zs 5L0VEMSKR 50LSKR DRUŽBR. Ciril in Metodova številka Jmladine", izdana kot donesek k vprašanju o naši narodni obrambi na predlog in po delovanju manjšinskega odseka akad, društva „Rdrije“ v Pragi. Iaeto IV. (9 = Iijubtjana, mali srpan 1907. Štev. 4. VSEBINA Narodno-radikalno dijaštvo in -Družba sv. Cir. in Metoda«. Dr. Fran Ilešič: Narodna vzgoja. F. Bčlehradek: Narodna ali manjšinska šola. 'I' Nekaj besed o organizaciji naše šolske družbe. Delovanje 'Siidmarke«. Listek. (S Ponatis dovoljen le z navedbo vira. 3 Omladina izhaja enkrat na mesec ter stane za celo leto K 4-—; za dijake K 2•—; posamezna številka 40 vin. — Dopisi naj se blagovole pošiljati uredništvu najkasneje do 20. vsakega meseca v Ljubljano na Breg št. 12. — Le frankovana pisma se sprejemajo. — Upravništvo je v tiskarni J. Blasnika naslednikov v Ljubljani, Breg št. 12. Oblastem odgovoren Mihael Rožanec. — Izdaja eksekutiva narodno-radikalnega dijaštva. — Tisk J. Blasnika naslednikov. e> l lodni in modno blago za j| —■■" ■■......... obleke =——— i priporoča fej Sukna KAREL KOCIAN tvornica za sukno -v Humpolcu I. (Kraljestvo Češko.) Vzorci frankol ® Tovarniške cene! —= V korist »Ustredni Matice Školskč«. ................ Trgovsko-obrtna zadruga v Trstu. Via S. Francesco d’ Assisi št. 2, I. nadstr., kjer je bila prej »Tržaška posojilnica in hranilnica«. — Telefon št. 16-04. Poštno - hranilnični račun 74.679. Sprejema hranilne vloge od vsakogar, tudi če ni član, in jih obrestuje po 41/2%. Sprejema tudi vloge po / K na teden, tako da se po 260. tednih dobi joo K. Sprejema hranilne knjižice tujih zavodov in je realizuje, ne da bi se obrestovanje pretrgalo. — Daje posojila na razne obroke in proti mesečnim odplačilom po K 2 od vsakih K 100, tako, da se posojilo odplača v petih letih. — Deleži so po K 20 in po K 2. Nadaljna pojasnila se dajejo v uradu med uradnimi urami ki so: ob delavnikih od 9.-12. dopoldne in od 3.-5. ure popoldne. Trgovsko-obrtua zadruga v Trstu, registrovana zadruga z neomejenim jamstvom. D E N A R zamorejo dobiti osebe vsa-cega sloja proti poroštvu in na Vknjižbe pod zelo ugodnimi pogoji. — Obrniti se je na Josipa Ziderič Trst, ulica Caserma št. 14, I. nadstr. Uradne ure od 9. do 12. zjutraj !n od 3. do 6. popoludne. ,GRAND HOTEL1 v Dutovljah, v bližini železniške postaje Dutovlje-Skopo. — Oddaljen od Trsta 50 minut z bohinjsko železnico. Edlnl hotel, zgrajen na novo, obdan s cvetličnimi vrti, gozdiči In kolibami. Krasno drsališče, elegantno igrallšče. Lawn-tennis, kegljišče in krogljišče. Kopelji, velika dvorana in sobe moderno opremljene. — Napeljava vode. Acetilenska luč. Kuhinja italijanska ln nemška. — 1'I.ZKNSKO PIVO 1. vrste. Tu- In Inozemska vina, posebni kraškl teran. Kavarna in moderni biljard. Omnibus in kočije za vsaki prihod in odhod vlaka. — Daje se v najem elegantne kočije. Lastnik: IVAN GUSTINČIČ. F. Pertot, urar. Trst. Ulica Poste Nouve št. 9. Žepne ure najboljših tovarn. Najnovejše stenske ure. — Izbor ur za birmo in za darila. Popravila po zelo nizkih cenah. Maršner-jev češki kakao; Maršner-jeva češka mlečna čokolada. Mornarska čokolada; Slovanska čokolada; Reformna čokolada. Specijalltete: Lusin - Gigant, Klalron. Svetovnoznani Maršner-Jevl šumeči llmo-nadnt bonboni, ki narede limonado z malinovim, citroninim, jagodnim in prvenčevim okusom. Edino pristno, če ima to varstveno znamko. Prva češka deln. družba tovoren za orljen-bilskc slnilknruine in čokolade nn Kralj. Vinogradih prej A. Maršner. NARODNO-RADIKALNO DIJAŠTVO IN „DRUŽBA SV. CIRILA IN METODA". Velika svetovna ideja nacijonalizma je tisti vir, ki daje krepko življenje narodno-radikalni struji. Ista narodna ideja je mati »Družbi sv. Cirila in Metoda«. V tem notrajnem idejnem sorodstvu je iskati vzrok, da se nar.