511 Pr egledni znans tv eni članek/ Article (1.02) Bogoslovni vestnik/Theological Quarterly 84 (2024) 3, 511—524 Besedilo pr eje t o/R eceiv ed:09/2023; spr eje t o/ Accep t ed:10/2024 UDK/UDC: 27-242 -055.2:159.942.3 DOI: 10.34291/B V2024/03/Pla t o vnjak © 2024 Pla t o vnjak, CC B Y 4.0 Ivan Platovnjak Čustva žalovanja po smrti bližnje osebe pri starozaveznih ženskah The Emotions of Grief of Old Testament Women After the Death of a Loved One Povzetek: V St ari z a v e zi najdemo r azlične opise ž alo v anja moških in ž ensk. Razlik e izhajajo iz njiho vih družbenih vlog in prič ak o v anj družbe. Opisi vključujejo fizič- ne izr az e, k ot so tr g anje oblačil, oblačenje v r aše vino in posipanje gla v e s pepe- lom, t er dejanja ponižnos ti in globok e ž alos ti, k ot s t a pos t in glasna lamen t acija. Čus tv a in jak os t ž alov anja so pri obeh spolih živ o prik az ani, k ar poudarja člov ešk o izk ušnjo iz gube. Sk upni in r azlični elemen ti k až ejo na globok o osebno in sk upno- s tno ž alo v anje, ki je omog oč alo izr až anje iz gube in isk anje t olažbe. V našem pri- spe vk u 1 se osr edot oč amo na analiz o čus t e v v pr ocesu ž alo v anja, pr edv sem ob s t ar o z a v e zn i h ž en ski h l i ki h . Najp r ej b o mo p r ed s t a vi l i r az u me v an j e t eh ču s t e v , na t o pa posame zna čus tv a na podlagi St ar e z a v e z e in r azličnih ž enskih lik o v . Ključne besede : ž alo v anje , čus tv a, St ar a z a v e z a, s t ar o z a v e zni ž e nsk i lik i, lam e n t acija Abstract: In the Old T es t amen t w e find diff er en t descriptions of mourning f or men and w omen. The diff er ences arise fr om the social r oles and e xpect a tions of one per son and the other . The descriptions include ph y sic al e xpr essions such as t ea- ring clothes, putting on sack cloth and sprinkling ashes on the head, but also acts of humility and deep mourning such as f as ting and loud lamen t a tion. The emo- tions and in t ensity of grie f ar e vividly portr a y ed in both g ender s and illus tr a t e the human e xperience of loss. The c ommon and individual elemen ts poin t t o a dee- ply per sonal and c ommunal grie f tha t allow s f or the e xpr ession of loss and the sear ch f or solace. In our paper , w e will f ocus on the e xplor a tion of emotions in the grieving pr ocess, particularly in the c on t e xt of Old T es t amen t f emale figur es. W e will fir s t pr esen t an under s t anding of these emotions and then discuss spe- cific emotions based on the Old T es t amen t and v arious f emale char act er s. Keywords: grie ving , emotions, Old T es t amen t, Old T es t amen t f emale char act er s, lamen t a tions 1 Prispe v ek je nas t al v okviru r azisk o v alneg a pr ojek t a „Moč čus t e v in s t a tus ž enskih lik o v v r azličnih lit er - arnih ž anrih St ar e z a v e z e “ (J6-50212), ki g a sofinancir a Ja vna ag encija z a znans tv enor azisk ov alno in ino v acijsk o deja vnos t R epublik e Slo v enije (ARIS). 512 Bogoslovni vestnik 84 (2024) • 3 1. Uvod St ar a z a v e z a vključuje ž alo v anj e t ak o moških k ot ž ensk, pri če mer v izr azih in opi- sih ž alo v anja izp os t a vlja nek a t e r e odt enk e – čepr a v so t emeljne pr ak se in obr edi na splošno sk upni z a oba spola. Razlik e pog os t o izhajajo bolj iz družbenih vlog moških in ž ensk t er prič ak o v anj, ki jih je imela družba do obeh, k ot pa iz s tr og o pr edpisaneg a sklopa ž alo v anja. V S v e t em pismu so čus tv a v seh vr s t, od ljube zni, sovr aš tv a, v eselja in ž alos ti do s tr ahu, upanja in obupa t er še mnog ot erih drugih, v vsej s v oji r aznolik os ti in in t en- zivnos ti pr eds t a vljena v r azličnih lit er arnih oblik ah in zvr s t eh (A vsenik Naber goj 2022; 2023a; 2023b; 2023c). Celotno S v e t o pismo pričuje o odnosu iz v oljeneg a ljuds tv a do osebneg a Bog a – najvišja z apov ed ljube zni pa biv anjsk o pov e zuje ljube z en Bog a do člov ek a in obr a tno t er ljube z en med ljudmi. P osledic a t e v z ajemnos ti v izr až anju čus t e v je, da se osr ednji pojem ‚r esnice ‘ v S v e t em pismu ne pr esoja pr edv sem po r acionalnih, ampak po biv anjsk o-on t oloških merilih (A vsenik Naber g oj 2023d). T o je v zr o k, d a v S v e t em p i smu ž al o v an j e an tr o p o l o šk e r az se žn o s ti p o n ar a vi o d n o so v pog os t o pr eseg a s t eološkimi, k ar pomeni, da ni le čus tv eni odziv na iz gubo , ampak vključuje tudi globok o duhovno r az se žnos t, pov e z ano z v er o in odnosom do Bog a. Ž alo v anje je pr i m ošk ih in pr i ž e nsk ah pog os t o v k ljuč e v alo fizič ne izr az e ž alos ti, k ot so tr g anje oblačil (Job 1,20; 2 Sam 1,11), oblačenje v r aše vino ( gr ob ma t erial, obič ajno iz č r ne k o zje dlak e ) (J ob 1 6 , 1 5 ; J dt 8 , 5 ; Es t 4 , 1 ) in posipa nje g la v e s pe- pelom (Jo z 7,6; Dan 9,3). T a dejanja so bila simbol ponižnos ti in globok e ž alos ti. P og os t o s t a jih spr emljala pos t (2 Sam 12,16-17; Jdt 8,6) in glasna lamen t acija (2 Sam 1,17-27; Am 5,1; 2 K rn 35,25). Jok in s t ok t er sodelo v anje poklicnih ž alo v al- ce v , ki so bili v ešči glasneg a jok anja in s t ok anja (Am 5,16; Jer 9,17-20), so bili po- g os t o ses t a vni del ž alo v anja. N a v adno so se ž alujoči tudi umaknili iz r ednih druž- benih deja vnos ti, k ar jim je pom ag alo r azmisliti o življenju in smrti t er nadalje v a- ti s v oje biv anje (Jdt 8,4; Dan 10,2-3; Jon 3,5-8). 2 Mošk o ž alo v anj e je pog os t o prik az ano v bolj ja vnem ok olju, na primer ob smr- ti kr alje v ali v odit elje v , k ar r azkriv a njihov o družbeno vlog o (2 Sam 1,11-12;17-27). 3 Ž ensk o ž alo v anje – čepr a v v č asih ja vno – lahk o vključuje bolj z asebne ali družinsk e ž alne izr az e, saj se najv ečkr a t nanaša na osebno iz gubo v družini (2 Sam 21,10; Jdt 8,4-8). Družbene vlog e lahk o odse v ajo tudi čus tv eni izr azi pri ž alo v anju. Mošk o ž alo v anje v St ari z a v e zi se osr edot oč a na iz gubo , po v e z ano z v odenjem ali t o v ari- š tv o m ( 2 S am 3,31- 39; 2 K rn 35,24- 25) , med t em k o j e ž en sk o ž al o v an j e p ri k az an o ob osebni in družinski iz gubi (Rut 1). 2 Jok je v nek a t erih na v edenih primerih ses t a vni del t. i. spok orne molitv e, npr . T obit ov e spok orne molitv e: »Z elo sem se r azž alos til v s v oji duši, ih t el sem in jok al, in med ih t enjem sem z ačel moliti …« Gr e z a pr oces »ž alo v anja nad seboj, nad s v ojim gr ehom« (Skr alo vnik 2022b, 265–291). 