Izhajajo vsako sredo in saboto. Veljajo za celo leto po pošti 4 fl.7 sicer 3 fl.; za pol leta 2 fl. po pošti, sicer 1 fl. 30 kr. Tečaj XII Ljubljani y sredo 17 m ai a 1854 List 39 Veliki zbor krajnske kmetijske družbe (Dalje.) je, da se danji Ljubljančanje morajo le terpeti pregreške svojih prednikov. Naši stari očetje so bili. kar to zadeva, slabi gospodarji: namest de V imenu podružnice ltadolške je gospod vati gnoj, kamor gnoj gré, so napravili kanale predstojnik tehant Vovk željo razodel: naj bi se peljejo vse blato tje y kmetovavci po deželi na kakošno vižo primorali, da bi si pridniši obraňovali gnojnico, ki se kmetijstvu biti. biti kjer 5 ki ga ravno ne smelo nič y Nasi stari očaki pa so tudi smeli nečimerni zakaj takrat je bilo še malo ljudi v Ljubljani v zgubo razteka po dvoriših in ulicah, in da bi in okoli Ljubljane, niso potřebovali toliko rodovitnih skcrbeli za napravo pametnih gnojnisč, ki so ^li u j li i o , ivi ou njIV, n^ luiiivu niuiiti. kjcucij pa je vac iu ui u^ai podlaga dobrega gospodarstva. — Gospod předšed- Zdaj vpije celi svet: „žita žita već!" in ni dosto nik Terpinc je poterdil to nemarnost,, po kteri da si prizadevajo ljudjé več gnoja domá napravljati tak gospodar sam naj manj dvé desetini lenobi vozijo celo tičjeka (guano) iz daljne Amerike daruje, al — kakor se ljudjé ne morejo siliti k sad- in duhtajo kako bi doma um etno napravljali gnoj joreji, se tudi ne morejo siliti k umnemu gospodar- Po več mestih, kjer je gnoj po kanalih tekel v reke ne toliko kruha. Sedaj pa je vse to drugac. y y y y stvu z gnojnico in gnojem, če sami svojega last- ga spravljajo sedaj v nalas napravljene posode, da nega dobička zapopasti nočejo. Kar kmetijska družba ga nič ne zgubé. In res je sila velika škoda o tem storiti zamore, je ljudstvo podučiti. ako Po se v mestih straniša (sèkreti) iztekajo v kanale in „Novícah" in po „Pratiki" je bilo že podukov to- po kanalih splavajo v vodo. Ako postavimo, da le da so morebiti že nekterim presedali, pa kaj? od 10.000 Ljubljančanov se zgubija gnoj v Lju liko če so vsi poduki bob v steno ! Tudi gospod bljanico, znese zguba na leto gotovo naj m a n j etu i i dvorni svetovavec grof Hohenwart je o tem be- 12.000 il., ki splavajo v černo morje. Ze v sedo poprijel rekoč: da bi naj bolje bilo, ako bi 1823 je kmetijska družba, to reč prevdarjala; pro naši umni kmetovavci napravili dobre gnojnišca ki fesor Vest je takrat le 6000 Ljubljančanov štel 5 bí bile izgled družim, in da bi pri zidanju novih kterih blato splava po vodi, in očitno prerajtal, hiš pametni gospodarji posebno tudi na to gledali, se zgubi čez leto 66.384 centov človečjeka, da ki da bo gnojnišče tako napravljeno kakor ima biti toliko zaleže kakor 199.153 centov naj boljega v prid kmetijstvu. Zbor je spoznal resnico tega živinskega gnoja, s kterim bi se dalo 2655 oralov nasveta, ker to bi veliko veliko pomagalo, ako bi Ijubljanskega močirja dobro gnojiti. saj v vsaki vasi eno gnojnišče tako bilo bilo izgled družim, kmetijska družba še kaj y da bi pa na poti poduka govoril Kako pa se dalo — je dr. Bleiweis dalje stori potrati naj boljega gnoja v okom priti? y je nasvetoval dr. Zapovedati se na vrat na nos ne more to • . • M /A ■ t • • « 1» V««» 1 VI V« y da se Bleiweis: naj zbor sklene napraviti lOOOiztisov stari kanali zamasili 5 tistega izverstnega kratkega poduka iùïhoiuiuo ni aiivtga