-radikalno dijaštvo tako zanima za »Družbo sv. Cir. in Metoda«. Če se je »Družba« dosledno držala narodne ideje kot matere in vodnice, je našla v nas najgorečnejše zagovornike in pomočnike, če se je pa od svoje in naše zvezde oddaljevala, se je zanimanje pokazalo v odločnem odporu. In v tem stremljenji, da ohranimo »Družbo« narodni ideji, da jo preustrojimo v smeri te ideje, je iskati tudi jedro programa, ki ga ima narodno-radikalno dijaštvo glede »Družbe sv. Cirila in Metoda. Današnja »Družba sv.'Cirila in Metoda« Slovenstvu ne zadostuje. Povedati moramo bridko resnico, da se Slovenci pač zanašamo, češ saj imamo »Družbo«, ki nas varuje potujčenja, a se pri tem varamo. Želimo si reforme v »Družbinem« delokrogu in v njeni organizaciji — in capite et in membris! Predvsem par besed o delokrogu Družbe. Če so naše razmere še tako malenkostne, nikdar ne izgubimo izpred oči velikih narodnih smotrov. Za narodno avtonomijo nas pripravi in usposobi narodni svet, ki bo družil vse narodne samoupravne činitelje. Med onimi, ki pripravljajo šolsko avtonomijo, zavzema »Družba« važno mesto. Njen delokrog se mora razširiti na ustanavljenje šol vseh otrok, tedaj tudi realk, gimnazij, trgovskih in drugih šol. Vemo, da so sredstva skromna. A ne strašimo se: tudi take zavode bo treba ustanavljati in Družba« je najbolj poklicana, da to prevzame. Vrhutega je naloga »Družbe« včasih le, da začne z inicijativo, da zahteva, da skliče prizadete, da prispeva itd. So pa ne le vprašanja ustanavljanja šol, ki imajo zanimati »Družbo*: Zadeva internata pri bodočem ženskem liceju v Ljubljani n. pr. je vprašanje, ki bi bilo imelo zanimati Družbo — dekleta z meje v Ljubljano! Veliko število internatov nam Slovencem ni ekonomsko. En dober vseslovenski internat v Ljubljani, tega nam je treba. Denar ne pojde potem za nunske internate in gradove, ampak se bo porabil bolj za ekonomsko za šole. To omenimo le mimogrede hoteč s primerom pojasniti, kakšna vprašanja spadajo še v »Družbin« delokrog. Tako vprašanje so tudi dijaške kuhinje v Ljubljani in Kranju — koroških dijakov k nam! Skratka »Drnžba« naj odloži tesnosrčnost svojega delokroga: pri vsaki akciji za ustanovitev kake šole in v pomoč slovenski mladini je poklicana posredovati, pa naj si je to na meji ali pa v »varnem« ozemlju. Saj smo Slovenci že tako daleč, da ni na Kranjskem prav nič bolj varno kot kje gori za Dravo! Skoro vsako narodno podjetje je neposredno ali posredno tudi »manjšinsko*. Razširjenja delokroga pa si ne želimo le v pravkar navedenem smislu. »Družba« n. pr. je ustanovila nekje šolo. A v tistem kraju ni ne slovenske posojilnice, sploh nobene zadruge, posest za posestjo pride Nemcem v roke, uradništvo je nemško, naši ljudje so neorganizirani delavci — na milost in nemilost odvisni od gospodarjev. V kraju ni niti mladeniške narodne organizacije, ni ne Sokola, ne bralnega društva, ni domačega časopisa. — Kaj bo izdala tukaj skromna šola? Otrok se je naučil par