Štev. 1. Ljubljana, dne 7. junija 1919. 43304 Leto I. JUGOSLOVANSKI REKLAMNI Mesečnik za reklamo in organizacijo. Posamezni izvod 50 v, naročnina do konca tega leta K 3'—. Vse dopise sprejema Anončna ekspedicija Al. Matelič, Ljubljana, Kongresni trg 3. Cene inseratov: za eno-stolpno 1 mm visoko vrsto se računa 60 v. MIH tl. Ljubljana, lelenburgova ulica 71., (nasproti glavne pošte.) Specijalna trgovina s pisalnimi, računskimi in razmnoževalnimi stroji. Potrebščine za vse vrste pisalnih in razmnoževalnih strojev kakor tudi vse pisarniške potrebščine. Lastna moderno urejena delavnica pod strokovnim vodstvom. Prvo številko našega lista pošljemo brezplačno vsakomur, Luksus-auto popolnoma kompleten z gumijem, w se proda. ~*k ki nam sporoči svol naslov. Cenjene ponudbe pod „AUTO“ se prosijo na upravo lista. Vsled odpoklica stavcev k orožnim vajam, se je izdaja lista zakasnila. = Odda se prostor za Dl KI! Pojasnila v flnončni ekspediciji AL MATELIČ. LJUBLJANA. Program. Program „Jugoslovanskega reklamnega lista“ smo v kratkem razložili že v prospektu, ker bo pa prišel list tudi mnogim takim v roke, ki niso čitali prospekta, moramo v prvi številki še enkrat na kratko ponoviti svoj program. „Jugoslovanski reklamni list“ bo prinašal v svojem teoretičnem delu strokovne, deloma s slikami opremljene članke o reklami in organizaciji v trgovini, obrti in industriji. Poučeval bo tehniko reklame in organizacije, zabeleževal bo nove pojave, ideje, nasvete in naprave na tem polju ter jih podajal skupaj zbrane našim trgovskim in industrijskim krogom, da jih ne bo treba vsakemu posamezniku iskati v nebroj inozemskih listih. V svojem praktičnem delu bo prinašal „Jugoslovanski reklamni list“ Inserate domačih in inozemskih tvrdk vseh strok i. t. d. „Jugoslovanski reklamni list“ bo toraj učitelj za reklamo in organizacijo, potnik, ki bo redno obiskoval vse kraje Jugoslavije, sej m za vse vrste blaga, ki bo koristil kupcem in dobaviteljem in adresar, ki bo vedno prinašal nov, aktualen naslovni materijal. Naša najiskrenejša želja je, spremeniti naš mesečnik v polmesečnik ali tednik ter odmeriti teoretičnim člankom čimveč prostora. Da se pa te želje uresničijo, je treba čimvečje število plačujočih naročnikov. Ker je naš list prvi in edini te vrste v Jugoslaviji in ker računamo z zanimanjem, ki ga bi moral imeti vsak trgovec in obrtnik za smotreno reklamo in organizacijo, smo o uspevanju našega lista trdno prepričani, a vendar prosimo vsacega posameznika, da priporoča naš „Jugoslovanski reklamni list“ v krogu svojih znancev ter da nam v pošlje naslove znanih trgovcev, obrtnikov, indu-strijalcev, gostiln, uradov itd., ki bi se zanimali za naš list. Naročnina do konca tega leta znaša samo K 31—, ki nam jih blagovolite poslati potom poštne nakaznice. Kdor išče kupce, razno blago, službo, naslove, pouk v reklami in organizaciji i. t. d. ta najde vse to potom „Jugoslovanskega reklamnega lista“. Moderno urejeno strojno mizarstvo Fr. Škafar, Ljubljana, Rimska cesta 16. = ZA OGA POHIŠTVA. = Rezervirano za v Ljubljani. Trgovska uradnica v 24 letu s 7 letno prakso, zmožna perfektno slovenščine in nemščine, v govoru hrvaščine, strojepisja in stenografije, želi primernega mesta v pisarni večjega podjetja oz. posestva, ob morju. Cenjene ponudbe se prosijo pod „Uradnica“ na Anonč. eksp. Al. Matelič, Ljubljana. 20.000 KOS za Hrvaško, Slavonijo, Bačko in Banat proda takoi Komet, Ljubljana. WWWW WWW ■WV- J Rezervirano za f tvrdko 'im trgovino s kolesi, motorji, avtomobili in tehničnim gumijem, i Irijc Mie tesla 14. 