Katolisk cerkven list. Teča j V« l L, u hI jam /V rožnika /So T Sveto obha.jUo. Pridi, pridi Botja mana! Jagnje Božje, živi Kruli! Moje duše ljuba lirana . \ tebi le živi moj duh. Milo ze po teb' zdihujem. O serce mojga serca! In oči v nebo vzdigujcm. V žiti skorej te . Boga. Nsdigni se. o duša. kviško- Jezu z te zapustil ni. Svoje on Telo deviško S tabo sklenit" eam želi. Glej . tvoj Jezus pride sklenjen S kori angelov devet. Sest darov ti nese ženen . kterih dat' ne more svet. Ženin Hozji. prej open V pravih solzah mi seree. Cisto v meni greli zateri. Ue prav ljubim, prejmem te. Čista te želim prejeti. Cista duša zgrevana. Ijjubeznjivo te objeti. Teb* kralja večniga. Upam les. de sim umita llusa. zate. čist altar. S tvojo milostjo oblita. Tvoj je ta premili dar! Čutim že nebes veselje. Tvojo, Ženin, vso sladkost. Zdaj spolnile so se želje. V meni si. to je zadosl Jezus moj. o prečastiti. Sladki Jezus v men' ostan Oe se varjcm te zgubiti. Angel tvoj mi stoj na stran V teb' živim, in čem terpeti. Zvesta duša ti ostat'. Oruz ga nočem še želeti. Kakor v teb". Gospod, zaspat Maresic M*oHvevevanJe Te mar h ke cerkve• (Konec.) V nedeljo presvete Trojice zjutraj proti osmem jc bilo že krog in krog vse polno ljudstva, ktero se je od raniga jutra shajalo, je bilo /.e pri poprejšnjih ss. masah ter je velike slovesnosti željno pričakovalo. Pred mostnin in ua mostu so čakali: mestna gosposka kakor cerkven varh. mestno svetovavstvo. belooblečenc deklice, larmaui z velikimi in malimi haudcri. hogoslovci s križem, domači fajmošter in drugi duhovui in korarji. sprejeli Njih milost, prevzvišeniga gospoda posvecevavca. Pri vsih tarnih cerkvah po mestu je slovesno zvonilo, ko so sc Milostljivi škof posvečevat peljali. Ob osmih zadoni slovesna muzika s pavkami ili trompctaioi v znamnje vsim pričujočim, de so Vikši pastir tukaj, kleri siopivsi iz vo/.a so verne po-kropili iu se potem z duhov si vam vred naravnost v šotor podali, kjer so se začele svete opravila, pri klerih se je imirsiktero pobožno oko od veselja iu globoktga gitijenja zavoljo prelepih šeg in opravil pogostama posolzilo Ko je bila posvečena že cerkev in veliki altar. so šli Njih milost s svojim strežuištvam vred po svetinje v šotor. Prejden pa so jih duhovni v diakonski obleki v cerkev prenesli , so nosilo pred cerkvenimi vrati poprek doli postavili Tamkej je bila oveučana leča ali prižuica pripravljena, ua ktero so stopili zuani govornik, visokočastiti korar in dekan, gospod Jožef Zupan, tn so pričujoče uiuožice s prav primernim in priserčoim nagovorom razveselil«. Omeniva« ob kratkim dogodim, kdaj in kako de so sc jele keršanske Kožje hiše posvečevati. so potem Ternovske farmane o poni -novaii. kako dc jc ta dan dan zahvale do lloga. de cerkvenih prednikov zlasti do gospod fajmoštra. in pa do dobrotnikov, in so tudi sami s priserčnimi besedami zahvalo izrekovali. Perva in uaj viksi hvala iu zahvala tedaj le samimu llogu. k'eri je dal voljo, moč in pomočke. cerkev zidali, dc j«; /.daj imajo in vidijo, kar je njih veliko želelo vidili. pa niso vidili. Zidana je bila cerkev ob hudim času. ko jc bilo pomanjkanje. draginja iu kolera: ali llog je močen v slabih, in zoper vse pričakovanje je veliko in silno težavno