ANALIZE & PRIKAZI | 2022 | št. 1–2 | VZGOJA & IZOBRAŽEVANJE 65 VLOGA KOORDINATORJA KULTURNO- UMETNOSTNE VZGOJE V VZGOJNO- IZOBRAŽEVALNEM ZAVODU Blanka Gombač, OŠ Iv ana Cank arja T rbo vlje The Role of Arts and Cultural Education Coordinators in Educational Institutions IZVLEČEK V prispevku predstavljam vlogo koordinatorja kulturno-umetnostne vzgoje v izobraževalnem zavodu, njegovo udejstvovanje, delo, načine, kako mladim in strokovnim delavcem v vzgojno-izobraževalnem zavodu približati kulturo, kje poiskati informacije o kulturnih dogodkih. Osredotočam se na nacionalni medresorski projekt kulturno-umetno- stne vzgoje Ministrstva za kulturo, Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport ter Zavoda RS za šolstvo Kulturni ba- zar. Učitelju oz. strokovnemu delavcu, ki prevzame vlogo kulturnega koordinatorja v vzgojno-izobraževalnem zavodu, projekt predstavlja temelj za njegovo delo in poslanstvo. Ključne besede: koordinator kulturno-umetnostne vzgoje, Kulturni bazar, katalog kulturno-umetnostne vzgoje, naci- onalni strokovni posvet ABSTRACT This article discusses the role of arts and culture education coordinators in educational institutions, their functions, responsibilities, duties, and the ways in which the youth and teachers can become actively engaged in culture. It also provides information regarding cultural events and programmes. The primary focus is on the Cultural Bazaar, a nati- onal cross-sectoral project aimed at promoting arts and cultural education initiated and organized by the Ministry of Culture, the Ministry of Education and the National Education Institute of Education. The project provides essential training for teachers and other education staff who take on the role of arts and education coordinators in educational institutions. Keywords: arts and culture education coordinator, the Cultural Bazaar, catalogue of arts and cultural education pro- grammes, national professional conferences UVOD Pred desetimi leti me je ravnateljica pozvala k prijavi v mrežo koordinatorjev kulturno-umetnostne vzgoje (nada- lje KUV). Z zanimanjem sem se lotila raziskovanja te vloge in ugotovila, da mi bo to, kar mi nudi, pri mojem delu v veliko pomoč. S srečanja ravnateljev mi je prinesla takrat še v tiskani obliki Katalog ponudbe KUV. Z veseljem sem ga prelistala in pregledala, saj sem v njem našla obilo informacij, ki so mi pomagale pri koordiniranju kulturnih dejavnosti na šoli. To je bil začetek. V naslednjih letih sem pridobivala vedno več informacij o kulturi, kulturnih dogodkih, možnostih za izobraževanje strokovnih delav- cev, predvsem pa stikov s strokovnimi delavci v kulturnih ustanovah, ki so mi s svojim znanjem pomagali pri izbiri programov za učence. KULTURNO-UMETNOSTNA VZGOJA (KUV) Kulturno-umetnostna vzgoja je del kurikuluma v vzgoj- no-izobraževalnih zavodih, zapisana v učnih načrtih. V učnem načrtu za slovenščino za osnovne šole (Slovenšči- na. Učni načrt, 2018: 74) je zapisano, da splošni cilji pred- meta vključujejo medpredmetne vsebine, med katerimi je navedena tudi kulturna vzgoja, saj kot osrednji element vseživljenjskega učenja bistveno prispeva k celovitemu razvoju osebnosti vsakega posameznika ter izobliku- je kulturno zavest in izražanje. Učencem in učenkam omogoča razumevanje pomena in spoznavanje kulture svojega naroda ter zavedanje o pripadnosti tej kulturi. Spodbuja tudi spoštljiv odnos do drugih kultur in med- kulturni dialog. Podrobneje sem o tem pisala v prispevku ANALIZE & PRIKAZI 66 V Z GOJA & IZ OBR A ŽE V ANJE | Blanka Gomb ač | Vlo ga ko ordinatorja kulturn o - um etn o s tn e v zg oj e v v zg ojn o -izobr ažev aln em zavo du | s tr . 