Zgodnja Katollšk cerkven liat« Danica ishaja vsak petek na celi poli, in veljA po poŠti za celo leto 4 gld. 60 krM za pol leta 2 gld. 40 kr, ra retert leta 1 gld. 30^1^ V tiskarnici nprejemsna sa leto 4 gold., za pol leta 2 gld., ca <'etert leta 1 gl; ako zadene na ta dan praznik, izide Danica dan poprej, Tečaj XXX. V Ljubljani 14. grudna 1877. List 50. Časi ursuiinshega reda, ali: Častitljiva Marija Jezusovega včlovečenja. III. Ali ni le-ta perva slavna zmaga ljubeznjivo poter-jenje in drago apodbudovanje k našim okrožnicam (cir-kalarom, s kakoršnimi si samostani med seboj imenitne dogodbe nazuanujejo), temu ognjišu ljubezni, ki se vnema na Sercu Jezusovem, in čigar žarki toliko sere zadenejo in vnamejo! O kako zelo pač ljubimo našo slavno družbo sv. Uršule, ki v tako različnih podobah in po tako različnih deželah in kraljestvih s toliko vnemo razširja apostolj-stvo Sina Božjega. Otroci ene družine nimajo vedno enakega obličja in enakega značaja, so stareji in mlaji; vsi so pa svezani z vezmi ljubezni, vsi so euako dragi očetovemu in materinemu 8ercu; vsak ima v nekem oziru posebne pravice do njih ljubezni. Iz tega obzira gledamo različnosti naše velike družine (družbe sv. Uršule). Kadar bo Bogu dopadlo nam dati skupno znamnje, ki bo kazalo naše tesneje zedinjenje, bo tudi to reč dopolnil z močjo in miloserčnostjo, kadar bo njegova večna modrost za dobro spoznaia. Ze ovija lavor (mu čenska zmaga) sv. Uršule in lilija sv. Angele prelep venec okrog žarečih Sere Jezusa in Marije, ki nam je naša čast. mati tolikrat velevala ju častiti in ljubiti. Večini izmed vas je znano, kar se tiče prištetja čast. matere med zvaličane. Naznanjati )e le še: 1. Pravda nečešenja, 2. poiskanje in natančno presojevanje njenih spisov, 3. apo-jtoljska preiskava o slovezu njene svetosti sploh, 4. apostoljska pravda o poglavitnih čednostih; tukaj se stavi ta-le dvom: če je vel|ava pravde poter-jena in preiskana? dalje 5. zbor perve priprave o čednostih, 6. zbor prave priprave o ravno tistih čednostih, 7. splošni zbor pred sv. Očetom, H. pravna o čudežih, pri kteri ima opraviti zbor perve, prave pr.prave, in ktere konečno določilo povzamejo sv. Oče. Konečno, potem ko so čudeži preiskani in zopet poterjeni, se postavi ta le pomislik: Se li more pravda o poblaževanji varno začeti?... Se ve, da vse to se utegne še prav dolgo zavleči, in sicer zarad modrega priderževanja po rimskem dvoru, kakor tudi po negoto\osti, ki utegne nastati v raznih prašanjih, ki se bodo stavile. Ljubljera Mati ir: Ses're, molitev, in zlasti skupna molitev naših seic, ki so v Jezusovem Sercu tako tesno sklenjene, bo premagala te pritežnosti in pospešila te opravila. Tehtna točka je gotovo ta, da se vse pripiavlja, kar bi v to služilo, da se naša „častitljiva Mati" raz- glasi in priljubljena stori. V ta namen naj naznanimo: 1. Življenje naše častitljive Matere, popiaal Charlevoix, natisnjeno v Clermont-u 1. 1864; 2. Življenje čast. Matere, popisal Casgrain, natisnjeno v (iuebek-u 1864, po-nemčeno leta 1866; 4. Življenje č. M., spisal monsign. Richaudeau, natisnjeno 1. 