KATOLJSK CEHKTEN LIST. •v „Danica" izhaja vsak petek na eeli poli, in velja po posti za celo leto 4 gl 60 kr., za pol leta 2 gl. 40 kr., za eetert leta 1* gl. 30 kr V tiskarniei sprejemana za celo 4 gl., za pol leta 2 gl., za četert leta 1 gl., ako zadene na ta dan praznik, izide ..Danica4' dan poprej Tečaj XXXIX. V Ljubljani, 19. listopada 1886. List 47. Apostoljstvo molitve. (Dalje.) Združevanje naše molitve a presvetim Sercem Jezusovim. Sveta Cerkev življenje in terpljenje našega Zveličarja Jezusa Kristusa skrivnostno ponavlja vsako leto, ena 8krivnost za drugo iz Jezusovega življenja se nam stavlja pred oči v svetih praznikih, od rojstva do častitljevega vnebohoda, tako, da vsako leto gledamo, kaj je delala neskončna ljubezen njegova za zveličanje naše. Gledamo ga v vsem življenji njegovem na zemlji, kakor ga nam opisujejo sveti evangelisti. Glej Ga, kako terpi mraz kot revno dete v jaslicah, podverže se postavi obrezovanja in darovanja; 30 lčt živi, pokoren svojim staršem, skrit in neznan pred svetom v borni hišici v Nazaretu; glej Ga, Kako 3 leta hodi okoli po svoji domači deželi od kraja do kraja, obrekovan in preganjan, za vse dobrote, ktere skazuje raznim revežem z velikimi čudeži, prejema za plačilo nehvalež-nost in sovraštvo; premišljuj Ga, kako kleči pri zadnji večerji pri nogah svojih učencev in jih umiva, kako pozneje terpi in naposled v neizrekljivih mukah na križi svojo dušo izroči v roke Očeta nebeškega. Tu se uči od Njega svetih čednosti; uči se poterpežljivosti in krotkosti, ljubezni in svetega zatajevanja, gorečnosti za zveličanje duš, ljubezni do Boga in do sovražnikov, kratko: Jezus ti je najpopolnejši zgled vseh čednosti, vse popolnosti. Vse čednosti, vse popolnosti pa imajo svoje korenine v njegovem presvetem Sercu, zato je to presveto Serce zgled vseh čednosti, vseh popolnosti. Glwj, kerščanska duša! prav tisto božje Serce, ktero je nekdaj, dokler je še Jezus živel na zemlji, bilo v njegovem umerljivem telesu, in je zdaj poveličano v nebesih, prav tisto Serce je še današnje dni tako blizo nas, kakor je bilo nekdaj blizo aposteljnov. Sveta vera nas uči, da je Jezus resnično pričujoč v presvetem Zakramentu v sveti Hostiji; pričujoče je celo njegovo poveličano telo, ravno tisto telo, ktero je kot malo dete ležalo v jaslicah in je bilo umorjeno na križi; zato je tukaj pričujoče tudi njegovo presveto Serce, in v njem vse čednosti in popolnosti, ktere je kazal v svojem umerljivem telesu. — Da, v presvetem Zakramentu živi Kristus skrivnostno in bo živel do konca časov prav tako resnično, kakor je živel nekdaj v umerljivem telesu. Pa kaj dela Jezus v tem tihem bivališči v presvetem Zakramentu? Rekli smo, da nadaljuje svoje življenje na skrivnosten pa resničen način, torej o njegovem življenji v presvetem Zakramentu velja ravno to, kar nam pove sv. pismo o njegovem življenji na zemlji; namreč: »Hodil je okoli in delil dobrote" (Ap. dj. 10. 