Poštnina plačana v gotovini Posamezna številka 1 Din. Leto IV. Izhaja vsakega 1. In 15. v mesecu. Letna naročnina 25 Din, za . Inozemstvo 40 Diny I NA MEJAH Štev. 11. ček. račun St. 12.886 Telefon Jesenice 625 Uprava In uredništvo: Jesenice, Krekov dom Jesenice, 1. junija 1939 Hlapčevsko maiikovanje Kajkrati smo že na tem mestu pisali o narodni samozavesti, o ljubezni do materinega jezika, ki naj jo kažemo proti sonarodnjaku ali zamejcu, dostikrat smo opozarjali na čudno luč, ki jo meče na naš narod tajitev slovenskega jezika, navajali zglede, primerjali sebe z drugimi narodi ter svarili pred močjo tujcev, ki bi nas mogla prav na tem najbolj šibkem mestu najbolj pogoditi. Vendar se zdi, da nismo z vsem tem pisanjem dosegli ničesar. Mimo nas so šli dogodki na Češkoslovaškem, ki bi naj nas vsaj toliko izmodrili, da bi spoznali, da ne delamo prav, če že nočemo iztrebiti iz svojih src suženjskega duha, svoje neodločnosti in malikovanja vsega, kar je neslovenskega. V zadnjem času smo brali mnogo o Poljakih, ki so potencirali do najvišje mere svojo nacionalno zavest, pred katero imajo mogočni poljski sosedje ne samo spoštovanje, ampak celo strah. Preko tisoč let živimo na svoji zemlji. Preko tisoč let nam ne piše zgodovina ničesar drugega kakor usoilo podjarmljenja, usodo sužnjev in zatiranih. Preko tisoč let smo nihali med nad-ublustju cucgu iu drugega narodu, preko tisoč let smo se osvobojuli, pa se nismo mogli osvoboditi. Ko je razpadla umetna tvorba Avstro-Ogrske, smo se pognali iz kalnih valov suženjstva ter podali roko bratom Hrvatom in Srbom, da bi mogli v enotni državi živeti svobodno, samostojno življenje. Zadihali smo po tisoč letih, po tisoč letili šele prvič občutili, kako lepo je biti svoboden in govoriti svobodno svoj jezik. I oda zdi se, da je premnogim še premalo odvisnosti in hlapčevanja, da se ne zavedajo prav, kaj imamo sedaj in česa prej nismo imeli. To so ljudje, ki jim je vseeno, ali obstoja Slovenija «11 ne, ali je kje na svetu slovenski jezik, slovenski narod ali ne. Njim je vseeno, imajo slovensko ime, morda priimek, drugega jim ni mar. Celo oni, ki oznanjajo ob vsaki priliki svoj nacionalizem, kaj čudno kažejo vsak čas, da jim je drug jezik ljubši kakor slovenski. Pojdi n. pr. aamo v jeseniško kavarno, pa boš v družbi naših jugoslovanskih sosedov našel odlične pripadnike jeseniških nacionalistov, ki trudoma lomijo jugoslovansko spakedravščino, da te zazebe, ko jih poslušaš. Bog ve, koliko takih bi na vprašanje, kakšne narodnosti so, odgovorilo, da so Slovenci. Takim ljudem lahko tisočkrat povemo, da mora Srb prav tako razumeti Slovenca kakor Slovenec Srba, take ljudi lahko nenehoma opozarjamo na njihovo narodno zavest, pa bodo nenehoma vse drugo prej kakor Slovenci. Zato ni nič čudnega, če je pred kratkim na jeseniškem kolodvoru neki tukajšnji domačin delavec pri KID, ki nosi nemško ime, v »čisti« jugoslovan-ščini oznanjal na ves glas, da je hitlerjanec in pristaš Sokola. Hvala za mladino, ki ni slovenska! Kako bo tak človek vnet Jugoslovan, če ni najprej vnet Slovenec? Kako bo branil slovenski jezik, če mu je pa vse drugo bolj sveto kakor slovenska zemlja in mati, ki ga je rodila? Na Vrbi so v Prešernovi rojstni* hiši odprli muzej — spomin na