1873; 4. pisma čast. Matere. — Pri nas te bukve prav radi dajemo šolskim otrokom za darila, tako tudi zgodovino našega samostana, v francoskem in angleškem jeziku, v kterih, se ve, ima naša „častitljiva Mati" tehtno mesto. Veliko število teh bukev imajo redovnice na razpolago. Po svoji veliki razumnosti in modrosti, po globokem prevdarjanji in pod-stavnem poznanji človeškega serca je M. Marija Jezusovega včlovečenja imenitna vodnica za to dobo gorečnosti, ki kaže, da se vnema za naš red. Veste, ljube Sestre, da med drugimi sta tudi Bossuet in Keneion Marijo Jezusovega včlovečenja imenovala „«vetlo zvezdo" svojega časa. Primek „Castitljiva" še za veliko povišuje to slavno spričevanje. Da bi le kmali mogle dobiti njen tako djansko-rabni katekizem, ki se imecuje tudi „sv. šola"; ali tudi njene duhovne vaje, iz kterih žari tako čist, ognjen odsvit ljubezni Jezusovega in Marijnega Serca. Naš prečast. vikši škof nam bodo tudi v kratkem dovolili naznanovati našo hvaležnost a slovesnostmi, memo kterih bo lepši le še tridnevnica oblaževanja, ko bode konečno že dovoljeno ,,Častitljivi" očitno čaat ska-zovati. Za zdaj še pa se je treba sk^rbno varovati, da njenih svetinj ali njene podobe ne izpustavl|amo, ji luči ne prižigamo, ali kakoršnega koli očitnega češenja ne skazujemo; to bi utegnilo reč zaverniti. Naš spoveumk, eden naj bolj vdanih občudovalcev naše častitljive Matere, bodo vse storili, kar koli je dopušeno, da se poviša slovesnost tega praznovanja. V obiinosti se bodo delile molitve k presv. Sercema Jezusa in Mari je. Danes v god velike sv. Uršule, se spominjamo tolikih naših 1 jubih občin, ki terpe v stiski posebno velike ubožnosti, ali pa so po krivičnih postavah zaterte in pregnane. O ljubljene Sestre, kolikrat so nam serca kervo-vele pri naznanilu kake britke poskušnje, in prav posebno hvaležnost smo dolžne v.rljiva voditeljica vsakega pravega napredka. Mi pa, ki smo si vero zmerom ohranili, kaj mar ne moremo ravno tako umno v vedah napredovati, če nas vedno taka voditeljica spremlja, kakor kje morebiti napredujejo neverni, poleg katerih živimo? Opustite že skoraj to pretvezo, da bi vzrok nevernosti imenovali um in vedo, to je zares izgovor, ki je čisto nevreden resno mislečega človeka! Pervi in naj navadneji vzrok nevernosti je nevednost v resnicah, ki zadevavajo vero in kažejo nje božjo podlago. Vere ne poznajo, ne ved6, kaj je Cerkev, kaj da ona uči in veruje. Ta nevednost je pri naj več ne-vercih neverjetno velika. Najdejo se med nami ljudje, dobro podučeni, ki so z naj večjo marljivostjo učili se poganskih ver na Rimskem, na Gerškem, na Perzijan-skem, na Judovskem, na Egiptovskem, ki pa od ker-ščanske vere, v kateri so rojeni in katera je vir prave omike, komaj toliko vedo, kakor slepec o barvah. Da je verska nevednost vzrok nevčrnosti, pokaže se različno. Večina nevercev popolnoma nič ne vč o katoliških verskih resnicah. Jožef Droz, ud francoske akademije, spoznala, da je zato postal neveren, ker ni vedel skoro nič o načelih in ukih vere kerščanske, in je iz nevednosti brez pomislika sprejel terditve nevercev. ,,Ker sem bil pri verskem poduku skoro zmerom nepazljiv, pravi sam, moja vernost ni dobila tiste terdne podlage, ki je potrebna v naših časih. Da je kak neverec prispel do veljave pri občinstvo, verskim sovražnikom ni bilo treba ne globokega znanja ne silnega mišljenja; brezvernost je prišla v navado, vnemarnost in nevernost so kar v se dihali. Pogosto sem slišal, kako so kar naj bolj določno in gotovo ter-dili: kerščanska stvar je sojena