3 Mošk o ž alo v anje je lahk o prik az ano tudi v in timnem ok olju, v endar r edk eje. Z animiv o je, da so apokrifni a v t orji s pr edela v o k anonične r azličice – z dodajanjem čus tv ene pla ti posame zneg a lik a, npr . pr eds t a vit- vijo jok ajočeg a Abr ahama – ž eleli doseči sočus tv ov anje in ods tr aniti vsakr šne dv ome o r esničnih namenih lik a. Npr . v k anonični r azličici Abr aham, k o mu f ar aon odv z ame Sar o , ne pok až e nobenih čus t e v . Iz Egip t a se vrne celo bog a t ejši, k ar bi lahk o v zbudilo dv ome o njeg o vih motivih. Drug ače v apokrifni Gene zi (1Qa- pGen) ber emo o čut ečem Abr ahamu, z a vit em v v elik o ž alos t in jok (Skr alo vnik 2018, 707–720). 513 513 Ivan Platovnjak - Čustva žalovanja po smrti bližnje osebe ... Ču s tv a i n jak o s t ž al o v an j a so ži v o p ri k az an i p ri o b eh sp o l i h , k ar p o u d arj a čl o v e- šk o izk ušnjo iz gube in tudi pr ak se, po v e z ane s smrtjo. Sk upni in r azlični elemen ti poudarjajo , k ak o globok o je bilo osebno in sk upnos tno ž alo v anje v St ari z a v e zi, saj je z ag ot a vljalo pr os t or z a izr až anje iz gube in isk anje t olažbe t ak o ja vnim v odit eljem k ot družinskim članom (R os z ak 2024; Sa vio z in P errig 2023). V prispe vk u se bomo pos v e tili r azisk a vi čus t e v med ž alo v anjem pr edv sem ob smrti lju bljene osebe. Najpr ej bomo na kr a tk o pr eds t a vili r az ume v anje čus t e v in njihov o vlog o v t em pr ocesu, na t o pa na podlagi St ar e z a v e z e posame zna med njimi – pr edv sem ob ž enskih likih, k a t erih ž alo v anje je na v adno omenjeno z elo na kr a tk o. 2. Čustva pri žalovanju S socialn ofunk cionalneg a vidik a imajo čus tv a v našem notr anjem s v e tu (in tr aper- sonalno) in naših odnosih z drugimi (in t erper sonalno) pomembno vlog o (P oš tuv an 2022, 50). V pliv ajo na sposobnos t r azume v anja sameg a sebe, na samospoš t ov anje, samo z aupanje in način, k ak o s v e t ok oli sebe z azna v amo in in t erpr e tir amo (npr . ž alos t vpliv a na našo sposobno s t opr a vljanja v sak odne vnih nalog ali spr ejemanja odločit e v). V in t erper sonalnem delo v anju pa čus tv a igr ajo ključno vlog o pri v zpo- s t a vljanju, v z drž ev anju in r azume v anju medsebojnih odnosov (Iw ański 2023). Naše čus tv ene r eak cije so način, k ak o k omunicir amo z drugimi, iščemo njiho v e odziv e in v z drž ujemo odnose (npr . naša ž alos t vpliv a na t o , k ak o se po v e z ujemo z drugimi ljudmi in k ak o se počutimo v njiho vi družbi). Nek a t eri ž alo v anje z amenjujejo ali celo enačijo s čus tvi, še posebno z ž alos tjo , v endar ob s t ajajo pomembne r azlik e. Bonanno , Goorin in Coifman (2008) jasno ug ot a vljajo , da s t a si ž alo v anje in ž alos t pojmo vno in poja vno t ak o podobna, »da se v č asih izr az a upor ablja t a izme nično. V e ndar je pome mbno poudariti, da ž alos t in ž alo v anje nis t a enak a in da njuno r azlik o v anje pomag a os v e tliti edins tv ene in pomembne vidik e člo v ešk eg a v edenja.« (797) P o njiho v em spo znanju ob s t ajajo v saj š tiri značilnos ti, po k a t erih se čus tv o ž alos ti r azlik uje od izk ušnje ž alo v anja: a. Žalos t in ž alov anje z ajema t a dr ama tično r azlične č asovne in t er v ale. Žalos t obič aj- no tr aja od nek aj sek un d do nek aj ur , ž al o v anje pa je tr ajn o s t anje, ki tr aja od nek aj t ednov do v eč le t. b. Pri ž alov anju se poleg ž alos ti na v adno poja vi še mnog o drugih čus t e v . c. Ž al o v an j e i n ču s tv a so p o v e z an a z r azl i čn i mi vr s t ami o cen si tu aci j s ki h o kvi r o v . Čus tv o ž alos ti se na splošno pov e zuje z oceno tr ajne iz gube, t oda občut ek iz gube, ki je podlag a z a ž alov anje, je v elik o globlji in vseobseg ajoč. d. Žalov anje in čus tv a spr o ž ajo r azlične odziv e pri spoprijemanju s polo ž ajem, v k a- t er em se znajdemo (Jer ebic, Bošnjak ović in Jer ebic 2023, 361). Čus tv a so pr vi spr o žilec, z a t o so obič ajno vključena v bližnje, kr a tk or očne odzi- v e, k a t erih cilj je bodisi spr emeniti bodisi ohr aniti neposr edno duše vno ali t elesno 514 Bogoslovni vestnik 84 (2024) • 3 s t anje. Ž alo v anje pa obič ajno spr o ži dolg or očnejše priz ade v anje z a spoprijemanje z nas t alo situacijo , k a t er eg a cilj je ublažiti tr ajne čus tv ene pr e tr ese in š t e vilne k on- kr e tne motnje, ki jih iz guba po v zr oči – npr . spr emembo družb enih vlog , ek onom- sk eg a polo ž aja ali družinsk eg a življenja (Bonanno , Goori n i n Coifman 2008, 798; P a t e 2019, 17–19). V sklopu ž alo v anja se poja vljajo r azlična čus tv a, ki si lahk o celo naspr otujejo: ž alos t, je z a, s tr ah, kriv da, sr am, upanje, obup, t esnoba, s tr ah, osamljenos t (O zbič 2017, 10−13; Bernot in O zbič 2019, 23−25). Se v eda v sak posame znik ž alo v anje do življa drug ače , z a t o so tudi čus tv a z elo r azno vr s tna, r azličn o močna in r azlično tr ajajoč a. Bis tv eno je, da si v sak do do v oli občutiti jih – in se sooči z njimi na sebi las t en način. O t em, k ak o na ž alo v anje o z. na odziv po iz gubi vpliv a spol, ob s t aja v elik o r azi- sk a v , še posebej glede čus t e v . P olona O zbič (2017, 14−15) v t emeljit em pr egledu lit er a tur e na t o t emo ug ot a vlja, da se v ečina moških med socializ acijo nauči od- daljiti od vidnih znak o v izr až anja ž alos ti, medt em k o jim je z a in sr am služit a k ot samo z aščit a. Z a ž ensk e pa družbeno je spr ejemljiv o , da ž alos t izr až ajo br e z sr amu in da jočejo. So pa tudi bolj nagnjene k depr esivnemu r azpolo ž enju, ank sio znos ti t er po v eč anemu ape titu in t elesni t e ži. Čus tv a ž alo v anja, ki jih opisuje St ar a z a v e z a, so k omplek sna in r azno vr s tna – od- se v aj o b o g a t o k u l tu rn o i n d u h o vn o o k o l j e, v k a t er em so se d o ži vl j al a i n i zr až al a. R a z lič ne s t a r o z a v e z ne z g odbe in lik i z a je m a jo šir ok spe k t e r č us t v e nih odz iv o v na smrt in iz gubo sočlo v ek a. Es ther Grushkin (2000) je v disert aciji z naslo v om „Emo- tions and Their E ff ect on the Human Body as Depict ed in the Hebr e w Bible “ z elo podr obno r azisk ala, k ak o so s v e t opisemski pisci z deli t elesa ali dr ažljaji izr azili, k aj člo v ek ob posame znem čus tvu občuti. 