65 - 68 | za gledališki priročnik Gledališče pod drobnogledom, ki je nastal v okviru nacionalnega projekta Gleda(l)išče (Gom- bač, 2021: 140–141). Podobno opredelitev najdemo tudi v učnem načrtu za likovno umetnost (Likovna vzgoja. Učni načrt, 2011: 21), v katerem je v poglavju Didaktična priporočila opredeljena vloga učitelja kot ambasadorja kulture, ki pri likovni vzgoji ves čas tudi kulturno vzgaja, na smiseln način v posamezne korake učnega procesa vključuje primere likovnih del in za poglobljeno spozna- vanje umetniških stvaritev vsaj enkrat na leto učence pelje na ogled razstave v galerijo ali muzej, po možnosti organizira pogovor z umetnikom. V učnem načrtu za glasbeno umetnost (Glasbena vzgoja, Učni načrt, 2011: 5) je v poglavju Splošni cilji zapisano, da je učence treba spodbujati k radovednosti ter razvijanju interesa in ak- tivnega odnosa do glasbe ter k oblikovanju pozitivnega odnosa do nacionalne in svetovne glasbene dediščine in tudi k vzgajanju za ustvarjanje in ohranjanje zdravega zvočnega okolja. Pomen umetnostne vzgoje je podobno opredeljen tudi v učnih načrtih drugih predmetnih pod- ročij, ki se ukvarjajo s kulturo, predvsem pri obveznih izbirnih predmetih, kot so etnologija – kulturna dediščina in načini življenja, filmska vzgoja, gledališki klub, izbir- ni predmeti na področjih glasbe, plesne dejavnosti ter umetnostne zgodovine, literarni klub, likovno snovanje, in neobveznem izbirnem predmetu umetnost. V Kurikulumu za vrtce (199: 23–24) je podobno. Pod globalnimi cilji je zapisano, da otroci doživljajo, spozna- vajo umetnost in v njej uživajo, razvijajo estetsko zazna- vanje in umetniško predstavljivost, spoznavajo posamezne umetnostne zvrsti, razvijajo izražanje ter komuniciranje z umetnostjo ter razvijajo ustvarjalnost in specifične ume- tniške sposobnosti. Tudi v programih srednjih šol je KUV pomemben del vzgoje in izobraževanja. KOORDINATOR KULTURNO- UMETNOSTNE VZGOJE Koordinator kulturno-umetnostne vzgoje v vzgojno-izo- braževalnem zavodu (nadalje VIZ) skrbi za vzgojo učencev in strokovnih delavcev na področju kulture in umetnosti. Naloge koordinatorja KUV povzemam po smernicah Kul- turnega bazarja (https://kulturnibazar.si/o-mrezi/): To je strokovni delavec v VIZ, ki je »ambasador« razvoja KUV v svoji ustanovi ter ga zanimata kultura in izobraževanje, dobro pozna področje ali pa se želi na njem strokovno izobraziti. Sodeluje pri načrtovanju in izvajanju različnih skupnih projektov KUV v VIZ ter skrbi za povezovanje s kulturnimi ustanovami in ustvarjalci. Skrbi za obvešča- nje in ozaveščanje otrok in mladih ter sodelavcev VIZ o pomenu kulture in umetnosti ter o aktualnem dogajanju na področju KUV. Ker ga kultura in umetnost zanimata in navdušujeta, se redno dodatno strokovno usposablja na področju KUV. Je del tima, ki skrbi za pripravo in izvedbo kulturnih