KaioIIsk cerkien list« Danica izhaja vsak petek na celi poli, in veljA po poŠti za celo leto 4 gld. 20 kr., za pol leta 2 gld. 20 kr.. začete rt let« 1 rU 15 kr TJfakarnicisprejemana na leto 3 gold. 60 kr., za pol leta 1 gold. 80 kr., za eetert leta 90 kr., ako zader e na Ta dar p,„n.k, ..ide Danica dan poprej. Tečaj XXIV. V Ljubljani 28. mal. travna 1871. I Asi 17. JM. Ana Jlari/a Kosova, iz reda čč. gg. Uršulinaric, kakor je bilo unkrat otne-njeno, je bila rojena na Jesenicah 2. grudna 1801. Pri sv. kerstu je bila dobila ime Frančiška Ksaverija. Kako bogoljubni so mogli biti starši, sta priči že raniki ne-pozabljivi prošt Anton, in ravno omenjena redovnica, zakaj od dobrih otrok se sme sklepati, da so bili dobri starši. M. Ana Marija je večkrat sama pripovedovala, kako ojstri so bili njen oče do otrok; ;posebno so tudi na to pazili, da so se v cerkvi pri Božji službi čedno obnašali, in tišali so na to, da morajo otroci v cerkvi pobožno moliti in pa besedo božjo poslušati, ne žvekati in govoriti ali druge napačnosti počenjati. Gotovo se pri marsikterih otrocih njih nesreča prične v hiši Božji, kjer se ne mara manj pošteno obnašajo, kakor pa doma pri mizi svojih učenikov ali pri jedi s starši, in milost Božjo že v otročnosti prehudo zaničujejo, ki bi je mogli v cerkvi od Boga prositi. Undan sem videl gospo v cerkvi, kije imela zraven sebe dva otroka; sama je prav lepo molila, na manjšega otročička dobro pazila, če pri glavi vse prav stoji, in pogosto je to in uno popravljala; bratec zraven, že dosti pri zavednosti, je pa dolgo dolgo obe roki deržal v žepu, se vedel kakor „limel" in k naj manjši molitvici ni ust odperl, če sem pravvidil. Še le pozneje ga je mati nekaj opomnila, in potem se je obnašal še dosti spodobno , celo s sklenjenima rokama bil pri miru, kakor je „inamo" vidih Ko bi mu bila dobroserčna gospa doma dala bukvice in ga nekoliko podučila, kako se je v cerkvi obnašati in kaj je hiša Božja, bi bil deček gotovo poslušal ljubljeno mater, ker ni mu bilo viditi, da bi bil hudoben ali svoje-glaven. — Se en zgled. Neki veliki praznik pri veliki maši se pridervita dva gosposka mladenčka v klop in sedita ondi brez bukvic in brez kacega znamnja molitve, sem ter tje šepetaje. Nekdo oskerbi, da se jima molit-vine bukvice prinesejo za ta čas in ju opomni, da se mora moliti pri sv. masi. Eden precej vzame bukvice in če mi je prav v spominu, je kar hitro vso mašo izbral, akoravno se mora masa z mašnikom vred brati, in ne naprej uhajati; drugi se je nekaj\ izgovoril, da ne zna brati, ali ne včm prav, kaj že. Cez nekaj časa pa jima je bilo dolg čas, ker na koru le predolgo tega in unega glasbinskega oddelka ni bilo konec. Priljudno Be zahvali pervi za posojene bukvice, in pobrisala sta jo ob& iz cerkve še precej pred koncem velike maše. Ta dva pobiča ali nista bila dosti podučena, da je vsak vernik pod smertnim grehom zavezan ob nedeljah in zapovedanih praznikih pri sv. maši biti, ali pa sta bila tako muhasta in nespremišljena, da 3e nista zato zmenila. Očeta Kosa, tolikanj skerbnegaza lepo odrejo otrčk, je