A. KATOLJŠK ČEKOVEN LIST. »Danica« izhaja vsak petek na celi poli in velj£ po pošti za celo leto 7 kron, za pol leta 3 krone £0 vinarjev, za četrt leta 2 kit ni. V tiskarni sprejemana za celo leto6 kron, za V, leta 3 krone, za 1 4 leta 1 krono 50 vin., ako bi bil petek praznik, izide »Danica« dan poprej. Tečaj LIV. V Ljubljani, 25. oktobra 1901. List 43. 0 molitvi. Vsak ima zlato skledico, polno blagodišečega kadila in to je molitev svetnikov. (Sv. Tomo Akvinski.) Kaj je izbornejšega nego molitev? Kaj je našemu življenju koristnejšega, kaj sladkejšega za naše čuvstvo in kaj je bolj vzvišenega v naši veri nego molitev? (Sv. Avguštin.) Od vsega, kar častimo in slavimo v svojem življenju, ni nič boljšega kakor naše molitve. (Sv. Gregorij.) Angelji pazijo molitve vernikov in molitev darujo Bogu vsak dan. (Sv. Hilarij). Pravičnikova molitev je nebeški ključ: Prošnja se dviga kvišku. Bog pa stopa doli. (Sv. Avguštin.) Kdor zna prav moliti, zna tudi prav živeti. (Sv. Avguštin.) Vernik brez molitve je vojak, ki stoji v bitki brez orožja. (Sv. Tomo Akvinski.) Zbral Fr. Kraljic. Mladinina bisernica. (Dalje.) X. Čistost — dragocen biser. Čistost je dragocen biser, dragocen kamen; dragocen sam ob sebi in veselje ga je pogledati. Njega vrednost je zlasti v tem, da kroti ono zlobno nagnenje, katero krotiti je najtežje. Čistost prestvarja naše telo in našo dušo v hišo božjo, v svetišče Gospodovo. Čistost preminja našo dušo v krasno, hudobnemu svetu zaprto svetišče. Saj se čisti popolnoma odtegne zapeljivemu svetu in zametuje vsako nečimernost. Strog je namreč napram samemu sebi in strogo čuje nad seboj. — A nečistnik, ta pa takorekoč samega sel>e razjeda, tak je, kakor prepereli kamen, razpada in se drobi v prlmobi. Med tem ko nečisti kakor suha goba vse v se vpije, kar mu ponuja na-sladnosti svet, utrjuje se čisti z božjo pomočjo vedno bolj; čistega duh se ukrepi in po pogostnem zatajevanju postane kakor trdni dijamant. V čistem odsevajo pravi solnčni žarki; v očeh ljudij postane kakor nebeški biser. Akopram je samemu sebi znabiti nepoznat; pozna ga pa dobro Oni, kojemu je znana sleherna stvar po svoji ceni. Čistost je biser vseli biserov. Pa reci, če ni ta biser nekaj prav redkega tu na svetu? Kje so naši egipški Josipi, kje naši Alojziji, naši Kazimiri? — Res, da imamo Še veliko čistih mladeničev, a neprimerno več je propalic; več izgubljenih sinov v pravem pomenu besede. ,,Oskrunjena je zemlja po svojih stanovalcih,** pravi sv. pismo, „zato zemljo prokletstvo razje, zato so kaznovani njeni bivMci. Mesec, on postane rdeč in solnce otemni." (Iza. 24. *2.'5.) Čistost, — ona je biser vseh biserov. V njej se še-le okrasijo druge čednosti in po njej zadobe svojo vrednost. Čistost je podobna dragocenemu kamenu, ki rezan in brušen postane sredotočje in ognjišče vsemu lepotičju. To torej, mladenič, je pač tisti dragoceni biser, o katerem pravi sv. pismo, da „oni, ki ga najde, gre, proda vse in ga izkoplje." (Mat. 13, 45.) — Tudi ti vrzi od sebe vse drugo in skrbi le za to da si čistost pridobiš in jo ohraniš. Nobena žrtev naj ti ne bo prevelika, nobeden trud za ta biser pretežak. Kako se ti kedaj ta biser v tvojem večnem nebeškem vencu zablišči! * Cerkvena zgvdovina slavi mladega Niceta, mučenea nedolžnosti in ob enem sv. vere. Zastonj so je trudil arijanski trinog, da bi v mladeniču omajal živo vero. Zmisli si peklensko pot. ki naj bi ga pripeljala do zaželenega cilja. H lini se namreč mladeniču in ga da položiti na mehko posteljo, posejano s cvetjem. Z rudečimi trakovi so ga na njo