Soptelou Kmetijske in rokodelske novice. Na svitlobo dane od c. k. kmetijske družbe. Tečaj III. V srédo 22. Kozoperska. 1845. List 43. jekaj gori se ozrimo, Kjer svetov nezmer' oko: Jarma žulje preterpimo Tam verige se razspo! Tam kraljuje Oče mili, Vidi, šteje nam solze; Z njim se bomo veselili, Ker nam poka tu serce. M. Kastelic. Korist divjiga kostanja. (Konec.) Iz teh skušinj se vidi, de vagan kostanje- viga drobú za kermo naši živini ravno toliko zda, kakor vagan ovseniga, in kdor to premisli, se mora čuditi, de kmetovavci divjiga kostanja bolj ne obrajtajo, de ga ne porabijo, kakor bi bilo pràv, ampak de ga pusté večidel sogniti, ali pa de ga otrokam za igračo dajo. *) Kakó pridno bi kme- tovavci oves pobirali, ko bi ga tù in tam raztre- seniga našli! za divji kostanj pa se nič ne zmeni- jo, de bi ga nabirali in živini dajali, kteri tolikrat klaje primanjkuje! Od kod neki to izhaja? Gotovo od nikjer drugod, kakor od njih zanikernosti, kér niso navajeni kostanja nabirati in z njim svoje živine pozimi rediti! Potrebe časa vseskozi upije- jo: naprej, naprej! in gorje tistimu, ki današnji čas tega glasú ne obrajta. Ali ne dajajo naši kmetje dan današnji detelje in koruna svoji živini, akoravno se kaj taciga pred 60 letmi pokladalo ni? Zakaj bi ne pričeli tudi pri nas umni gospodarji svoje živine, posebno jeseni in pozimi s kostanjem re- diti, kjer ga imajo dovelj, ravno takó, kakor so bili v poprejšnih časih in sicer z velikim pridam deteljo in korun pokladati jeli? Po mnogoverstnih *) Koliko divjiga kostanja pride po tem takim na Ljubljan- skim sprehajališu (Lattermanns-Alee) po nemarnosti v nič!! skušnjah je gotova resnica, de kostanj nič taciga v sebi nima, kar bi vtegnilo živini škodvati, am- pak de njegova moka ni dosti manj tečna od druge žitne moke; gotovo pa je bolj tečna, kakor ovsena. Ravno takó resnično je tudi, de se vsa živina sploh na grenkobo kostanjeve moke sčasama navadi, če se takó ravna, kakor smo zgorej rekli; kostanjeva grenkoba živini nikakor ne škodje, ampak želodec spodbada, de še živina rajši jé, in ji je dober po- moček zoper razne bolezni, ki od vlažne in mo- čirne kerme izvirajo, posebno pa pri ovcah. Divji kostanj je pa tudi za druge rečí pràv koristno drevó. Ozrimo se nanj, kader cvete, in vidili bomo na njem cele roje pridnih čbelic bren- čati, ki si neutrudljive medú in voska nabirajo; pa ne samo v cvetju, ampak tudi precej spomladi, kader kostanj jame berst poganjati, se po njegovim berstji rade pasejo, in toliko raji, kér takrat še nikjer paše ne najdejo. Divji kostanj raste veliko hitrejši od marsi- kterih druzih gojzdnih dreves, kar je velik dobi- ček posebno za tiste kraje, kjer je malo derv; tudi je njegov les ravno takó dober, kakor brezov. Kostanjev pepel da dvakrat toliko lugaste solí (potaše), kakor bukovi; in še veliko več, kot v lesu, je je pa v zelenih lupinah, v kterih kostanj tičí. Severni Amerikanci čislajo za strojbo kosta- njevo skorjo bolj, kakor dobovo; mize, omare, skri- nje i. t. d. iz kostanjeviga lesú so čedne hišne orodja in pràv dolgo terpé, zató, kér niso čer- vojednji podveržene. Iz 80 funtov kostanja se da 22 funtov dobre inkaše (štirke) narediti. Če se na zelene kostanjeve lušine vode vlije, in v nji nekoliko zelene galice (zeleniga ſitrijola, Eisenvi- triol) raztopí, se černa farba naredí, s ktero se da volna, svila in platno farbati. Kader je kostanjevo drevó pri nar bolji moči, da na leto okoli 10 do 15 vaganov kostanja: sko- rej vsako leto obilno rodí. Če se kostanj za kermo živini poklada, so imenovani 10 ali 15 vagani to- liko vredni, ko 10 do 15 vaganov ovsa, ki se iz Zaterti. (Iz krajnske Čbelice). 