isae. btorrente con la Posta, to m. T!!«T, A« '«• KT"_ 1< o - ‘ Sr -letni doktor modroslovja se je ubil, plezajoč po Severni Triglavski steni. Doma je bil iz Solkana pri Gorici. Kljub mladosti je zapustil lepo število modroslovnih spisov, ki dokazujejo v njem velikega duha in mu s svojimi originalnimi mislimi zagotavljajo ime v zgodovini filozofske znanosti. Velik vpliv je izvajal na svoje obližje in na vsakogar, ki ga je poznal. S svojim svetniško zdržnim življenjem in delavnostjo ter s toliko odločno in brezpogojno poštenostjo, s katero je tudi v praksi izvajal to, o čemer je bil prepričan, — da smo od njega po pravici smeli upati, da bo prinesel prerojenje od kuge materializma, in ne le nam Slovencem. V kratkih letih je bil postal najboljši in najdrznejši slovenski planinec. Njegovi spisi v ((Planinskem vestniku» in lepo število njegovih turističnih «učencev», dokazujejo silo njegove duševnosti. Žal, da nam ga je ravno planinstvo odvzelo. Ob priliki, ko je izšla knjiga «Dr. Klement Jug», se je pečala slovenska kulturna javnost z njegovo osebnostjo. Vsi so mu priznali duhovno veličino, vendar so ga na splošno sodili preveč površno, deloma pa iz raznih razlogov enostransko krivično. Seveda, temu ni malo kriva okolnost, da ocenjevalci niso imeli pred seboj vsega njegovega dela, kot moramo žal okriviti naše javne razmere, ki še do danes niso omogočile, da bi izšli njegovi filozofski in drugi spisi. Danes, po treh letih, lahko ugotovimo, da se misli o veličini njegove osebnosti niso spremenile, pač pa čutimo, da je praznina, ki je nastala na mestu, kjer je on zastavil svoje delo, še večja, še bolj nenadomestljiva, kot smo mislili ob njegovi smrti. Vsem r.ašim ljudem priporočamo, da se pouče o rjem iz knj ge „Dr. Klemeni Jug“, ki jo je izdalo »D. d. Adrija" v Gorici 1. 1924. Naroča se pri imenovanem društvu v Gorici, Via S Giovanni 7 in \eija 6'— L, za dijake 4-—. Rado Prelovec: OfelOVadbi. O tej važni panogi telesne vzgoje ne čitamo danes v naših časopisih prav nič. Vidim, da se je ta precejšnja napaka današnjega modernega življenja zajedla žalibog tudi v našo deželo. Po časopisih citate, navadno samo o športu. Ne bom rekel, da nima šport svojih vrednot, ali prave telovadbe z daleka ne dosega. Tudi «Naš glas» ni še nobeno zinil o telovadbi. Zato skušam jaz pričeti s tem-le člankom. Telovadba je bila po naših krajih zelo razširjena. Pred vsem na Goriškem, pa tudi na tržaškem. Danes, seveda, deluje le malokatero društvo oziroma odsek. In telovadbe bi tako krvavo potrebovali, ker nam je, kakor bom v naslednjih vrsticah razložil, tako v duševno kakor telesno’razvedrilo. Koristna je telovadba seveda le takrat, kadar se goji smotreno in in sistematično. Telovadci razumejo to kot: telovadno metodiko. Vsako leto se vrši na Vipavskem par nastopov. Prepričan sem, da društva, ki prirejajo telovadne nastope, ne telovadijo redno, ampak se pripravljajo samo par mesecev pred nastopom ali pa še ne. Kaj je vzrok, da se danes tako malo telovadi?,Marsikdo bo trdil: ker manjka vaditeljev. Tudi jaz bi trdil to, pa imam že izkušnje in zato pravim, da je med ljudmi premalo zanimanja za telovadbo. Čeprav dobiš med nami po deželi polno bivših telovadcev-vaditeljev, se niti eden ni sko-rajžil, da bi kaj napisal o telovadbi. Ako bi bil kdo napravil to pred tremi leti, gotov sem, da bi imeli danes več telovadnih odsekov in društev. Toda kaj s tarnanjem! Kar je, je. Po toči je prepozno zvoniti. In preidimo k stvari! Skušal bom danes tu podati svoje misli, tako da bode vsakemu, ki se zanima za telovadbo, ali pa tudi ne, jasno, da bo spoznal, kaj nam telovadba prinaša dobrega. Najprej nekoliko zgodovine: Že veliko let pred Kr. r. so gojili telovadbo Kitajci in Indijci. Z vojaško telovadbo so se pečali vsi tedaj živeči narodi. Najstarejše panoge telovadbe so bile: skok, tek, metanje kopja, kamna in prenašanje bremen. To je človek izvrševal kot vojak ali lovec. Najbolj se je telovadba razvila pri Grkih. Vsakemu je kolikor toliko znano, kaj je pomenila pri Grkih telovadba: bila je važen del državne vzgoje Grki so uvedli olimpijske igre, ki so obstojale v telovadnih slavnostih oziroma tekmah. Po Grkih so prevzeli prvi telovadbo Rimljani. V srednjem veku je telovadba padla na jako nizko stopnjo, sploh se ni gojila. Takrat je bil ljudem ideal suh človek, ki se s postom in bičanjem pripravlja za oni svet. Šele kasneje so se uvedli znani viteški turnirji. Novi vek je prinesel telovadbi preporod. Znani rek: V zdravem telesu zdrav duh si je zopet pridobil polno pristašev. Svetovno znani pedagogi so se zavzeli za telovadbo, kakor: Komensky, Russeau, Pestalozzi, in so jo spravili v področje šolske vzgoje. Izven šole pa so začeli telovaditi najprej v Nemčiji. Ustanovitelj društev je