4 Ug ot o vila je, da »s v e t opisemski je zik pri opiso v anju učink o v čus t e v na t elo v ečinoma implicir a k ulturne vpliv e, v endar ima- jo pomembno vlog o tudi pr ak tična opaž anja pisce v« (Grushkin 2000, 171). S v e t opisemsk e ž ensk e in moški so s v oja čus tv a ob smrti bližn jih ali drugih po- membnih oseb največkr at izr až ali s posebno oblik o ž alov anja, ki se imenuje lamen t acija: 5 obič ajno z besedami, jok om ali po v z dignjenim glasom, s p salmi ali pe smijo (z g lasbilom ali br e z), z ja v nimi ali z ase bnimi obr e di. P og os t o je v k ljuče - v ala molitv e in pr ošnje k Bogu z a pomoč ali usmiljenje. V si ti načini udejanjanja lamen t acije so pomag ali izr aziti zlas ti globok o ž alos t in ob ž alo v anje, posr edno pa 4 P odobno ug ot a vlja Skr alo vnik 2022a, 89–91: »Pr esoja notr anjih člo v eških izk ušenj v s v e t opisemskih besedilih r azkrije, da lahk o je ziki br e z abs tr ak tnih izr az ov in bog a t eg a besedišč a, k ot je hebr ejščina, opisujejo dejanja z upor abo aluzij ali sklice v anj na posame zne dele t elesa (sr ce, us tnice it d.) ali čus tv a (ljube z en, so vr aš tv o , it d.).« 5 Če besedo qînâ (na v z oč a je v: 2 Sam 1,17; 2 K rn 35,25; Jer 7:29; 9,10; Ezk 19,1.14; 26,17; 27,2.32; 28,12; 32,2.16; Am 5,1; 8,1 0) (Blue Le tt er Bible 2024a) pr e v ajamo z ‚ ž alos tink a ‘ , k ak or je pr e v edena v Sloven- skem standardnem prevodu (1996), ne z aznamo v polnos ti t eg a, k ar izr až a v s v ojem iz virnem pomenu. Ne z ajema namr eč le izr až anja globok e ž alos ti in ob ž alo v anja, t em v eč tudi drug e a f ek tivne odziv e na smrt ali tr ag edijo , k ot so je z a, obup, kriv da, frus tr acija in nemoč. P o SSKJ je lamen t acija ‚ t o žba ‘ , ‚ t ar- nanje ‘ , t oda tudi ti besedi v seh pomeno v ne z aobjame t a. Z a t o bomo v prispe vk u r aje upor abljali k ar izposojenk o ‚lamen t acija ‘ , ki se v slo v enski lit er a turi sicer upor ablja z elo r edk o , v endar nam omog oč a, da prvotnega pomena besede qînâ ne z o žimo z g olj na izr až anje ž alos ti. 515 515 Ivan Platovnjak - Čustva žalovanja po smrti bližnje osebe ... tudi obup, s tr ah, samot o , je z o , upanje in podobno – k ar je nar a v en odziv na iz gu- bo bl ižnje osebe z ar adi smrti al i r azlični h tr ag edij. Z izr až anjem ž alo v anja so posa- me zniki ali sk upnos t čus tv ene odziv e na iz gubo zmogli pr eobr aziti, najti t olažbo in osmisliti t o , k ar se je z g odilo. V S v e t e m pismu s t a znani dv e lame n t aciji, k i ju je ob smr ti s v ojih bližnjih se s t a- vil kr alj Da vid: a. Ob smrti kr alja Sa vla in njeg ov eg a sina Jona t ana (2 Sam 1,17-27) je Da vid izr azil s v ojo globok o ž alos t in spoš t ov anje do t eh dv eh sla vnih junak ov . V s v oji lamen- t aciji je ž alo v anju z a Sa vlom, ki je bil ubit v bitki, po z v al tudi Izr aelo v e hčer e: »Hčer e izr aelsk e, jok ajt e z a Sa vlom, ki v as je r azk ošno oblačil s škrla t om, z zla tim lišpom v am je kr asil oblek o.« (2 Sam 1,24) b. P o Abnêrje vi smrti (2 Sam 3,33-34) je Da vid z apel lamen t acijo , v k a t eri je izr azil s v oja najgloblja čus tv a z ar adi t e iz gube, in poudaril, da Abnêr ni umrl k ot zločinec, ampak k ot v ojni junak. Iz vr s tice po lamen t aciji »In vse ljuds tv o je spe t jok alo z a njim« (v . 34) lahk o sklepamo , da je bila z ape t a sr edi v seg a ljuds tv a, ki je s v oja ču- s tv a ob t em izr až alo z jok om. Najbolj znane so lamen t acije v K njigi ž alos tink, ki se tr adicionalno pripisuje pr e- r o k u Jer emi ju i n se z ačn e s t o žb o S i on a n ad s v ojo b o l eči n o (Ž al 1,1-11). Š t e vi l n e lamen t acije v t ej knjigi so odziv na uničenje Jeruz alema in t em plja le t a 586 pr . n. š t. Izr až ajo globok o ž alos t, ob ž alo v anje, s tisk o , obup in je z o ob iz gubi drž a v e, t em- plja in nar odne iden tit e t e, pa tudi pr ošnjo z a Bo žje usmiljenje in pomoč. 3. Žalost Grushkin (2000, 72–73) poudarja, da ‚ ž alos t ‘ v S v e t em pismu z ajema globok o s ti- sk o , t esnobo , mučno ž alos t t er globok o in neut olažljiv o bedo. Nak az uje tudi obču- t ek iz gube ali kriv de in k esanja. S v oj iz v or ima v sr cu, ki je po g os t o prik az ano k ot sr edišče člo v ek o vih čus t e v . T o se k až e v r azličnih opisih, me t a f or ah in z g odbah, ki poudar jajo , da se č us t v a, še pose bno ž alos t , por ajajo g lobok o v sr c u. Sr c e »v pije « (P s 38,9; Ž al 2,18), »t oči solz e v pot okih« (Ž al 2,18) ali pa se zlomi od t esnobe (Iz 15,5; Jer 4,19) (Grushkin 2000, 51). V njem se ž alos t do življa in z adrž uje (P s 13,2- 3). K njig a pr eg o v or o v sr ce pog os t o opisuje k ot iz v or ali sr edišče globokih čus t e v , tudi ž alos ti (npr . Pr g 15,13). V K njigi ž alos tink, ki vključuje ž alos t nar oda po uni- čenju Je ruz alema, je pog os t o omenjeno ž alos ti polno sr ce (np r . Ž al 1,22; 2,18-19; 5,15.17). T o čus tv o s s v ojimi solz ami in po v ešenos tjo odse v ajo tudi oči in obr az. P salmis t po v e z uje s t anje s v ojih oči z ž alos tjo , ki jo do življa: »Utrujen sem od v z di- ho v anja, v sak o noč obliv am s v ojo pos t eljo , s solz ami močim s v oje le žišče. Moje ok o je ot opelo od ž alos ti, pos t ar alo se je med vsemi mojimi naspr otniki.« (P s 6,7-8) Na r azl i čn e o b l i k e l amen t aci je o b smrti b l i žn je o seb e n al e timo tu d i v n ek a t eri h pripov edih o ž alov anju s v e t opisemskih ž ena. 6 V Rutini knjigi je Naomi po smrti 6 Zanimiv o je, da islam t ovr s tne tr adicije ni pr e v z el. Ž ensk e z ar adi s v oje čus tv ene nar a v e na pogr ebih pog os t o niso na v z oče. »N ena v z očnos t ž e nsk in otr ok na pogr e bu izhaja iz ž e lje po z aščiti bolj r anljivih 516 Bogoslovni vestnik 84 (2024) • 3 mo ž a E l i mel eh a i n d v eh si n o v , Mah l o n a i n Ki l i o n a, i zr azi l a s v o j o gl o b o k o ž al o s t z odločitvijo , da se bo iz Moaba vrnila v s v ojo de ž elo v Be tlehem. Snahi Rut o in Orpo je po z v ala, naj se v sak a vrne v hišo s v oje ma t er e, k er jima sama nima ponuditi ni- česar v eč. K o s t a t o slišali, ju je pr e v z ela v elik a ž alos t, k ar s t a izr azili s po v z dignje- nim glasom in jok om (Rut 1,1-1 4). V besedilu je po v edano , da s t a na t a način k ar s v ojo globok o ž alos t pok az ali dv akr a t. Nič pa ni omenjeno , da bi sk upaj z njima jok ala tudi Naomi. T o nak az uje, da ji je neizmerna bolečina izpr aznila solz e in ni mogla v eč niti jok a ti. K o je Rahela umir ala ob por odu, je no v or ojencu dala ime Ben-Oni (1 Mz 35,18), k ar pomeni »sin moje ž alos ti« (Blue Le tt er Bible 2024b). T a izbir a imena izr až a oblik o lame n t acije (t o žbe ) nad tr agičnimi ok oliščinami nje ne smr ti, nje n s tr ah in globok o ž alos t, ki ju je ob t em do življala (1 Mz 35,16-18). V S v e t em pismu je Ra- helino ž alov anje simbol ma t er e, ki t o ži nad iz gubljenimi otr oki, t er bolečine in iz gube, ki so ju iz gnani Izr aelci občutili z ar adi s v ojih gr eho v (Jer 31,15-16). Judit a je po smrti mo ž a Menaseja, ki je umrl med ž e tvijo ječmena, k ot v do v a ž alo v ala »tri le t a in š tiri mesec e« (Jdt 8,4). Besedilo po v e, da si je na s tr ehi s v oje hiše nar edila šot or , »okr og ledi j si je opasala r aše vino in si nad ela v do v sk a oblači - la. P os tila se je v se dni s v oje g a v do v s tv a, r az e n ob sobot ah in na pr e dv e č e r sobot, ob mlaju in na dan pr ed mlajem, ob pr aznikih in sla vjih Izr aelo v e hiše.