Prešerna. Odkupili so hišo in jo namenili zanamcem kot simbol slovenstva, svetišče, kamor naj bi se zatekali Slovenci po pomoč proti onim, ki zametavajo slovenstvo. Slovenci smo se spomnili največjega Slovenca v času, ko je narodna zavest tako šibka, da bi ugasnila, če bi ji ne prilili olja Prešernovega duha. Muzej Franceta Prešerna naj bo moč neodločnim in omahljivim, onim, ki se sramujejo materine besede pred tujcem, onim, ki prav nič slovensko ne mislijo in onim, ki celo narodno zavest prodajajo za vsako ceno. Naj bi zaradi teh ne imeli, kakor pravi Prešern: »Skeleče misli, da Slovenec mile ne ljubi matere vanj upajoče.« Okrožni tabor na Bledu I .clošii ja //iia i|)rii4'«lilc\ im Dlt г(>д'1'апи)т, disciplino v.scli .sodclii-,i(K!ili in |»i isolnili Icr s številčno močjo jxiikazati Mašo narodno slrnjcnosl in /avcsi prod vsi-ini iii jc-i, ki s4) \ It'll dm li i/,c močno posedli ta natS * Indi ^ doka/, da ni samo /cmlja li-pa in zdrava, am-l"i'k da ji' zilravo in krinjvko in samozavestno '"
  • inogot no \ plival .s svojo pejstrosijo in mnogoištevilnostjo. \ s a društva, odiseki in kro/.'ki naj la'koj prija\ ijo število sxojili iki-o- Z Desenic Birma. Kljub skrajno slabemu vremenu je bilo jeseniško biranovanje dokaj živo. Poznalo se je, da, so starši storili vse, da otroikom-hirnian-cem pripravijo čim več veselja ter jim utrdijo spomin na ta važen življenjski dogodek. Jesenice so se JK) stari navadi doibro pripravile, da dostojno in s spoštovanjem spre jime jo v svoji sredi prevzvišenega g. knezoškofa dr. Gregori-ju Rozmana, ki so mu v petek priredile svečan sprejem, katerega so se • udeležili vsi zastopniki državnik in samoupravnih oblasti, predstavniki društev in organizacij, zastopstvo Fantovskega odseka in Dekliškega krožka v krojih, šolska mladina in množica Jeseničanov, ki so mu izrekali itople dobrodošlice in vdanostne pozdrave. Sprejem je veličastno [Kxlprla godba Krekovega prosv. društva, .število birmancev je letos bilo izredno veliko, saj je sprejelo zakrament svete birme 69K otrok. Samo iz jesein-ške župnije jih je bilo "584, iz ljubljanske škofije 19, iz 20 župnij izven ljubljanske škofije S8, ix marilmrske 3, iz celovške 2, iz sarajevske I in iz Inomosta I. (lovorice, da je nnd 200 otrok ostalo brez lx)-trov, so bile seveda izmišljene, in če bi bilo kaj staršev res v zadregi, kako najti ]x)tre svojim otrokoim, bi jim zelo rada ustregla Vincen-cijeva konferenca, če bi bilo potrebno. Največ dela so imeli fotografi, ki v gneči pred cerkvijo kar niso mogli priti do sa])e v veliko veselje birmancev. Gorsko letovišče Sveti Križ nad Jesenicami je bilo že v zgodnji pomladi deležno velikega obiska tujcev in domačinov. Kakor se je nedavno Se vsak avtonio-ibilist nerad s,pnščal na raz rito cesto k Sv. Križu, tako je sedaj izostala vožnja po 4X)pravlje-ni in deloma razširjeni cesti dosti ugodnejša in varnejša. To, za Sv. Križ vsekakor ugo-ložljivimi sredstvi uredila dohodno prometno ožilje k planinskemu letovišču. Človek, ki rad '/ahaja tja |x)d Golico, se nehote vprašuje, kam bomo šli z vsem tem prahom, ki ga dvigajo avtomobil isti in kako bi se obrnil in kdaj, da bi ■nil na tem sprehodu ne bilo treba [»ozirati prahu in se stalno umikati vozilom, ki (>ovzročajo vse drugo