bil Ludvik Jalin. Uvedel je prvi telovadno orodje. Kmalu je Adolf Spiess izdelal prvi telovadni sestav, ki je pri Nemcih še danes v veljavi. Telovadba je dobila velik razmah. Najprej je prišla na Švedsko, kjer je Peter Link spet izdelal nov sestav. Od tu se je telovadba širila po vseh evropskih državah. Gojila se je največ po društvih, ki so se navadno združevala v telovadne zveze. Pri Slovanih je prvi pričel s telovadbo Miroslav Tyrš. Ustanovil je leta 1862 prvo telovadno društvo «Sokol». Naslednja leta so po Češkem rastla društva kakor gobe po dežju. Prestopila so tudi mejo češke dežele in imeli smo kmalu vsi Slovani telovadna društva z enakim imenom. Najprej smo telovadbo povzeli po Čehih Slovenci in nato ostali : Hrvati, Srbi, Bolgari, Rusi, Lužiški Srbi in Poljaki. Takoj po ustanovitvi telovadnih društev na Češkem, je pričel Tyrš proučevati telovadni sestav. Videl je, da že obstoječi sestavi nimajo barve in sistematičnosti. Na podlagi češkega(sokol-skega) telovadnega sestava so se ustanovila telovadna društva in sprejela so ga vsa sokolska društva pri Slovanih. Po tem vzorcu so se kmalu ustanovila tudi orlovska in socialistična telovadna društva, od katerih so prva našla pri Slovanih največ odmeva. To bi bila na kratko zgodovina telovadbe. Zdaj pa nekoliko o telovadbi kot taki! Kaj je prav za prav telovadba? Odgovorimo na kratko: Telesne vaje (oziroma telovadba) so vedoma ali namenoma izvedeni gibi telesa, izvedeni po delavnosti mišičevja. Hočem tu razdeliti telovadbo po Tyrševem sestavu, kot najboljšem, na dva glavna dela: 1. vzgojno (pedagoško), ki je uvedena v šolah in društvih, in 2. zdravilno (ortopedično) telovadbo. Smoter vzgojne telovadbe bi lahko razdelili v dva deia, in sicer v telesnem in nravnem oziru. V telesnem oziru je telovadba: čuvanje in krepitev zdravja. Mišljen je ves organizem človeka. Tu se jačijo: mišice, kosti, živci, pljuča, srce, in z vsem tem zabranjujemo bolezni pristop v naš organizem. S telovadbo hočemo vzgojiti telo v silen, zdrav in močan organizem. V drugem slučaju, t. j. v nravnem oziru, pa pridobimo s telovadbo vse polno dobrih lastnosti, ki so dandanes našemu ljudstvu zelo potrebne. Tako n. pr. miir, hladnokrvnost, prisotnost duha, žilavost, vztrajnost, pogum, čistost, varčnost, poštenje itd. Iz teh par vrstic razvidimo, kakšne koristi nam prinaša telovadba. Omenili smo že prej zdravilno telovadbo, ki pa spada popolnoma v zdravniško stroko. Namen ji je vzravnavati skrivljene hrbtenice, noge itd., skratka odpravljati telesne nepravilnosti. Ta vrsta pride pri nas malo v poštev. Poglobimo se še nekoliko v bistvo Tyrševega telovadnega sestava! Oglejmo si ogrodje: 1. Imamo vaje brez orodja in brez pomoči ali odpora drugih telovadcev. 2. Orodne vaje, ki pa se zopet delijo v: a) vaje z orodjem (ročke, kiji, palice, itd.); b) vaje na orodju) drog, bradlja, krogi, konji itd.). 3) Vaje, s pomočjo drugih izvedljive (skupine, igre, itd.). 4) Borilne vaje (metanje., mečevanje, itd.). To bi bila na kratko razdelitev sestava. Po tem sestavu se naš organizem giblje do zadnje mišice. Ravno radi tega je telovadba veliko bolj priporočljiva kakor šport. Tako vidimo, da se n. pr. pri nogometu in kolesarcnju jačijo samo mišice nog, dočim se zgornji del telesa skoro nič ne giblje oziroma utrjuje. Dobil se bo kakšen, ki bo vprašal: ali smem telovaditi ali ne? Telovadi lahko vsakdo, razen če mu zdravnik prepove. Tako delavec, kmet kakor uradnik in sploh vsak človek. Ako hočemo, da bo naše ljudstvo zdravo in močno, bi morali telovaditi vsi, tako moški kakor ženske. Za ženske imamo seveda drugo metodiko, ker jasno je, da one ne morejo izvajati vaj kakor moški. Sicer jih je tudi dobiti, da so še hujše kakor moški; v cirkusih navadno, kamor takšne neestetične abnormalnosti tudi spadajo. Kmet in delavec bosta rekla: natelovadimo se že dovolj na njivi, v tovarni. Da, tudi to je res, pa vendar ne.zadostuje. Pri vsakdanjem delu se* giblje samo gotov del telesa, drugi deli pa ostanejo zanemarjeni. V resnici se utrudiš tudi po telovadbi, drugi dan pa boš gotovo bolj svež; bolj čil boš vstal. To lahko pove vsak telovadec. Le poglej, dragi čitatelj, pravega telovadca, kako je razvit, kakšno mišičevje ima! Mislil si boš, tudi jaz bi rad postal tak! To vse ti je dano, samo če te je volja. Izmed vseh držav sveta gojijo telovadbo največ v češkoslovaški republiki in Nemčiji. Goji se seveda tudi v drugih državah, pa v manjši meri inise posveča večja paznost športu. Iz mednarodnih telovadnih tekem raz-vidimo, da odnesejo največ krat prvenstvo Čehi. Pa tudi na olimpijadah so se> že izkazali. Za njimi pridejo Jugosloveni. Iz tega pač vidimo, da je češki telovadni sestav eden najboljših in pričeli so ga upoštevati tudi drugi narodi. Pri' zletih