'WV- Eksport čevljev A. JELENC Tržič, priporoča svojo zalogo čevljev vsakovrstnih oblik po zmernih cenah. Pošilja se po poštnem povzetju, ali po osebnem prev-zetju. Vzorci se posuj«jo le - - - proti pov/.etju. - - - Trgovska posredova niča za nakup in prodajo ,SLOVENIJA* priporoča čisto svinjsko mast, slanino, sušeno meso, šunko in fino salamo. Išče se HECEN, ki bi hotel založiti za narodno-gospodarsko vzgojo in organizacijo - spisano knjigo. -- Leile po dogovoru. Vsa tozadevna pojasnil Prevzame tudi razna trgov- daje Anončna ekspedicij ska zastopstva. Al. Matelič, Ljubljana. # v 1 Svima u Srbiji, Hrvatskoj, Bosni i ostalima krajevima u cijeloj Jugoslaviji nalazećima se trgovcima industrijalcima i u opšte obrtnicima činimo ovime osobitu pažnju na naš list. Naša je osobita želja, priključiti se svim gore navedenim, ujedno u takvim stranama, koje se za narodnoekonomska podužeća odnosno posao interesiraju. Pošto za razvitak svakog poduzeća dobra reklama jeste potrebna, prema tome se nadamo, da ćemo kroz naš reklamni list, ovoj želji udovoljiti. Poznato je, da se strane tvrdke (firme) samo kroz reklamu na domačim našim tržištima odnosno pijacama osiguravaju; pa ako u slučaju dovoljne podpore od naših poduzeća budemo imali, odbiti ćemo strane, osobito narodno neprijateljske, od oglaši-vanja u našem listu. Uslijed prošlih prilika, u kojima se nalazimo, bilo je vrlo otešćano zbližanje jugoslavenskih poduzeća, doćim, direktna sveza na mjestima u opšte je nemoguća bila. Naš list će na toj osnovi već sada zapremati mir go ins rata iz svih krajeva Jugoslavije, prema tome ćemo interesente sa dobrim i točnim materijalom služiti moći, što je osobito povoljno, pošto za nekoje krajeve jošte duže vremena imenik u adresama nije za očekivati. Bilježke i oglasi budu u našem listu prema želji predavača i u svakom jugosla-I venskom narječju uvršteni i tako će biti omogućeno oglašivaču efekt oglasov prema vlaštitom cilju udesiti. Svakto, tko je u vezi sa stranim trgovačkim svijetom stajao, bilo to sa francuskim, engleskim ili njemačkim, se osvjedočiti mogao da upravo list kao naš, za naše trgovčevi industrijalce od velike ekonomske koristi jeste, ujedno vrlo jeftin, a osobito djelovanje oglasa značajan, što je predvidjeti kod listova stranih država. Naklada ovih listova jest često više kao 30.000 primjeraka. Mi prema tome ponovno pozivamo za oglašivanje u našem listu. Strukovne savjete, dopise i dostavu novih adresa uzimamo sa zahvalnošću, prema čemu ćemo se ravnati. Naša lozinka jeste: U udruženju jeste jakost, razvijati se pa ova može samo kroz dobru reklamu. izide v kratkem. Kdor se zanima za reklamo v istem i. s. pod posameznimi progami, kakor Ljubljana - Zagreb itd., dobi pojasnila v flnončni ekspediciji, Ai. Matelič, Ljubljana. Papir, razglednice ter fino galanterijsko blago na drobno in debelo priporoča Marija Tičar, Ljubljana. TRGOVSKA ZADRUGA, REG. Z. Z O. Z. V LJUBLJANI. Fsz stanovi se organizirajo v zvezah, društvih in zadrugah. Konzument si je ustanovil svoja konzumna društva, da uniči prostega trgovca, združili so se tovarnarji in banke, da diktirajo trgovcem svoje pogoje. V združitvi sil je moč, a doslej so to spoznanje izrabljali skoro le konzumenti in dobavitelji trgovca, trgovec sam pa je pod dvojnim pritiskom od zgoraj in spodaj pešal in vzdihoval. Medtem so se še med vojno in v zadnjem času v trgovini pojavili elementi, ki so vse drugo kot pravi trgovci in kot taki razvoju in ugledu solidne trgovine zelo škodljivi. Da bi se tem nedostatkom odpomoglo, se je ustanovila v Ljubljani za celo Slovenijo Trgovska zadruga, r. z. z o. z., namen katere je: združiti vse pripadnike trgovskega stanu, samostojne trgovce, potnike, zastopnike in trgovske nastavljence, ščititi interese trgovskega stanu, posebno pa vplivati na merodajne vladne kroge pri urejevanju trgovskih notranjih in vnanjih odnošajev, sklepati kupčijske pogodbe na lasten račun ter prevzemati trgovska zastopstva in podjetja in potom skupnega nakupa omogočiti tudi