SLOVENSKI PRIJATEL Izhaja enkrat fo CerkeV, SOlO jII (lOIIl. Velja na leto. v mescu. 7 4 fl. po posti. Št. 8. . 15. avgusta 1863. XII. tečaj. Pridiga za 14. pobinkoštno nedeljo. (Pobožni kristjan je tudi časno srečen; gov. M. T.) „Iaeite (tedaj) najpoprej Božjega kraljestva in njegove pravice, in vse to vam ho priverženo." (Mat. 6, 23.) V vod. f|loveško serce je vstvarjeno za ljubezen. Ako nič ne najde v sebi, kar bi ga srečnega storilo, se oberne na vnanje stvari, misleč, da mu bodo one nasitile želje njegovega serca. Pervo, česar se mu med vnanjimi stvarmi' pred oči' stavlja, so dobrote in zakladi tega sveta, in zato je večidel serce vsa-cega najpoprej nanje navezano. Iz tega nagnenja vzhaja zmiraj veče in veče poželenje, te posvetne dobrote čedalje bolj grabiti in kupičili. Kristus, dobro vedoč za te človeške nagnenja, je v svoji imenitry pridigi na gori svojim poslušavcom najpoprej razložil dvojno zgubo, ki jo terpe tisti, ki si nabirajo časnih zakladov, kakoršne rija stare, in jih moli razjedo; te zaklade moramo ob smerti zapustiti, od druge plati pa za voljo njih moremo pogubiti svojo dušo. Na to jim pokaže spet dvojno škodo, v ktero lakomnost človeka zapelja, ker ga od Boga odverne, in ga stori sužnega svojega mamona ali bogastva. Zato jim pove, da obema, ker sta si, kakor dva gospoda v svojih poveljih, ravno nasprotna, ne more nihče služiti. Da bi jih pa pregovoril, naj skerbe za pravo bogastvo in naj se ne dajo motiti posvetnim skerbem, jih zaverne na Božjo previdnost, ki skerbi za ptiče pod nebom, in za lilije na polji, in jim obljubi, če bodo za take zaklade v nebesih skerbeli, jim bo posvetnih za potrebo navergel,, rekoč; »Iščite najpoprej i. t. d." Slov, Prijatel. 21 Ko je očak Izak najprej svojemu sinu Jakobu, in potem Ezavu dal očetovski blagoslov, reče Jakobu: „Bog ti daj rose z nebes, in rodovitnost zemlje;" Ezavu pa je te besede spre-vergel, rekoč: „Bog ti daj rodovitno zemljo v stanovanje, in rose nebeške." Zakaj to? Jakob je podoba pravičnega, in Ezav podoba zaverženega. Znamenje otrok Božjih je pa, da poprej iščejo nebeškega, potem še le pozemeljskega za potrebo. Otroci tega sveta nasprot pa nebesa zadstavijo posvetnim dobrotam. Kakor otrokom Božjim nam gre toraj pred vsem drugim iskati nebesa, ker smo zanje stvarjeni, in te so tisti dragi biser, za česar voljo moramo po Kristusovih besedah vse drugo popro-dati, da ga kupimo. V tej skerbi za nebesa nam je pa tudi poleg obljube Kristusove zagotovljena podlaga naše časne sreče; zakaj, če bomo za svojo dušo prav skerbeli, nam tudi za telo ne bo ničesa primanjkovalo. Zato rečem: 1. Skerbimo najprej za svojo dušo, in Bog bo skerbel za naše telo; 2. Ljudje naših časov tega pa radi pozabljajo. To tvoje hočemo z Božjo pomočjo danes resnobno premišljevati. Razlaga. 1. Ni se nam čuditi, da so ajdje v to največ skerbi obračali, kako bi svojim telesnim potrebam zadostili, zakaj rojeni in zrejeni so bili v neki dušni tami, in niso vedeli, da je njih duša neumerjoča, vstvarjena po Božji podobi in namenjena, kdaj v nebesih na večno živeti in pri svojem Bogu kraljevati. Zato pa, ker so mislili, da s človeško smertjo vse neha, so si le to prizadevali, kaj bi počeli in kaj bi vživali, da bi si le življenja kratke in grenke dni oslajševali. Ali mi vemo iz naukov Kristusovih, da se s smerljo našega