raznih telovadnih organizacij boste videli, ako greste med telovadce, različne stanove; tako uradnika kot kmeta in delavca. Umevno, da je med telovadci največ uradništva, ker so uradniki telovadbe najbolj potrebni. Zdaj pa nekoliko o razlikah med telovadbo in športom! Pri športu opazimo vedno profesionizem. športu se lahko posveti samo posameznik, masa tu nima nič opraviti. Tu se gre samo za prvenstvo, zato so pri športnih organizacijah vedno tekme, dočim pri telovadbi ni tega. Vsakdo lahko telovadi. Ni treba, da postaneš akrobat ali prvovrsten telovadec. Seveda se bo dobil kateri, ki bo rekel: Nisem za telovadbo. To je jako ničev izgovor. Kajti vsak, še tako neroden človek, bo postal pri telovadbi bolj gibčen, bolj okreten. Nekaterim niso javne telovadbe po godu. Slišijo se glasovi: «Poglej jih, kako se kažejo, kakor v cirkusu.« — Z javno telovadbo društvo samo pokaže nevednemu ljudstvu, kaj vse se lahko človek nauči, do kakšnih uspehov privede telovadba. Tu se pokaže volja. Naletel sem večkrat na telovadca, ki je svojega tovariša, boljšega telovadca, zavidal, ker je zaostajal za njim, dasiravno sta hkratu pričela vaditi. — Dragi prijatelj, vsi nismo enaki. Eden prej zapopade vajo kakor drugi. Samo volje treba, in ne obupati. Pa bi se moral tudi vprašati: ali sem tudi tako pridno posečal telovadbo kakor tovariš? Na vse take okolnosti moraš pri telovadbi pomisliti, ako hočeš, da boš prišel do uspeha. Vedno pa se moraš zavedati, da si s telovadbo tudi pri najlažjih vajah pridobivaš poguma, prisotnosti duha, spomin se ti boljša in še nešteto drugih dobrih lastnosti si pridobiš, ki jih v vsakdanjem življenju potrebuješ. Za danes naj zadostuje. Moj namen je bil vzbuditi s tem člankom ne-kp-iko več zanimanja za telovadbo po naših društvih. Zelo vesel bi bil, ko Li se kdo od telovadcev, ali vsaj bivših, oglasil ter povedal svoje misli o telovadbi pri nas. Drugič bi potem napisal nekoliko o telovadnicah in telovadiščih in nekoliko o redovnih in prostih vajah ter vajah na orodju. OJ TRIGLAV, MOJ DOM, KAKO SI KRASAN.... (Fot. Hinko Stričevič.) LISTEK ZDRAVJE. Kava in zdravje. Kaj je pravzaprav tisto, kar da kavi oživljajoči in prijetni okus. To je sestavni del kafein, ki ga je odkril v kavi 1. 1820 nemški kemik Runge. Kafeina je v kavi 1% do 3%, kakršna je pač vrsta. Kafein uporabljajo danes v zdravilstvu v velikem obsegu in ga dobivajo na različne načine. Poleg kafeina je v kavi okoli 50% dušika, okoli 30% vode, celuloza, sladkorne snovi itd., posebno pa še razne vrste lepo dišečega olja. — Dobro in skrbno pripravljena čaša kave je poživljajoča, zdravju in dobremu počutku izredno koristna pijača, ki vrhu tega dviga tek, pospešuje prebavo in ima tudi hranilno vsebino. Marsikako težko duševno ali telesno delo bi brez vzpodbudljivega učinka kave sploh ne bilo mogoče. Tudi alkohol poživlja, a po njegovem užitku se pojavijo nasprotni učinki, ki pri prevelikem uživanju ali pri slabotnih osebah povzročijo trajno hiranje in tudi blaznost. Vsega tega pri kavi ni; z mlekom in sladkorjem zmešano jo prenesejo tudi najnežnejše ženske, otroci in starčki, s kruhom zauživana kava je najboljša in najprijetnejša jed. Užitek alkohola napravi l:udi sirove, kava jih pa zbistri in napravi živahne in vesele, brez sirovosti. Zgodovina nam pravi, da so diplomati in politiki pri čaši kave uredili svoje zadeve najmanj tako dobro kakor pri čaši katerekoli druge pijače. — Neki znameniti dunajski zdravnik predpisuje pri želodčnih in prebavnih boleznih uživanje močne kave, brez pridatkov; kajti nobena kavna primes nima v sebi tega, kar je najboljše, kafeina, ki ima poleg drugih prebavo pospešujočih dišečih sestavin glavno uiogo. Črna kava uničuje želodčno kislino, primesi jo pomnožu-jejo, črna kava je najbolj močno in pri tem najbolj nedolžne sredstvo, da zdramimo želodec in čreva k delovanju. O B R A Z I. Matilde Serao in Federico de Roberto. Pretečeni mesec sta preminula dva znamenita italijanska književnika, pisatelj Federico de Roberto in pisateljica Matilde Serao. Dasi sta si bila po svoji starosti .skoraj eno desetletje navskriž, (Serao roj. 1. 1856. v Patrasu, de Roberto rojen 1. 