prej kot pu mir in brezskrbno sprehajanje. Mi bi radi ugotovili samo to, da je namen tega gorskega letovišča, ki ga obiskuje večina pešcev, nezdružljiv z avtomobilsko in peš-|k)tjo hkrati. Vsekakor bi bila frekvenca dosti večja, če bi se uredila za pešce stara pot čez Pejce, ki bi z malotni-mi preureditvami ix)sta-la najlx)lj privlačno dohod išče za pešce k Sv. Križu, ker s svojo senčno lego in zatišjem ixl-govarja vsem zahtevam miru in čistega zraka potrebnim Izletnikom. Vemo. da Ik) občini |)oleg velikih izdatkov za |X)-privila in regulacijo občinske |H)ti težko dobiti |x)trebna sredstva za realizacijo naših želja, vendar upamo, da bo storila vse kot vixlno. leg carinarnice, v kateri je sedaj skladišče. Ce 1н> ta svet kaj jximagal čimprejšnjemu sreči, da ni nikdar izbežna muhavost vtaknila svoje prste vmes. Kakšne znamke naj bi ta stroj bil? Dr. Stanovniik je bil jev. narodnih no-š. koiijeiiilko\ in kolesarjev . \ sa pojasnila zaradi prehrane in pret.skrbe pri nočiši daje i 11 forume i j ski odbor v Prosvetnem domu poleg cer'kve. Ob 5. uri popoldne bo javni telovadni nastop, nato prosta zaiba\a. \ nedeljo II. junija vsi Gorenjci iia Bled. Kar katoliško in slovensko uiisli in čuti, mora I a dan stopiti v strnjene vrste iia.še mladine, ki bo glasno in jastno manifestirala svoja načela iu svojo ljubezen in zvestdbo do naroda iai do-mo\ iIU-. Vzgojna krivica Birma je za nami. 1 a veliiki .sipominski dan številne uaše mladine, ki je prejela po šlkofovih besedah potrjen je sv. Duha, po škofovi roki pa opomin, da naj i>o Kristus \odnik naših 'korakov, Kristus svetli vzornik, za .katerega naj bi šli vedno v odločen in odikrit boj — ta veliki (lan naj bo za;pisau v analih naše fare s tem večjimi črkami, čim bolj se ztivedamo, da je dala jesenišika fara škofu v maziljenje mogočno vrsto mladih, junaških src. Kakor nas močno veseili gornja ugotovitev, tako moramo i>o drugi strani iprilbiti ne vesel o dejstvo, ki kaže po eni plati .splošno zmateriali-ziranost današnje dobe. po drugi pa tisto s vojsko vzgojo, o katetri sicer ne moremo reči. da temelji neiKxsredno na materialnosti, ki je pa vendar talko 'blizu nje. da nas upravičeno slkr'bi. kaj bo iz mladine. Iki jo t varnost toliko bega. da vsaj zainemari. če siploh že ne pozabi sredno prizadet kol boter ali pa le kot nepristransiki opazovalec. je mogel viotric; ka'ko so bili že dolgo pred birmo oddani vsi premožnejši botri, nekateri celo |K) večkrat: kako je šlo dobršnemu delu bir-maneev samo za darove, v i/!biranju ikaterili so bili celo zelo izbirčni in samovoljni: kako so kupovali botri, eni, ker so se hoteli ipo^kazali. drugi, ker niso hoteli |K>slati — /kalkor Ijiniji-pravijo — umazani, oboji z večjo ali manjšo ne volj o v srcu: kako so marsikateri starši znali prišepetavati svojim otrokom, kaj naj si izgovore od svojega botra, ker da je lo edinstvena prilika cenenega pridobivanja: ikaiko so znali nekateri celo brez vednosti svojega ]x>lra pridolbiti si to ali ono dobrino, ki jim jo boter sicer ni namenil, pa jo je vendar zaradi mirnega sožitja in neiprijetnih iposledi<' molče dopustil. Ni pri manj- kovalo lx)trov. kakor se je Iu in lam govorilo, pač pa denarja. ki naj bi usiregel tolilkerim željam otroSko ipoiželjivosli — česar moramo okri-fiti predvsem starše, ker so izbirali presefbično. Ne smemo reči, da je bilo povsod vse laiko kakor smo napisali, I ud i ne, (ta so bili vsi po istem ko\ n. vendar smelo trdimo, da je le nialo-kje bila vzgoja v tem pogledu taka, da bi naredila otroke proti zu nam jim okoliščinam Jjirme vsaj indifereintne. če že ne nasprotne. Vemo. da otroik i[K)želi iu da si njegova fantazija mnogo olbela. vendar otroik ne želi toliko in tiiikih reči in tudi njegova fantazija ni Uilko vsestranska. Ni za1га. 'ki ima vse lastnos-ti dobrega katolika, ijKxstenega in \ ernega č-lovdka. le ustanove nima v takem ])omeuu nolbeno drgavljaiuslko pravo, ampa'k le pravo kalolišike Cerkve, ki ima ((lina pravico in dolzauxst skrbeti za duhovni blagor svojih članov. Zalo je prvotni nameu bolrstva duhovni. Letošnja birma naj nam bo \ pouk. Pouk ne samo slaršem, ki naj svoje oiroike duhovno temeljito vzgajajo, ampak tudi lx)troni. ki naj bodo res le ilx)tri \ -doče odklanjajo vse prevelike želje svojih bir-mancev in -s ti^n /aipro vsako |xil. ki bi utegnila privesti našo mladino do malerialnega i|K>jmova-nju didiovnih reči. S lem ne IkkIo prihranjene le .ue|H>tre'bne dkr.bi. ampak bomo ohranili našo mladino (ako kalkor jo hoč-e Bog in Ikalolišika Cerkev. Prvi slovenstci deiavsici tabor! Naša važna zadeva? /v(>/a /.(Ini/.civili (Icluvcfv Iwi |>rir(4lihi 4. Jmiijii svoj prvi slovenski delavski talxir. Slovenski delavec je v /udnji iSlevilki /.tii|>i.sul, du Iu lulxir v zve/.i s prograitiKMii te nuiSe nurodiie deluvske organizacije prina&a v vrste sloveiiski^ga de.luvskegu stanu novo veselo oznanilo lepA(^ Ixxloenosli, Tu lailx)r nuj bi /.i)rul okrog sebe nuAe |x>i5lene verne deiuvce čifSlili rok in čistega srcu, združil njihove sile in moči ler dvignil njihovo zavesi. Pokuzuhi naj hi, du je delu v-sivo čusM doraslo in du si bo znulo v nurritl svojega (tela dostojno me^Jlo. Nič ni v pokretn Z/I) niruf-njuiSkegu. leinnogledega; nusiproliio je vse delo v njej 1)reželo z nekim veselim upunjein in golovim priču-covunjem, da ilxxlo /.inugule vse upruvičene zuhleve delavskega slunu. in da se bodo inorule pred vzlruj-nim delom le udiwie deluvske onjuiiizucije uklonili vse iiasproltie sile. Uklonili se Ixxlo morule iuzdirulne sile jnuiksi-.slič.nili in socialističnih delavskih iH>krelov, ukloniti se lx) moral končno tudi kapital. \ kolikor njegovo delovanje izigrava obče ,iiur<>ru. Mi (iorcnjci, doinii i/jxid visokili Kta, v delo vlagamo svoje skrbi in svoje diiAe in delo fustimo. Delavski stun. ixiAteno verno nuriMino deluvsitvo. zlusti mi (lorenjei, lioeemo oh prvi-m slovenskem delavskem talM>renju s svojo udeležlx). s |M)|>olnostjo svojih organizueijvskili skupin izpričati, -da nas nikakor ni srum. fe so iiuSe roke žiiljuve. ampak si Štejemo to v fast in ponos. V giliunji" //D, ki je zu naSe delavstvo veselo oznanilo lopSe bodočnost i, hočemo mi iz vis<«k(| (•<>■ renjske nesli s\oj stanovski ponos. Jesenice '■ okolic« so po svojem (i>oložajii kot močno industrijsko središče poklicane, da v .novem slovenskem delavskem gibanju prednačijo s stvarnim delom v podrobni organizaciji, pa tudi z udeležbo na prvem — slovenskem delavskem taboru. Vsak zaveden delavec, ki je veren član naroda in ki hoče'svojemu