KAT0L1SK CERKVEN UST. „ Danica" izhaja vsak petek na celi poli, in velja po pošti za celo leto 4 gld. 60 kr, za pol leta 2 gl. 40 kr., za četert leta 1 gl. 30 kr. V ti8karnici sprejemana za celo leto 4 gl., za pol leta 2 gl., za čertert leta 1 gl.; ako zadene na ta dan praznik, izide ..Danica'- dan poprej. Tečaj XXXVIII. V Ljubljani, 19. rožnika 1885. List 25. Premišljevanje in molitve za vse stanove. (Daije). 60. Kerščanska modrost. * Vsak dober dar in vsako popolno darilo je od zgoraj in pride od Očeta svitlobe, pri kterem ni premenjeoja, tudi ne sence kake spremenljivosti (Jak. 1, 17). Vse svoje darove nam pa nebeški Oče deli po svetem Duhu, kterega je v nas obilno vlil po Jezusu Kristusu, Zveličarji našem. (Tit. 3, 6.) Med vsemi darovi sv. Duha pa je najpervi in najimenitniši dar modrosti. Duh Božji je bil, ki je v stari zavezi narekoval modrostine bukve in ki je govoril sploh po prerokih. In kristjan, ki ta dar ima, je zares kerščansko moder. V čem tedaj obstoji kerščanska modrost, ali kaj je kerščanska modrost? 1. Kerščauska modrost je po besedah sv. Avguština spoznanje tega. kar mora človek misliti, želeti in storiti, kar mora sovražiti in opuščati, če hoče tukaj srečen in tam zveličan biti. Ali z drugimi besedami: Kerščanska modrost je tista čednost, s ktero kristjan vse v svoje zveličanje potrebne pomočke izvoli iu izveršuje, vse pa opušča, kar bi ga pri tem opoverati zamoglo. K modrosti ste tedaj dve reči potrebne. Pervič dober, pravi namen, in drugič pripravni pomočmi, ki do nameravanega namena gotovo vodijo. Kjer le ene teh reči manjka, tam se o modrosti govoriti ne more. Nas vsih od Boga nam postavljeni nameu je čast Božja in naše zveličanje. Oboje pa se le more doseči z dobrimi deli iu s preje nanjem ss. zakramentov, ki so poglavitni pomočki našega zveliča nja. Kdor bi tedaj hotel zveličan biti, pa bi greh delal in zakramente zanemarja!, taki ni moder, ampak norec, iu žali, da je toliko takih norcev tudi celo med kristjani. 2. Kerščanska modrost nam je vsim potrebna. Brez nje tudi druge čednost) kaj ne veljajo. Modrost vodi in spremlja druge čednosti. Vzemi pa modrost proč, iu čednost ui več čednost, ampak napaka, pravi sv. Bernard. In sv. Gregor piše: Ako čednost vidi, kaj vse premore, silno globoko pade, ako je modrost ne spremlja. Zato opominja modri v bukvah pregovorov: Ako modrost kličeš in svoje se.ce k razumnosti naklaujaš — tedaj bodeš strah Gospodov razumel in spoznanje Božje našel. (Preg. 3, 3—5) In če je že modrosti treba, da se čednost * Nadaljevanje Furinaherjevih premišljevanj. (pobožnost) na napačna pota ne zgubi, koliko bolj je še potrebna, da se človek zamore grehu in njegovim skušnjavam ogniti. Od kod pač toliko zmot, grehov in hudobij, če ne od tod, ker pri svojih delih premalo pomislimo, kaj bo iz teh prišlo, in sploh ker nam modrosti manjka. Zato nas naš Zveličar k modrosti opominja, rekoč: Bodite razumni, kakor kače in priprosti kakor gol obje. (Mat. 10, 16.) In sv. Pavel tako piše Efežanom (5, 15—17): Glejte bratje, kako boste varno hodili, ne kakor nespametni, ampak kakor pametni; odkupljajte čas, ker dnevi so hudi. Ne bodite toraj neumni, ampak umejte, kaj je volja Božja! — In zopet Tesaloničanom (I. Tes' 5. 