delo dognano. [iri čimur je tudi to kaj posebniga. de sc ves čas ui nobena nesreča prigodila. To je od Gospoda. kterimu zlasti današnji dan posebna hvala gre. — Izrekli so potem zahvalo do cerkvenih prednikov, kteri so z besedo in z djanjem k delu pomagali, in zlasti do prečastiliga g. fajmoštra. kteri so zmed vsih naj veči skerb. kteri so vso butaro pretežavniga dela in opravljanja njegovih stroškov skoz ves čas na svojih ramah nosili. Pač /. veselim sercani zamorejo tedaj tudi oni dansi sklicati: Moja duša poveličuje Gospoda itd. Pohvalili so na dalje vse dobrotnike. farmane za njih dela in darila, kakor tudi posebno vse prebivavce celiga mesta iu vse stanove, ki so se tega svetiga dela s tako obilnimi darovi vdeleževali. Imenovali so s pohvalo ude svitle cesarske rodovine. — ljubljansko hranilnico, omenili so mnoge prcblage dobrotnike, klerih levica ni holla vediti. kar je desnica storila itd. Za svojo dobroto vidijo pa zdaj tudi častitljivo novo Ternovsko cerkev. ktera je v svoji lepotii in žalosti vredna, kakor naj mlajši sestra drugim ljubljanskim farnim cerkvam vstrič stati. Bog bo ua prošnje Marije l>evice. >v. Janeza Kerstnika. iu le-tih marternikov in sv. devic marleriiie. kterih svetinje bodo danes v altar zazidane, vsim obilno in čeznbilno povernil. Vsim tedaj ..Bog lonaj!" tukaj iu tamkij v večnosti. To je poverhiia osnova tega slovesiiiga govora, po kterim so še posebno Ternovske furmane opomnili, dc naj iic pozabijo v novi cerkvi molili za dobrotnike vse, za svetiga Očeta papeža, za Milostljiviga škofa, ki so že v letih, od kterih se reče. ..de nc dopadejo". ki so pred lo pričujočo ze 10 cerkev posvetili. ~l WHl zvonov \ naši. in J.ait. /.tc - naštet a cerkva, ktere m. NjiIi milost «-lenj' v a-1. » koprivniku «•». Kriia pri Terzieu Podlipo. v Ka-r^vn.ci m pn sv Juni pole« Šmarijr. IK»I na lloljrm. IH.R na j.tn. jiiii v cai.zu pri Hek-nat. m « Cirklali. |s34 % Mraj- tsai« » TMjoati. I*šk» » Terzieu ent - I.i rC..rji. IMI » Hragi. na Kalim t«»C«» v Šniartnu pod Šmarno ■ «•* vačah, v » Hofcrepolji. holiu na d>ko\cu » » Cntezu pri Ttrnu. i km » Smledniku. % o« r.c*»> • «•- vti»imk.. 1(63 pr« •>v i.enartu ua *rt*ki«i tez IOi» zvonov za druge škofije blagoslovili; naj molijo, de bi nobene sebi zročenih ovčic ne /.gubili ild. S prošnjo do vMguinogoeniga lloga. s klicam do Marije Device in sv. Janeza kerstnika in vsih svetnikov Bo/jih. de naj bi na njib pristop k njegovimu tronu dajal ti cerkvi vselej pobožne duhovne, in de bi njih trud in pri/.adevauje ne bilo zgubljeno. ter s časljo in hvalo do Božjiga neskončniga veličanstva, so >voj govor dokončali. Poleni -o bile svetinje v cerkev prenešcne iu pred veliki aliar postavljene, in odsjhinal je bilo ludi ljudstvo pustno v cerkev ler prič ujme pri še naslednjih svetih opravilih. ker •l»^ihoial |e bilo večidel v se v cerkvi pri zapertih vratih opravljano. Cioiur se je pri vsim nar bolj čuditi. pa tudi veseliti, ie io. s kolik« serenostjo in krepkostjo so vikši. ze »"»letni Pa-lir tako težavne iu dolge posvečevavne svete scge opravljali. Mislili je bilo. de bo vse skupaj bliz do dveh popoldm- terpelo. vender je bilo posvečevanje še nekoliko pred poldnem dokončano. Povzdigovalo je to slovesiiool