201
PETRA WEINGERL
doktorica pravnih znanosti
docentka na Pravni fakulteti
Univerze v Mariboru
Potrošnik kot uporabnik
spletnih storitev
Izvirni znanstveni članek
UDK 366.5:004.738.5
1. Uvod
Evropska unija skrbi za visoko raven varstva potrošnikov. Ta se zagotavlja s horizontalno kla
vzulo, ki jo najdemo v 12. členu Pogodbe o delovanju EU (PDEU),1 in na podlagi Listine EU
o temeljnih pravicah2 in posebnih pristojnosti EU za sprejemanje sekundarne zakonodaje na
področju potrošniškega prava (glej na primer tretji odstavek 114. člena in 169. člen PDEU).
Danes potrošniški acquis na ravni EU obsega sekundarno zakonodajo na področju nepošte
nih pogodbenih pogojev, nepoštenih poslovnih praks, prodaje na daljavo in od vrat do vrat,
paketnih potovanj, pravic potnikov, producentske odgovornosti itd. Ta pravila se uporabljajo
kot lex specialis v razmerju do splošnega obligacijskega prava držav članic in pridejo v poštev
zgolj v primerih, ko gre za pogodbe, sklenjene med trgovci3 in potrošniki (razmerje B2C).
Politika varstva potrošnikov v EU namreč temelji na logiki, da je potrošnik šibkejša pogodbena
stranka, ki potrebuje posebno varstvo. Zato je v razmerjih med trgovci in potrošniki potreben
odmik od splošnega načela avtonomije volje strank oziroma pogodbene svobode.4 Pri tem se
postavi vprašanje: kdo je potrošnik, torej subjekt, ki ga je treba v pogodbenem razmerju posebej
1 Besedilo 12. člena PDEU (UL C 202, 1. 3. 2020): »Pri opredeljevanju in izvajanju drugih politik in dejavnosti
Unije se upoštevajo zahteve varstva potrošnikov.«
2 Glej 38. člen Listine EU o temeljnih pravicah (UL C 326, 26. 10. 2012), ki določa: »Politike Unije zagotavljajo
visoko raven varstva potrošnikov.«
3 Ta prispevek uporablja pojem »trgovci« kot krovni pojem za profesionalne osebe, ki na trgu ponujajo svoje blago
ali storitve, ne glede na njihovo opredelitev v posameznem splošnem ali področnem aktu na ravni EU ali na nacio
nalni ravni z izrazi, kot so na primer trgovci, ponudniki storitev, gospodarski subjekti (tako jih opredeljuje na primer
Obligacijski zakonik (OZ), Uradni list RS, št. 97/07 in nasl).
4 Glej Colombi Ciacchi; glej tudi Weatherill, Vogenauer in Weingerl.
202
V.
Družbena omrežja pred sodišči
zaščiti?5 Ta opredelitev je ključnega pomena za določanje pristojnosti sodišč in uporabe prava v
čezmejnih razmerjih6 ter za določanje relevantnega procesnega in materialnega prava.
V tradicionalnih pogodbenih razmerjih sta vlogi trgovca in potrošnika jasno določeni in raz
mejeni. Trgovec je profesionalna oseba, ki na trgu ponuja blago ali storitve, potrošnik pa je
fizična oseba, ki nastopa kot kupec blaga ali uporabnik storitve. Gre za t. i. binarno delitev,
na kateri temelji tradicionalna opredelitev potrošnika v sekundarni zakonodaji EU in sodni
praksi Sodišča EU. Uporablja se funkcionalni pristop: pomemben je namen pogodbenega
razmerja.7 Skladno s tem pristopom je urejena tudi opredelitev pojma »potrošnik« v Zakonu o
varstvu potrošnikov (ZVPot),8 ki v 1. členu določa, da je potrošnik fizična oseba, ki pridobiva
ali uporablja blago in storitve za namene izven njegove poklicne ali pridobitne dejavnosti.9
Z razvojem digitalne ekonomije se EU vedno bolj posveča izgradnji enotnega digitalnega trga
EU, s tem pa tudi vprašanjem varstva potrošnikov v digitalnem okolju. Pri razmerjih na spletu
ni vedno jasno, kdo je šibkejša stran, ki potrebuje zaščito.10 Posledično se pojavi vprašanje,
ali je klasična binarna delitev še vedno ustrezna za opredelitev potrošnika (oziroma šibkejše
stranke, ki je upravičena do posebnega varstva) v posameznem pogodbenem razmerju v di
gitalnem okolju. V digitalnem okolju je namreč meja med trgovcem in potrošnikom pogosto
zabrisana.11 Presojo, ali gre v konkretni zadevi za potrošniško razmerje ali ne, mora nacionalno
sodišče opraviti po uradni dolžnosti, upoštevaje načelo iuria novit curia.12
5 Prispevek se osredotoča zgolj na opredelitev pojma »potrošnik«, ne pa tudi na različne normativne tipe potrošnika,
ki jih pravo EU varuje, na primer »povprečno obveščen potrošnik« (Sodišče EU uporablja ta standard in ga opisuje
kot »povprečni potrošnik, normalno obveščen ter razumno pozoren in preudaren«) ali »ranljiv potrošnik«. Glej Reich
in dr., Leczykiewicz in Weatherill.
6 Glej na primer posebno sodno pristojnost za potrošniške pogodbe, sprva urejeno v 15. in 16. členu Uredbe Sveta
(ES) št. 44/2001 z dne 22. decembra 2000 o pristojnosti in priznavanju ter izvrševanju sodnih odločb v civilnih
in gospodarskih zadevah (UL L 12, 16. 1. 2001, v nadaljevanju: Bruselj I), ki je bila nadomeščena z Uredbo (EU)
št. 1215/2012 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 12. decembra 2012 o pristojnosti in priznavanju ter izvrševanju
sodnih odločb v civilnih in gospodarskih zadevah (UL L 351, 20. 12. 2012, v nadaljevanju: Bruselj I bis; pristojnost za
potrošniške pogodbe je urejena v 17.–19. členu). Glede uporabe prava glej 7. člen Uredbe (ES) št. 593/2008 Evrop
skega parlamenta in Sveta z dne 17. junija 2008 o pravu, ki se uporablja za pogodbena obligacijska razmerja (UL L
177, 4. 7. 2008, v nadaljevanju: Rim I). Vsebinsko področje uporabe in določbe uredbe Rim I morajo biti skladni z
uredbo Bruselj I oziroma Bruselj I bis (glej 7. točko preambule k uredbi Rim I).
7 Več o tem v 2. podpoglavju.
8 Uradni list RS, št. 20/98 in nasl.
9 O pravu in politiki varstva potrošnikov s poudarkom na slovenski ureditvi glej Vlahek in Damjan.
10 Glej Sporočilo Komisije Evropskemu parlamentu, Svetu, Evropskemu ekonomskosocialnemu odboru in Odbo
ru regij: Evropska agenda za sodelovalno gospodarstvo, COM(2016) 356 final, 2. 6. 2016 (v nadaljevanju: Sporočilo
Komisije), str. 8. Glej tudi Hatzopoulos.