1866. v Neaplju), sta isi bila vendar v marsičem podobna. Bila sta kot literata sinova ene dobe, in sicer realizma, nove literarne smeri, ki je šla tedaj po Evropi. Spadala sta po svojem ustvarjanju v zlato desetletje med leti 1890—1900, ki je dalo italijanskemu slovstvu kako desetorico del, na katere bi bil lahko ponosen vsak narod na svetu; tej desetorici sta prispevala tudi de Roberto in Serao. Njuna najlepša dela iiram s*0'aj isto letnico. Nekateri trde, da je «Fantasia» najlepše delo Matilde Serao; izšlo je leta 1892; najlepše delo de Roberta «11 Vicere» je izšlo le par let pozneje; njegovo drugo odlično delo, italijanska Gospa Bovarijeva, roman «L'lllusione» pa je izšel eno leto po-pre:. — De Roberto je bil kot pisatelj najbližji najboljšemu med realisti — Vergu. Opisoval je sicilijansko življenje, zanimala ga je ps:ho'dgija, v nekaterih stvareh je spomimal na francoskega pisatelja Flauberta. Snovno se je pisatelj rad zatekal k psihološko zanimivim snovem. Njegova najboljša povest je «11 Vicere», povest neke sicilijanske rodbine, a ob enem povest cele Sicilije. Izdal je vsega skupaj osemnajst kn'ig. — Matilde Serao, ki je .ivela v Neaplju kot urednica svojega, pred petindvajsetimi leti ustanovljenega lista «11 Giorno», je napisala vsega skupai štirintrideset knjig. Bila je neumorna in živa slikarica napolitanskega življenja, njegovih šeg in navad, veselja in trpljenja. Bila je skozi dolgo vrsto let ena najbolj čitanih pisateljic ne samo v Italiji, ampak tudi zunaj v svetu. Dela, ki jih ie pisate)':ca uamsam me do 1900, so med najboljšimi. Zadnja leta svojega živhenja ni pisala več tako uspešno, vendar pa so vsa njena dela značilna in kažejo »veliko nadarjenost. Med italijanskimi realisti je njeno ime na častnem mestu. DRAMA. Dramatik de Flers. Francoska dramatika, posebno pa francoska komedija, je izgubila s smrtjo de Flersa, ki je umrl v pretečenem mesecu, enega svojih najboljših in najmarljivejših pisateljev. Leto za letom je v družbi nekega drugega pisatelja, (pri Francozih je pogosto navada, da pišejo komedije v družbi po dva ali več pisateljev), bogatil francosko dramatiko z zabavnimi, satiričnimi in obenem zelo duhovitimi komedijami, ki so žele na odrih zelo velik uspeh. V teh komedijah je znal posebno bičati sodobne napake in jih smešiti do skrajnosti; s svojim zasmehom in isatiro ni prizanesel niti francoski akademiji, dasi je bil celo njen član. Nekatere komedije, dasi so občinstvo izvrstno zabavale, in je postal radi njih zelo priljubljen, nimajo velike literarne vrednosti, druge pa so bile take, da so si vtrle pot v svet in ao jih igrali z velikim uspehom po vseh evropskih odrih. Napisal je bil tudi komedijo-satiro na sedmori-o vodilmh državnikov Francije, a so ga radikalni listi zelo napadli, komedijo pa so mo- rali črtati z repertoirja. Bil je sotrudnik lista «Figaro», za katerega je pisal vsak teden duhovite gledališke beležke. Prej skoraj čil in zdrav se je podal radi male oslabelosti v svojo rojstno vas in umrl. Frane-coski narod mu bo težko našel namestnika. B O D I Č } E. Gregorčičeva zapuščina, V prvi številki našega lista smo priobčili par besed o nameravani izdaji Gregorčičeve zapuščine. Naj dodamo še par besed. — Izdaja Gregorčičeve zapuščine same zase je brez pomena. Če stvari same na sebi nimajo estetskih vrednot, ali so take, ki bi jin pesnik, če bi še živel, ne pustil priobčili, bi bilo danes njih izdanje v posebnem zvezku zanj celo žaijivo. Čas bi bil menca, da bi kdo izdal kritično izdajo vseh njegovih spisov z življenjepisom, izčrpnim uvodom in opazkami. Tako na primer kot danes izdajajo Cankarjeve spise. V tako izdajo bi šla tudi zapuščina in spisi, ki so morda še raztreseni po raznih listih; je pač le gradivo za spoznavanje podrobnosti pesnikovega ustvarjanja, prilik in posebnosti; samostojne vrednosti jim ni mogoče priznati, dasi lahko uspešno podpirajo znanstveno razmotrivanje o pesniku, To delo pa bi moral prevzeti človek, ki dobro pozna Gregorčiča kot pesnika, in umetnost, ni pa potreba, da je ravno njegov bivši osebni znanec ali prijatelj. P I S M A. ZAPISI DIJAKA BOŽIDARA Zagreb, julija 1927. U martovskom broju beogradske revije «Volja» izdao je Božidar Kovačevič pod gornjim naslovom ciklus soneta, originalnih po zamisli, a značajnih za ovo doba. U doba, kada je zrak pun revolucionarnih ideja, smionih, nelogičnih misli, i kad su paradoksi najomiljeniji, a Gve je u nekom >,e-čnom jurenju za nečim novim, što če rešiti sve neprilike — smiren mladič, koji je pro-zreo u suštinu života, više -je nego čudan. Zamislite samo, mladič od dvadeset godlna videči bezizlaznest sveg ovog rada, kojemu je ego i alfa i omega, traži smirenje u ma-nastirokim čelijama. Čudno je to, ali beg u samoču i spas u kontemplaciji traži se najviše u ovakva ne-orijentirana vremena. On prekida poput Pa-pinija s burnim bakanalom života i sav se podaje onoj patrijarhalnosti drevnog mana-stira Studenice, tišini zabitnog gorskog seoca i bezazlenosti, prirodnosti onog večnog života, koga provode seljaci. Daleko je sve to od futurizma i zenitizma, daleko od sveg onog jurenja, daleko od sveg onog što zadaje brige svetu. Povukao se s ovom pesmom punom bolnog ali utešneg saznanja: pa sad zurim tužnim očima Slovena, naslonjen povijom na prozoruke šarke, u svet ovaj sazdan od bola i varke. Vrača se on životu svojih dedova, on