slovenskih molitvic in kmalu je za nas brez svoje krivde izgubljen. Potopi se. Ali se je v Trstu zasledovalo, koliko nekdanjih naših gojencev je zdaj narodnih? Ali. se je sploh kdo zanimal za učenca, ko je zapustil šolo? Edino šola včasih ne izda. Treba pomagati na vseh straneh, v glavno pomoč pa treba ustvariti velike manjšinske gospodarske obrambne organizacije. Ustanoviti jih, je zopet naloga — »Družbe«, ki ž njimi dobi spopolnjujoče tovarišice, brez katerih je vsak uspeh le trenoten. Razširjenje delokroga, ki je nujno potrebno, nam zopet dokazuje, kaj nam je »Družba«. Ž njo Slovenci izjavljamo, d'a hočemo živeti, ona je najplemenitejši izraz našega narodnega ponosa. Zato pa je s svojini narodom suverenna in se nima klanjati ne pred cesarjem ne pred škofi. Cerkev in država nimata v našem avtonomnem delokrogu prav nič zapovedovati. Ali narodu zvesta ali dekla cerkve in države. Neizprosno stojimo na stališču, da «Družba« stoji in pade z zvestobo do svoje ideje vodnice — do narodne ideje. Luč prosvete in napredka prihaja po Družbinih šolah v naš narod. Naša šolska družba naj pomaga v resnico veliki civilizatorični nalogi narodni ideje, da dvignemo naš narod iz teme neznanja in predsodkov ter iz bolezni socijalnih krivic. Da pa bo »Družba« sposobna za ta ponosni delokrog, je treba radikalne preosnove v vsi organizaciji. Ni tukaj mesto, da formuliramo svoje predloge. Preustroje naj se podružnice, odkazati se jim ima krajeven delokrog, postanejo naj izobraževalna središča, agitatorice pa vse narodno življenje svojega okoliša. Da pa se jih ohrani v življenju, je treba neprestanega nadzorstva in pomoči iz centrale. Ako hočemo, da pride v naše delo kaj načrta in sistema, sestavimo natančen kataster — pregled našega delokroga. Če se preustroji podružništvo in se v delo družbino spravi sistem, če Družba za svoje organizatorične namene porabi vsa moderna sredstva, potem je upati, da postane zopet živ del organizma, čegar sok in dih bo čutiti v vseh vejah, da se okrepe in zdravo razvijajo. Narodno-radikalno dijaštvo noče le svetovati. Z delom hoče pomagati. A treba ga pritegniti, ne pa ga odbijati. Nepozaben je Slovenijanom spomin na one krasne dneve, ko so ob 351etnici »Slovenije« poleteli v Prago. Komaj za par dni prišedše so nas vsa češka obrambna društva povabila v svoje prostore. Razkazali so nam vse. Z navdušeno in stvarno besedo so nas upeljali v svoje delo. Imeli so pa tudi pokazati na krasne uspehe. Mi pa moramo z bridkostjo tukaj konstatirati, da je slovenska šolskadružbasv. Cirilai n Metoda dijaštvo od sebe odbijala. A mi smo takega mnenja, da gospodje prvomestniki in odborniki gredo, stvar pa ostane. Zato je narodno-radikalno dijaštvo z neskaljenim navdušenjem po svoje krepko delovalo: V knjigi tega dela so najlepši listi poročila iz dijaških organizacij, ki se neprestano bavijo v posebnih klubih z manjšinskim vprašanjem. S tem upamo, da izpolnimo največjo in najbolj kričečo vrzel — da namreč vzgojimo narodu energičnih in izobraženih moči, ki bodo same kmalu mogle aktivno poseči v manjšinsko ,delo in prinesle vanje nov dih in novo sveže življenje. DR. FR. ILEŠIČ. NARODNA VZGOJA. Govoriti hočem le o šolski vzgoji, posebej o šoli »Družbe sv. Cirila in Metoda«. I. Pojem narodne vzgoje. Narodna vzgoja je vzgoja »iz naroda za narod«. A. Narodnost ožji pojem nego človečnost. V vsebini