manjšim trgovcem ugodnejše engros cene, ki jih sicer uživajo le denarno dobro podprti veletrgovci, ustanavljati, oziroma prevzemati industrijska podjetja ter se na ta način v nekaterih izdelkih tudi od producenta popolnoma osamosvojiti, ustanoviti lasten, zanesljiv informačni zavod, baviti se z eskontiranjem menic in trgovskih računov potom cesije in z drugimi bančnimi posli, predvsem sprejemati hranilne vloge ali vplačila na tekoči račun, podeljevati ali preskrbovati kredite v različnih oblikah, skrbeti za strokovno izobrazbo svojih zadrugarjev potom lastnega zadružnega glasila, informacij in nasvetov, nuditi svojim zadrugarjem pravno zastopstvo in prevzemati v razsodišče sporne trgovske slučaje. Slovenski trgovci! Pristopajte polnoštevilno k tej velepomembni organizaciji! Podpišite po svojih močeh čimvečje število deležev! Čim več deležev, tem močnejši bodemo, tem lažje bodemo izvršili stavljene si naloge. Agitirajte v vseh trgovskih krogih za pristop, čim več nas bo včlanjenih, tem vplivnejša bo naša beseda! Program je lep in vreden požrtvovalnega dela, in obeta ne samo direkten, gmoten uspeh, ki se bo izražal v zadružni bilanci, nego še veliko večji indirekten uspeh, ki se bo kazal v upoštevanju naših pravičnih zahtev, v povečanju našega ugleda, v neodvisnosti od velekapitala, kar vse bo zopet ugodno vplivalo na bilanco posameznega zadrugarja! Dne 27. aprila t. I. vršil se je ustanovni občni zbor trgovske zadruge ter je bilo izvoljeno prvo načelstvo, ki se je konstituiralo tako-le: predsednik: Viktor Meden, veletrgovec, Ljubljana, podpredsednik: Valentin Sajovic, trgovec, Ljubljana, tajnik: Josip Oblak, trgovski potnik, Ljubljana, blagajnik: Peter Hartman, trgovec, Ljubljana; ostali člani načelstva so: Tomaž Mencinger, veletrgovec, Ljubljana, Janko Popovič, veletrgovec, Ljubljana, Anton Umberger, trgovski potnik, Ljubljana, Ludovik Smole, trgovec, Sevnica, Fran Lipej, veletrgovec, Brežice, Karel Müller, trgovec, Črnomelj, Edmund Kastelic, trgovec, Kandija, Anton Jelenc, trgovec, Tržič; revizorji so: Lovro Demšar, trgovec, Ljubljana, Josip Palme, prokurist, Ljubljana, Ivan Pfeifer, trgovski poslovodja, Kranj. En zadružni delež znaša K 300'—, vpisnina enkrat za vselej K 100'—. Vse interesente prosimo, da se obrnejo na Trgovsko zadrugo r. z. z o. z. v Ljubl/ani, kjer se dobe pravila, pristopnice, kakor tudi vsa potrebna pojasnila. :• . Sezija od 15. maja do konca septembra. Najmodernejše najobljublenejše lječilište v Jugoslaviji. Lječilište Rogaška Slatina (prije: Rohštsch-Sauerbrunn). Naravni žvepleno-kiselogrenki vrelci. Nedostižno lječilište za bolesti želudca, čreva, jetara i bubrezi. Lječilište za bolesti presnavljanja (diabetes, debelost) i putike (arthritis urica). Moderno kupalište sa svima hydro-meliano-tera-pevtičnim procedurama. Dijatetičan sanatorij za bolesne na želudcu crevesima, jetrima i bubrezima i za diabetikarje pod vodstvom strokovnjaka Dra. Lavriča, iz škole svjetovno poznatog D ra. Nordena. Svakovrstne mineralne, sunčane i plavane kupke, Terenske kure za kronične bolesti srca, klimatoterapija za nervozne, okrencovavne kure za krvne bolesti, za bledicu (chlorose). Najbolje okrepilo za rekovalescmte po pljučnim bolestima, kao bronchitis, pleuritis itd. — Lječiliška godba. Iječiliški kino, umjetnički koncerti, kazališke predstave, športni prostori. — Veliki broj moderno uredjt-nih hotela i dependanca, kras a šetališta i izleti u okolicu. Za prehranu najbolje preskrbljeno. — Vlastita mljekarna. — Prospekte šalje brezplatno i na pitanja odgovara Ravnateljstvo državnog lječilišta Rogaška Slatina. D □ l LUEUI. m Jm Leuz ml Ljubljana, Ahacljeva cesta 10, pri Sv. Petra cerkvi, kupuje raznovrstna suha zdravilna zelišča, O korenine, lubje itd. po naj višjih dnevnih