puuuivtt, IV. je bil lani iztekal v Ljubljanico. Novicah" pod naslovom „kmeta zlati rudnik" po se sćasoma konec stori tolikšni pogubi naj tečne da Kaj se človečjek več ne bilo tedaj storiti. da v » iiaoivsvuui „nuitid ^i«ti Iiiuiim pv ^ o v « o y nemskem poslovenjen, in naj ga razdelípo podružní- jega gnoja? To y kar so storili drugod kjer so cah po deželi med kmete brez plačila. Če s temi nekdaj s človečjekom ravno tako ravnali, kakor 1000 bukvicami pripomoremo, da se le 50 pamet- večidel že zdaj v Ljubljani. Napravijo naj se, kjer nih gnojnišč napravi, bo teh 50 dober izgled za podlézin (Senkgruben) ni, v vsaki hiši premak druzih 50, in tako se bo sćasoma že odpravila ljive posode, v ktere se vjemajo gnjuski cele tista strašna nemarnost, po kteri se gnoj — prava hiše. Take naprave se dajo po gotovih skušnjah zlata ruda — še dandanašnji zametuje in gnojnica druzih mest (ne po praznih domišlijah) v vsaki razliva po ulicah le s tem nasledkom, da zablatuje hiši napraviti, kjer je podlézina, ali kanal ali klet pota, njivam pa rodovitnost krade. — Zborjeskle- (kelder), zakaj le toliko prostora je potreba, da nil: naj se na tisne 1000 bu k vic omenjenega zamoreta 2 sodca v njem stati; en sodec (kiderží poduka in zastonj razdelé kmetom. Lil\/1 v IU ^J VIAVW » 11 j V 111 >j V W 1 I « V 11 KJ V VAV V ^ ABA VIVA do 5 veder) je postavljen pod lesenim žlebom y Potem je dr. Bleiweis sopet besedo poprijel po kterim pritekajo človeški gnjuski va-nj y drugi in rekel, da o tem, kar smo ravno ocitovali deželanom, sodec je zato, da se podstavi, kadar je pervi poln. še huje ravnajo Ljubljančanje, ki celi deželi da- Če je ta shramba 4 do 6 čevljev kvadratnih čev jajo žalostni izgled naj večje potrate s ćloveškim Jjev velika in ravno toliko visoka, je prostora do gnojem, kterega po svojih kanalih naravnost stekati velj. Da ni nič smradit, se verže mervica navad tako se ohrani 5 i/v i v - u jj \j o* uj ni n a u Ci i i li nui av íiuot oivnuii t ^ij» mj ca iu niv oiinuuu j «v ▼ vi u pusté v Ljubljanico, da gré po nji — v černo nega železnega vitriola v sodec, ^ morje, namest na naše polja. Gospod Ambrož tudi vsa gnojna moč. Napolnjene sodce izpelujejo • A J ! 1 •« » i * i i « • i v it * i i v a § . # i t t* • _ _ • ' y i ___i ____ 1 ! m je o tem dobro omenil: da kakor tratijo po deželi iz hiš tišti, ki so nabéro gnoja v najém (štant) vzeli gnoj poverh zemlje, ga tratijo Ljubljančanje v ta namen jih stopi več v družbo, ktera iz ce pod zem"' 7 O. J j fe " In ta potrata 1JJ U UiJ «1JVUIJJ O V I CL Jiailll/U J III C3IUJ1 »«-V » u i u u u v ^ .».V/»« ~ " je govoril dr. lega mesta pobera človeške gnjuske, ali pa jo ku Bleiweis na dalje — je toliko gerja, ker zra- pujejo posamni kmetovavci ven zgube naj boljega gnoja še okužuje Lju- méšanega gnoja (Compost). y delajo ž njim kupe bljanico, s ktero kuhamo in v kteri peremo Res Naj bi se ta naprava začela kakor dober 15 i svobodna Ker je kapćija, obertnija ili rokodelatvo povsod izgled za druge hiše — naj popřej v vsih cesar s kih in druzih javnih hišah fin offentlichen Ge báuden}, in naj bi se, ako se nova hiša zida, donašalo obertnijstvo in rokodelstvo! y \ v • » i t • v • • * « • i «i ti. • . v -. - ker je vse dober kup koliko dobićka bi vprihodnje več ne pripušalo, hisni gnoj po kanalih Bukurešt je imenitno kupčijsko m est o, pa večidel v Ljubljânico napeljevati. V