bil Bog tudi v časnih dobrotah obilno oblagodaril, ter je bil posestnik lepe grajšine na Gorenskem. Ksaverija je bila že v svojih naj pervili letih piav de-tinsko pobožna in bogoljubna, in kdor jo je poznal, bode priterdil, da je bila vedno skoz življenje in tudi v naj poznejši starosti zmiraj kakor priprost >, dobroserčno dete. liila je naj perve leta v odreji pri čast. gospeh uršuli-naricah v Škotji loki. In kaj se ta otročja priprostost dogovori s svojo prijatlico, neko drugo rejenkoV Obe ste skleni'e, da hočete biti pušavnici, vendar pa poprej pri bližnji spovedi še spovednika prašati, če bi to smele storiti? — lz Loke se je vernila domu k svojim staršem na Jesenice; 1. 1818 pa je stopila ko novinka v ljubljanski uršulinski samostan. Preden je bila Ksaverija preoblečena, je Bogu na altar položila še poseben dar premagovanja. Želeli so starši jo še poslednjikrat za slovo viditi na svojem domu, preden nastopi duhovski stan. Priserčn » je Ksaverija ljubila starše, ali svoje ljube domačije iz ljubezni do Jezusa ni več hotla viditi. Namesto svojega osebnega obiskanja je poslala prijazno pisemce za slovo, ki še zdaj kakor tablica v spomin visi ob steni v očetovski hiši. Pisala je pa to le: ,,Z Bogom! ljubljeno Gorensko, in vsi, kteri so mi bili kdaj mili in dragi. Vse Bride do brezna, prepada ali žrela, ki ima miljo, menda aško, tedaj 20 minut v okrogu, in je dobrih 100 čevljev globoko. Iz žepna ali kraterja se vali dim v podobi megle, zmešan sem ter tje s plamenom. Po noči se ta razsvitljava vidi nekako divjaško — veličansko — ne le od blizo, ampak tudi od deleč. Ko človek zvečer gre po mestu Neapeljnu, ima ta čudni kres skoraj vedno pred seboj: komaj ti ga je zakrilo to ali to poslopje, ie se ti pokaže na novo skoz druge ulice. Od Neapeljna je Vezuv kake tri ure deleč, visok menda 3.700 čevljev, ima do 4 milje v okrogu in je visoko proti verhu obsajen z vinskimi tertami in sadnim drevjem, ob znožji pa je polno vasi, kakor sem že omenil. Vino od ondod je posebno imenitno, znano po imenu ,,solze Kristusove" (Lacrymae Christi). Pervikrat, kolikor je znano, je bil Vezuv zrojil 1. 70 po Kristusovem rojstvu. Razdjal je bil takrat Herkulan in Pompeji. Plinij mlajši je to strahovitost opazoval v Mizenu. Drugič je jel ogenj metati še ie 114 pozneje. Tretji izbruh 1. 472 je bil tako silovit, da je gnal pepel do Carigrada. V četertem ognjometu leta 512 še le se je prikazala lava v pravem pomenu, kakor piše Prokop. Izmeti so bili dalje II. 685, 993, 1036, 1139, 1300, 1500, 1631, 1660, 1682 do 1689, 1694 do 161-8, 17«»1 , 1704 do 1708, 1712 do 1734, 1760, 1766 in 1767, 1770 do 1777, 1779, 1798, 1799, I804dol806, 1810 do 1813, 1817, 1820 in 1822, 1831, 1834, 1839, 1846, 1858. Do 36 velikih ognjometov je bilo do sadaj. Novelli, ki te reči popisuje (Guida di Napoli 1870) pravi, da se pogreša natanko popisovanje tega ognjometnika, ki je sicer izmed naj manjših, toda ob enem izmed naj prečudniših vulkanov na zemlji. Naravoslovec , kteri bi hotel preiskovati raznotere ustja, žrela, lavine struge, storjene razdjanja itd., potrebuje