ožjega pojma je že najti vso vsebino širšega pojma, v narodnosti torej vso človečnost: Kadar pozoveš Slovana, se oglasi zajedno človek. B. Narodnost je širši pojem nego stranka. V vsebini širšega pojma ni najti vse vsebine ožjega pojma, v narodnosti ne vsega, kar je strankarsko: Kadar pozoveš narodnjaka, naj se ne oglasi takoj strankar! Narodna vzgoja ni in ne sme biti vzgoja za kako hipno politično stranko; stranka je pojav, torej minljiva, narodnost je princip, torej trajna. C. Narodna vzgoja gleda na narod, ne na slučajne in umetne provinci jaln e meje. Narodna vzgoja ne pozna Štajerca ali Kranjca ali Korošca ali Primorca, narodna vzgoja pozna le Slovenca. Narodna vzgoja gleda na narodne skupine; narodna skupina prve vrste smo vsi Slovenci kot enota, narodna skupina druge vrste je slove lisko-h rvatska zajed n i c a: »Slovenac i Hrvat za uviek bratu brat«. Kadar pozoveš Slovenca, naj se zglasi kot Slovan obenem in pred vsem tudi Hrvat; to je naša naravna pot v Slovanstvo. D. Narodna vzgoja gradi iz naroda, torej na lastnih tleh. Sramota je, krasti duše! Gorje mu, kdor je kriv tujega greha, gorje zapeljivcu, usmiljenje in pomoč pa zapeljanemu! »Mi brambovci ne iščemo kraljestva tuj’ga vlast, za svoje se potegnemo in za dežele čast.« Delo narodne vzgoje je vseskozi pozitivno; gleda na lastno korist, a ne na tujo škodo; gre ji za ljubezen do svojega naroda, a ne za mržnjo zoper tuje. II. Sredstva narodne vzgoje. Vsaka vzgoja je razvoj, vsak razvoj pa napredovanje. Formalno je torej vsaka vzgoja bistveno napredna. Narodna vzgoja pa bodi tudi stvarno napredna. Stvarno je naprednost vzgoje odvisna od podavane tvarine, vsebine. A. Vsako znanje je koristno, a vsako ni enako potrebno in vsakega si tudi ni enako lahko pridobiti. Znanje doma in domovja je pred vsem koristvo in obenem pred vsem potrebno. Spoznavaj samega sebe. Zato se bo narodna vzgoja ozirala posebno na spoznanje domače zemlje in zgodovine. Mislim je treba čuvstev kakor sliki ozadja in okvira, kakor možu žene; v čustvih postane misel plodovita. Zato mora znanje doma in domovja počivati v ugodnem razpoloženju čuvstev. Za vzgojo čuvstvena je velevažno petje. Slovenec mora peti. Kjerkoli je Slovanka, tam je petje; kjer je petje, tam ni zlobe. Peti se morajo sveže, jasne, bodrilne pesmi kakor »Lepa naša domovina«, ki je že v Čitanki. Vseh tradicij pa ne bo gojila narodna vzgoja; ako bi se pretesno oklepala vsega sporočenega, bi postala prekonservativna in narodu prej v pogubo nego v korist. lstine ne bo prevračala narodna vzgoja, ampak če treba, jo poudarjala in presojala. Kdor bi radi odgojnih svrh nadomeščal istino z lažjo, bi z namenom posrečeval sredstvo; tako nemoralna pa noče biti narodna vzgoja. Kolikor imamo istinitih in velikih tradicij, vse nas vežejo na Hrvate. V tej zgodovinski istini bo narodna vzgoja iskala trdne osnove. Ako kje manjka tradicij, ni treba radi tega izgubiti vere v sebe. Namesto v prošlosti iščimo utehe v bodočnosti! Z jasnim čelom in z delavno roko jo ustvarjamo! To je in bodi duh našega časa. »Viharjev jeznih mrzla domačija«, »domovina, od nikogar spoštovana«, »vdova tožna, zapuščena« naj nam ne prevzame občutja. Kovači bodimo! Stoječ na realnih tleh, rabi »Družba sv. Cirila in Metoda« realna sredstva, a gleda za idealnimi cilji. Nje učenci morajo biti čim najsposobnejši, da delujejo pozneje