38). Da, v tabernakeljnu Jezus prebiva med nami le zarad tega, da nam deli dobrote; njegovo presveto Serce ima naj-priserčniše sočutje z našimi nadlogami, z našo revščino, z našim terpljenjem. Tukaj ozdravlja bolne na duši, tukaj tolaži žalostne, okrepčuje slabotne, razsvetljuje slepe, podučuje nevedne, odpušča skesanim, obuja duhovno mertve in hrani duše s svojim lastnim mesom, da poživljene s to nebeško jedjo dalje popotvajo do gore božje, do srečne večnosti. Najpoglavitnejši delovanje Jezusovo v presvetem Zakramentu pa je v tem, da vedno moli za vse, ktere je odrešil s svojo predrago kervijo. Kakor je nekdaj cele noči prečul v molitvi, tako moli, prosi, zahvaljuje se še zdaj vsak trenutek na vaeh krajih zemlje in daruje nebeškemu Očetu neprestano prošnje, h val ne in spravne daritve. Kako dopadljiva mora biti ta molitev Jezusova Očetu nebeškemu in kdo bi mogel opisati sad molitve, izvirajoče iz tega presvetega Serca našega Odrešenika! Predragi moj! Ko bi ti bilo mogoče gledati v Jezusovo presveto Serce tukaj na altarji v rokah mašnikovih pri sveti maši, ali v tabernakeljnu v sv. Zakramentu, ali poslušati njegovo molitev, videl in slišal bi, kako moli to presveto, nas ljubeče Serce za vse naše potrebe. Ljudje po svetu se pehajo za prazne minljive reči, zamišljeni so le v časnost, čisto pozabijo na svoj vzvišeni namen. Kdo misli na Njega, ki sredi med na ni prebiva na altarji v cerkvi? Malomarni hodijo memo cerkve, vsi zatopljeni v posvetne skerbi — pa Jezus noč in dan v tem presvetem Zakramentu moli za rešenje duš, za spreobernjenje nevernikov, krivovercev, razkolnikov in grešnikov; za svoje namestnike na zemlji, za svoje služabnike in vse ude svete Cerkve; ono moli za nedolžne in pravične, aa bi v nedolžnosti in pravičnosti ostali stanovitni, za mlačne, da bi se ogreli v božji ljubezni; za umirajoče, da bi se v ljubezni božji ločili iz sveta; moli za razširjanje sv. Cerkve in za ponižanje njenih sovražnikov; ono prosi za usmiljenje za vse grešnike in ponuja se večnemu Očetu samo sebe v spravo za grehe celega sveta. Duša moja, ko bi res mogli gledati Odrešenika našega na altarji in poalušati te molitve njegovega presvetega Serca: bi li mogli ostati. pri tem pogledu tako merzli, tako mlačni, tako malomarni"' in razmišljeni ? Gotovo ne! V duši ginjeni bi združevali svoje serce z njegovim Sercem; z njim bi molili, z njim zedinjeni bi prosili, hvalili in slavili Boga ter ga prosili odpuščanja svojih grehov in grehov celega sveta. (Dalje naal.) Beseda v pomislek kranjski duhovščini. Naj k dopisom o tej preimenitni stvari še jaz kaj omenim. Že leta 1853 sem spisal bukvice: »Žganju slovo! vojsko!" V teb bukvicah so razloženi žalostni nasledki nesrečnega žgaojepitja. In teh sem osem naj večib naštel. Potem sem overgel nektere prazne izgovore. Slednjič pa je opisana »bratovščina treznosti." O tej bratovščini je v omenjenih bukvicah nekako takole pisano: Skerbni dušni pastirji so vpeljali sem ter tje najprej »družbe treznosti." In veselo so se prepričali, koliko dobrega sadu so take družbe obrodile. Posebno so ▼idili 9 kako so njim izročene ovčice, v to družbo zapisane, kmalo vae bolje ae imele, vse bolje se obnašale pri svojih opravilih doma in tudi pri službi Božji. Veselo so lahko rekli: »Naš vinograd je že v cvetju!" Le to jih je skerbelo, kako in kaj bi storili, da bi to dobro pričetje ne usahnilo; ker minljivost vseh zgoli človeških naredb je le preočitna, kar nas uči žalostna skušnja. Misel, da le na dnhovni način je mogoče žalostno hudo s korenino izrovati in pričeto dobro podpirati, ohraniti — ta misel je ne le duhovščino, ampak tudi droge dobroželjne ljudi obhajala. Zato naj bi cerkev