njih voli, i sene njihove štuje; izmedju brda stisnuti i neba jedni orahu zemlju radi hleba, a drugi nebo mišlju uzburkanom. Zanese ga mračna, svečana i stara brda, on o e neumara u tom kraju, jer je tamo sve prcduhovljeno. Kako jednostavno i divno govori o svom plemenu: Za pleme moje pitaš? Nismo znani; Svak ima svoju njivu pa je posije livada travna; kada stasa kosi je, i tako, eto, prelaze im dani. Narod se tamo više nebom hrani nc hlebom. A sudba? Mirno snosi je. Kad je rat čuti, al' se dobro brani, katkada samo poneko Ge propije. Zavoli 1' dragi dragu, prosi je i žive, dokle jedno drugo ne sarani mrgedni, suvi monah Teodosije (koji sem Boga i sem svete Rosije nikada nikog priznavao nije) i tako, eto, prolaze im dani. Njegov «blaženi» ded Teodosije (prisni mu Ge) i svi oni, što radi krsta umreše na kocu, ponukahu ga na obračenje, i on je počeo slutiti tajne večne lepote: Kao da nišam od ovoga sveta... Behu mi oči večno uzdignute u nočno nebo, gde svetovi čute, i duša moja vasionom šeta. Samotnih zvezda ja otkrivah pute: evo, dvadeset mladih ščerdah leta, u nadi da če tajne proniknute izmiriti me sa sudbinom sveta, i čini mi se, da nikada neču poznati tajne; ni kad smrtnu sveču umetnu medju moje hladne prste. Ali osečam, da svi ništi ljudi, kod kojih miso nikada ne bludi imaju pravo kad se smerno krste... Ovo je drktaj ljudske duše, koja -se oseča sapeta materijom i traži izlaza samo da poleti u «kraljestvo duhova«, ovo je psiha jed-nog naraštaja, koji je rano i prerano vidio celi goli život, ali koji mu je i osetio taštinu. Teško je ove stihove citirati, jer je ovaj ciklus jedinstven i čim uzmeš harmoji dela nešto več je krnje. Stih mu teče polagano i tiho kao daleki mrmor isposničkih moli-tava, čini ti se kao da vidiš samog pesnika u mantiji kako zguren (ali još pun života) uz slabo drktanje sveče u skromnoj čeliji piše ove stihove: Veliki bol je ko val digo mene i vinuo me u suštinu sveta; u ponoč čujem kako svemir cveta ko cvet u ruci Boga, al' i vene. Ne bi me ponukalo, da pišem o tome, što je ovo umetnički doterano i što je u • lisli-ma jako, da u tome ne vidim početak novog preobrata i u umjetnosti i životu (ta čvrsto su medjusebno. vezani!); a taj preokret bit če u smislu iskrenog prirodnog života. Na-oko to izgleda vračanje natrag, ali to je korak napred, jer se uvek zaboravljalo u jurenju za stvaranjem duhovnih i materijhl-nih vrednosti na uzgoj onog unutarnjeg, mo-ralnog duha, bez kojeg je svaka civilizacija ne samo površna (a prema tomu i ništetna), več i štetna; a sada se ide, da se unese i u umetnost i život više iskrenosti i prirodno-sti i da se dade svemu neki viši smisao. U neku ruku je to romantika, ali nova romantika modernog čoveka, koji pozna zlo i dobro, ali ipak traži utehu u svojoj nutrini, a ne u svetu. , Kovačevič je u cvim pesmama izišao kao «srpski» šoven, ali sve je to naoko, jer ako se zadubemo, videt čemo kako je široko shvatio svo) nacionalizam i kako mu je dignuo vrednost istapanjem s opčečove-čanskim idejama, a svoje pravoslavlje je pri-kazao puno drukčije, no bi to učinio zasukani pravoslavac. On traži novo, novi izlaz i on ga je našao, bar naslučuje, i to hoče, da nam dade u tim pesmama. Interesantan je sam tumač tim pesmama, koje je on na molbu urednika «Volje» njemu dao. «Moj nacionalizam ne ide na uštrb drugih naroda i plemena. Kao što sve reke idu u more tako svi nacionalizmi treba da se uli-vaju u čovečanstvo, u internacionalizam. Jer samo nacionalno i kulturno razvijene i svesng nacije mogu učestvovati u internacionalnim životu. Zbog toga za mene reči Srpstvo, Južno Slavenstvo, Čovečanstvo, ne znače pro-tivne pojmove, nego stanja koja ishode jed-na iz drugih...» «Nacionalizam je nešto šire shvačen nego dosada. On je kozmičkiji više čovečanskiji, ka što je, opet kozmizam ovih pesama srp-skiji, nacionalniji.» On je u tom dijelu rasan i sam veli da «kozmička misao jednog naroda može ova-nlotiti samo kroz nov i rasni izraz, a ne kroz opšte fraze. Ali taj rasni izraz ne skla- pa se, ne lepi se iz otpadaka folklora ili narodskih reči, nego se bogodano, ma da lagano i teško, radja u pesniku...