privezali. Najprej urop čistosti; prtom vere: tako je izračunil trinog. Ko tako zvezan in brez pomoči tu leži. bliža ko bi tudi ti. mladenič, hrabrega Niceta vsaj v toliko posnemal, da bi se ne ustrašil vsaj nekrvavega boja za biser čistosti. To je namreč boj. ki se ti ponuja vsak dan. Skušaj torej od slej prav ceniti sv. čistost, in ne In »de ti žal — tudi prevelika za-njo ne bode največja tvoja žrtev. I>a si jo le ohraniš: potem si sebi ohranil vse! XI. Čistost, sani strahu božjega. Biser vseh čednostij. sv. čistost. — ta biser mora biti dobro shranjen, mora biti v varnem zavetju, da tu raste in se krepi in zori in da bo obvarovan pred vsakovrstnimi napadi. Nobena čtdiiost. najmanj pa sv. čistost, ne more j »ugnati korenin, ne more kliti niti se more ohraniti brez strahu božjega. Gospodnji strah je oni sveti strah pred vsim. kar l»i razžalilo božje veličanstvo. Oni prekoristni strah je. ki v nas govori ob času hudih izktišujav z egipškim Josipom: „Kako bi zaiimgel ka j takega storiti pred obličjem svojega Gospoda?" (Gen. o!». !f.) Ta strah nam stavi pred oči \elike resnice, kako ostro da kaznuje božja pravičnost. Ta strah nas obvaruje, da ne privolimo, nego da vskliknemo, prekinjeni z grozo pred odprtini žrelom : rRaje umreti, nego grešiti!" — Kratko veselje. — večno trpljenje! Ta strah nam kaže Keruba, ko podi iz raja Adama in Evo zaradi greha; predočuje nam grozni potop končujoč vse, kar je do tedaj rodil beli dan. Kaže nam ognjeni dež, ki uničuje Sodomo in Gomoro. (Gen. 19, 24.) Kaže nam knjigo, kjer stoje zapisani naši dolgovi. Po njem dohajajo na naše uho mozeg pretresujoči glasovi angeljskih tromb velikega sodnjega dneva. Kaže nam brezdanje brezdno večnega trpljenja in neskončnih muk. V srce vznemirjajoči h podobah nam kaže vse to mimogrede sicer, a določno kličoč: Jenjaj! grozno je pasti v roke živega Boga. Utegne se ti pripetiti, da koj kmalu, mogoče to trenotje po smrtnem grehu neizpo-korjen zapustiš ta svet, in potem — kaj potem?'1 O premočni strah božji! Ti ukrotiš naj-zdivjanejo naravo. Ti si močna ograja, ki si že tolikim zabranila padec v peklensko brezdno. Ti si ono skrivno zdravilo, ki si vedno pri rokah po noči in po dnevu, v družbi ali v samoti, v našem vsakdanjem tihem življenju ali pa v hrumnem vrtincu vrvenja onih, ki so pozabili svoje duše in svojega Boga. Ti si najiz-datnejši lek proti strupenim pikom tejra sveta. Strah božji je pa Še prav posebno potreben, da se čednost ohrani, ki se večidel tare na skrivnem. Na skrivnem tako, da se nje skrunitev do mala vselej odtegne človeškim očem. Strah božji torej brzdaj tvoje strasti! Strah božji ti bodi blagodejna zavora, da ohraniš svojo nedolžnost. Strah božji naj tudi ob tebi skaže svojo čudotvorno moč. „Strah božji greh prepodi !u Živel je mladenič, ki se je pogrezal čedalje bolj v vsakovrstne pregrehe. Opomin ji so mu Šli merno ušes, preslišavati se je navadil glasno govorečo in glasno opominjajočo vest vselej v novo se pregrešujoč. Nekega dne pride na sprehodu v gozd in ves utrujen svojega trupnega životarjenja leže pod košato drevo in trdno zaspi. A v spanju zasliši glas: „Strašno je priti v roke živega Boga!11 Je-li sanjal? Ni li bilo nobenega človeka v obližju? Zazdelo se mu je ob enem. da vidi pred seboj Marijo, ki mu očita njega pregrehe. Do nje, ki jo je v svojih zlatih. v otročjih. letih kakor najboljšo mater častil, se zateče ves prestrašen. In zopet zasliši isti glas: »Kako torej! Naj li jaz isto storim s teboj, kar delaš ti z menoj!" — Groza ga obide. .ve enkrat zakliče zaupno Marijo na pomoč. Toda, o