180 eniga vagana posetve javalne na vsaki njivi pride- lati da; na polji, kamor se vagan ovsa poseje, pa ima več kakor 16 nar večih kostanjevih dreves prostora dovelj, ktere na leto 160 do 240 vaga- nov kostanja rodé. Ni potreba, de bi se kostanj na posebni svet sadil, on raste, kamor se vtakne, zraven cest, po- tov, po suhih pašnikih, okoli vasí, cerkev, poko- pališ i. t. d. Kostanj je veliko in prav košato drevó, ki prijetno senco daje, pod ktero se popotniki in delavci po dokončanim deli odahniti in ohladiti mo- rejo; tudi tisti, ki imajo deleč v cerkev hoditi, se bodo radi pod njim, posebno pri hudi vročini, sha- jali in sv. maše in večernic pričakovali. Kosta- njeve drevesa razun tega tudi tiste kraje, koder rastejo, lepšajo, zrak poboljšajo, in so o nesreči oonja za bližne poslopja gotova bramba. Kdo ne zahaja rad iz Ljubljane v pomladnim in poletním času v Latermanovo sprehajališe, kjer lepe verste košatih kostanjev stojé? Naj bo gospod ali kmet, bogat ali ubog, vsak rad v blažni senci šetuje in vesel čisti zrak diha; kdo se tukaj ne razveseluje miliga petja mnogoverstnih ptičkov, ki se tukej zbirajo potem, ko so na tavžente in tav- žente škodljivih gosenc in druzih merčesov, kteri so našim vertam in sadnim drevesam hudi sovraž- niki, potrebili in pokončali! — Divji kostanj raste sicer nar hitreji v dobri zemlji, pa se tudi slabši zemlje ne vstraši, če le njegove korenine preveč suhote ne terpé; preveč suhe visočine mu pa ne teknejo. Kdor si hoče div- jiga kostanja zarediti, naj si nabere v jeseni zreliga kostanja in naj ga posadi v prekopano zemljo boljši sorte (v zasadíše mladih drevesc). in sicer dober čevelj zerno od zerna. V drugim letu se drevesčiku vsi odrastiki porežejo, de bolj čversto kviško raste, ravno takó, tode vunder ne- malo manj, se porezujejo odrastiki tudi v tretjim letu; v 4. ali 5. letu bodo že po sežnji dolge in močán pale debele drevesca zrastle, ktere se mo- rajo v jeseni, kader že listje zgubé, ali pa zgodej spomladi iz drevesniga zasadiša izkopati, takó de se korenine zlo ne poškodvajo, in potem na svoj kraj v tri čevlje široke in poldrugi čevelj globoke jame posaditi, in, de bodo na ravno rastle, h ko- ličam rahlo privezati. De bi pa otroci ali pa odrašeni gumpci po vaseh kostanjevih dreves s klatenjem ne poškod- vali in zreliga sadú preveč ne pokvarili in razne- sli, bi bilo pràv, če bi se jim za vsak jerbas na- braniga zreliga kostanja kak krajcar plačila oblju- bil. Kdor bo to storil, bo vidil, de bo dobro opravil, kér je, kakor smo povedali, za živinsko pičo vsak vagan olušeniga kostanja ravno toliko vreden, ko vagan ovsa. Po časopisu c. k. Česke kmetijske družbe. Danecki. Nekaj od kmetijstva pri Kinezih. Kinezie, od kterih smo že večkrat kaj pove- dali, obdelujejo svoje polja in njive večidel s svo- jimi rokami: nimajo ga pri kmetijstvi skorej dru- ziga oródja, kakor matike in lopate. Le pràv po red- kama se v Kini drevó (plug) narajma, in če ga kje imajo, se ondi, kakor pri nas konji in vôli, domača družína vanj vprega. Tega težkiga dela se morajo