« (Jdt 8,5-6) V umik u iz družbe, nošenju r aše vine in pos tu lahk o vidimo oblik o lamen t acije, s k a t er o Judit a izr až a s v ojo globok o ž alos t in z aupanje v Gospoda. 4. Jeza K adar je je z a v St ari z a v e zi opisana z delom t elesa, se k ot notr anji or g an na v aja sr ce, k ot z unanji pa nos (Grushkin 2000, 149). Ti asociaciji z ag ot a vlja t a živ e po- dobe, ki pomag ajo izr aziti in t enzivnos t in nar a v o t eg a čus tv a v s v e t opisemsk em besedilu. N ajizr azit ejša t elesna me t a f or a z a je z o , k o je opisana Bo žja je z a, je po- v e z ana z ‚nosom ‘ ali ‚nosnic ami‘ (npr . 2 Mz 15,8; P s 18,8; Job 41,2), pri čemer se hebr ejsk a beseda z a je z o 'ap̄ do besedno pr e v aja z ‚nos ‘ (Blu e Le tt er Bible 2024c). Čepr a v je sr ce pog os t eje po v e z ano s čus tvi v eselja in ž alos ti, je vključeno tudi v do življanje je z e. V Pr eg o v orih 19,3 je t ak o na primer z apisano : »Člo v ek o v o beda- š tv o spodnaša njeg o v o pot, njeg o v o sr ce pa se je zi na Gospoda.« V St ari z a v e zi se čus tv o je z e ob smrti bližnjih poja vlja manj pog os t o k ak or ž alos t. K adar pa se poja vi, ni usmerjeno na smrt samo , t em v eč na ok oliščine ali z aznane krivice, ki so smrt po v zr očile. Z elo z g o v or en primer je z e med ž alo v anjem je z g od- ba o smrti sino v Ajáje v e hčer e Ricpe, Sa vlo v e s tr ansk e ž ene. Med vladanjem kr a- lja Da vid a je pr ebiv als tv o tri le t a z apor edoma ogr o ž ala lak ot a. Gospod je Da vidu r azkril, da je t o posledic a Sa vlo v eg a pok ola Gibeonce v . K o jih je vpr ašal, k aj naj s t ori z a por a vna v o , so z ah t e v ali z a usmrtit e v sedem Sa vlo vih moških pot omce v . sk upin, saj ti obr edi v eljajo z a bolj čus tv ene in občutljiv e. P olo žit e v pok ojneg a v gr ob bi jih lahk o z elo priz adela, glasno jok anje k ot posledic a t eg a pa bi v znemirilo dušo pok ojneg a.« (Jeglič 2020, 882) 517 517 Ivan Platovnjak - Čustva žalovanja po smrti bližnje osebe ... Izr očil jim je dv a Ricpina sino v a in pe t s v ojih drugih vnuk o v . T e mošk e so Gibe onci obesili in jih pus tili nepok opane (2 Sam 21,1-9). Ricpa je os t ala na sk ali ob truplih od z ače tk a ž e tv e do de žja t er jih v ar o v ala pr ed p tic ami podne vi in divjimi živ almi ponoči (2 Sam 21,10). S t em dejanjem ž alo v anja in z aščit e je tiho , t oda z elo moč- no iz r a z ila og or č e nje in je z o na d ne spoš t ljiv im r a v na nje m s t e le som a s v ojih sino v . N je no de janje je na k oncu g anilo tudi k r alja Da v ida. V z e l je k os ti Sa v la, Jona t ana in sedmih usmr čenih t er jih us tr e zno pok opal v družinski gr obnici. Ricpa je t ak o z v zt r ajnim be de nje m na sk ali in v ar o v anje m t r upe l sk o zi v se pole t je do je se nsk e g a de žja primer pr e tr esljiv e mešanice ma t erinsk e ljube zni, ž alos ti in tihe, a globok e je z e z ar adi krivice, ki s t a jo utrpela sino v a. V S v e t em pismu r azlične lamen t acije pog os t o vključujejo je z o. Čepr a v K njig a ž alos tink ne g o v ori izr e cno o smrti e ne ljublje ne ose be , v lame n t acijah izr až a ne samo globok o ž alos t in ob ž alo v anje, t em v eč tudi je z o in obup z ar adi uničenja Je- ruz alema in trpljenja njeg o vih pr ebiv alce v (Ž al 1−3). Pri t em lahk o z aznamo , k ak o pr e ple t e ni s t a lahk o je z a in ž alos t pri sooč anju z iz gubo in opus t oše nje m. K adar je je z a izr až ena z lamen t acijo , omog oč a pr eobr azbo čus tv ene bolečine in se pog os t o pr eple t a z ž alos tjo , ob ž alo v anjem in r anljiv os tjo. 5. Krivda V St ari z a v e zi je čus tv o kriv de pri ž alo v anju, zlas ti ob smrti bližnje osebe, pog os t o z aple t eno in v ečplas tno. K riv da lahk o izhaja iz občutk a osebne odg o v ornos ti z a iz g ubo ali ne uspe ha pr i z ašč iti ali r e še v anju um r le g a ali pa iz v e č plas tnih e k sis t e n- cialnih in t eoloških vpr ašanj (K r aner 2023). V č asih lahk o ž alujoči kriv do in t esnobo občuti, k o r azmišlja, ali ni bila bole z en, ki je po v zr očila smrt, mor da k az en z a gr eh, ki g a je s t oril sam ali njeg o vi pr edniki, ali pa z a ž alit e v in ne z ados tno žrtv o v anje Bogu (Grushkin 2000, 23–24). V S v e t em pismu je kriv da me t a f orično pog os t o po v e z ana s posame znimi deli t elesa, k ar ponaz arja globok učinek t eg a čus tv a. P salmis t (38,4-5) pr a vi: »Nič z dr a- v eg a ni na mojem mesu z ar adi tv oje t og ot e, ni miru na mojih k os t eh z ar adi moje- g a gr eha. Z ak aj moje kriv de so mi zr asle če z gla v o k ak or t e žk o br eme, pr e t e žk e so pos t ale z ame.« T a dv a v erz a izr ecno po v e z uje t a v zr ok bole zni in posledično smrti s k r iv do in pouda r ja t a , k a k o k r iv da č lo v e k a ob t e ži in iz č r pa. T oda p salm is t se z a v e- da, da je Bo žje usmiljenje v ečje k ak or njeg o v a kriv da, z a t o se na Bog a obr ač a z besedami: »Ne z apus ti me, o Gospod, moj Bog , ne bodi daleč od mene! Hiti mi pomag a t, moj Gospod, moja r ešit e v!« (P s 38,22-23) Nik omur , ki v sebi čuti kriv do , ni tr eba, da os t ane v njej; v edno jo lahk o izpo v e Bogu in je dele ž en os v oboditv e, poudar ja p salmis t v P s 32 , 3 -5: »K o se m molč al, so moje k os ti pos t ale k r hk e z ar adi mojeg a vpitja v es dan, z ak aj dan in noč je pritisk ala name tv oja r ok a, moja moč je oslabela v pole tni vr očini. S v oj gr eh sem ti dal spo zna ti, s v oje kriv de nisem prikri- v al; dejal sem: ›Priznal bom s v oje pr egr ehe Gospodu.‹ In ti si odpus til kriv do mo- jeg a gr eha.« 518 Bogoslovni vestnik 84 (2024) • 3 Globok o čus tv o kriv de v s tiski neizmerne ž alos ti z ar adi smrti otr ok a lahk o vidimo pri Ba tšébi. Njen otr ok je bil spoče t v mor alno spornem odnosu s kr aljem Da vidom, k o je bila še por oče na z Urije m. T eg a je Da vid, k o je ug ot o vil, da je nose č a, da bi prikril s v oje pr ešuš tv o , dal ubiti v boju (2 Sam 11,1-27). K o je z v edela, da je Urijá mrt e v , je z a njim ž alov ala in Da vid je njeno ž alov anje upoš t e v al. K o pa je bilo mimo , je »poslal ponjo in jo pripeljal v s v ojo hišo. P os t ala je njeg o v a ž ena in mu je r odila sina.« (11, 27) Gospod je poslal k nje mu pr e r ok a N a t ana, da mu je r azk ril nje g o v t e žki gr eh. K o g a je priznal in ob ž alo v al, mu je po v edal: »Gospod ti je tudi odpus til gr eh – ne boš umrl. T oda k er si s t em dejanjem pohujšal Gospodo v e so vr ažnik e, ti bo umrl sin, ki se ti bo r odil.