21—22): Vse poskusite, kar je dobro, ohranite. Vsako sence hudega se zderžitel Modrost tedaj nam je potrebna k zveličanju — brez nje ne moremo svojega namena doseči; zakaj pisano je: Kdor modrost najde, najde življenje, iu prejme zveličanje od Gospoda. 'Preg. 8,35.) 3. Kje iu kako pa bomo modrost našli in dosegli? Modrost »e ne dobi na tergu, se ne plača z denarji, se ne koplje iz zemlje, ampak je dar sv. Duha. za kterega ga moramo ponižno prositi. Tako namreč piše sv. Jakob: Ako pa kdo zmed vas potrebuje modrosti, naj je prosi od Buga, kteri daje vsim obiluo iu ne oponaša, in mu bo dana. (Jak. 1.5.) Tako je prosil kralj Salamon za modrost, ko je k Bogu molil: O gospod, daj svojemu hlapcu podučljivo serce, da zamore učiti tvoje ljudstvo in razločevati med dobrim in hudim! (3. kraljev. 3. 9.) Iu ta molitev je bila Bogu tako všeč, da mu je rekel: Ker si prosil te reči. in nisi prosil veliko dni, ne bogastva, ne duš svojih sovražnikov, ampak si profil modrosti. — glej sem storil po tvojih besedah in sem ti dal serce modro in razumuo tako, da nihče pred teboj ni bil tebi enak in tudi za teboj ne bo vstal. (Ravno tam, 11—12.) Molitev. O Bog sveti Duh! ponižno Te prosim, daj mi pravo nebeško modrost; da bom razločil dobro od hudega; uči me, prav in modro misliti, govoriti in delati, kaži mi pravo pot k zveličanju, da bom spoznal vse pomočke, ga doseči, pa tudi vse zapreke, ki me ustavljajo na poti proti nebesom. Pridi, o sv. Duh, in dodeli mi dar modrosti, da bom le po zveličanji hrepenel, le za zveličanje delal in skerbel, da 8e bom vsih pomočkov, ss. mentov, zvesto posluževal in tako s Tvojo sveto pp: s pravo kerščansko modrostjo tudi zares zveličanje dosege). Ameo. Lešniki za brezverce in slaboveree. Ti praviš: Bog je predober, da bi me pogubil. Jest pa pravim: Bog je predober, da bi te v nebesa med poštene vzel, ako si za pogubljenje dozorel. Krivice Bog gotovo ne bo nikomur storil, koliko manj pravičnim, ki so morali za nebesa vse žive dni toliko delati in terpeti; krivica pa bi bila, ako bi pošteni, dobri ljudje imeli nebesa s tatovi, pobijavci, nečistniki skupaj. Kaj porečeš k temule: Zbrana je prav vesela in srečna družba, v ktero pa se sprejemajo le ljudje, kterih poštenost in spodobnost je popolnoma poterjena, ali ob kratkem: kteri so te družbe vredni, kajti ona družba in njena sreča je neraz-družljiva. Neprevidoma pa bi predsednik pripeljal tri strašne hudobneže, kterih e len je tat in razbojnik, drugi nečistnik in prešestnik, tretji nepoboljšan pijanec in po-žrešnik, in rekel bi: Ti bodo tudi vaši tovarši za vselej: kaj bi K temu poštenjaki rekli? Ali bi ne ugovarjali, rekoč: Ako bodo ti enaki stavljeni z nami, naša družba ne bo več srečna in vesela; ali smo se zato toliko trudili in delali, da zdaj pridemo med tatove in ubijavce, med uesramneže in prešestnike, med pijance, zapeljivce, bogoskrunce: to ne bo srečna družba, to bo tolovajska jama! Tega tudi neskončno dobri, neskončno pravični Bog ne more storiti, da bi brezbožne jemal v nebesa, med poštene, spodobne in pravične. Pa praviš morebiti: Sej