posebno tudi prijetno preJpevanje i aniifonovanje) vis. čast. gosp. fajmoštra Blaža Potočnika, ki s(» že pri 20 posvečevanjih lo delo opravljali. iu pa lepoglasiio petje bogoslovcov. v kteri namen je bil slav uoziiani gospod Gregor K i bar nalaš več napevov vnovič zlo/.il. Prev/.višeiii de/.elni poglavar, visokorodni gospod grol (•Ustav C h o r i u s k v . kteri se s pravo očetovsko skerblji-vostjo /a vse pečajo, kar našo deželo iu nju blagor tiče, so bili ves cas posvečevanja pričujoči, kakor tudi pri naslednji sv. maši iu pri kosilu. Ob 12. so imeli v isokočastiti korar in semeuiški vodja, gospod Janez Novak, pred Njih milostjo veliko sv. mašo. pri kleri se je ualas v ta namen po doslužeuim gospodu šolskim vodji—Mikšu zložena nova maša izverstno pela Pri naslednjim kosilu, pri kterim je bilo čez 40 povabljenih. so se vis. čast. domači gospod fajmošter v lični zdrav ici v svojim in furmanov imenu spodobno zahvalili Njih milosti za Njih pripomoč k zidanju cerkve v besedi iu djanji. kterimu delu so s slovesnostjo tega dne krono postavili; ua kar so Milostljivi škof priljudno odgovorili, de venec gre po dokončanim delu farmanum in gospodu fajmoštru. in de naj Bog ohrani Teruovskc farma ne in njih vodnike. Kavno lako so se zahvalili s počeševavniin napivam pre-vzvišenimu poglavarju za Njih nazačuost in neprestano bla-govoljnost. Gromovito streljanje je spremljalo zdruvici v znamnje. de sle vzeti i/, serca vsih razveseljenih Ternov-skih farmanov. Po petih sta odšla visoka gosta, iu na to se je začela pa popoldanska cerkvena slovesnost. V. č. gospod M. Mer šol so imeli cerkveno slovesnost zadevajoče prav pri-serčno pridigo, potem so bile litanije z žegnam in poslednjič darov anje ali ofer za cerkvene potrebe, klero je do 4 s lerpelo. ker uešteviliia množica ljudi se je bila ludi popoldne /.brala, ki je liotla ludi v djanji pokazati. de ljubi Boga in časti iu spoštuje Njegovo sveto hišo. Tako je tedaj ta Božja hiša po večini dokončana, kteri je hil 24. rožnika 1 *.VJ vkladni kamen položen. 2."i. kim. IS.")."! je bila blagoslovljena. 7. rožnika IV>7 pa posvečena. Ilečenio ..po večini" je dokončana, ker desiravno se cerkv ene opravila žc zdavuej v nji obhajajo, iu je odzunaj vsa opravljena, vender odznotraj še marsikaj pogreša. Dva stranska altarja. cerkveni stoli in krizcv pot. so sicer že naročeni iu oskcihljeui iu bodo kmalo dokončani. Veliki altar sam pa bo veljal kake 2000 gold.. iu sc še čisto nič ne ve. od kod bo denar. Kavno tako je z uro in or-glanii. Sploh dolg se kakih 7.000 gold. pred ko ne preseže. Gotovo blagoserčnost l.jubljančaiiov. ki se je pri ti cerkvi skoz ves ča> zidanja tako lepo in častitljivo skazo-vala. tudi nadalje ne bo odjenjala. dokler ne bo ta nova nevestica nebeškiga .lagiijeta v vsim umirjena in potolažena. In še povzamemo: Dve reči ste bili pri zidanji le cerkve. ki ne ve človek, ki so mu okoli.