dejavnosti v VIZ glede na letni delovni načrt VIZ, ki vključuje dejavnosti na različnih področjih KUV. NACIONALNA MREŽA KUV Nacionalna mreža KUV je eden od skupnih ciljev Mini- strstva za kulturo, Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport ter Zavoda RS za šolstvo. Nacionalna mreža KUV naj bi strokovnemu delavcu omogočala lažje povezova- nje in sodelovanje s kulturnimi ustanovami in umetniki, spodbujala kreativna partnerstva, prispevala k inovativ- nemu učnemu okolju, ustvarjalnemu učenju, razvoju kre- ativnosti in kritičnega mišljenja, prispevala k dostopnejši kulturno-umetnostni vzgoji po vsej Sloveniji, omogočala izobraževanje strokovnih delavcev na področju KUV ter iz- boljšala informiranost. Nacionalna mreža KUV se je začela graditi leta 2014, od takrat se je razširila in povečala nabor dejavnosti. Zanjo skrbijo nacionalni koordinatorji iz prej omenjenih institucij ter nacionalni koordinatorji kulturnih ustanov vseh področij kulture. Strokovni delavec, ki želi delovati na področju KUV, se kot koordinator registrira na spletni strani Kulturnega bazarja (https://kulturnibazar.si/), prejme izkaznico KUV, ki mu omogoča dostop do različnih kulturno-umetnostnih do- godkov. V enem VIZ se lahko registrira več koordinatorjev. JAZ V VLOGI KOORDINATORJA KUV NA OSNOVNI ŠOLI IVANA CANKARJA TRBOVLJE V nadaljevanju bom predstavila svoje delo koordinatorja KUV v VIZ, v katerem sem zaposlena. OŠ Ivana Cankarja Trbovlje je manjša šola, katere vodilo je vzgoja odgo- vornih, strpnih in solidarnih ljudi. Kultura je za nas zelo pomembna, ne nazadnje se ponašamo z imenom enega najboljših VIZ. Šola je trikrat prejela naziv kulturna šola, leta 2021 naziv naj kulturna šola v kategoriji »male in podružnične šole«. Priznanje, ki smo ga pridobili za udejstvovanja na različnih področjih KUV, je tudi spod- buda za nadaljnje delo koordinatorja KUV ter drugih strokovnih delavcev v VIZ. »Ambasador« kulture, umetnosti in ustvarjalnosti VIZ Prepričana sem, da mora imeti strokovni delavec, ki prev- zame nalogo koordinatorja KUV, kulturo in umetnost rad. Del njegovega vsakdana sta obisk knjižnice in branje, ogled filmskih, gledaliških in glasbenih predstav, razstav, obisk muzejev in galerij, zanimanje za kulturno dediščino, arhi- tekturo, intermedijsko in vizualno umetnost. Če česa ne pozna, poišče informacije. Odprt mora biti za novo, nezna- no, nenavadno … Išče poti do kulture in umetnosti in zanjo navdušuje druge – otroke in mlade ter strokovne delavce, kajti ambasador je nekdo, ki s svojim ugledom, položajem ANALIZE & PRIKAZI | 2022 | št. 1–2 | VZGOJA & IZOBRAŽEVANJE 67 v družbi skrbi, da se kaj uveljavlja, razvija (www.fran.si) – skratka, njegovo delo ni nikoli končano. Načrtovanje in izvajanje različnih KUV- projektov Koordinator KUV v šolo na lastno pobudo in na pobudo vodstva uvaja in izvaja različne KUV-projekte. Sama sem (bila) koordinatorica naslednjih nacionalnih projektov: Gleda(l)išče, Filmska osnovna šola, Rastem s knjigo, Me- gakviz, bralna značka, Nacionalni mesec skupnega branja (nadalje NMSB), na šoli pa potekata tudi projekta Naša mala knjižnica in Jeziki štejejo. V okviru projekta Gleda(l)išče smo učitelji usvojili nova znanja: srečevali smo se na odličnih izobraževanjih, ki jih je