jim je žal, da so hudo delali. Toda s tem ugovorom tudi nič ne opraviš, zakaj če so pred smertjo hudobno voljo spremenili in se pokorili, ne pridejo v pekel, ampak k večemu v vice, če 8e niso še popolnoma očistili; če so pa s hudobno voljo, to je, z grehom na uni svet šli, so veje od drevesa od-sekaue, ki ne rodijo več sadu — pokore. Njih hudobna volja s smertjo postane satanska, ki sovraži vse dobro, tudi Boga, zveličane ter nebesa same. Kakošen bi bil Bog, ko bi take v nebesa vzel, in kakošne bi bile nebesa, v kterih bi bili taki brezverci, taki tolovaji, taki nespodobni ljudje? III. Brezverci in novi pogani ljudem lažejo in pravijo: »Duhovni so si spoved izmislili!" To se sicer lahko reče, pa dokazati se ne more, ker spoved ni iznajuba duhovnikov, pač pa naprava Njega, kteri je vstanovitelj duhovnov, kteri nam odpušča naše grehe. Odpri sv. evangelij iu beri besede, ktere je Jezus govoril zbranim aposteijuom po svojem vstajenju: Mir vam bodi! Kakor je poslal oče mene, tako tudi jaz pošljem vas. In ko je to rekel, dahne vanje in reče jim: Prejmite sv. Duha. Kterim koli boste grehe odpustili, odpušeni so jim, kterim koli jih boste zaderžali, zaderžani so jim. (Jan. 20, 21, 22, 23.) Te besede ne potrebujejo razlage. Ž njimi je dal naš Gospod svojim duhovnom oblast grehe odpuščati do konca sveta. Duhovnik pa ne more neznanih grehov odpustiti, in zato je treba, da grešuik odkrije svojo vest in serce in da se obtoži svojih grehov. To je vsa spoved. Če hoče sodnik soditi nepristransko in pravično, mora voditi prestop postave in vse okoliščine, ktere to zadolženje povišujejo ali pomanjšujejo. V spovednici je pa duhovnik Hodnik, kteri nam odpušča ali obljubi odpuščanje pri prihodnji bolji spovedi. Kteri spoved tajijo, ne poznajo niti spovedi zgodovine, niti evangelija; precej v začetku, v pervih stoletjih, je bila spoved pogoj za odpuščanje grehov. Vedno in povsod so ljudje spoved spoštovali za božjo napravo. Ker spoved ui dišala protestantom, so jo zavergli, kakor vse drugo, kar jim ni bilo \šeč. Da bi pa opravičili odpravo spovedi, so začeli terditi, da ni Bog vstanovitelj spovedi, ampak laterauski cerkveni zbor. Toda vsi ti dokazi so piškavi, ker nam je zgodovina ohranila spovedniKivo ime. kteri je 500 let pred lateranskim cerkvenim zborom spovedoval Karola Velikega in njegovega sina. Iz usmiljenja nam je dal spoved naš stvarnik, obranitelj in vladar, da se zamoremo preveriti, da so nam grehi res odpuščeni, iu da zadobimo po njej dušni mir. Lahko Boga za odpuščanje svojih grehov prosimo in želimo, da bi odpuščanje izprosili, a prepričani nismo, da so nam grehi Odpuščeni. Če pa slišimo prijetne besede : Odvežeiu te tvojih grehov v imenu Boga Očeta, Sina in sv. Duha, in če nam vest pravi, da smo storili po svoji moči vse, kar zahteva sv. Cerkev za dobro spoved, smo popolnoma preverjeni, da je dobrotljivi Bog odpustil vse grehe in da je naša duša bela kot lilija, ker v spominu imamo Kristusove besede: Kterim koli boste grehe odpustili, odpuščeni jim bodo. Kakor v druzih, tako smo tudi v zakramentu sv. pokore deležui Zveličarjevega zasluženja, ker zasluženje Kristusovo nam nadomestuje