11 Riefa (2015), str. 22–33; Micklitz, str. 266.
12 Glej na primer sodbo Sodišča EU v zadevi C168/05, Mostaza Claro, z dne 25. 10. 2006, ECLI:EU:C:2006:675,
točka 28. Glej tudi sodbo in sklep VSL II Cp 228/2019 z dne 12. 6. 2019: »Sodišče mora ves čas po uradni dolžnosti
Petra Weingerl
Potrošnik kot uporabnik spletnih storitev 203
Namen prispevka je prikazati, da je uporaba klasične binarne delitve na trgovca in potrošnika
v digitalnem okolju otežena. Za presojo statusa potrošnika je ključnega pomena sodna praksa
Sodišča EU, saj je to sodišče edino pristojno za razlago avtonomnih pojmov prava EU, kot je
tudi pojem »potrošnik«, ki ga je v nacionalni pravni red prenesel ZVPot. Prispevek bo najprej
predstavil klasično opredelitev pojma »potrošnik« v EU, nato pa bo analiziral tri zadeve, ki
jih je Sodišče EU, obravnavalo v zvezi s konceptom potrošnika kot uporabnika družbenega
omrežja oziroma interneta v treh različnih kontekstih: prva se nanaša na spletna družbena
omrežja, katerih značilnost je, da pogodbeno razmerje traja daljše časovno obdobje (Schrems
proti Facebooku),13 druga na sodelovalno oziroma delitveno platformo (Kamenova),14 tretja pa
na status uspešnega igralca spletnega pokra (Personal Exchange Information).15
2. Klasična opredelitev pojma potrošnika v pravu EU16
2.1. Funkcionalna delitev glede na namen pogodbe: objektivni pojem
potrošnika, ki se presoja restriktivno
Čeprav v pravu EU ni enotne definicije pojma »potrošnik«, so si različne ureditve na področju
varstva potrošnikov načeloma podobne v ključnih elementih, saj temeljijo na binarnem
razlikovanju med pojmoma trgovca in potrošnika.17 Skladno s tem razlikovanjem je trgovec
oseba, ki »deluje za namene v zvezi s svojo trgovsko, poslovno, obrtno dejavnostjo ali svobod
no poklicno dejavnostjo«.18 Potrošnik pa je fizična oseba, ki »deluje za namene izven svoje
upoštevaje načelo iuria novit curia paziti, ali je stranka napram gospodarski družbi potrošnik in stranko opozoriti na
pravice, ki iz tega izhajajo. Glej sodbo C497/13, Faber v Autobedrijf Hazet.«
13 Sodba Sodišča EU v zadevi C498/16, Maximilian Schrems proti Facebook Ireland Limited, z dne 25. 1. 2018,
ECLI:EU:C:2018:37.
14 Sodba Sodišča EU v zadevi C105/17, Komisia za zashtita na potrebitelite proti Evelini Kamenovi, z dne 4. 10.
2018, ECLI:EU:C:2018:808.
15 Sodišče EU v zadevi C774/19, Personal Exchange Information, tekoča zadeva.
16 To poglavje je povzeto po Weingerl 2018a, str. 5–9.
17 Za več o klasični opredelitvi pojma »potrošnik« v pravu EU glej Kingisepp in Värv; Hondius.
18 Na primer točka b 2. člena Direktiva Evropskega parlamenta in Sveta 2005/29/ES z dne 11. maja 2005 o
nepoštenih poslovnih praksah podjetij v razmerju do potrošnikov na notranjem trgu ter o spremembi Direktive
Sveta 84/450/EGS, direktiv Evropskega parlamenta in Sveta 97/7/ES, 98/27/ES in 2002/65/ES ter Uredbe (ES)
št. 2006/2004 Evropskega parlamenta in Sveta (Direktiva 2005/29/ES o nepoštenih poslovnih praksah, UL L 149,
11. 6. 2005). Podobno tudi 1. točka 2. člena Direktiva 2011/83/EU Evropskega parlamenta in Sveta z dne 25. ok
tobra 2011 o pravicah potrošnikov, spremembi Direktive Sveta 93/13/EGS in Direktive 1999/44/ES Evropskega
parlamenta in Sveta ter razveljavitvi Direktive Sveta 85/577/EGS in Direktive 97/7/ES Evropskega parlamenta in
Sveta (UL L 304, 22. 11. 2011, v nadaljevanju: Direktiva 2011/83 o pravicah potrošnikov) in točka b 2. člena Direk
tiva Sveta 93/13/EGS z dne 5. aprila 1993 o nedovoljenih pogojih v potrošniških pogodbah (UL L 95, 21. 4. 1993,
v nadaljevanju: Direktiva 93/13 o nepoštenih pogodbenih pogojih).
204
V.
Družbena omrežja pred sodišči
trgovske, poslovne, obrtne dejavnosti ali svobodne poklicne dejavnosti«.19 Za trgovca je upo
rabljena pozitivna definicija, za potrošnika pa negativna. V okviru razlage pojma potrošnika v
zvezi z uredbo Bruselj I je Sodišče EU odločilo, da se ta pojem vedno nanaša le na končnega
potrošnika, ki je fizična oseba.20
Iz navedenega sledi, da je pojem potrošnika v pravu EU objektiven. Presoja se glede na funk
cionalno merilo, in sicer ali se obravnavano pogodbeno razmerje uvršča v okvir dejavnosti, ki
se ne opravljajo za poslovne ali poklicne namene.21 Ključno vprašanje je torej, ali je namen
pogodbe poklicne ali zasebne narave. Pri presoji tega pojma, ki ga je treba razlagati restriktiv
no, se mora nacionalno sodišče osredotočiti na položaj te osebe v določeni pogodbi glede na
naravo in cilj te pogodbe.22 Subjektivni položaj te osebe ne igra vloge pri opredelitvi, ali gre za
potrošnika ali ne.23 Iz tega torej sledi, da profesionalno znanje neke osebe ne vpliva na presojo,
ali je ta oseba v določenem pogodbenem razmerju šibkejša stranka in s tem upravičena do
posebnega varstva.
Sodišče EU je večkrat ponovilo, da se sistem varstva potrošnikov v EU opira na predpostavko,
da je potrošnik v razmerju do trgovca v podrejenem položaju glede pogajalske sposobnosti in
ravni obveščenosti.24 Čeprav je potrošnik včasih zaradi narave svojega poklica o svojih pra
vicah in obveznostih dobro obveščen (na primer odvetnik ali profesor prava, ki se ukvarja s
konkretnim področjem), sistem temelji na zamisli, da mu je treba zagotoviti primerno varstvo
kot pogodbeni stranki, ki velja za gospodarsko šibkejšo in pravno manj izkušeno od sopogod
19 Na primer točka a 2. člena Direktive 2005/29/ES o nepoštenih poslovnih praksah. Podobno tudi drugi odstavek
2. člena Direktive 2011/83 o pravicah potrošnikov in točka c 2. člena Direktive 93/13 o nepoštenih pogodbenih
pogojih.
20 Sodba Sodišča EU v zadevi C419/11, Česká spořitelna, a.s. proti Gerald Feichter, z dne 14. 3. 2013, EC
LI:EU:C:2013:165, točka 32, sklicujoč se na sodno prakso v zvezi z Bruseljsko konvencijo. Uredbi Bruselj I in Rim I
ne govorita o fizični osebi, temveč zgolj o »osebi«, vendar je Sodišče EU s svojo razlago pojasnilo, da so s tem mišljene
fizične osebe.
21 Sklepa Sodišča EU v zadevah C534/15, Pavel Dumitraș and Mioara Dumitraș proti BRD Groupe Société Générale
– sucursala Satu Mare, z dne 14. 9. 2016, ECLI:EU:C:2016:700, točka 32; in C74/15, Dumitru Tarcău and Ileana
Tarcău proti Banca Comercială Intesa Sanpaolo România SA in drugim, z dne 19. 11. 2015, ECLI:EU:C:2015:772,
točka 27 in navedena sodna praksa. V teh dveh zadevah je Sodišče EU razlagalo točko b 2. člena Direktive 93/13 o
nepoštenih pogodbenih pogojih.
22 Sodba Sodišča EU v zadevi C269/95, Francesco Benincasa proti Dentalkit Srl, z dne 3. 7. 1997,
ECLI:EU:C:1997:337, točka 16. Sodba se nanaša na pojem potrošnika v smislu 13. člena Konvencije o sodni
pristojnosti ter izvrševanju sodnih odločb v civilnih in gospodarskih zadevah (Bruseljska konvencija, UL L 299,
31. 12. 1972, str. 32).