večidel ženske poprijeti, zató, kér so ženske v tí deželi od možkih le malo obrajtane. Krav, volov in mezgov je po Kinežkim prav malo, in če se ravno kje kak rép narajma, je takó reven, de komaj kosti nosi. — Nimajo je ne paše, ne pašnikov; slab plevél, ki ga po njivah, zraven kolovozov in druzih potov po malim priraste, je vsa piča imenovane živine. V Kini je vsak kosčik zemlje z zernjem, nar več z laškim pšenam (raj- žam) obsejan. Kér Kinezje živine ne redé, jim tudi gnojá vseskozi primanjkuje, in napraviti si ga kaj, si neizrečeno veliko prizadevajo; ravno zató se tudi povsod starčikov in otrok z jerbasi, cajnami in pletenicami okrog hoditi vidi, v ktere razno trohlji- no, blato in veliko druzih rečí nevtrudama za gnoj nabirajo. Brivci brijejo in lasje strižejo dostikrat samó zató, de jim obriti in ostriženi lasje ostanejo, ktere skerbno naberajo, hranujejo in kmetovavcam za do- ber gnoj prodajajo, kteriga bolj čislajo, kakor gnoj od rogov, parkljev in kopit mnoge živine. De si pa kinéžki brivci lahko veliko lás napravijo, že iz tega lahko previdimo, kér si Kinezje celo gla- vo, razun eniga veršička verh temena, obriti dajo. Po tem takim Kinežke glave njive in polja gnojé. Poglavitni živež kmetovavcov v Kini so race in svinjsko mesó. Race in svinje Kinezje narveč obrajtajo; zató, kér mislijo, de te živali zemlji nikakor ne škodjejo, ktera je po njih mislih samo za človeški prid vstvarjena, ne pa za druge živali, ktere zeliša jedó, in po tem takim zemeljske rast- ljine poškodvajo, kakor: ovce, krave in konji, kterih se nikjer ne vidi, razun po goratih krajih, kjer se kmetijstvo takó ne sponaša, kakor na ravnim polji. Kinezje imajo poljodelstvo v neizrečeni časti. Vsako leto obhajajo 24. dan druziga mesca velik praznik, pri kterim je tudi njih cesar s posébno radostjo pričijoč. Kakor je kinežki cesar za poljo- delstvo vès vnet; ravno takó ima tudi cesarica z murvami in sviloprejkami, ktere deželi neizre- čeno veliko koristi snujejo, nar veči veselje. Ta praznik se praznuje v devetim mescu. Slovenske besede. (Nadalje.) R. Kakó bodem druge slavijanske Novine in bukve bral, kér raznih narečij ne razumem? J. Kdor zvunaj slovenščine nobenega dru- gega slavjanskega narečja ne zna, bode dosti neznanega našel, ako slavjanske bukve iz kakega daljnega kraja v pest prime. To je že taka: kar se človek ni učil, pa ne zna; kar ne zna, se pa lehko naučí, ako samo hoče. Ni gerdó, pravijo pri Zilji, ako kdo kaj ne zna; pa gerdó je, ako se učiti noče. — Pràv imajo! — Kdor se hoče med izobražene Slavjane šteti, mora še kako drugo slavjansko narečje razumeti. Tudi ni to nič težkega. Mi imamo štiri narečja; drugi narodi jih imajo veliko več; brez narečij pa ni ga živega jezika. ako je le količkaj razprostranjen. Ako jedno na- rečje dobro znaš, si si odperl vrata k vsim dru- gim. Kupi si pred vsim malo, pa jederno slovnico (gramatiko) Babukičevo, in beri tri ali štiri liste, postavim od Zagrebskih Novin in odDanice z jednim, ki tisto narečje že bolj zna, in razumel bodeš, kakor bi bil sred tistih krajev domá. Brez truda, ni kruha. R. Da bi le bukve in novine takó drage ne bile: kakó bi se le naredilo, da bi boljši kup prišle? J. Senosek mora imeti kôso, sekač sekiro. terica terlico: kdor se hoče izobraziti, mora imeti bukve. Koliko krajcarjev se zažene za prazne re- čí, — koliko za bukve in novine