šine bolj na tanko znane, kteri bi se bolj čudil, namreč: ali marljivosti, ljubezni, po-terpežljivosti, trezni znajdenosti. s ktero so njen gospod fajmošter. prečastiti Franc Karun, za njo pomoči iskali, in jo vselej še do časa našli; — ali pa neusušljivi dobrot n osi i in blagoserčnost i Ljubljančanov, ki so neprenehama pomočke očitno in skrivej delili in jih še delijo. Iz oboj-niga sc je vidilo. de je bila roka Božja vmes. kterimu bodi časi iu hvala vekomaj! Sveti JKriz nad M£eiske»n. (konec.) Ali s capama so se tudi ti odpustki popolnama pozabili in druziga ui ostalo, kakor spomin na pergamenu. dokler niso prejšnji čast. gosp. vikar. Mihael Gomiščik. začeli zaspale slavne pobožnosti zbujati. Napravili so s pomočjo milov.šine od bogoljubnih sosedov po poli k sv. križu 14 kapelic ali štacione. ktere so častiti O. kalist Omejc pervo nedeljo v postu 21. svečana 1m3« blagoslovili iu začeli pod milim nebaui sv. križev pot z vernimi moliti, kar se tudi zdaj vsako kvaterno nedeljo popoldne opravlja. O kako ganljivo je. viditi pobožne verne v procesii s svojim dušnim pastirjem, premišljevaje terpljenje našiga Odrešeni-ka na goro se povzdigovati: pač je to prav vpodobljena gora kuharja! — Potem so omenjeni g. vikati pri rajnim kiiczo-škofu Lušinu prosili, de bi se pri sv. Sedežu zapri-dobljenje odpustikov pognali, na ktero prošnjo so sedanji sv. Oče papež Pij l\. z dopisani od 24. svečana 1848 za praznik Vnebohoda Gospodovigu pri cerkvi sv. križa popolnama odpustek za sedem let milostljivo podelili. Po preteklih sedem letih so se naš sedanji Prevzvišeni viši knezoškof Andrej za podaljšanje odpustikov spet k sv. Očetu obernili. In glejte, sv. Oče papež Pij IX. so z listam, danim v Kimu pri sv. Petru, pod perstanam Ribičevim 2. vel. travna l$5ti vsim vernim obojiga spola, prav skesanim, čisto spovedauini in s sv. Obhajilam obkrepčanim. ki bodo cerkev sv. križa nad Kviskem v praznik Vnebohoda Gospoda našiga Jezusa Kristusa od pervih večernic do soln-čniga zahoda tega dneva pobožno vsako lelo obiskovali in za edinost keršanskih poglavarjev, zatiranje krivoverstva in povišanje svete matere katoliške cerkve k Gospodu Bogu molili, popolnama odpustek milostljivo v Gospodu podelili. Iii le-to za pričujoče iu vse prihodnje čase. kolikor me lastna skušnja že skozi šest let uči, vsako leto več in več pobožnih duš iz vse okolice k sv. križu priroma; nobeno leto jih pa toliko ni bilo, kakor letaš, zakaj mislim nc deleč od resnice biti. ako tertlim, de nad pet tavžent se jih je bilo skupej zbralo. Bila je pa tudi pohožnosl slav niši meni drugih let. ker pervokrat smo obhajali v praznik Vnebohoda odpustike, lani od sv. Očeta delj ene. kakor je zgoraj omenjeno. Ze več dni popred so zvonovi veličastni praznik veselo oznanovali; nar lepši vreme. milo jasno nebo. vsa narava v svoji prelepi zeleni obleki, in naj prijetniši letni čas. vse to jc pomagalo pobožne skupaj vabiti. In glejte, že zjutraj križno sredo so začeli ljudje skupaj vreli, in iz daljnih krajev so že ta dan bili nekteri pri procesii. Priromalo jih je veliko tudi od Ljubljane, Marburgu in Celju, kteri so nam v poduk z zgrevanim sercam v goreči molitvi, po kolenih do sv. križa iu okoli altarja hodili kuševaje ga. Spovedovalo se je od treh popoldne do desete ure. iu v praznik od treh zjutraj do dveh popoldne, in bili so spovedniki zvečer štirje, in v praznik njih osem. Zjutraj oh šestih je bila sv. maša z orglaini. in pela se je pesem od odpustikov prav inično iu ganljivo v slovenskim jeziku, in potlej se je spovedanim sv. Obhajilo delilo. Oh osmih in