23 Glej sodbo v zadevi Benincasa proti Dentalkit, točka 16.
24 Glej na primer sodbo C618/10, Banco Español de Crédito, z dne 14. 6. 2012, ECLI:EU:C:2012:349, točka 39.
Petra Weingerl
Potrošnik kot uporabnik spletnih storitev 205
benika, ki dejavnost opravlja poklicno ali pridobitno.25 Tako je na primer odvetnik, ki s fizično
ali pravno osebo, ko ta deluje v okviru svoje poklicne dejavnosti, sklene pogodbo, ki ne spada
v dejavnost njegove pisarne in ni povezana z izvajanjem poklica odvetnika, v razmerju do te
osebe zato v podrejenem položaju.26 V takem primeru – tudi če bi se štelo, da ima odvetnik
višjo raven strokovnega znanja – ne bi bilo možno domnevati, da v razmerju do prodajalca ali
ponudnika ni šibkejša stranka.27 Položaj podrejenosti potrošnika v razmerju do prodajalca ali
ponudnika se namreč nanaša tako na raven informacij potrošnika kot tudi na njegovo poga
jalsko moč z vidika pogojev, ki jih je prej sestavil prodajalec ali ponudnik in na vsebino katerih
ta potrošnik nima vpliva.28
Ker je cilj varstva potrošnikov na ravni EU vzpostavitev (materialne) enakosti med stranka
mi v pogodbah, sklenjenih med potrošnikom in trgovcem, uporabe teh pravil potrošniškega
acquisa ni mogoče razširiti na osebe, glede katerih to varstvo ni utemeljeno.29 Skladno s tem
je Sodišče EU razsodilo, da posebnih pravil o pristojnosti na področju pogodb, ki jih sklenejo
potrošniki, ni mogoče uporabiti za pogodbe, sklenjene med osebama, ki opravljata poslovno
ali poklicno dejavnost (v razmerjih B2B).30 Sodišče EU je prišlo do podobnega zaključka tudi
glede pogodbenega razmerja med potrošniki (C2C oziroma P2P), saj v njem ni neravnotežja
med strankami, ki bi utemeljevalo zaščito šibkejše stranke v razmerju.31 Za razmerja B2B in
C2C zato veljajo splošna pravila obligacijskega prava, ki temeljijo na pogodbeni svobodi ozi
roma avtonomiji volje in načeloma ne posegajo v razmerja med pogodbenimi strankami s pri
vilegiranjem šibkejše strani.32 Kljub vsemu pa morajo nacionalna sodišča, ki odločajo v sporu,
ki poteka izključno med posamezniki, pri uporabi predpisov notranjega prava upoštevati vsa
pravila nacionalnega prava in jih razlagati, če je mogoče, v smislu besedila in namena relevant
nega sekundarnega prava EU, da bi se tako našla rešitev, ki je v skladu s ciljem tega prava.33
25 Sodba Sodišča EU v zadevi C508/12, Walter Vapenik proti Josefu Thurnerju, z dne 5. 12. 2013, EC
LI:EU:C:2013:790, točka 27.
26 Sodba Sodišča EU v zadevi C110/141, Horațiu Ovidiu Costea, z dne 3. 9. 2015, ECLI:EU:C:2015:538 (Costea).
27 Sodba Sodišča EU v zadevi C537/13, Birutė Šiba proti Arūnas Devėnas, z dne 15. 1. 2015, ECLI:EU:C:2015:14,
točka 23.
28 Glej sodbo v zadevi Costea.
29 Sodba v zadevi Walter Vapenik proti Josefu Thurnerju, točka 31. Glej na primer Weingerl 2013.
30 Sodba Sodišča EU v zadevi C89/91, Shearson Lehmann Hutton proti TVB, z dne 19. 1. 1993, ECLI:EU:C:1993:15,
točka 11 in 24.
31 Sodba v zadevi Walter Vapenik proti Josefu Thurnerju, točka 33.
32 Različni pravni sistemi kljub vsemu poznajo določena pravila, ki pomenijo odmik od avtonomije volje, na primer
čezmerno prikrajšanje po 118. členu OZ ali pa oderuška pogodba po 119. členu OZ.
33 Glej v kontekstu Direktive 1999/44/ES Evropskega parlamenta in Sveta z dne 25. maja 1999 o nekaterih vi
dikih prodaje potrošniškega blaga in z njim povezanih garancij (UL L 171, 7. 7. 1999, posebna izdaja v slovenščini,
206
V.
Družbena omrežja pred sodišči
2.2. Mešane pogodbe: zanemarljiv del, ki se nanaša na poklicni namen
V praksi so pogoste t. i. mešane pogodbe. Nanašajo se na dejavnosti, ki se delno izvajajo v
poklicni ali pridobitni namen in delno v zasebni namen. Vprašanje je, ali so takšne pogod
be lahko podvržene pravilom potrošniškega prava. Sodišče EU je status potrošnika v meša
nih pogodbah presojalo v zadevi Gruber, ki je zadevala posebno mednarodno pristojnost za
potroš niške pogodbe po Bruseljski konvenciji.34 Dejansko stanje zadeve se je nanašalo na
kmetov nakup opeke za pokritje kmetije, ki se uporablja deloma v zasebni, deloma pa v po
klicni ali pridobitni namen.
Predložitveno sodišče je zanimalo, ali je treba za odločitev o tem, ali ima pri pogodbi, ki je
delno zasebnega značaja, zainteresirana oseba lastnost potrošnika v smislu 13. člena Bruselj
ske konvencije, kot odločilni element šteti prevlado zasebnega ali poklicnega oziroma pri
dobitnega namena te pogodbe. Sodišče EU je odgovorilo, da je cilj določb (takrat veljavne)
Bruseljske konvencije o posebni pristojnosti za potrošniške pogodbe primerno varstvo osebe,
za katero se domneva, da je v šibkejšem položaju kot njena pogodbena stranka, in iz tega cilja
jasno izhaja, da naj se na te določbe načeloma ne bi sklicevala oseba, ki sklene pogodbo z
namenom uporabe, ki se delno nanaša na njeno poklicno ali pridobitno dejavnost in ki naj bi
bila tej le delno tuja.35 Pri tem je poudarilo, da je možna izjema v primeru, ko bi bila vez med
navedeno pogodbo in poklicno ali pridobitno dejavnostjo te osebe tako rahla, da bi postala
postranskega pomena in bi imela le zanemarljivo vlogo v kontekstu posla, za katerega je bila
sklenjena pogodba in ki se presoja v celoti.36 Sodišče EU je izrecno poudarilo, da prevlada
zasebnega interesa za presojo tega dejstva ni pomembna, razen če prevladuje do te mere, da je
obseg uporabe v zvezi s poklicno ali pridobitno dejavnostjo zanemarljiv.37
2.3. Širša koncepcija pojma uporabnika v določenih okoliščinah
Zgoraj opisana objektivna opredelitev pojma potrošnika je po mnenju nekaterih preozka, saj
iz svojega dometa izključuje osebe, ki bi glede na svoj šibkejši položaj prav tako potrebovale
posebno varstvo.38 Pojavljajo se mnenja, da pri opredelitvi pojma potrošnika ne bi smelo biti
poglavje 15, zvezek 4, str. 223) sodbo Sodišča EU v zadevi C497/13, Froukje Faber proti Autobedrijf Hazet Ochten BV,
z dne 4. 6. 2015, ECLI:EU:C:2015:357, točka 33.
34 Sodba Sodišča EU v zadevi C464/01, Johann Gruber proti Bay Wa AG, z dne 20. 1. 2005, ECLI:EU:C:2005:32
(v nadaljevanju: Gruber).