dosego tega je go- le z blagom, ktero se iz tuji h krajev sèm vozi. Kup-vornik nasvetoval zboru: naj sklene, da se ta reč čija z domaćim blagom pa,ki se prodaja iz teh dežel v ptuje podonavske y druge predloži si. mestnemu magistratu, da on po- je razdeljena med Brajlo in nektere skusi to imenitno prenaredbo vpeljati, in da posije mesta. Naj bolj premožui so serbski tergovci in Judje, zvedenega moža v Gradec, da ogleda, kako so ki so se iz Španjskega in Portugaljskega vTurčii naselili. tam napravljene te shrambe, ktere bi se potem tudi " ..........* v Ljubljani in povsod napravljale, kjer se spozná, da je neznana škoda, ako vsako leto to Večidel blaga pride iz F ran co zk ega. Če bi ta kne zija padla pod oblast rusovsko, bi Francozi večjo škodo terpeli kakor Angleži. likšna zguba splava po vodi. — - „ ..... 8.«u«,1VDb m puu.ta. sklenil: naj se predloži ta važna zade va slav. mest- stroški mnozih družin so veči kakor njih dohodki. Nesnaga nemu magistratu. (Dalje sledi.) Zbor je V Bukureštu se vidi velika gizdanost in potrata svil se tii versti z lišpom in šopirjenjem; pod nim oblačilom žensk se mnohokrát vidi umazana sterirana dragim Ozir svetu 0 Pogled v Vala/rij o. Nektere čertice te dežele, kjer zdaj rusovska voj kiklja! Na zlate reci in bisere potroši gospoda naj več duarja. Vlada ni ravno slaba; marsikaj hudega je že za- samo da storila se ni terla, in nic dobrega ne overa; veliko. Ce toliko bogata zemlja malo rodi, je ljudstvo ska stoji, bi utegnile našim bravcem všeč biti. Vzamemo krivo, kteremu ni za zboljsek in napredek dosto mar. jih iz popisa nekega popotnika, ki je lani mesca oktobra Boljar, pop » kmet in cigan vsi so si zlo enaki v tem potoval po ti dezeli, ktere narod, čeravno jez Moldavo da nobenemu ni mar za svobodno razvitje svoje domo-vrcd blizo 2000 štirjaških milj velika in veliko večja kakor vine. —Zakon je ondi večidel le rahla zaveza. Zatožil nobene posebne važnosti nima v po- je enkrat en mož svojo ženo, da pride še le zjutraj Cernagora, vendar litisko-narodnem obziru. Zakaj ne? se bojo bravci lahko prepričali iz popisa te knezije, ktera sluzna Turcii ima veudar svojega kneza, kakor Moldava svojega domů. „Kako dolgo žeterpito?** je vprašal sodnik moža. Dokler sem ožeujeu" — je odgovoril. „Zakaj pa se niste že popřed pritožili?" „Popřed mi je dajala dnarja, 55 Kdor se po Donavi pelje in misli v Bukurešt iti, da sem si mogel dulčas (sladkarij) kupovati, zdaj pa mi stopi pri Gjurgj e vu na suho. Gjurgjevo leži Ra š ču k u ga ne dá več nasprot na majhni visočini in je eden naj zdraviših kra jev cele u je odgovoril. Iq tacih reči se sliši več. Valahije; tù seru bezijo Bukurešcani, kadar pri Kmet kakor boljar spolnujeta večidel zvesto cer-kvene zapovedi, vendar prave pobožnosti, ki sega čez njih huda merzlica razsaja. Blata po mcstnih ulicah ni cer ko postave, je malo najti med njimi » Kaj sta po tukaj toliko kakor v Bukureštu, kodar mora člověk čela s pečeno gosjó?" je vprašal sodnik dva vlaška dostikrat do kolena gaziti. Hiše so nizke, vse pri tleh kmeta, ki sta bila zatožena , da sta popotnika ubila in sta odgovorila. ,,Za- 5n večidel s korci, nektere s cinkom pokrite. Mesnice, ga oropala. „Gos sva proč vergla pekarije in vinske preše stoje prosto po ulicah. Iz Ru- kaj?" ju vpraša sodnik. „Zato, ker je ravno petek bil, ščuka prinesó tu ečm veliko grojzdja, iz kterega tukaj