Letnik XI. Ljubljana, v aprilu 1917. Št. 4. OBČMSKfl UPRflUfl GLASILO „KMETSKE ŽUPANSKE ZVEZE". IZDAJATELJ IN LASTNIK: „KMETSKA ŽUPANSKA ZVEZA". Izhaja vsakega 15. dne meseca, ter stane celoletno 6 kron, polletno pa 3 krone. Dopise je pošiljati uredništvu „Občinske Uprave" v Ljubljani. — Rokopisi se ne vračajo. Odgovorni urednik: Dr. Vladislav Pegan. Posamezna številka 60 vinarjev. Naročnino in oglase sprejema upravništvo „Občinske Uprave" v Ljubljani. Cena oglasom je za enostopno petitno vrsto 30 vinarjev, večkratno inseriranje po dogovoru. Male ali velike občine? (V. Polak) Velike in mnogotere so naloge, ki jih morajo vršiti občine. Poleg opravil „domačega" delokroga, to so predvsem gospodarstvo z občinskim imetjem in z občinskimi rečmi, podeljevanje domovinstva, preskrba ubožcev ter razna opravila krajevnega nadzorstva (policije), odkazujejo ali izročajo državni in deželni zakoni občinam še celo vrsto poslov, ki se tičejo državne uprave in pri katerih so občine dolžne sodelovati. Vseh opravil „izročenega" delokroga pač ni mogoče našteti. Z vsakim napredkom v postavodaji se množe tudi za občino naloge, sodelovati pri stvareh državne uprave. Tu naj navedem le nekatera splošnejša: sodelovanje občin pri ljudskem štetju, razglaševanje zakonov, zglaševanje tujcev, priprava in izvršitev občinskih volitev, priprava volitev za deželni in državni zbor, potem obširno sodelovanje v vojaških zadevah, mobilizacija, sodelovanje pri odgonih, pri opravilih državne zdravstvene uprave v okrožnih zdravstvenih zastopih, v obrtnih zadevah, pri delavskih zavarovanjih (zoper nezgode, za slučaj bolezni), v zadevah deželne kulture (pri obrambi poljščine, vzdrževanju ograj i. t. d.), pri lovstvu (zlasti po novem deželnem lovskem zakonu!), ribištvu, dalje v sodnih stvareh in v davčnih zadevah. K tem opravilom se bodo po vojni pridružila še nova: sodelovanje pri preskrbi invalidov, vdov in sirot ter pri drugih podpornih akcijah. Zares, velikansk tovor uradnega dela! In vse to naj zmagujejo župani po deželi, ki se pač niso izšolali za uradnike, temveč so povečini kmetje-gospodarji. Župan je danes najvažnejši organ javne uprave — tudi državne! On ni le dolžan voditi natančnih seznamov občanov v tem in onem pogledu, reševati raznovrstne dopise oblastev, vsak hip odgovarjati na razna nujna vprašanja, on mora biti tudi pripravljen, če treba — da stopi vsak čas sam do najoddaljenej- šega občana ter hoditi do uradov, časih po celi dan daleč in še druzega več. Ni tedaj čudno, če slišimo župane tožiti, da tolikšnega uradnega dela ne zmorejo in' da jim ne preostaja prav nič časa za domače delo. Res je, da ima mnogo občin na Kranjskem svoje tajnike, ali vsaj pomožne pisarje, toda vsi ti povečini opravljajo tajniške posle le kot stransko službo. Večji del naših občinskih tajnikov so po svojem poklicu organisti ali učitelji. Če jih njihova služba kliče drugam, je župan zopet brez pomočnika. In župan vendar ne more vedeti in znati vsega, zlasti v današnjih dneh, ko vodstvo občinskih opravil zahteva vedno več izobrazbe, pa tudi prakse. Glavna stvar, da razumeš mnogovrstna opravila županstva, je večletna praksa. Poglejmo sedaj, nam li uredba županske službe nudi tiste stalnosti, ki je vsakomur potrebna, da se more poglobiti v javno urado-vanje in v upravo občine? Tu zadenemo na tisto, kar se povsod občuti kot neka pomanjkljivost. Županska služba je časten mandat, ki ga prejme župan iz rok občanov-volilcev. Premembe županov tedaj ne morejo ostati brez kvarnih posledic na upravo občine