35 Prav tam, točka 27.
36 Prav tam, točka 39.
37 Prav tam, točka 41.
38 Glej na primer Reich in dr., str. 52.
Petra Weingerl
Potrošnik kot uporabnik spletnih storitev 207
preveč pozornosti posvečene namenu transakcije, temveč položaju, ki ga ima ta oseba na
trgu.39 V tem smislu je potrošnik »pasivni udeleženec na trgu« oziroma homo oeconomicus passi-
vus, ki vstopa v transakcije, da zadovolji svoje potrebe, ne da bi blago ali storitve sam ponujal.40
Nekatera področja prava EU so dejansko razširila pojem potrošnika tako, da se nanašajo na
varstvo uporabnikov.41 Primer sekundarnega akta, ki s tem širi ta pojem, je Storitvena direk
tiva 2006/123,42 ki varuje prejemnike storitev pred diskriminacijo (19.–22. člen te direktive).
Podobno je z Direktivo 90/314 o paketnih potovanjih,43 ki določa, da »potrošnik pomeni
osebo, ki vzame ali privoli vzeti turistični paket (‚glavni pogodbenik‘) ali katera koli druga
oseba, v korist katere je glavni pogodbenik privolil kupiti turistični paket (‚drugi upravičenci‘)
ali katera koli druga oseba, na katero je glavni pogodbenik ali drugi upravičenec prenesel
turistični paket (‚pridobitelj‘)« (četrti odstavek 2. člena te direktive). Tako se posebno varstvo
paketnih potovanj, ki je urejeno s to direktivo, nanaša na uporabnike na splošno, torej tudi na
poslovna potovanja. Podobno je z varstvom pravic potnikov v letalskem prometu, ki pripada
vsem potnikom, ne glede na namen njihovega potovanja.44
Na področju finančnih storitev je varstvo še širše, saj se pojem potrošnika ne nanaša na namen
pogodbe, temveč na neprofesionalnost pogodbene stranke, ki je lahko tudi vlagateljica ali
imetnica zavarovalne police.45 V tem primeru je torej pojem subjektiven.
3. Potrošnik kot uporabnik storitev spletnih družbenih omrežij, ki so
namenjena uporabi v daljšem časovnem obdobju: se lahko status
potrošnika skozi čas izgubi?46
Določene spletne storitve, na primer spletna družbena omrežja, so namenjene uporabi v dalj
šem časovnem obdobju. Pri tem se pojavi vprašanje, ali lahko potrošnik svoj status skozi čas
39 Prav tam, str. 53.
40 Prav tam.
41 Prav tam; Micklitz, str. 26.
42 Direktiva 2006/123/ES Evropskega parlamenta in Sveta z dne 12. decembra 2006 o storitvah na notranjem trgu,
UL L 376, 27. 12. 2006.
43 Direktiva Sveta z dne 13. junija 1990 o paketnem potovanju, organiziranih počitnicah in izletih, UL L 158,
23. 6. 1990.
44 Uredba št. 261/2004 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 11. februarja 2004 o določitvi skupnih pravil glede
odškodnine in pomoči potnikom v primerih zavrnitve vkrcanja, odpovedi ali velike zamude letov ter o razveljavitvi
Uredbe (EGS) št. 295/91, UL L 46, 17. 2. 2004.
45 Reich in dr., str. 53.
46 To poglavje je delno povzeto (in nadgrajeno) po Weingerl 2018a, str. 9–12.
208
V.
Družbena omrežja pred sodišči
izgubi, kadar sklene pogodbo kot potrošnik, kasneje pa začne uporabljati spletno storitev v
svojstvu profesionalne osebe. Primer take spremembe v uporabi spletne storitve je uporaba
elektronske pošte, ki jo posameznik uporablja kot fizična oseba, pozneje pa se začne ukvarjati
s poslovno dejavnostjo in v ta namen uporablja tudi elektronsko pošto. Ali in pod katerimi
pogoji se lahko status potrošnika skozi čas izgubi?
3.1. Dejansko stanje v zadevi Schrems proti Facebooku
Maximilian Schrems je od leta 2008 uporabnik družbenega omrežja Facebook. Svoj račun na
njem je odprl samo za osebne namene. Do vključno leta 2010 je tako svoj račun na Facebooku
uporabljal zgolj za zasebne namene, na primer za izmenjavo fotografij, klepet in objavljanje.
Leta 2011 pa je na Facebooku ustvaril tudi stran, ki jo je sam registriral in ustvaril za to, da na
njej internetne uporabnike obvešča o svojih aktivnostih proti družbi Facebook Ireland, svojih
predavanjih, udeležbah na okroglih mizah in medijskih nastopih ter tudi da prek nje poziva
k zbiranju sredstev in oglašuje svoje knjige. M. Schrems je o svojih aktivnostih zoper do
mnevne kršitve varstva podatkov objavil dve knjigi, med drugim tudi predaval pri strokovnih
organizacijah, včasih za plačilo, registriral je več spletnih mest, kot so blogi, spletne peticije
in akcije za množično zbiranje sredstev, usmerjenih proti toženi stranki v postopku v glavni
stvari. Ustanovil je tudi društvo za uveljavljanje temeljne pravice do varstva podatkov, prejel
je več nagrad in več kot 25.000 oseb z vsega sveta mu je odstopilo svoje zahtevke, da bi jih
uveljavljal v tej zadevi.47
M. Schrems je vložil tožbo proti družbi Facebook Ireland Limited pri sodišču v Avstriji. V
njej je trdil, da je družba kršila njegovi pravici do zasebnosti in do varstva podatkov.48 Čeprav
je družba Facebook Ireland Limited registrirana na Irskem, je M. Schrems tožbo vložil v Av
striji, sklicujoč se na mednarodno pristojnost za potrošnike v skladu z uredbo Bruselj I. Ta za
potrošnike dejansko vzpostavlja forum actoris: potrošnik lahko toži drugo pogodbeno stranko
v kraju svojega stalnega prebivališča.49 Prvostopenjsko sodišče je zavrglo tožbo M. Schremsa
z obrazložitvijo, da tožnik Facebook uporablja tudi poklicno, zaradi česar ne more uveljaviti
pristojnosti za potrošnike. Pritožbeno sodišče mu je glede tega vprašanja pritrdilo, avstrijsko
vrhovno sodišče pa se je v postopku z revizijo kot sodišče zadnje instance odločilo, da o pra
vilni razlagi pojma potrošnika povpraša Sodišče EU. S svojim vprašanjem za predhod no odlo
čanje je spraševalo, ali je treba 15. člen uredbe Bruselj I razlagati tako, da uporabnik zasebnega
47 Dejansko stanje je povzeto po sodbi v zadevi Schrems.
48 Sedem drugih uporabnikov mu je odstopilo svoje zahtevke, v katerih so zatrjevali enake kršitve, potem ko jih
je Schrems k temu pozval na spletu. Ta prispevek ne obravnava vprašanj, ki so povezana z odstopljenimi zahtevki,
temveč se osredotoča zgolj na opredelitev pojma »potrošnik«.
49 Sklepni predlogi generalnega pravobranilca Bobka v zadevi Schrems.
Petra Weingerl
Potrošnik kot uporabnik spletnih storitev 209
računa na Facebooku ne izgubi svojega statusa potrošnika v smislu tega člena, kadar objavlja
knjige, vodi predavanja, upravlja spletna mesta, zbira sredstva in mu številni potrošniki odsto
pijo zahtevke, da jih uveljavlja pred sodišči.
Vprašanje se torej nanaša na časovno komponento pojma potrošnika – je ta status mogoče s
časom izgubiti?