cenah. imnnaanBnpnoiinnaaaaaaeinEmiinoanaDa o S B □ □ D a D D D D a a n D D □ D Destilacija vege-tabilnih in sadnih esenc, izdelava sadnih likerjev (Ratafias) ter naravnih sadnih sokov (Esence, Sirops et lipuers de Fruits) Ljubljana Slomškova ul. 27. Laški lig v Mumiji Izvoz sena in :: slame. :: pDnr ĐĐOPĐBBĐOBOD PPPPPPPPPPPPP] 1 «a 5 ^ * '® razpošilja po dnevni ceni w O J '5? , g trgovec in posestnik in ® trčen ® medi Mije pri Btežirah. ipppapppppnDDPoppppnpppppppDppI vsake vrste, skrinje za vzidavo, železne omare in pulte, kasete, kopirne stiskalnice, prodaja zastopnik KAREL FLORJANČIČ, LJUBLJANA, Gradišče štev. 15. Reklama. Važnost reklame so najprej uvideli Amerikanci, nato tudi evropska podjetja, predvsem angleška in francoska. Ne strašijo jih ogromni milijonski izdatki, kajti statistika jim je dokazala, da se za smotreno reklamo izdane svote ne le dobro obrestujejo, nego da je reklama sploh predpogoj uspevanja in razvoja. Med dvema sicer enakovrednima podjetjima bo zmagalo ono z boljšo reklamo, dostikrat pa zmaga celo slabejši in dražji izdelek s pomočjo reklame boljšega in cenejšega. Namen reklame je, vzbujati zanimanje za kako stvar in prepričevati, da je ista potrebna ali boljša od drugih. Sredstev, ki se jih poslužuje moderna reklama, je brezštevila. Cestna reklama n. pr. se poslužuje predvsem plakatov in letakov, posebnih reklamnih stebrov (kioskov), napisnih desk, izložb, bajne razsvetljave itd. Časniška reklama se uvršenj e predvsem v anončnem delu časnikov, a tudi v novinskem delu, več ali manj očito ali skrito med vrstami itd. Reklama se nadalje najde v različnih knjigah, posebno koledarjih; nekatere tvrdke imajo lastne časnike z inserati, ki jih brezplačno razpošiljajo, druge razpošiljajo redno kataloge, ponudbe itd. Sredstva so kratkomalo neizčrpna, vsak dan nam skoro prinaša kako novost. Ker je reklama običajno zvezana z velikimi stroški, mora biti vsakdo, ki se je poslužuje, dobro poučen o učinkovanju posameznih načinov reklame, vedeti mora, katera vrsta pride za njega v poštev in kolike svote jej lahko žrtvuje. V naslednjih člankih se bodemo bavili s posameznimi vrstami in načini reklame. Potrebujete! Razpošiljam vse vrste pis. in druge papirje na debelo in drobno. Razne pisarn ške potrebščine v zalogi. Preskrbujem vse vrste blaga. Priporočam se gosp. trgovcem v mestu in na deželi. Inc rkmo«*CQ trgovska agentura in komisijska JUS. V/Ü1C1 SU, trg. Ljubljana, Dunajska c. 6./I. Trgovcem, aproviza-cijam in konsumnim društvom posredujem pri nakupu vsakovrstnih živil akor: pšenico, koruzo, ves, fižol, moko vseh vrst, anino, mast, suho meso, ahe slive, med, konopljo, raženi ječmen itd Ker nam trgovske zveze z glednimi veletrgovci v anatu, Sremu, Slavoniji i Hrvatski, zamorem sta-iti kupcem za vsakovrstna vila vedno najnižje nevne cehe. Obrnite se zaupno pismeno takoj na Jlefma Potipata _ Ljubljana, Poljanska testa Mi podesao alti u svrhu osmivanja jednoga poduzeća. Cijenjeni upiti umoljavaju se pod „Dobra odšteta“ na upravu lista. !>•* tH vH ti C oS 'S H F.&A.^ HER LJUBLJANA H 2- ST o8 D Šelenburgova ulica štev. 4. HHBHBBBSBMBBBH Bukova drva za kurivo in lesno oglje prodaja v vsaki količini tvrdka JAKOB BELINA in sin pošta Podlehnik žel. postaja Ptuj. najfinejše in navadne, tucat 48 do 100 kron. Poskusni Sortiment 3 tucate mešane vseh vrst za K 200"—, dobavljam takoj iz L jugoslovanske tovarne po poštnem povzetju. Štefan Podpac Ljubljana, Poljanska c. Rezervirano za R. Stermecki, Josip Rebek stavbeno in umetno ključavničarstvo, Ljubljana, Frančevo nabrežje 9, priporoča svojo delavnico v izvrševanje vseh v to stroko spadajočih del. Pisalni stroj „Underwood“ ali pa „Smith & Bros“ in dobro ohranjen črn glasovir Cenjene ponudbe se prosijo pod „Moderni pisalni stroj in glasovir“ na „Anončno