Katolišk cerkven list. Danica izhaja 1., 10. in 20. dne vsaciga mesca na celi poli. in velja po pošti r.a celo leto 3 gld.. za pol leta 1 gld. 60 kr.. v tiskarnici sprejemana na leto 2 gld. 60 kr. in na pol leta 1 gld. 30 kr., ako oni dnevi zadenejo v nedeljo ali praznik, izide Danic« dan poprej. Teii\i XVIII. V Ljubljani 10. vel. serpana 1865. List 23. Spomini h potovanja r Him. Spisuje Dr. Janez Zlatoust Pogača r. TI. Cerkev Spočetja. — Zvel. Krispin. Skorej vsak kraj v Rimu popotniku kaže prikupne «po-minke; kamor se oberne, najde za duha in za serce hrane v obilnosti; že eno kratko popoldne pozne jeseni podaja dobro mero prijetnega vžitka. Ko je solučni svit nekega popoldne prijazno vabil k sprehodu v lepo okolico znmj Pijevih vral, med potjo s svojim tovaršem obrnem na Bar-berinovem tergu cerkev in samostan kapucinov s priimkom ,,Spočetja'4. Na j pred malo prehodim dolge in široke simo-stanske mostovže in pervega očeta, ki mi pride naproti, poprosim, raj mi blagovoli pokazati cerkev in njene znamenitosti, kar brez zaderžka obljubi storiti z veseljem. Ko se čuditn l«diko raznesenemu klošterskemu poslopju, vprašam častitega spremljcvavca, koliko kapucinov v njem zdaj prebiva? Nas je sto in petdeset, mi odgovori, in me pelje v cerkev. Ua slikarska utnetnija tudi tukaj svoja čuda razgrinja, mi ni treba zagotovljati. Pred vsemi se odlikuje sveti Mihael, Gvidonovo inojstersko delo, in sveti Frančišk. neposnemljiv plod Dominikinove umišljijc. Se bolj, kakor umetnijska dela, čuda milosti božje mikajo in vlečejo nase keršansko serce, ki se tukaj napaja z živim prepričanjem, da, kar je nizko iu neznano pred svetom, je dostikrat visoko in znano iu veljavno pred Bogom. Ko skoz velike vrata stopim v cerkev, me ustavi voditelj precej pri bližnji kapeli na levi roki ter naznanja, da tu počivajo telesni ostanki sv. Feliksa a Cantalicio, ki je o času sv. Filipa Nerija s svojo otročjo vdanostjo do Jezusa razsvitljeval večno mesto in bil z ravno imenovanim rimskim aposteljnom prijatelsk« zvezan v povišanje božjega imena. Priporočivši sc s serč-nimi zdihljeji ljubljencu božjemu, da uaj pred prestolom neskončne milosti piiporočuik iu zagovornik bode vsem, ki mu jih tihi govor serca po imenu našteva, se ogledovaje razmere ccrkvene širokosti in vi-okosti pomikam više proti velikemu altarju in na voditeljev migljej zakrenem v stransko kapelo na desni strani, kjer pod altarjem v miru t>o-spodovem truplo zveličanega Krispina nestmhiijeuo čaka častitega vstajenja. Blaženi Krispin je bil rojen 13. nov. 1668 v Viterbi iu je prejel pri sv. kerslu ime Peter. Cve-teč v angelski čistosti jc pet in dvajset let star nekega dne klečal pred vratmi kapucinskega kloštra v svojem rojstnem mestu ler s solznimi očmi prosil za ponižno iu častno obleko sv. Frančiška. Prošnja jc bila dovoljena, ker je že uedolžuost njegovega obličja nedvomljivo spričevanje dajala njegovi vrednosti. Od dneva, ko se je s slovesnimi obljubami sklenil z ljubljeno nevesto, z večnim uboštvom, je poiiižni Peter, zdaj spremenjen v brata Krispina, z vrečo ua rami hodil po vaseh, mestih in gradovih, in skoz štir-deset let prosil milošine za svoj klošter. Prejete darove je hvaležno povračeval z iskrenimi molitvami, dostikrat tudi s čudeži. Široko okrog so se razširjale dišave njegovih čednost; celo škerlatui gospodje so se uklanjali ubogemu priprostemu sinu sv. Frančiška. Ko ga je Bog v pozni starosti poklical i/, doline solz, ga je prosto ljudstvo koj razglasilo za svetnika. Njegovo telo , ki je služilo tolikim delom ljubezni, so pokopali na navadnem pokopališču; ker so se pa vedno novi čudeži godili na njegovem grobu, so ga vzdignili ter prenesli na častitljivše mesto. Zdaj počiva, kakor je bilo zgorej omenjeno, pod altarjcoi stranske kapele v kapucinski cerkvi čistega Spočetja. Puhti*ui oče, kteri mi je razkazoval njene znamenitosti, jc piišcd-i do tc kapele prižgal luč, spoštljivo odtegnil zagriuja!« iu za steklom kazal tiuplo zveličanega služabnika božjega. Tu leži v rjavi klošterski obleki tako dobro ohranjen, kakor da bi bil še le pred nekterimi urami zaspal v Gospodu. Nobene troh-nobe ni znati; sivkaMi lasje na gluvi in bradi so čisto ohranjeni, koža na nogah, rokah in ua glavi ie lepo bela. na licih tnalo zarudela. To ti jc pogled, ki z novo močjo vnema keršansko upanje. Človek se nc more od tega kraja ločiti drugače, kakor z gotovim prepričanjem, da bodo enkrat vse trupla njih, ki so tukaj enaki postali Jezusu v iiošuji njegovega križa, o času povračila oblekli netrohlji-vost po podobi povtlicauega Kristusovega telesa. 