v ptujih jezikih 181 in to pogosto za škodljive, ki se samo zavoljo vere prepirajo. Če le kak nevernik čihne, že se cele bukve napišejo in berejo skoro zvestejši, kakor, (Bog mi odpusti moje grehe!) samo sv. pismo. Ali je to prav? Če mnogo od neverskih stvarí bereš, se sv. vera ne uterdi; s prepiranjem, kakoršno se pogosto v njih znajde, se tudi keršanska ljubezen ne pomnoži. — Tudi lehko trije ali štirje prijatli vkupej berejo: je še prijetnejši in se lehko prija- telsko pogovarjajo od tega, kar so brali. Trem ali štirim vkupej pride dober kup, kar bi bilo za jednega samega predrago. Kwety (česki list) skoro v vsakim listu povéjo, da se je spet kje kaka čitavnica vstanovila. Na Českim imajo blizo v vsakim malo večim kraju take čitavnice, to je, kar se po nemško pravi: Leseverein. — Domorodcu se ne sme stožiti, da se za domovino tudi malo potrudi in nji v prid, sebi pa v čast kak kraj- carček ali goldinarček daruje. R. Kaj bi pa izobraženi domorodci za prosto ljudstvo mogli dobrega storiti? J. Naj potrebnejši je, izobraziti jih, to je: jih podučiti v opravilih in delih njihovih; namreč: ka- kó naj pametno za svojo družino in hišo skerbé, da bode pràv: kakó naj polja, vinograde in senožeti obdelujejo, da jim več nese; kakó naj živino redé, da jim več dobička dá, kakó naj sadje sadé, da jim več verže; kakó naj v vsim gospodarji pametno gospodarijo in gospodinje raz- umno gospodinijo, da več perdelajo in več pri- hranijo. Tu se da mnogo podučevati in mnogo dobrega svetovati. Bolj ko je kdo v svojih delih podučen, in bolj ko zna pridelk oberniti, več pri- dela in prihrani in takó premožnejši prihaja. Večko je premožnih gospodarjev, premožnejši je dežela. Neumnež, ki napak obrača, ostane sromak, sro- maka pa postavi kamor hočeš, ti ostane ubožec; mnogo ubožcev pa dela deželo ubožno. (Dalje sledi.) Dopisi iz raznih krajev. (Letašni pridelki v Šaleški dolini na Šta- jarskim.) Sterneno žito se je to léto v naši dolini prav slabo obneslo, nar slabši pšenica. Nasad, štirdeset pa- rov, ki v dobrih letih na mernik naverže, je v nekterih krajih clo polovino odnesel. Turšica in malovje pa se pràv lepo plemeni, tudi ajda, kjer je slana ni pozobala, ali veter osmodil, nam bo nekej žgancov dala. Od sadja so le poznejšiga plemena jablane tu in tam obrodile. Tudi vina bo manj in slabšiga, kakor pretečeno léto. Marsikteri nemaren kmet, če ravno vidi, de bó malo pridelal, in de ga čez léto pri žitu šipalo bo, pusti vun- der hlomastiti in žeti, kakor bi mu na slami, ne le na zerni ležeče bilo. Od ponočine žétve, pri kteri se več- krat tudi nespodobnosti godé, clo nič ne govorim. Ako bi sedajni ubogi tudi bili, kakor je blažna Rut nekdaj bila, naj bi se jim po izgledu Boca klasje v dar pušalo; ko pa ubozim — večidel lenuham — še za kruh ni mar, ampak le po boljših darovih in po denarjih roke stegu- jejo, naj kmetovavc vsaki klas, vsako zerno med ostanj- ke šteje, ki je nar svetejši učenik pobrati velil, de se ne spridijo. Naj tudi sleherni kmetovavec poskerbí, de pod vozam, kjer se žito nametava in kjer se zmetava, vselej plahto razgerne. Kjer se je to leto malo žita pridelalo, koruna pa zopet obilno bode, bi vtegnil kdo po oznanilu Zagreb- škiga mesečniga lista, ki so ga nam Novice v 9. listu pretečeniga tečaja razglasile, moko iz koruna delati. Opomnim tedaj, de sim po imenovanim poduku veliko **) Za poslane kerplje se zahvalimo. koruna si spridil. Moka je bila sicer lépa, pa kruh iz nje ni bil za vžitik, kér iz koruna duha in okusa hudi- čeviga olja ni bilo spraviti. Tudi z zimsko sétvijo koruna se več pečati ne mislim.