ekspedicijo“ AL. MATELIČ, Ljubljana. Tvrdk» Ant. Stergar v Kamniku kupuje vse poljske pridelke: fižol, deteljno seme, suhe gobe i. t. d., kakor tudi vse vrste vegetabilije (zdravilna zelišča, cvetje, lubje in korenine po najvišjih cenah. Matija Trebar Trgovina čevljev in čevljarskih • - - potrebščin. - - - Ljubljana Sv. Petra cesta 6. Dobro službeno mesto sej.doseie z inserlranjem v našem listu. zopet otvorleno. Okrog 600 m nadm. višine, elektr. razsvetljava, vozovi na kolodvor Lesce na razpolago, lepa sprehajališča po lastnem vrtu in okolici, v hiši pošta in brzojav. Kopališče, ribolov, tenis, solnčne in zračne kopel ji, mrzle in gorke vodne kopelji po sistemu sanatorijev, za rekonv. po operecijah — in težkih boleznih - slabokrvne - nervozne. Hrana tudi po zdravniških predpisih. :— Pojasnila in prospekte daje lastnica, gospa Liza Sturm, Poljče pri Begoniali. Wer Traži se knjigovodja sa znanjem svih poslova kod knjiga i bilance, koji je vješt hrvatskom, slovenskom i njemačkom i pismu i govoru. Ponude u zahtjevanim jezicima pod „Veliko jugoslov. tvorničko poduzeće“ na Anončn. eksp. Al. Matelič, Ljubljana. Prvovrstni trgovec 43 let, manufakturne, špecerijske, galanterijske, železnine in steklarske stroke popolnoma vešč, slovenskega, nemškega, hrvatskega in deloma italijanskega jezika zmožen, večletni potnik, komercijelno izobražen, išče primerne službe kot vodja kake podružnice, namestnik šefa ali kaj enacega. Cenj. ponudbe pod šifro „Prva^moč“ se prosijo na Anončno ekspedicijo Al. Matelič, Ljubljana. ki zna dobro in štedljivo kuhati, gre v hiše — tudi na deželo — kjer je treba priprave za svatbe ali domače veselice ali pa v poduk mladi gospodinji, od enega do šestih tednov. — Ponudbe pod „Kuhinjska umetnost“ na Anončno eksp. Al. Matelič, Ljubljana. |_ ^Stavbeno, pohištveno in sobno pleskarstvo m ličarstvo Jos. Jug, Ljubljana, Rimska cesta 16. Cene nizke. Barva pristna. Izvršitev točna. ■ ■■■BBBBvBBBSBa BBBBB3BHB BB HBB« Pozor! Pozor! Veliko prebiranje nevest! Sioven c, um slivar, ki mu ljudsko mnenje pripisuje razne vrline, v najlepšem cvetu svojih let išče primerno nevesto piiznano dobrih predvojnih kvalitet. Telesne kvalitete: čim bolj se kandidatka približuje idealu Venere Mdonske, tem ljubše; starost od 16 do 26 let; popolno zdravje, kolikor ga zdravo, krepko materinstvo, zdravje zaroda zahteva (Ailetke izključene 1!) Dušne kvalitete: dokaz o temeljiti izobrazbi na visoki šoli za srce; zdrava, razvoja zmožna pamet (brez ošabnosti!); veselje do dela; varčnost; veselje do materinstva; da zna brez znatne škode . na zdravju, če treba, molčati magari eno celo uro; primerna zaloga humorja, ki prenese nezlo hudomušnost kandidatovo, — in včasih tudi njegove nenevarne, iz poklica izvirajoče muhe in mušice. Primerna temperatura: ne sme biti ne prehladna, ne prevroča. Kandidatka mora ljubiti civilno obleko bolj nego n. pr. častniške uniforme. Vpoštevati mora, da je umetniku Muza tudi zakonska žena. Sitna sme biti !e toliko, kolikor ji je po pravici in po razmerah pred Bogom in ljudmi dovoljeno. Če ljubi dobro vince, naj ga; ampak k aliteto bolj nego kvantiteto. V umelnosti kuhanja mora biti dobro podkovana, — v pripravljanju močnatih jedi mora pa briljirati. Ne sme zlorabljati glasbil, svojega glasu v mučilne svrhe! In slednjič — ogromno — težka zahteva: da se ne zna dolgočasiti! Velika dota ni napota, radikalna zahteva pa ni! — Priglase (če mogoče s sliko) pod šifro „Zdaj ali nikoli, vse ali nič!“ na Anončno ekspedicijo Al. Matelič, Ljubljana Kandidatki, ki se ji zde te zahteve previsoko napete, kandidat molče odgovarja: V. U. M P!