23. Cerkev Marije angelov. Dioklecijanova kopel. Od spodbudnega svetišča kapucinskega potujem s svojim tovaršem k cerkvi Marije angelov, ktera ima, kar velikost zadene, tretje mesto med rimskimi cerkvami; le cerkvi sv. Petra in sv. Pavla jo presegate. Zidana je v podobi ger-škega križa in stoji ua mestu velikanske Dioklecijanove kopli. Dioklecijan je hotel s to veličastno stavbo vse svoje prednike prekositi. Poslopja tc kopli so obsegale pro-tor kacega majhnega mesta. Karkoli si domišljija čudovitega iu edad-nostnega isobraziti zamore, je bilo tukaj nakopičeno. Tu so bile zale stebrovja. široke dvorišča, viseči verti, sen-časti logi, brezštevilni vodometi, velike sobane, učilnice za govornike in modrijane, in glasovita bukvarnica. ktero je bil dal cesar sem piencsti iz Trajanovega ttrga. Za kopanje je bilo pripravljenih tri tisuč sob, kjer se je zamoglo ob istem času kopati tri tisuč in dve sto oseb, da ena druge ni vidila. Vsaka soba se jc lesketala v neverjetnem blišu, v nar drajših kamnih, v zlatu in srebru, po sreber-nih cevih sc je pretekala voda, vse jc bilo pri rokah, karkoli je zamoglo služiti gizdosli mesenega poželenja. .Sedem let se je zidalo to poslopje človeškega napuha: brezštevilni sužnji in obsojeni kristjani so z žulji svojih rok. s svojim potom in s svojo kervjo mogli ljutim trinogom streči v izpeljavi derzuo izkovanih naklepov. O čudna pota previdnosti božje! Na tem mestu mesene sladnosti je v poznejših stoletjih Mihelangel sezidal eno nar lepših cerkev, posvečeno prečisti Devici, kraljici angelov. Kakor druge stavbe starega Rima , so tudi Dioklecijanove kopli sčasoma veti del propadle \ razvaline. Le pinakotheka. velikanska dvorana, v kteri so -c združevali v raznobarvnih truma?! gostov i. se je ohranila, iu ravno njo je imenovani umetnik v svetišče edinopravcga Iloga preiiienil. Obok. kteri striuia v višavi štiri roglje gerškcga križa, je iz nekdanje pinakotheke. in, kar se ve. nar veči vseh obokov. Stcrmč stoj/ popotnik pred osineini velikanskimi stebri iz rudecega granita, ki g a podpirajo; štirje so še iz Dioklecijanove kopli. drugi pa ponarejeni. Pobožna spoštljivost pregreva serce. ko človek misli, da s«» ti stebli deloma posvečeni z žulji. * potnimi iu kervavimi kapljami marter-nikov keršaiiskih. Na stenah -o vtisnjene posebno krasne mojsterske presne slike. Med njimi je marteistvo s v. Sebastijaiia od Douiinikina. pad Simona Maga. kerst Jezusov v Jordanu, smert Anauija in Satire. s\. Mazili odpovedti)oc rešuje telo cesarju Valcntu. zveličani Nikolaj Alhergati. ki bel kruh čudežno spreminja v cern. Sveti nadškof Xik. Abergati je bil namreč poslan do angleškega kralja Henrika VIII. da bi ga k katoliški veri nazaj pripeljal. S čim skažete resnico svojega uka" \ praša kralj. — S čimur hočete, odgovori Albergati. — Veroval bom. ako pri tej priči beli kruh. ki ga nese moj strezaj. premenite v čem. -- Sveti mož naredi znamnje kriza nad kruhom, iu jc cern. Kralj je veroval, pa se ni spreobernil. Presne slike, o kterih govorim, so večidel popre) kincalc šempetersko veliko cerkev; bile so pa od ondašiijih sten varno odsrušcne in semkaj prenesene: v šempeteiski eeikvi se na mili mestu zdaj znajdejo »like savno tistega zapopadka. pa izdelane iz utozajiciicga dela. V vsakem rogl;i gerškega križa so se vdelane dragocene manjše kapele; nekako posebno častitljiva in skrivnostna -e mi je zdela kapela sv. rešnjega Telesa bliz velikega ultaria. V roglji velikega altarja jc bilo me-ca novembra p. I. vse razkopano. ker marmorno altarievu mizo ni/.«- plut sredini premikam, tla se bodo zadej koi-ki sioli v polokrogu postavili, enako korskim stolom naše stolne cerkve. Tlak |e ves \r marmorja: papež Pij ga te žc velik tlel dal iz novega narediti, lepše in svitlcjše pa hoče tudi še ostalega prenoviti. Strižha s v ete Marije angelov je izročena kartuz>jaus-kim menihom. Iz cerkve se pride v plezali klo-tei : v cve-terovoglu zitlan obsega silin« velik vcit. kterega se tišči s svojim sicbrovjem (porticus). ki nosi na sto steblih štj|j dolge dolge mostovže. Piebivališa menihov so. kakoi sploh pri kartnzijanih. vse pri tleh. tako da iz imenovanega ste-brovja b olijo v sobe. Vsak ima namreč v svojem tazdelu tri sobe. vsak posebej -voj vertcc . kjer si prideluje zelenja* o m sočivje. in v vertcu svoj vodnjak. Veliki vert pa. v sredi cveterovoglatcga kloštra. tloiiaša laznotere poljske sadeže. Ob-ajcn te tudi krttg iu krog s košatimi pomarančnimi drevesi. Caroveti je konec novembra pogled teh dreves za rornaija iz severnih dežel: kttšati verhi. tem-iio/.eleuo listje, vmes nataknjeni zlatoiumeni sadovi, to jc kiasota vse krasote; nevedoma sc zhuduje v tluhu znana hvalivna pesem: ..k>nnst du das Land?" itd. V sredi prekrasnih pomorančnih dreves na kartuzijanskem vertu tudi visoko v nebo svoj verh steguje stara cipresa, ktera je nar vetja izmed vseh. kar jih raste v Kimu. Pravijo, da jo jc že glasoviti umetnik Mihelangcl z lastno roko posadil ko sem se pislavljal s svojim spremljcvavcim. sem zvedil. da jc tudi dom.i iz severne Kvrope: vesel jc bil. •la je priložnost imel v svojem materncin jeziku govoriti. Naj mi bo otl deleč stokrat pozdravljen beli brat Jožef iz Klzasa. ki mi je z nepreccnjeno prijaznostjo razkazoval vse lepotije: Mašnik pri aitarju• Dvojno d a rilec, pastirjem1*) in k r i s t j a n s k im o v č i c a m ob ene m. XII. .M-išnik dalje tiho moli. To naj bode ti v spomin, De premih« h križa doli. Gleda Mater Božji Sin. Mašnik se na persi vdari. Molil zdaj za mertve je; Jezus — v svoji smermi (ari Moli za sovražnike. Mašnik nadalje natiluriia moli. rekoč: Po tem povelji obhajamo tedaj. Gosp*>d. mi tvoji služabniki in tvoje sveto ljudstvo, spomin preštetega terpljenja, od smerti r staj en j a . in častitega rnebohoda ramo tega Kristusa, Sina trojega. Gospoda našega. in darujemo trojemu pre-cudnemu reličasftu od trojih daror in dajater ta cisti dar. ta šteti dar. ta brezmadežni dar. sreti kruh rečnega •življenja in kelih rečnega zveličanja. Stori se rrednega pogledati na te dan s potolaze-nim in milostljivim