pomagala, kar svet ne premore. V zgornji Šleziji so v mnogih krajih vpeljali družbo treznosti. Vidili so pa, da jih je bilo več v družbo treznosti zapisanih zopet zapeljanih; ker so jim zapeljivci (zares satanovi najemniki) celo rekli, da zato jih Bog še bolj tepe, ker njegove darove zaničujejo. Vsi dobri so toraj za potrebno spoznali, da bi se te družbe treznosti povzdignile v cerkveno bratovščino, da bi zadobile cerkveno poterjenje in njen blagoslov, v krepkejši zvezo s potrebnimi pripomočki. Te pobožne želje so zvedeli ranjki, za vse dobro toliko vneti, po vsem svetu visoko čislani kardinal, plemeniti Diepenbrok, knezoškof Bratislavski, ter so prosili nepozabljivega rimskega papeža Pija IX, da so te družbe povzdignili v cerkvene bratovščine. In to se je zgodilo z dopisom 28. julija 1851. Vsim udom te bratovščine so bila dana ta vodila: 1. Vsak ud te bratovščine se zaobljnbi za celo svoje življenje, vseh in vsake žgane pijače, naj bo žganje, slivovec, brinovec, rum, cvet ali pod kakoršnim imenom koli, sam na sebi in tndi, kar se iz njih dela, se zder-žati; razun kedar in kolikor bi bilo komu od poteijenega zdravnika nasvetovano, ali kadar bi mu po gotovi dobri skušnji le malo — kot zdravilo — vzeti služilo. Poprej pa naj bi se prekrižal io enkrat »Češena si Marija" zinolil. 2. Vsak ud se zaobljubi le zmirno vživati: Vino, ol in druge pijače, ki se po natornem vrenju napravljajo. 3. Vsak ud naj se v duhu kerščansko ljubezni po svoji moči prizadeva, da pridobi bratovščini treznosti tndi druge, svoje prijatelje, sorodnike, znance in posebno take, ki so žganim pijačam in sploh pijanosti vdani. 4. Vsako nedeljo in zapovedani praznik naj moli molitev sv. Bernarda: Spomni se, o preusmiljena Devica Marija! da še nikdar ni bilo slišati, da bi kdo zapuščen bil, kdor je pod tvojo brambo pribežal, tebe na pomoč klical, se tvoji prošnji priporočal. S tem zaupanjem navdihnjen k Tebi, o devic Devica! pridem, k tebi, o Mati pribežim, pred teboj jaz grešnik zdihujem. Ne za-verzi, o Mati Besede moje prošnje; temuč milostljivo me sliši in usliši! — Sprosi meni in vsim bratom gnado stanovitnosti v dobrem; zmotenim pa gnado spreober-njenja. Pomagaj mi v vseh potrebah zdaj in vaelej; posebno pa o moji smertni uri. O dobrotljiva, o milost-ljiva. o sladka Devica Marija! Po svojem presvetem devištvu io neomadežanem spočetju sprosi meni in vsim grešnikom čistost serca, telesa in duše. V imenu + Očeta in f Sina in sv. f Duha. Amen. Kdor pa brati ne zn&, naj moli trikrat: »Češena si Marija," da se spomni dolžnost brato£ čine in po Marijini priprošnji prosi gnado stanovitni < za se in za drnge sobrate. 5. Prednikom bratovščine je vsak d doffc-«an gp0. štovanje in pokorščino v družbinih zadeva" 6. V praznik te bratovščine — o Sv&nici — je očitno ponovljenje obljube Tudi o praznikih oznanjenja, obiskanja, rojstva in spočetje Device Marije naj udje svojo obljubo ponovč. To ponovljenje ne naloži nobene nove dolžnosti; pa tudi neponovljenje ne odveže na enkrat za vselej storjene obljube. 7. Tretji dan svečana — na sv. Blaža god — je spomin vseh umerlih udov te bratovščine, ki so svojo obljubo zvesto spolnovali. Njih imena 8e prebero in za njih dušoi mir se opravi sv. maša in druge molitve 8. Kdor svojo obljubo prelomi, tega vrednik bra-tovski opomni. Če se ne poboljša, ga iz bratovščine zbriše. In tak zgubi duhovne dobrote bratovsko. S svojo Bogu storjeno obljubo pa ostane zavezan celo svoje življenje. 