3.2. Pojem potrošnika in časovna komponenta: statični ali dinamični pristop?
Da bi Sodišče EU lahko odgovorilo na postavljeno vprašanje o predhodnem odločanju, je
moralo najprej odgovoriti na vprašanje: kdo je potrošnik? V pravu EU se potrošnik šteje za
šibkejšo stranko, ki potrebuje posebno varstvo. V ta namen uredba Bruselj I za potrošnike
določa posebno mednarodno pristojnost. Bistvo postavljenega vprašanja je, kot ga je povzel
generalni pravobranilec Bobek, ali lahko »potrošnik«, ki intenzivno sodeluje v sodnih sporih,
objavlja knjige, vodi predavanja in upravlja spletna mesta, postopoma postane »profesionalna
pravdna stranka v potrošniških zadevah« in torej ne potrebuje več posebnega varstva.50
Sodišče EU je v svoji sodbi najprej spomnilo, da je po ureditvi v uredbi Bruselj I splošno
načelo pristojnost sodišč države članice, na ozemlju katere ima tožena stranka stalno prebi
vališče. Zato se pravila o pristojnosti, ki odstopajo od tega splošnega načela, kot v primeru
potrošniških pogodb, razlagajo ozko, in sicer v smislu, da razlaga, ki bi presegala primere, ki
jih navedena uredba izrecno omenja, ni mogoča.51 Ob tem je poudarilo, da je za zagotovitev
spoštovanja ciljev, ki jim sledi zakonodajalec EU na področju potrošniških pogodb, kot tudi
z vidika skladnosti prava EU treba upoštevati tako razlago pojma potrošnika, kot jo je So
dišče EU podalo v kontekstu uredbe Bruselj I, in tudi pojem potrošnika iz drugih predpisov
prava EU.52 Pri tem se je Sodišče EU oprlo na objektivni pojem potrošnika, saj je skladno z
relevantno sodno prakso odločilo, da ga je treba v smislu 15. in 16. člena uredbe Bruselj I raz
lagati restriktivno ter se sklicevati na položaj te osebe v okviru določene pogodbe v povezavi z
naravo in namenom te pogodbe, ne pa na subjektivni položaj te osebe, saj se ista oseba lahko
šteje za potrošnika v okviru določenih transakcij in za gospodarski subjekt v okviru drugih.53
Glede namena pogodbe je sledilo svoji odločitvi v zadevi Gruber.54 Tako je spomnilo, da se
oseba skladno s to zadevo lahko sklicuje na določbe o mednarodni pristojnosti za potrošnike,
če pogodba ni sklenjena v profesionalni ali poklicni namen. Kadar gre za mešane pogodbe, je
50 Prav tam.
51 Zadeva Schrems, točka 27, sklicujoč se na zadevo Gruber.
52 Zadeva Schrems, točka 28.
53 Zadeva Schrems, točka 29, sklicujoč se na zadevi Gruber in Benincasa.
54 Zadeva Schrems, točke 29–32.
210
V.
Družbena omrežja pred sodišči
to možno le, če je del, ki se nanaša na poklicni namen, zanemarljiv (in ne samo neprevladujoč).
Za presojo je ključno merilo namen v času sklenitve pogodbe.
Sodišče EU je navedlo, da bo nacionalno sodišče za presojo namena pogodbe moralo ugoto
viti, ali obstajata dve različni pogodbi, in sicer ena za stran na Facebooku in druga za račun
na Facebooku, ali pa sta tako Facebookov račun kot Facebookova stran zajeta z enim samim
pogodbenim razmerjem, in iz tega izpeljati posledice glede statusa potrošnika. Opozorilo je,
da niti morebitna pogodbena vez med Facebookovim računom in Facebookovo stranjo ne
določa vnaprej presoje navedenega statusa.55 Ta se presoja glede na namen pogodbe. Glede
tega je v okviru presoje pri storitvah spletnih družbenih omrežij, ki so namenjene uporabi v
daljšem časovnem obdobju, treba upoštevati zlasti nadaljnji razvoj koriščenja teh storitev.56
Tako se lahko stranka, ki koristi take storitve, sklicuje na status potrošnika zgolj, če koriščenje
teh storitev, ki je v glavnem nepoklicno in za katero je sprva sklenila pogodbo, ni nato postalo
v glavnem poklicno.57 Sodišče EU je torej posebej poudarilo pomen časovne komponente za
status potrošnika – pri storitvah spletnih družbenih omrežjih je treba upoštevati, da se namen
sčasoma lahko spremeni.
Sodba Sodišča EU v zadevi Schrems je torej na vprašanje, ali dejstvo, da je pogodba sklenjena
v digitalnem okolju, vpliva na opredelitev pojma potrošnika, odgovorila pogojno pritrdilno.
Sodišče EU se načeloma zavzema za statični pristop k opredelitvi pojma potrošnika. Vendar
pa pri tem ne gre zanemariti vsakodnevne realnosti, v kateri lahko pride do dejanske spre
membe namena (zasebni/poklicni namen) uporabe določene spletne aplikacije, platforme,
elektronskega računa ipd. Zato določene okoliščine primera upravičujejo bolj dinamičen pri
stop, skladno s katerim lahko potrošnik skozi daljše časovno obdobje svoj status tudi izgubi, s
tem pa ni več upravičen do varstva na podlagi pravil potrošniškega prava, ki varujejo šibkejšo
stranko pogodbe.
Glede vprašanja, ali se potrošniku lahko odvzame ta status zaradi strokovnega znanja, ki ga
pridobi na področju, ki zajema določene storitve, je Sodišče EU poudarilo – skladno z objek
tivnim testom –, da je ta status neodvisen od znanja in informacij, s katerimi ta oseba dejansko
razpolaga.58
Sodišče EU se je torej odločilo, da bo pri presoji pojma potrošnika v okviru digitalne ekono
mije za spletna družbena omrežja uporabilo objektivni test. Glede na to, da gre pri družbenem
omrežju, kot je Facebook, za uporabo storitev, se zdi zapravljena priložnost, da se Sodišče
55 Prav tam, točka 36.
56 Prav tam, točka 37.
57 Prav tam, točka 38.
58 Prav tam, točka 39.
Petra Weingerl
Potrošnik kot uporabnik spletnih storitev 211
EU ni odločilo za širši domet varstva, na primer podobno kot v okviru Storitvene direktive,
ki varuje pred diskriminacijo vse uporabnike storitev, ne glede na namen pogodbe. Glede na
to, da uporabnik storitev v primeru odpiranja računa ali strani na Facebooku sklepa pogodbo
z multinacionalko, ki sistematično krši pravila o varstvu zasebnosti in o varstvu podatkov, se
zdi, da bi morale biti tudi osebe, ki uporabljajo Facebookovo stran v svoje poslovne namene,
upravičene do posebnega varstva, ki je namenjeno šibkejšim strankam.
4. Potrošnik na internetu: kaj spada v sfero »poklicne ali poslovne
dejavnosti«
4.1. Široko zasnovan pojem trgovca: tudi fizična oseba, ki prodaja blago
na spletu?
Skladno z binarno delitvijo potrošnik/trgovec je Sodišče EU presodilo, da se pojem »trgovec«
določi glede na »korelativen, vendar antinomičen pojem ‚potrošnik‘, ki se nanaša na vsakega
posameznika, ki ne deluje v okviru poslovne ali poklicne dejavnosti«.59 Za trgovca je torej
nujno, da deluje v okviru poslovne ali poklicne dejavnosti. V kontekstu digitalne ekonomije
se postavi vprašanje, kaj spada v sfero »poklicne ali poslovne dejavnosti«. Čeprav so bili posa
mezniki vedno udeleženi v medsebojnih transakcijah na trgu, ki so se tradicionalno presojale
s splošnimi pravili obligacijskega prava, saj je šlo za razmerja C2C (oziroma P2P), pa takšne
transakcije dobivajo nove razsežnosti v okviru spletnih platform sodelovalnega gospodarstva.