obilno časa in poter-pežljivosti, kar je pa tudi lahko sklenjeno z nevarnostjo. Ko smo se že v poznem mraku nagledali Vezuvovih čudovitost. nam je gosp. Grohman postregel v sobi svoje lepe pristave z vinom z gore Vezuv-a, ki ga imenujejo „solze Kristusove" in s pomorančami, ki jih je bil njegov oskerbnik ravno poprej natergal z dreves na vertu. Med mnogoterimi lepotijami Grohmanovske pristave smo vidili kaj lepe jaslice rojstva Kristusovega v naravni duplini na vertu, kar nas je še bolj poterdilo o pobožnem duhu te gostoljubne deržine. Pozno zvečer smo se peljali nazaj v Neapelj. V Rim! V začetku majnika gre zopet iz Avstrije deputacija v Rim, ki bode sv. Očetu izročila tisto adreso z velikim številom podpisov, ki so se te mesce nabirali. Popotvanje, ki ne bode stalo čez 200 gl., bode terpelo kacih 14 dni. Kdor se želi vdeležiti, in v ta namen bolj natanko zvediti čas popotvanja z drugimi okolišinami, naj naznani svoj sklep prečast. g. Jož. Jaros u na Dunaj z napisom: „Iloch\v. Herrn Josef Jarosch , Wien, Mariahilfstrasse Nr. 27." To je naznanil tukajšni katoliški družbi z Dunaja poglavarstveni svetnik g. Miroslav Harrant. Gospe j sk a deputacija je pred 8 dnevi odrinila v Rim. Med njimi so tudi tri gospe iz Kranjskega. Zlati letniki ali »rečkanje za eelo leto. (Nabral F. K.) (Datlje.) 48. Nikar, nikar Gospodu delat" novih ran! Umreti bolj' je tisti dan. 49. Kdor delati prida se kaj nauči, še slamo lahk6 si v zlato spremeni. (To se pravi: vse reči si ve v korist oberniti.) 50. Kar grajaš drugim, vari se storiti: to bi se reklo sebe samega tožiti. 51. Išite vselej to — leto, kar snedel červ nikdar ne bo; kar zmiraj je lepo, bo z nami šlo v nebo. 52. Hudo za ubozega, ki nič ne zna; h kruhu se priti njemu ne dd. Torej: Lenobo kroti, dela se loti! 53. Cesar seree polno je, to iz ust človeku vre. 54. Kjer se prepirata dva, tretji (jezični doktor pa hudoba) dobiček ima. 55. Baharija se povsod spotika, in sramota se za njo pomika. 56. Ce pred delom moliš, pol že dela storiš. 57. Pokora in nebeška jed odverne duši greha sled. 58. Nič ni tako skrito; vse bo kdaj odkrito. 59. Ako bi ljudje ne merli, bili bi že davno svet poderli. 60. Bog daj tebi mnogo let v gnadi božji doživet'. 61. Bogu ne uideš, vidi te povsod : doma, na polju, v naj temnejšem kot'. 62. Kdor sam sebe povišuje, prazno glavo oznanuje. 63. Vselej napuh pred grehom hodi, sramoto pa za sabo vodi. 64. Veliko reči prehitro štimamo; prepozno pa najdemo, da se goljfamo. 65. Kjer neusmiljenje prebiva, božji žegen ne počiva. 66. Čednost je naj boljše blago; popelje nas v sveto nebo. 67. Kar kdo v lesnici ve in zna, le s tem samo naj se pečd. 68. Boga ljubi čez ve3 svet, da boš zveličanim prištet. 69. Varimo se vsega krega in prepira: sloga hiše zida, kreg pa jih podira. 70 Kaj pomaga vsa oprava, ako je neumna glava. 71. Naj je reven al visok, bod' priljuden z njim, otrok! 72. Bolje ves je mutast biti, kot z jezikom kdaj grešiti. 73. Premisli, kar govoriš, da se kdaj ne pregrešiš. 74. Moli in delaj, da pošteno se živiš; moli in delaj da nebesa zadobiš. (Češ. Marija za pravo in ne-hinavsko pobožnost.) 