“ „Mi pa ostanemo, kakor smo b’li 1“ Ozbiljna ženitbena ponuda. Inteligentna Slovenka prijatne vanjštine, jeste primuždena ovim putem upoznati se u svrhu udaje. Njena želja je upoznati se sa inteligentnom trgovački izobraženim dobro situiranom Hrvatom ili Srbinom, koji bi imao veselje priženiti se u jednu staru uglednu trgovinu. U obzir se uzima starost od 30 do 38 god. zdrav, dobročudan solidan i pouzetljiv. Ozbiljene ponude sa slikom, koja se uz poštenu riječ natrag vrača na upravu lista pod .Jesen 429“ i to do 19. junija. Anonimno u koš. Diskr. strogo zajamčena. BARVA ** vsakovrstno blago PERE domače perilo (pošilja po isto na dom) ČISTI obleke SVETLOLIKA ovratnice, zapestnice in srajce tovarna JOS. REICH Ljubljana, Poljanski nasip štev. 4. Podružnica, Šelenburgova ul. št. 3. Nudite 3Q0QE "l Rudolf Pevec Mozirje, Štajersko. Pma iisloHlia ipiia s HMELJEM in JABOLKI. Ljubljana. Oskrbuje ulakatiranje in vsakovrstno reklamo v Ljubljani in za celo Jugoslavijo. Organizacija. Marsikak manjši trgovec dobro uspeva, dokler upravlja vsa dela sam, ali jih vsaj lahko sam nadzoruje, ko pa svoje podjetje poveča, izgubi naenkrat ves pregled, ne more več nadzirati tujih delovnih moči in podjetje gre rakovo pot, nazaduje. Logično pa bi bilo, da donaša večje podjetje tudi večje dobičke, zato lahko trdimo, da je v večini slučajev neuspevanja povečanih obratov kriva slaba, nepregledna organizacija. Pregled čez stanje, razvoj in uspeh podjetij nam more nuditi le dobra organizacija. Ker na tako malem prostoru ni mogoče dati obširnih teoretičnih razprav, se bodemo začasno omejili le na praktične primere iz prakse, po katerih si bo potem lahko vsak samostojno misleč podjetnik prikrojil za svoj slučaj potrebne ' načrte. Začeli bodemo z moderno kartoteko, potem sledijo članki o organizaciji potniškega delovanja, o statistiki, o kroženju naročil, korespondence itd., o kontroli in drugih praktičnih napravah v knjigovodstvu itd. a»»eeEHBe»e»Ee»e»».«.anD.»teEB n ■ Mirenska E j čevljarska zadruga I Vrbovec, p. Mozirje. 5 : Tovarna vsakovrstnih čevljev. : E E ! Pristno blago. Trpežno delo. 1 Točna postrežba. E E Ceniki na razpolago. ČbEBEEEEEEEEE.E.BEElBlDDIlEE-—□ Kaj je in kako se je razvila reklama? Na prvo vprašanje se zamore odgovoriti enostavno, da je reklama vse, kar se dela z namenom vzbujati pozornost. Reklama se uporablja vedoma in tudi nevedoma, ne, samo v trgovini in industriji, temveč tudi v privatnem in političnem življenju. Posebno v politiki zavisi uspeh edino le od dobro izvedene, posebno pa neprisiljene reklame. K isti (politični) spada prirejanje veselic, shodov, govorniški nastopi, da celo znanstvena predavanja. Da je potrebna in kako se dela reklama v svrho dosega gotovega cilja, so dokazali in pokazali naši posianci v avstroogrskem parlamentu. Njihovi govori so bili tako izbrani, da so vplivali —, posebno na nasprotujoče vrste — kot senzacija. Uspeh tega je bila splošna pozornost pri njihovih izvajanjih in končen uspeh — „JUGOSLAVIJA“. Navajamo to le kot primero, ker naš namen je pečati se le s trgovsko reklamo. Določiti zgodovinski začetek reklame je nemogoče. Vsekakor pa je reklama nekaj človeku prirojenega. Dokaz temu ni težak, ker bahačev ki so delali reklamo za svojo 3EZJ- i razna druga roba na malo i veliko dobiva se kod tvrdke V*1 •F • , 111. črkoslikar Vstopim kot 11. Liubliani,holelpii Malim. \ igg K MO. Važno za letovišča, hotele in :: delikatesne trgovine! :: Dobavljam takoj po poštnem povzetju od 5 do 20 kg: Pristno surovo in kuhano maslo kg po K 40'- , sveže hrenovke in safalade kg po K 20 -, sveže kr"iijske klobase kg K 30*—, Trapist sir, fini, kg K 29*—, Groyer sir, najfin. K 32* , Lip-tavski sir, fini, K 9*50. Sim« mm, uiLM Poljanska cesta. Ponudbe se prosijo pod „Vloga na upravo lista. jetika najde dobro podlago pri trgovcu, ki s« ne zna pomagati z uspešno re» lamo. V Parizu akademično izprašan krojač za gospode in dame S. POTOČNIK Ljubljana. Šelenburgova