« (12,13-14) Z elo podr obno je potem opisano , k ak o se je pr ed otr ok ovo smrtjo Da vid postil, jok al in molil, s čimer je pok az al s vojo globok o ž alost, krivdo in obž alov anje. 7 K o pa je izvedel, da je otr ok umrl, se je »v z dignil s t al, se ok opal, namazilil in pr eoblek el ter šel molit v Gospodov o hišo. K o je prišel v s v ojo hišo , si je dal prines ti jedi in je jedel« (12,20). V s v oji v eri v Gospoda in njegov o usmiljenje je našel t olažbo in moč, da je šel napr ej v življenje. T o lahk o spo znamo iz njegoveg a odgovor a služ abnik om: »Dokler je bil otr ok živ , sem se postil in jok al, k ajti rek el sem si: ›K do ve, ali se me Gospod ne usmili in otr ok ostane pri življenju?‹ T oda z daj je mrtev . Čemú bi se postil? Ali g a lahk o spet pripeljem naz aj? Jaz pač pojdem k njemu, on pa se ne bo vrnil k meni.« (12,21-23) Ba tšéba pa se ni mogla pot olažiti t ak o hitr o. V erje tno je bilo njeno ž alo v anje z a pr v or ojencem močno pr eple t eno tudi z občutki kriv de in ob ž alov anja z ar adi ok oli- ščin njeg ov eg a spoče tja in r azlog a njeg ov e smrti, saj je pr er ok Na t an jasno napov e- dal, da bo otr ok umrl z ar adi Da vido vih gr eho v (2 Sam 12,14). Besedilo nam po v e samo t o , da jo je Da vid t olažil in da je po zneje r odila sina Salomona, čig ar ime v he- br ejščini pomeni mir (Blue Le tt er Bible 2024d). Izbr ano ime nak azuje, da je ob t em sinu znov a pridobila notr anji mir . Njeg ov o drug o ime Jedidjá, ki g a je dobil po pr e- r ok u Na t an u (2 S am 12,24-25) i n p o men i Go sp o d o v l ju b l jen ec (Bl u e L e tt er Bi b l e 2024e), daje slutiti, da je z ačutila, da Gospod ljubi tudi njo. S v e t opisemsk o besedilo se r es bolj osr edot oč a na Da vidov o duhovno pot pr eobr azbe sk o zi ž alov anje (Celar c 2020, 758); in v endar nam Ba tšébina z g odba ž alov anja omog oč a vide ti pot okr e v a- nja ma t er e, ki je iz gubila sina. Dober s v e t opisemski primer do življanja kriv de ob smrti ljubljene osebe je v dov a iz Sar ept e (1 K r 17,17-24). K o ji je umir al sin, je s v ojo globok o ž alos t izr azila z obt o- ž ujočimi besedami El iju: »K aj hočeš od mene, Bo žji mo ž? Pri šel si k meni , da me sp omn i š n a mojo kri v d o i n mi u smrtiš si na. « (17,18) Njen e b esed e i zr až ajo n e l e v elik o ž alos t in obup nad sinovim umir anjem, t em v eč tudi mešanico s tr ahu in kriv de, saj se z a sinov o s t anje čuti nek ak o odg ov orna. T o je silovit os t njene ž alos ti še pov e- č alo , saj se ni spopadala z g olj z iz gubo , t em v eč tudi z notr anjimi s tr ahovi glede s v o- jih pr e t eklih dejanj, ki so t o tr ag edijo mor da pov zr očila – njeg ov a bole z en bi lahk o bila Bo žja k az en z a njene gr ehe. T o odse v a splošno s t ar oda vno pr eprič anje, da je lahk o osebna nesr eč a posledic a posame znik ovih mor alnih napak. 7 T a Da vido v a lamen t acija je ubesedena v njeg o v em P salmu 51, ki se imenuje tud i ‚ gr ešnik o v a izpo v ed‘ . V njem izr až a s v ojo globok o ž alos t in ob ž alo v anje nad gr ehom t er Bog a pr osi z a odpušč anje in milos t. 519 519 Ivan Platovnjak - Čustva žalovanja po smrti bližnje osebe ... 6. Tesnoba in strah V St ari z a v e zi so čus tv a, k akr šna s t a t esnoba in s tr ah, opisana v r azličnih k on t ek s tih, vključno s pr ocesom ž alo v anja. T o so še posebej globok o do življale o v do v ele ž ene, ki so os t ale br e z ek onomsk e po dpor e, saj so bili mo žje primarni skrbniki družine. Iz gu b i l e so n ek a t er e p r a vi ce, p o v e z an e s s t a tu so m p o r o čen i h ž en sk. Mo ž e v a smrt je zmanjšala tudi njiho v družbeni ugled. Br e z mo ž a so bile manj z aščit ene pr ed p r a vn i mi , ek o n o mski mi al i cel o fi zi čn i mi gr o žn j ami . T o j e l ah k o vkl j u če v al o i z gu b o doma ali z emlje, ki jo je imela družina v las ti. St ar a z a v e z a sicer v sebuje nek a t er e z ak one z a nji ho v o z ašči t o , k ot je z ak on o s v aš tvu (5 Mz 25,5-10), po k a t er em naj bi se z v do v o po r očil br a t pok ojneg a mo ž a, da bi mu r odila po t oms tv o in ohr anila dediščino. V endar pa iz v ajanje t eh z ak ono v ni bilo v edno z ag ot o vljeno. P oleg v do v so v elik o s tisk o t esnobe in s tr ahu do življali otr oci, ki jim je umrl en ali oba s t ar ša. V 5 Mz 24,19-21 je z apisano , da mor ajo Izr aelci del s v oje ž e tv e t er sad u o l j k i n trt e p u s titi o v d o v el i m ( sk u p aj s si r o t ami i n tu j ci ), d a si n ab er ej o , k ar potr ebujejo. Pr er oki, k ot je Iz aija (npr . 1,17), Izr aelce v ečkr a t po ziv ajo k z ag o v ar- janju v do v skih pr a vic. Očit en je družbeni pomen skrbi z a v do v e v izr aelski družbi, ki pa se ž al ni v edno ur esniče v ala. V 5 Mz 14,28-29 in 26,12- 13 so na v edena na- v odila z a posebne dar o v e, ki so se z a v do v e, sir ot e in tujce zbir ali v sak e tri le t a, da bi »jedli in bili siti«. T o k až e na njiho v o v elik o s tisk o in sis t ema tično z ag ot a vljanje podpor e z anje. V S v e t em pismu s t a t esnoba in s tr ah pog os t o po v e z ana s sr cem, saj s t a opisana k ot v zr ok, da sr ce bije , je v znemirje no ali obr eme njeno. P s 45 prik az uje , k ak o lah- k o s tr ah in gr o z a z ajame t a sr ce in t elo. V P s 55,5 ber emo: »Moje sr ce se kr či v moji notr anjos ti, smrtni s tr aho vi so me ob šli.« T a vr s tic a naz orno opisuje p salmis t o v čus tv eni odziv na pr e tr esljiv e ok oliščine. Job (3,25-26) pr a vi: »Str ah, ki sem se g a bal, je prišel nadme, k ar mi je zbujalo gr o z o , me je z adelo. Nimam miru, nimam počitk a, nimam pok oja, prišel je tr epe t.