75. Deklica iz groba: „B'la sem včasi prevesela, urna, živa skor na glas; smert pa po-me je hitela; me pobrala je zmed vas." 76. Ne daj, da seree jeze bi kipelo: dolžnost je nam odpušati, povračati je božje deio. (Češ Mar. za vse sovražnike in cbrekovavce.) 77. Grešnik iši zdaj pokore, ko veljati še zamore; če pokoro tu storiš, tam usmiljenje dobiš. 78. Bog vse vidi, Bog vse ve: greha delat' se ne smč. 79. Pregrešno veselje se sladko zdi: pod njim strupena kača pa leži. 80. Ni dosti nauke poslušati: potreba jih je tudi spolnovati. (Češ. Mar. za vse kat. pridigarje in misijonarje.) 81. Oj srečna tista duša, ki čisto vest ima; veselo svet zapuša, k Očetu se podi. 82. Kdor rad vbogajme daruje, dan on Bogu po-sojuje; Jezus je njegov dolžnik, in za uboge povračnik. 83. Bog oberne modro vse reči, naj si ravno nam po misli ni. 84. Pregrehi ne smemo kar nič privoliti, če nočemo duše in telesa zgubiti. 85. Kdor se potrebnih usmili, mu Bog pomaga v sili. (Češ. Marijo za vse zapuščene bolnike in sirote.) Razgied po svetu. Laska svoboda. Kaznovalski zakonik laski je imel 11 lčt postavo, po kteri je vlada terpinčila duhovne, ki izobčencev niso odvezovali in obhajali. Bolj natanko gospodje mavtarji niso mogli pokazati, da vse njih govorjenje o verski svobodi je potuhnjena laž in hinavšina. Sedaj bode tacih izveržeocev iz cerkve zmiraj več, kakor kaže, tudi ne samo v Italii; ne mara se bodo svo« bodubarji tudi drugod v spovednice vsedali, ne le v „svobodni" Italii V Toliko so Lahi letos vender spoznali, da deržava ne more soditi, kdo je zakramentov vreden, ali nevreden, in bo tisto gerdobno postavo odpravili. Laski svofooduliarji so tako dogospodarili, da bi že radi s katoličani se pogodili, tudi kaj prijenjali, češ, naj jim le katoličani iz zadrege pomagajo. Pred ne-kterimi tedni je minister Sella nekterim veljavnim katoličanom se ponudil, da hoče sedanjo zbornico razpustiti in pri novih volitvah k temu pripomoči, da katoličani dobe 300 svojih v zbornico. Z novo zbornico bi Sella Rim razglasil za svobodno mesto, in morebiti celo dopustil, da se piemonška vojna od ondod umakne. Katoličanje pa so mu v besedo segli še preden je svojo osnovo razmotal in mu rekli, naj po svoji volji zbornici razreši ali obderži, zanje ostane glasilo: ,,Ne voliti, ne voljeni biti..." Katoličani hočejo polno pravico, ne pa da bi jim minister po tolikih storjenih pošastnih krivicah v svoji zadregi samo mezinec pokazal. Sella je bil s tem razdražen in dal je spoznati, če se ne more na čedne ljudi opirati, da se bode z zanikarneži sklenil, kakor piše „Genf. Korresp." In na to je na-sledvalo posojilo z dvema milijoni, da bi se zopet bo-napartistom na prestol pomagalo po vsakterih potih. itlavtarska svoboda. Pruski minister za bogočastje je učencem prepovedal se v marijansko bratovšino zapisovati. To divjaško seganje v pravice deržin in staršev kaže, da jc vse od konca do kraja laž, kar koli mavtarji o svobodi vesti pišejo in obetajo. Ti ljudje so zmožni na vse zadnje še v hiše špiceljne pošiljati, da