Vode, Angela. Skriti spomin. Skriti spomin. str. 373–392. - , 2. 3. 2019. 98 - - - - narodno-osvobodilnega gibanja, ki torej niso bili obremenjeni s kolaboracijo. - - in krute preizkušnje obsojencev, proti katerim so revolucionarne oblasti izvedle - kot viri iz prve roke pa pripomorejo tudi k razumevanju širšega zgodovinskega dogajanja v povojni Sloveniji.