Pel let Dobe Jasna Dominko - Baloh I^ed petimi leti smo v naäem mestu v skromnih pogojih začeli z izvajanjem izobraževalnih programov za odrasle in otroke. Imeli smo vizijo, ideje, veliko znanja in volje ter sodelavce, ki so z nami oraU ledino prvega zasebnega zavoda. V prvem letu delovanja je bila naSa dejavnost predvsem jezikovno izobraževanje, ki je §e danes eno izmed najpomembnejših podro£jj, pridružujejo pa se mu programi za učinkovito delo in učenje ter založništvo. Že od vsega začetka smo se zavedali, da brez razvoja in novosti ni uspeha, zato vsako leto dodajamo v ogrlico naših uspehov drobne bisere. Obseg poslovanja seje v zadnjih letih potrojil: imamo osem redno zaposlenih delavcev in več kot 200 rednih zunanjih sodelavcev. Za naše mesto je pogosto značilna črnogledost, v ljudeh je občutek brezperspektivnosti. Na nekaterih področjih je resnično hudo; prvo zdravilo, ki nam je nujno potrebno, je, da odpremo oči in se zavedamo možnosti, ki obstajajo. Zagotovo je to razvoj človeškega potenciala. Na področju izobraževanja se v Mariboru ne moremo posebej pohvaliti, saj kar 50% prebivalcev z izobrazbo ne seže prek osnovne šole, nizko je tudi število prebivalcev s srednjo šolo. Če primerjamo Maribor z drugimi področji v Sloveniji, lahko rečemo, da je to naša Šibkost, ob sicer razvitem Šolskem sistemu in lastni univerzi. Premalo je razvito tudi vseživljenjsko izobraževanje na različnih nivojih. V vsestranskem razvoju človeškega potenciala smo v Dobi videE možnost lastnega razvoja in razvoja mesta, veijeli smo v to, delali in uspeli. Z raznovrstoo ponudbo smo v zadnjih petih letih povečevali tudi potrebe po izobraževanju, širili smo znanje za otroke in odrasle. Kot številčno majhen narod sredi Evrope imamo Slovenci izjemne možnosti za pretok dobrih idej, oblik in uspešnih rešitev. Nujna je velika dovzetnost za ideje, pogoj za to pa je aktivno znanje jezikov sosednjih in drugih narodov. Staršem smo ponudili program, ki je namenjen najmlajšim za zgodnje učenje tujega jezika. V petih letih se je v ta propam vključilo 3,300 cicibanov. Ponosni smo, da smo se v Dobi pridružili tudi strokovnim iskanjem najustreznejšega modela zgodnjega učenja tujega jezika z raziskovalno nalogo, ki smo jo izvajali v dveh mariborskih vrtcih in jo zaključili v minulem šolskem letu. Za osnovnošolske otroke smo v petih letih ponudili jezikovne teč^e, v katerih so nadaljevali v vrtcih zastavljeno učenje. Vanje se je vključilo več kot 2.300 učencev. Povsem nov je program Plus, ki smo ga pripravili za nadarjene. Ti dosegajo pri nas izvrsme rezultate. Na področju jezikovnega izobraževanja smo naredili velik korak naprej; izboljšali smo ponudbo v smislu raznovrstnosti programa in kakovosti dela. Za to področje smo si pridobili verifikacijo Ministrstva za Šolstvo. Tujega jezika se je pri nas učilo več kot 4.400 odraslih. Ti se lahko v Dobi pripravljajo tudi za opravljanje mednarodnih izpitov. S tem smo se približali zahodnoevropskim standardom in jih prevzeli. Verificirani programi, stimulativno okolje, celostni učni pristop in skrbna izbrani predavatelji popeljejo udeležen- ce na pot samozavestnega komuniciranja v tujem jeziku. Izobraževanje se zaključi z izpitom za aktivno znanje. Beseda znanje po naSi oceni pomeni mnogo več kot faktograf-sko ali papimato knjižno znanje. Vsebuje tudi veliko stvari, ki so nujno potrebne za zadovoljivo človekovo življenje. Zato v