« Sta to znači? Po svim znacima jasno je, da stojimo pred nečim novim, što če pre-kinuti i s preratnim i posleratnim tradicijama u umetnosti da stvori nešto novo. Ali i za naciju to mnogo znači, jer to če biti kao neko pročiščenje od sveg onog zla, što ga je donio ovaj i ovakav nacionalizam (ekstuzivistički!), kakvoga poznajemo, jer tim se mi postavljamo na novu bazu, koja če nastojati istrebiti sve ono zlo, što je odveč došlo do izražaja u političkoj borbi i društvenem životu. Dragovan Šepič. KRITIKA. France Bevk, Kresna noč. Lepa in bogata povest, bajnosti in poezije polna. Že «bmrt pred hišo® je bila dobra stvar, «Kresna noč» ,e še mnogo boljša. Bevk raste in se razvija, da je veselje. Njegov pravi dom je v hribih in njegove stvari iz hribov so najmočnejše. V «Kresni noči® je res globoko zajel duše svojih ljudi. Kakor živi Stoje pred nami: morilec Matija in njegov sin morilec Jure, nedolžna žrtev Svetka, Tinac, Štefuc, Jermolka itd. Vidimo jih in islišimo jih in čutimo ž njimi, pa naj žive vsakdanje življenje ali naj preživljajo najdivjejše strasti in najstrastnejše duševne in telesne boje ali pa se naj zgubljajo v pravljičastih sanjarijah in prividih škratov, vedomcev in vil in coprnic in vseh bajnih čarov v kresni noči. Vse je verjetno, vse je resnično. Sanje in prividi in čarovnija, vse je istovredno z ne-skrivnostnimi dogodki vsakdanjega ali nevsakdanjega življenja. Povest je zanimiva, virtuozno zapletena in razpletena, napeta, da te do kraja drži v objemu. Ko jo prebereš prvikrat, jo bereš v drugič — in ti drugič še bolj ugaja nego prvič. Ne bom navajal vsebine, ne bom našteval posameznih lepot; povest je taka, da se postavimo z njo pred svetom in ne samo doma. Eno samo stvar bi svetoval pisatelju: — z večjo vnemo in ljubeznijo bi moral gojiti — umetnost jezika. Njegov jezik je bogat, zlasti v »Kresni noči» je nešteto neznanih a lepih dialektičnih izrazov. Ponekod so odstavki skoraj prenatrpani z malo znanimi rastlinskimi imeni. A stavki so mnogokrat okorni, naravnost nepravilni, dikcija se večkrat opoteka in tuintam se pripovedovanje prekopicava iz logičnega reda. Najslabša so v tem oziru začetna poglavja, ki spravljajo čitatelja v neki meri tudi s tem v zadrego, da se komaj izpozna med nastopajočimi osebami. Tu bi moral pripovest ugladiti ia olajšati. Ko mu pripovedovanje steče, je vse mnogo boljše. Svetoval bi mu, da se ozira na ritmičnost jezika in na lepšo gradnjo stavkov in odstavkov. — A to so le oblikovne napake. Kar se tiče vsebine in celotne arhitekture mu nimam nič prirekati. Moja sodba je: — lepa in bogata povest, bajnosti in poezije polna. Bog jo spremkaj v gosposko hišo in v zadnjo gorsko kočo in ji odkleni vrata v širni svet. Lojz Kraigher. NARODDO BLAGO. 1. Človeški rod je vedno manjši. Sčasoma bo tako majhen, da bodo lahko štirje možje mlatili pod mernikom. (Cerkno). —- Sčasoma bo človeški rod tako majhen, da poreče tisti, ki bo klestil na praproti veje, onemu na tleh: «Pojdi izpod praproti, da te ne ubije veja, če pade na te!» (Temijine). — 2. Bog se kesa: 1) ker je dal človeku prosto voljo; 2) ker je vzel sirotam starše; 3) ker je dal ženski tako pamet, da je svetovala hudobnim judom, ki so križali Krv.tusa, naj prebijejo pa obe nogi z enim žebljem, ko jim je teh zmanjkalo. (Temeljine). — 3. Mačehe so bile samo tri dobre, pa vse tri nesrečne: prvo so o Božiču snedle muhe; druga se je ubila o sv. Jakobu na ledu; tretja je pa umrla za žejo pri Idrijci. (Cerkno). — V Goriški okolici pravijo, da je tretja umrla za žejo pri Soči. — Zapisal Josip Kenda., SPOR T. Kupo «Naš glas» si je 17. julija t. 1. izvo-jevala mlada, a žilava četa «Primorja» s Protseka v ostrem boju s tržaškim M. D. »Prosveta«. Tekmovanje za kupo, ki jo je razpisalo naše športno uredništvo, je poteklo v naj-lepšem redu in za to gre pred vsem priznanje odboru S. U. Brhki četi »Primorja* naš krepki: Zdravo! Plavalni meeting. D. K. N. Tommaseo je nriredil 7. avgusta plavalni meeting, za katerega so se prijavila sledeča društva: D. K. N. Tommaseo, S. D. Primorje, M. D. Ladja, S. K. Concordia. Najboljše 30 se klasificirali plavači «Tom-masea», ki so priborili društvu kupo. Odnesli so vsa prva mesta. splošnem je bil meeting, kot predpriprava k prvenstvenemu boju, res umesten in dobro organiziran. Končno redovanje je bilo isledeče: Tommaseo 49 točk, Concordia 14 točk, Primorje 13 točk. R. F. ZAPISKI. Nova Gorkljeva knjiga se imenuje »Spomini, pripovesti in notice*; izšla je v Berlinu. Spomini omenjajo Lenina, Zofijo Tolstojevo, Krasina, Sergeja Jesenina, Annen-okija in Garna-Mihajlovskega. Male pripovesti in ena igra so povzete iz prejšnjih publikacij. Notice pa so pisane posebej za to knjigo. Te se pečajo z vožnjo z zrakoplovom, lenobo, literaturo, umorom, modrostjo in drugimi stvarmi, v sredini vsega pa isto ji novi človek, ki se poraja v Rusiji in ki ga gleda pisatelj z ljubeznijo in simpatijo. Jerome K. Jerome je nedavno umrli angleški pisatelj, ki se je rodil 1. 