in zgubljena za zmerom ! in nisem več dvomil, da to se mora jemati za dognano in neoporekljivo stvar, kader se o verskih zadevah govori s izobraženimi ljudmi. Te odloke se je deržala tadanja mladina. Jaz se nisem ukvarjal, da bi bil iskal vzrokov nasprotnih tem, ki so zoper kerščanstvo govori.i, to so storili že drugi, za me je bilo prašanje to že določeno." — Tako J. Droz. Praaajte vse omikane može, prašajte sloveče učenjake, ki so pred sto leti se vernili h katoliški veri, zakaj da so bili od sebe pahnili nauk katoliške vere? Naj več vam jih bode odgovorilo, da zato, ker so ga prav malo poznali, veliko pa tudi prav nič ne. Nevednost, ki zadeva reči katoliške vere, bila je pri njih silovita. Iz tega tedaj nasleduje, da se moraš verskih naukov učiti, da vere ne zgubiš. Pusti prazne in šlevaste romane, pusti tudi vse preobilno čitanje časnikov, in primi se katekizma, primi se bukev, iz kterih se bos naučil verske nauke. To je tako res potrebno, kakor res je duša neumerjoča, kakor res boš sojen, in kakor res potem nasleduje neskončna večnost. Drugi neverci so pa manj nevedni; vedo nekaj od kerščanske vere, pa je že ta ali pa una točka verskega spoznavanja ali cerkvenega življenja, o kateri imajo popolnoma napačne zapopadke. Tej nevednosti se dajo ostrašiti in tako v nevernesti obtiče. Tako jih je dosti, ki sveto vero odveržejo zato, ker menijo, da skrivnost svete Trojice, ali izvirni greh, ali pa nezmotljivost pa- peževa umu nasprotuje. Ako jih pa prašaš, kako da si mislijo uk sv. Cerkve o tej ali drogi točki, se precej vidi, da si kaj takega mislijo, kar je zares nespametno in od cerkvenega uka tako daleč, kakor nebo od zemlje. Iz nevednosti si toraj sami strahove malajo io beže pred njimi, zraven pa se pravijo: „taki so cerkveni uki!" Zakaj pa Cerkve Bame ne prašajo za nje pravi nauk? Zakaj le take prašajo, ki so v verskih zadevah ravno tako nevedni, kakor oni sami, ali pa sovražniki svete vere f Že imenovani akademik Droz pravi o sebi: „Ko sem se napravljal, da bi kerščanstvo prevdarjal, sem bil te misli tako privajen (namreč, da sem dovolj zrno-žen samega sebe omikovati in voditi), da se moja ošabna nevednost ni poprijela nobenega tujega sveta, ki bi bil vodil moje preiskovanje. Lahko je to, da se korist vere sprevidi, nje dobrote so očitne nam pred očmi; toda večje olike je treba za to, da si kdo resnico vere dopove in jo samo na sebi premišljuje. Neogibno potrebno je bilo, da mi je luč prinesel zavoljo svoje učenosti razsvitljen mož, luč, katere mi je manjkalo. Poznal sem duhovna, ki je bil obče spoštovan; povedal sem mu, da želim dvoumov se znebiti, razodel sem mu naposled svojo dušo, razložil sem mu odkritoserčno svoje misli, omahovanja in želje in na zadnje sem rekel: Po svojem občutljeju soditi želim, da bi bila vera resnična; d.,veršite delo in mi duha popolnoma prepričajte, po čemur mi serce hrepeni. Ako mi bote pa verovati samo zapovedali, potem se pa ne moreva razumeti." — Hvala duhovnovemu poduku! Kljubujoči umnik je kmali spoznal, da kerščanska vera uma ne „žertvuje", temuč ga le podpira, čisti, vterja, širi, razsvitljuje in dviga. Spoznal je, da vera ne zahteva žertve uma, ampak žertev neopravičene ošabnosti, katero je z umom zamenjaval. (Dalje nasl.) Ogled po Slovenskem In dopisi. Iz Ljubljane. Iz Jeruzalema