Izmenjave OsnovnaŠolaMilkeŠobar–Nataše, Slovenija MatjažBariˇ c Trinajstimarecjeprineselnovizziv,sajsedoslejnikolinismosoo- ˇ cali z delom na daljavo. Prvi teden smo namenili predvsem priva- janju na tovrstno obliko dela, tako uˇ citelji kot uˇ cenci. K takšnemu pristopu k delu nas je vodilo predvsem spoznanje, da v splošni populaciji vlada strah,nemir, prežet s frustracijami, sajse je mar- sikdo spopadal s strahom, kako in kaj se bo zgodilo v prihodnosti. Temusmonamenilipozornost,takodasmospomoˇ cjovodenihde- javnostipospletuposkušalistaršeinotrokenavdatizoptimizmom injimsporoˇciti,dabo»vsevredu«.Takosmouˇ cenceminstaršem zagotovili, da smo še vedno tu in da delamo ter živimo z njimi. V prvem tednu smo tudi veˇ ckrat izmenjali mnenja o naˇ cinih in potencialnih oblikah dela, ki bi nam, staršem in uˇ cencem olajša- li pouk na daljavo. Skupaj z uˇ citelji smo prišli do spoznanja, da je najbolje, da se vsak razrednik oziroma uˇ citelj odloˇ ci, kako in s kakšnim pristopom bo izvajal pouk na daljavo, saj so ne nazadnje uˇ citelji tisti, ki svoje uˇ cence najbolje poznajo. S pomoˇ cjo dnevne evalvacije in povratnih informacij, ki so jih posredovali uˇ citelji, uˇ cenci in starši, smo manj obremenjen kader prerazporedili v ra- zrede, kjer je bilo to najbolj potrebno. Narazrednistopnjismovkljuˇ cilidrugestrokovnedelavce,kini- sobilitolikoobremenjeni(uˇ citeljioddelkovpodaljšanega bivanja, knjižniˇ car, varuhi, spremljevalci ...). Na predmetni stopnji smo vpomoˇ c bolj obremenjenim uˇ citeljem (matematika, slovenšˇ cina, anglešˇ cina)vkljuˇ ciliuˇ citelješporta,tehnikeintehnologije,gospo- dinjstva. Delo so si po navodilih razrednikov razporedili glede na individualne okolišˇ cine posameznih uˇ cencev in njihovih družin. Kot najveˇ cji izziv lahko izpostavimo iskanje naˇ cina in možnos- ti, kako doseˇ ci, da bi vsi uˇ cenci lahko delali na daljavo (socialno- ekonomsko šibke družine, Romi in drugi tujejeziˇ cni uˇ cenci). Pri tem smo imeli najveˇ c težav z zagotavljanjem raˇ cunalnikov, saj smo majhna šola in smo težko poskrbeli za podporno tehnologi- jo. Poleg tega jezrsšpri opremi dal prednost srednjim in rednim osnovnim šolam. Za uˇ cence, ki niso imeli možnosti za pouk na daljavo preko spleta (niso imeli spletne povezave), smo v šoli pripravili tiska- vodenje 3|2020: 85–88 MatjažBariˇ c no gradivo (ponj so prišli starši, nekaterim uˇ cencem pa smo ga pošiljali po pošti ali celo dostavljali na dom). Samo delo ravnatelja je bilo v ˇ casu po 13. marcu v bistvu bolj umirjeno,sajseje zmanjšalo število dejavnosti, projektov, tekmo- vanj ... Še najveˇ c težav je bilo s poenotenjem oziroma zapisova- njem poroˇ cil uˇ citeljev o delu na domu. Uˇ citeljem sem pri njihovi strokovnosti in avtonomiji glede izvajanja uˇ cnega procesa zaupal že prej, pridelu na daljavo pa so moje zaupanje samo še potrdili. Med delom na daljavo je bilo zelo pomembno poznavanje ik- tehnologije in njene uporabe. Smo mlad kolektiv in ikt veliko uporabljamo(izdelavainuporabaaplikacij,pripravadidaktiˇ cnega gradiva, videov, skupni dokumenti, spletna