Kot ugotavlja odbor Evropskega parlamenta, so sodelovalni poslovni modeli »bolj zapleteni
in raznoliki, za njih pa je značilna drugačna raven decentralizacije, deprofesionalizacije in
udeležbe novih gospodarskih subjektov, enakovrednih partnerjev oziroma proizvajalcev – po
trošnikov. Poleg tega je težko jasno ločiti med profesionalnimi ponudniki storitev oziroma
trgovci in potrošniki zaradi raznolikih odnosov, saj potrošnik nastopi v vlogi ponudnika sto
ritev v transakciji med potrošniki (C2C oziroma P2P) ali v transakciji med potrošnikom in
podjetjem.«60 Gre za t. i. hibridne potrošnike.61
V sodelovalnem gospodarstvu in njegovih poslovnih modelih obstajajo trije glavni tipi akter
jev: (1) ponudniki storitev – fizične osebe, ki občasno (peers) ali profesionalno nudijo storitve
(blago, znanje, čas – proti plačilu ali brezplačno); (2) uporabniki teh storitev, ter (3) sodelo
59 Sodba Sodišča EU v zadevi C59/12, BKK Mobil Oil Körperschaft des öffentlichen Rechts proti Zentrale zur Be-
kämpfung unlauteren Wettbewerbs eV, z dne 3. 10. 2013, ECLI:EU:C:2013:634, točka 33. V tej zadevi je Sodišče EU
presojalo besedilo točke b 2. člena Direktive 2005/29/ES o nepoštenih poslovnih praksah.
60 Obrazložitev predloga resolucije Evropskega parlamenta o Evropski agendi za sodelovalno gospodarstvo,
COM(2016)0356 – (2016/0000(INI)), 22. 12. 2016.
61 Riefa 2015, str. 22–33; Riefa 2012, str. 395; glej tudi Haztopolous.
212
V.
Družbena omrežja pred sodišči
valne platforme, ki v realnem času povežejo ponudbo in povpraševanje ter omogočajo tran
sakcije.62 V tem kontekstu je najprej treba ločiti med odgovornostjo sodelovalne platforme in
odgovornostjo ponudnika blaga ali storitev, ki to platformo uporablja za svojo dejavnost. Pra
vo varstva potrošnikov EU se uporablja za vsako sodelovalno platformo, ki se šteje za trgovca
in je vključena v »poslovne prakse« v razmerju do potrošnikov. Ponudniki takšnega blaga ali
storitev se prav tako štejejo za trgovce, če delujejo skladno s svojim poslovnim ali poklicnim
namenom. Pri tem je glavno vprašanje, pod katerimi pogoji se ponudnik take storitve pri
zagotavljanju storitev med sorodnimi akterji šteje za trgovca.63
V tem kontekstu je bolgarsko upravno sodišče v zadevi Kamenova postavilo vprašanje za pred
hodno odločanje, in sicer ali je določbe Direktive 2005/29 o nepoštenih poslovnih praksah
treba razlagati tako, da dejavnost fizične osebe, ki je na spletnem mestu registrirana za prodajo
blaga in je na tem spletnem mestu sočasno objavila osem oglasov za prodajo različnega blaga
(novega in rabljenega), pomeni dejavnost trgovca v smislu binarne opredelitve pojmov trgovca
in potrošnika.64 V tej zadevi gre torej za presojo, ali se lahko fizična oseba, ki odplačno ponuja
svoje blago prek sodelovalne platforme, šteje za trgovca in je s tem podvržena pravilom o
pošteni poslovni praksi skladno z Direktivo 2005/29/ES o nepoštenih poslovnih praksah.65
Sodišče EU je opozorilo na široko zasnovani pojem trgovca v Direktivi 2005/29/ES o nepo
štenih poslovnih praksah, ki se nanaša na »vsako fizično ali pravno osebo«, ki opravlja odplač
no dejavnost v zvezi z njeno poslovno ali poklicno dejavnostjo, in iz njenega področja uporabe
ne izključuje niti subjektov, ki opravljajo naloge v splošnem interesu, niti javnopravnih su
bjektov.66 Sodišče EU je poudarilo, da enako velja glede opredelitve pojma trgovca v Direktivi
2011/83 o pravicah potrošnikov.67 Ponovilo je, da je skladno s sodno prakso smisel in obseg
pojma »trgovec treba določiti glede na korelativen, vendar antinomičen pojem ‚potrošnik‘, ki
pomeni vsakega posameznika, ki ne deluje v okviru poslovne ali poklicne dejavnosti«,68 ter da
»je potrošnik v razmerju do trgovca v podrejenem položaju, saj je treba šteti, da je ekonomsko
šibkejši in pravno manj izkušen kot njegov sopogodbenik«.69
62 Obrazložitev predloga resolucije Evropskega parlamenta o Evropski agendi za sodelovalno gospodarstvo,
COM(2016)0356 – (2016/0000(INI)), 22. 12. 2016. Ta del je povzet po Weingerl 2018b.
63 Glej Sporočilo Komisije, str. 9.
64 Zadeva Kamenova.
65 Prav tam, točka 20.
66 Prav tam, točka 30; zadeva BKK Mobil Oil Körperschaft des öffentlichen Rechts, točka 32.
67 Zadeva Kamenova, točka 31.
68 Prav tam, točka 33.
69 Prav tam, točka 34.
Petra Weingerl
Potrošnik kot uporabnik spletnih storitev 213
Pojem trgovca v smislu točke b 2. člena Direktive 2005/29/ES o nepoštenih poslovnih prak
sah in 2. točke 2. člena Direktive 2011/83 o pravicah potrošnikov je torej funkcionalni pojem,
kar pomeni, da je treba presoditi, ali se pogodbeno razmerje ali poslovna praksa uvrščata v
okvir dejavnosti, ki jih oseba opravlja poslovno ali poklicno.70 Kot je presodilo Sodišče EU,
bi bilo to fizično ali pravno osebo mogoče šteti za trgovca v smislu točke b 2. člena Direk
tive 2005/29/ES o nepoštenih poslovnih praksah in 2. točke 2. člena Direktive 2011/83 o
pravicah potrošnikov, če bi ta delovala »za namene v zvezi s svojo trgovsko, poslovno, obrtno
dejavnostjo ali svobodno poklicno dejavnostjo« oziroma v imenu ali na račun trgovca.71
Pri vprašanju, ali fizična oseba, ki na spletni platformi objavi več oglasov za prodajo različnega
blaga, spada pod pojem trgovca, je treba za opredelitev trgovca ubrati »različne pristope glede
na posamezen primer«.72 V ta namen bo moralo predložitveno sodišče zlasti preveriti,
»ali je bila prodaja na spletni platformi opravljena organizirano, ali ima ta prodaja pridobiten
namen, ali ima prodajalec informacije in strokovno znanje glede proizvodov, ki jih prodaja, ki
jih potrošnik nima nujno, tako da je prodajalec zaradi tega v ugodnejšem položaju v razmer
ju do navedenega potrošnika, ali ima prodajalec pravni status, ki mu omogoča opravljanje
trgovskih poslov, in koliko je spletna prodaja povezana s trgovsko ali poklicno dejavnostjo
prodajalca, ali je prodajalec zavezanec za DDV, ali je prodajalec, ki deluje v imenu ali za
račun nekega trgovca ali prek druge osebe, ki deluje v njegovem imenu in za njegov račun,
prejel plačilo ali del dobička, ali prodajalec kupuje nove ali rabljene izdelke za nadaljnjo
prodajo, zaradi česar je ta dejavnost redna, pogosta in/ali sočasna z njegovo poslovno ali
poklicno dejavnostjo, in ali so vsi izdelki, ki so na prodaj, iste vrste ali vrednosti, zlasti če se
ponudba nanaša na omejeno število izdelkov«.73
Ta merila niso ne izčrpna ne izključna, tako da načeloma izpolnjevanje enega ali več teh meril
samo po sebi ne določa, kako je treba spletnega prodajalca opredeliti glede na pojem trgovca.74
Kot je opozorilo Sodišče EU, golo dejstvo, da ima prodaja pridobitni namen ali da neka oseba
sočasno na spletni platformi objavi nekaj oglasov za prodajo novega in rabljenega blaga, še ni
dovolj, da bi se ta oseba opredelila kot trgovec v smislu navedenih direktiv.75
70 Prav tam, točka 35.
71 Prav tam, točka 35.
72 Prav tam, točka 37.
73 Prav tam, točka 38.
74 Prav tam, točka 39.
75 Prav tam, točka 40.
214
V.