naznanujejo, da znani spreobernjenec Alfons M. Ratisbon je o polovici unega mesca dospel v Pariz. Ratisbon je predstojnik samostanov „sijonskih hččr" v Jeruzalemu, pri sv. Janezu v pušavi itd.; zdaj pa zida tudi vstav av. Petra zunaj mesta ob večerni strani. Ako so že po jutrovih mestih vse hiše nekake terdnjave, koliko bolj je to potrebno zunaj mesta, nekoliko na samem, kakor bo vstav sv. Petra za odgoj dečkov. Zato je na pervo ves prostor, kakor se sliši, z visokim zidom krog in krog obdan; znotraj pa je boje še vse prazno., tedaj pravo poslopje še nič ni zidano in dečki so zdaj vstanovljeni v drugi hiši. Namen njegovega popotovanja v Evropo je tedaj ta, da dobi kaj pomoči za svojo novo napravo, ktera bo gotovo ravno tako izvirna in tehtna, kakor so ženski samostani „sijonskih hčeri." Namen tega popotovanja je pa tudi ta, da obiše svojega bolnega brata, tudi spre-obernjenca, duhovna Teodora, velikega vrednika sijon-škili „hčeri" v Parizu. Ratisbon, ako prav vemo, ima v Jeruzalemu že 5 duhovnov pomočnikov; ou sam se ima spomladi čez Dunaj verniti v Jeruzalem. Naši rojaki na Dunaji prav storč, ako se takrat potrudijo osebno_ spoznati tega tako znamenitega moža, ki ima zdaj 65 let in govori francosko, pa tudi nekoliko nemško. Vse na njem kaže nekak vse zmagovit značaj, nekako moško serčnost, ki jo mora vsak človek spoštovati, pa samo poštenost od n6g do glave. Iz LlDCa. *) (Gg. duhovnom, učiteljem iu orgljav-cem.) ,,Kar je novega, in če ima še tako očitne pred- *) Prošeni smo sprejeli ta spis; strokovnjakom pa gre reč presojevati in prevdarjati. Vr. nosti, bo vedno le b težavo proderlo in se bo le počasi vdomačilo." Te besede so se že tisučerokrat vresničile, in zopet nam pričajo od preč. P. Jož. Piirstingerja izdane cerkvene pesmi (»Kirchengetange") z notami ▼ C-F-ključu, kako resničen je ta izrek. — Po natančnem preiskanji tega dela se le čudimo, da tako delo, ki bi v cerkvenem petji kaj lahko odpravilo pretežnosti in bi pomagalo doseči naj boljši vspeh, od vlade še ni vradno vpeljano; po drugi strani nam je zopet nerazumljivo, da se gg. duhovni, učitelji in orgljavci hlastno ne po-primejo danih prednost Temu delu je namreč za podlago pravilo: da ae glasbena lestvica na peteročertni notni verstici po C-F-ključu spreminja in ne potrebuje nikakoršnega druzega znamnja. Po tem priprostem in lahko umevnem harmoničnem nauku so prestavljene (transpenirane) cerkvene masne pesmi, več pesem v čast prebiaž. ne Device Marije in avetnikov Božjih, veliko pesem za vse cerkvene letne čase in praznike, litanije itd. Ljudstvo in šolarji se bodo kmalo naučili pesmi, in vsak še tako priprost orgljavec jih bo v kratkem znal spremljati. In ali je res kaj ložjega, kakor skladbe v C-F-ključu? Koliko truda si prihrani učitelj in s koliko večim veseljem pojejo učenci v šoli in v cerkvi, ker odpadejo njim tolikrat plašltive znane znamnja. Cerkveno petje bo pridobilo veliko točnosti, zlasti na deželi, in to je poglavitna prednost, zakaj celč nemuzika-lično uho sliši nesoglasje in moti v pobožnosti tudi navadnega človeka, ki sicer ne ve kaj, — ve pa, da je bilo skaženo. Mi le želimo temu delu pripomoči k razširjenju, česar je vredno, ker smo ob enem prepričani, da dobro storimo učiteljem in učencem. Naj bi naše opominjanje rodilo obilno sadu! Cerkvene pesmi („Kirchengee:inge") za katoliško šolsko mladino z notami v C-F-ključu od P. Purstin-ger ja se dobivajo po Marijnem vstavu (Marien Anstalt) v Lincu po 20 kr. a. v. Anton Schmidt. Iz Taldmje, republika Chile v južni Ameriki, 20. kim. 1877. Ker ravno Benzigerju (v Einsiedeln) pišem in imam še nektere trenutke časa, preden parnik odrine, toraj naj pristavim še kake verstice za mojo ljubo „Da-nico". Denarna reč profesorja Parada s«» razodeva za amerikansko sleparijo, kakor naznanja „E! Indepen-diente'« iz St. Jaga. (Gl. „Dan." f». mal. serp. t. I. št. 26.) Zdaj že slabega sloveza profesor Parafi je pravo zlato topil, v svojo zmes mešal, in tako je posredoroa te „ingredience" (se vč, da prav lahko) iz kuprenih odpadkov dobival do stermenja veliko zlata. Vse pa se je izhajalo na to, da bi vstanovil družbo, menjice prav drago prodajal, potem pa ogoljufanim akcijonarjem denar unesel in jo odpihal. Parafi' je zlato delal, pa le za-se. Taka se godi pri nas. (Pač tudi še drugod v dobi „zlatih švindelnov"!) Misijonske sporočila r. P. Valjavca. XLX. Ponovljen]c v Prtsavji od 13. do 18. oktobra 1872. Dolgo dolgo se je delalo s ponovljenjem presar-skim, slednjič se je vendar določilo na i3. vinotoka za gotovo. Bilo je pa že res tudi čas za ponovljenje pre-■arskemu poslanju. # Večne resnico smo znova začeli oznanjevati Pre-sarcem. Poslušali so nas, hodili dokaj pridno k ponov-Ijanju — a ginjenja je bilo viditi malo... Molili smo, prosili, terkali na usmiljeno Serce Jezusovo. Gospod je naše prošnje uslišal. Le malo jih je izostalo, da jih ni bilo viditi pri mizi Gospodovi. Naša sv. katoliška vera, sosebno pa sredstva, ki jih ima družba Jezusova, bo nekaj posebnega in ostanejo vse čase naprej. Naj bo Berce še tako omreženo, naj so strasti še tolikanj velike, naj bojo zapeljivci še tako premeteni in močni, katoliška vera vse premaga, nauki sv. Ignacija so še dandanes mogočni, zmagoviti; z molitvijo k presv. Sercu Jezusovemu se vsaka skala prebije, zruši, celo v prah ae zmelje. Tega se prepričati sem imel priliko posebno v Presarji. Kako proate so duhovne vaje sv. Ignacija, kako znane v njih razlagane verske resnice, napeljevanja k pobožnemu, ker-ščanskemu življenju! Koliko tirjajo mertvenja, kolikanj ostre so tu in tam za sedanji, v tvarino zaljubljeni svet! In vendar zmaga je na strani sv. Ignacija vedno, danes kakor nekdaj. O koliko je sere terdih ko skala, jeklenih, bi rekel, od kterih vsaka, še tako težka in osasta krogla odleti. Na steni sv. Ignacija, na naukih serce pretresajočih, prepričavnih se vsaka Btrast prebije, vsaki zapeljivec, sleherna sapeljivka se poda, slednji satan se premaga. .. O ta hervaška in slavonska zemlja, kjer so tako redko sejane cerkve kier se tako malo spoveduje, kolikim mladenčem in možem je že škodvala na duši! Grejo v jug po zimi in spomladi možaki naši že nekaj lčt vselej s tolikim veseljem, da jim je ta njih potva k gostoljubnim dobrim Hervatom in Slavoncem dandanes gotovo tolikanj draga, kakor je pobožnim Štajercem in Stajerkam Božia pot na sv. Višarje ali pa na Brezje, novo Božjo pot na Gorenjskem. Celo še v Bosno in Serbijo že hodijo zdaj Kranjci naši po zaslužek. Tam doli so v gojzdeh, v šumi, in derva sekajo, zapuščeni na duši popolnoma. Daleč okoli ni nobene cerkve, večkrat so še pri raskoinikih, in tako so ob nedeljah