telesa začne drugo življenje, „da gre telo, ker je z zemlje, spet v zemljo, duh pak se verne nazaj k svojemu Bogu, kteri ga je dal." Iz njegovih naukov nam je znano, da je naša duša toliko imenitnejša memo telesa, kolikor imenitnejše je življenje od smerti, večno memo časnega, nebeško memo pozemeljskega. To nas pa že pamet vse uči, naj za imenitnejše najprej in najbolj skerbimo. Vendar, ko vam priporočam, naj skerbite za dušo pred telesom, nikar ne mislite, da bi bilo to najboljše, če bi zmiraj v cerkvi tičali, svoje roke na kviško pomaljali, neprenehoma molili, zdihovali, se postili in križali. Zakaj sodba, ki jo je Bog nad Adamom izrekel, je tudi nas vse brez razločka zadela, da moramo namreč v polu svojega obraza svoj kruh služiti, in tudi nam veljajo besede aposteljna: „Kdor ne dela, naj ne je." Zato je prav in dolžnost vsacega, da skerbi in se trudi za vsakdanji živež. Prav in dolžnost je, da skerbe stariši za svoje otroke, gospodarji in gospodinje za svojo družino. Keršanska modrost hoče, da ob časih obilnosti ne pozabimo na čase pomanjkanja; kerščanska modrost veleva, naj se hlapec alj dekla, dokler sta mlada in pri moči, spominjata bolezen in starih dni. Ali vsa ta skerb mora biti zmerna, v Boga zaupajoča, in ne naša edina in poglavitna skerb. Bog sam, ki je vedel za naše velike slabosti, in poznal vse spodtikleje in težave na polu, proti nebesom, nam je hotel s tem na pomoč priti, da je skerb za nas, kaj bomo jedli in pili, ali s čem se oblačili, tako rekoč sam nase prevzel. Kristus ja pravi, da Oče nebeški ve, da vsega tega potrebujemo. Toda neko drugo dolžnost nam je za tega voljo naložil. On pravi: »Iščite najprej Božjega kraljestva in njegove pravice;" to je: Pred vsem drugim se učite keršansko vero prav spoznali in jo nad vse posvetno cenili; imejte njene zapovedi pred vsem drugim v sercu in povsod pred očmi; oskerbljujte svoje vsakdanje opravila v njenem duhu; ostanite jej zvesti in dajajte jej sprednost pred vsemi drugimi stvarmi. Ako to storite, bo skerbel Bog za vaš časni blagoslan, in vam časno srečo kakor za nameček navergel. To je obljuba, ki nam jo je dal Kristus, večna Resnica. Da se res spolnuje, spričuje David iz lastne skušnje, ko pravi: „Mlad sem bil in se postaral, pa nisem vidil pravičnega zapuščenega, ne kruha prosili otrok njegovih." (ps. 36. 25.) Da, pravi dalje kraljevi prerok, vidil setn, kako so nesreče teple hudobnike in kako so padali taki, ki jim za Boga ni bilo mar, ki so z zvijačami ali pa po sreči k visokosti 21* prišli, mogočno gospodovali, in češčeni bili, kakor posvetni bogovi; vidil sem pa tudi, kako so nenadama odpadli, m se je spremenila v tamo njih svitloba. »Vidil sem, so njegove besede, hudobnega povišanega; šel sem memo, in glej, ni ga bilo več« (35, 36.) Takih nesreč in žalostnih zgledov, pravi David, je veliko doživel; ali da bi bil pobožni in za svoje zveličanje skerbni s svojimi otroci vred kterikrat pomanjkanja terpel, lega od svoje perve mladosti do sive starosti nisem doživel. . .... Nič ni toraj čudno, da je Salomon svojo visokost m moc tako visoko pripravil. Naučil se je bil namreč od svojega očeta Davida, kaj da je prava podlaga, na ktero se časna sreča opera in njeno zidanje zveršuje. Komaj ko po smerti svojega očeta kraljevi sedež nastopi, mu Bog ponudi vse posvetne bogastva. »Prosi, mu reče, česar hočeš, da ti dam.