stanu priboriti lepšo bodočnost, l)o zato obrnil hrbet vsem boljševiškim in (jKjlboljše-\iškim delavskim iX)kretom. Pokazal bo, da ta med nami nimajo ničesar isikati, da |)oz,na njihovo uničujoče delo in da jih zato brezkompromisno odklanja. Boljševizem, naj se skriva :|X)d kakršno koli obliko in obleko. — mora — ven iz našega naroda, ven iz našega stanu. Dosti je, da je drugod |X) svetu jk)- vzročil toliko gorja, tnpljeiija, ponižanja in prelivanja človeške krvi; nam slovenskim delavcem tega ni treba. Mi se Iwmo oklenili starih dobrih navad svojih očetov, ljubili govorico svoje matere, branili pravico božjo po navodilih Cerkve in gradili zase in za bodoči rod novo družbo in v njej nov red. Temu svojemu hotenju bomo dali močnega {poudarka na prvem slovemsikem delavskem taboru s svojo mogočno udeležbo, s svojim disciplinarnim zadržanjem in s svojim stanovskim zanosom. Za prvi slovenski delavski tabor nas bo га zmago teh naših lepih ciljev združila v Ljubljani na svojem taboru Zveza združenih delavcev. Na ta tabor gremo vsi! Doma ostanejo, ki se svojega stanu sramujejo. Brazde gorenjskih študentov Nekaj pred taborom na Bledu к;и1аг koli im- pol zanese «kozi Bled. me l)i jeza. Navadno mi ves кчЈеп ,potem v glavi tiči takale iKidolni o Bledu: lam \ kotu ZdraviliLšlkega pai^ka. pia\ za pra\ že улшај njega tiči sredi zelenja lična piramida: l^resernu .so jo (I. 1885.) postavili, ker je zajK'!: Dežela kranjska nima lepšga kraja, ko je z okoljšno ta. podoba raja«. Prav debelo bi pogledal Preišeroii. ko bi jo lepega dne primalial v to podolx) raja iii 'bi bral napise na blejWkih poslopjih: M on plaisir... Mon reifKvs ... siplendid ... itd. Kakor že marsikdo. bi tudi »Hotel Toplice« morda kar mogoče ueeiio prcHbral in izgovoril francosiki: »otel I o-l>lis«. Zbegano bi njegove oči iiWkale kaj doma-ce^ga v tej ošabni mešanici vseh mogočih slogov. •No, saj bi tu
  • stal vse Ikaj drugega in nič- več ne bo Ikraj »dežele kranjske«. Potem tudi Pre.št rnov s|x)meuilk podeirimo in kmi'te. ki Ixxlo menu že bil — grad na nopri-N lop ni Lskali, v ikaterega domačin nima vstopa. Sploh pa pravijo, da se je Bled preselil. osebno-mo pribili, zgubljeni pa lx)do uviiti nekaj lx>lj vzvišenega. Saj Itiksna /igodovina Ixi /alilevala le brnialnosli in ''ик ј nuuse. pmv malo pa jti je (rehu diiliovnosfi. N»'r pa je veška (и1-mora tu
  • 1ј razvoj na-itnlove kulture, jezika, njegove genialnosti in "jegove notnuije 1х)гЧ)е. Tako zg(xlovino pa ima-'"di Slovenci. S jx)nosom jo v.salkemu |X)ka-'•'!"<> lin v njej ni strani, ki hi jo morali iz sramu Za k ■■'viHi pred svetom. Ta zgcxiovina nam pravi, »kako se je ljudstvo na podlagi starih običajev samo razvijalo: kako je nI) svojih lx)govih tavalo in iskalo resnice: kakšni zakoni so sprendjali njegovo na|)redova-uje in kakšne ovire so premagovali. Potem pnikristjanjenje; ali ni to mogočno. duhovna revolucija, ki so jo prediii'ki iz-vo je val i in «i le jx) njej zagotovili svoj oibstoj srtxli drugih narcxlov. In nato: vpliv nar<>minu. — Naj ji sveti večna luč. ne zavesti. K tej pa je mnogo pripomogla slovenska narodna beseda. Beseda narodnih pesmi, ki so jih prepevali godci in so jo za njimi poprijeli vsi navzoči ol> narodnih praznikih; beseda narodnih