pripravil Slovenski gledališki inštitut (SLOGI), učili smo se pripravljati učence na ogled predstave in refleksijo po njej, to izvajali s pomočjo umetnika, na koncu že samos- tojno. V šolo smo pripeljali umetnika igralca, saj je tudi to eden izmed načinov, kako kulturo in umetnost približati učencem. S prispevkom sem sodelovala pri gledališkem priročniku Gledališče pod drobnogledom, ki je nastal kot za- ključek uspešnega projekta. Ker je pomembno svoje znanje in vedenje širiti naprej, sem se pridružila okrogli mizi, ki je potekala na nacionalnem posvetu Pismenost za gledališče (aprila 2021), in na njem promovirala pomembnost kulture in umetnosti za življenje. Pri projektu Filmska osnovna šola, katerega nosilec je Art kino mreža Slovenije, se je s pomočjo mojega navduševa- nja veliko učiteljev na šoli udeleževalo izobraževanj na področju animiranega, igranega in dokumentarnega filma. Hodili smo v kino na ogled filmov, ki bi bili primerni za učence, jih ocenjevali, pisali priprave in sami organizirali filmske kulturne dneve. Na Kulturnem bazarju v regiji v Novi Gorici sem sodelovala s prispevkom Predstavitev dob- re prakse vključevanja filmskovzgojnih dejavnosti v osnovni šoli, v katerem sem predstavila izbor filmov, primernih za učence v osnovni šoli. Prispevek je rezultat dolgoletnega dela, torej tudi velikega števila ogleda filmov v prostem času. V projektu Rastem s knjigo sodelujemo že od vsega začet- ka. Menim, da je eden boljših, saj učenci vsako leto prejme- jo kakovostno knjigo, ki ostane v njihovi lasti. Prepričana sem, da je za nekatere ta knjiga edina, ki jo imajo na svoji polici. V letnem delovnem načrtu VIZ predvidimo za sed- mošolce kulturni dan: Takrat obiščejo lokalno knjižnico, v šoli berejo knjigo, se igrajo družabno igro, ki jo pripravim v povezavi s knjigo, raziskujejo življenje in delo avtorja, uporabimo tudi vse gradivo, ki ga pripravi Javna agencija za knjigo RS. Megakviz je projekt, ki ga izvajamo vsako leto. Kviz rešuje- mo v okviru ur slovenščine, v šolskem letu 2020/2021 so ga pri urah slovenščine reševali vsi učenci od 4. do 9. razreda. Reševanje prilagodimo njihovi starosti – mlajši potrebu- jejo več pomoči, starejši se sami znajdejo na spletu. Tako vadimo tudi funkcionalno pismenost. NMSB-ju smo se pridružili pred tremi leti. Gre le za po- daljšek tega, kar delamo. Na portal vnesemo dogodke, ki potekajo na šoli: obiske avtorjev, branje starejših učencev mlajšim, branje vrtčevskim otrokom, projekta Naša mala knjižnica in Odprta knjiga, pravljične urice … Bralne značke ni treba posebej predstavljati, saj letos mineva že 60 let od njenega začetka. S knjižničarko prip- ravljava priporočilni seznam knjig za branje, v katerega vključujeva knjižne novosti kot tudi starejša besedila, po katerih otroci radi posežejo, če jim jih ponudimo. V razred prinašam knjige, prebiram odlomke in tako poskušam navdušiti (bodoče) bralce. Najbolj navdušene bralce za nagrado odpeljemo na knjižni sejem v Ljubljani. Vse naštete dejavnosti načrtujemo v okviru aktiva jeziko- slovja in družboslovja in so del letnega delovnega načrta VIZ. Če se ponudi priložnost za dodatne aktivnosti, npr. predstava v kraju, jih izvedemo v popoldanskem času v okviru ur interesnih dejavnosti ali ur za