« (III. kralj. 3, 6.) In na to ponudbo česa je vendar njegovo serce poželelo? Morebiti je prosil, da se razširjajo njegove dežele, da mu Bog da obilnosli in bogastva, ali dolgo življenje, in da zatere njegove sovražnike? Nič, celo nič tacega, po čemur bi sedanji svet tako poželjivo stegnil svojo roko, si Salomon ne vošči; ponižno prosi rekoč: »Daj, o Gospod, svojemu služabniku poducljivo in previdno serce, da bom zamogel tvoje ljudstvo prav soditi, in razločili med dobrim in hudim, (ibid 9) — Ljubi moji! seli ne pravi to Božjega kraljestva in njegove pravice iskati? Ali bi bil, če bi bil pravo Kristusovo evangelje slišal, zamogel kakošno bolj kerščansko prošnjo Bo*u predložiti? Zato je pa tudi Bog svojo obljubo: »vse to vam bo priverženo,« nad njim obilno spolnil. Reče mu: »Ker nisi prosil bogastva, ampak si hotel modrosti, ti hočem še to, česar nisi hotel, dodati." (ib. 11. 13.) In res mu je dal zakladov v toliki obilnosti, da je vse kralje, lu so pred njim in za njim sedeli na Izraelovem sedežu, delec prekosil. Njegov sloves je šel daleč po širokem svetu, da so celo pervaki in kralji ptujih dežel v Jeruzalem hodili gledat in občudovat njegovo velikost in gospostvo. Od njegove modrosti so pripovedovali narodi od solnčnega vzhoda do zapada. Njegovi podložni so se zavzemali, kako pravičen da je bil in kako modro da je obravnal vse, da, še celo njegovi sovraz- niki so poljubovali stopinje njegovih nog. Vse to je Bog Salomonu dodal, ker mu je bilo pred vsem Božje kraljestvo in njegova pravica najbolj pri sercu. 2. Po tem takem nam Bog sam skerb za naše telo obeta; David nam spričuje iz svoje skušnje, da posvetna sreča raste, kjer jej je pobožnost za vogelni kamen, in zgled Salamonov nam do živega terdi, da temu, ki Božjega kraljestva in njegove pravice išče, od Boga tudi posvetne dobrote v obilnosti dohajajo. Pa vendar pri vsem tem od druge plati toliko pritožb slišimo: Oh, name je pač Bog pozabil! Bolj nesrečnega ni pod solncom od mene; česar se lotim, za česar poprimem, vse mi spodleti; danes ne vem, kje bo jutri moj košček kruha i. t. d.; kaj se vam ud tacih pritožb zdi? ali ne, da taki Božjega kraljestva ne le ne iščejo, temuč ga še vsemu posvetnemu zad stavijo, ali še celo nanj popolnama pozabijo? Toraj se nam tudi pač ni čuditi, da se pri njihovi zanemarnosti v skerbi za dušo Bog neha pečati za njih telesne potrebe. Od nekega Babilonskega kralja, Nin po imenu, se pripoveduje, da je imel v službi neko deklo prav revnega stanu; tej je bilo ime Semiramis. Vendar jej je bil s toliko ljubeznijo vdan, da jej je dovolil, naj tirja od njega, česar koli se jej le poljubi. S konca je hotla, naj jej da dragih oblačil, zlata, srebra, biserov in drazih kamenov, in vse jej je bilo dovoljeno. To vidivši prihaja zmiraj bolj prederzna in tirja več in več. Vse se pred njo klanja, vse jej je pokorno. Slednjič veli, naj kralja Nina zgrabijo, zvežejo in potem umore. Tako je bila priprosta dekla gospodovavka čez svojega gospoda, Semiramis je bila mogočna kraljica Babilonska. — Kterega teh dveh, vprašam, zadeva veča sramota? Kajne hudobno delo je storila Semiramis, da je kraljevo dobroto in ljubezen s smertjo po-vračevala. Pa še veliko bolj nespametno in gerdobno je kralj ravnal, da gre revni dekli darovat svojo ljubezen in jej vse dovolit, česar