tnserati se sprejemajo in velja tristopna vrsta: 8 kr., če se tiska lkrat, 12 „ „ „ ,. 2 „ 15 u „ „ ,, 3 „ Pri večkratnem tiskanji se jena primerno zmanjša. R o k o p I si se ne vračajo, nefrankovana pisma se ne sprejemajo. Naročnino prejema opravništvo (Administracija) in ekspedieija na Dunajski cesti št. 15 v Medija-iovi hiši, II. nadstropji. Politim lisi za slovenski nni Po pošti prejeman velja: Za celo leto . . 10 gl. — kr. Za polleta . . 5 „ — „ Za četrt leta . 2 „ 50 „ V administraciji velja; Za celo leto . . 8 gl. 40 kp* Za pol leta . 4 „ 20 Za četrt leta . . 2 „ 10 V Ljubljani na dom pošlljaBi velja 60 kr. več na leto. "<: Vredništvo na Dunajski cesfi štev. 15 v Medijatovi hiš i. Izhaja po trikrat na teden in sicer v torek, četrtek in soboto. Iz Ljubljane, 21. avgusta. Ako bo niso čast. Slovenčevi naročniki prehudo dolgočasili pri tem, da so prebrali reso-lucije VIII. avstrijskega učiteljskega zbora, in se tudi prepričali, koliko je bilo vredno vse besedovanje pri tem shodu. — Človek bi bil vendar mislil, da se bodo učitelji kedaj spametovali in ne priporočevali Btvari, katere je uže ves svet obsodil. — A nič manj kakor to; tista puhlost, tista vrtoglavost, tista ošabno 3t, kakor je bila pri 1. avstrijskem učiteljskem shodu na Dunaji je bila tudi letos v L berci. — Ves svet je obsodil brezobzirno osemletno šolsko dolžnost; ministerstvo samo se umikuje, a učitelji zahtevajo 10 let šolskega obiskovanja (Hofler). Ker vsak človek ve, da se učitelji preveč obkladajo z učenostnimi predmeti in Be od njih zahteva to. kar ne bodo nikdar rabili v Bvojem življenji, priporoča vendar ia*i g03pcd, da naj bode učiteljsko vzobraževanje na vrhunci časa; učitelj mora umeti vso najnovejšo vednost, da razlaga učencem Darvina, Hiickina, Vogta itd. Otroci naj bi ee bolj BKznanili z literaturo, in namesto bogoslovne fakultete naj bi nastopila pedagcg ška. No, to je pa uže toliko kad la, katero prižiga poročevalec učiteljem, da si morajo zavezati nos in usta, da se ne zaduše. Gospod Dittes pa hoče, da bi se učitelj lesketal v vseh barvah, kakor mavrica na nebu, on naj bi bil katolik, protestant in jud, tedaj t-posoben za vse, kar bi bilo treba — le za to ne, za kar bi imel biti, za odgojitelja kršanskih otrok. Pegiejmo sedaj g. Hnlczabeka, on se jezi nad tem, da tudi katoliški listi kaj govore o šoli, o odgoji otrok; no, v tem je podoben liberalcem vseh dežel, vseh jezikov, tem ni nikakor prav, da katoliški listi kaj govore o šolstvu, tem bi se imelo Btrogo prepovedati le besedico ziniti o šolstvu, o tem imajo pravico govoriti le liberalci svobodnjaki (ali kaj?) katoliško ljudstvo pa ima dolžnost molčati pa plačevati, kar jim liberalen svet, naklada. Ti-rolcem pa priporoča več nravnosti, pa manj verke pobožnosti; iz ust modernega školnika se to glas', kakor ironija; ni treba daleč iskati dokazov zato, da nove šola ne razširja nravnosti med prebivalstvom; ni bilo pred, pa tudi sedaj ni vse, kakor bi moglo biti, a nekdaj, pod duhovnim ne.dzorništvom, so dostikrat zleg odvrnili, še preden je pohujšanje postalo javno, pri sedanji sistemi se pa to zgodi še le, ko vrabci po strehah o tem čivkajo, ako se sploh oblastnijam vredno zdi, brigati se za take stvari, ki ne segajo neposrednje v šolski inventar. Kar pa so učitelji besedovali o obrtnoBti, kaže zopet puhlo iu kratkovidno dozdevno učenost, a prav nič ne razodeva, da bi učitelji spoznali, od kod da prihaja ljudem zaslužek in korist od dela. Kratko rečeno, bolje bi bili storili, da bi bili o tem molčali, nego da so besedo zinili. Pomanjkanja in revščine bode manj na svetu, kedar bodo ljudje bolj varčni in delavni, in Bogu dali kar je Božjega, postava pa mora delavca in obrtnika varovati pri njegovih pruvicah, da ga ne uniči brezobzirna konkurenca in prekanjenost oderuhov in kapi-tolistov; — pridnost in delavnost je pogoj obstoje pri posameznem in pri celoti, učenost je koristna tudi obrtnikom, a potrebno gre pred koristnim. Krautman iz Dunaja Be jezi, da so bili na učiteljskem zboru večinoma le nemški učitelji