« Jobo v e besede izr až ajo globok o t esnobo in s tr ah ob š t e vilnih iz gubah, vključno z iz gubo z dr a vja in otr ok. V S v e t em pismu je nek aj z g odb o ž enah, ki so po mo ž e vi smrti ob ž alo v anju do- življale t esnobo in s tr ah. V do v a iz Sar ep t e (1 K r 17,8-24) se je znašla v t e žk em po- lo ž aju. V v eliki ž alos ti s t a jo na v dajala tudi v elik a t esnoba in s tr ah pr ed prihodno- s tjo , saj ni v ede la, k ak o bo pos krbela z a pr e živ e tje s v ojeg a sin a in sebe. P odobno je do življala v do v a, ki se je obrnila na pr er ok a Eliz eja (2 K r 4,1-7), k o se je po mo- ž e vi smrti znašla v hudi finančni s tiski – in pr ed gr o žnjo , da bodo njeni sino vi z a poplačilo dolg o v v z e ti v suž enjs tv o. P o smr ti s v oje g a mo ž a N abala je A big ail, da je pr e pr e čila pok ol s v oje dr užine , hitr o ukr epala – k ajti Da vid in njeg o vi mo žje so bili z ar adi Nabalo v e ž alitv e r azjar- jeni. Čepr a v besedilo njeneg a s tr ahu ne opisuje neposr edno , je očitno , da je mo- r ala biti z ar adi ne v arnos ti z a s v ojo družino pod v elikim pritisk om (1 Sam 25). Ti opisi nam omog oč ajo z azna ti globok vpliv s tr ahu in t esnobe, saj bolečino z ar adi iz gube pog os t o še po v eč a t a in s t em ž alo v anje ot e žit a. 520 Bogoslovni vestnik 84 (2024) • 3 7. Osamljenost V St ari z a v e zi je v opisih ž alujočih pog os t o nak az ano čus tv o osamljenos ti, zlas ti ob ž alo v anju po smrti bližnje osebe. Osamljenos t se lahk o k až e k ot občut ek lo- čenos ti od sk upnos ti ali Bog a, k ot občut ek, da ž alujoči v trpljenju nima podpor e – ali pr e pr os t o k ot pr aznina po smr ti bližnje ose be . P salmis t t ak o Bog u izr až a s v o- jo osamljenos t in se nanj obr ač a s pr ošnjo z a milos t bližine in pomoči v nesr eči: »Obrni se k meni in mi izk aži milos t, k er sem osamljen in nesr ečen.« (P s 25,16) Na z ače tk u K njig e ž alos tink (1,1) ber emo: »K ak o samotno le ži mes t o , nek daj pol - no ljuds tv a! P os t alo je k ak or v do v a, v elik ank a med nar odi. K neginja med okr o žji je pos t ala tlač ank a.« T a prispodoba Jeruz alema k ot osamljene v do v e ponaz arja globok o osamljenos t, z apuščenos t in pr aznino , ki jo je mes t o − in s t em njeg o vi pr ebiv alci − do živ elo po s v ojem uničenju. Job je ob izk us tvu izjemne iz gube in trpljenja pog os t o izr až al občutk e osamljenos ti in obupa (Job 3; 7; 10; 19; 23). V P sa lm u 1 0 2 la hk o na jde m o v e lik o v z diho v osa m e le g a č lo v e k a , k i so m u so v r a ž nik i in Bo žja je z a po v zr očili iz sušit e v t elesa (Grushkin 2000, 107). P o smrti mo ž a i n si n o v j e Nao mi o b ž al o v an j u ču ti l a t ak o v el i k o b ri d k o s t i n o sa- mljenos t, da je ob vrnitvi v Be tlehem pr ebiv alcem r ekla: »Ne imenujt e me Naomí, 8 imenujt e me Mar a 9 , z ak aj Mog očni mi je poslal v elik o bridk os t. P olna sem odšla, a Gospod me vr ač a pr azno.« (Rut 1,20-21) Z izbir o no v eg a imena je v sem po v e- dala, da so ji iz g ube ljublje nih ose b izpr aznile živ lje nje , k i ji je bilo podar je no pr e d t em (1,2 1), in jo napolnile z neizmerno osamljenos tjo. Z no vim imenom je izr azi- la tudi tiho lamen t acijo k ot t o žbo Bogu, ki g a vidi k ot tis t eg a, ki ji je t o bridk os t poslal (1,20). 8. Obup V St ari z a v e zi je čus tv o obupa, podobno br e z upnos ti, v pripo v edih o v eliki in močni ž alos ti t er lamen t aciji omenjeno v ečkr a t. Občut ek br e z upa se poja vi, k o posame- zniki občutijo v elik o t e ž o s v ojih nesr eč ob na vide znem Bo žjem molk u; pog os t o je opisan z izr azit o bar vitimi podobami, lamen t acijami, fizičnimi manif es t acijami, dejanji in simboličnim je zik om, ki plas tično prik až e globok vpliv ž alos ti in s tisk e. Job s v ojo neizmerno ž alos t in obup ob iz gubi otr ok, služ abnik ov in bog as tv a izr až a z besedami: »Življenje se mi s tudi, pr epus til se bom t o žbi nad njim, g o v oril bom v bridk os ti s v oje duše.« (Job 10,1) Njeg o v o spr aše v anje o namenu las tneg a r ojs tv a in ž elja po smrti odse v a t a moč an občut ek obupa in br e z upa (3,11-26). St ar a z a v e z a ob up pog os t o po v e z uje s sr cem, v k a t er em člo v ek čuti v elik ansk o čus tv eno in duh o vno bolečino. V 1 Sam 1,10 vidimo Hano globok o priz ade t o z a- r adi ne zmo žnos ti spoče ti otr ok a, k ak o je v s v oji molitvi h Gospodu polna bridk os ti 8 Naomi pomeni ‚moje v eselje ‘ (Blue Le tt er Bible 2024f ). P o SSP (opomba k vr s tici Rut 1,20) njeno ime dobesedno pomeni ‚moja ljubk a ‘ . 9 Mar a pomeni ‚ gr enk oba ‘ (Blue Le tt er Bible 2024g). P o SSP (opomba k vr s tici Rut 1,20) njeno ime do- besedno pomeni ‚ gr enk a ‘ . 521 521 Ivan Platovnjak - Čustva žalovanja po smrti bližnje osebe ... in z agr e njenos ti v sr cu silno jok ala. T udi v p salmih najdemo š t e vilne opise čus t e v , podobnih obupu. P salm 42,5-7 prik az uje sr ce o z. dušo , ki je potlačena in v znemir- jena: t o r az od e v a s t anje ob u pa. Izr az e ob up a i n z apu ščen os ti od Bog a l ah k o r az- b er emo tu d i v b esed ah p sal mi s t a: »Mo j Bo g , mo j Bo g , z ak aj si me z ap u s til ? Dal eč od moje r ešitv e so besede mojeg a vpitja.« (P s 22,2) Z a čus tv o obupa se upor ablja tu d i me t a f o r a t emè: » Od d al j i l si o d men e p ri j a t el j a i n t o v ari š a, samo t emà j e še moja znank a.« (P s 88,19) T o čus tv o obupa ali br e z upa je izr azila v do v a iz Sar ep t e (1 K r 17,17-18) pr er ok u Eliju, k o ji je umrl sin. Se v eda ni do življala občutk a br e z upnos ti le z ar adi sino v e smrti, t em v eč tudi z ar adi s v ojeg a neg ot o v eg a polo ž aja ob gr o z eči r e v ščini in lak oti. 9. Upanje V St ari z a v e zi se upanje – v po v e z a vi s smrtjo in ž alo v anjem – pog os t o na v e z uje na globok o z aupanje v Bo žjo suv er enos t in v er o v Bo žji načrt, ki pr eseg a člo v e - šk o r az ume v anje (Ž alec 2020, 272). T o upanje pa ni le čus tv ena t olažba, ampak je globo k o z ak or eninjeno v Bo žjih obljubah in z v es t obi z a v e zi z Bo žjim ljuds tv om. E den najpomembnejših izr az o v upanja ob smrti v St ari z a v e zi je upanje na v s t a- jenje ali duho vno nadalje v anje življenja (Šegula 2021, 918). Čepr a v ni t ak o izr ecno k ak or v No vi z a v e zi i n n jen i t eol ogi ji , so v S t ari z a v e zi od se vi t eg a u pan ja vi d ni . V Danielo vi knjigi (12,2) je v s t ajenje ž e jasno omenjeno: »Mnogi izmed t eh, ki spijo v pr ahu z emlje, se bodo pr ebudili; nek a t eri z a v ečno življenje, drugi pa z a sr amot o in v ečno gnusobo.« T a v erz je pr er ošk a vizija, ki omog oč a upanje na v ečno življenje po smrti. Nek a t eri p salmi izr až ajo upanje in omog oč ajo t olažbo med ž alo v anjem s poudarjanjem, da Bog bedi nad življenjem in smrtjo. P salm 23 opisuje njeg o v o na v z očnos t sr edi t eg a s v e t a – k ak o Bog člo v ek a spr emlja tudi v najt emnejših tr e- nutki h ži vl jenja, k ar je še posebno i zr azi t o v vr s tici 4: »T udi če bi hodi l po gl obel i smrtne sence, se ne bojim hudeg a, k er si ti z menoj, tv oja palic a in tv oja opor a, ti me t olažit a.« Z a v edanje t eg a daje ž alujočemu upanje, da v s v oji ž alos ti ni sam. Pr er ok Ez ekijel (37) g o v ori o do lini suhih k os ti, ki jih Bog čude žno o živi k ot sim- bol izr aelsk e nar odne obno v e. T a vizija me t a f orično posr eduj e upanje na obno v o in v s t ajenje t er r az glaša, da smrt in obup nis t a k onec: »S v ojeg a duha denem v v as, da bos t e o živ eli, in v as spe t pos t a vim na v ašo z emljo. T edaj bos t e spo znali, da sem jaz, Gospod, g o v oril in s t oril, g o v ori Gospod.