je nisva smela jesti, saboj vlačiti je pa tudi nisva hotla". vino prešajo. Grojzdne jagode so po celi Valahii večje Tak odgovor kaže očitno, kar smo ravno rekli od kri- kakor golobje jajca, pa zlo vodene. Pri vsem je vlaško vega zapopadka vere. vino dobro in močno. Ce ne bila vinoreja v teh kra Narod ta romanski ostanjk nekdanjih Rimcov jih v vsem tako zanemarjena, bi bilo vlaške vina tako nima nobene narodne zavesti, nobenega pravega do-žlahne, da bi se primerjati smele z naj slavnišim vinom moljubja, nobene prave delavnosti. Lemalo je omikanih y cele Europe. Pota so večidel tako slabe, da se smejo komaj pridnih, krepkih mož. Terpela pa je ta dežela že veliko po rusovsko-kolovozi imenovati. Prišli smo v neko vas, kjer smo turških vojskah, in tište male cimice omikanja in dušne malo časa se oddahnili. Na cesti je stala velika čeda povzdige, ki so pognale ob času mirú, so se zaterle goved pred sila veliko mesnico, kjer čez leto zakoljejo spet po vojskah. več tisuč goved; stopi vsi na sila prostorni dvor zagle damo brez števila zaklanih volov po dvoru ležati. Ko To je žalostna osoda samo po sebi tako lepe rodo vitne dežele! bolj natanko ogledamo zaklance, vidimo 5 loj v volovske kože zavit y da je bil le le z lojem imajo ondi ga 1 v f veliko kupčijo, za meso ne marajo mesarji veliko zrežejo v drobné ploše, ktere pod milim nebom suše in prodajajo manj premožnim. Tudi kože le rabijo posebno zato, da zavijajo loj va-nje. K ^ Kar oko prezrč, se ne vidi skor nič kot neobdelana zemlja. Le malo rok je za kmetijstvo, in še tište, ki Serbske zdravice (Dalje.) dravje prijateljsko. 53 Zdrav mi bodi brat I Za zdravje našega vsa kc^a kuma in prijatelja, ortaka (dru^a v španovii) in pobratima , starega in mlađega, miiegain dragega Kj se pečajo s kmetijo, so lene in nemarne. Hiše po de- koli nam je kteri, ki sta jih nam ded in oča pripravila želi so iz ilovce in z bičjem pokrite, nesnaga se očituje (stekla) in mi mladi za njimi, od sinjega morja do ti-iz vsake koče. Serčé boli člověka viditi tak rodovitno he^ra Dunaja, in od kterekoli kteri vére in zakona bil, zemljo 5 pa neobdelano, zanemarjeno od konca do kraj veči del bolj ar j i (bojaři) so Lastniki zemlj ondašnja gospoda, ktera v P kureštu y to jo, pa je našemu domu in našemu rodu dobra hotel y kemu Bog pomagal in vsakega naprej pomikal y vsa kolikor večidel pa v B je volja milega Gospoda Boga, ako Bog dá! Za zdravje stanuje, in dragi cas in obilne svoje dohodke vse te gospode ktci so dospěli in přispěli to leto y da naj raji stavi le na tisto politiko, ktera se verti okoli Bo- dá in lepa milost Božja, da pridejo in prispejejo kralj osebe y i bab, 4 konjikov in nektere drug malane tudi k leti, in mnogo let in godišč, pa vse iza našega .. . _ ____- # _____. m m m m m * • V ft to je y na igro. Za kmetijstvo in obertnijstvo zivljenj y y ako Bog dá Kteri pa kum in prijatel ni prise! se ne pecajo dosto in prispel to leto, akoravno je zelel priti in prispeti y Bog 155 uđeli, da pride in priapeje vsako mesto, kj 5 ako Bog dá! Vedno, moj brat, nasi kami in deli jatli i nase zdravje, mi pa magal Gospod Bog nas in nase kume in prijatle pri pijali in Boga molili (prosili) v nase dome za tem nikdar ne bo zaneslj « t m • • « 1 i ¥ •!! 1 • I n ___ _ . 