1861 v Wal-sallu, preizkusil razne poklice in slednjič obogatel kot nisateli. Spisal je več romanov in dram. Nam Slovencem je znan pred vsem po svojih dramah, nekatere izmed njih so bile že igrane na slovenskih odrih. Posebno pa je zaslovel s svojim ljubkim potopisom »Trije možje v čolnu«, ki so še dandanes prijetno čtivo. Jerome je tipičen angleški pisatelj, prijeten, z lahkim humorjem in sentimentalen «Hlapec Jernej« v ruščini. Ruska državna založba v Moskvi je izdala ruski orevod Cankarjeve povesti «Hlapec Jernej in njegova pravica« pod naslovom «Bartolo i ego pravo«. Kaj bero v Rusiji? Zanimivo je, da po statistiki knjižnic na Ruskem berejo največ ameriškega pisatelja Jacka Londona, ki je tudi nam Slovencem znan. Zelo berejo tudi Uptona .c:nclairja, ki 'e tudi amerikanskj pisatelj. Posebno prikublieni, so tudi spisi Kellermanna, Wellsa in Žeroir.skega, Izmed domačih se poleg klasikov posebno zahtevam pnisi Maksima Gorkega. Modern" ruska literatura na baje ne more prodreti globoko med ljudstvo. Wladislav Brkowinski, poljski pesnik in publicist, je umrl v Varšavi. Izdal je več zbirk poezij in dolgo vrsto drugih spisov. L. 1908 ie ustanovil odlično literarno revijo «Sphinx». Bil je profesor poljskega jezika na licejih in na Svobodnem vseuči-l'šču. Druge mednarodne umetniške razstave ra Reki co se udeležile italijanske organizacije: «De corde Satii«, «Novocento Italia-no», «Ero:ca» in «Flegreo»; «Udruženje grafičkih unretnika« iz Zagreba, društvo češkoslovaških grafikov «Hollar», dalje u-druženje poljskih grafičnih umetnikov, bolgarsko «Rodno iskustvo« in madžarsko društvo «Kult». Od Slovencev sta razstavila svoja dela Kos in Kralj. DRUŠTVA. Nekaj o gasilstvu. Poleg kulturnih društev so potrebna tudi gasilska društva. Ta imajo svoj vzvišeni namen, da pomagajo ljudem v slučaju elementarnih nezgod, požara, povodnji i. t, d. Pred vsem ob požaru. Če hoče požarna bramba, da dobro vrši svojo nalogo, mora pred vsem imeti dobre brizgalnice in mora znati te tudi dobro uporabljati. — Gasilna društva co organizirana na povsem drugačni podlagi kot prosvetna društva. Ker nastopajo v javncoti, n. pr. pri raznih paradah, so jim potrebne proste vaje. V gasilnih društvih mora vladati največja, uprav vojaška disciplina. To se pri nekaterih društvih premalo upošteva, zato vlada v njih največje mrtvilo. Društva, ki so samo po imenu in ne delujejo, t. j. nimajo vaj, so brez pomena. Seveda, društva, ki so imela dobro vodstvo in katerih člani so se zanja zanimali, so lepo napredovala in procvitala.—Po vojni je nad marsikaterim društvom razpelo svoje peroti mrtvilo. Eden izmed vzrokov tega je, ker nad njimi ne čuva nobena zveza (razen v idrijskem okrožju), ki bi jih k temu bodrila in priganjala. Taka društva bi bilo treba znova oživeti in jih pripraviti k delovanju. To pa je dolžnost gasilne zveze. — Gasilna društva morajo biti drugače organizirana kot druga društva tudi radi tega, ker rabijo za popravo orodja i. t. d. mnogo denarja. Sama članarina ne zadostuje.Skrbeti morajo za prireditve, da naberejo iz njih izkuoičkov dovolj dohodkov. Nekatera društva dobivajo t stalne letne podpore od občinstva. To je pravilno. Pred vojno je tudi vsaka zavarovalnica plačevala gotovo vsoto gasilni zvezi, od tu pa so poslali denar na razne župe in od tam na posamezna društva. Po vojni teh podpor ni. Stvar bi bilo treba podrezati. — Nujno je, da bi se morala naša gasilna društva bolj zanimati za napredek gasilstva. Tudi občinstvo bi se moralo nekoliko bolj zanimati za gasilstvo, posebno mladi moški, ki bi bili lahko delavni člani pri društvih, ki jih numo potrebujejo. Zgodi se, da v slučajih požara stari gasilci pridno gasijo in tvegajo vse, mladi možje pa od daleč gledajo; Gasilec. B R S T 7 E. Na vernih duš dan. Prav lepa šolska naloga je to. Pa saj ni zamere, saj ste šele učenec, to Vam je lahko celo v pohvalo. Mislim, da tudi niste računali na to, da bi ta spis priobčili. Tudi to je dobro znamenje. Poguma ni treba izgubiti. To so vaje; od leta do leta jih boste morali delati, da dosežete prvi uspeh. Tedaj boste spoznali, da pisateljsko delo ni nobena igrača, da je združeno z resnim delom in učenjem. Pa ce še oglasite! Ledene rože, Berite, kar sem povedal zgoraj. Za Vas velja isto. Nesrečnež. Tudi Vi ste šele učenec. No, Vi ste šli že malo dalje. Povedali ste v par potezah malo povestico. Toda za tisk taka povestica še ni. To, kar sle zapisali, je komaj snov za povest, čisto na kratko povedana. Povest bi morali še le napisati in lahko nastane iz nje cela knjiga, ne samo ena stran papirja. Opisovanja ste se lotili šele na koncu, tam, ko pišete; «Mrzla zimska noč je bila. Burja je tulila ob vogalih vaških hiš...