*) Musy. (Somenj na Blokah.) Bloški somenj o sv. Mi- helu, ki je poslednje dva dni Kimovca, so nekdaj za- voljo živinske tergovine tudi ptujci, posebno Lahi zlo obiskovali. Desiravno ga drugi, pozneje vpeljani bližni somnji močno krušijo, se vunder sme med imenitniši na deželi navadnih somnjev steti. Kar se že iz tega vidi, de nikjer 14 volov in še več glav drobnice za somenj ne zakoljejo, kakor so jih tukej letas. Gostivnice so bile polne, in še na somnjiši so kerčmarji na 12 krajih ku- rili in jedila pripravljali. Živine je bilo skorej vsake baže in posebno lépih volov na prodaj, od kterih je 286 prodanih bilo; naj veči cena par volov je bila 180 gold. Lépi denar! Pa sta bila tudi vola, de je bilo kej! — Kónj je bilo 86 pro- danih in eden za 125 gold.; — prešičev je bilo 105 glav prodanih in nekoliko čez 200 glav drobnice. — Somenj se je letas prav dobro obnesel. Bilo je tudi vre- me prijetno in tihota zraka za ta kraj v somenjskih dnevih nenavadna. — Želeti bi bilo, de bi se skorej v kmetiških hišah naše domovine pridno jel česki ko- lovrat vertiti; in de bi kramarji tudi domače terdne pri- delke českiga kolovrata, in ne samó sleparsko blešečih, revnih, mačeradastih in ptujih cap po somnjih prodajali! Zakaj, deklica! domača obleka in pridne roké med lépe dekleta te vedno verste. p. **) (Iz Moravških dolin). Česki kolovrat smo bili v Moravčje pred dvema letama iz Ljubljane dobili, kte- riga je marsiktera maruška sukala, tode nobena se ga ni takó poprijala, de bi bila pri njem ostala. Res, le en govor je, de Čehi tanjši in terdnejši predejo, kakor krajnske predice, ali stara vkoreninjena navada nima novine rada, ako bi še takó dobra bila. Tudi cena českih kolovratov ni Moravčenam nikakor všeč. Tode Ferfralov Janez, samouk v Krašcah nam je eniga po českim na- risu iz terdniga lesá napravil, kteri se nam ravno takó obnaša ko česki; on je pripravljen krajnsko-česke ko- lovrate po 2 gold. delati, če bi jih pa veliko v delo dobil, bi jih morebiti še boljši kup delal. Le potrebniga poduka nam v predenji primanjkuje, de bi ličen čeh krajnsko koleštro popred odrinil. — Tudi 500 murvnih drevese smo bili pred ravno toliko časam v Ljubljani kupili, ktere smo skup posadili, de bodo veči za razsa- diti. Nekaj smo jih pa tudi med kmete razdelili, de so jih po svojih zemljiših posadili. Lani smo jim pa svilnih gosenc poskerbeli, jih učili kakó se redé in svila pri- deluje. Nar več se je bilo v farovži svilnih mešičkov pri- delalo, ktere so med kmete razdelili. — Jagned (topolk, populus alba) smo pa lanjsko leto v Ljubljani toliko nakupili, de smo ž njimi cesto po obedveh straneh, to je od Moravč do Zaloga nasadili; pràv lepó jih je viditi rasti, ravno takó, kakor poleg dunajske ceste proti Ljubljani gredé. Carsko kosilo smo tudi letas v spomin rojstva našiga presvitliga Cesarja Ferdinanda imeli, kteriga so vsi deželski in duhovski gospodje skupej zbrani obha- jali in pri krasni podobi presvitliga Cesarja „Carsko na Krajnskim“ enekrat čversto zapéli; pok možnar- *) Ali so ga pa tudi dovelj prali? Sicer se za oznanilo tacih skušinj lepo zahvalimo, ker po ti poti kmetijske