pravljic in stori j, ki so jih bajali dedje in 'babice mladini. In potem je slo\ enska beseda prvič kanila na papir. Preti ipol tisočletjem so jo prvič vklenili v knjigo in živela je pol stoletja negovana od reformatorjev, kasneje tri sto let skopo životarila in umiirala v neveščih rokah, a pred dobrim stoletjem kakor prerojena bronasto zapela л Prešernovi gorenjščiini, se zopet kleno in jedr-. nato, kritično oklesana oglasila v Levstiku, izbrano govorila v Stritarju, mehko pela v Gregorčiču, s sdlo brzdana pela v Aškercu ter se v dvajsetem stoletju v mavričnih barvah razža-rela v naši moderni. 1 o je paič mogočna zgodovina naše besede. Tudi naših mož zgodovina je pisana na polnih straneh. Prav ob njih se vidi, da je nad vso zgodovino božja roka. Ne krojijo zgodovine ljudje, Bog jo usmerja in ljudje so le orodje. Ko je narod zašel v stiske in na neprehodne poti, mu je Bog poslal na ta križev pot Simona iz Слгепе, da mu je preložil breme težav in mu pokazal lepšo pot. En nauk pa nam naši velikani jKxlajajo še danes; prav vsi so bili duhovni velikani — saj niti eden ni bil vojskovodja ali svetni vladar. S tem so hoteli povedati. dočnost in za zgo-<> vsaik iz-uumI nas vrgel na delo: če nam \ šoli ne nudile in ne iM)kaižete naše zgodovine, jo 1к>то študirali sami. Vsak zase se bomo vanjo ;x)glabljalii in črpali moči za najMvre, ki nas čakajo Tone. Mqvm si/oi dettoc! HRANILNICA IN POSOJILNICA NA JESENICAH obreUuje vse stare in nove vloge po 4 "/o. Nove vezane pa po 5 »/o. Vaš denar je varno naložen pri njej. Zanjo garantirajo hranilnične rezerve. liii: 1. Fanfare. 2. Državna liinina. 3. OtroAko rajanje. 4. Ritnnfna gimnastika. 5. Vaje nu konju. 6. >()j 1>(>1)ег(1<)1). (sinilxilienu vaja). 7. Po planini lučka gre simlx)liena vaja). N. Clovor, nato kratek odmor. V. Vaje na bradlji. K). Pomladno rajanje. II. Škiiipinsika vaja. 12. Vaje na drogu. n. Talna gimnastika vrhunskih telovadcev. l-t. Ziljski ples. 13. Himna slovenskih fantov. — V nedeljo ob 9. dopoldne: Sprevod s skxieeim sporedom: 1. Konjenica. 2. (lodha. ?. Okrožni predsedniki in predsedniki I''0. 4. Zastave I'X). !>. NaT'eliiiki. (>. Ceta članov, 7. Četa mladcev. H. Četa naraščaja. C'eta članov. K). Godha. ll.Okr. predsednice in ]iredst tinice krožkov. 12. Zastave krožjkov. II. Načel nice. 1-t. Članice, t). Mladenke. K). (lojenke. 17. Članice. 18. I'a 11 fare. 19. Predsedniki in odborniki prosv. društev. 20. .Narodne uoSe. 21. C'eta fantov v civilu, mladcev in naraščaja. — Popoldne ob Ч. uri telovadni nastop: I. Fanfare. 2. Oovor. 1. Nastop nio.škega naraščaja. 4. Ženskega. 1. Vaje na konju. ћ. Proste vaje mladcev. 7. Mla. Proste vaje članov. K). Članic. II. Vaje na drogu. 12. Zaključna slika s himno Mej Slovenci'. I Za elektriko = vse nejcenelše in usodnejše pri I 3ože Markež i elektrotehnično podjetje i Jesenice. Murova. tel. 605 konzorcij lista >Na mejah*: Jože Godma. Jesenite. - Urejuje: Stanko Savinšek, Jesenice. /a Zairužno tiskarno v Ljubljani: Maks Blejec. Pijte in jejte poceni in dobro Kdor hoče poceni jesti, pride V Krelcov dom Kdor hoče dobro jesti, se abonira v Liudiki kuhinji Kdor hoče dobro in poceni piti, mora priti V Katalcombe Belo namizno vino din 10 — liter — Za urednika v Ljubljani: Ignacij Železni k