9. Vodila bratovščine ne vežejo nikogar pod grehom. Tudi zaobljubljena zderžljivost in nobena slovesna obljuba pod smertnim grehom; je le slovesno dana beseda, ktera pa, pred Bogom, pred presveto Devico Marijo, pred angeljem varhom in pred Božjo cerkvijo storjena, je svetejša, kakor drugo le človeško zagotovljenje. Zato naj jo vsak ud iz ljubezni do Boga in Matere Božje v svoj časni in večni prid zvesto io natanko spolnuje. Kazen Božjo, sramoto pred ljudmi in izključenje iz bratovščine zasluži nezvesti ud, ki dobro premišljeno, slovesno dano besedo prostovoljno prelomi. Odpustki tej bratovščini podeljeni so: A.) Popolni odpustki. 1. Na dan pristopa v bratovščino treznosti, kdor prejme zakrament sv. pokore in sv. Rešnjega Telesa in moli v namen sv. cerkve. 2. V praznik bratovščine, 2. svečana, pod ravno temi pogojami. 3. O smertni uri, če po prejetih ss. zakramentih izreče presv. imeni Jezus, Marija; ali saj v sercu zakliče. B.) Nepopolni odpustki. 1. Odpustek 7 let in 7krat 40 dni o praznikih oznanjenja, obiskovanja, rojstva in čistega spočetja Device Marije, po sprejetih zakramentih. 2. Odpustek 60 dni za vsako dobro delo. 3. Odpustek 300 dni tistim, ki druge pijanosti vdane tej bratovščini pridobe. 4. Odpustek 300 dni za rečeno molitev »Spomni se." Kdor to molitev vsaki dan moli, zadobi popolni odpustek enkrat v letu pod navadnimi pogojami. 5. Sv. maše, pri bratovskim altarji za umerle ude obhajane, imajo predpravico privilegiranih altarjev. Da bo pa družba duhovnih dobrot deležna, je še to le potrebno: 1. Se njih več mora oglasiti, kteri so pripravljeni v bratovščino treznosti stopiti. 2. Se mora vis. č. škcfijstvo prositi za poterjenje. 3. Se s škofovim privoljenjem mora prositi za ze-dinjenje z »mater-bratovščino treznosti" o Brezlavski škofiji, kjer je vsak tedanji knezoškof od Rimskega pspeža 28. julija 1851 zvoljen kot rojeni predstojnik (praeses natus et rector maximus) te bratovščine. S takim privoljenjem se bratovščina očitno vpelje. Kako? je bolj obširno popisano v bukvah: „Handbuch der v. S. Heiligkeit Pius IX. errichteten Massigkeits-Bruderschaft." Breslau 1853. — Taka je bila pred več ko 30 leti. Dala bi se pa vodila po nasvetu, v Danici že omenjenih, času primerno prenarediti in kar bi naj bolj kazalo zediniti. Se vč, da bi potem morali imeti posebno poterjenje iz Rima. - 1 Čigar je mladina, tistega je prihodnjost i. Dopisnik z Notranjskega, ki je proti žganjepivstvu nasvetov&l bratovščino treznosti, ali bratovščiuo za trezno življenje, je resnično zadel tarčo „v centrum." Le poglejmo nekoliko zlege, ki izvirajo iz pijančevanja; zlegi so za dušo in za telo. Pijančevanje je velik greh, kakor pravi sv. Pavel: »pijanci ne bodo posedli božjega kraljestva." Pa ne le to. Pijančevanje napravi navadno grešno navado, ktero pijanec težko opusti, kakor tudi ne more sleči železne srajce. Zato vidimo, da se le malokteri tacih poboljšajo, kakor pravi že znani pregovor »Pijanec se takrat spreoberne, ko se v jamo zverne." Po pijančevanji pa človeku tudi močno slabijo dušne zmožnosti. Spomin ga zapušča in tako opeša, da skoraj nobene stvari ne more v glavi ohraniti, ter skoraj