ul. 6 I. Ljubljanska borza v kavarnah, gostilnah itd., vedno živah-neje deluje. Kurz liram se umetno vzdiguje in vzdržuje čez resnično vrednost. Pretekle dni so se prodajale lire p» K 3'60 do K 3 70. franki po K 4 60, na-poleondori po K 146 -, dinarji po K 3 —, srebrne krone po K 2"20. Od domačih umetnikov, specijalno po želji firme, :: izdelane risbe za :: klišeje, ki služijo obenem lahko'kot varstvene znamke, oskrbi ’ Anončna ekspedicija Ljubljana. DIREKTNA ZVEZA S SRBIJO se je ustanovila potom našega lista. LOKAL za fino trgovino v Ljubljani ev. tudi v drugih večjih mestih Jugoslavije se išče. Prevzame se ev. tudi inventar oz. plača primerna odškodnina. Cenjene ponudbe se prosijo pod ,Omega1 na Anoncno eksp. Al. Matelič, Ljubljana. Naznanilo. P. n. občinstvu naznanjam, da sem pričel s samostojno obrtjo Sprejemam vsa v to stroko spadajoča dela, kakor polaganje novih, struženje in čiščenje starih podov. — Naročila se izvršujejo solidno in točno po najnižjih cenah. Pismena naročila sprejemam na naslov Anton Bokal Spodnja Hrušica 39, pri Ljubljani, ustmena pa: Ljubljana, Ambrožev trg 3 Anton Bokal, pokladalec parketov. Za nekaj ui popoldne prevzame pisarniško delo uradnik državnega računskega oddelka. Ponudbe pod „Za vse sposoben ‘ na upravo lista. Kdo izdeluje Samo oni naj pošljejo po nudbe na anončno eksp Al. Matelič, Ljubljana. Našel se le način najuspešnejšega, splošnega in vsled tega, najcenejšega inseriranja. Razjasnitev je v naslovu našega lista. osebo, se ni manjkalo, menda že od začetka človeškega obstanka. Začetek trgovske reklame. Začetek trgovske reklame je lažje zasledovati. Začela se je z razstavljanjem predmetov, ki so bili naprodaj, prvotno na poljubnem prostoru na cesti ali pa pred stanovanjem. Podjetnejši so si izbrali določen prostor za prodajo v hišah. Nastale so prodajalne, ki so mimoidočega same opozarjale na to, da najde v tem lokalu to, kar potrebuje. Trgovci, ki so bili mnenja, da ga utegne kupec, katerega je postregel z dobrim blagom, priporočati znancu ali pa tujcu, si je izobesil nad vrata prodajalne posebna znamenja, od katerih so ostala nekatera kakor krožnik brivca, hmelj ali vinska tria gostilničarja, podkev kovača i. dr. do danes. Z ustanovitvijo večjih podjetij enake vrste v istem kraju so se pojavile napisne deske (firme). Nadaljna konkurenca je privedla do naprave izložbenega okna. Ostalo bi mogoče pri tem, da ni pospešil podjetni žid razvoj reklame s tem, da je začel ponujati svoje blago pasantom po cestah v celi okolici. Trgovci so nastopili pri oblastvih skupno proti njim, bili so pa zavrnjeni s pripombo, da je v kupčiji konkurenca prosta. Hočeš, nočeš, morali so jih posnemati. Uvedli so potovanje. Začetkoma so izvrševali to sami, pozneje pa so pošiljali zaupnike, ki so ostali še do danes v naših potnikih. Reklama je bila do tedaj omejena na ustmeno hvalo in izobešanje blaga v stojnicah. Pojavd se pa je pri tej priliki že pisani plakat, ki je zadobit z iznajdbo tiska neprecenljivo reklamno vrednost. Z možnostjo razmnoževanja potom tiskarskega strojil je nastala nova doba onntinaonnaannnnanoan Ljubljana, Kongresni trg 3. oaaaminnnononaaaaarm dynamit, dinamon za razstreljevanje kamenja. Mlinski kamen. Voz (Wagerl). Konjska ojieina za öl Sedlo. Vila v okolici ali pa hiša v mestu do 200.000K. Manjšeposestvo v Sloveniji. Posestvo ali mal gradič. Linolej lahko že rabljen. M se: Omara za knjige. Krojaška miza. (Kontrabas). 6 novih klavljolin, iznajdba g. Bajde-ta; gosli, katere se igra potom klavijature. Vsak samouk igra lahko prav dobro že v nekaj mesecih. Manufakturno blago platno, rjuhe, nogavice, pletena otroška posteljica. 