nadarjene učence. Ali pa kar tako v prostem času. Učenci cenijo učitelje, ki jim dajo več. Povezovanje s kulturnimi ustanovami Pri mojem delu je zelo pomembno, da znam najti stik s kul- turnimi ustanovami, tako na lokalni kot tudi na nacionalni ravni. Uporabljam portal Kulturni bazar, na katerem so predstavljene kulturne ustanove, ki ponujajo programe za udeležence VIZ. Na portalu so povezave do drugih projek- tov in portalov, npr. do Zlate paličice (nastal v projektu Gleda(l)išče), ki je dragocen vir informacij o kakovostnih gledaliških, glasbenih in plesnih predstavah, ter Šole filma (nastal v projektih Filmska osnovna šola in Razumevanje filma), na katerem najdemo informacije o izobraževanju strokovnih delavcev na področju filma, filmsko bazo z naborom kakovostnim filmov za ogled v razredu (za ogled je potrebna registracija) ter pedagoško gradivo za delo z učenci oz. dijaki. Vsaka kulturna ustanova ima nekoga, ki je zadolžen za povezovanje z VIZ. Stike teh oseb shranjujem, saj tako hitreje pridem do njih. Kako lepo je poklicati in na drugi strani slišati znan glas. Po navadi pokličem po telefo- nu, saj tako enostavneje pridem do vseh informacij. Kultur- ne ustanove pripravljajo programe tako, da lahko že konec šolskega leta rezerviram dogodke za naše učence. Vsako leto se udeležim tradicionalnega zajtrka za mentorje v Cankarjevem domu, na katerem predstavijo program Cankarjevega doma, neredko si lahko ogledamo razstave in predstave, ki jih pripravljajo za otroke in mladino. Tudi z obiskom ustanov lahko koordinator KUV naveže stike. S kartico koordinatorja KUV si lahko v večini gledališč in muzejev brezplačno ogledamo predstave in razstave. Treba je le vprašati. Po ogledu se rada zahvalim s povratno informacijo, kar je kulturnim ustanovam v pomoč pri prip- ravi kulturno-vzgojnih dejavnosti. Obveščanje in ozaveščanje otrok in mladih ter sodelavcev v VIZ o pomenu kulture in umetnosti ter o aktualnem dogajanju na področju KUV Ta naloga je najtežja. V kolektivu hitro najdeš strokovne delavce, ki razmišljajo podobno, teže je nagovoriti tis- te, ki menijo, da kultura in umetnost nista pomembni. Ves čas jih je treba nagovarjati in navduševati, vabiti k projektom in na ogled predstav. Morda nam koga uspe prepričati. Laže je z učenci. V času epidemije me spra- šujejo, kdaj bomo spet lahko kam šli. Mislim, da ni treba več pojasnjevati, da smo na tem področju uspešni. Edini način, da jih navdušiš za kulturo, je, da se udeležujejo različnih kulturnih dogodkov, spoznavajo umetnike in sami poskušajo ustvarjati. Za to potrebujejo spodbudo ANALIZE & PRIKAZI 68 V Z GOJA & IZ OBR A ŽE V ANJE | Blanka Gomb ač | Vlo ga ko ordinatorja kulturn o - um etn o s tn e v zg oj e v v zg ojn o -izobr ažev aln em zavo du | s tr . 65 - 68 | učiteljev različnih področij, ne le koordinatorja KUV. Moj nasvet učencem pred kulturnimi dejavnostmi je, da naj bodo odprti za novo in naj si dovolijo, da jim je všeč, ne glede na to, kaj menijo sošolci. Dodatna strokovna usposabljanja na področju KUV in pridobivanje informacij o dejavnostih KUV Koordinator KUV se mora dodatno strokovno izpopolnje- vati, zato se udeležujem različnih izobraževanj. Redno obiskujem nacionalni Kulturni bazar v Ljubljani in tudi Kulturne bazarje v