zbornica, Erasmus+, eTwinning...),zatososeuˇ citeljinovemunaˇ cinudelainpodajanja snovi zelo hitro prilagodili. Vsem se je poznalo, da nas je korona zedinila, obˇ cutili smo veliko pozitivnega adrenalina in solidarno- sti. Po kakšnem tednu dela na daljavo se je pokazalo, da je še bolj kot to pomembno poznavanje in razumevanje posebnih družin- skih razmer in to, da omogoˇ cimo prilagojeno delo za vsako dru- žino. Zaradi velikega deleža romskih otrok, otrok iz tujejeziˇ cnih družin in otrok iz socialno-ekonomsko šibkih družin ocenjujemo, da so na podroˇ cju tehniˇ cne izvedbe v šoli potrebne manjše izbolj- šave (manj je veˇ c, izbor bistvenih vsebin ...), veliko pa je bilo tre- ba delati predvsem na tem, da bodo starši in uˇ cenci šolo (znanje, izobrazbo)prepoznalikotvrednoto,dabodosvojimotrokomomo- goˇ cili ˇ cas in prostor za šolsko delo in jim ponudili podporo. Uˇ citelji so se – in se še – veliko izobraževali preko spleta. Naj- veˇ cji poudarek bo odslej namenjen izobraževanju zaposlenih in povezovanjurazrednihaktivov,dabipouknadaljavo ˇ cimboljpri- bližali uˇ cencem in staršem. Obdobje med marcem in junijem 2020 je nekaterim uˇ cencem prineslomožnostzaboljsprošˇ cenousvajanjeuˇ cnesnovivlastnem tempu, po naˇ celu individualizacije. Najveˇ cje razlike v znanju so bilepredvsemoˇ citnepriuˇ cencihizsocialno-ekonomsko šibkejših družin (manj so vpete v okolje, podporni sistem je slabši, zaznati jebilo strahpredizguboprihodka),pritujejeziˇ cnih uˇ cencih(vpliv okoljainuradnegajezikavprocesuuˇ cenjapriusvajanjubesedišˇ ca instemlažjavkljuˇ citevvsocialnookolje)terpriRomih(drugaˇ cne kulturnevrednote). Kljubtemurazlikapriveˇ ciniuˇ cencevvseenonibilatakovelika oziroma ne bistveno veˇ cja, kot bi bila pri »klasiˇ cni« obliki pouka, saj smo v šoli že pred epidemijo velik pomen namenjali spoštova- 86 Osnovna Šola MilkeŠobar –Nataše, Slovenija nju in sprejemanju razlik, jasno postavljenim pravilom in dosle- dnosti pri njihovem upoštevanju ter zanesljivosti in spoznanju, da smotu zaradi njih. Velikerazlikesosepokazalepriuˇ cencihstežjointežkomotnjo v duševnem in gibalnem razvoju, ki potrebujejo prilagojene pri- pomoˇ cke innaˇ cinedela(senzomotorika, fizioterapija, prilagojene metode razvijanja govora, komunikacije ...), saj doma niso imeli možnosti in pripomoˇ ckov za izvajanje teh vsebin, starši pa za to tudi nimajo dovolj znanja. Sodeˇ c po izkušnjah mobilne službe na obmoˇ cju belokranjskih osnovnih šol smo opazili, da so bile izbrane metode dela zelo od- visne od uˇ citeljev, nekatere ustrezno prilagojene uˇ cencem s po- sebnimi potrebami, druge pa tudi povsem neprimerne. Nekateri uˇ cenci s posebnimi potrebami so imeli podporo pri uˇ citeljih in razrednikih, ponekod so jim edino pomoˇ c zagotavljali specialni pedagogi, socialni pedagogi in logoped (veˇ cinoma so ure dspiz- vajali preko videopovezave in telefonskih klicev), in to v veˇ cjem obsegu kot sicer. S tem so ponudili pomoˇcneleu ˇ cencem, am- pak so bistveno razbremenili starše, ki so nase, zlasti pri nekate- rih uˇ cencih s posebnimi potrebami, prevzeli levji