vse pozabi, kar se je v mladosti naučil. Um in pamet mu slabi tako, da še svojega dela ali rokodelstva, kterega se je bil naučil in ga je bil dobro vajen, včasi prav ne zveršuje, in nima nič dobrega preudarka ali zapopadka o kaki reči, ktera se mu dopoveduje; po pijači oi le človek pijančevanju vdan, temuč bode celo neumen, ali brezumen. Kaj pa volja pri pijancu! Popolnoma oslabi, k hudemu se nagne in če kdaj taki človek spoznd veliko zlo svoje pregrešne navade, in naredi sem ter tje kak dober sklep, ali namen: pri pervi priliki zopet omahne, ter se zopet poverne v staro navado. Veliko škodo stori pijančevanje človeku nadobrem imenu; ker le treznega človeka vsak čisla in spoštuje, s pijancem pa nima nobeden rad opraviti, ogiba se ga in le beseda ali sodba, da je pijanec ta ali uni, označi, da je tisti človek popolnoma ob kredit, ali dobro ime. Glej pijanega moža ali ženo, dekle ali mladenča, to ti bo zadosti. Velikoškodo stori pa tudi pijančevanje, posebno žganjepivstvo človeku na zdravji, ktero mu podkoplje, ter življenja dni okrajša. Žganje in ponočevanje je krivo, da mladenči, oslabljeni na telesnih močeh, so čedalje manj sposobni za težko delo, za vojaški stan; sploh zdravniki terdijo, da človeški rod vsled žganjepivstva naj bolj peša, še celo hira. Koliko jih pa rije zarano v grob! Več kot jih kuga pobere, umori jih žganjepivstvo. Kaj čem reči pa o potrati denarja, kterega žganjepivec in pijanec sploh zapravlja. Zakaj pride toliko hiš na boben? zakaj možje, družine morajo domačijo zapustiti? Zaradi pijančevanja. Hujša nesreča kot ogenj je žganjepivstvo; hiše po ognju upepeljene zamorejo se zopet zidati; hiše in domačije, po pijančevanju zapravljene, se več ne postavijo in če vse to prevdarimo, bomo spoznali potrebo bratovščino zoper žganjepivstvo in čedno življenje sploh; tedaj to je zelo potrebno po- vdarjarjati, ker ravno čednostno življenje čedalje bolj pojenjuje med kmetiško mladino (o mestni in vseučeliščni mladini prihodnjič). Kje je nekdaj tako »loveča ponižnost, čistost in krotkost slovenskih mladenčev? V mladosti pač močno kažejo ae hude nagnjenja in atrasti, ktere človek zamore premagati s pomočjo milosti božje in a krotenjem svojih počutkov. Verh tega vabi mladenča zapeljivi svet, popisovaje mu prijetnost sladnostnega življenja. Kako lahko in pogosto se tudi zgodi, da miadeneč, ki ne rabi verskih pomočkov, je premagan od hudega poželjenja in zapeljan od slabe tovaršije. hodi po široki poti poželjivih in nonaaitljivih atrasti svoji časni in večni nesreči naproti! Te strasti se oklenejo mladenča, kakor železna srajca: „Pregrehe njegove mladosti," tako govori Sofor,* prijatelj terpečega Joba, »bodo njegove kosti navdale, in ž njim v prahu počivale. Iz ene straati izraste druga, v pijanosti je nečistost; iz prevzetnosti izvira jeza, preklinjevanje in pogoatni poboji. Resnično je tedaj ranjki zdravnik, sloveči Pire v Teržiču, večkrat obezovaje rane kakemu tepenemu mladenču, dobro okregal ga ter večkrat rekel, da kteri miadeneč se navadi le enega poglavitnega greha, taki bo zabredel kmalo v vse druge naglavne grehe. V veliki nevarnoati se tedaj znsjde naša kmetiška mladina, ker jo hudo nagnjenje in poželenje, pa tudi slaba tovaršija vabite v naaladnoat in pogrešno življenje. In žali, da veliko mladenčev krene na