devetih ste bili spet dve sv. inaši in se je obhajalo v zdoljni veliki cerkvi Matere Božje, ktera je bila že tako natlačena, de nobeden se več pogrešal ni, razun eniga. In ta stopi na lečo, namreč, visokočasliti O. Mansvet, iz reda sv. Frančiška, ves uneti pridigar za Božjo čast. Oni so nam tako krepko in gladko v omikani slo-venšini globoko v serce govorili, de je bil vsak ginjen in mnogo solz se je po licah udiralo. Zdaj pa sc procesija vzdigne, taista procesija, ktera se je že pred štiristo leti obhajala. Visokočastiti in od vsih mnogo spoštovani gosp. Martin .luvančič, dekan in fajmošter v Ločniku. pod kteriga faro je Kvisko. so presveto Kešnje telo pod neham nesli, spremljani od drugih duhovnov. Pa ne misli si, ljubi bravec, de procesija gre par za param, kakor je navada, ampak vleče se cela množica, kakor in kje kteri more, ker pri tolikim ljudstvu je nemogoče red ohraniti, in cesta je od ene strani do druge, od cerkve Matere Božje do cerkve sv. Križa vsa z ljudmi na-taknjena, in viditi je kakor povodenj. ki se počasi sem ter tje giblje . in se le gori in gori do sv. Križa povzdiguje. dokler se po izpetih štirih začetkih Kvangelija, s svetim Kešnjim telesam v cerkev nc dospe, ljudstvo pa cerkev na-tlači in na širokim se okoli taiste ustavi. Tudi godba, ki sicer nedelje in praznike rada skru.ii. Boga žali iu verne pohujšuje, je ta dan k povišanju Božje časti stregla. Potem so g. dekan sv. mašo peli. iu sklenila se je služba Božja s svetim žeguam. in na zadnje se kosčik sv. Križa, tukaj shranjeni, počastiti in kuševati daje. Oh. kaj serce občuti pri le-ti službi Božji, in kako bo ganjeno, de tudi hudobnež ostermi in se mu solze po licih ulijejo. pri tein veličastnim pogledu, tega povedati ni mogoče, le viditi bi ti mogel. Bog daj, de bi se bolj iu bolj serca vsih vernih po celim svetu v pobožnosti in upanji do sv. Križa unemale, de bi se po sv. Križu edinim našim upanji. vsim skupaj nebesa odperle. V Kviskem 22. vel. travna 1857. M. K. V. Sv. Uu/i v svojih svetnikih velike revi tlela. (Dalje.) Noben človek ni vedil, kako visoka modrost je bila \ njem skrita. Zgodi se. de je vikši. Fraučišk Trenegallo, potreboval pridigarja za neki kraj, in spomnil se je našiga Petra. Ker se pa le-ta ni blagoslovstva učil. si ni upal mu pridigarstva zročiti. Nekiga dne so bili bratje zbrani, de hi se zavolj duhovniga življenja iu duhovskiga pastirstva posvetovali iu pogovarjali. Dano je bilo vprašanje, ki ga ni mogel nihče rešiti; tudi Peter molči. Vprašan, kaj de on meni. se izgovarja s svojo nevednostjo. Zapove mu pa provincial. ile naj razodene svojo misel, in svetnik je rešil vprašanje s toliko modrostjo, de mu je provincial na to kar naravnost pridigarstvo naložil. Precej po ti nalogi se vzdigne in prehodi mesta, vasi in terge estramendurske okrajne, in oznanuje povsod besedo Božjo s toliko nebeško modrostjo, de so se neštevilni grešniki spreoberuili. Ze njegova zata-jena zunanja podoba je serca glokoko pretresovala. besede pa, ki so vrele iz serca, plamtečiga ljubezni Božje, so bile ognjeni plameni, ki so ogrevali merzle serca. ogrete pa popolnama vnemale. Po mestih, kjer je učil, si je dal težke križe iz lesa stesati. ktere je nosil na verhove bližnjih gričev iu