« Mi moramo imeti živo sliko pred seboj, ljudje morajo biti opisani verjetno, da zažive pred nami. Sicer pa kažete dar pripovedovanja in ne želim, da bi bil ta poiskus zadnji. Iz Mengor. Vaša perjem* po svoji vsebini ni slaba, globoko je občutena, ideja lepo izpeljana. Le po obliki še ni dozorela, bilo bi jo treba mnogo piliti in obračati, da bi glede na svojo vsebino dobila tudi zadostno primerno obliko. V tolažbo pa vam povemo, da bi te pesmi z ozirom na vsebino ne mogli priobčiti, če tudi bi imela dobro obliko. Kar je najtežjega na srcu se pogosto ne more, včasih pa tudi — ne sme povedati. Četudi je to morebiti žalostno, pa je vendar resnično. Saj me razumete. Pošljite še kaj! S M E Š N I C E. Iz nič je Bog svet ustvaril. Znana je anekdota dunajskega dvornega pridigarja Abrahama a Santa Clara. Nikdar se ni na pridigo pripravil, vselej je pred pridigo dobil na prižnici cesarjev listič, o čem naj govori. Nekoč pa ni bilo na lističu nič zapisano. Abraham je vzel listič v roko in dejal: «Na tej strani ni nič, na tej tudi nič, iz nič je Bog svet ustvaril, govorimo zato o Vsemogočnosti božji.« Slabi verzi. Francoski kralj Ludovik XIV. (1643-1715) je bil najlepši mož tedanjih dni, njegov dvor je bil najsijajnejši na svetu. Kralj ni prenesel nobenega ugovora, mislil je pa, da vse ve in vse zna. Nekoč je napravil pesmico in jo je dal kritiku Boiieau-u, naj jo oceni. Pesem je bila za nič, in Boileau se je tako le izmuzal: «Veličanstvo je hotelo napraviti slabe verze; namera se Vam je izborno posrečila.* Najstarejše pero. «Zanimivo! Baje so nekje v Nemčiji odkrili najstarejše pero na svetu.« — «Sleparija! Jaz sem pred pol ure odkril najstarejše.» — «Kje?» — «Na našem poštnem uradu.« Skrivalnica. PONIŽNOST VSAKDANJOST VEZENJE MALARIJA POTOK ROKAV PRST PESEM VEČER MARTIN Vzemi od vsake besede po dve črki skupaj, pa dobiš znan pregovor. Rešitve naj se pošljejo uredništvu najkasneje do 10. septembra. - Celoletni naročnik, ki bo pravilno rešil vse tri uganke in ga bo žreb izbral, dobi nagrado 50 L. ŠAH. PROBLEM 5. (Kohtz in Kokelkorn) PROBLEM 6. (G. Heathcote..) PIJTE CACAO DE J0NG’S! abcdefgh abcdefgh Beli matira v 3 potezah. Beli niatira v 2 potezah. Črni: Kel, DI8; La2; Sg2; b2, b5, c3, Črni:Kf2, Dhl; Lel, h7; Sf7; Tg6; d4, e5, h3 = 10 kosov. c4, g3 = 8 kosov. Beli: Ke4; Lg5; Sb6, d8; g3, g7 = 6 Beli: Kf5; Sg2 ; c3, g7, h2 = 5 kosov. kosov. Popravek: Rešitev 1. problema (S. Loyd) se glasi Kfl — e2 in ne Kfl — el. Rešitve problemov 5. in 6. naj se dostavijo uredništvu, do 1. novembra t. 1. — Za pravilno rešitev je razpisana ena knjiga za vsak problem. - Žreb. V prihodnji številki *N. gl.* bomo objavili poročilo o korespondenčnem turnirju med Trstom in Padovo, česar nismo mogli storiti sedaj radi pomanjkanja prostora. LEKARNA CASTELLANOV1CH! Lastnik : F. BOLAFFIO £ Via det Giuliani štev. 42, Trst (Sv. Jakob) J VODA „DELL’ ALABARDA“ proti izpadanju las Vsebuje kinin in je vsled tega posebno priporočljiva proti prhljaju in za ojačenje korenin. — Steklenica po L 6'— in se dobiva samo v lekarni CASTELLANO-VICH, Trst, Via Giuliani štev. 42, Trst. G L V K O L Zelo uspešno sredstvo posebno poleti, v vročih dneh. Kdor se čuti živčno slabega in trpi na glavobolu, naj uporablja samo „GLYKOL“, ki ozdravi v najkrajš. času. Čena steklenici L 8'50. — Za popolno ozdravljenje je treba šest steklenic. Izvrstne Švedske kapljice sv. Antona za želodec. ♦ ♦ ♦ □□aaaaaaaaaaaaaDaaaaaaaaaaaaiaaaaDaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaDD 1 Tržaška posojilnica in hranilnica I registrovana zadruga z omejenim poroštvom uraduje v suoji lastni hiši ulica Torre bianca 19, I. n. 9 Sprejema navadne hranilne vloge na knjižice, vloge na tekoči račun in vloge g D na čekovni promet, ter jih obrestuje P*> 4% "•d Večje in stalne vloge a □ po dogovoru. - Sprejema „Dinarje“ na tek. račun in jih obrestuje po dogovoru. a 9 Davek od vlog plačuje zavod sam. - Daje posojila na vknjižbe, menice, zastave § □ in osebne kredite. - Obrestna mera po dogovoru. - Na razpolago varnostne g D celice (safe). — Uradne ure za stranke od 8'50 do 13 in od 16 do 18. - Ob □ g nedeljah urad zaprt. — Štev. telef. 25-67. — Najstarejši slov. den. zavod. g S— mwm □□□□□aanaaoaaa □[]□□□□□£□□□□□! OM Enslond Trst, Corso Vift. Em, 26 Velika zaloga izgotovljenih oblek. - Zaloga tu- in inozemskega blaga. Lastna krojačnica TVRDKA Franc Knežič ustanovljena 1. 1896. Velika zaloga blaga za moške in ženske, perila, bombažnin, drobnarije in modnih oblek. list (7.) Corso Mal štev. 24. (lastno poslopje.) y □□□□□□□□□□□□□!□□!□□□□□□□□□□□ □ P Podupravništvo § § »Našega glasa“ | i v Gorici f □ □ □ D D . □ S posluje v ulici S. Giovanni 7,1. D □ □ □ Nedobljene številke „N. glasa" □ naj se takoj reklamirajo. □ □ □□□□□□□□□□□!□!□□□□□□□□□□□□□□ § Narodna knjigama in § □ papirnica jjj | sedaj Knjigarna „G. CARDUCCr* § Gorica, Via Carducd št. 7 □ Telet. 169 p priporoča svojo zalogo knjig in pi- p D sarniških potrebščin. Preskrbi v naj- □ G krajšem roku knjige iz inozemstva G p po dnevnem kurzu. Razprodaja na g □ drobno in debelo. - Lastna knjigo- □ □ veznica. □ G □□□□□□□□□□□□□!□!□□□□□□□□□□□□ j idr Kupujte vedno le j holandski kakao Ide jong’s! ki mu gre prvenstvo po pristnosti in kakovosti!