obličjem in vzeti jih: kakor si se bil rrednega storit vzeli dari stojega služabnika . pra-rirnega Abelna. in dari/et našega očaka \brahama. in brezmadežno posrečilo, ki ti jo je daril Mrlkizedek. troj riši duhoven. Tu se mašnik globoko prikloni iu moli dalje: Ponižno te prosimo. esigamogoeni Hog, reci prinesti te dan po rokah srojega sretega angela na troj riši altar pred troje Hozje reličaastro. de bomo rsi. kar no s bo deležnih lega altarja. in zarzilo prešteto Telo iu presrelo Kri trojega Sina. napolnjeni z rso nebeško dobroto in gnado. Po ramo tem Kristusu. Gospodu našem. Amen. Kakor molitve pred posvečenjem ali pov zdigovanjeiii, tako tudi molitve po povzdigovanju dvojno prošnjo zapopadej«. lo jc. tle bi Ilog milostljivo sprejel daii v odrešenje mertvih in pa dc bi pravovernikc. ki še nu zemlji žive. združil s svetniki v nebesih. S pervo moiitvo po povzdigovanji prinesemo Gospodu dar in ga prosimo, de hi ga milostljivo pogledal iu sprejel, de hi vsim. ki se ga vdeležijo, studenec njegovih gnad se v vsej svoji obilnosti odpcrl. iu de bi mu prav tako prijetno darovali, kot nekdanji sveti očaki, to jc. v nedolžnosti iu pravici Abclnovi. v veri in pokor-šiui Abrahamovi, in pa v dopadljivosti Mclkizcdckovi. Globoki priklon in pa kušljcj pomeni ponižnost in pa spoštlji-vost naše prošnje. Trije križi čez dari pa pomenijo, da so omenjeni dari žlahtni sad na križu dopernešenega daru: križ. s kterim mašnik sam sebe zaznamaja. jc pa prošnja, dc bi vsigamogočiii večni nebeški Oče nas po tem znamenji s svojimi nebeškimi dobrotami in guado napolnil iu obdaroval. ") Caput \ |. |»e 1'anone post Consccratioaem umjuc ad Orationem Dominicam. I. Kt-pusito ita«jue Calice et adoralo Sacramento Sacerdos stans .tiite Altare. cvicnsis manibus ante pcctus dieit sccreto: I'»dr rt m r moreš. Ad \erba illa: De t niš doniš ar datis manus anie pcctus eonjungit. sed ita. ut pollices ct indices uniti inter sc remancant. Deposita inde sinistra super Corporale ter dc.vtera signat super llostiam ct Calicem siriiul. dicens interim: llostiam ';yuram. llostiam y sonetom. llostiam t immaculatam. Postea super llortiam tantum, ct semel super Calicem tantum produeit Crucem hreviorem. dicens; Panem \ sanetum vitae aeternae. et t atirem 7 salutis perpetuae. 'i Deinde stans, ut prius, evtensis manibus prosetjuitur: Supra ifuae propitio. dieturus autem: Supptices te rogamus. manus ita junetas Altari superponit. ut polices et indiccs uniti inter se maneant et super Corporale consistant ac profundc inclinatus incipit tunc praefatam Orationcm. Ad verba illa: Es Uar Al-taris participatione osculatur Altare in medio. liinc inde super Corporale positi& manibus. advertens ne llostiam tangat. ct pro-tinus erigens se. jungit manus ante pcctus dicens: Sarrosan-etum filii tui; deinde vero devtera signat semcl super llostiam tantum ; et semel super Calicem. sinistra super Corporale posita. Mašnik moli za mertve. rekoč: Gospod! spomin se tudi svojih služabnikov in služabnic I. L, ki so sli pred nami z znamenjem vere in ki r miru spijo, i Tu ee stori spomin za meiive). Prosimo Gospod! de tem in vsem v Kristusu spijočim dodeli kraj hladu, luči in mirit. Po ravno tem Kristusu, Gospodu našem. Amen. Sveta mati katoliška cerkev misli na vse. Njena ma-terna skerb obseže in objame vse njene otroke, naj žc bodo, kjer si koli boili. In kako bi li ona mogla pozabiti fistih svojih otrok, ki so ne iz tega sveta ločili, pa za nekoliko časa vender nebeškega veselja tie vživajo. temuč v vicah svoje še neoprane madeže obžalujejo? Ta premila mati nikdar dani svete maše Vsegaiiiogocucmu ne daruje. ain na sebi ni tazen. vender le po raznih pozemeljskih rastlinah razno vspehujc. tako de sc hc'i šmirnica. ki jo porosi. de sc roža rudeči. lilija plavi m solnčuica itimeui. iu de drugačni sa«l vinska terta. drugačni olika in pa spet drugačni jablan iodi. vender pa nit I tem. dc brez dežja nobena rastlina ne tekne, tudi nobei.a po njem svoje izvirne narave ne zgubi. Tako tudi ct ;i iu tista gnada svetega Duha v raznih osebah se ia/.iio kaz . pa jih ie vender. čc prav po raznih potah. v večno zveličanje pripelje. Tu najdemo zraven gorečih in serčnih služabnikov božjih lepi venec ženskega spola; deklice .komaj detinsivu odrašene s serčno-tjo junaških devic, iu pa sia'-; in boječe zakonske žene s stanovitnostjo makabejske malti« za sveto Jezusovo vero neizrečene inukc terpeti n svojo kri preliti. Ko mašnik omenjeno molitev tihoma odmoli. rcee ■ > glas: Od vekomaj do vekomaj. Iu strežnik odg vn. . Amen. Potem mašnik na dalje s prejšnjim glasom I/— tirno. Z Zreličarjevo zaporedja opominjani in pod m* ni z njegovim ltožjim naukom upamo si reci \«» grobu iiintcriiem. Tukaj, oti tedaj počivaš. Vender vem. nje du-a ljubi. >1oja ljuba mamica! Kot me jc ljubila kdaj; Več solziee ne prelivaš. 