hribov, de bi se od deleč vidili iu častili. Velike množice ljudstva so ga spremljale po taeih potih. V gorovji de - tiata je on sam nesel na neki verh tako težek križ. ile ga je 12 mož komej zamoglo vleči; torej se navadno mala z velikim križem ua rokah. Tudi v svoje domače kraje je prišel, kjer je veliko njegove žlahte še živelo, in je vse k svetimu življenju vnel. Več jih je sprejelo mtiiško oblačilo in so se svetu odpovedali. Deleč se jc razširil njegov slove/., od vsih strani je ljudstvo k njemu vrelo, knezi in grofi so ga želeli viditi in slišati; tudi sam luzi-tanski kralj in njegova žena sta ga v vestnih rečeh za svet prašala. Mogel je k njima iti iu je s to priložnostjo veliko dvornikov spreobernil. Celo kraljeva sestra se je posvetnimu blisu odpovedala, ter se z obljubo \ samostansko življenje zavezala. Tudi svetniki so njegove duhovne pomoči iskali, kakor sv. Frančišk Borgijanski. sv. Terezija, ki ga je večkrat za svet prašala. in kteri je v obnovljenji karmeliškiga reda veliko pomoč delil. Imenitni cesar Korl V. si ga je hotel spovednika imeti, pa ni premogel ponižniga moža k temu pregovoriti in je stermeč zaklical: ..Zares ta mniški brat ni človek od tega sveta". I D. -d. | fe pri procesijah napeniga* Prav veliko. Opomnimo pa samo. de bi >e ca^titlji-vost mnogo mnogo povzdignila, ako bi se posvetna visokost hotla saj pred sv. Kešnjim telesam vselej na kolena vreči ko se men nese. Tudi bi mogli vsi skoz in >U/ odkriti biti. kodar gre procesija, akoravno se sveto Kcšujc telo nc nese. Napuhiijeui ali pa nespremisljeiii so tisti. ki ob straneh pokriti stoje ali pokriti memo gredo, ludi meio duhovstva v ornatu. ko ljudje v procesij Boga molijo in njemu v čast pojo. Tako to sveto opravilo v očeh nevednih terpi na svoji častitljivosti, iu zdeti bi se utegnilo kakor de bi bilo le kako posvetno opravilo. Kakor vidijo otroci odra-šenc delati, tako tudi sami delajo. Posebno le la scmhraua gosposka suknja se tolikrat zoper sv. Kešnje telo in zopet spoštovanje do Božjih reči pregreši! Sej tukaj bi vender ne smela veljati moda ali posvetna šega: vsak je dolžan dati Bogu, kar je Božjiga. Ne vem kaj mislijo nekteri ljudje de so? Papež, cesar, kralji iu poglavarji pokleknejo pred Bogam. špaujska kraljica sv. Kcšujimu telesu svoj voz da iu sama s svečo v roci peš za njim gre itd.; nekteri gospod-nič panc spozna vredno, de bi uklonil svoje grešno koleno pred Jezusam, ki ima življenje in ,.„vse"" od ....Njega"", in ki ga bo enkrat sodil! — Tudi se govori, de jih le malo pri procesii moli: — tako tudi vol in osel lahko za procesijo gresta, saj z žlobodranjem in smejanjem ne bota greha delala. Bo pa še le cviljenje, ako spet kolera prilomi. ali druga nadloga! Slana je že nekaj posmodila. kakor posmodi zunanji lišp sad lepe procesije brez molitve in pobožnosti. Ogle ti po Slovenskim. Iz Ljubljane. Od neimeiiovaniga dobrotnika, i/. Štajarskiga, smo prejeli list s 15 gold. sreb. iu naslednjim na več strani podučnini pristavkam: I .juha Danica! Pohvaljen bodi Jezus Kristus! t Amen. uu vekomaj! Vr.) Naj potuje glas totih kratkih, vender naj slajših besedic, tudi prek širokiga in globokiga morja, ua vse štiri kraje sveta naj gre, vse ljudstvo in vsi narodi ga naj časte. Posebno