Družbena omrežja pred sodišči
4.2. Potrošnik na internetu: uspešen igralec spletnega pokra
Ta del prispevka bo obravnaval tekočo zadevo, v okviru katere je Vrhovno sodišče RS posta
vilo vprašanje za predhodno odločanje.76
Gre za spor z mednarodnim elementom, v katerem je tožnik fizična oseba, ki ima prebivališče
v Sloveniji, toženka pa je pravna oseba in gospodarska družba s sedežem na Malti. Odprlo se
je vprašanje, katera od obeh navedenih držav ima jurisdikcijo za odločanje v tej zadevi. Tožnik
je igralec spletnega pokra, ki od toženke zahteva, naj mu izplača 226.850,21 evra, ki si jih je
z igranjem pokra priigral na njeni spletni strani www.mybet.com v obdobju med 31. 3. 2010
in 10. 5. 2011. Toženka, ki je bila organizatorka te spletne igralnice, mu je priigrana denarna
sredstva zasegla in si jih prilastila z utemeljitvijo, da je tožnik z uporabo več uporabniških
računov kršil njena pravila igranja.
Kot je poudarilo Vrhovno sodišče RS, je presoja o jurisdikciji odvisna od vprašanja, ali je
tožnika mogoče šteti za potrošnika v skladu s pravom EU. Tožnik zastopa stališče, da je imel
status potrošnika, zato je podana izbirna pristojnost slovenskih sodišč glede na kraj njegovega
prebivališča. Toženka zastopa nasprotno stališče, da tožnik kot profesionalni igralec pokra
potrošniškega statusa ni imel, zato je podana splošna pristojnost sodišč na Malti, kjer ima
toženka svoj sedež poslovanja.
Vrhovno sodišče je v vprašanju za predhodno odločanje vprašalo,
»ali je treba prvi odstavek 15. člena Uredbe 44/2001 razlagati tako, da se kot pogodba, ki jo
sklene potrošnik za namen, za katerega se šteje, da je izven njegove pridobitne ali poklicne
dejavnosti, šteje tudi pogodba za igranje spletne igre pokra, ki jo sklene posameznik preko
spleta na daljavo s tujo prirediteljico spletnih iger in pod njenimi Splošnimi pogoji po
slovanja, pri čemer se posameznik več let preživlja s tako pridobljenim dohodkom oziroma
zaslužkom od igranja pokra, čeprav tovrstne dejavnosti nima uradno registrirane in je tudi
sicer drugim na trgu ne ponuja kot plačljivo storitev«.77
Sodišče prve stopnje je sprejelo stališče, da je tožnik deloval kot potrošnik zunaj poklicne ali
pridobitne dejavnosti. Tako je sprejelo pristojnost slovenskih sodišč glede na kraj njegovega
prebivanja, ki je v Sloveniji. To je potrdilo tudi drugostopenjsko sodišče,78 zoper sodbo pa
je toženka vložila revizijo na Vrhovno sodišče RS. V pretežni meri izpodbija prav zaključek
nižjih sodišč o tem, da je bil tožnik potrošnik, ki je deloval zunaj svoje poklicne ali pridobitne
dejavnosti. Pri tem toženka opozarja na obseg in pomen tožnikove dejavnosti ter poudarja, da
vse ugotovljene dejanske okoliščine primera kažejo na to, da se je tožnik kot izjemno uspešen
76 Zadeva Personal Exchange Information.
77 Besedilo je dostopno na: (2. 12. 2020).
78 Sodba in sklep VSL II Cp 1313/2017 z dne 27. 9. 2017, ECLI:SI:VSLJ:2017:II.CP.1313.2017.
Petra Weingerl
Potrošnik kot uporabnik spletnih storitev 215
igralec pokra s tem preživljal in je šlo za njegovo poklicno oziroma pridobitno dejavnost, ki je
bila njegov edini vir dohodka. Izpostavlja še, da je uspeh pri pokru odvisen od znanja in veščin,
ne le od sreče, saj lahko igralec zasluži le tako, da njegovi sotekmovalci izgubijo.
Sodišče EU v zadevi še ni odločilo. Navedbe tožene stranke, da je uspeh pri pokru odvisen
od znanja in veščin, pri opredelitvi pojma potrošnik ne bi smele biti relevantne, saj je glede na
prej opisano sodno prakso Sodišča EU ta pojem objektiven, profesionalno znanje neke osebe
pa ne igra vloge pri presoji, ali je ta oseba v določenem pogodbenem razmerju šibkejša stranka
in s tem upravičena do posebnega varstva.
Je v tem primeru ustrezna logika varstva potrošnikov? Zdi se, da je ključni dejavnik, ki naj bi
kazal na to, da varstvo potrošnikov v tem primeru morda ni utemeljeno, visok zaslužek igralca
pokra, ki se s tem zaslužkom tudi preživlja. V tem kontekstu je zanimiva primerjava položaja
spletnega igralca pokra z igralcem klasičnih iger na srečo. Če je nekdo uspešen v igralnici in
zasluži več sto tisoč evrov, ali ga igralnica lahko zgolj na temelju dobitka obravnava kot osebo,
ki ni upravičena do varstva potrošnikov?
Pri presoji, ali gre v konkretnem primeru za potrošnika ali ne, bo treba upoštevati poudarek
Sodišča EU v zadevi Kamenova, da golo preprosto dejstvo, da gre za pridobitni namen, ni do
volj, da bi se določena oseba opredelila kot trgovec. Nadalje bo treba upoštevati, da je potroš
nik v razmerju do trgovca v podrejenem položaju, saj je treba šteti, da je ekonomsko šibkejši
in pravno manj izkušen kot njegov sopogodbenik.79 Za presojo obstoja podrejenega položaja
je pomembno, da je Sodišče EU v zadevi Liga Portuguesa opozorilo, da igre na srečo, ki so
dostopne prek interneta, zaradi neobstoja neposrednega stika med potrošnikom in gospo
darskim subjektom vključujejo drugačna in večja tveganja v zvezi z morebitnimi goljufijami
gospodarskih subjektov v škodo potrošnikom, kot jih vključujejo te igre na zanje običajnih
trgih.80 Spletne igre na srečo torej dodatno vplivajo na podrejen položaj potrošnika v razmerju
do trgovca, ki jih organizira. To je poudarilo tudi drugostopenjsko sodišče:
»Sistem varstva potrošnikov v EU izhaja iz tega, da je potrošnik v razmerju do prodajalca ali
ponudnika v podrejenem položaju glede pogajalske moči in ravni obveščenosti, zaradi česar
privoli v pogoje, ki jih je predhodno sestavil prodajalec, ne da bi lahko vplival na njihovo
vsebino. V primeru spletnih iger na srečo namreč ni neposrednega stika med gospodarskim
subjektom in potrošnikom, zato te vključujejo drugačna in večja tveganja od klasičnih iger
na srečo.«
V konkretnem primeru bi lahko kaj hitro pomislili, da uspešen spletni igralec pokra ni niti
potrošnik, ker zasluži preveč (čeprav to ni odločujoči kriterij!), niti trgovec, ker je v podreje
nem položaju do organizatorja spletnih iger na srečo. Vendar je z vidika obstoječe sekundarne
79 Zadeva Kamenova, točka 34.
80 Sodba Sodišča EU v zadevi C42/07, Liga Portuguesa, z dne 8. 9. 2009, ECLI:EU:C:2009:519, točka 70.
216
V.