1 _ -1__ f I 1 zin in njenih znaminj prav obširno biti, da se ljudém , kar naj bolj moč, polajsa spoznanje bolezin, ktero pri vsem * ker po buk vah v njihove hiše za njih zdravje! Po- umetnost — zdravilstvo — ne dá « mf m mm . m mm * • . • % a ati se naj vecja Ce se šivar kjer morauciti, da zna stergano suknj lep sošiti. se mora Slla^al uuopuu XJUK uao IU uaoo nuiuo in piijanv, njvi- •»"«« wvm, uuu divi^HUU DUIYUJU icpu nuoiLl , oo koli mi in naša deca in naši brati za njih čuli, tam se tudi tista umetnost učiti, ktera céli stergano zdravj z njimi pozdravljali, ko bi se pa ali na poti ali v zboru Al v sili, ko bolniku ni mogoče zdravnika dobiti vidili in sostajali, da bi se tu pozdravljali in eden za m kadar pride v zadrego, da ne vé kaj bi počel bi druzega čast in dobro skerbeli, v lice se ljubili y eden storil kar mu kaka baba svetje, ali bi se zanašal le na druzega za zdravje prašali z dobrim sercom in pravo moc natore, je dobro imeti bukve pri rokah, ki po sku Ijubeznijo D Bog dá in lepa milost Božja, da šnjah izvedenih zdravnikov svetjejo: kaj naj se stori v kume in prijatle čujemo vedno dober glas, in da imamo sili in kaj naj se opusa, in ki v nevarni bolezni bolnika v njih dobro uzdanico (zaup) pa tudi oni v nas! Da naganjajo, naj si na vso moč prizadeva, da mu pride pravi zdravnik na pomoč. Take bukvice so „domaći zdravnik", žil po nemških gospod prof. R ob i d a v Celovcu. Verlemu bogati dom, pravi Ri Bog dá kjerkoli bil versni rod in sčanin (prebivavec od Risna), snažni Serbin, neki nam bii sojeni kum, neki pravi prijatel ki jih je y neki pa ortak po bratim! pomagal jaki Bog nam in njim od vsake plati, rodoljubu, ker ni zdravnik z nebes pa naj bolj! ne moremo zlo jemati, da Da Bog dá in milost Božja, s kumi ni tu in tam marsiktere reci bolj natanko razloćil y ka se kumili, vse iz drage volje, brez nevolje, s prijatli kor bi za nase razmere potrebno bilo, in da ni svaril se prijatlili s čisto Ijubeznijo po ter po gla in ljudi pred marsiktero mazarijo, ki je med našim ljudstvom po zakonu Kristusovem! Stare da deržimo , ki sta jih navadna nam preskerbela ded in oče, nove pa in storil je, kar je v njegovi moči bilo v lahko da bi da prej- umevni domaći besedi. Le to bi bili radi vid y y povedi in volji Božji. Da Bo«: dá in milost bolezni ne bile uverstene po abcednem redu, zakaj v da se naši kumi in prijatli vidijo in poznavajo v ti versti se ne bo vselej bolezen lahko našla, ktere bol- memo p božja zboru gospodskem, na mejdani junaškem, v snidi brat- nik ravno • y v isce > ker m niso tako d skem, po imenu poštenem, po koljeni (rodovini) juna- Slovenskem, da bi berz vedili mm - m. m mm m m mm m A . att m « fl « « • m • V | 1 t ft ■# škem y y kj po jih iskati. Po ana po mošnji polni, po sablji britki in po vsaki dobri tom i s ke m razdelku ali po okraj nah ta bi se in častiti sreći, kakor se poznava tud zvezda danica veliko lozje iskale, postavim: bolezni m o z g v F OC1 y med vsimi zvezdami na izhodu juternem! Pa kaj še? uses, nosa în našim kumom in prijatlom daj Bog lepo zdravj poti dobro tergovino, y t y ta (sapnika in požiravnika) na y serca. trebuh m © ovih delov çovino, med ljudmi pošten glas, pa naj bolje Bože pomozi nas, ki smo tukej danas! In zdrav I. itd Ker smemo misliti, da se bo hvalevredna knj nadjaj se I.! (Konec sledi.) 