resnice nar gotovši na dan pridejo. Vredništvo. IOD jev pa je vmes gromel, de je bilo kaj. Kader smo se zvečer vsak na svoj dom podali, smo v več kmetiških hišah slišali starše s svojimi otroci veselo peti: „Ferdinanda Bog ti vari i. t. d." Djali smo eden proti drugimu: „Ferdinand! če bi Ti to slišal, gotovo bi Te v serce veselilo". — Pervo svilo v Moravčjim so letas v Tuf- štajnski grajšini pridelali. Velik jerbas z 18 funti svilnih mešičkov napolnjen so kmetje gledat hodili. To prikazin vidši so z glavo majaje rekli: „iz tega ne bo nikdar nič, to je le gosposka igrača." Ko je pa iz ime- novanih 18 funtov mešičkov 52 lotov čiste svile v kitah iz Ljubljane nazaj prišlo s tem pristavkam, de je nit posebno tenjka, čista in močna, kar je tudi neki Talijan, ki je v Tufstajnu mešičke vidil, rekel, de so laškim svilnim mešičkam zavoljo posebne dobrote enaki, so se še le jeli kmetje temu delu čuditi, in djali so eden druzi- mu: „Kaj meniš boter! to bi pa vender vtegnilo kej koristniga biti." In semtertje se že glasijo, de bi se jim kaj murv podalo. Se nadjamo, de nam bo častita c. k. družba kmetijštva v Ljubljani,*) še to jesen kej murv- nih drevesc dobrotljivo podarila, de jih bomo pridnim in za židorejo vnetim kmetam delili, in jih kar bo moč v tem uku pokrepčali in razjasnili. Zdi se nam, de so Moravške doline za rejo židnih gosenc pràv dobre in prijetne. Priden kmet, kteri si le nekej murv zredí, zamore na tisti zemlji, ktera mu sicer celo leto kar krajcarja ne donese, precej židnih mešičkov pridelati, in če bo le 4 ali 5 funtov žlahtne žide pridelal, bo s to žido lahko davk od celiga zemljiša odrajtal. V 8 ali 9 tednih, **) zamorejo stari ljudje ali pa šipka mladost, ki ni za drugo delo, židne gosence brez vsiga truda in težave prerediti, če se le vsak dan kake ure ž njimi pečajo, in lepiga pridelka si napravijo, kteriga jim ne bo ne suša, ne moča, ne toča, ne slana vzela; pridelka od kteriga ni ne desetine, ne frankov, ne daca dajati; pridelka, kteri vam v malim času toliko obresti donesti zamore, de od nar večiga zemljiša davk brez vse teže iz židne reje odrajtati zamorete. Domorodci na noge, ta K. Rud. Hueber. ni bosa! Urno, kaj je noviga? (Kopitarjeva zapuščina slavijanskih knjig) obseže še veliko več bukev, kakor jih v Dunajskim ime- noslovu zapisanih stojí. Ljubljanska c. k. šolska knjigar- nica si je tedej z imenitno Kopitarjevo nabiro slavi- janski zaklad pridobila, kakoršniga razun Dunajskiga c. k. dvorniga bukviša morde nobena druga knjigarnica nima, in presvitli Cesar so milostljivo dovolili, de ima celi znesik (1400 goldinarjev) za Kopitarjeve bukve na enkrat poplačan biti, brez de bi navadni letni zalogi c. k. šolske knjigarnice zavoljo te- ga potroška kaj odšlò. Ranjki Kopitar je bil Krajne; torej je tudi nar bolj pràv, de njegova zapuščina Krajncam ostane. (Poslovljenje Krajnca). Kadet-feidvebel žlahtni Janez Röder, sin rajnciga žlaht. gospoda Karlna Röderja, c. k. višjiga oficirja v Ljubljani, je bil 24. dan Velkiserpana tega leta na Dunaji vpričo *) C. k. kmetijska družba v Ljubljani podeli z veseljem vsa- kterimu kmetu, ki s pisanim spričevanjem od gosp. fajmoštra svojo uboštvo dokazati zamore, nekoliko murvnih drevesie Vredništvo. brez plačila. Ne 8 ali 9, ampak k večimu 5 tednov potrebujejo svilne gosence, de se zapredejo, če se jim pridno streže, to je, če se