1'panjc to ntisli snubi Skerb. ne rani ti serca! K tebi. mati! tudi r.daj. Serce. ki me jc ljubilo. Dali me vedno tvoj i.bdajn. \ eč ne tolče zdaj za me, Kar telo umerlo je. V bladticm grobu spremenilo On mi kaže gor do kraja. sc v pešico je zemlje. Kjer bom z«pcf n»-el tr V miru s pav aj, mati moja. Večni pokoj Bog ti daj. Naj dušica bl.tga tvoja Viiva gori sveti raj! Fr. Silvrsti r. omnia Domine sem per bona cr?as. mano- ante peetu- jur.rtas tenet. Post ea m.inu -inistra Corporali -uperposita ter d'-\t«-ra signat -oper Hostiam et Calicem simul dicens: saneh-, firas. nri 7 ficas. bene -J- dicis. \d verba* praestas nobis l)*scoip>rit Calicem eadem manu devtera. et genoflevu- Sacramentum .»d«-rat. Facta genuflevionf indice sini-tro prrmit -. Ilostiam n parte cornu Kvangdii contra Altare. eanujue e* alt« ra | art»- • )•■-vatam accipit inter pollieem et indicem devtrae manus: ion, -i-ni-tra accipit calicem ad nodum. et rum eadem tres eruce- laeit super calicem in aeijuali altitudine ••! magnitudin«- (a lab:o hI labium dicens : /Vr i p , sum. et cum ip T so ct iii ip I>« inde ^ub bis verbis: est tihi De o Patri * omnipotenti in ui.aite Špiritns t *nicti facit alia duo cruci- -ijna. in eadsm ;»|:.»u-dine ut prinra: ct ipiidem eorum prim.i Jinra dueitur eiim II—ti.» a labio »-vteriori Calicis motu reci« ver-u* rorpu- cel<-bran»i-. ita tamen ut llo-tia non cveat de Corporali: secnnda ver« dueitur a cornu F!\angelii ver-us cornu Kpi-tnla«'. eavendo ne II«-stia du<*.itur -upor bracbium. Po-|.»a Ceb-brans di f.-rt Hi"'i»« super Calicem. ijueni elevat pi-r nodum manu -ini-tr.i -jnatiior circiter disitis ab altari. interim diren- -ecreto: omni« hmnnr ct gloria. Keposito -talim super \ltare Cnlice. ijuem p-rjit tenere per nodum sinistra manu, dep-.nit llostiam e rua de\ti-ra >uper Corporale. ubi erat priu-. Tum rvtergit indiccs et poili-res utriu-sal»i » veke ne! Iz višine Na globine Milosiljito nanjo tre. Že krilati V hiši zlati Locire prižigajo Vse vesele. Ki »e vnele, Zvezdice me gledajo. iraj Ti, ki hodiš pot neba. \ oz goreči Blisketeči Ze prihoda raka tam l.e potrudi. Se »e mudi Vozit gor' se z ženinam. Si mučenec, Lepi venec Kaše milo ti aebo: Kiacal čelo. Ko v deželo Rajsko rane te aesi. Ne obupaj. Le taupaj! Te tolaži rimski križ. Vera sveta Ti obeta: Gor' rešenje tadobiš. Si v potrebi, - Uur' na nebi (■lej zakladov luč' kerle: Ura mine In lediae Rajskih rud te bogate." (•las preneha — Serce vpeha Že se od mtvdihanja. Ia poniža. Zemlji bliža Glava mirno se na tla. Oj na trati Glej letati Lepe. lepe lucice ! Kakor tiče Zlate lice. Kot otrinki zvezdice. Al zvezdice, Al so lice Priletele iz neba? — Bodi slava Ti, višava! Ginejo me v dau serca. Ne zvezdice. Zare tiče Zlate so krcsničice, Le obudi Zemlja tudi. Kar budi na nebu se! O, i/, zemlje Luč' ne jemlje Miljena kresničica; Solnce milo Poklonilo Žarke v god je deteta. Oživeli Zdaj goreli Bodo v večni kras godu, l)a zve/diše ln zeiiiljise Sveti v slavo se Bogii. Noč nemila Je minila. Noč veselja le jc zdaj. Mila. bl.tga Luč premaga. Me objema svitli raj. Le počivaj. Mir vlivaj. Serce v božji milosti ! Radovalo, Počivalo Sladko boš nad zvezdami. botru Mencinger. Drevo življeaja vsega raja Naj lepši je rodilo sad. Kosata senca celo smaja Vabila je v pohlevni hlad: Al čistosti. — o najsposnal bi svet! Vse lepši je sneženo beli cvet. Kaj veličastno po višavah Rumeno solnce se zlati. Kralj zvezd v nezmerjenih daljavah Obseva, greje vse stvari: Al čistosti. — o naj spoznal bi svet! Vse lepši jc sneženo beli cvet. Miljone zvezd — kako prijazno Naproti z neba nam miglja! Da serce, ce ni vere prazno, Stermenja sladko zaigra: Alč Slosti. — o naj spoznal bi svet! Vse lepši jc sneženo beli cvet. Studenček bister izpod skale Ko belo srebro prikipi. Rosi- mejice in obale. Po senčnem logu tje sumi: Al čistosti, — o naj spoznal bisvet! Vse lepši je sneženo beli cvet. Koga ne gine spomlad mila? Odklepa spet na zemlji raj; Za cvetko cvetka jc priklila, Zelen je dol že. hrib in gaj: Al čistosti, — o naj spoznal bi svet! Vse lepši je sneženo beli cvčt. Zazna se v jutro zora zlata. In zablišči mi solnčni žar. Smehlja se mi zelena trata, Serce objame skrivni car: Al čistosti, — o naj spoznal bi svet! Vse lepši jc sneženo beli cvet. Že tičke budno žvergolijo. Drobijo pesmicc sladke. Vesel poslušam melodije. Mi radosti skaklja serce: Al čistosti, — o naj spoznal bi svet! V se lepši je sneženo beli cvet. *) Namen ima, kakor pri gosp. Virku. Premično morska se veršina Od solučnih žarkov lesketa, Deržina rib, morja zverina Sijajna sc radigava: Al čistosti. — o naj spoznal bi svet! Vse lepši je snežno beli cvet. Lepota rajskega začetka, Oj čistost, snežno-beli cvet! Zakaj med nami si tak redka? Zakaj te bolj nc ljubi svet? Ljubezen tvoja, čistost, rajska hči! V oserčju mojem večno naj gori. Ant. Ninire. Mfjleri po Slovenskem in dopisi• Iz Ljubljane. Preteklo nedeljo so se obhajale kaj lepe nove maše po več krajih naše škofije. V Ternovem v Ljubljani je imel novo mašo gospod .lan. Vesel, Ljubljančan. ktera je bila že Irelja v prot.|.»rn;. ptelepi novi cerkvi. Povzdigovali so jo p. u. gosp. korar iii sem. vodnik .1 a u. Novak ko arhidijakon, iiavdušcua pridiga gosp. šolskega vodja in duh. pom. Jan. Ko z m a na, prelepo pelje itd. - \ Šentvidu nad Ljubljauo je bila posebnega spomina vredna nova maša gosp. Lor. Ilergant-a iz rodo-viue znanih Komati iv i/. Dravclj, pri klen so pridigali novega mašuika stric preč. g. Jak. Komati, de.