55 Nove slovenske Domaći zdravnik v navadnih bolezni h člověka" piji k o ž žica natisu. Tudi v imenih bo marsikaj poprav ni flHHMHHHH| HH lični y S y k y kmalo pokupila, se bo to lahko popravilo v drugem p risad yy že Brand", prisad je vne , kterih pa ljudstvo ne razločuj tje, kterega nasledki so raz y za„Brand smo ustanovili besedo t v sakem obziru primerno Kaj so p r i s t u d (Flecken) ne moremo razumeti pole ar Hufelanda, Rusta, Tisota in druzih sostavil K. iz prekratkega Rob i da. hofiia ali S težavno in tudi nevarno je ljudém spisovati Ijenj popisa, so „petechiae" ali je r> morbus maculosus Werl 55 Flecken" se v navadnem V « imenujejo tudi „Maseru", kterim na Gorenskem pravimo P bukve: kako naj se samí ozdravljajo, ker umno ozdrav- na Štajerskem so pa ljanje se opira na natančno s (osepnice?), na Dolenskem dob P po z n a nj bolezni S poz nan je bolezni je naj vecja umetnost zdravniska, za spoznano bolezen zadeti dostojno z d ravi 1 o," je zdrav i že dosti nas k Fries gosp R o b i d Blatt imenuje y ki so pri pence Kolikšna zmešnjava! Naše ljudstvo, ktero smenuje niku lahka reč. Če pa je bolezen spoznati krat velika težava za zdravnika, je celo nemogoča za osepnice tù M ne delà razloćka med kožnimi izpušaji, menda vse P y kar se po kozi tam B 1 at tern P od tod y drugod F nezdravnika, ako se mu ne primeri, kakor slepi kokosi ki tudi včasih zemice 1. Z pni ca m i je menda kakor 9 • j e ví c e m m najde. Kdor le lovi posamne znamnja pris a dom, kista iz ene koren 55 d i t i", pil ali prikazke (symptome) in po teh ozdravlja, tava po ansetzen (bolezen) in se rabita za vse vnetja y posebno tmi in zgrabi, kar mu je naj bolj poti skrito mu ostane vse dru V doka te damo le en izgled pa na unanjih delih. Gosp. Robida imenuje Mesern o d Rotheln h na priliko: člověka g ali kolje po trebuhu y da ^a y Nesselausschlag pup Fiecken (ktere?) prist ud terpincijo strašne boleéine. Gorjé mu, ako pride ozdrav- imena menda niso domaće y radi bi vedili od kod česko pupencina je < ljavcu v roke, ki mu ozdravlja le prikazek bolečine, se ravno izdeluje slovenski slovnik, je treba y da pa ne m v isce k njene in ne spozna bitst mo kolikor je moć imena kožnih spušajev y ? Te i. Ker il s tain da (natore) njenega. Ako ga ozdravi brez vsega tega spo- ee potem vsi ene nomenklature deržimo. Ker pa imamo ____• 1 «• n 1 • lit ^ • 1 _ _ « m znanja, naj hvali B y da se mu je klj zdravilo zadeti. Cloveka grize in kolje enkrat, ako pravo ravno mi nalogo zdravilski del slovnika v red spra viti le zgolj k popada; drugikrat, ako ga zablat e ležjejo; tretjikrat ker so čeva ako ga gliste koljejo, petikrat če so čeva y tro vi nad-četertikrat k pri ti priliki lepo prosimo, da bi nam gosp. zd po Slovenskem in duh gospodje in vsi y ki m bolezin. so t se stikrat če je povžil kakošen strup, sedmikrat ako so da protresemo vse. izberemo kar je p tam pa tam priložnost imajo zvediti i sebno pa kožnih izpušajev jih blagovoljno naznaniti hotli, ravo. in ločimo čeva po kili zadergnile itd. In kkrat mora po- kar umetnost zdravilska ločiti ukazuje. Želeti bi bilo, da moc drug biti bi tudi v druzih slovenskih Iz tega malega bode vsak lahko spoznal, kako po- menda povsod velika zmešnjava čjih to storilo, ker je Vse to memo gredé omenivši priporocamo „ trebno je, naj poprej bolezen prav spoznati in kako ne varno je brez tacega spoznanja mazačiti. Iz tega pa ©ega zdravnika" kot dobrega pomoćnika v sili. bode tudi lahko vsak razume!, da v tako imenovanih doma ljudskih zdraviínih bukvah bi moglo popisovanje bole 156 