male si je on k svoji časti izvolil, jih kliče k sebi priti, de bi se tedaj malim siroticam v ludii kaj uloiiiilo od nebeškiga kruha svete katoliške vere, pošlji, ljuba Danica! pridjane krajcarje solzuatiui nunam, ki vse hrepenijo, černo dccico v nebeških naukih učiti, in jim stezo do nebes pokazati, ali roke so jim še zavoljo manjkanja lastniga lirama zvezane. iu v svoji zadregi od nas pomoči želijo. Bog blagoslovi nje iu tole krajcarje. /reja otrok pri na> zanemarja. Starši za dušo njih slabo skerbe. — -Mošnjo nabasano svitliga dnarja llati njim čejo — drujga pa ne. Je/.ii>a nauke više cenijo Starši in dera njih v In.Iii tam . Nunam, ki dečico tisto učijo. "A serea rad krajcarje lot«* podam. Z Bogam Na vprašanje, kje tle se moia zastran gosp. Praprotnik o vi h napevov oglasiti, menimo, de bi bilo prav njemu samimu to naznanili; zamoremo pa tudi mi opraviti . ako je komu s tem vstreženo. Iz Gorice 15. rožn. V saboto I t. m. so nastopili naš prečastiti iu prevzvišeni knezo-nadškof svoj obhod po nadškofi i. kteri bo terpel tlo 23. mal. serpana. V tem času so se namenili 40 zgolj goratih duhovnij obiskati, v k a- n a I h k i m . t o m i n s k i ni. c e r k I j a n h k i m in slednjič (de-laina) v goriškim dekanatu. Pozneje bodo mende ostali del goriš ki ga iu ee bo moč. ves ločit iški dekanat obiskali. Za ta čas so prevzeli duhovske opravila prečastiti gosp. prost, baron .Avguštin ("odeli i. Za vodstvo v zadevah in I ad e n š k i ga semeniša je sostavljeu odbor z naslednjimi p. č. gospodi: Blaž Bueek, sioluik. Jož. Spi r idioti, pečatnik nadšk. pisarnice, Andi. Bes pet. giiiin. katehet in zač. učitelj pastirstva. iu za tajnika. štef. Ben s a. dvorni kaplan. Gotoviga dnarja bodo imeli. > tem. kar >e bo to leto vplačalo, 20.000 gold. Hazyled po kersanskim sveta. koli nski kardinal in vikši škof Geissel so osvojim prihodu v Bim sv. Očetu zročili list od znaniga očeta rokodelskih družnikov, preč. gosp. Ko I p ing- a. v kterim le-ta zgodovino svojiga rokodelskiga združevanja papežu naznaiiuje in za svoje družbe apostoljskiga blagoslova prosi. Sveti Oče mu na to pisanje v prijaznim in očetovskim listu odgovore. > kolikim veseljem de so slišali iz ust kardinala in iz njegoviga lastniga lista naznanila od tih rokodelskih združevanj. Perva družba je bila po teh naznanilih v Eb-herfeldu na koliuskim I. 1^40 napravljena, iu zdaj je že nad 140 taeih družb, ki nad 20 tavžent rokodelskih druzetnv v svoji skerbi imajo. Vsaka taka družba ima duhovna za prednika, kterimu so drugi poterjeni možje v po- .....č. ter skerhe za keršansko oliko tega oddelka keršanske družbe. Nad vsim tem. in nad prelepim sadam tega prizadevanja sv. Oče svoje priserčne vošila izreko in pridenejo >voj apostoljski blagoslov in molitev, de bi se take zveličavne družbe zmiram bolj in bolj razširjale. — V Carjigradu jc sultan ua prizadevanje fraucoskiga poročnika od svojiga lastniga zcmljiša lep kos zročil usmiljenim sestram. de se ho zidala bolnišnica za terpeče vsili verstev in rodov. Tudi je sultan k ti napravi, ki se bo „mirno sprejuiisc" imenovala, daroval 50.000 frankov. — V \si-^u. na imenitni Božji poti sv. Frančiška, so bili papež 7. in S. vel. travna. Ob H. zjutrej so se podali v