« (Ez 37,14) Upanje, ki g a najdemo v s t ar o z a v e znem načinu ž alo v anja, t emelji na v eri v Bo ž- jo z v e s t obo z a v e zi, k i se r azt e z a če z posam e znik o v o živ lje nje . T ak o obljube , k i so bile dane Abr ahamu glede njeg o vih pot omce v , izr až ajo z a v edanje nepr ekinjeneg a odnosa z Bog om, ki se r azt e z a če z g ener acije, 10 k ar pomeni per spek tiv o upanja kljub posame znik o vi smrtnos ti. 10 Obljuba, dana Abr ahamu – člo v ek u, ki je upal pr oti upanju, k ak or se izr azi s v . P a v el (Rim 4,18) –, pos t ane ena izmed ključnih t eoloških t em kr šč ansk o-judo v sk e polemik e, k asneje pa k ot odme v nanjo tudi K or an na Abr ahama in obljubo , ki mu je bila dana, r az vije s v ojo las t en pogled (K r ajnc 2021). 522 Bogoslovni vestnik 84 (2024) • 3 V pripo v edi o ma t eri, ki je v is t em dne vu med mučenjem iz gubila v seh sedem sino v , je izr až eno upanje, ki t emelji na z aupanju v v s t ajenje in Bo žjo pr a vičnos t (2 Mkb 7). Enemu od sino v je r ekla: »Ne v em, k ak o s t e nas t ali v mojem t elesu. T udi v am nisem jaz dala duha in življenja. Pr a v t ak o nisem jaz ses t a vila pr vin, iz k a t erih je v sak izmed v as. In t ak o v am bo Stv arnik s v e t a, ki je iz oblik o v al člo v ek a ob r ojs tvu in si z amislil nas t anek v seh s tv ari, v s v ojem usmiljenju spe t podaril duha in življe- nje, k er z daj sami sebe pr e zir a t e z ar adi njeg o vih pos t a v .« (7,22-23) Iz t eh njenih besed izž ar e v a pr eprič anje, da bo Bog njene sino v e opr a vičil in po mučeniški smr- ti obudil – t er da se bo po smrti pono vno lahk o z družila z njimi. Čepr a v je Naomi po smrti mo ž a in dv eh sino v spr v a občutila v elik o gr enk obo , se je njena z g odba spr emenila v z g odbo upanja z ar adi z v es t obe snahe Rut e in njene por ok e z Boaz om. T o je Naomijino življenje in r od o živilo , saj se je v t em z ak onu r odil Obed, ki je pos t al dedek kr alja Da vida. Naomijino obno vljeno upanje je r az vi- dno iz besed, ki jih je slišala od be tlehemskih ž ensk ob njeg o v em r ojs tvu: »Ž ene so r ekle Naomí: ›Sla vljen Gospod, ki t e danes ni pus til br e z odk upit elja! Naj slo vi nje- g o v o ime v Izr aelu! Naj ti po življa dušo in v z drž uje tv ojo s t ar os t.‹« (Rut 4,14). V do v o iz Sar ep t e (1 K r 17) je najpr ej pr e tr esla gr o žnja smrti (l as tne in sina) z a- r adi lak ot e, a sr eč anje s pr er ok om Elijem je po v zr očilo čude ž e n pr eobr a t. K o ji je sin umrl, je Elija z anj molil in deček je pono vno o živ el. T a Bo žji poseg ji je upanje po vrnil in r azkril, k ak o Bog po Eliju skrbi in ohr anja njeno in sinov o življenje. 10. Sklep Čepr a v je ž alo v anje ob smrti bližnje osebe na kr a tk o opisano le pri enajs tih ž enah, smo v naši r azisk a v i na njiho v i podlag i – in tudi iz dr ug ih s t ar o z a v e znih opiso v r az- ličnih oblik ž alo v anja – lahk o prišli do globljeg a vpogleda v člo v ešk o do življanje t eg a s t anja. Razkrila se nam je k omplek snos t čus t e v , k ot so ž alos t, je z a, kriv da, t esnoba, s tr ah, osamljenos t, obup, obenem pa tudi upanje. St ar o z a v e zne ž ene se niso iz ogibale nobenim čus tv om, t em v eč so dopus tile, da so bila na v z oč a, in jih izr azile v sk ladu s s v ojim i v e r sk im i in dr užbe nimi obr e di. V v elik o pomoč jim je bila tudi mo žnos t upor abe r azličnih oblik lamen t acije. Z njimi so lahk o z asebno in ja vno pok az ale v sa čus tv a ob smrti ljubljeneg a člo v ek a – ob njeg o v em pogr e bu in po njem. T o jim je pomag alo , da jih t ak o imeno v ana neg a- tivna čus tv a nis o uničila, t em v eč so jih odprla tudi z a upanje in v eselje, s t em pa z a zmo žnos t do življanja polnos ti življenja celo ob t e žki bolečini iz gube. Njiho v o r a vnanje nas lahk o uči, k ak o naj ž alujemo v današnjem č asu – da se bomo tudi ob smrti bližnje osebe življenja lahk o v eselili in g a živ eli v polnos ti. Ču- s tv o v eselja pa se v nas ne mor e por oditi, če t ak o imeno v ana nespr ejemljiv a ali neg a tivna čus tv a potlačimo , t em v eč le t akr a t, k o jih spr ejmemo – in smo jih dru- gim t er Bogu pripr a vljeni izr aziti na način, ki ne uničuje ne nas ne drugih (Abba t e 2023), t em v eč nam pomag a, da smo v v seh ok oliščinah življenja z anje pris tni in pr e t očni. 523 523 Ivan Platovnjak - Čustva žalovanja po smrti bližnje osebe ... Kratica SSP − Slo v enski s t andar dni pr e v od S v e t eg a pisma. Reference Abbate, Stefano . 202 3. P a n d e m i c a n d D e s a c r a l iz a- ti o n : t h e N e w Po l i ti c a l O r d e r F o u n d e d o n t h e B a r e L i f e. Scientia et Fides 11, š t . 1 : 10 5 – 1 20 . h tt p s :/ / d o i .o r g / 1 0 . 1 2 7 75 / s e tf . 202 3. 01 2 Avsenik Nabergoj, Irena . 202 2. T h e F o r c e o f L o v e a n d H a t e i n t h e N a r r a ti v e o f J o s e p h ( G e n 3 7 – 5 0). Bogoslovska smotra 92, š t . 5 :8 2 5 – 8 45. h tt p s: / / d o i . o r g /10 . 5 37 4 5/ b s . 92 . 5.11 − − − . 202 3 a . O d n o s m e d S a r o i n H a g a r o v l u č i j u d ov sk o - ar ab sk e g a k o n fl i k t a : li t e r ar n a an ali z a i n p o l i ti č n e i n t e r p r e t a c i j e p r i p o v e d i v 1 Mz 1 6 i n 21 . Anali za istrske in mediteranske študije 3 3, š t . 4 : 75 – 9 4 . − − − . 202 3 b. Č u s t v a i n v r e d n o t e že n s k i h l i ko v v St a r i z av e zi . Edinost in dialog 7 8 , š t . 2 : 21 – 49 . h tt p s : / / d o i. o r g / 1 0 . 3 4 29 1 / e di n o s t / 7 8 / 0 2 / av s e n i k − − − . 202 3 c . L o v e O v e r c o m e s F ea r a n d B r i n g s Fr e e d o m : T h e C o u r a ge o f t h e F e m a l e C h a r a c - t e r s . Studia Gdańskie 5 3:7 –2 1 . − − − . 202 3 d . R az v o j m e t o d e s e m a n ti č n i h p o l j o b p r i m e r u h e b r ej s ke g a p o j m a r e s n i c e. Bogoslov- ni vestnik 8 3, š t . 2 :3 39 – 35 7 . h tt p s: / / d o i . o r g / 1 0 . 3 4 2 9 1 / b v 202 3 /02 / av s e n i k Blue Letter Bible . 202 4 a . St r o n g ’ s H701 5 - q î n â . Ht t p s : / / w w w . bl ue let t e rbi ble . or g / lexicon / h 701 5 / n i v / w l c /0 - 1 / (p r i d o b l j e n o 1 5. 4 . 202 4 ). − − − . 202 4 b. St r o n g ’ s H 11 2 6 - b e n - ’ ô n î . H t t p s : // w w w . bl ue let t e rbi ble . or g / lexicon / h 1 1 2 6 / n i v / w lc/ 0 - 1/ (p r i d o b l j e n o 1 5. 4 . 202 4 ). − − − . 202 4 c . St r o n g ’ s H 6 39 - ‘ a p ̄ . H t tp s :/ /w w w . bl ue let t e rbi ble . or g / lexicon / h 63 9 / n i v / w lc / 0 - 1 / (p r i d o b l j e n o 1 5. 