iz Dunaja; to je pa nam nekako veselo znamenje, da učiieiji drugod niso prijatelji fraze, ali pa da shodu dunajskih učiteljev ne pripisujejo kake posebne važaosti za učiteljstvo. — Kaj so češki učitelji v Pelznju sklepali, bomo na kratko tudi povedali. — G. Frisch iz Celovca hoče za šolske nadzornike imeti le ljudske učitelje. — Skušnje na Kranjskem so pokazale, da so ti dostikrat naj bolj neslani in neprebavljivi, huje od drugih. — G. Frisch ima dober nos, on slut;, da Be bode pri šolstvu prej ali slej kaj spremenilo, in da nadzorstvo zopet pride — cerkvi v roko, da se šoia kolikor mogoče zavaruje pred tako nesrečo, morajo nastavljeni biti stalni nadzorniki, katere obdaja potrebna armada, pisarji, da se bode lože branila črni vojski. Vidi se teda1, da skromni niso bili učitelji tudi kratkovidni ne, vendar nekacega strahu se niso mogli znebiti, zato so toliko bolj kričali in si prgum dajali, kakor Bi tisti poje in žvižga, kedar se mu hlače strahu tresejo. Politični pregled. V Ljubljani 21. avgusta. Avstrijske dežele. Iz Trsta 19. avgusta se piše: Zasežena je bila danes mala potna skrinjica z ru-javega platna in z dvema razdeli. Prvi je bil napolnjen s prepovedanimi oklici in pozivi; v Spomini na veliko slovansko romanje v Rim 1. 1881. (Spisuje >1. Mihaeljev.) (Dalje.) V Rimu od 30. junija do 7. julija 1881. Postanek Rima. Prva pot v cerkev bv. Petra in nekaj zgodovine o njej. Nasproti glavnim durim se občuduje na visokosti imenitni mozaik, (t. j. podoba iz umetno zloženih razno pobarvanih lepih kamenčkov,) po imenu „ladjica sv. Petra", zgo-tovljena od 2 umetnikov Giotta in Cavailini 1296 1. za 22 000 gid.; v tistem času velik zneaekl Od peterih dveri, ki odpirajo vstop v tempelj, so ena vrsta zazidana ter imajo medeni križ v sredi; ta se odpre, kakor že omenjeno, v svetem letu, zato se imenujejo „8veta vrata". (Porta Santa.) Zarad zopertja papeža v Vatikanu niso bila od 1867 več odprta, akoravno smo imeli od tedaj že 3krat av. leto, t, j. 1875, 1878 in 1881. leta. Srednja vrata so bronasta ter ozaljšana z ploskorezbo, ktera je dal napraviti Eugen IV. dvema umetnikoma še za prejšno staro cerkev. Na tistih je vpodobljeno mučeništvo sv. Petra in Paula. Nad temi vrati se vidi lepa ploskorezba od znamenitega Bernina. NotrajnoBt bazilike. Dolgost tem-peljna je 186 metrov, ona poprečne ladije pa 135; širokost velike ladje na sredi je 28 metrov, ter šteje Be 48 metrov od tal do oboka. — Spoznavanje sv. Petra. (Conftissione di 8. Petro. Potem smo Bi ogledali sredino ladije. Pod veliko kuplo je velik altar, tu je grob imenovan „CoLfessio b. Petri", ali spoznovanje bv. Petra, v kterem se hranite polovici trupla sv. Petra in Paula; OBtali polovici ste v cerkvi sv. Paula, in nju glavi ste pa v cerkvi bv. Janeza v Lateranu. Ta prostor je ravno tistf, na kterem je že pred omenjeni papež Anaklet v I. stoletju dal napraviti molivnico. Obdaja pa „confessio" krasen naslon iz marmorja, ter tu gotf neprenehoma 116 svetilnic iz pozlačene medenine, lepemu zlatemu perju podobne. Postavljene so okoli iu okoli. Po dvojnih stopnicah se stopa doli k grobu, kjer je pokopan papež Pij VI., ki je hodil semkaj pcgOBtoma moliti; zato se mu je napravilo kip iz marmorja, v telesni velikosti in v papeževem or-natu. Dragoceno delo umetnika Kanove. (Ca-nova.) I. Vatikan. — Sikstinska kapela. — Slikarije i. dr. Ker je bilo že v znani knjigi opisano vse, kar zanima potnika, ki Be ne more dalje muditi v Rimu, kakor 8 dni, zavrnem čitatelja zopet na ono knjigo, da ne bom prenadležen z nepotrebnim ponavljanjem. Ko smo dobili tretji dan po prihodu pismeno dovoljenje, obiskovati vatikansko palače, ki je prav za prav skupek mnogoterih poslopij, se napoti maogo romarjev naravnost tje, in tudi jaz in moja dva tovarša. Na tih poslopjih so delali naj-slavniši stavitelji: Bernini idr. ter šteje 20 dvorišč. Bonanni pripoveduje v zgodovini Vatikana, da obsega 13.000 sob, prištevši one v pritličju. Sezidanje je trajalo 350 let, ter je stala ta neizmerna velikost 80 miljonov laških tolarjev (š!