bi kdo križa ne naredil ali češenamarija ne molil. Ni se toraj čuditi spisu v amerikanskem ljudskem časniku, ki že v napisu pravi: „Od severne Nemčije nimajo katoličanje nič pričakovati.1' — To so pokazali tudi rudeč-karji v Parizu, ki so predposlednjo nedeljo vse cerkve zaperli, ki duhovne samovoljno v ječe vlačijo in ter-pinčijo ter počenjajo vse ostudnosti. — Tako gre dalje sovraštvo zoper vero, ki se začne z malim in kipi tako, da doseže naj višji stopnjo, ako se grehu daje svoboda, Čednost pa se v železje vklepa. Sedanji svoboduhi v zadnjem svojem cvetu niso ne za dlako svobodoljubniši od Kaligalov in Neronov. Eden postavodajskih ateistov, kakor piše „Vatld.", je rekel 1. 1848: „ne verska svoboda, ampak sila nejevere je taisto, kar mi hočemo." Rumunija, popoli sestra Italije, je imela edino zbornico na svetu, ki je Italiji vošila srečo, da svoje sto-lovanje v Rim prestavi. Poslala je zbornica rumunska kaj prijazno vošilo zbornici laški, in letd je študirala, kako bi se rumunski zbornici prav sladko zahvalila, in skovala je medeno zahvalo. — Toda novo prašanje je zdaj, komu če laška zbornica zahvalo poslati? Rumunska zbornica, ki je na Laško poslala srečo, je šla, srenj-ski odbor v Bukureštu je šel, šel tudi kos ministerstva, preden so njih vošila prišle v Florencijo; nove volitve pa imajo biti še le od 14 — 20. majnika, in kdo ve, če bode nove zbornice volja vošiti Italii k ropu ? Pa še nekaj nesrečnega. Veliki Rus je „Granturku" dal privoljenje, da sme zedinjeni svoji hčeri zopet ločiti v Moldavijo in Valahijo, ako mu je drago. Kam tedaj bodo potlej „hvaležni" Lahi svojo zahvalo izlili? — Ali z vsim tem še nismo pri kraji. „Genf. Korresp." piše, daje v zadevi preselitve v Rim vsesplošna zmešnjava. Danes se reče: pripravite se k preselitvi! —jutri pa: ustavite pripravljanje! itd. itd. Rimljanje so že obogateni od „mauerbrecher-svoboduhov" z derhalijo za novo sodomo ter je mesto polno čudne plaže, ki ondi sramoto in hrup dela; kje bode še prostor za 6000 do 7oOO vradnikov, ter z deržinami vred za 25 do 30 tisuč duš? — Sicer bi se pa prav lahko zgodilo kakor nekemu znanemu premetavskemu ljudstviču: da bi se komaj usedli, — pa morali zopet odriniti. — Ako bodo vsi, ki namerjajo srečo vošiti k novi laški stolnici, tako nesrečni kakor je Rumunija, ne mara, da se bodo kmali naveličali vošiti. — Parska vlada je menda tudi poslala v Florencijo opombo zastran rimskega prašanja, in druga je imela ob enem času dospeti iz Berlina. Pisani ste vse bolj določno kot Beustova, ki je pa tudi florenške ministre v sanjah motila. Rimsko. Sv. Oče so zdravi, akoravno dnevniki kar po sili hočejo , da so bolni. Sprejeli bodo v kratkem dve deputaciji: mladine katoliške iz Angleškega in drugo iz Prage. (U. catt.) Nezadovoljnost do Piemončanov je dan na dan veči. Veliki plemenitniki, kterih nekteri so bili z roparji potegnili, se vračajo k pravici in k sv. Očeti. Sej pa tudi derhal počenja ostudnosti, da je groza. — Pri „sv. Trojici na hribu" je bila undan 12. apr. grofnja Steip-lein ob oknu napravila transparent z 2 križema ter % napisom : „Cast, žalovanje, zvestoba," in to na privoljenje gospčske. Zvečer pridejo garibalduhi, obdajo hišo in kakor toča leti kamenje v vrata in okna. Od policije nikjer ni sledi. Priden desetnik bližnje 'straže še le je na svojo lastno odgovornost pred nadaljno nasilnostjo hišo branil, dokler ni prišla kompanija piemonške vo-jašine in je razgnala nesramno derhal. Vojnistvo se obnaša manj slabo kakor pa vlada, pravi „Genf. Korresp/' General Oosenz, akoravno nekdaj garibaldovec, in general Fornari sta undan sama prišla k prednici usmiljenih sester in sta ji osebno naznanila svoje gnjusenje nad tem, da je dr. Pantaleoni usmiljene sestre iztiral iz bolnišnice „sv. Duha." Serce je človeku pokalo, kdor je vidil, kako so Lahi v Rimu tirali nune in mnihe iz nekterih kloštrov ter jih sami v oblast vzeli. Vsi poročniki so oporčk oddali zoper tako tolovajsko samovoljnost; toda sam protest ne bo opravil nič, to se tako vč. Kadar bodo florenški nasilniki si prisvojili kloštrov, kolikor jim bo ljubo, potlej bode nadaljevalo z ropom mestno srenjstvo , ki je že dovoljenja prosilo: 57 kloštrov izprazniti njih prebivalcev, češ, da bodo ondi vravnali stanovanja za der-žavne služabnike. — V Rimu so liberaluhi zbirali podpise za pregnanje jezuitov in zberačili so jih komaj 9000; nasprotna adresa za ohranjenje jezuitov pa ima že 32.000 podpisov in podpisujejo se še zmiraj. — Začenjajo se v Rimu bati, da bi roparji utegnili derhal v Vatikan spustiti. ,,Genfer Korresp." pravi, da odgovor za tako razbojnistvo bi padel na evropejske vlade, ki jih nič ne zaderžuje dolžnost spolniti. Opombe zastran rimskega prašanja so laiki vladi že poslale: Avstrija, Francija, Belgija, Prusija, Bavarija. Na Angleškem se pod vodstvom vojvoda Norfolk-a zbira družba, ki bo koristi rimskega Stola pospeševala z vsimi dopušenimi pomočki. Družniki bodo neduhovni, pa v strogi pokoršini do sv. cerkve. Is Carigrada je novo imenovani armenski patrijarh Bahdarion v zedinjenji s 7 nadškofi in škofi poslal v Rim izpoved versko in list, v kterem naznanuje sv. Očetu svojo podverženost. Razne novice. V Bratislava je bilo 11. apr. skupno obhajilo v namen sv. Očeta, pri kterem se je 1000 mož vdeležilo. — Delegaciji ste sklicani na Dunaj 22. maj-nika. — Po novem vladnem predlogu imajo dež. zbori pravico nasvetovati spremembe splošnih postav in naprav ; deržavni zbor pa mora to poterditi, da velja. Po telegramu v „Nov." je rekel gr. Ilohemvart, da sprava z deržavnopravno opozicijo se mora skušati doseči po drugi poti, ker v tem derž. zboru bi noben predlog do cilja ne pripeljal. — ,,Laibztg." je posnela iz monakov-ske „A. Abdztge.", da nekdaj dogmi nezmotljivosti nasprotni škofje so se zato podali, ker se jim je v Rimu žugalo, da se bode jim odvzelo reševanje v reservatnih zadevah. Gg. vredniki b'ezo mislijo, da so škofje taki samopridneži, kakor oni! — Časnikov je vender malo sram , da so papeževo bolezen raztrobentali, ki je ni. Radi bi to polepšali in pravijo še veči neumnost: Ni bolan ne, le noge mu bolj otekajo, ker je v Vatikanu terdo zaklenjen... Ti možici