trojnato znasadno stolno eerkev. ki je zmed naj imeiiituiših teinpeljnov Gospodovih na zemlji, in so ondi v srednji cerkvi na pape-skim altarji maševali. Potem so šli v spodnjo cerkev in so pokleknili pred altur. v kterim je grob sv. Frančiška. Xa glas so k temu velikimu svetniku naj priserčuiši prošnje pošiljali. Prosili mi svetnika, de naj nas reši od ueoberzdane ljubezni do posvetniga posestva iu so končali z ginljivim klicanjem preciste Marije Device, ki so kakor njen „naj nevredniši služabnik imeli to prednost, de so slavo njeniga ne-omadežaniga spočetja razglasili". Nobeden zmed obilnih pričujočih se ni mogel solz zderžati. Potem so se podali v klošter sv. Klare, v kterim so se bile na njih dopušenje vse nune celiga mesta, njih do 300, zbrale. Po odhodu sv. Očeta so vse te nune skupni obed imele, in so se potem ločile grede vsake v svoj samostan, in najberže de se bodo še le v nebesih zopet vidile. — Iz Vero ne ve „Volksfrd.*\ de je poljni maršal grof Radecki, ki si je pred nekaj časam nogo zlomil, ondotniga škofa prosil, ga spo-vedati, kar seje pred nekimi dnemi zgodilo, in vikši pastir so mu tudi sveto popotnico podelili. Z resnično keršansko vdanostjo in ponižnostjo je prejel preslavni vodja in pravi kristjan svete poslednje zakramente. desiravno njegov stan še ni taki, de bi se bilo naj hujšiga bati. — V Bo-I o n j o so sveti Oče 9. t. m. prišli. 50.000 ljudi je neki iz zgornjiga l.aškiga privrelo v to mesto. 10. i. m. so papež Bo-lonjčauam venčali jim toliko drago podobo Marije Device „Monte della Guardie" in so imeli govor do ljudstva, ki je z neizrečeno priserčnostjo svetiga Očeta poslušalo. Zmed visokih oseb so hili prišli tudi: Beneški poglavar, gr. Ilissingen. gr. Gvulav. gr. Degenfeld , baron l.cderer in <> druzih avstrijanskih generalov. — Jtiti darovi. Za afrikauski misijon: Dobrotuica 1 gold. — Iz Tersta 30 gold. — Sestri K. F. 2 gold. — Iz Trebelniga 15 gold. 30 kr. — G. M. Zagorjan 2 golti. Za misijon gosp. Oiivieri-a: Iz Tersta lo gold. Za pogorelce v l.ašičah: G. Jan. I/reve 10 gold. — G. J-an 3 gold. — G. J. Orešnik 5 gold. Uuhoeske zadere. V goriški na d škofi i. Gosp. Jož. So vdat, dosedanji fajmošter v Semviški gori. je imenovan Kamenski fajmošter. V ljubljanski škofii. Gosp. Jan. Globočniku, duhovnima pomočniku v Stari loki. je podeljena fara Poljane tiad škofjo loko. Današnjiniu listu je pridjana b. pola razlaganja zakonskih postav. Nnrurevnj$je na jniiiii 11111 ztt diiiso polovico leta 1*57. Ker smo se s />o rabil um zakasnili, torej prosimo častite bravce, naj bi svoje naročila za drugo polovico berz beri blagovolili obnoviti, de bodo zamogli precej perve liste še ob pravim času dobivati. Kar priloge tiče, omenimo, de ^razlaga zakonskih postav od gosp. llicinyerja bo r kratkim dokončana. ker ic precej davno imamo ves spis v rokah, Ic po naključji je natis nekoliko zastal, lilagosercnim bravcam in spisavcam se za njih tdeleževanje pnserčno zahvalimo, m prosimo ob enim ravno tega tudi v prihodnje, ker vsak list zamore Ic s sklenjenimi močmi to biti. kar sc od njega zeli in pričakuje. Saročnina za Danico: Za pol leta po posti...............1 gold. 20 kr. Za pol leta r tiskarnici prejemana.........i „ — „ Vredništvo in Založništvo.