široko pot, ki pelje v pogubljenje! Toraj vidimo, da izmed 100 mladenčev jih komaj polovica doseže pošten stan in gotovo preskerbljenje; vsi drugi pa se pogonobijo ter na stare dni nimajo živeža, ne obleke, ter dostikrat vsi zanikerni na duši in na telesu obžalujejo pregrešno življenje svoje mladosti — pa si ne morejo več pomagati. Sedanjemu času prav primerna je tedaj bratovščina zoper žganjepivstvo in za čednostno življenje, in še tembolj, ker je zdaj veliko več nevarnosti za nravnost mladenčev, kakor je bilo to poprejšna leta. *) A. K. Ogled po Slovenskem in dopisi. Iz Notranjskega. (Žganje in še kaj druzega.) Prečastiti gospod vrednik! Da se žganjepivstvo po mili naši domovini žalostno širi, to je prebritka resnica. Veliko se je zoper to pogubljivo žganjepivstvo govorilo in pisalo. Skušeni možje, za blagor človeštva vneti, posvetovali so se, rekli to in ono, kak« da bi se dala ta razvada zatreti. Zadnji čas nasvetovale so se bratovščine, to bi znalo pomagati k treznosti. Kako dobro bi bilo, ko bi se zamašili viri žganjepivstvu, zakaj s tem bi se konec storil premnogim nesrečam in zlegom, ai izvirajo iz žganjepivstva. Koliko več ljudi bilo bi koristnih udov človeške družbe, deržavi, Cerkvi v korist in nebesom samim v veselje, ktere zdaj dušno in telesno končuje nesrečno žganjepivstvo bolj počasi, ali pa včasih tudi Kar hitro. Prečastiti gospod vrednik! to je strašno, jaz sam poznam kterega, ki je bil še pred malo časom poštena duša. Priden bil je v svojem poklicu, dolžnosti svoje je spolnjeval. Čverst na telesu 8 svojo pridnostjo pridobil si je stališče na kterem bi bil premnogo koristil sam sebi in drugim. Ali nesreča je hotla, ali kaj, da je začel rajši piti; od začetka vino, za tem pa žganje. Ko je začel žganje piti, prišel je kmalo ves iz tira. Svojih *) Ergo animaram pastores in concionibns saepissime juvenes coerceant a via vitiosa, oetendeodo eis obseoenitatem peccati — et dedacant eos in tramitem virtutis, deseribendo pulchritudinem ac meritum virtutis in hac vita et in aeter-nitate. Pit. dolžnosti spolnjeval ni več natančno, zdravje je začelo hirati, vsega ae je naveličal; le piti nikoli ne. Vidite, prečastiti gospod vrednik, jaz Vam novega ničesar ne bom povedal, tudi nisem porok, da bi moja beseda kaj pomagala zoper to nesrečo žganjepivstva; ali če me hočete poslušati, povedal bom Vam tudi jaz 8voje mnenje. *) Žganjepivatvo, recimo, je bolezen sedanjega časa. Zdravnik, če hoče bolnika bolezni ozdraviti, preišče najprej vire bolezni. Če ae mu posreči te vire najti in zapreti, si bolnik kmalo opomore in počaai ozdravi. Kaj pravite, gospod vrednik, kje li je iskati teh virov žganjepivstva, zakaj če te vire najdemo in zamašimo, potem mora žganjepivstvo samo po aebi nehati. Nekteri pravijo, da ljudje žganje za to pijejo, ker je špirit tako po ceni, druga pijača pa predraga. Drugi zopet besedujejo, da ■o ljudje postali tako razvajeni, da brez pijače živeti ne morejo; to je že res. Pa še kaj druzega zna biti tudi res. Tega, gospod vrednik, ne bote tajili, da je dandanes prav veliko revnih ljudi. Saj reveži ao zmiraj bili. Ali dandme8 je prišla k revščini še ta nesreča, da ao bogatini bolj terdoserčni in neusmiljeni postali do revežev. Revež ne dobi dela, pa če ga dobi, ao vae njegove telesne, in reKel bi, tudi dušne