delež vzgojno- izobraževalnega procesa. Vseenopajetrebapoudariti,daimatadružinainokolje, vkate- rosovpetidoloˇ ceniuˇ cenci,prevladujoˇ cvpliv,vsajprizavedanjuo »znanju kot vrednoti«. Pri tem bi predvsem izpostavili potrebo po pomoˇ cidrugih,zunanjihinstitucij(csd,nvo),kibiotrokompoleg našega dela lahko ponudile pomoˇ c z vidika psihološke in socialne podpore. Naosnovnihšolahsprilagojenimprogramomsoosebnostnira- zvoj, vzgoja in otrokove osnovne potrebe primarni cilj. Znanje je nadgradnja. Zato nismo zaznali, da bi se naše šolsko okolje pre- vrednotilo.Nanašišolisejekotpozitivnopokazalopredvsemveˇ c- je sodelovanje staršev. Postali so tudi bolj odzivni, saj so se vsak dan sreˇ cevali s šolskim delom; tako so bolje spoznali sposobnosti in tudi specifiˇ cne težave svojih otrok. Ker smo imeli veˇ c stikov s starši,smoboljespoznalidružine,karpomagapredvsemprirazu- mevanju težav uˇ cencev v šolskem okolju. Izvajalke dspso ravno tako izpostavile pozitiven rezultat dela predvsempriuˇ cencihnarazrednistopnji,kadarsopridelunada- ljavosodelovalitudistarši,kisodobilivpogledvizvajanjedodatne strokovnepomoˇ ciinposebnevsebine.Opazilismo,dasostaršiveˇ c ˇ casa posvetili šolskemu delu in utrjevanju (vaje za premagovanje specifiˇ cnih težav) kot med rednim poukom v šoli. 87 MatjažBariˇ c Avgustasmosenasejiuˇ citeljskega zboradogovorili, dabomov novemšolskem letutudiprineposrednemdeluzuˇ cencišenaprej uporabljaliinteraktivnevsebine,kismojihpridelunadaljavopri- pravili v spomladanskih mesecih. Vsak razred bo enkrat meseˇ cno všoliizvedelsimulacijo»poukanadaljavo«.Veˇ cinosestankovakti- vovsmotudivletošnjemšolskemletuizvedlizvideokonferencami intakorazbremenilidelavce(popoldansejimnibilotrebavraˇ cati v šolo). Na sistemski ravni bi bilo treba uveljaviti predvsem spoznanja glede tega, kako pomembna sta individualizacija šolskega dela za uˇ cence ter vpliv socialnega okolja na možnost sprejemanja infor- macij in sugestij iz okolja. Na osnovni šoli s prilagojenim programom imamo predmet ra- ˇ cunalništvo, in pokazalo se je, da je pri delu na daljavo zelo po- memben, saj se uˇ cenci nauˇ cijo osnovnega dela z raˇ cunalnikom. Zato menim, da bi bilo raˇ cunalništvo priporoˇ cljivo uvesti tudi za uˇ cence v drugi triadi rednih osnovnih šol. V okviru lastne avto- nomije lahko prilagodimo naˇ cine dela, tako da bodo kar najbolj ustrezali individualnim sposobnostim uˇ cencev in možnostim za delo doma. Drzni cilji so po moje stvar ravnateljevih osebnih lastnosti in ambicij, zaposlenih in okolja. Le enoten, izobražen in razgledan kolektiv lahko uresniˇ ci visoke cilje. V letošnjem letu bodo drzni cilji pod vplivom ukrepov za omejitev širjenja koronavirusa. Pri- marnobomojciljˇ cimboljumirjenoinvskladuzzakonodajo pre- magati ˇ cas epidemije koronavirusne bolezni, hkrati pa uˇ cencem zagotoviti kar najboljše možnosti zarazvoj in uspešnodelo. Starejši belokranjski ravnatelji so nas pogosto poduˇ cili, da je treba šolo voditi pozdravi pedagoški presoji. MatjažBariˇ cje ravnatelj na Osnovne šole Milke Šobar–Nataše. matjaz.baric@guest.arnes.si 88