in praznikih brez sv. maše, brez Božje besede velikrat. Odločeni od hudi nimajo še potrebnega za živež dosti-krati ne. Tako pride, da poste prelomljati začenjajo. Potem pa še hervaška kletev ostudna in drugi pohujšljivi izgledi. Govorjenje je med južnimi brati mnogokrati res tako, da vero in nravnost podkopuje. K spovedi doli nič ne hodijo in bi se večkrat res tudi pri naj boljši volji ne mogli spovedati, če bi se prav hotli. In tako po šumah žive, neobčutni postajajo bolj in bolj, duhovnega življenja mala iskričica ugaša. V takem dušnem stanu hodijo iz južnih krajev domu in te dušne maroge jim tudi v domovini ostanejo, tako marsikoga težko strne, po stari prešnji lepi navadi v cerkev, k spovedi hoditi, moliti kakor so se naučili od očeta in matere. To se vidi v več krajih po Kranjskem, to tudi v Presarji. In glej, merzle serca se v ponovi je vanji ogrejejo, led se otaja in odpada od duše, um se znova vzdiga proti nebu, Marijino serce pripelje k Je zusovemu presv. Sercu. Hodili so v cerkev, hodili k spovedi: od ranega jutra do osmih zvečer je farna cerkev sv. Vida obiskovana ne le od žensk, je tudi od mladenčev in mož sa ponovljanja ves čas. Zvesto so poslušali verne resnice, si jih jemali k sercu. Molili so pridno celi dan v cerkvi in zn.va s>» krepko sklepali, ne več žaliti Jezusa Kristusa. G. župnik pnv^arski in duhovski pomočnik njegov sta bila ztd v Ima s ponovljanjem, ko sta vidila prihajal k niiz. B »zji toliko moških, kterih nikoli po celo jeto pred ve.:Kim darilnikom m bilo viditi poprej. Da se je v ponovljenji marsikaj storilo, kaže tudi veselje duhovnjanov samih, ki so nas z velikim spoštovanjem, kjer so nas le vidili, spremljevali. Mladenči so nas lepo pozdravljali po poti in domi; nihče jih ni silil v cerkev, pa so le hodili pridno ta prijetni čas obiskovanja svojega. Vzeli smo slovo od te ljube duhovnije, kjer smo dvakrat po navodu sv. očeta Ignacija ljudstvu na serce govorili. Kdaj se zopet snidemo? Bog daj v nebesih. Za predbožični čas. Posebno Marijno počeševanje, kot priprava za sv. Božič. Že je ,,Danica" o tem češenju spregovorila v 52. listu predlanskega (1875.) leta. Prav za prav pa je bilo sa priporc^evano počeševanje za uno leto takrat že nekako prekaano; ali poprijeli so se ga bili nekateri vender le menda koj; lanskega leta pa se je po Ljubljani in nekje na Gorenjskem tako vneto spolnovalo, da je prav ginljivo slišati. Zato se je večstransko želelo in tudi neki od našega naroda jako čislan gospod izrekel je želje: Naj bi se to prelepo počeševanje po »Danici'* še enkrat priporočilo. Radi to željo spolnimo in način počeševanja popišemo. Združi se namreč po devetero oseb, in določijo si po srečkanji (vadlji) dneve od Ave Marijnega časa 15. grudna (letos v s [. \l Maribora, 8. grudna. — Ravno na svitlo prišli „šematizem Lavantinske škofije za leto 1878" naznanuje, da v tej škofiji prebiva 456.304 katoličanov. Vsih duhovnov skupaj je v lavantinski škofiji 497, med njimi 54 delicientov : 104 kaplani j je zastavljenih, 37 praznih. Škofija šteje 1*9 fara in 30 dekani j. Vsih bogoslovcev ekupai je 31. V konsistorij — pod predsedstvom milost, gosp. knezo škcla — je 9 svetovalcev in 1 tajnik. Ko-rarjev v Mariboru bivajočih je 7, zunanjih (častnih) 6. Sedanji milost, knezo Škot so v versti 53. Iz Adrijanopeljna 