>an v Skednji pri Terstu. V tej rodovini je ud treh sester osem še z i v i h d u h o v nov, klet iti je bilo s e d e im na novi maši. Dva izmed njih, gg. Jože in Janez Koman, dvojčka, sta imela I. 1847 v Šentvidu ob enem dnevu novi maši, pridigal pa je že takrat tudi njun stareji brat, sedanji dekan g. Jak. Komati. Vse to se jc godilo pod sedanjim gosp. fajrnoštrom III. Potočnikom in je nov dakaz, kolike zasluge Ia ljubljeni duhovni oče imajo v svoji lepo olikani tiuhovnii. Ta olikanost jc poterdovalo tudi njih posebno izurjeno pevstvo, ki jc v cerkvi novomašno slovesnost po-vzdigalo. pri gostovanji pa veliko množico svatov iz vsih stanov vcdrilo in razveseljevalo. Da sc kaj (accga zopet sliši, bode preteklo veliko Save iu res naj beržc več stoletij. Kes lepe so slovesnosti novomašne, častitljiv duhovski stan; ravno zato pa sc jc treba že i/, mladosti nanj pripravljati, poklic gojili z lepim živijcnjein in zanj moliti; zoper poklic pa se nc vsilovati, ker tukaj je resnica iu ne igrača. — Kavno to nedeljo sta imela na Berdu novi maši dvojčka gg. P a v I i č a, Kozina iu Damijan, sinova ondotucga g. poštarja. Mlaj-i je iuiel slovesno mašo ob devetih, potem so p. n. gosp. korar Jož. Pavšler pridigali, in nasledvalo jc precej nato [ire-veto opravilo njegovega brata. Neizmerne sile ljudstva je bilo prigermelo iz vsih krajev, celo iz Štajerskega. Ako omenimo tukaj še gg. Ant. iu Nac. Tavčaija, dvojčkov, ki sta I. 1832 imela v Poljanah novi maši, iu pa da je vsih teh šest duhovnov iz Kranjskega šc živih in v naj boljših letih, smemo pač reči, da kranjski deželi v tej veseli dogodbi ui blezo enake na svetu. Ii Dobrepolja. Z žalostnim sercem primem danes pero in naznanim, da 21. mal. serp. so uas zapustili naš čast. g. M. Tavčar, ki 60 toliko let tako dobro oskcrbo-vali našo faro med bolchnostjo ranjcega g. fajmoštra in potlej po njih smerti. Res milo se nam dela, ko se spominjamo njih prelepih naukov iu vednega neutrudljivega prizadevanja za naše zveličanje. Noč in dan so delali, vedno sc vojskovali z grešnimi navadami in napakami, iu veliko so opravili: Bog jim poveriti! Posebno so se ustavljali pre-gerdi zveri, ktera hoče vse mladost požreti, ostudni nečistosti. Veliko duš so obvarovali groznega nečistega greha, vedno priporočevajc čisto ljubezen do Jezusa iu Marije, pogosto prejemanje ss. zakramentov, in zagradovaje vse prepovedane pota, kolikor koli iu kjer je bilo le mogoče. S svojo gorečnostjo so si tudi marsikaj sovražnikov nakopali, ali le malo časa so jih sovražili, ker kinali so spoznali, de jim le dobi o hočejo. Kako so jih ljudje ljubili, sc je vitlilo 16. u. m., ko so zadnjikrat pridigali, ker bilo je vse v joku. 21. u. m. so zadnjikrat maševali in po sv. maši so šle deklice jim roko poljubit iu jih zahvalit za neutrudljivo pri-zadetev za njih nedolžnost. Darovale so jim lep venec, spomin srečne zmage, ker gotovo mnoge se imajo njim zahvaliti, da so se ohranile modre in nedolžne. Ob zoru tega dneva so zapustili našo faro, v spominu pa gotovo ostanejo, dokler bo fara stala. Bog daj, da bi tudi seme njih neprecenljivih naukov in lepih zgledov vedno dober in obilen sad rodilo! — n — V Doljnojczcru v cirkniški fari se je 31. u. m. grozna nesreča dogodila. Zunaj 2 hiš in cerkve je pogorela cela vas, 43 hiš s hlevi, skednji, kozelci, tudi 20 prešičev iu 1 tele; iu pokončano je seno, žito in ves spravljeni pridelek. Zavarvanih je bilo le malo. torej nesreča toliko veči, zlasti ker je lani toča pobila, letos pa so gosenico vse končevale. — Reveži vpijejo za pomoč, prosijo tudi, tla bi dobre roke po ,,Danici" kuj storile v njih po-lajšanje. Danica, kakor vselej, darove rada sprejema in odpravlja. ( Dopis prihodnjič.) Program novomeške gimnazije leta 1H65. Z. Tri učene sestavke razglaša tu letnik. .Spisal je vse v slovenskem jeziku P. Ladislav llrovat. Posnetek perve 1*. Ladislavove razprave: ,,llieroniin, čegav je?" je ta: Hie-ronim je bil rojen ined Slovenci v Stridon-u iu je uiuel njih jezik, po rodu pa je bil Rimljan, t. j. prav za prav, po narodnosti spada sv. llierouim Rimljanom. Berž ko ne jc bil siu bogatega naselnika rimskega, kakoršnih jc bilo po provincijah veliko. Tako P. Ladislav. Nas pa se je polastila neka bolj poredna misel, ko smo prebirali zanimivi sostavek. Sv. llierouim imenuje res, kakor g. pisavec pravi, panonski (po Terstcnjaku: slovanski) jezik „barbarski jezik" in ,.lat. jezik" „naš (^-liioj ) jezik44 (nostra lingua, nostrum cloquium). Latiuci so mu : ,.h poročnikov. uaj bi s tim prav do živega spričali. ..da graško vseučilišče biva (esistira)." Nikoga pa ni bilo iz Peštc, in ne iz Soltiograda; poslale ste pa svoje poročnike akademije pravoslavne olomuška iu sibinjska. — lleseda dijaka pravoslovca Hod le rja jc končala slovesnost pervega dne. Govoril jc živo iu prav dobro, iu pervokrat smo čuli omeniti Boga in izobra/enje kristjansko. Dal jc pa tudi pod nos dijakom, ki so pomagali lepo edinost rušiti, ki se toraj tudi svečanosti vdeležili niso. (Halje Basi.) Iz več krajev. Huda suša, veliki davki, veduc po-goriša iu torej revežev čedalje več; molitve iu čednega življenja pa blezo zmiraj manj. To so letošnje nadloge. Sušo je dobrotljivi Bog te dni odvzel, ker dežilo je blezo zlo po vsi deželi; Bog da j. da bi zemlja kaj zamujenega nadomestila, pa da bi sc tudi uaše serca kaj oinečilc. — 17. u. m. je pogorelo v vasi Podrcčc v Kranjskem okrogu 40 hiš z drugimi poslopji vred. Kavno ta dan v Zdcnski vasi pri Dobrcpolji 13 posestnikov z vsimi pohištvi iu premoženjem. 