tukaj nepopolnost našega kesa. Spoved vstreza zahtevi našega nagona in potrebi našega serca. Kako lahko in prijetno je človeku pri serci, ko razodene svoje težave čutečemu sobratu! Kdo v žalosti in nesreči še ni čutil želje, svojo nesrečo in tugo odkriti prijatelju in zjokati se v njegovem naročji? Kdo ne ve, kako lahko se prenese bol in žalost, če komu potožimo svoje nadloge? Taka je tudi s spovedjo. Greh je hudo, ktero teži naše serce, duhovnik je pa oni prijatelj, kteremu potožimo svoje serce. On nas ne tolaži le, temuč nam tudi to težo in žalost odvzame iu da mir in radost dobre vesti. Resnično: spoved je znamenje božje dobrotljivosti in usmiljenja. »Duhovni so si spoved izmislili" — ta lažnjivi ugovor hoče reči: Jaz se nočem spovedati: 1. ker sem zelo prevzeten in strasten; 2. ker imam mnogo velikih grehov; 3. ker se nočem poboljšati! Naj pa kdo reče. da to ui res! Če je kaj težkega v duhovskem stanu, je gotovo spoved ena največih pritežnost za dnhovna. V kakošne hude okolišine utegne priti spovednik, )e skusil pred uekterimi leti duhoven v Parizu. Bil je poklican, da naj naglo gre previdit umirajočega človeka. Duhoven se napravi in s6de v kočijo, v kteri sta sedela uva oger-ujena človeka. Po dolgi vožnji zavežeta neoboroženemu duhovnu oči, pred neko hišo se ustavi kočijaš, in du-hovua peljejo k bolniku. Ko je duhoven bolnika oskerbel, peljeta ga ošemljena človeka v drugo sobo, nastavita revolver (novi samokres) na serce in zahtevata, naj brez pomude pove, ka) se mu je bolui spovedoval; če ne, bode po ujem v trenutku____Duhoveu je prosil za dve minuti časa, da svojo dušo Bogu priporoči; potem pa, da je voljan umreti, Ker iz spovedi nikdar tudi besedice ne bo izdal. Na to sta odjenjala 8 prijaznimi besedami, in pojasnivši mu, da sta se hotla prepričati, če ne bode nikjer kaj naznanjeno, česar se je umirajoči spovedoval, je bil v miru odpravljen zopet na svoj dom. To pa ni ediui pot, da se je godila tako huda in terda poskušnja. Kdo bi bil tako berlav in bi ne previdil, da taka stanovitnost je le od tod, ker sveta spoved je naredba in zapoved Božja. Ali si smč katoličan naročiti liberalni časopis? (Dalje.) Branje liberalnih časopisov, bukev, spisov prepoveduje nam tudi ljubezen do bližnjega. Razun nevarnosti, katera preti onim, ki slabe časopise, bukve itd. bero brez potrebe, nas >eže še tudi drogi dolžnost to opustiti, in to le ljubezen do bližnjega. O tem govori Augerski škof v svojem pastirskem listu, ko pravi: „Ali ni slab izgled in pohujšanje, brati časnike, v katerih se sv. vera na vsaki strani zasramuje in zasmehuje? Ali je dovoljeuo studence napravljati in pospeševati, iz katerih neizmerni to« pohujšanja privre vsakikrat, ko taki list izide? In akoravno bi bil ti že sam htrani od prepada, ali ne živč tebi na strani tudi žena in otroci, ali tvoji bližnji, od katerih se mora vse odvračati, kar bi zamoglo škodovati njihovi veri, ali čednoati? Toraj bratje, ne odlašajte več odverniti nevarnosti od svoje družine? Napnite vse moči, da zabranite liberalnim Časopisom (se ve, da enako bukvam, brošuram) v svoje hiše iu družbe." V resnici človek, kateri bere slabe časopise, d