1 gater za 420 m/m, 1 pol venetijanski gater. ZSttPpanrislrojskollom. Tolmač tudi za reklamo. Število analfabetov se je začelo krčiti, možnost reklame potom tiska in pisma pa večati. Kupcu se je hvalilo blago tudi v najoddaljenejših krajih. Trgovec, ki je hotel uspevati, je bil primoran preskrbovati tudi oddaljene odjemalce in tu je pomagata- predvsem tiskana reklama. Toda tudi vpliv plakata je ostal omejen le na najpotrebnejše kraje. Med najširše ljudske mase se je vpliv tiskane reklame zanesel šele potom časopisja. Z napredkom industrije je naraščala tudi potreba reklame na svetovnem trgu. Prvotni namen časopisja v splošnem je bil donašati politične in tudi strokovne članke, nikakor pa inseratov. Ti jim služijo le kot dobrodošla .materijelna podpora, ki jim osigura obstoj. Ker je krog bralcev posameznih listov zelo omejen, primoran je vsakdo, ki hoče doseči res dober uspeh, inserirati v nebrojnih strankarskih listih, kar mu je kolikortoliko težko breme. Izhod iz tega so našli že davno v velikih industrijskih krajih z ustanovitvijo nepolitičnih strokovnih listov, zmožen v govoru in pisavi: Slovenščine, Srbščine, Nemščine, Angleščine, Francoščine, Italijanščine išče primernega mesta. Cenjene ponudbe se prosijo pod „Tolmač“ na Anončno ekspedicijo Al. Matelič, Ljubljana. I LOTERIJA, t ki gotovo zadene, katerih glavni namen je delati res dobro, I je dobro sestavljen inserat v zelo razširjenem listu. Ljubljana, Frančiškanska ul. 6. registrovana zadruga z omejeno zavezo. Tiskovine za šole, županstva in urade. Najmodernejše plakate in vabila :: za shode in veselice. :: Letne zaključke Najmodernejša uredba za tiskanje listov, knjig, brošur itd. itd. Stereotipija Litografija. EgasaaEisa drugega gradiva, kakor samo inserate, i. s. v najuplivnejši sestavi in opremi, h kateri spadajo tiskarski ornamentalični okraski in klišeji. (O slednjih prinesemo v prihodnji številki opise izdelovanja v vseh načinih.) Te liste razpošiljajo naročnikom proti mali naročnini oziroma odškodnini za porto, vsem onim pa, od katerih pričakuje inserent dobiček ali pa dobro trgovsko zvezo, brezplačno. Delokrog lista v tem slučaju nima mej (le deloma izvzete so jezikovne meje), nakladi pa je postavljena meja tam kjer se dohodki jednačijo s stroški. Uprava „ JUGOSLOVANSKEGA REKLAMNEGA LISTA“ bo izdajala svoj list brez ozira na začetne izgube v najnižji nakladi 10.000 izvodov. Pri zadostnem številu naročnikov, oziroma inserentov, pa bo naklado primerno zvišala. S ,tem pa ba napravljen šele začetek za uvedbo svetovne reklame, ki naj bi bila najboljša opora naši razvijajoči še industriji in trgovini na tujih trgih. B8H3H PRVA ZAVAROVALNICA za vojaščino. Del. zav. družba za življenje in otroke. GLAVNO ZASTOPSTVO: Ljubljana, Cesta na Rudolfovo železnico 7./II. iiadstroi je. Rezervirano za tvrdko - - - los. Vidmar, izdelovanje in prodaja dežnikov, Ptei Škofijo 19 Ljubljana, Prešernova ul. i Vsakovrstne slamnike, slamnate torbice (cekarje) predpražnike; vse različne slamnate izdelke, priporoča gospodom trgovcem in cenj. občinstvu v obilno naročbo FRANJO CERAR, mama slaaialkav v Stala, posta ttiaižale pri Italijani. 2 št. 15 do 80. format 70X100 cm dobavlja v Jugoslaviji po ugodni ceni PAVEL ŠEGA, Maribor. Jk [ngti Mirna ml Hladi čisti, mekča, izvuče tudje (§č||||Q/ tvarine, preprieči otrovu krvi i operacije. Salje samo proti pretplati K 8‘80 za 1 dozu, ljekarna A. Thierry-ja u Pregradi i glavna zaloga u Ljubljani, ljekarna R. Sušnik, Marijin ti g 5. Zaloga pohištva Vido Bratovž, Ljubljana (Kolizej). Pisalni stroj najnovejše moderne izdaje SSST naprodaj. THE REX Co. Zaloga pisalnih strojev in dr. pisv potrebščin, Ljubljana, Šelenburgova ul. 7. izide. ! SVETLA! Generalna reprezentanca za kraljestvo SHS za bate-rije, žarnice, elektrotehniko, (izdelki svetovne slovanska tvornice). Janko Pogačar, Zagreb, začasno Ljubljana, Ilirska ulica štev. 29, I. nadstropje.