28. kim. naznanjajo, da so prebivalci dan ra oan v britki negotovosti, ker ne vedo, kaj jira prinese naslednji dan. Zaupanje imajo v pri prošnje ne».madežane Mari je D., da bodo obvarovani kake hude nesreče, in v ta namen se v molitev pripo ročajo. Sila in pomanjkanje je dan na dan veči, zlasti pri ubožnih in bolnih ubegovcib. Yikii ikof ? Bnenos-Ajres-Il je naznanil duhovnom svojega mesta, da časnik „E1 Eco de America", ki se je zaznamnjeval za katoliškega, je bil pregledan v on-dotnem mestu, in našlo se je, da obsega terjenja, ki so nasprotne katoliškemu nauku. Prihajal je list tudi po nekaj v Evropo. Drevo, ki dežuje. Konzul zveznih deržav v Kolumbiji, v oddelku Lereto (Peru), je uni dan opomnil predsednika Prado na na neko čudno drevo, ki raste v okolici vasi Mojobambe. To drevo, znano naravoznancem pod imenom „Tamai-Caspi" (deževavno drevo), doseže kakih 60 čevljev visokosti, in premčrnik v deblu39 — 40 palcev. Ta čudna rastlina s posebno močjo sreba in zgostuje vlažnost iz zraka, njegovo deblo pa se vedno poti in iz njegovih vej dežuje v toliki obilnosti, da se drevesna okolica velikrat spremeni v mlakužo. Daje pa drevo naj več vode, kadar so po leti vsi potoki suhi, in ko je naj manj vode po vodnjakih. To drevo saditi svetujejo po suhih Peruanskih okrajinah. Poslednje novice. Ob Lomu in bližnjisih okrajinah Ternove je une dni Sulejman vse moči natezal zoper Ruse; uzel jim je važni kraj Ileno in o tej priliki pobil 2000 Rusov. Z vsim tem pa niso mogli od Plevne izvabiti kake veči sile Rusov, s čimur bi bili Osmanu pomagali v naj zadnji sili, da bi mogel z obleganimi trumami ruske ride predreti in se oteti. Poskusil je bil 10. t. m., mahnil jo je z vsimi kerdeli iz Plevne proti severnemu zahodu, da bi dosegel Vidin, napadel je rusko-rumunske vojne oklepe, tudi več vterjenj uzel in en oddelek je bil dosegel že poslednje ruske vterjene ta-borje. Pa bilo je vse za zastonj, kajti Rusi so od vsih strani skupaj suli in ga zajemali. Osman, na nogi ranjen, se je hotel verniti nazaj v Plevno; toda Rusi so jo bili med tem s svojih taborjev, Grivice in Zelenega griča, že v last vz^li. Plevna, ki je skoz 5 mesecev ved-nih bitev Rusom in Rumunom požerla več ljudi, kot je vsih ljubljanskih prebivalcev, je padla. Od vsih strani obdan, se je Osman udal brez pogoja. Bila je že res velika sila, ker telegram iz Bukarešta pravi, da so Turki umirali mraza in lakote. Koliko so Rusi Turkov zajeli, kaj vse v Plevni dobili, to se bode še le slišalo. S tem udarcem je turška moč ubita in hiteti bo treba Sulejmanu proti Adrianopelnu in Filipolju, ako noče tudi on biti zajet. MHthormhe *t>retneinbe. V Teržaški škofiji: Č. g. Anton Petelin ne gre v Buzet, ostane v Cernici; — č. g. Andrej Hrovat gre začasno v pokoj. V Lavantinski škofiji: 0. g. Jožef Vraz je postal provizor v Skomrih. C. gosp. Janez Jakopina je šel v pokoj. — Fara Matere Btžje v Puščavi je do 9. januarja 1878 razpisana. tiobrmfni rtarovi. Za novo cerkev M. D. v Suši: V zahvalo Mariji Devici na Suši za prejeto dobroto K. P. 2 gl. Za afrikanski misijon: Fara Vujako 2 gld. — G. Ant. Lovšin 1 gl. Za sv. Detinstvo: G. A. Lovšin 1 gl. sr. — Kat. Burja 1 gl. — Po g. Jak. D. M. Jereb 1 gl. v sr. — E. E. 14 kr. Odgovorni vrednik: Loka Jerao. — Tiskarji in založniki: Jožef ItlaznikoTl dediči v Ljubljani.