11). dau u. iii. pa je pogorelo v Velikem ternu pri Kcrškem 1) hiš s podi. hlevi iu zalogo vred. Veči del je bila ognja kriva nerodost in otročja porcduost, ki sc igrajo z žeplcnkami. V pervih dveh krajih jc bilo vender veči del zavarvanih, v poslednjem pa le en sam. Vedili naj bi vender posestniki, da denar, ki ga dajo za zavar-vanje svojih posestev, ni davek, ampak milošnja, ko bi tudi sami nikoli ne pogoreli. Bilo jc šc več družili pogoriš, kdo bo vse naštel, ker letos skorej zmiraj kje gori. — Veselo pa je in čutno za gg. duhovne in vernike, da pri vsili hudih časih vendar za božje hiše tako dridno skerbijo, nc le na Gorcnskcm , ampak tudi globoko na Dolctiskem, kjer je pomanjkanje sploh še veliko veči in občutljivši. V Za-gradcu ob reki Kerki ii. pr., jc tako prijazno obnovljena farna cerkev, da sc je človek ne more uagledati. Serčno •) Ne ememo tukaj zamolčati pravičnega vosila. naj bi sc v tej pesmi poslednji dvč kitici tako prcnaredili. da bi jo mogle Usta vsake starosti in stanu brez rudečice peti in poslušati, potlej bo res vsem ..Slovencem narodna pesem." — ker pa svet\ati tudi ccsar nc brani, torej naj omenimo pevcem, da z dvema besedieama jc vse doseženo: v 2. v. 2. kiticc ..sestre mile;4, — v 3. v. ..bratec moj;" — v 1. v. 4. kit. ..sestra zdrava;-v 3. v. ..sestra moja- namesti temkejšnjib besed; pa jc. Vr vabijo k Božji službi vernike častitljivi in lepo ohranovani tempcljni na Kerki, v Dohrcpoiji iu drugod. Smaruice ac vsako leto b, kadaj Ceni-k i, zdaj Zamorski I. r. Iz pisinn tergovca A. Žagarja v Cikagi. Ko sem vam pred tirkimi mesci naznanil stan iu kupčijstvo mesta Cikage, bom v t« m pismu le kaj malega opomnil. Da je g J. Keš v Ljubljani študiral, je bila moja pre-naglica. Kar pa cerkve liče. jih b<» tukaj skorej kacih 100. Se ve, da mnogotere ločine nimajo cerkev, kakor katoliška; imajo navadno Ic tako imenovane učilnice, mračne od znotraj, mračne od zunaj, ki našim zmotenim bratom tudi za cerkve služijo. Zastran njih opravil bi bilo odveč pisati; ako bi hotel kaj praviti o metodistih, bi ue bilo nič mič- nega, ampak k večemu kaj smešnega . . . Mi katoličanje se tukaj v Cikagi nimamo kaj pritoževali. Dobrih duhovnov imamo; tudi lepih cerkev ne bomo pogrešali. Opomniti pa moram, da tisoče katoličanov je tako raztresenih po deželi, kakor pšenične zerna med terujem. V enem letu bi se dalo tisoče srenj napraviti, ko bi ne manjkalo duhovnov. Cede so tukaj, pa kaj, da brez pastirjev! O da bi dobri pastirji pri vas lo sprcvidili in prevdarili, koliko dobrega bi premogli tukaj storiti ... Kako marsiktero dušo bi še zamogli rešiti, in kako marsiktero zgubljeno ovčico k njeni čedi še nazaj pripeljati. Pač marsikteri duhovni iz Avstrijauskega bi dobro storili, ako bi druge nasledvali v ta nograd Gospodov, kjer mora takorekoč vsak duhoven ob nedeljah po dvakrat maševati. Tudi se mi milo dela za toliko mojih lačnih in vse pomankanje terpečih rojakov, zlasti na Do-lenskem; tukaj pa so naj bogatejši iu naj lepši ukrajine brez prebivavccv, kjer bi milijone in milijone ljudi imelo prostor. Moram pa precej pristaviti, da tudi tukaj jc treba veliko poterpljenja, in močno se goljufa, kdor meni. da ma bodo precej pečene golobice letele v usta, samo da na amerikansko zemljo stopi. — Cerkveno življenje tukaj že nekaj let prečuduo napredva, zlasti odkar imajo u o. redem-toristi srenjo sv. Mihaela, ki je naj veči nemška srenja v Cikagi iu obeta v kratkem imeti naj lepši cerkev. Tudi na šolskih otrocih se vidi, da so pod temi dobrimi očeti redovniki, in za to se je srenji zahvaliti zlasti čast. o. J. Kcš-u. Tukaj je tudi škof angleškega jezika, 2 katoliški sirotišnici. V Cikagi so še ludi konjske železnice na vse strani, ki se rabijo celo pri pokopih, ker izpeljane so v kraje, kjer je več očitnih pokopališ. Kaj je to, da ne berem nikoli nič o Cernomlju v vašem dragem listu. Se mar nič ne zgodi, ali nihče ue na-zuanuje? (Naj Cernomeljci govore! Vr.) Iz št. Vincencija (Kome). Ker imam ravno nekoliko času in ne veliko tehtnih novic, Vam hočem zapisati nektere čcrtice iz misijonskega življenja, da boste vidili, na kaj mora misijonar tu vse pripravljen biti, kaj ga vse zna zadeti. Imamo zilaj za prefekta prav prijaznega duhovna, ki je bil več let v misijonu ; ž njim se večkrat v prostih urah pogovarjam o raznih rečeh. Pripovedoval mi je mnogo dogodb iz svojega življenja; naj Vam le nektere naznanim. Razun tega pravijo enkrat, da se tako rekoč ljudje včasi z duhovnom norčujejo in ga po 40, 50, celo sto milj daleč v hudi zimi kličejo k bolniku, ki še nikoli bolan ni bil, da v sobo stopivši ugleda terdno žensko pri peči sedeti, ali krepkega možaka pri peči moško tobak puhati, ter vpraša po bolniku iu zve, da jc ravno ona ali ou, ki želi samo zopet enkrat z duhovnom govoriti, ali od njega blagoslov dobili; razuu tega, da jih mora v spovcdnici včasi toliko zarobljenih slišati, se namerijo še druge hujši komedije.