poželi. — Ali pa mislite, da take nespameti in gerdobe ni več med kristjani? Kaj druzega je naše telo, kakor revna dekla, ktere očetnja hiša je zemlja, in grob njena počiva vna postelja, ktere oče je po besedah Jobovih, trohljivost, in ktere mati in sestre so červi in molji ? Za Gospoda te dekle je od Boga samega duša postavljena, naj bi kakor kraljica nad njo gospodovala. Ali koliko jih je v to deklo, v svoje telo, tako zaljubljenih, da mu vsega dovolijo, česar le morejo! Ce hoče dobro jesti in piti, se mu da; poželi zlatih perstanov in uhanov, se mu preskerbe; hoče žameta, svile, tančic, lepo pizanih trakov, drazih oblačil, mušljina in špic, se mu ne odrečejo. Dekla dobiva vsega, kar se le da doseči, kraljica pa nič; duša je lačna in žejna, naga in osramotena, pa svet se je ne usmili. Da je to resnica, le poglejmo nekoliko, kaj in kako mislijo in poželjujejo, delajo in počenjajo danešnji kristjani. Na priliko, če ljudi kakošna časna nesreča zadene, če je velika suša, ali se kakošna nevarna bolezen bliža, ali se niste pretekle dni, ali pa uno leto ob koleri prepričali, kako hitro so vsi drugačni, molijo, ze materi B. in svetnikom priporočajo in mnogotere zaobljube delajo, da bi le Bog časno šibo odvernil. Pa, komaj je šiba odvernjena, se med 10 gobovimi komaj eden znajde, ki bi drugi dan nazaj k Jezusu prišel se mu zahvalit. Ali pa, kedar kuga zapeljevanja in pohujšanja nedolžnost davi in mori, takrat vse molči, in nihče ne glave, ne rok ne vzdigne. — Ako nam truplo zboli, si hitro v jedi in pijači kaj priboljšnmo in po zdravilih vprašamo; če je pa duša v smerlni bolezni, se zanjo ne zmenimo, da bi jej zdravja iskali. — če se naj manj vredno živinče pri hiši zgubi, imata oče in mali veliko skerb, dokler ga ne najdeta. Vse izprašata, vse spretakneta. če pa sina ali hlapca dolgo v noč, ali -še proti jutru domu ni, se skoraj za to ne zmenila. — Če pri živini količkaj manjka, ne morela gospodar in gospodinja vso noč od strahu očf zatisniti. Drug za drugim hodijo gledat, da bi se kakošna nesreča ne primerila. Da pa nečist volk na lihoma v hiši razsaja in čistost ropa, zato nobeden ne vstaja in gledat ne hodi. — Tako so dalje večidel ljudje v časne opravila tako zamišljeni, da k večernu zjutraj ali zvečer, ali pa še takrat ne, kakošno raztreseno molitev opravijo. Ob nedeljah in zapovedanih praznikih brez vse pobožnosti k Božji službi hodijo, in polem celi ljubi dan postopajo, in prazne bukve uganjajo, ali pa še igrajo in pijančujejo. Tako tratijo ljubi dan, ki si ga je Bog sebi v čast prihranil in nam v zveličanje. — Tako živeti pač lahko spoznate, da se to ne pravi Božjega kraljestva in njegove pravice iskati. In glejte! ravno tako življenje dan današnjih posvetnih ljudi' je vzrok, da nas Bog leto za letom s kakošno šibo obiskuje; taka zanemarnost za nebesa nam koplje tisto globoko jamo, v ktero se pogrezovajo nekdanji srečni časi. Taka presiljena skerb za posvetno bogastvo je tista mogočna in velika splav, ktera nam odnaša in vtaplja v svojih valovih blagoslov Gospodov, ker tako pravi po svojem preroku: »Ozirali ste se na zmiraj veče in veče, in glej, manjše je postalo;" (Ag. 1, 9.) prinašali ste na svoj dom, pa vse zem razpihal. Sklep. Zato vam rečem k sklepu z besedami sv. Avguština: »Iščite, česar iščete;" toda tam ni najti, kjer iščete." To je: Skerbite