ne mara mislijo, da je Vatikan kakor k urnik, v kterem človek še nog ne more stegniti. Ix Ljubljane. \a ljubljanskem gradu so jetniki zopet večkrat zapored vriš in hrup delali. Vzrok jim je bil kruh, s kterim niso bili zadovoljni, ker je bil nekoliko bolj čem kakor je odmenjeno. Vojaki, ki so prišli nehvaležnike mirit, so pa jetniški kruh prav z okusom pokušali in bili bi kaj hvaležni ko bi tacega dobivali, ka-toršnega tatovi in ubijavci svojemu oskerbniku pred noge mečejo! Dve sobe teh nevšečnikov se je bilo v stanici zaperloin zašarilo tako, da niso nikogar do sebe pustili, ter so morali dvakrat vojaki priti, in v drugič so se še le podali, ko so v vsako puntarsko sobo enkrat vstrelili. K. sreči so se razdraženi jetniki toliko na stran umaknili, da ni nobeden ubit. Kakošna strašna smert bi bila za oslepljene hudodelnike v takem dušnem stanu! Iz ječe na tem svetu v večno ječo na unem svetu! — Kdor koli o tem vrišu spregovori, vsak je nejevoljen nad takem počenjanjem jetnikov. Koliko kmetov leto in dan skoraj nima kruha pri hiši, ter se trudijo, da za davke skupaj spravijo, iz kterih se tudi jetnišnice ohranijo; ti ljudje, ki so bili poprej nadlega ljudem, pa zdaj še v ječi tako počenjajo, namesto da bi mislili na poboljšanje! Zraven tega pa, ker so prav zreli hudobneži in pa taki, ki so manj hude volje, vsi skupaj ali saj ne zadosti ločeni: torej zagrizeni hudobneži boljši reveže strahujejo, da morajo v vsim z njimi vleči; v terdovratni nepokoršini, v ostudnem preklinovanji itd. ti vkoreninjeni hudodelniki druge poliujšajo, da mnogi lahko še veliko bolj spačeni pridejo iz ječe , kakor pa vanjo gredo. Je na pr. mar to strah, je to pomoček k poboljšanju, da si prederzne jetnik svoje višji, svoje nadzornike, tudi vojake, ki jih mirit pridejo, strahovito preklinjati in nad njimi rohneti? Take in mnoge druge reči so znane med občinstvom, in vse želi, naj bi se postave za jetnike in pa jetnišnice tako vravnale, da bi se dobrovolji.iši mogli poboljšati, hudovolniki pa bili saj ukroteni , da bi še v ječi hudobij ne počenjali. — Znana reč je, da manj spačenim jetnikom je naj straš-nejši kazen, ker pridejo med take strahoviteže, ki so popolnoma obsedeni, še v ječi ne grejo k spovedi, ne k Božji službi, svojim vikšim vedno zadrego in tovar-sem vedno pohujšanje in še veči terpljenje prizadevajo. Kolikor se pogosto sliši, so po Nemškem, v Belgii in v Ameriki ječe v tem oziru vse bolje vravnane ter hudodelniki, med Beboj ločeni, po eni strani imajo čas in priložnost misliti na poboljšanje, po drugi strani pa to-varšem niso v spotiko ter se ložej namen doseže, namreč poboljšanje. Slišati je sem ter tje, da že vlada sama misli na poprave v tej zadevi; mislimo pa tudi, da naj bi zmiraj številniše politiške družbe z adresami, prošnjami in nasveti to reč pospeševale. „Zmago\iti" Tagblatt. — Kar Je undan Danica omenila o pohujšanji in pretepu na Šmarni gori, to je Tagblatt po svojem prekuhal za godljo svojim bravcem, kakor ima navado. Že v tem, kar je iz Danice posnel ali citiral, se je 5—Gkrat nekaj zlagal nekaj pretiral. Pravil