moči v najemni-kovi službi. Zakaj goapodarji, ki delavca v najem ali v službo najemajo, samo na to pazijo, da pridno dela; ne pa tudi na to, ali kaj moli ali hodi v cerkev, ali ne. Morda ae mi bodo kteri smejali, ker pri delavcih vprašam po molitvi. Ali, nikar se mi ne smejajte, prijatli, to je večjega pomena kot vi mislite. Delavec enkrat nosi težko butaro revščine in trudnega dela. Ni čuda, da je tudi njegovo serce bolj poterto. Naravno je, da za poterto serce edino zdravilo je tolažilo, in sicer ne memogredoče lepe besede; to tolažilo imeti mora svojo terdno podlago. Ali ate že slišali kedaj, da bi potert človek sam sebi prepuščen ▼ revščini in nadlogi mogel samega sebe potolažiti? Pa tudi to ne bi pomagalo, ko bi mu Vi rekli: Le poterpi, bo že bolje; zakaj on bi Vaa le vprašal: Kako io kdaj bode bolje? Ko bi mu Vi mogli povedati, kako in kdaj bode bolje, potem bi Vi bili njegov mož, njegov angelj varh, Vi bi ga potolažili, z zaupanjem napolnili in oserčili. Tega mu pa Vi ne morete povedati. Da! zboljšanje revnega stanu bil bi že dober pomoček zoper žganje-pivatvo. Revež je revež, dela in terpi dan na dan kakor černa živina. Vi ne veste, kako je taki atan težek, pa tudi malo čislan, celo zaničevan. Saj veste, kako je djansko življenje v današnji dobi na avetu; kdor denar ima, ta je mož, tako aedanji svet. Ako bi mogel delavec privoščiti si Kaj boljšega, bi saj za tisti čaa malo pozabil na 8voje težave in grenkosti. Vina in pečenke si delavec ne more privoščiti, saj še kmet tega ne premore, sicer bil bi kmalo pri kraju, in čez teden bi pri terdem delu ne imel doatikrat za potrebo kaj v usta ajati. Pozabiti pa hoče na vsak način vsaj za en čas svojega terdega in trudapolnega stanu, toraj 8eže po žganju, zraven prigrizne kos kruha, to mu da vsaj za nekaj čaaa težave pozabiti, še celo stori, da vsaj nekaj časa bolj veselo ali kakor sam pravi: „bolj s korajžo" dela, pa tudi še celo kaj zapoje. On misli, da mu to dobro stori. Pravite mu Vi, kolikor drago, da to dobro ni, on Vam zmiraj poreče: Meni to dobro stori. Bolniku včasi tudi zdravniK prepove vodo piti. Bolnik jo pije, vprašajte ga, zakaj to dela, ker mu je zdravnik vendar prepovedal, •) „Halljuk4< (poslušajmo govornika), pravi Magyar; nobeno poivarjenje ni čisto tgubljeno, noben dober nauk aaatonj; tudi tukaj velja: Nekaj le pomaga — sem per aliqnid haeret." Vr. on Vam poreče: Moram jo piti, ker «b tejin. Kaj na, gospod vrednik, svetuje se lahko, ali storiti je težko. Vi sicer zmiraj pravite, da bi bili delavci verni, dobri katoliški kristjani, potem bilo bi lahko. To zdravilo bi gotovo temeljito ozdravilo reveže in bogatine. Saj sv. vera uči reveže, kako naj križ voljno nosijo za Kristusom, jim jasno kaže pravo pot v nebesa, jim dokazuje, da terpljenje in uboštvo je Kraljeva pot ▼ nebesa. Jih tolaži, ker jim dokaže, da Bog jih ne zapusti, da tudi njim ne bo čez moč terpljenja dopustil. Glejte, revež pride k spovedi in k sv. obhaiilu, posluša Božjo besedo in je pri sv. maši, tamkej lepo moli, z zaupanjem in vdanostjo v voljo Božjo pripc .očuje sebe in vse svoje vsegamogoč-nemu Bogu. Poterjen in oveaeljen .zapušča hišo Bo^jo. Zadosti moči čuti v sebi, da vdano prenaša težave zopet za en teden in še celo vse to Bogu d^je. Terdno zaupa in je popolnoma prepričan, kakor J