Dobi razvijamo in ponujamo tudi programe za spoznavanje samega sebe, svojih posebnosti in prednosti, svojih hotenj in čustev. Le s takšnimi spoznanji lahko človek začne graditi hierarhijo svojih potreb, vrednot, aktivnosti in ciljev. Z izobraževanjem za brezposelne, ki ga izvajamo v sodelovanju z mariborskim zavodom za zaposlovanje, posebej razvijamo vsebine za tiste brezposelne, ki zaradi specifične osebne situacije težje najdejo zaposlitev. In teh je v našem mestu veliko. Zato veliko delamo na področju motivacije in samoaktualizacije, saj jim želimo odpreti možnosti aktivnega iskanja zaposlitve. Skupaj z nemško strokovnjakinjo smo razvili program Odkrivanja poklicnega cilja, ki se izvaja po Sloveniji. Pridobili smo licenco in v sodelovanju z ministrstvom za delo in republiškim zavodom za zaposlovanje izpeljati tudi izobraževanje moderatorjev. V sodelovanju z Andragoškim centrom Slovenije in Zavodom za zaposlovanje Maribor izvajamo program usposabljanja za življenjsko uspešnost. V preostalih progratnih, ki jih ponujamo, si tahko brezposelni širijo svoje poklicno znanje in s tem postajajo bolj konkurenčni na trgu delovne sile. V petih letih je bilo v te programe vključenih 2.8TO iskalcev zaposlitve. Tudi v Sloveniji se že zavedamo, kako nujno je razvijanje novih oblik zadovoljevanja medčloveških odnosov in iniciativnosti, ustvarjalnosti, samostojnosti. Za Maribor je to še posebej pomembno, tako da v Dobi organiziramo študijske krožke, v katerih udeleženci poleg znanja zadovoljujejo še potrebo po prijetnih družabnih stikUi, pripravljamo pa tudi dmge programe s področja učinkovitosti dela in učenja. V zadnjih letih lahko v knjigarnah najdemo pravo bogastvo novih knjižnih izdaj. Temu dodajamo knjige in priročnike, ki jih izdajamo v sodelovanju z nemško založbo Gabal. Odločamo se za tematiko, kako povečati osebno učinkovitost tako pri delu kot učenju. Doslej smo izdali žest knjig. Z vsemi temi programi želimo v našem mestu prispevati k temu, da bi si ljudje zagotovili enako prihodnost kot v kakšnem drugem mestu v Evropi. Doslej se na področju izobraževanja kaže največja potreba po tujih jezikih in računalništvu, veliko manj pa po znanju gospodarjenja, poslovanja, komunikacije, vodenja itd. Po teh znanjih je veliko večje povpraševanje v Ljubljani ali Celju. Zato je jasno, da teh programov, ki so nujni za reševanje števihiih gospodarskih vprašanj, ni mogoče prepustiti zgolj trgu. Poiskati je potrebno načine, kako spodbudili potrebe po izobraževanju z altemativni-mi programi svetovanja, informiranja in motivacije ter ponudbo prilagoditi razmeram. Pri svojem delu skrbimo za povezovanje naše izobraževalne dejavnosti z naprednimi tovrstnimi tokovi in spoznanji v svetu in za prenašanje uspešnih rešitev k nam. Skrbimo za to, da se uveljavlja kakovost in nivo najboljših tujih Sol na področjih, kjer so takšne primerjave možne. Naša dejavnost je odprta, omogoča individualnost, izbiro hitrosti učenja, raven dosežkov in tudi individualno delo učiteljev, prilagojeno potrebam udeležencev, Z nami sodeluje več kot 200 stalnih zunanjih sodelavcev, ki imajo znanje, elan in nove ideje. Prav njim gre velika zasluga za uspešno izvajanje programov. V petih letih delovanja se je naših programov (tečaji, seminarji, delavnice) udeležilo več kot B.OOO udeležencev (otrok in odraslih). Pripravili smo več kot 80 različnih programov in 66.000 izobraževalnih