za časno, pa ne tako, kakor ste do zdaj skerbeli; »zakaj nič ni ue ta, ki seje, ne ki priliva, ampak, kdor rast daje, Bog." Le v skerbi za Božje kraljestvo in za njegovo pravico bote našli podlago svoje časne sreče." In še nobeden, pravi apostelj, kdor je na Boga zaupal, in bil osramoten." Amen. Pridiga za 15. pobinkoštno nedeljo. (Kako se je v zadnji bolezni za smert pripravljati; gov. J. S—f.) In kadar je Gospod(vidovo) vidil, se mu je v serce usmilila, in jej je rekel: Ne jokaj!" Luk. 7, 13. V vod. Današnje sv. evangelje nam žalostno prigodbo pred oči postavlja. Pripoveduje nam od mladenča, kterega so ravno pokopat nesli. Umeri je v najlepšem cvetju mladih let; za pogrebom se milo joka mati njegova, vboga vdova, ktere edino veselje, edina nada na zemlji je bil. — Enaka žalostna osoda, kakoršna je mladenča zadela, tudi nas vseh čaka. Poprej ali pozneje bo nemila smert tudi po nas stegnila svojo merzlo roko, in ločila bo dušo in telo. Mertvo telo poneso v grob, duša pa hitela bo pred sodbo in od Sodnika prejela plačilo ali kazen, kakor si je tu na zemlji zaslužila. Oh, pač marsikomu serce trepeče pred to neznano uro; spreleti ga že strah in groza obide, kadar resno nanjo misli; išče si tolažbe, in ne ve, kje bi jo dobil. — Lepo je danas Jezus žalostno vdovo potolažil, ter jej s priserčno besedo govoril: „Ne jokaj l" zraven jej je pa še clo mertvega sina v življenje obudil. — Poslušajmo, kaj bo tudi nas tolažilo, kedar neznana smertna ura pride: Kako se je nam za smert pripravljati v zadnji bolezni? Pripravite se! Razlaga. Umreti se boji skoraj vsak človek bolj ali manj. Kadar pride kaka nagla, nevarna bolezen v vas ali sosesko, in tu enega zmed živih pobere, lam spet drugemu izpiha luč življenja; oh, kako se ljudje prestrašijo in preplašijo, kolikorkrat le k obhajilu pozvoni ali mertvaški zvon zapoje in na znanje daje, da je spet tega ali unega bolezen nanagloma vzela, človek, bodi si tudi še tako nadložen ali star, ponavadno le vendar rad živi, in marsikteri starček, dasiravno že z eno nogo v grobu sloji, pri vsem tem le še zdihuje in pravi: „Oh ti ljubi Bog! le še eno leto mi daj živeti!" in gleda — bi rekel — z nevošlji-vim očesom na čverstega mladenča in zdravega fantiča, ki ves vesel krog njega skaklja, kakor bi od smertne nevarnosti še nič ne bil slišal. Pa kaj bi vam popisoval smerti in še veči strah delal; ker se je človek že brez tega vstraši, kadar se smert pri njem oglasi. Spregovoril bom rajši tolaživno besedo, ter povedal, kaj je človeku treba storiti o tej neznani smertni uri, da se mu pobito serce ohladi in vtolaži vsaj nekoliko.— Vendar pa, kar najprej povem, da moja sedajna beseda velja le tistim, ki so si že tudi svoje zdrave dni prizadevali, pobožno in bo-gaboječa živeti. Tistim pa, kterim vse njih zdrave dni za čednost in pobožnost nič mar ni bilo, nimam veliko tolaživ-nega povedati; marveč jim rečem, da spokorjenje na zadnjo uro je silno redka in pretežavna reč, in da se nad terdo-vratnimi grešniki vselej ali skoraj vselej spolnuje prerokovanje, ktero pravi: „Boš umeri in ta svet zapustil, kakor si živel — v grehih." Si je pa kristjan že poprej prizadeval, bogaboječe živeti, zdaj pa se smert oglasi v njegovo hišo, in pred seboj pošlje eno ali drugo svojih dekel, to je to ali uno bolezen, ktera mu v ude udari, kakor voda v trohljeni