in na uradovanje sploh, zlasti ne tam, kjer nimajo občinskih tajnikov. Kako tedaj odpomoči v tem oziru? Izpreminjati občinski volilni red z novimi določbami, ki bi zahtevale od županov in občinskih svetovalcev posebnega upravnega znanja, ne gre, ker bi se stem utesnjevala prosta volitev občinskih funkcijonarjev. Sicer pa izven občinskega starešinstva in odbora stoječi občani navadno nimajo prilike seznaniti se z uradnimi občinskimi zadevami. Tudi se je že razmišljalo o tem, da bi se podaljšala poslovna doba občinskih zastopov, ki je po § 21. obč. reda kranjskega določena na tri leta. Ni dvomiti, da bi se s tem doseglo neko ustaljenje v občinski upravi, toda svojega cilja, da se namreč uprava občine in poslovanje postavi na trdna tla, bi tudi s podaljšanjem funkcijske dobe občinskih zastopov ne dosegli. Reorganizacija občinskega upravnega aparata mora zastaviti drugje! Če se v postavodajalnih zbornicah čujejo pritožbe, da občine na deželi povečini ne izpolnjujejo povsem zadovoljivo svojih nalog, zlasti onih izročenega delokroga, bo vsakdo pristavil, da je temu vzrok: nedostatek materijalnih sredstev kakor tudi nezadostna inteligenca občinskih funkcijonarjev. To je gotovo res. Toda od voditeljev kmečkih občin vendar ni mogoče zahtevati, da bi bili kar celi juristi. Lahko, oziroma mora pa se zahtevati zadostnega znanja v stvareh javne uprave od glavnih občinskih uradnikov t. j. tajnikov. Ti so zato postavljeni! Da pa bo mogel občinski uradnik povsem posvetiti se svojim nalogam oziroma svojemu poklicu, mu je treba seveda zasigurati gmotni obstanek, česar pa male občine ne zmorejo. S tem prehajam k vprašanju, ki sem ga postavil na čelo pričujoče razprave. Obseg občin. Da moremo prav presoditi, v koliko so občine sposobne nositi finančna bremena in vršiti svoje zakonite naloge, si je treba predočiti njihovo velikost po številu prebivalstva, po teritoriju in po gospodarskih prilikah (obč. imetje, prometna sredstva in lega občine, njena davčna moč itd.). Sedanja oblika občin, t. j. njih teritorijalni obseg temelji na provizorni občinski postavi z dne 17. marca 1849, drž. zak. št. 170, ki je določal v § 1, da ima vsaka krajevna (politična) občina obsegati vsaj eno davčno občino, če ni že itak več davčnih občin združenih v eno samostojno krajevno občino. Ta princip je v celoti prevzel tudi sedaj veljavni občinski red. Saj pravi § 1. občinskega reda, da „naj sedanje selske občine ostanejo tako, kakor so, dokler se po tej postavi ne prenarede". Temelj za teritorijalno osnovo občin tvori torej davčna občina, katere obseg znaša povprečno 10'/2 km2. Od leta 1862, ko je izšel državni občinski zakon in na njem temelječi poznejši občinski zakoni za posamezne dežele (za Kranjsko iz 1. 1866) je življejne občin podvrženo neprestanim izpremem-bam, bodisi da se le-te združujejo, razdružujejo ali pa, da se drugače njihove meje izpreminjajo. Tako je bilo v Avstriji (brez Ogrske) leta 1869 vseh občin izvzemši samostojna graščinska ozemlja v Galiciji in Bukovini, 21.885. Do leta 1880 je nastalo 815 novih občin, prenehalo obstajati (vsled združitve z drugimi) pa je 126 občin. V razdobju 1880—1890 se je osnovalo novih občin 332, prenehalo jih je pa 36, v razdobju 1890-1900 pa novih 333, prenehalo 75. V letu 1907 se je naštelo v celi Avstriji 23.251 občin, to je 1416 več kakor 1. 1869. Glede občinskega življenja v slovenskih pokrajinah naj primerja čitatelj številke v naslednji tabeli, ki je posneta po Mischlerju: Dežele Število občin Povprecuo število prebivalstva M = S