— Neki dan, pravijo, jezdim po samotui dolini, kar mc na-padeta dva krepka možaka: eden sc nekoliko opotavlja, drugi mc pa kar za nogo s konja vleče; konj to čuti, poskoči kar se da in mc srečno odnese. Ko eden tistih domu pride, se pri materi baha, kako jc malega katol. duhovna naklestil. Mati. ki sc za to tudi ni veliko zmenila, pravi: Ali te ui sram? taki korenjak, pa svojo jez» nad tako majhnim, slabim, starim možičkom stresaš, pu se še bahas s tem! Popoldne ravno tistega dne gre ta hudobnež po neki ledeni puti, mu spodleti, pade iu si nogo zlomi, kakor jc hotel popred ubogega misijonarja za nogo s konja potegniti. To je njegove mater in več druzih iz liste družine tako presuuilo, da so v kratkem potem k katoliški veri pristopili. Take so pota Gospodove. — Enkrat sem v nekem kraji katol. dečka na protestanškem pokopališu pokopal, ker ni bilo uc blizo nedaleč od tam kat. pokopališa. Veliko ljudi jc bilo zbranih in zdelo se mi je pripravno, ncko!iko popridogovati. Tako je tu sploh v navadi; gosp. Vcuinger piidigovajo velikokrat zunaj, kjer je ravno primemo in se zamore kaj sadii pričakovati. Segel sem pa malo pregloboko v protestanške krive mnenja v verskih zadevah, iu glej! na enkrat začno možaki iz pl"»u kole ro-vati in kadrne pridero. Pobili bi me bili. ako bi nc bil neki bolj pameten mož k njim stopil in jih krepko zavcrnil, „Sram vas bodi! Na revnega starčka, ki si upa po svoji dolžnosti celo med sovražniki svoj glas povzdigniti. hočete vdariti kakor nad tolovaja s kolon'; on je časti vreden, ne zaničevanja". Tako je govoril mož, ki je bil sam z dušo in s telesom protestant. — Enkrat sem jezdil po neki poti, kjer sc mora nekaj cestnine od konja plačati. Ko hočem naprej, me cestninar ustavi, ter reče: „Who are you, are you a preachcr? = kdo si, ali si pridigar?" odgovorim: „No sir, I am a priest — ne gospod, jaz sem duhoven. Pusti me dalje, ker duhovni so vsi od tega nprosteni . pa me koj zopet nazaj pokliče in reče: „What differcncc therc is betvvecn a preachcr and a priest. m Kakšen razloček je med pridigarjem (kakor jih namreč tu mislijo. — samo protest, pastorje) in duhovnom? Jaz postopim nazaj in pravim: ,,Misli si v eni roki dober veljaven bankovec, v drugi pa ponarejenega; pervi je od prave glave — vlade, drugi pa od goljufncga ponarcjavca. (ilej ravno taki razloček je med ,.prcacher" in ..priest"; duhovni so pravi namestniki Kristusovi, vaši pridigarji so pa — —". Ko to izgovorim, uni nekoliko pomisli, me na kavo v svojo sobo povabi, več reči o katoliški veri vpraša, in ko drugič nazaj pridem, je bil že katoličan. — Neki dan sem bil v protestanški hiši, pogovarjuje sc z gospodarjem, kar zaslišimo zunaj pijance rogoviliti in vpiti; ravno tudi v sobo stopi precej pijan protestant, in spoznavši me pravi norče-vaje: ,,(»lej skozi okno, glej tam jc več katoličanov pijanih, pojdi, da jim grehe odpustiš, tam imaš dela dovelj.4* Jaz ga ptijaztio pogledam in mu resno rečem tehtne besede: ,,Prijatel, kdo pa bo tebi grehe odpustil?" To ga je tako zbodlo, da ni mogel celo noč spati; drugi dau pride k meni in pravi: ..Častiti gospod! jezen sem bil na vas, ker ste mojega brata k katoliški veri spreobernili; zdaj bi pa jaz sam rad postal katoličan, spoznal sem svoje zmote." Podučil sem ga nekoliko v verskih resnicah; prav skesano se jc spovedal in bil je potem prav goreč katoličan. Toliko tedaj iz misijonskih dogodb našega prefekta. —(koncc nasl.) Jtiaj je hej norega po širokem svetu? Razne novice. Neka gospa iz llusovskcga pride nedavno pred sv. Očeta v Rim u in ponudi ji tu v dar par z zlatom vezenih posebno lepili čevljev. Prosi pa sv. Očela prav priserčno, naj ji za to darujejo svoje čevlje, ki jih ravno nosijo: hraniti jih hoče, kakor poseben zaklad. Do-brotljivi Pij poslednjič dovoli. V čevljih, ki jih je pobožna gospa darovala, pa so našli zvezčič inenjic za 30,000 šku-dov (rimskih terdnjakov) kakor Petrov denar, ali dar za sv. Očeta (Kat. Ad. III. v Cikagi.) — V gimnazii oo. pia-ristov na Dunaju je bilo izmed 83T> učencev ( 41 Slovanov vmes); po veri 791 katoličanov, 5 n. z. grekov, 4 cvang. in 3.') judov. To kaže, da mnihi pri praktičnih judih niso v tako slabem slovezu, kakor pri judovskih časnikih. Zanimivo bi bilo vetliti, če je zavoljo kake dvajsetice Slovanov viues tudi program ucmško-slovanski? — V Vestfalii pri llagcnu jc undan lOBletin kmet sam žel svojo rež, njegova 75letna hči je pa snope za njim vezala. (V. Fr.) — Dr. A. Kadlinskv. vrednik Cvrilla a Method-a, je podaril sv. Očetu Piju IX. po papeškem poročniku na Dunaju en iztis svojega dela „Theologia Pastoralis44 v 3 zvez. (v Pcšti 1850). Sv. Oče so ga zato razveselili s pohvalnim pismom, rimska akademija arkadov pa ga je v znak njegovih zaslug za cerkveno slovstvo prištela med svoje ude, in sv. Oče so ga na spričevanje spiškega škofa Zabojskcga imenovali ,,pronotara apostoljskega.44 (Cyr. a Meth.) — Ogerski pervostoluik in vikši škof Scitovski so darovali 200.000 gold. za zaklado in ohranitev višje gimnazije v Ternovi. — „Kaj pričakujejo katoličanje od novega ministerstva?" se vpraša; boljši pa bilo vprašati: „Kaj žele katoličanje od novega ministerstva?" Žele pa, naj bi bili ministri sami pravi djanski katoličani, drugo dobro bi vse za tem na-"ledvalo. - V tridenski škofii bo sveto leto mesca listopada za mesto Trident, za druge škofije pa so mesci vinotok, li-topad in gruden duhovnim pastirjem na voljo dani. — Francoske in nemške ceste med Dunajem, llavrom iu št. Nazerorn so znižale ceno za izseljenec v Ameriko in Mehiko na polu z Dunaja skoz Kehl in Forbach do llavra. dalje z Dunaja skoz Kehl ali Forbach do št. Nazer-a. Dcr-žavna železnica se jim je pridružila iu dovoljuje izselcem in njih robi 50 odstotkev odbitka. Za otroke do 3 let se nič ne plačuje. Dva otroka pod 12 leti plačata za en« ga odrašenega. Vsak odrašeni sme brez plače seboj vzeti 200 Iiber robe, otroci pa po 100 Iiber. (Iludiv.) - Študentje po opravljenem 8. gim. razredu, kteri bi želeli uriti se bogoslovja v Ameriki v mestu Dub:«(ue, deržavi .lova. d ; ijo od ondotnega škofu Huke denar za pot. Oglase sprejema g. Jan. Urban , rne-ar v l/tomerifah (l.citmei itz), ki je 'rut fajmoštra v Spilleville-i, deržave Jova. (Iludivoj.) - V Jakiuu je kolera prav huda. 0. t. m. jih je umerlo (».'t: v Bolonji, Milanu. Turinti itd. st. str.