grozno, Marija svoj mili obraz obrne od njega. Mrzel pot ga oblije — in se izbudi. Izbujen premišljuje sanje; premišljuje svoje žalostno stanje in premišljuje, kako se je do sedaj norčeval iz milosti božje. Ohrabri se. Nemudoma gre k izpovedniku in skesano se obtoži svojih grehov. Izpreobrne se, posveti se popolnoma Bogu in Mariji in tisto spokorno življenje prične, ki je privedlo že marsikoga do svetosti. ji * * So trenutki v življenju, ko napadejo človeka z vso silo izkušnjave. So trenutki, ko ubogega zemljana morda drži nazaj le ena misel. In ta misel bi bila: „V pekel — v pekel pa nočem. Pekel je bil in je moja groza." — Ubeži torej grehu in peklu! (Dalje pride.) Vernih duš veselje in sladki up. (Za 2. november.) Iz tvojih ust zaslišim veselo in prijetno besedo. (Ps. ."H). 10.) Ko se je Izraelsko ljudstvo vrnilo iz babilonske sužnosti in je bil že postavljen temelj novemu svetišču, sešli so se Izraelci k običajnemu prazniku šotorov. Nekteri izmed njih so se na glas jokali, veliko pa jih je bilo veselih; nihče ni mogel razločiti vpitja in glasu joka med ljudstvom. (I. Ezd. 3.) — Isti položaj vlada tudi med vernimi dušami v vicah. One sicer trpe in jočejo: a ob enem se vesele in so polne sladkega upanja, da kmalu stopijo v nebeško svetišče, katerega temelj je pred njih očmi položen. Zdi se. da sliši sv. cerkev iz tega kraja očiščevanja le glas \eselja, ker polaga vernim dušam na jezik besede sv. Pavla, ki pravi: „Bogu bodi hvala, ker nam je dal zmago po Gospodu našemu, Jezusu Kristu.'1 (I. Kur. 15, 57.) V čem je veselje in upanje ubogih vernih duš v vicah? Verne duše v vicah so v stanu milosti božje: milost božja pa jim je zastava poveličanja in nebeškega veselja. Ta njih položaj je položaj veselja, saj pravi kraljevi pevec David poln zaupanja: „Iz tvojih ust zaslišim veselo in prijetno besedo: potrte kosti bodo od veselja poskakovale." (Ps. 50, 10.) Verne duše v vicah so gotove poveličanja, bolj gotove kakor smo mi. Nam veljajo vedno btscde sv. Pavla, v katerih izraža negotovost našega izveličanja: »Kdor stoji, naj gleda, da ne pade." (I. K'»r. 10.) Naj bi bili mi v še tako bujnem stanu milosti božie. vsi utegnemo pasti in vse izgubimo. Ta strah, ta negotovost pa je odvzeta vernim raj učim: Saj vemo. da je vsaka verna duša v stanu, v katerem polna zaupanj govori s psalmistom: ..Povrni se. duša moja, v pokoj: Gospod ti je storil dobro: rešil je mojo dušo od smrti, moje oči od s<«lz. moje noge od padca." (Ps. 114.1 Verne duše se vesele svoje nedolžnosti, ker so v tem stanu. Nikakor da bi bile vedno čiste od svojega započetka, a so čiste, ker greš;ti več ne morejo. Davidu je greh popazil srce. starega srca ni maral več, hotel je novo srce, ki naj bi ne bilo v nikaki sorodnosti s prvotnim, ko ie govoril: ..('isto srce vstvari v meni. o IJog. v mojem osrčju ponovi pravega duha." (Ps. "»<>.> Tako srce b'je vernim dušam, isto željo, isto težnjo kot David ob času svojega po vrata k Bogu imajo tudi duše na svojem potu k Kogu. One tudi vedo. da po tej poti pridejo iz kraja očiščevanja v kraj čistih: angeljev in svetnikov. Ta up pa jim napravlja veselje, ta up je hladilo občutljivim bolečinam, katere jim prizadeva ogenj očiščevanja. Verne duše so dalje prepričane, da so vse njih kazni in trpljenja zaslužena zdravila ranam, prizadetim po grehu. Ogenj očiščevanja se sicer od ognja trpljenja po moči in sili malo loči: a so pa druge okoliščine, ki krute ta ogenj očiščevanja in zmanjšujejo btsnečo njegovo moč. Ogenj trpljenja je večen, ogenj očiščevanja ne: ogenj trpljenja je ogenj, ki