regiji, pogosto si vzamem ves dan, včasih pa si ogledam le nekaj dogodkov. Na teh prireditvah navezujem stike s kulturnimi ustanovami, tako kasneje pridobivam informacije o kulturnih dogodkih, saj kulturne ustanove pošiljajo informacije prek e-pošte. Ena izmed možnosti izobraževanja je tudi strokovno usposabljanje za registrirane koordinatorje KUV z naslovom Tkemo mre- žo za ustvarjalnost, ki običajno poteka konec avgusta v Cankarjevem domu, na katerem koordinatorji KUV pred- stavljajo dobre prakse, kulturne ustanove svoje programe, potekajo različne delavnice, ki jih lahko uporabimo pri delu z učenci. Tudi obiski kulturni ustanov in ogledi različnih predstav ter razstav so del izobraževanja koordinatorja KUV. Registrirani koordinatorji KUV prek e-pošte prejemamo mesečna obvestila KUV, pripravljena v okviru projekta Kulturni bazar. V njih najdem obilo infor- macij o kulturnih dogodkih in strokovnih usposabljanjih. Obvestila skrbno pregledam in o dogodkih ter usposa- bljanjih obvestim sodelavce. Za vsakogar se najde nekaj. Junija 2021 je izšel priročnik Kulturoplov s podnaslovom Prelet kulturno-umetnostne ponudbe za vrtce in šole, ki predstavlja kulturno-umetnostna področja in dejav- nosti. V njem so navedene kulturne ustanove in njihove dejavnosti ter povezave do njih, ustvarjalci in prejemniki umetnosti pa v »živi besedi« predstavljajo svoj pogled na pomen kulture in umetnosti. SKLEP Moje delo je zaradi vključenosti v mrežo koordinatorjev KUV lažje in bogatejše. Ne le moje delo, prav tako moje življenje, saj sem se veliko naučila, navezala stike z raz- ličnimi kulturnimi ustanovami in spoznala zanimive ljudi. Koordinator kulturno-umetnostne vzgoje naj bo zgled in zaradi svojega poznavanja področja ter vedenja o njem av- toriteta in navdih za sodelavce ter učence. Včasih je treba stopiti iz lastnega okolja in navduševati tudi zunaj svojega vzgojno-izobraževalnega zavoda. VIRI IN LITERATURA Cerar, I. (ur.) (2021): Kulturoplov. Prelet kulturno-umetnostne ponudbe za vrtce in šole. Ljubljana, Cankarjev dom, kulturni in kongresni center Ljubljana. Dostop do elektronske verzije: https://kulturnibazar.si/wp-content/uploads/2021/06/KUV-za - -WEB_final.pdf?fbclid=IwAR1gbdz5aXmfaDovpyzJkrNk3Y7R6x7Q4K-z3jWId2Ed - REOGkAUtf2XD8KI (dostopno 27. 12. 2021). Glasbena vzgoja. Učni načrt (2011). Ljubljana, Ministrstvo za šolstvo in šport, Zavod RS za šolstvo: 5. Gombač, B. (2021): Umestitev gledališkega obiska v pouk. V: Gledališče pod drob - nogledom, priročnik za gledališko opismenjevanje. Ljubljana: Gledališki inštitut: 140–141. Dostop do elektronske verzije: https://www.slogi.si/wp-content/uplo - ads/2021/04/Gledalisce-pod-drobnogledom_web.pdf (dostopno 27. 12. 2021). Kurikulum za vrtce (1999). Strokovni svet RS za splošno izobraževanje: 23–24. Likovna vzgoja. Učni načrt (2011). Ljubljana, Ministrstvo za šolstvo in šport, Zavod RS za šolstvo: 21. Slovenščina. Učni načrt, posodobljena izdaja (2011). Ljubljana: Ministrstvo za izo - braževanje, znanost in šport, Zavod RS za šolstvo: 74. Https://kulturnibazar.si/ (dostopno 27. 12. 2021). Https://fran.si/iskanje?View=1&Query=ambasador (dostopno 28. 12. 2021).  Naslovnica priročnika Kulturoplov, ki predstavlja kulturno- -umetnostna področja in dejavnosti.