je pa tudi , da so 16. t. m. spoštovanja vredni ljudje na Šmarni gori zvedili, da ondotni prebivavci o tem ne vedo čisto nič. (Mogoče; mi vemo zanesljivo le toliko, da prič je bilo prav veliko ; — tudi nismo rekli, da sta „vernike v cerkvi motila.") In sklenil je „zma-godobitni" Tagblatt z besedami: ,,Celo Daničino naznanilo je tedaj izmišljeno," — in zdaj je prav radoveden, če bode Dan. „svojo zmoto popravila." Gotovo so tudi bravci radovedni, kakošen bode konec te Daničine zadrege? Ker je pa med tem glavni razgrajavec bil že pred sodnijo, ker je že tudi obsojen: toraj smo tudi mi radovedni, kako se bode nemilo opečeni Tagblatt vil iz teh kleš in lagal še dalje ? — Razstava cerkvenih izdelkov se prične prihodnji ponedeljek in bode celi semanjski čas od 9. zjutraj do 6. (ne do 9.) zvečer. Iz uiavtarske „Alfgemeinericc" je stoplajšasta Laibaherica posnela nektere predloge, kako naj bi par-ska vlada škofe strojila in peklila, kteri so se prederz-nili razglasiti versko resnico o papeževi nezmotljivosti v verskem nauku, češ da — tako nevarno resnico za mir v deželi!! (Komur je vera nevarna, njemu je Bog nevaren, je zveličan je nevarno: on je prišel na kant s svojo glavo in s svojo dušo.) En prav tečen predlog za strojbo škofov je pa vender Allgemeinerica pregledala, namreč: tako zelo ,,hudodelne parske škofe" izročiti v pest cvetu nekacih ljubljanskih „človekoljubov," ki so se že pred nekaj časom v taki reči mojstre skazali ter duhovstvo svjje tožili svoji vladi, češ, da je vir vsega hudega v deželi; — tistih človekoljubov, ki tudi zdaj od daleč udrihajo po parskih škofih, puntarju zoper Cerkev pa poljubljeje pošiljajo. Taki korenjaki „olikc" in ,.svobode", ki imajo dostikrat shode zoper cerkvene prostosti, bi gotovo tudi zoper parske škofe iznašli kake nove teze in škerpce. Dcputarija ^ospejskn iz Štajerskega in Kranjskega, 20 oseb pod vodstvom škofa Zvergerja, je bila precej o prihodu v Rim pri gospeh „presv. Serca na Trinita dei Monti" pri sv. maši in pri ev. Obhajilu. MMuhovshe spremembe* v V ljubljanski skolii. Čast. g. Lor. Urbani j a, duh. popa. v Sent-Rupertu, gre za oskerbnika v Ara-brus. C. g. Mih. Horvat, kapi. in katehet nunske šole v Skofji loki, je dobil faro na Ledinah, in na njegovo mesto pride g. Fr. Brulec iz Dolenje vasi. — Hrenovška fara je razpisana 15. mal. trav. Dobrotni darovi. Za sv. Očeta. Fara Leška 9 gl. 12 kr. nov. den. in prosi Njihovega blagoslova za srečno življenje in blaženo smert. Stara žena 2 gl. st. d. v sr., prosi blagoslova za blaženo smert. Devica 1 tol. za 2 gl. 12 kr. st. den. s prošnjo: Marija brez madeža spočeta, in sv. Jožef, prosita za sv. Očeta, za zmago sv. Cerkvi in zame. Gostač 55 kr. proseč blagoslova od sv. Očeta za vse potrebe. — Iz Cerkelj: Oče prosi v posebni težavi sv. blagoslova 4 gl. — Od Polomskih farmanov in njih duh. pastirja 7 gl. Iz Kokre 2 gl. v sr. in 4 gl. pap., s pristavkom: Sv. Oče blagoslovite pastirja in ovčice. Za pogor. na Razdertem. Duhovnija Berdo 3 gl. Odgovorni vrednik: Laka Jerao. — Natiskar in založnik: Jožef Blazuik v Ljubljani.