Novičar iz mnogih krajev ristnej napravi prav terdna podlaga postaviti in se je) Ker konec prihod nj ega mesca nemski (izsreč se daljna prihodnost © otoviti dala. Skorej vsi so bili kovavni) dnarni listki (Munzscheine) ob veljavo pri- ma( se ponavlja opomín, naj vsak, ki jih kaj ima Sliši se dejo, zamudi jih zamenjati do tistega časa. * ) ne da o tem ene misli to je 9 * da na terdna j se na zaloga k vizo p za vedne čase. Obresti ki jih matica daje, naj se vsakega leta k ostalim letnim nove stemplarske marke se bojo začele o vsih svetih. — Mesca s u sca se je po vsih deželah našega cesarstva dalo 3 milione in 785.000 pišem na pošto. Iz mnozih dezel se slisi, da so se poslednji cas polja in senožeti močno popravile. — Barantači z ogerskimi pre- kterih jih je šio uni mesec veliko v Hamburg, je dobro opravili; draga vožnina podražuje Hamburščani in Londonci nimajo radi vplacilom druztvenikov pridevajo, in tako za izdavanj bukev obračajo. Ta matica se bo na dvojni način napravljala. sicer: 1. z dobrovoljnim! prineski, in 2. z izd m njem tacih buk i od kterih gré pričakovati i da v« SIĆI jih bojo Slovenci obilno in radi kupovali, kterih vendar tabart niso ceno preveč, in premastnega blaga. druztveniki ne bojo zastonj prejemali Vse kar družtvo Od rusovsko-turške vojske se ni še nič posebnega zvedilo te dni. Terdnjavo v Siliš tri i Rusi še zmiraj bombardirajo, severno-izhodni za take bukve potegne, se bo za matico ohernilo. Za zdaj je sklenil 30. aprila 1.1. Celovski družtveni odbor izdajati v posameznih zvezkih slovens k i z virne ali poslovenj pridige pod naslovom del N. 5. je nek že zlo poškodovan. Ker je rusovskemu poveljniku ukaz carov došel, da Silistrio in Ruščuk mora 7> Zbirk kvenih go vorov u 9 k so jih b n e deljah, prazni kih in drugih priloznostih razni Turkom vzeti naj velja kar hoče, je oklenila rusovska armada poslednji čas terdnjavo tako, da Turki ne morejo ki pridigarj t Vsak zvezek bo ne vùn ne noter, in da je moglo unidan več voz, ki so bili z rajžem in koruzo naloženi, se oberniti in naglo obsegal na 10—12 tiskanih^ polah različne pridige od razoih duhovskih pastirjev. Čeravno ne bojo po nedeljah in praznikih zverstene, se bo vendar sploh gledalo, i potegniti proti Šumli. Silistria je eden tistih ključev ki odperajo vrata do Balkana. Za brambo Odese je car Nikolaj poslal generalu Osten-Sacken-u slavni red sv. Andreja. — V Carigradu mergoli vse polno mnogoverstnih vojakov iz mnozih krajev sveta boj v 3 4 zvezkih za vse nedelje in praznike cerkve- nega leta zapopadene. Družtvo sv« Mohora se toraj obraća na vse častite duhovske pastirje s priserčno prošnjo 9 d b d si h m a I stari Turčini jih ogledaje majajo z glavo in nočejo verjeti da bi ?)Ingilizoma —u ——— d miraj posam nati pri d i g d kterih mislij > so za dr u žt db v C 9 in ?)Franzizoma resníca bila z obstojem Turčijstva. 4. dan t. m. je obiskal princ Napoleon Sultana, od kterega se zdaj vec pošiljati blag Pervi zvezek bo koj v natis priš 9 kakor hitro družtvo toliko pridig přejme, nič vec ne govori da se bo kolikor jih je za vsak zvezek potreba podal sam na vojsko. Kraljica španjska je poslala Omer-pašu in Mchemed Ali-pašu veliki križ Iza- , in se 3 pasom komandêrski križ ravno N ta način se ne bo samo družtvena matica za lagala 9 temuč se bo tudi duhovsko slovstvo krepko pod belnega reda piralo. Terdno zaupamo, da se bojo