in si snujejo srečo v danih razmerah. B. Bolj nego snov sama deluje oseba, ki jo podaja. Oseba da snovi duha in življenja. Zato bo narodna vzgoja vso važnost polagala na učiteljevo osebnost. Šola vzgajaj aktivne (pozitivne) kreposti, ki usposabljajo za delo, za borbo in za napredovanje. Zato mora učitelj sam biti človek življenja, mora življenje poznati iz opazovanja in lastnega izkustva. Šola vzgajaj socijalno, posebe vzgajaj narodna šola za socijalno-narodno življenje. Zato bodi učitelj sam človek socijalnega zanimanja, bodi v besedi in dejanju član naroda; govori z vsemi ljudmi svojega uaroda in z vsemi inorodci, ki žive na naši zemlji, v svojem jeziku, ime slovenski dom, se vobče udeležuj javnega življenja. Vzrastel iz naroda, naj učitelj kristalizira v svoji duši njega bistva; ob tem kristalu narodnega mišljenja in moškega prepričanja se mora razliti vsak vnanji pritisk. Učiteljev zgled vleče; avtoritet deluje sugestivno; zato gorje tistim učiteljem, ki dajejo pohujšanje! Odnarodil nam mladine ne bode tuj jezik kot predmet, ampak prodan ali odtujen ali tuj učitelj, ki nima ljubezni za nas in ne stoji z narodom v eni bojni vrsti. Koliko naše mladine nam uče izdajice ali tujci! Človek, ki je prodal samega sebe, se je — prostituiral! Prostitucija rodi prostitutke. »Po delih jih boste spoznali,« ne po besedah! Mnogo jih je, ki gmotno podpirajo tuja podjetja in običajno govore tuj jezik, pri tem pa se delajo velike narodnjake in psujejo tujce. Kdor tujce psuje, a sam v njih jeziku občuje, ta svoj značaj omadežuje, vsiljivim pa tal ne izpodkopuje. III. Sistem delovanja. Administrativna, vnanja stran šolstva more biti centratistična; vsebina mu bodi individualistična, narodna. Narodne skupine naj avtonomno vplivajo na duha svoje šole. »Družba sv. Cirila in Metoda« reprezentuje našo šolsko avtonomijo; ta avtonomija nam je sicer vsiljena in zahteva od nas gmotnih žrtev; toda često baš »ex necessitate nascitur virtys«. Delovanje »Družbe sv. Cirila in Metoda« mora postati sistematično; obseže naj polagoma tudi srednje šolstvo (šole, ki jih ustanovi Družba, prevzame sčasoma država) in analfabetstvo. Učiteljstvo »Družbe sv. Cirila in Metoda« mora biti v tesnem kontaktu med seboj in se v to svrho sestajati na redne konference. Isto učiteljstvo mora biti za življenje osigurano s primernimi dohodki in s pokojnino. Le tedaj bode njega delovanje sveže, jasno in veselo in le tedaj dobi Družba dobre in najboljše učne šole. IV. Ali naj bo vzgoja narodna? Na to vprašanje je odgovoriti kakor na čudno vprašanje: Ali naj bo vzgoja človeška? Ker nam je vsakdo človek in bodi človek, zato mora vzgoja biti človeška. To je narodno! Ker je narod in pripadajo otroci narodu, mora vzgoja biti narodna. To je istotako naravno. Vzgoja je razvoj sposobnosti; izbirajoč vzgojna sredstva, mora uvaževati stanje in posebnosti svojega gojenca. Edino taka vzgoja je naravna in zato realna in uspešna. Vsaka vzgoja se mora postaviti na stališče gojencev, ako hoče svojo zgradbo graditi od temelja, pa ne od strehe. Vsaka vzgoja mora imeti svojo osnovo v narodu, njega sposobnostih in govoru. Hoteč človeštvo vzgojiti, je stopil Kristus na zemljo in izpregovoril človeku v človeški besedi: učlovečil se je. Tako stoj vzgojitelj med narodom in govori narodu v narodni besedi: ponarodi se! 4ZS>iZS>&S>&S>&S>&S>iZS>&S>i2S>iSS>iSS>