| ler tje prikazuje. — ..Iludivoj" piše: ..K:iko naši rojaki v svoji novi domovini za velikim morjem (v Ameriki) dobivajo priznanje kakor narod samostojni in ravimpraven z v.»ni diugimi. tega imamo zopet nov dokaz. Iz Kacina, me-ta v vi>konsi»*ki deržavi. je došla .,N;ir. Listom" knjižica ..Vv'ročni zpt kll.i Ji rti in petin. Pogovorček. Miško in A n ž c. Miško. I.judjc tožijo, da poslednje leta jc svoboda tiska terpela veliko sušo. A ii že. Mogoče; vender pa je svoboda ali nesvoboda ravno te leta nanesla toliko blata, da ga Donova v petdesetih letih uc izpere. V Parizu je bil undan Krnil pl. Girardin v čast Abd-cl-Kadei-u naplavil slovesno pogoslovanje. Kar med krtin-Ijanji iii vstane slavni tmir.se priklone pluti Meki iu opravi v ei ti no molitev . kakor mu vera zapoveduje. Ni sc mogel zderžali eden go-tov, ter reče: ..Kaj si neki misli emir o naši nemaiuosti do naše vere, ko je tako oster v svojih verskih opravilih?" Pri mizi v>e premolknc, general Dau-mas pa zdajci rtzno reče: ,,Arabljani Boga nc lotijo od družbe!" Potem se je pričelo drugo govorjenje. — Pristavili bi smeli k temu, da tudi Slovenci ne ločijo Boga od drušinc, razun tistih, kteri so sc potujčili. (Profesor Melcer.) Ker so se časniki tako lotili g. profesorja Melcerja, uaj povemo še mi ktero zastran njega, kakor nam je znano. — Da je Mcicer dobro iznajden v zgodovini in tudi primerno uči, so nam taki povedali, na ktere se varno zanesemo. — Njegovo načelo je: „Ne treti mladinein da se tega tudi derži, je znano. Kakor je sploh blazega serca, tako ima tudi do svete vere spoštovanje. Zgodovino obravnava v edinosti z veroznanstvom: nikoli ne z besedo in nc z djanjem in po nobeni poti ne podira tega, kar uči učitelj verozuanstva. V zgodovini nove zaveze povsod nahaja Kristusa in odrešenje, to je sam rekel. — O slovenstvu in slovenskih prizadevanjih in njegovih veljakih govori vselej spoštljivo. — llinavšiua. potuha, pikanjc bližnjega so njemu neznane reči. — Mladost ga ljubi in jc do njega zaupljiva bolj kot do muisiktcrcga učenika, pa tudi njegove šolske tvarine nc zanemarja itd. — Pri taki lastnii bi se morebiti dale tudi kake nepopoluamosti pregledati ali nekoliko tnečje soditi , dokler ga ni pod solncem, kteri bi brez njih bil; šc toliko ložej pa tistim, ki so bili kdaj njegovi učenci in so zavoljo Boga iu IV zapovedi, pa tudi po natorni postavi dolžni spoštovanje svojim učenikom. Nismo poznali hitro tako blazega značaja, kakor je bil ranjki misijonar Lor. I.avtižar, iu on je šc iz Amerike pisal, koliko ljubezen ima do svojih nekdanjih učenikov. G. Sulte, uršulinski vodnik v F.rfurtu. jc SchafTer-ja, profesorja lizike in matematike v Jeni, tako splačal in utnil, kakor sc spodobi ljudem, ki hudobne basni in izmiš-larije trosijo zoper katoliško Ccikev. Profesor Safier je namreč v nekem govoru mesca sušca žvckal. da nekake vbukujene zerkala(!) so katol. duhovnom v lo služile, da bi se v spovednici izrečene besede tudi zunaj slišale, ter bi sc iic moglo reči, tla je spovednik spovedim skrivnost prelomil. (!!) Sulte mu je na to odgovoril: To teiditev naznanilu za laž iu iziuišljenost, da nc rečem hujšega. G. govornik pa je dolžan povedati vire, od kod ima to terdi-tev, ako mu jc kaj za njega dobro ime. Ni nam žc toliko mar, ako kak govornik v enacih govoiih svoj rod otl opic izpeljuje. To piav za prav so deržiiiske reči, v ktere naj se nc meša vnanjec, šc nar manj, kir, ako imenovani govornik sorodovinstvo nase obrača, nc vemo, zakaj bi temu ugovarjali. Tudi, kadar se pretresajo katoliške zadeve iz srednjega veka, se ne menimo za kake ncomikanosti, ker vemo, da nckteii učeni možje v nckacih rečeh ravno toliko umejo, kolikor zajec na boben. Ako pa profesor otl drugod sem pride in (kakor se je tukaj zgodilo) priložnost iz tertc izvije, da nas katoličane z babjimi kvantami (Krzahlcn von MiitKhbauseiistheu GeschichtcuJ pika, se prcdeizncm 'negovanemu gospodu očitno reči, da se jc neumno in nc-obrisano obnesel. (\V. Rl. v fikagi.) „Blahovčst*' v Pragi piše: „Tc dni je bila po raznih hišah praških ulic nabita množica poklicev v prid velikega narodnega kazal iša. Žalujemo, da ta poklic občutljivo žali vsacega zavedenega kristjana. Končuje se namreč z besedami sv. pisma, ki rnem njih svetejših nimamo, z besedami. s kterimi katoličan trikrat na dan Boga moli, z besedami, ktere so podstava naše vere in našega zveličanja, z besedami nam preljubimi iu svetimi: ,.Bescda jc meso postala!" Te besede so brez potrebe iu hudo nemarno rabljene v tem pomenu, tla bi se zidalo kazališe. Milvamo, da sc jc to zgodilo — v Cehih in v Pragi" itd. — Pisavci sploh radi pozabijo zapovedi: ,.Nc imenuj po nemarnem Božjega imena!'* S svetostmi naj se svetli ravna. — MMobrotni ftarari. Za afrik. mis.: G. Jan. Dolinšek 2 gl. 20 kr. Za mis. g. Pirca: G. A. K-r 20 kr. Za odkup, sužujih otrok. Dobrotnica 1 gl.