duhovski pastirji slovenskega naroda združili in s slovstvenimi prineski to zbirko cerkvenih govorov pomnoževali. Vsaka drobtinca se bo s hvaležnostjo prevzela. Prosimo ! V Celovcu 1. maja 1854. tega reda. Mnogotere novice pravijo 9 da francozko anglezke barke so se 26. p. m. ustavile okoli luke Se-bastopol; rusovske barke pa mirno stojé v tem pri- V Cer ni gori je vse spet mirno, ker je Da stanisu. nek austrianska vlada kneza Danila miiú opomnila. gerski punt napredoval, se nič ne sliši. — V Azii stoji s turško armado slabo; cele trope vojakov zapu- Celovški družtv. odbor ščajo armado. Francozke vojne barke na izhodnem Prošnja prečastitih bravcev 99 Novic" mor ju so bile 10. dan t. m. v velikem Beltu poleg Ćujem od več strani, da nekteri slovenski domorodci na Ramsoe, anglezke pa 7. t. m. pri otoku Gotska meravajo moje starozgodovinske članke za nemske časnike pre S a n d o e. Angležki dnarstveni minister želi, da bi der žavni zbor dovolil 68 milionov Pruska vlada v se za vojskine potrebe. zmiraj ni določno sklenila: kako se delati. Akoravno njim njihovega pocetja braniti ne morem, bi vendar mi Ijubše bilo, da ne bi se prestavljanje prej začelo, dokler ne bode celo delo na svetio prišlo. Dvojih clankov pa že- celo ne želim , da bi se přestavila, in sicer članka pod na- slovom „Deo invicto Mithrae" in „Vosego sacrum ker bo ravnala o rusovsko-turški vojski; Rusom neprijazni vojni minister Bonin je mogel odstopiti. Velika skerb ta članka bodem še bolje predelal. Da se tudi tiskarni pogreški vrivali ne bojo in da vsak prestavljavec točno zadene misel iz virnega spisa, bi mi jako drago bilo, da bi se mi vsaka pre delà pruski vladi tisto veliko taborišče, ki ga je cesar Napoleon z 100.000 vojaki napraviti ukazal pri St. O m eru, ker St. Omer lezi tako, da zamore pruske dežele strahovali ali pa tudi čez izhodno morje armado stava, preden se v tisk posije. v pregled poslala. V Mariboru 14. majnika 1854. Davorin Terstenjak. na Rusovsko poslati. Razpertije med katoljško cer Stan kursa na Dunaji 15. maja 1854 kev in med Badensko vlado so, žalibog! tako do verha prikipele, da je po poslednjih novicah vsaki čas pričakovati, da bo velik* škof Freiburški izobčil celo škofijo badenskega kraja. Obligacije deržavnega ( 4 5 0 2 99 99 dolga 3 2'/, 99 2 99 86 77 y4 70 56'/, 43 lL fl Esterhaz. srećke po 40 fl Naznanilo in prošnja Oblig. 5°/o od leta 1851 B 106 Oblig, zemljiš. odkupa 5°/0 84 Gotovo si vsak Slovenec iz cele duše želi 9 da Zajemi od leta 1834 se družtvo sv. Mohora, od milostljivega knezoškofa Lavantinskega osnovano, še mnogo let za pravo kerščan-sko izomiko našega ljudstva in za povzdigo domaćega slovstva zmiraj tako krepko kakor sedaj » 99 1839 230 123 l 79 » V V r> v » 2 r> v T) 99 20„ » 20 „ s, 10» 85% fl OQ3 / h\ 99 oq 3/ 4 » Windisgrac. Waldštein. Keglevičeve „ „ 10 „ 10 '/., „ Cesarski cekini......6 fl. 18 Napoleondor (20frankov) 10fl.39 Suverendor.......18 fl. 20 Nadavk (agio) srebra 100 fl. 35 fl na Dunaj v Gradcu Loterijne srećke 13 185 poganjati za Priho čkanje bo na D (u. 24. 79. 3. 42. 72. 2. 89. 31. 25. in v Gradcu 24. majal854 moglo. Zatoraj so naši rodoljubi že od začetka na vse strani premišljevali in prevdarjali, kako bi se tej preko- V poslednjem naznaniiu naj se k p versti številk postavi Grad k dr » pa Dunaj Odgovorni vrednik: Dr. Janez Bleiweis. i\atiskar in zaloznik ef Blaznik.