ur. Uspešni smo bili tudi zato, ker smo za nove projekte našli podporo pri ministrstvu za šolstvo, ministrstvu za delo, republiškem zavodu za zaposlovanje, mariborskem zavodu za zaposlovanje in andragoškem centru. Hvala vsem s prepričanjem, da bo tako tudi v prihodnje, in z upanjem, da se bodo naSi dejavnosti tudi na mariborski mestni občini začela odpirati vrata, V Dobi bomo niffediU vse, da bi posameznikom pomagali odpreti oči, da se bodo zavedali svojih možnosti in sposobnosti ter se razvijali tako, da se bo tudi naše mesto sposobno dijiamično razvijati in kvalitetno rasti ne samo v gospodarstvu, temveč tudi v mišljenju, izobraževanju in komunikaciji. V Mariboru želimo dati prednost razvijanju znanja in sposobnosti pri prebivalcih vseh starosti, V tem prizadevanju bi zelo pomagalo. Če bi si postavili ideal »učečega se mesta«. Z veseljem lahko povem, da v Mariboru s pomočjo Ministrstva za šolstvo in šport ustanavljamo Središče za spodbujanje učenja, ki je za naše mesto še kako pomembno in pomeni prvi korak k temu idealu. Tradicionalni salzburšici pogovori o izobraževanju odraslih Anita Kalpan V Salzburgu so bili od 16. do 22, julija letos osemintrideseti salzbui^ki pogovori o izobraževanju odraslih v organizaciji Zveze avstrijskih ljudskih univerz (Verband österreichischer Volkshochschule) in pod pokroviteljstvom Evropskega urada za izobraževanje odraslih (Europäisches Büro fur Erwachsenenbildung), Letošnji pogovori so bili posvečeni izredno zanimivi temi - izobraževanju odraslih kot državljanskemu gibanju. Navzoči so bili znanstveniki in strokovnjaki (skupaj 60 udeležencev) iz več evropskih držav (Avstrije, Nemčije, Belgije, Švice, Madžarske, Češke, Slovaške, Bolgarije, Slovenije, Hrvaške, Poljske, Ukrajine... pa tudi iz Japonske in Sierre Leone). V okviru napovedane teme so poleg drugega razpravljali o naslednjih interdisciplinarnih vprašanjih; Ali izobraževanje odraslih lahko poskrbi za potrebe in interese državljanov? Kako lahko izobraževanje odraslih postane podpora interakcijskim družbenim procesom in vpliva na to, da državljani postanejo bolj gibljivi in dejavni? Je lahko izobraževanje odraslih v zvezi s tem osnova za javno razpravo? Katere metode, načela in modeli izobraževanja odraslih so učinkoviti v procesih družbene in državljanske gibljivosti in demokratizacije družbe. Salzburški pogovori so potekali plenarno in po skupinah. Uvodno predavanje je imel prof. dr. Johan Kade iz Nemčije, potem pa je delo potekalo v treh delovnih skupinah. Na končuje bila opravljena sinteza rezultatov dela skupin, dogovorjene pa so bile možne vsebine za prihodnje pogovore. Pripomnimo lahko še to, da je izmenjava izkušenj in spoznanj na letošnjih satzburških pogovorih potekala v znamenju kritičnega vendar zelo strpnega ozračja, kol se spodobi za prireditev s takšno tradicijo in udeleženci. z£us) ZVEZA UUDSKIH UNIVERZ SLOVENIJE stegne 21 c, 61107 Ljubljana Telefon: 061/159 76 79, 159 77 16 Fax: 061/159 76 59 Programi za splošno izobraževanje • slovenski jezik • tuji jezik • usposabljanje za življenjsko uspešnost • računalniško opismenjevanje • ekološko osveščanje • izobraževanje za demokracijo • izobraževanje za prosti čas Programi za pridobitev izobrazbe Programi za poklicno usposabljanje in izpopolnjevanje • USO • usposabljanje za: računovodje, poslovne sekretarje, poslovanje v manjšiii podjetjih • funkcionalno usposabljanje Vaša pot do znanja