6 . 202 4 ). − − − . 202 4 d . St r o n g ’ s H 8 010 - š ᵊ l ō m ô. H t t p s : // w w w . bl ue let t e rbi ble . or g / lexicon / h 8 0 1 0 / n i v / w lc/ 0 - 1/ (p r i d o b l j e n o 1 7 . 4 . 202 4 ). − − − . 202 4 e. St r o n g ’ s H3 0 4 1 - y ᵊḏ î ḏ y â . H t t p s : // w w w . bl ue let t e rbi ble . or g / lexicon / h 3 0 4 1 / n i v / w lc/ 0 - 1/ (p r i d o b l j e n o 1 7 . 4 . 202 4 ). − − − . 202 4f . St r o n g ’ s H 5 2 8 1 - n ā ʿ ŏ m î . H t t p s : // w w w . bl ue let t e rbi ble . or g / lexicon / h 5 2 8 1 / n i v / w lc/ 0 - 1/ (p r i d o b l j e n o 1 8 . 4 . 202 4 ). − − − . 202 4 g . St r o n g ’ s H 4 755 - m ā r ā ’ . H t tp s :/ /w w w . bl ue let t e rbi ble . or g / lexicon / h 4 7 5 5 / n i v / w lc / 0 - 1/ p r i d o b l j e n o 1 8 . 4 . 202 4 ). Bonanno, George A., Laura Goorin in Karin G. Coifman. 20 0 8 . S a d n e s s a n d g r i e f . V : M i c h a e l L e w i s , J ea n n e tt e M . H av i l a n d -J o n e s i n L i s a F e l dm an B ar r e tt, u r. Handbook of Emotions , 7 97 − 8 0 6 . N e w Y o r k , L o n d o n : T h e G u i l f o r d P r es s . Celarc, Matjaž. 2020 . T e o l o š k i p o g l e d n a s p o l n e zl o r a b e v C e r k v i : t e o l o š k i r azm i s l e k ( 2.d e l). Bogoslovni vestnik 8 0, š t . 4 : 75 1 − 7 6 4 . h tt p s: / / d o i .o r g / 1 0 . 3 4 2 9 1 / b v 2020 /0 4/ c e l a r c Erzar, Tomaž, in Matej Torkar . 20 07 . R azl i k a m e d s r a m o m i n k r i v d o t e r p o v e z av a s s t r e s o m , t e s n o b o i n d e p r e s i v n o s tj o. Psihološka obzorja 1 6 , š t . 3 :8 9 – 10 4 . h tt p s: / / d o i . o rg / 1 0 .2 0 4 1 9 / 2 0 0 7 . 1 6 .2 3 1 Erzar, Tomaž, Tatjana Rožič, Katarina Kompan Erzar, Boštjan Čampa in Vesna Mirt Čampa . 201 2. S p r e m l j a nj e č u s t v e n i h izr azo v v t e r a p e v - t s ke m p r o c e s u : p r i r e d b a ko d i r n e g a s i s t e m a S P A FF ( S p e c i fi c A ff e c t C o d i n g Sy s t e m ). Psiholo- ška Obzorja 21, š t . 3 − 4 :4 7 −5 6 . h tt p s: / / d o i . o rg / 1 0 .2 0 4 1 9 / 2 0 1 2 .2 1 .3 6 8 Giese-Davis, Janine, Karen Altree, Dillon Piemme, Suzanne Caroline Twirbutt . 20 0 5. M a c r o - v a r i- a b l e s i n a ff e c ti v e e x p r e s s i o n i n wo m e n w i t h b r ea s t c a n c e r p a r ti c i p a ti n g i n s u p p o r t g r o u p s . V : J i nn i Har r i g an , R o b e r t R o s e n t h al , K l a u s S c h e- r e r , u r . Nonverbal behavior in the affective sciences: A handbook of research methods , 39 9 – 4 45. O x f o r d : O x f o r d U n i v e r s i t y Pr e s s . Grushkin, Esther . 20 0 0 . Em o ti o n s a n d t h e i r e ff e c t o n t h e h u m a n b o d y a s d e p i c t e d i n t h e H e b r e w B i b l e. D o k t o r s k a d i s e r t a c i j a . N e w Y o r k U n i v e r - s i t y. Iwański, Dariusz . 202 3 . »Rej o i c e T h e r a p y« : C r ea- ti n g a n d S h a p i n g ‚ J o y ‘ a c c o r d i n g t o St . P a u l o f Ta r s u s . Journal of Religion and Health 62 :2 7 4 6 – 2 7 62. h tt p s: / / d o i .o r g / 10 . 10 07 / s 10 9 4 3 - 02 3 - 01 8 39 - y Jerebic, Sara, Josip Bošnjaković in Drago Jerebic . 202 3 . D u h o v n o s t ko t p ozi ti v e n n a č i n s p o p r i j e- m a nj a s t e ž k i m i ž i v l j e nj s k i m i (p r e ) izk u š nj a m i i n tr a v mami. Edinost in dialog 7 8 , š t . 2 :355 − 3 6 7 . h ttp s : / / d oi . o r g / 1 0 . 3 4 2 9 1 / e d i n os t / 7 8 / 0 2 /je re b i Jeglič, Urška. 2020 . N e u j e m a nj a z i s l a m s k i m i p r e d p i s i p o ko p a p r i m u s l i m a n i h v Re p u b l i k i S l ov e ni j i. Bogoslovni vestnik 8 0, š t . 4 : 875 – 8 8 5. h tt p s :/ / d o i .o r g / 1 0 . 3 4 2 9 1 / b v 2020 /0 4/ j e g l i c Milivojević, Zoran. 20 0 8 . Emocije: Pomen čustev v psihoterapiji . N o v i S a d : P s i h o p o l i s I n s ti t u t . Kraner, David. 202 3 . C o n fl i c t a s a C h a l l e n ge f o r Pe r s o n a l G r o w t h i n t h e Ed u c a ti o n a l T ea m . 524 Bogoslovni vestnik 84 (2024) • 3 Seminare 4 4, š t . 1 : 6 9 − 8 1 . h tt p s: / / d o i . o rg / 1 0 .2 1 85 2/ se m .2 0 2 3 . 1 . 0 7 Ozbič, Polona. 201 7 . V l o g a s p o l a v p r o c e s u ž a l o v a - nj a o b s m r ti b l i ž nj e g a d r u ž i n s ke g a č l a n a . D o k - t o r s k a d i s e r t a c i j a . U n i v e r z a v L j u b l j a n i, F i l ozo f - sk a f ak ul t e t a . Pate, Tanja. 201 9 . Kronična bolezen v družini . L j u b l j a n a : T e o l o š k a f a k u l t e t a U n i v e r ze v L j u - b l jani. Poštuvan, Vita. 202 2. Po koncu: žalovanje in rein- tegracija bližnjih po samomoru . Ko p e r : Z a l o ž b a U n i v e r ze n a Pr i m o r s ke m . Roszak, Piotr . 201 9 . S e e i n g G o d . T h o m a s A q u i n a s o n D i v i n e Pr e s e n c e i n t h e W o r l d , Bogoslovni vestnik 7 9 , š t . 3 : 7 39 − 7 49 . h tt p s: / / d o i . o r g /10 . 3 42 91 / b v2 01 9 /0 3/ r o s z a k − − − . 202 4 . W hy i s t h e o l o g y s ti l l ( s o m e ti m e s ) a f r a i d o f t h e we l l - b e i n g a r g u m e n t ? Journal of Management, Spirituality and Religion 21, š t . 5 :5 2 4 −53 4 . h tt p s: / / d o i .o r g / 10 . 5 1 32 7 / bziz 3 8 9 5 Savioz, Armand, in Stephen Perrig . 202 3 . I l l u m i - n a ti n g t h e N e u r o s c i e n c e o f D e c i s i o n - m a k i n g T h r o u g h t h e D a r k N i g h t o f J o h n o f t h e C r o s s . Scientia et Fides 11, š t . 2 : 9 − 2 8 . Skralovnik, Samo . 201 8 . Po d o b a A b r a h a m a v k u m r a n s k i a p o k r i f n i G e n e zi ( 1 Q a p G e n ). Bogo- slovni vestnik 7 8 , š t . 3 : 707 – 7 20 . − − − . 202 2 a . The meaning and interpretation of desire in the Bible: the semantic study of hmd and ‘wh word fields . L a n h a m [ e t c . ] : L e x i n g t o n b o ok s , cop . − − − . 202 2b. T o b i t ’ s Pe n i t e n ti a l Pr ay e r . Edinost in dialog 7 7 , š t . 2 :2 6 5 – 2 9 1 . h tt p s: / / d o i . o r g / 1 0 . 3 4 29 1 / e di n o s t / 7 7 / 0 2 / sk r al ov n i k Šegula, Andrej. 2021 . U p a nj e i n z a u p a nj e v ko n t e- k s t u p a s t o r a l n e t e o l o g i j e v č a s u g l o b a l n e g a n e z a up an j a . Bogoslovni vestnik 8 1, š t . 4: 91 7 − 924 . h tt p s: / / d o i . o r g /10 . 3 42 91 / b v 202 1 /0 4/ s e g u l a Slovenski standardni prevod Svetega pisma . 1 996 . H t t p s : / / w w w .b i b li j a .n e t / (p r i d o b l j e n o 2. 7 . 202 4 ). Slovar slovenskega knjižnega jezika . 201 4 . H tt p s: / / f r a n . s i / (p r i d o b l j e n o 6 . 7 . 202 4 ). Žalec, Bojan. 2020 . Re zi l i e n c a , t e o l o g a l n e k r e p o s ti i n o dzi v n a C e r ke v . Bogoslovni vestnik 8 0, š t . 2 : 2 6 7−2 7 9 .