čoln, kaj mu hočem povedati revnemu bolniku. Ako je gosposkega stanu, mu žlaht-niki in znanci nočejo težkega serca delati, in mu od nevarnosti kaj povedati, da bi ga le prav rahlo in voljno v večnost zazibali, ter tako, da bi skor sam ne vedel, kdaj in kako je v večnost prišel. Toraj si umišljujejo naj mečje besede in naj slajše besede, s kterimi ga tolažijo in mu serce hlade, ter pravijo: „Ničesar se nikar ne boj, bo že boljši. Le pridno pij in povživaj zdravila, ktere ti je zdravnik zapisal, in kmalu ti bo odleglo. Zdravnik je znajden mož in učen; z zlatom ga ne preplačaš! Ne bo dolgo terpelo, in te bo spet na noge spravil!" — 0 nespameten bolnik, ki verjame takim sladkim besedam! Kadar je bolezen huda, telo ostarelo, in vse na to kaže, da se izteka ura življenja, bolnik ne sme več misliti toliko, kako bi ozdravel, kolikor na to, kako bi srečno odšel v večnost, in kako bi vse svoje reči v lep red spravil, in si v 3> a »«c c. Družim sv. Mohora. Ravno se razpošiljajo knjižice, ki gredo družnikom družbe sv. Mohora za 1. 1863. Dolgo in težko ste že pričakovali ljube Vam bukvice; zdaj jih imate in vseh še niste dobili nikoli tako zgodaj kakor ravno letos. Le pridno prebirajte jih, dajte jih tudi svojim sosedom na posodbo, da se ljubezen do branja in duh slovenski bolj in bolj oživlja in širi, zraven pa tudi družba sv. Mohora čedalje več prijatlov in prijatlic si pridobiva in svoje koristno in hvalevredno delovanje od leta do leta razprostira. Visokočastite gospode dekane, fajmoštre in sploh duhovnike vse lepo lepo prosimo, da naši družbi svoje priporočbe in podpore ne odrečejo tudi prihodnje leto 1864. Tega pa ne moremo tirjati, da bi visokočastiti gg. dekani zraven svojega velikega truda še poštnino plačevali. Zatoraj vse družnike in družnice lepo prosimo, naj nekaj krajcarjev za poštnino odrajtajo tistemu gospodu, ki je bukvice po pošti sprejel. Dobovske zadeve. * KerŠka škofija. Čast. gosp. PochMm Ignaci gre za provizorja v Eavno. 6. g. Sternad Mirosl. za provizorja v Laznico in c. g. Oblak Anton za ekspozita v Rabelj,-Prestavljeni in vnovič nmestjeni so sledeči oc. gg.: bas Marfn za stoljn. kaplana v Celovcn; Stockl Sim. v st. Lenart; Jerfric Lenart v Sovodje; Plešučnik v Metnico; H r o vati n Jožef v Bre.tenegg; W a v t, zar Luka v Kotmaroves; Markovic Matevž v Eržno ; Blaaz Jožef v Radie; Ploner Andr v Berg: Wucella Ant. v Čanjče; Kren Jez. v Ro.ie; Mraz Tom ^ far, D. Marije pri Jezeru; Anewandtner Jožef v Šmarje v lavant dolini; Jam.k Matija v Kotarče ; Godec Janez v Tinje ; -LuPp Miroslav v Glodn.co ; M aier-hofe.r Juri v Sokovo : Tevž Eduard v Grabštajn ; W,eser Andr. ™ m Gallant Jožef v nemški Bleiberg. - Umeri je c. g. Bernhardt Jan. R.I.P.! * Goriška nad šk o fi i a. V. č. g. Mozetič Jan. ev„ kanonik, stoj,m dekan in viši šolski ogleda je vdobil privoljenje nositi mitro o zadevnih praznikih - V čč. SS. Pozzetto Nikolaj, fajmošter v Gradu in Zgonik Janez, lokalist v Škerbini, gresta v pokoj. - Umeri je č. g. Kurinčič Andr., koop. v Bovcu. R' L P*! Ljubljanska škofija. Č. g. Prettner Jožef je dobil lokalijo sv. Flanina in č. g. Volčič Janez faro Dragatuš. * Lavantinska škofija. Prestavljenaa sta cc. gg. kaplana Lorencic v Središče in Holc Jak. k mali uedlji.______ -Odgovorni izdajiiTvredii, Andr. Einspieler. - Natisnil Janez Leon v Celovcu.