Družbena omrežja pred sodišči
zakonodaje EU in sodne prakse Sodišča EU malo verjetno, da bi se Sodišče EU v tej zadevi
odločilo za nov koncept, ki bi zajemal stanje »nekje vmes«. To stanje »nekje vmes« opisuje tudi
Vrhovno sodišče RS, ko v predlogu za predhodno odločanje navaja: »V konkretnem primeru
sta mogoči tako razlaga pojma potrošnik, ki jo ponuja tožnik, kot tudi nasprotna razlaga istega
pojma, ki jo ponuja toženka.«81 Kaj točno je »nasprotna razlaga istega pojma«, torej pojma
potrošnika? Kot je bilo v tem prispevku že večkrat poudarjeno, sta pojma potrošnik in trgovec
korelativna, a antinomična pojma. Nasprotna razlaga pojma potrošnika je v luči sodne prakse
Sodišča EU torej trgovec in ne »nekaj vmes«. Vrhovno sodišče je v tej zadevi sicer prepoznalo
razsežnosti problema, ki ga za spletne storitve pomeni klasična binarna delitev na trgovca in
potrošnika, in v predlogu za predhodno vprašanje poudarilo:
»Gre za zanimivo vprašanje, ki naslavlja aktualen življenjski primer s širšim pomenom. Od
razlage prava, ki jo bo podalo Sodišče Evropske unije, bo odvisno tudi nadaljnje pojmovanje
tovrstnih primerljivih dejavnosti, ki že v zasnovi deloma odstopajo od klasične konceptuacije
potrošništva in postajajo vse bolj priljubljene. Z analogijo bi bilo mogoče mednje uvrstiti
tudi pridobivanje zaslužka z igranjem računalniških igric in druge virtualne aktivnosti, ki
lahko pomenijo novodobno preživljanje in poklic. Tako bodo s podano razlago konceptualno
nujno izzvane tudi nekatere tradicionalne navezne okoliščine, ki so (bile) sicer značilne za
klasično pojmovanje potrošništva.«82
Počakati bo treba na sodbo Sodišča EU, ki bo podala odgovor na to, ali se klasična binarna
delitev lahko uporabi tudi za takšne novodobne primere, kot je preživljanje s spletnimi igrami
na srečo. Glede na omejitve v sekundarni zakonodaji EU se zdi, da Sodišče EU glede tega ne
bi smelo biti preveč kreativno. Vloga Sodišča EU je namreč omejena na razlago kriterijev, ki
opredeljujejo potrošnika in trgovca, kreiranje novih kategorij pa ni del njegove pristojnosti.
Glede na vse večji pomen teh virtualnih aktivnosti v praksi in številne nejasnosti, ki se odpi
rajo, na primer v zvezi z elementi iger na srečo v računalniških igrah (t. i. loot boxes),83 bi bilo
z vidika pravne varnosti zaželeno, da se virtualne aktivnosti, ki omogočajo visoke zaslužke, a
prinašajo tudi številne negativne posledice (začenši z odvisnostjo), uredijo na ravni sekundar
ne zakonodaje EU.
5. Sklep
Prispevek obravnava tri zadeve, v katerih je Sodišče EU odločalo ali še odloča o statusu po
trošnika kot uporabnika spletnih storitev. Zadeva Schrems se nanaša na status potrošnika v
81 Sklep Vrhovnega sodišča RS II Ips 98/2018 z dne 5. 9. 2019, ECLI:SI:VSRS:2019:II.IPS.98.2018, točka 40.
82 Prav tam, točka 43.
83 Glej na primer A. CerulliHarms in dr.
Petra Weingerl
Potrošnik kot uporabnik spletnih storitev 217
okviru pogodbe, sklenjene za uporabo spletnega družbenega omrežja, torej za daljše časovno
obdobje. Zadevi Kamenova in Personal Exchange Information pa obravnavata dobičkonosno
dejavnost posameznikov na spletu – spletno prodajo in igranje spletnih iger na srečo. Te
zadeve nazorno prikažejo, da je uporaba klasične binarne delitve na trgovca in potrošnika v
digitalnem okolju otežena. Za presojo statusa potrošnika je ključnega pomena sodna praksa
Sodišča EU, saj je to edino pristojno za razlago avtonomnih pojmov prava EU, kot je tudi
pojem potrošnika, ki ga je v nacionalni pravni red prenesel ZVPot.
Literatura
CERULLIHARMS, Annette, MÜNSCH, Marlene, THORUN, Christian, MICHAELSEN,
Frithjof, HAUSEMER, Pierre. Loot boxes in online games and their effect on consumers,
in particular young consumers. A study, requested by the Committee on the Internal
Market and Consumer Protection (IMCO), Policy Department for Economic, Sci
entific and Quality of Life Policies. Luxembourg: European Parliament, 2020. Do
stopno na: (2. 12. 2020).
COLOMBI CIACCHI, Aurelia. Party Autonomy as a Fundamental Right in the European Uni
on. European Review of Contract Law, 2010, letn. 6, št. 3, str. 303–318.
HATZOPOULOS, Vassilis. The Collaborative Economy and EU Law. Oxford: Hart Publishing,
2018.
HONDIUS, Ewoud. The Notion of Consumer: European Union versus Member States. Sydney
Law Review, 2006, letn. 28, št. 89, str. 89–98.
KINGISEPP, Margus, in VÄRV, Age. The Notion of Consumer in EU Consumer Acquis and the
Consumer Rights Directive— a Significant Change of Paradigm?. Juridica Internatio-
nal, 2011, letn. XVIII, str. 44–53.
LECZYKIEWICZ, Dorota, in WEATHERILL, Stephen. The Images of the Consumer in EU
Law: Legislation, Free Movement and Competition Law. Oxford: Hart Publishing, 2016.
MICKLITZ, Hans.W. Do Consumers and Businesses Need a New Architecture of Consumer
Law? A Thought Provoking Impulse. Yearbook of European Law, 2013, letn. 32, št. 1,
str. 266–367.
REICH, Norbert, MICKLITZ, HansW., ROTT, Peter, TONNER, Klaus. European Consumer
Law. Cambridge: Intersentia, 2014.
RIEFA, Christine. Defining ‚Auction‘ and ‚Public Auction‘, v: Devenney, J., in Kenny, M. (ur.),
European Consumer Protection: Theory and Practice. New York: Cambridge University
Press, 2012.
RIEFA, Christine. Consumer Protection and Online Auction Platforms – Towards a Safer Legal Fra-
mework. Surrey: Ashgate Publishing, 2015.
218
V.
Družbena omrežja pred sodišči
VLAHEK, Ana, in DAMJAN, Matija. Pravo in politika sodobnega varstva potrošnikov. Ljubljana:
GV Založba, 2015.
WEATHERILL, Stephen, VOGENAUER, Stefan, in WEINGERL, Petra. Private Autonomy
and Protection of the Weaker Party, v: Weatherill, S., in Vogenauer, S. (ur.), General
Principles of Law. Oxford: Hart Publishing, 2017.
WEINGERL, Petra. Varstvo konkurentov pred nepoštenimi poslovnimi praksami na podlagi pra
vil varstva potrošnikov. Pravnik, 2013, letn. 68, št. 34, str. 177–202.
WEINGERL, Petra. Varstvo potrošnikov in digitalna ekonomija v EU: kdo je potrošnik?, v: Re
pas, M. (ur.), Digitalno gospodarstvo: konferenčni zbornik. X. posvet Pravo in ekonomija,
1. december 2017. Maribor: Univerzitetna založba Univerze v Mariboru, 2018a, str.
1–16.
WEINGERL, Petra. Varstvo potrošnikov in sodelovalno gospodarstvo. Podjetje in delo, 2018b,
letn. 44, št. 67, str. 991–1003.