pogosto prekladajo , de se gnoj pod njimi ne vname, zrak v izbi ne osmradi, in če se jim berž jesti daje, ko se vidi, de so poprejšno klajo snedle. Snaga in obilna klaja Vredništvo. ste pri tih živalih posebno potrebne rečí. glavnih in višjih oficirjev dveh Dunajskih regimentov in štirih kompanij pijonirjev, s častno zlato svetinjo okin- čan, ktero so mu presvitli Cesar zató podelili, kér je pri letašnji strašni povodnji v Pragi z nevarnostjo svo- jiga lastniga življenja 7 ljudí potopljenju otel. (Tat v vodi zgorí). Ni zdavnej kar je fant pri 14. letih v sredi Sejne, poglavitne reke na Francozkim blizo Pariza, živ zgorel. Ta nesreča se je takóle pri- petila: imenovani ſantič je neke kose živiga apna ukradel. Ukradeno blagó prikriti, ga urno pod svojo obleko stisne. Ne deleč od ondod, kjer je apno ukradel, je eniga svo- jih znancov srečal, kteri je več konj na vodo gnal, ter ga poprosi, de bi mu eniga na vodo jahati pustil, kar mu njegov prijatel precej dovoli. In komaj je fantè v sredo vode zabredel, se jame konj, na kterim je sedel, spenjati, takó, de je fantič iz njega ovehnel in v vodo padel. Apno je kmalo pod njegovo zapeto obleko pokati in vreti začelo; on pa plavaje iz vsiga gerla ljudí na pomoč kliče in na vso moč vpije, de gorí. Njegovo vpitje je pa več smeha, kot milovanja pri gledavcih, ki so sem- tertje ob bregu stali, obudilo, zató kér so mislili, de le burke vganja in de v vodi še nobeden gorel ni. Nobe- den mu tedej ni na pomoč prišel. Kér je pa fantič pràv dobro plavati znal, se je nekaj časa nad vodo deržal, tode kmalo se je potopil. Goreče apno je njegov trebuh takó razjelo, de so mu čeva vùn stopile in po vodi pla- vati jele. To vidši, so mu gledavci, ki so ob bregu zi- jale prodajali, naglo na pomoč hiteli, tode prepozno — fantič je kmalo po tem v nar hujih bolečinah umerl. Božja kazen! ☞ Oznanilo. Kiseveter, mojster českiga predenja, je mogel zdej jenjati, po deželi hoditi in česko predenje učiti, zató kér so ga gosp. Benj. Pihler v predijsko učilnico na Česko poslali. V ti učilnici, ki so jo žlahtni gosp. Ludvik Karl Nadherni na svojim gradu Adersbah napravili, učí nemški mojster iz Vestfalna, ne samó pràv tanjko in terdno prejo presti, ampak tudi predi- vo za predenje umetno pripravljati, in kar je nar perva reč, lan v vodi goditi, po kterim godenji se nar lepši predivo pridobi in veliko boljši od tistiga, ki ga po senožetih i. t. d. pogrinjajo in na zraku godíjo. Ta nova učilnica že krog in krog sloví, takó de ljudje iz daljnih krajev tje hodijo, umetniga ravnanja s predivam naučiti se. Nevtrudljivi gosp. Pihler, ki se za boljši izdelovanje domačiga platna veliko prizadevajo in za poboljšanje tega rokodelstva veliko hvalo zaslužijo, so na svoje potroške Kisevetra v česko učilnico poslali, de se bo tam noviga rokodelstva izučil in potem zamo- gel Krajnce učiti. V dveh ali treh mescih bo Kiseve- ter zopet nazaj prišel, in zdej opušeniga podučenja se zopet poprijel, in ga še z novimi poduki množil. V Ljubljani V Krajnju Žitni kup. 18. Kozoper- ska. gold. kr. 13. Kozoper ska. gold. kr. mernik Pšenice domače .... banaške... » Turšice..... 1 » Soršice ... .... .. 1 » Reži .......... » Ječmena ... . . . . . . Prosa .... 40 45 12 16 10 3 57 41 45 1 55 1 2 1 Ajde .. . . . . . . Ovsa - 44 Vrednik Dr. Janez Bleiweis. — Natiskar in založnik Jožef Blaznik v Ljubljani.